Want jij bent in de mist niet met je volle aandacht bij de verkeerssituatie? Daar heb ik wel een mening over.quote:Op woensdag 6 april 2022 11:53 schreef JaapB het volgende:
[..]
Je rijdt in de mist, het wegdek is nat en je gaat uit van een ideale stopafstand zoals die bij volle aandacht, directe reactie op een stilstaand voorwerp en een droog wegdek zou gelden? Niet echt realistisch lijkt me.
Een mening mag hoor. Ik ben tijdens het rijden bewust bezig met het verkeer om me heen en vooral niet met andere zaken. Maar dat houdt ook in dat je de spiegels in de gaten houdt en het kan zelfs inhouden dat een vervelende vlieg het interieur van je auto bezoekt. En zo zijn er meer zaken om je heen die wel degelijk invloed hebben op je reactietijd, dat is heel wat anders dan strak naar een scherm kijken voor een paar seconden om te reageren op een verandering. En dat is geen mening maar een feit.quote:Op woensdag 6 april 2022 12:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want jij bent in de mist niet met je volle aandacht bij de verkeerssituatie? Daar heb ik wel een mening over.
En bij mist een vochtig wegdek is vaak nog gladder dan een nat en schoon geregend wegdek, het heeft zeer zeker invloed op de remweg.quote:En het verschil in remweg tussen nat en droog is 25 meter (bij mist is de weg niet nat, maar vochtig, dus het verschil zal minder zijn). Als je dat optelt bij de eerder getallen, blijf je nog steeds ruim binnen de150 meter.
Dat ene incidentje, die paar seconden hadden mijn leven drastisch kunnen veranderen of zelfs verkorten.quote:Op woensdag 6 april 2022 09:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok, je hebt een incidenteel voorbeeld en nu is dat ineens 'de waarheid'?
Adaptive cruise control.. kijkt 200 meter vooruit, ook in de mist. Tussen de lijntjes blijven, de rest regelt de auto feilloos.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Remweg bij 100/km/h is 48m. Rekening houdend met een hele trage reactiesnelheid van 1 seconde, komt er nog 28m bij. Samen 76m. Dan is 150m zicht toch ruim voldoende?
Op de Renault Master die ik sinds januali dit jaar rij zit nog steeds de ouderwetsche cruise control. Wat nog irritanter is, is dat je alleen maar even getallen als snelheid in kunt stellen. 98, 100, 102, enzovoorts.quote:Op woensdag 6 april 2022 18:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Adaptive cruise control.. kijkt 200 meter vooruit, ook in de mist. Tussen de lijntjes blijven, de rest regelt de auto feilloos.![]()
Niet iedereen rijdt een dinosaurus.![]()
Helaas gaat het nog wel even duren voordat iedereen ACC ter beschikking heeft, maar het wordtal steeds
meer toegepast.
Lastig punt. Vaak zie je dat dan op de middenbaan (of rechts als het 2 rijstroken zijn) het verkeer (veel) langzamer rijd en er links nog een paar mensen vol gas langs scheuren om helemaal voorin er tussen te piepen. Ik kan me voorstellen dat mensen die eerder invoegen of op de middenbaan rijden daar op een gegeven moment klaar mee zijn, maar wat die werkbus doet is de oplossing ook niet.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:21 schreef Halcon het volgende:
Gisteren weer. Stuk waar de rijbaan van drie naar twee rijbanen gaat. Al ruim voor het moment dat je in moet gaan voegen, blokkeerde 'n werkersbusje de linkerrijbaan, door half op de meest linkerbaan te rijden en half op de middelste baan. Als er iemand langs wilde, zwiepte hij steeds naar links.
Bijzonder irritant.
Ik zie zeker 1 keer per week een bouwvakker zijn nog brandende peuken uit de bus gooien. Het is elke keer dezelfde van hetzelfde bouwbedrijf. Mijn vingers jeuken eigenlijk om een keer te bellen, maar dat vind ik ook wat ver gaan.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik vind het sowieso dom dat mensen zulke fratsen gaan uithalen in vervoersmiddelen met reclame erop
Heb wel een keer gebeld naar zo'n vervoerder van kinderen/ bejaarden etc, want dat vond ik echt niet kunnen, zeker als het je taak is om veilig te rijden en mensen van A naar B te vervoeren.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie zeker 1 keer per week een bouwvakker zijn nog brandende peuken uit de bus gooien. Het is elke keer dezelfde van hetzelfde bouwbedrijf. Mijn vingers jeuken eigenlijk om een keer te bellen, maar dat vind ik ook wat ver gaan.
Dit was ruim voor het puntstuk. Het was nog het gedeelte waar je in moet gaan voegen. Als dan zo'n werkbus de boel blokkeert, dan stropt het alleen maar op allemaal. En dat snijden is helemaal asociaal. Hij had nota bene nog een aanhanger aan z'n bus hangen met glasplaten (o.i.d.) erin.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lastig punt. Vaak zie je dat dan op de middenbaan (of rechts als het 2 rijstroken zijn) het verkeer (veel) langzamer rijd en er links nog een paar mensen vol gas langs scheuren om helemaal voorin er tussen te piepen. Ik kan me voorstellen dat mensen die eerder invoegen of op de middenbaan rijden daar op een gegeven moment klaar mee zijn, maar wat die werkbus doet is de oplossing ook niet.
En inb4 ja maar dat is hoe ritsen werkt, we weten allemaal dat de meeste van die figuren helemaal doorrijden tot het puntstuk om hem er daar tussen te proppen, dat heeft niets met ritsen te maken.
Bouwbedrijven hebben nu toch werk zat.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:24 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik vind het sowieso dom dat mensen zulke fratsen gaan uithalen in vervoersmiddelen met reclame erop
Ja, maar er zijn grenzenquote:Op zaterdag 9 april 2022 11:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bouwbedrijven hebben nu toch werk zat.
Nouja, het is een afweging die je moet maken. Wil je gewoon door blijven rijden met het risico op een verkeersruzie of aanrijding, of geef je ruimte? En dan spelen er natuurlijk heel belangrijke zaken, zoals ego, schoolmeestergedrag, vasthouden aan dogma's en zelfoverschatting van rijvaardigheid.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit was ruim voor het puntstuk. Het was nog het gedeelte waar je in moet gaan voegen. Als dan zo'n werkbus de boel blokkeert, dan stropt het alleen maar op allemaal. En dat snijden is helemaal asociaal. Hij had nota bene nog een aanhanger aan z'n bus hangen met glasplaten (o.i.d.) erin.
Mensen die vol gas tot het puntstuk rijden en dan de auto er tussen frotten, dat vind ik ook irritant. Mensen die daar al te makkelijk gelegenheid toe geven overigens ook.
Ik vind het ook altijd onrustig rijden in Nederland doordat er om de haverklap weer op en afritten zijn wat voor verstoring zorgt. Dan is een drukke, maar kalme snelweg in het buitenland een stuk prettiger.quote:Op zaterdag 9 april 2022 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, na weer een dikke week in Spanje te hebben rondgereden merk ik weer hoe intens opgefokt en (veel te) druk dit land is.
Ja in Spanje rijden ze ook niet netjes ofzo, richting aangeven bestaat daar bijv praktisch niet
Maar ze knallen hun auto tenminste niet (of nauwelijks) vlak voor je in elk gaatje, of snijden je af.
Huftergedrag en opgefokt gedrag zie je hier echt veel meer vind ik.
In Duitsland vinden ze je asociaal als je niet elke centimeter rijbaan benut, tot aan het punt waar ze keurig invoegen en laten invoegen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Lastig punt. Vaak zie je dat dan op de middenbaan (of rechts als het 2 rijstroken zijn) het verkeer (veel) langzamer rijd en er links nog een paar mensen vol gas langs scheuren om helemaal voorin er tussen te piepen. Ik kan me voorstellen dat mensen die eerder invoegen of op de middenbaan rijden daar op een gegeven moment klaar mee zijn, maar wat die werkbus doet is de oplossing ook niet.
En inb4 ja maar dat is hoe ritsen werkt, we weten allemaal dat de meeste van die figuren helemaal doorrijden tot het puntstuk om hem er daar tussen te proppen, dat heeft niets met ritsen te maken.
Dat kan zijn, maar we wonen in Nederland.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:49 schreef loveli het volgende:
[..]
In Duitsland vinden ze je asociaal als je niet elke centimeter rijbaan benut, tot aan het punt waar ze keurig invoegen en laten invoegen.
En daarom moeten we andere auto's pestenquote:Op zaterdag 9 april 2022 19:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat kan zijn, maar we wonen in Nederland.
Waar zeg ik dat we dat moeten doen?quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:51 schreef loveli het volgende:
[..]
En daarom moeten we andere auto's pesten
Voor de meeste mensen wel ja. Goede reclame is het natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ja, maar er zijn grenzen![]()
Mag ik hopen.
Yes. Gisteren van Nederland naar Roemenië gereden. Vooral snelweg. Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, dat is heerlijk rijden in vergelijking met Nederland.quote:Op zaterdag 9 april 2022 15:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind het ook altijd onrustig rijden in Nederland doordat er om de haverklap weer op en afritten zijn wat voor verstoring zorgt. Dan is een drukke, maar kalme snelweg in het buitenland een stuk prettiger.
E65 in Kroatië, als een biljartlaken.quote:Op maandag 11 april 2022 09:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Yes. Gisteren van Nederland naar Roemenië gereden. Vooral snelweg. Duitsland, Oostenrijk en Hongarije, dat is heerlijk rijden in vergelijking met Nederland.
Grappig om te lezen. Dit is mijn ervaring precies zo in Spanje. Huurde vorig jaar een auto pal naast het vliegveld in Barcelona. De eerste weg waar ik op kwam was direct de snelweg in de spits dus ik was nog even onzeker hoe het zou verlopen maar de Spanjaard is vrij galant op de weg. Maakt inderdaad ruimte en is het verkeer is gewoon relaxed. Toen wij weer aankwamen in Nederland viel het mij direct weer op hoe gesjeesd het allemaal was.quote:Op zaterdag 9 april 2022 15:25 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, na weer een dikke week in Spanje te hebben rondgereden merk ik weer hoe intens opgefokt en (veel te) druk dit land is.
Ja in Spanje rijden ze ook niet netjes ofzo, richting aangeven bestaat daar bijv praktisch niet
Maar ze knallen hun auto tenminste niet (of nauwelijks) vlak voor je in elk gaatje, of snijden je af.
Huftergedrag en opgefokt gedrag zie je hier echt veel meer vind ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |