Los daarvan: met bespreking van tactiek heeft het weinig van doen.quote:
Rusland kan weinig of niet?quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:40 schreef oheng het volgende:
CCTV video van de aanval op de haven van Beryansk (bekijk op 03:00 de brand aan boord het achterste schip):
https://www.reddit.com/r/(...)k_destroyed_at_port/
Order of battle van de zwarte zee vloot.
- Orsk is vernietigd
- Saratov hebben ze laten zinken omdat die gevuld was met munitie
- Caesar Kunikov (?): onbekende schade
- Nikolay Filchenkov (?): onbekende schade
Deze schepen worden/werden gebruikt voor de aanvoer van troepen, voorraden, en materieel voor de aanval op Mariupol. Zie lokatie op de kaart. Tevens wordt een zee landing op Odessa nu zeer moeilijk. Dit is een gevoelige strategische slag voor rusland. Zeker als je bedenkt dat de Bosperus nog steeds gesloten is. Dit waren de laatste schepen die rusland had moeten verliezen.
Op een gegeven moment zullen de ukrainiers de Crimeria-brug ook moeten opblazen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 15:40 schreef oheng het volgende:
Deze schepen worden/werden gebruikt voor de aanvoer van troepen, voorraden, en materieel voor de aanval op Mariupol. Zie lokatie op de kaart. Tevens wordt een zee landing op Odessa nu zeer moeilijk. Dit is een gevoelige strategische slag voor rusland. Zeker als je bedenkt dat de Bosperus nog steeds gesloten is. Dit waren de laatste schepen die rusland had moeten verliezen.
Misschien een optie, maar de vraag is of hun raketten genoeg bereik en precisie hebben:quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:01 schreef Jamilla.J het volgende:
[..]
Op een gegeven moment zullen de ukrainiers de Crimeria-brug ook moeten opblazen.
Ik houd er rekening mee dar hij mogelijk zijn pasje pakt. En die gaat gebruiken. Dat neer schieten van het vleigtuig was een ongeluk. Poe en Erdogan zijn tenslotte collega dictators.quote:Op donderdag 24 maart 2022 12:16 schreef Jamilla.J het volgende:
[..]
Het is meerdere keren gebeurd. Toen turken de russische gevechtsvliegtuig boven Syria neerhaalden, waren mensen ook bang dat Poe terug gaat slaan. Maar er gebeurde niets. Mentaliteit van een hoeligan is een mentaliteit van een hoeligan. Hij doet tof totdat ie een toffere hoeligan tegenkomt. Een lafaard blijft altijd een lafaard. Zodra hij weet dat zijn bek wordt gebroken, kruipt ie in zijn bunker.
Max wat ze hebben op dit moment is Tochka-U = ~110kmquote:Op donderdag 24 maart 2022 16:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Misschien een optie, maar de vraag is of hun raketten genoeg bereik en precisie hebben:
https://en.wikipedia.org/(...)und_Forces#Artillery
Helemaal niet. Ze zijn concurrenten in Syria, Libia en Caucasus. Ik ken beide talen, dus krijg meer info erover.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik houd er rekening mee dar hij mogelijk zijn pasje pakt. En die gaat gebruiken. Dat neer schieten van het vleigtuig was een ongeluk. Poe en Erdogan zijn tenslotte collega dictators.
Zou best kunnen met alle respect. Maar denk niet dat jij aanwezig bent als Poetin en of Erdogan hun besluiten nemen. Die blijven ook vaak binnen kamers.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:31 schreef Jamilla.J het volgende:
[..]
Helemaal niet. Ze zijn concurrenten in Syria, Libia en Caucasus. Ik ken beide talen, dus krijg meer info erover.
Ik let op de feiten en daden, niet de woorden.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Zou best kunnen met alle respect. Maar denk niet dat jij aanwezig bent als Poetin en of Erdogan hun besluiten nemen. Die blijven ook vaak binnen kamers.
Ik ook. En dan is het niet nodig om een taal te spreken. Feit is dat Rusland ook de Koerden bestrijd in Syrië waar de Turken blij mee zijn. Een daad/feit en geen woord. Dus heeft Erdogan met Poetin gebeld en dat weer geregeld. Zo werkt dat namelijk.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:35 schreef Jamilla.J het volgende:
[..]
Ik let op de feiten en daden, niet de woorden.
Het conflict tussen Rusland en Turkije gaat minstens 170 jaar terug (zie Krimoorlog). En ze voeren al decennia een semi-proxy oorlog in Azerbeijan/Armenië.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Zou best kunnen met alle respect. Maar denk niet dat jij aanwezig bent als Poetin en of Erdogan hun besluiten nemen. Die blijven ook vaak binnen kamers.
Ik denk van niet. Dan gaan er wel grenzen getrokken worden door de NAVO. En de VS. En dan wel militair bedoel ik dan.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Het conflict tussen Rusland en Turkije gaat minstens 170 jaar terug (zie Krimoorlog). En ze voeren al decennia een semi-proxy oorlog in Azerbeijan/Armenië.
Dit is 1 van die gebieden waar de gevechten weer kunnen oplaaien, dankzij de oorlog in Oekrainë.
Het gaat veel langer terug dan dat, de Krimoorlog was de 10e oorlog tussen beide machten.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:40 schreef oheng het volgende:
[..]
Het conflict tussen Rusland en Turkije gaat minstens 170 jaar terug (zie Krimoorlog). En ze voeren al decennia een semi-proxy oorlog in Azerbeijan/Armenië.
Dit is 1 van die gebieden waar de gevechten weer kunnen oplaaien, dankzij de oorlog in Oekrainë.
Eigenlijk begint dit al tijdens het bestaan van het Ottomaanse rijk. Of zelfs met wat vrije wil de kruistochten of de val van het Oost Romeins rijk.quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gaat veel langer terug dan dat, de Krimoorlog was de 10e oorlog tussen beide machten.
Die kans is niet zo groot. Net zo min als de inzet van chemische wapens, zoals hier sterk is uitgelegd:quote:Op donderdag 24 maart 2022 16:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik houd er rekening mee dar hij mogelijk zijn pasje pakt. En die gaat gebruiken. Dat neer schieten van het vleigtuig was een ongeluk. Poe en Erdogan zijn tenslotte collega dictators.
Wel raar dan dat de VS tot nu toe samen met de de Britten het best op de hoogte zijn van de handel en de wandel van de Russen en daar dus anders over denken. Ik vertrouw op hun inlichtingen. Zij houden wel rekening net de inzet van zware wapens.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die kans is niet zo groot. Net zo min als de inzet van chemische wapens, zoals hier sterk is uitgelegd:
Wat ze in de media roepen hoeft natuurlijk helemaal niet gelijk te staan aan wat hun inlichtingen denken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:17 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wel raar dan dat de VS tot nu toe samen met de de Britten het best op de hoogte zijn van de handel en de wandel van de Russen daar dus anders over denken. Ik vertrouw op hun inlichtingen. Zij houden wel rekening net de inzet van zware wapens.
Ik ga daar daar vanwege bepaalde media waaronder de CIA zelf wel vanuit.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ze in de media roepen hoeft natuurlijk helemaal niet gelijk te staan aan wat hun inlichtingen denken.
Ja, de CIA is altijd heel eerlijk en duidelijk en rapporteert altijd in het openbaar, wou je zeggen?quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:20 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik ga daar daar vanwege bepaalde media waaronder de CIA zelf wel vanuit.
Tja lastig. De inzet van clusterbommen, hypersonische raketten en implosie bommen en thermobarische wapens tegen burgers zien we als een oorlogsmisdaad. Maar worden door de Russen ingezet tegen burgers. In Oekraïne. En worden niet gezien als normale wapens. En daarnaast dreigen met kernwapens is denk ik ook niet normaal. Des te meer respect voor Oekraïne dus. Respect dat ze het nog vol houden. Ik zou met alle respect aanraden je wat bij te lezen over moderne wapensystemen? Die de Russen wel degelijk toepassen. Met name ook in Syrië het wapen test land van van de dictator Poetin. Zoals destijds het Spanje van de dictator Francisco Franco dat was voor de dictator Hitler. Tijdens de Spaanse burgeroorlog.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:25 schreef Hanca het volgende:
Je kunt beter naar daden kijken: de Russen trekken Mariupol binnen met gewone wapens,
Dank !quote:Op donderdag 24 maart 2022 09:03 schreef RM-rf het volgende:
[..]
https://newlinesmag.com/r(...)or-russia-is-strong/
dit is een zeer recent artikel over de reactie van bv de bevolking in Kharkiv, met een voornamelijk russisch-sprekende bevolking en daar wordt dat expliciet genoemd.
dat er voorheen een soort van scheiding was tussen de westelijke oekrainers die meer afstand van rusland namen maar zelf ook van nature meer op europa al gericht waren en de oostelijken met een zeer sterke band met rusland en vaak russisch-sprekend.
Juist bij de russisch sprekende is de teleurstelling hoe rusland nu handelt enorm, juist ook omdat het hen het zwaarste treft en ze dit zien als een soort van ''broeder verraad'
[..]
verder heb ik een aantal dagen terug een artikel gelezen van een onderzoekster, die demografische onderzoeken deed naar de oekrainse bevolkngen aangaf dat er een zeker 'onduidelijkheid' was tussen een gevoelsmatige toebehorigheid... er zijn geen echt duidelijke harde definitie wie wel of niet tot de russische minderheid behoort en ook taal is hierin niet alleszegggend, ebn evenmin religie (het verschil tussen russisch oostersorthodox en oekrains was altijd minimaal, al is daartussen de laatste 8 jaar wel een sterke vergroting ontstaan omdat oekrainers zich afzetten van de russisch-ortodoxe kerk)..
Die onderzoekster kon geen zeer recente uitspraken doen, maar gaf wel aan dat er een langzame verschuiving bemerkbaar leek te zijn over de laatste 8 jaar, waarbij vooral jongeren zich verder van rusland afbewogen (dat leeftijdsverschil is het meest bepalend hierin, al kan het zijn dat nu ook ouderen daarin volgen)
Ik weet er genoeg van, maar het is allemaal niet tegen een door Rusland getekend verdrag (het verdrag over clusterbommen e.d. heeft Rusland nooit getekend). Rusland houdt zich tot nu toe altijd wel aan het verdrag over chemische wapens.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tja lastig. De inzet van clusterbommen, hypersonische raketten en implosie bommen en thermobarische wapens tegen burgers zien we als een oorlogsmisdaad. En worden niet gezien als normale wapens. En daarnaast dreigen met kernwapens is denk ik niet normaal. Des te meer respect voor Oekraïne dus. Respect dat ze het nog vol houden. Ik zou met alle respect aanraden je wat bij te lezen over moderne wapensystemen?
Die hypersonische raket was een waarschuwing aan het adres van de NAVO om te stoppen met het leveren van wapens.quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet er genoeg van, maar het is allemaal niet tegen een door Rusland getekend verdrag (het verdrag over clusterbommen e.d. heeft Rusland nooit getekend). Rusland houdt zich tot nu toe altijd wel aan het verdrag over chemische wapens.
Die hypersonische raketten klinken trouwens leuk, maar zijn vooral bedoeld om een raketafweersysteem te ontwijken wat Oekraïne niet heeft. Verder doet het niks anders dan een gewone raket. Een duurdere en minder gerichte optie dan precisie raketten dus. Waarschijnlijk omdat die laatste op raken.
Navo: ¯\_(ツ)_/¯quote:Op donderdag 24 maart 2022 19:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die hypersonische raket was een waarschuwing aan het adres van de NAVO om te stoppen met het leveren van wapens.
Reken maar dat er deze week in Brussel besproken wordt hoe er gereageerd moet worden als de volgende op een wapendepot in Polen klapt.quote:
Meer spul naar Oekraine, alle anti-air op high alert. Als er iets van Rusland NAVO gebied invliegt eerst schieten, dan vragen stellen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:03 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Reken maar dat er deze week in Brussel besproken wordt hoe er gereageerd moet worden als de volgende op een wapendepot in Polen klapt.
Kan je ook uitrusten met kernwapens. Daarom zijn ze ook hypersonisch. Zodat er niks tegen te doen is met de huidige wapens die de NATO/VS en zelfs China in hun arsenaal hebben. Wat luchtafweer aangaat. En je kan ook nadenken waarom zulke wapens maken als je ze niet wil gaan gebruiken? Ook omdat dit duur is. Blijkbaar wil hij dat dus wel. Poetin is niet te vertrouwen en een gevaar. Wil je en of vrede en stabiliteit dan bouw je dit soort wapens niet. Los van het nut daarvan? Via onze atoomonderzeeërs maken we alsnog de Russen af. En met de grond gelijk.quote:
Een aanval op Polen is een artikel 5 gebeuren en dan is oorlog met de Russen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Meer spul naar Oekraine, alle anti-air op high alert. Als er iets van Rusland NAVO gebied invliegt eerst schieten, dan vragen stellen.
Poetin wil die superdure technische snufjes vooral om mee te pronken. Een "ik heb lekker de grootste", alleen dan met wapens. De inzet doet er minder toe.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kan je ook uitrusten met kernwapens. Daarom zijn ze ook hypersonisch. Zodat er niks tegen te doen is met de huidige wapens die de NATO/VS en zelfs China in hun arsenaal hebben. Wat luchtafweer aangaat. En je kan ook nadenken waarom zulke wapens maken als je ze niet wil gaan gebruiken? Ook omdat dit duur is. Blijkbaar wil hij dat dus wel. Poetin is niet te vertrouwen en een gevaar. Wil je en of vrede en stabiliteit dan bouw je dit soort wapens niet. Los van het nut daarvan? Via onze atoomonderzeeërs maken we alsnog de Russen af. En met de grond gelijk.
Ook bekend als de MAD doctrine. (MAD als term is wel grappig ergerns) Snap Poetin dus niet. Er zit geen logica en ratio in. Om uiteindelijk je eigen land en hun burgers te willen vermoorden? Dat risico nemen?
Zeker niet. Een lidstaat moet artikel 5 aanvragen. Denk je echt dat Polen op basis van een platgegooid depot met wapens voor Oekraïne artikel 5 gaat triggeren? De escalatieladder ziet er wel iets anders uit.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Een aanval op Polen is een artikel 5 gebeuren en dan is oorlog met de Russen.
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Maar ben bang van niet.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Poetin wil die superdure technische snufjes vooral om mee te pronken. Een "ik heb lekker de grootste", alleen dan met wapens. De inzet doet er minder toe.
Volgens hoe dat in het NATO verdrag is vastgelegd mag Polen dat doen. Of welk ander NATO land dat door Rusland of een andere vijand zoals mogelijk China aangevallen is. Als Rusland een doel in Polen aanvalt is het dus een aanval op de NAVO.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zeker niet. Een lidstaat moet artikel 5 aanvragen. Denk je echt dat Polen op basis van een platgegooid depot met wapens voor Oekraïne artikel 5 gaat triggeren? De escalatieladder ziet er wel iets anders uit.
Tuurlijk mag Polen dat doen. Maar ze zullen het niet willen, en als ze het willen zullen ze onder druk gezet worden zich er niet op te beroepen, en als ze dat toch doen is het aan de rest om te beoordelen of het proportioneel is.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
Volgens hoe dat in het NATO verdrag is vastgelegd mag Polen dat doen. Of welk ander NATO land dat door Rusland of een andere vijand zoals mogelijk China aangevallen is.
Ik denk gezien de historie dat ze dat duidelijk dus wel willen. En daarom lid geworden zijn van de NAVO, Russen en Duitsers zijn daar niet welkom meer. Als vijand.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:44 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Tuurlijk mag Polen dat doen. Maar ze zullen het niet willen, en als ze het willen zullen ze onder druk gezet worden zich er niet op te beroepen, en als ze dat toch doen is het aan de rest om te beoordelen of het proportioneel is.
Het is niet zo dat er ergens een knop omgaat en ineens iedereen mobiliseert om richting Moskou te rijden.
De primaire functie van de NAVO is gelijk aan die van kernwapens: afschrikking. Idealiter gebruik je ze niet. Daarom is gebruik altijd een keuze. Een raket op een Pools depot is om een veelvoud aan redenen geen reden om WOIII te serieus te starten.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk gezien de historie dat ze dat duidelijk dus wel willen. En daarom lid geworden zijn van de NAVO, Russen en Duitsers zijn daar niet welkom meer.
Ach ik ga er vanuit dat Poetin een mogelijk toch een mafkees is alla Hitler en toch voor een WO3 gaat. Het is een dictator tenslotte. Niet een lid van het politbureau zoals in de USSR destijds.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:49 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De primaire functie van de NAVO is gelijk aan die van kernwapens: afschrikking. Idealiter gebruik je ze niet. Daarom is gebruik is altijd een keuze. Een raket op een Pools depot is om een veelvoud aan redenen geen reden om WOIII te serieus te starten.
Wat AgLarrr zegt dus. Met alleen 1 aanval gaan we niet gelijk de wereldoorlog starten. Het escaleert alleen een beetje verder dan.quote:Op donderdag 24 maart 2022 20:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Een aanval op Polen is een artikel 5 gebeuren en dan is oorlog met de Russen.
Die keuze is niet aan de NAVO of de Polen maar aan de dictator Poetin. En hoever hij wil gaan met zijn waanidee om het Russische rijk te herstellen. En binnen dat kader een NAVO land te aanvallen. Wat de Oekraïne niet is trouwens. En ze zijn ook geen EU lid. Naar mijn menig een zinloze oorlog dus. Wat dat aangaat. Met nodeloze doden aan beide kanten.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:03 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wat AgLarrr zegt dus. Met alleen 1 aanval gaan we niet gelijk de wereldoorlog starten. Het escaleert alleen een beetje verder dan.
Die keuze is wel deels aan de NAVO. En uit helemaal niks blijkt dat Rusland oorlog wil met een NAVO land, ze doen juist alles om de NAVO er buiten te houden. Daarom dat dreigen met kernwapens, daarom die enorme angst voor die no fly zone (terwijl Oekraïne trouwens momenteel net zo veel acties met vliegtuigen maakt als Rusland, maar dat is een ander verhaal). Poetin wil 100% zeker weten dat de NAVO zich er buiten blijft houden.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die keuze is niet aan de NAVO of de Polen maar aan de dictator Poetin. En hoever hij wil gaan met zijn waanidee om het Russische rijk te herstellen. En binnen dat kader een NAVO land te aanvallen. Wat de Oekraïne niet is trouwens. En ze zijn ook geen EU lid.
Dan kloppen dus de uitspraken dus niet die Poetin zelf doet over het herstel van het Russische rijk en het herstel van de grenzen daar van. Daar wil ik wel een bron voor? Omdat NAVO leden dus binnen die grenzen vallen. Letland en Litouwen bijvoorbeeld. Los daarvan zit Poetin natuurlijk altijd fout met zijn onrechtmatige aanval op Oekraïne.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die keuze is wel deels aan de NAVO. En uit helemaal niks blijkt dat Rusland oorlog wil met een NAVO land
De bron geef ik je net: uit alles wat Rusland tot nu toe heeft gedaan blijkt angst voor de NAVO.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:20 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan kloppen dus de uitspraken dus niet die Poetin zelf doet over het herstel van het Russische rijk en het herstel van de grenzen daar van. Daar wil ik wel een bron voor? Omdat NAVO leden dus binnen die grenzen vallen. Letland en Litouwen bijvoorbeeld.
Juist niet denk ik. Hij neemt het risico op een WO3. Biden en de VS en de NAVO houden daar al rekening mee.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De bron geef ik je net: uit alles wat Rusland tot nu toe heeft gedaan blijkt angst voor de NAVO.
Nee, dat doet hij niet. Hij pakt bewust een land buiten de NAVO, hij roept bewust gelijk iets over kernwapens zodat hij weet dat de NAVO zich er buiten houdt, hij doet alles om een no fly zone tegen te houden (terwijl de Russen niet eens echt last er van zouden hebben, ze zetten nauwelijks vliegtuigen in), hij gaat steeds bewust net niet de rode lijnen over. Poetin wilde een snelle regime change in Oekraïne en juist geen oorlog met de NAVO. Hij wil die derde wereldoorlog, die hij trouwens binnen een week verloren zal hebben, helemaal niet.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Juist niet denk ik. Hij neemt het risico op een WO3.
Even serieus, is er duidelijke een bron te vermelden van de gedachte dat Rusland meer wil en terug naar een Russisch rijk?quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die keuze is niet aan de NAVO of de Polen maar aan de dictator Poetin. En hoever hij wil gaan met zijn waanidee om het Russische rijk te herstellen. En binnen dat kader een NAVO land te aanvallen. Wat de Oekraïne niet is trouwens. En ze zijn ook geen EU lid. Naar mijn menig een zinloze oorlog dus. Wat dat aangaat. Met nodeloze doden aan beide kanten.![]()
Nee, alleen die toespraak aan het begin, Poetin heeft het er daarna ook op de Russische tv nooit meer over gehad.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even serieus, is er duidelijke een bron te vermelden van de gedachte dat Rusland meer wil en terug naar een Russisch rijk?
Jij kan in het hoofd van een maffe dictator kijken. En mist zijn duidelijke uitspraken over het herstel van de USSR en het Russische rijk? Waar ook NAVO landen onder vallen? Ik denk dat dat wat raar is?quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij niet. Hij pakt bewust een land buiten de NAVO, hij roept bewust gelijk iets over kernwapens zodat hij weet dat de NAVO zich er buiten houdt, hij doet alles om een no fly zone tegen te houden (terwijl de Russen niet eens echt last er van zouden hebben, ze zetten nauwelijks vliegtuigen in), hij gaat steeds bewust net niet de rode lijnen over. Poetin wilde een snelle regime change in Oekraïne en juist geen oorlog met de NAVO. Hij wil die derde wereldoorlog, die hij trouwens binnen een week verloren zal hebben, helemaal niet.
Als hij zoiets wilde stopte hij bijvoorbeeld wel de gasleveranties. Schoot hij op plekken waar wapens overgedragen worden aan Oekraïne. Maar niets van dat alles. Alleen een, zeer klungelig uitgevoerde, grondoorlog in Oekraïne.
JIj mag het klungelige grond oorlog noemen ondertussen 9 miljoen oekrainiers die het land verlaten hebbenquote:Op donderdag 24 maart 2022 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij niet. Hij pakt bewust een land buiten de NAVO, hij roept bewust gelijk iets over kernwapens zodat hij weet dat de NAVO zich er buiten houdt, hij doet alles om een no fly zone tegen te houden (terwijl de Russen niet eens echt last er van zouden hebben, ze zetten nauwelijks vliegtuigen in), hij gaat steeds bewust net niet de rode lijnen over. Poetin wilde een snelle regime change in Oekraïne en juist geen oorlog met de NAVO. Hij wil die derde wereldoorlog, die hij trouwens binnen een week verloren zal hebben, helemaal niet.
Als hij zoiets wilde stopte hij bijvoorbeeld wel de gasleveranties. Schoot hij op plekken waar wapens overgedragen worden aan Oekraïne. Maar niets van dat alles. Alleen een, zeer klungelig uitgevoerde, grondoorlog in Oekraïne.
Jij blijft het over die ene, nooit herhaalde, zin hebben. Poetin noemt dit in Rusland niet eens een oorlog en al helemaal geen strijd om het russische rijk terug te brengen. Jij moet gewoon die ene zin niet steeds te pas en te onpas neergooien, die zin is pure Russische propaganda die jij zo loopt te verspreiden. En dat is pas raar.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:39 schreef Megumi het volgende:
[..]
Jij kan in het hoofd van een maffe dictator kijken. En mist zijn duidelijke uitspraken over het herstel van de USSR en het Russische rijk? Waar ook NAVO landen onder vallen? Ik denk dat dat wat raar is?
Dat putin terugverlangt naar de glorie van de sovjet unie en ervoor was al bekend vóór deze oorlog hoor. En dat is ook niet zo vreemd, want dit soort dingen willen dictators altijd. Vandaar ook dat hij rusland's buurlanden 1 voor 1 inlijft of er een vazalstaat van maakt. De NAVO zit hierbij in de weg flink in de weg.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij blijft het over die ene, nooit herhaalde, zin hebben. Poetin noemt dit in Rusland niet eens een oorlog en al helemaal geen strijd om het russische rijk terug te brengen. Jij moet gewoon die ene zin niet steeds te pas en te onpas neergooien, die zin is pure Russische propaganda die jij zo loopt te verspreiden. En dat is pas raar.
Even terugkomen op de situatie in Kherson, er worden daar zojuist bombardementen gemeld.quote:Op donderdag 24 maart 2022 10:38 schreef oheng het volgende:
[..]
Oja Kherson. Was ik vergeten hier te melden, maar russische marionetten worden nu waarschijnlijk geliquideerd door de SBU. Mede mogelijk gemaakt door de chaos die de russen veroorzaken.
Pavek Slobodchikova, hulpje van collaborateur Vladimir Saldo.
Jammer, dit ging over het tactische verloop maar nu gaat het steeds over wappie-achtige uitspraken.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:59 schreef oheng het volgende:
[..]
Dat putin terugverlangt naar de glorie van de sovjet unie en ervoor was al bekend vóór deze oorlog hoor. En dat is ook niet zo vreemd, want dit soort dingen willen dictators altijd. Vandaar ook dat hij rusland's buurlanden 1 voor 1 inlijft of er een vazalstaat van maakt. De NAVO zit hierbij in de weg flink in de weg.
Ik ga geen bronnen hiervoor zoeken, omdat dit me niet zo interesseert, maar bekijk maar eens interviews van hem van jaren geleden.
Wtf waar heb je het over. Weet je wel tegen welke user je praat?quote:Op donderdag 24 maart 2022 22:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jammer, dit ging over het tactische verloop maar nu gaat het steeds over wappie-achtige uitspraken.
Nergens op gebaseerd jouw uitspraak.
Vertel.quote:Op donderdag 24 maart 2022 22:40 schreef oheng het volgende:
Wtf waar heb je het over. Weet je wel tegen welke user je praat?
Zo ken ik Poetin eigenlijk ook weer, als zo'n zieke maar meesterlijke strateeg. Ik denk dat we Poetin zo moeten lezen zoals jij hem kenmerkt in je posts.quote:Op donderdag 24 maart 2022 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meester-strateeg die dacht Oekraine te kunnen veroveren in 3 dagen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zo ken ik Poetin eigenlijk ook weer, als zo'n zieke maar meesterlijke strateeg. Ik denk dat we Poetin zo moeten lezen zoals jij hem kenmerkt in je posts.
Maar de andere keer zie ik hem weer als ontoerekeningsvatbaar. Het is echt lastig om in z'n hoofd te kijken. Ik denk niet dat hij gek is, maar op andere momenten weer wel.
En ja je moet hem kunnen lezen wil je hem de baas kunnen.
Ja maar als je kijkt naar het geopolitieke spel wat ie in al die tijd gespeeld heeft. Dit was natuurlijk zijn grootste blunder.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
De meester-strateeg die dacht Oekraine te kunnen veroveren in 3 dagen.
Hij heeft wel zijn meerdere moeten erkennen in Zelenksy.
Dat is het narratief. Ik ben daar nog steeds niet van overtuigd. Een land van dat formaat in 3 dagen innemen... Een kwartaal komt eerder... Zelfs de Russen hebben dat moeten begrijpen.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:08 schreef TheJanitor het volgende:
Größter Feldherr aller Zeiten nr.2.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zo ken ik Poetin eigenlijk ook weer, als zo'n zieke maar meesterlijke strateeg.
...
Denk dat daarom die bezem ook overal doorheen gaat intern.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Größter Feldherr aller Zeiten nr.2.
Hopelijk bemoeit hij zich in detail met de slagvelden. Waarom zou je het hogere denkwerk aan matige generaals over laten, als je zelf briljant bent?
Misschien kunnen we ontopic blijven heren?quote:Op donderdag 24 maart 2022 22:02 schreef BlaZ het volgende:
@:oheng
Dat bericht over Ivankiv lijkt vals nieuws. Wel zijn er Oekraïnse tegenaanvallen in Irpin, Hostomel en Makariv.
Daar vecht men in feite al weken om.
Gezien het lot van volgens mij al een kwart van de russische commandanten, lijkt het me een goed idee dat Poetin ook hoogstpersoonlijk zich aan het front gaat melden.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Größter Feldherr aller Zeiten nr.2.
Hopelijk bemoeit hij zich in detail met de slagvelden. Waarom zou je het hogere denkwerk aan matige generaals over laten, als je zelf briljant bent?
Daar is ie net iets teveel bunkerheld voor.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Gezien het lot van volgens mij al een kwart van de russische commandanten, lijkt het me een goed idee dat Poetin ook hoogstpersoonlijk zich aan het front gaat melden.
Ik denk eerder dat de Russen daar een aantal maanden tot een jaar voor hebben uitgetrokken vooraf.quote:Op donderdag 24 maart 2022 23:08 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |