Ik merk ook bv op het werk dat consultants alleen adviseren wat ze kennen. Dat is namelijk goed, dat vertrouwen ze. Dingen die anders zijn dan dat wordt heel gauw niet voorgesteld.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:02 schreef namliam het volgende:
[..]
Onafhankelijkheid is een illusie
Een goede adviseur is bijna Contradictio in terminis, de echt goede zijn dun, heel dun bezaaid
Op zich een aardige manier maar zet weinig zoden aan de dijk, de bedragen die je dan hebt zijn véél te laag voor FIRE.quote:Op maandag 28 maart 2022 12:10 schreef einzeinz het volgende:
De FIRE-methode ben ik dus gestopt. Ik hou een andere manier van sparen aan nl. je leeftijd x 1000. Zolang je niet werkt is het moeilijk om die strategie te hanteren maar dat is bij FIRE ook zo!
Als je gaat werken, lukt het zonder veel moeite.
22 jaar: 22.000 op je spaarrekening
23 jaar: 23.000 op je spaarrekening
24 jaar: 24.000 op je spaarrekening
25 jaar: 25.000 op je spaarrekening
...
67 jaar: 67.000 op je spaarrekening
68 jaar: 68.000 op je spaarrekening
Je stelt gewoon één keer een jaarlijkse opdracht in om op 1 januari 20XX ¤1000 over te schrijven naar je spaarrekening. Met de rest van je geld doe je wat je zelf wil.
Precies wat @sjorsie1982 zegt, bovendien zijn adviseurs afhankelijk van de hypotheeknemers om te blijven zeggen dat een (onafhankelijk) adviseur verplicht is.... daar waar je best als je zelf wat moeite doet e.a. voor elkaar kan krijgen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op welke manieren zijn adviseurs volgens jou nog afhankelijk?
Het idee van FIRE worden is dan ook niet om als bijstandsmoeder te gaan leven maar wel de onzinnige uitgaven uit je leven schrapt. Een netflix abonnement waar je niks mee doet bv wegdoen, geen nieuwe iphone kopen om de 2 jaar maar bv om de 5 of 6 jaar, beetje bewuster op energieverbruik letten is ook een kleine moeite, niet elke keer als je lui bent direct thuisbezorgd laten komen etc. Die kleine dingen tellen echt flink bij elkaar op onderaan de streep en als je bv op je 30e begint zit je er op je 40e financieel in elk geval al een heel stuk beter bij.quote:Op maandag 28 maart 2022 21:41 schreef Ylaesias het volgende:
[..]
Dit dus. Je moet ook in je jonge jaren voldoende genieten van het leven. Morgen is geen garantie. Dan maak ik toch liever nu die mooie reis dan over 30 jaar pas.
En ben je tevens dubbel genaaid. Eerst heb je veel belasting mogen betalen over je inkomen uit werk en als je dan eindelijk genoeg hebt om van je vermogen te leven gaan ze dat ineens hoger belasten.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.
Dit...quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:23 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Belangrijkste is om eerst kk rijk te worden alvorens je hier uberhaupt aan kan denken
Dat dus. Al decennia blijkt het overheidsbeleid eerder uit "brandjesblussen", dan uit pro actief handelen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In het geval van de overheid ben ik dat niet met je eens. Dat zie ik dan ook als het grootste risico van FIRE: de onvoorspelbaarheid van overheidsbeleid. Al langere tijd staat het zwaarder belasten van vermogen hoog op de politieke agenda (en het minder zwaar belasten van inkomen). Als je stopt met werken en van (het rendement op) je vermogen wilt gaan leven, dan kun je bij veranderend beleid bedrogen uitkomen.
Excelquote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Trouwens, er was zo ergens een website waar je je startkapitaal + evt. bijstortingen kon ingeven en met wel rentepercentage er gerekend moest worden.
Onderaan op de curve zag je het aantal belegde jaren en zag je hoe rente op rente meespeelde en hoeveel rendement je zou halen.
Ben de sitenaam kwijt.
Googlen op compound interest calculator.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Trouwens, er was zo ergens een website waar je je startkapitaal + evt. bijstortingen kon ingeven en met wel rentepercentage er gerekend moest worden.
Onderaan op de curve zag je het aantal belegde jaren en zag je hoe rente op rente meespeelde en hoeveel rendement je zou halen.
Ben de sitenaam kwijt.
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Googlen op compound interest calculator.
voor al je berekeningen: www.berekenhet.nlquote:Op woensdag 30 maart 2022 11:58 schreef einzeinz het volgende:
Ben de sitenaam kwijt.
Dan gaat zo een site volgens mij toch echt snellerquote:Op woensdag 30 maart 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.
Bedanktquote:Op woensdag 30 maart 2022 12:06 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Googlen op compound interest calculator.
Met geld maak je geld, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:56 schreef einzeinz het volgende:
Wie bv. 1 miljoen euro belegt en na X-aantal weken al met 10% verkoopt, heeft 100.000 euro verdient op enkele weken. Meesten moeten daar 3 jaar voor werken.
Regeren is vooruitzien, pro activiteit is niet iets waar je Den Haag van kan beschuldigen helaas.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Al decennia blijkt het overheidsbeleid eerder uit "brandjesblussen", dan uit pro actief handelen.
Voorbeelden:
1) Spaarloonregeling (afgeschaft toen er veel gebruik van werd genaakt)
2) (pre-) VUT regelingen en hun financieringen
3) HRA
4) AOW
Je zou bijna denken dat de banken lobbyen en een handje in de politieke pap hebben gezien zij eigenlijk altijd de grootste winnnaars zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:27 schreef namliam het volgende:
Overigens gaat ook een (groot) deel van de HRA direct naar de banken toe.
Omdat de ARBO-arts langs komt en constateert dat je niet ziek bent?quote:Op maandag 28 maart 2022 10:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik snap niet dat niet veel meer mensen dit doen.
En, dit soort dingen uitwerken in Excel geeft dat inzicht wat je eigenlijk nodig hebt. Zoals als ik dit doe, wat dan. Dat kan je dan heel makkelijk zelf zien.quote:Op woensdag 30 maart 2022 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zelf in excel dit invoeren gaat sneller. Alleen de maandelijkse rente uitrekenen kost de meeste tijd, omdat je de formule moet opzoeken.
Geld uit de bakstenen halen kan wel, door gewoon weer op te nemen...quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is een hele terechte vrees, helemaal nu ze aflossen semi verplicht hebben gemaakt met de HRA.
Probeer dan je geld maar eens uit de bakstenen te halen ...
Het zal me niks verbazen als aflossen duurder is of wordt dan dat de hra oplevert. Helemaal nu mensen de lage rentes lang hebben vastgezet.
Schuld wat drukt op je eigen vermogen, die moet je aflossen, de rest niet. Investeren levert veel meer geld op.
En dat wou je hoe doen?quote:Op zondag 10 april 2022 22:01 schreef bananen-plukker het volgende:
Geld uit de bakstenen halen kan wel, door gewoon weer op te nemen...
Je kan toch een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis? Of mag dat tegenwoordig niet meer?quote:Op maandag 11 april 2022 07:44 schreef namliam het volgende:
[..]
En dat wou je hoe doen?
Je geld uit stenen "opnemen" lukt (helaas) niet zomaar.
Dat kan niet zomaar en kost behoorlijk watquote:Op maandag 11 april 2022 08:09 schreef Viv het volgende:
[..]
Je kan toch een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis? Of mag dat tegenwoordig niet meer?
En de "bank" moet dat goed vinden, dus moet je o.a. genoeg verdienen en moet je huis voldoende waarde hebben.quote:Op maandag 11 april 2022 08:09 schreef Viv het volgende:
h een (tweede) hypotheek nemen op je (deels) afgeloste huis?
Aandelen verkopen gaat gelukkig wat makkelijkerquote:Op maandag 11 april 2022 09:20 schreef namliam het volgende:
[..]
En de "bank" moet dat goed vinden, dus moet je o.a. genoeg verdienen en moet je huis voldoende waarde hebben.
Er zijn best een aantal banken die een 2e hypotheek alleen toestaan als het geld ook daadwerkelijk besteed wordt aan het huis (via bouw depot). Dus het opnemen van een 2e hypotheek voor andere doelen niet toestaan.
Plus veel al...
Verplicht advies, taxatie, administratie en notaris waar je ad minimum toch 2000 tot 3000 euro mee verder bent.
Om nog maar te zwijgen van de doorlooptijd, ik ben al sinds 25 januari bezig... gesprek zus, gesprek zo, advies gesprek hier, controle gesprek daar.... wel gelukkig via Teams... maar ben straks dus al 3 maanden verder en dan moet ik op zijn minst nog wachten op 2 documenten van de bank... waaronder 1 de officiële hypotheek is (eind document) die daarna nog via de notaris getekend moet worden....quote:Op maandag 11 april 2022 09:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aandelen verkopen gaat gelukkig wat makkelijker
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |