quote:
Op woensdag 23 maart 2022 12:10 schreef ExTec het volgende:[..]
Maar waren oekrainers, polen, letten, esten, litouwers, niet net zo slaafs ten tijden van de USSR?
Waar zit het hem nou in, dat alle volkeren aldaar konden rebounden, en
alleen russen niet?
Ik wil hier even op reageren, zonder het meteen te betrekken op de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Ik hoop dat het kan, en dat ik niet meteen weer met de rug tegen de muur wordt gezet door een paar overspannen mensen.
Je ziet het niet helemaal vanuit het juiste perspectief. Al die volkeren betekenden vóór de Soviet revolutie helemaal niets (behalve Polen). De Russen hadden voor de revolutie een heel langdurend rijk (bijna 1000 jaar) met een royalty, Graven, Baronnen, Ridders, noem maar op. Helemaal Westers-minded, de hele royalty in Rusland sprak destijds zelfs Frans.
En de royalty in die tijd waren de enige geleerde mensen, op die paar Soviets na die in het buitenland hadden gestudeerd en wel even het land zouden overnemen door alle royalty: fatjes, geleerden, luilakken, diplomaten, legerleiding, strategen, en verder iedereen die wist hoe je een land moest besturen en verdedigen dood te maken.
Lees eens "Oorlog en Vrede" en "Anna Karenina" van Tolstoj, erg de moeite waard.
De Soviet revolutie heeft dat allemaal kapot gemaakt, stuk voor stuk zijn ze allemaal vermoord, en waren er alleen nog maar boeren over en een Soviet partij die ze ging leiden.
Geen van die andere volkeren had werkelijk iets om te rebounden, omdat ze voor het Soviet tijdperk vrijwel niks waren (behalve de Polen, die toen nog Pruisen waren).
Maar Rusland probeert nu juist weer te rebounden naar voor het Soviet tijdperk, als ik Poetin's woorden goed begrijp.
Het Soviet tijdperk heeft juist Rusland het ergste getroffen van alle Soviet landen. Rusland was voor het Soviet tijdperk het meest vooruit (voor díe tijd, vergeet niet dat ik praat over de tijd voor 1917). De Soviet-revolutionairen hebben dat allemaal kapot gemaakt. En bijna een eeuw van communistische isolatie heeft Rusland nog kapotter gemaakt. Op sommige punten zijn ze heel ver gekomen, maar op veel punten zijn ze ver achter gebleven.
Nu probereert Rusland te rebounden en dat levert conflicten op. Vooral omdat het Westen na bijna een eeuw agressiviteit van de Soviet communisten nog altijd met een scheef oog naar Rusland kijkt en ze klein probeert te houden (want ze zijn tenslotte best gevaarlijk, zoals we nu ook zien).
Die andere Soviet landen (inclusief Oekraïne hoor) waren voor het Soviet tijdperk niks, een hele berg ongeletterde boeren geregeerd door Baronnen en Graven en whatsoever. Dus voor hen is het niet bepaald moeilijk om te rebounden. In feite rebounden ze niet, maar zijn ze juist aan het 'bounden'.