Vluchtte Harry naar Oekrane om een mogelijke straf te ontlopen?Het avontuur van Bunschoter Harry Vermeer, die richting Oekrane vertrok om in het vreemdelingenlegioen te vechten tegen de Russen, eindigt mogelijk in de cel. Niet dat hij ook maar n keer de trekker heeft overgehaald, maar hij wordt verdacht van grof geweld tegen een taxichauffeur op Nederlandse bodem. Vermeer staat niet voor de eerste keer voor de rechter.
,,Hij vlucht gewoon naar Oekrane om zijn straf te ontlopen. Dat was het eerste wat ik dacht. Wat een held. Vechten met de Russen.” De taxichauffeur uit Ede praat zacht. Bijna op fluistertoon. Het voorval eind vorige maand met Harry Vermeer in zijn taxi, heeft er emotioneel flink bij hem ingehakt.
Het is dezelfde Vermeer als de gebruinde Bunschoter met pilotenzonnebril, die afgelopen woensdagmiddag fier uit zijn Ford Focus stapt, na een tweedaagse rit terug uit Polen en Oekrane. Terug van zijn poging zich aan te sluiten bij het vreemdelingenlegioen. Want met die intentie reisde hij 18 maart met zijn gesponsorde auto vol hulpgoederen af naar de Pools-Oekraense grens. Zijn onderneming strandde voor het goed en wel begon.
Het 'legioen’ dat hij ter plaatse treft blijkt een louche groep zonder fatsoenlijk wapentuig. Engels hulpverleners waarschuwen Vermeer niet met die lui in zee te gaan. Het zou zijn dood betekenen. Genoeg reden voor de Nederlander om af te haken. Toch keert hij uiteindelijk huiswaarts met een heldenrelaas.
180 kilometer per uur
Vermeer vertelt luchtig tegen de media hoe hij doorreisde naar Kiev, door Oekraense soldaten voor Russische spion werd aangezien en geblindeerd met een zak over zijn hoofd onder schot werd gehouden. Toen hij duidelijk maakte dat hij Nederlander was en kwam om te helpen, lieten ze hem gaan. Na een overnachting in zijn auto, reed hij terug naar Bunschoten. Met 180 kilometer per uur, zo showt hij in een Facebookpost.
De Edese taxichauffeur kent Vermeer evenwel van een heel andere kant. In de nacht van 27 op 28 februari wordt hij opgeroepen voor een rit van het politiebureau in Ede naar Bunschoten-Spakenburg. Passagier Harry Vermeer gedraagt zich vanaf minuut n bijzonder agressief. Hij bemoeit zich met de route en duwt en trekt aan het coronascherm.
Tot twee keer toe zet de chauffeur de taxi stil om hem tot bedaren te brengen. Als hij uiteindelijk Bunschoten-Spakenburg in rijdt, trekt Vermeer hem plotseling in een wurggreep naar achteren. De chauffeur is in doodsangst.
,,Ja, hij was onder invloed. Dat merkte ik meteen’’, herinnert de taxichauffeur zich nog.
Op 10 juni zal hij Vermeer in de ogen aan kunnen kijken, als die zich voor de rechter moet verantwoorden. En dat is dan meteen ook de tweede keer dat hij voor de rechter staat. In 2016 blijkt hij bij de politierechter te zijn veroordeeld voor mishandeling in zijn woonplaats, waarbij hij het slachtoffer meerdere malen trapte. Zelf zegt Vermeer in een interview met het Noordhollands Dagblad geen strafblad te hebben.
Mishandeld
Vermeer geeft toe dat hij de taxichauffeur heeft mishandeld, maar ontkent dat hij zijn eventuele straf met zijn vertrek naar Oekrane wilde ontlopen. ,,Ik snap volkomen dat deze man dat dacht. Maar het is niet zo. Ik wist wanneer ik voor moest komen en ik zou op tijd terug zijn gegaan.’’
Volgens Vermeer was het incident met de man juist het zetje dat hij nodig had om iets terug te doen doen voor de mensheid. Daarom reisde hij af naar Oekrane, om daar goede dingen te doen. ,,Ik wist dat ik fout zat.’’
Had Vermeer dan niet beter de taxichauffeur kunnen benaderen om zijn excuus te maken? ,,Uit respect en uit schaamte heb ik dat nog niet gedaan. Als ik moet voorkomen ga ik mijn excuus maken, want dit heeft hij niet verdiend. Dat meen ik oprecht.’’
Volgens Vermeer liep het taxiritje na een carnavalsfeestje uit de hand. Anderen hadden hem in de auto gezet omdat hij best wat had gedronken. De chauffeur kreeg van hen de opdracht Vermeer ergens af te zetten, maar daar was hij het zelf niet mee eens. Er volgde volgens Vermeer een woordenwisseling, waarna hij de taxichauffeur heeft mishandeld.
Inmiddels rijzen onder meer op sociale media twijfels over de betrouwbaarheid van het reisverhaal van Vermeer. Zijn niet bij internationale autoriteiten te checken avontuur met de Oekraense soldaten wordt vergeleken met een goed script voor een oorlogsfilm.
‘Beste Harry of zal ik zeggen, Harry de Fantast. Je verhaal rammelt aan alle kanten. Kap met je nonsens verhalen’, reageert Diederick Groenewoud, redacteur bij een reisprogramma via Facebook. Anderen noemen hem een aandachtstrekker. Er gaan zelfs in elkaar geknutselde filmposters van hem rond op Facebook die met een knipoog verwijzen naar Saving Private Ryan, de klassieker van Steven Spielberg.
‘Onnozele mensen’
Ook Frank die met hem meereisde tot de Oekraense grens gelooft helemaal niets van het verhaal dat Vermeer nu vertelt aan iedereen die het wil horen. Uiteindelijk gingen Frank en Harry met ruzie uit elkaar. ,,Ik heb hem meegemaakt bij grenswachten. Daar was hij zo gespannen. Ik kreeg de indruk dat hij helemaal niet wilde vechten. Ik kan mij niet voorstellen dat hij met zijn auto met Nederlands kenteken de grens is overgestoken en naar Kiev is gereisd, nadat wij uit elkaar waren gegaan. Daar zouden al zijn foto’s zijn gewist door Oekraense soldaten. Wel heel toevallig allemaal.”
Dat anderen openlijk aan het verhaal van Vermeer twijfelen, deert hem zelf niets. ,,Mensen die een oordeel over een ander hebben, zijn onnozele mensen. Het interesseert mij vrij weinig.”
De taxichauffeur uit Ede heeft nog altijd flink last van de mishandeling. ‘Lieve mensen, door het geweld dat mij is aangedaan, ben ik voorlopig alleen op afspraak beschikbaar. Sorry’, laat hij in een Facebookbericht aan zijn klanten weten.
Topics