Uiteindelijk gaat het niet om de kwaliteit. Schijnt. Ze zeggen gewoon dat het er omgaat "dat elk nummer zo veel mogelijk de unieke kant van zichzelf kan laten zien".quote:Op dinsdag 29 maart 2022 17:05 schreef BillDauterive het volgende:
Mooi lijstje, maar wat kan je hier dan precies uit halen?
Wordt Nederland gematst en Kroatië juist niet? Of zendt Nederland gewoon meer kwaliteit in, waardoor de kans dat je later moet optreden, hoger is?
Bulgarije moet als 7de starten, maar is opvulling tussen twee favorieten in de eerste helft van die semi. Later beginnen is in dit geval ook niet beter.
Vorig jaar mochten ze niet klagen, toen zaten ze tussen twee acts die net wel/net niet zouden kwalificeren. Uiteindelijk trok Kroatië terecht aan het kortste einde. Maar het is niet altijd even eerlijk inderdaad.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 17:22 schreef molloot200 het volgende:
En Kroatië had ik al wel een beetje door, die hebben sinds 2017 alleen nog maar 2e helft in de semi getrokken, en kregen toen altijd plek 10, 11 of 12. Beetje oneerlijk wel in mijn ogen.
Tja, je wil de favorieten uit die semi niet naaien door te vroeg neer te zetten. Nederland zou vanaf plek 2 of 3 ook wel kwalificeren, maar daar komt veel meer kritiek op, dan wanneer je er een Kroatië neerzet. Dit wordt ook een beetje een self-fulfilling prophecy. Omdat plek 2 of 3 gezien wordt als ongunstige plek, zetten ze er landen neer die toch niet doorgaan, waardoor plek 2 of 3 ongunstig blijft.quote:Uiteindelijk gaat het niet om de kwaliteit. Schijnt. Ze zeggen gewoon dat het er omgaat "dat elk nummer zo veel mogelijk de unieke kant van zichzelf kan laten zien".
Ik denk dat Tsjechië wel een iets "vriendelijker" liedje is voor de gemiddelde luisteraar om op te stemmen dan Denemarken van vorig jaar.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 17:34 schreef BillDauterive het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd of Tsjechië nou wel doorgaat. Denemarken lukte het vorig jaar vanaf dezelfde positie niet.
Voordelig geloot is relatief natuurlijk, de 2e startpositie van de tweede starthelft is nog altijd beter dan de 7e startpositie van de eerste starthelft. Daarom is het ook een onzinstatistiek om dat op één hoop te gooien.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 17:22 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet om de kwaliteit. Schijnt. Ze zeggen gewoon dat het er omgaat "dat elk nummer zo veel mogelijk de unieke kant van zichzelf kan laten zien".
En Kroatië had ik al wel een beetje door, die hebben sinds 2017 alleen nog maar 2e helft in de semi getrokken, en kregen toen altijd plek 10, 11 of 12. Beetje oneerlijk wel in mijn ogen.
Dat Nederland de andere kant van de munt kreeg in de semi is ook vrij duidelijk als je de noteringen van Nederland in een bepaalde helft ziet:
2013: plek 8 (loting: ergens tussen plek 1-8)
2014: plek 14 (loting: ergens tussen plek 9-16)
2015: plek 4 (loting: ergens tussen plek 1-8)
2016: plek 6 (loting: ergens tussen plek 1-9)
2017: plek 6 (loting: ergens tussen plek 1-9)
2018: plek 8 (loting: ergens tussen plek 1-9)
2019: plek 16 (loting: ergens tussen plek 10-18)
2022: plek 8 (loting: ergens tussen plek 1-9)
Als je dat dan zo ziet, wordt Nederland echt altijd best voordelig geloot. Slechts één keer bij de eerste helft van de desbetreffende helft () en dat was eigenlijk niet voor niks (Trijntje
). Verder heeft Nederland altijd echt supergoede lotingen gehad.
We hebben in de semi blijkbaar altijd een even getal als onze loting valt me nu op, even een random fact.
De eerste helft van de 1e halve finale heb ik best aardig gegokt, maar bij de rest zat er flink naastquote:Op woensdag 23 maart 2022 19:41 schreef NailQueen het volgende:
Ik heb wel zin om te puzzelen. Waarschijnlijk wordt dit hem toch niet, maar wat kan mij het schelen
1e halve finale:
Eerste deel:
1. Albanie (om gelijk te beginnen met een knaller)
6. Oekraine
8. Nederland
9. Moldavie
Tweede deel:
12. Denemarken
16. Noorwegen
Tweede halve finale:
Eerste deel:
3. Servie
5. Georgie
Tweede helft:
13. Roemenie
Albanie en Australie lijken mij goede openers, maar Finland zou ook een goede optie zijn.
Dit vind ik ook erg jammerquote:Op dinsdag 29 maart 2022 14:14 schreef Em31 het volgende:
Letland als tweede had ik eerlijk gezegd niet echt aan zien komen. EBU wil van de pussy af
Mooie aanvullingquote:Op dinsdag 29 maart 2022 18:50 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Voordelig geloot is relatief natuurlijk, de 2e startpositie van de tweede starthelft is nog altijd beter dan de 7e startpositie van de eerste starthelft. Daarom is het ook een onzinstatistiek om dat op één hoop te gooien.
Daarbij geldt in de semi sowieso dat het niet zo veel uitmaakt vanaf welke plek een goed lied zich sowieso wel kwalificeert voor de finale (N.B. naar mijn mening zetten ze dit jaar de goede platen onnodig ver naar achteren in met name de eerste starthelften). Het gaat juist om de finale waar het echt verschil kan maken. En dan wil ik ook nog toevoegen dat je beter een kwalitatieve analyse kan maken dan kwantitatief. En dan komen we voor Nederland op het volgende:
2013: matig, direct na de lange break en voor de Roemeense Cezar die alle aandacht trok. Wel de laatste van de eerste starthelft.
2014: zeer goed, na Nederland was de show voor veel kijkers klaar omdat ze hun winnaar hadden gezien.
2015: helaasch
2016: zeer slecht. Slow Down als rustpunt in de show om kwart over negen laten zingen is een gênante keuze.
2017: slecht. OG3NE moest als 6e na meerdere flopinzendingen, en vlak voor de Moldavische feestact die iedereen wakker schudde en het officieuze begin van de show markeerde.
2018: matig. Waylon kwam laat in de show, maar met Ierland als opvulmateriaal tussen Toy en Fuego.
2019: zeer goed, als één-na-laatste van de eerste starthelft tussen allerlei onbenullige dingen.
Conclusie: tenzij we een potentieel winnend liedje sturen, zijn we nooit gematst.
Schijnbaar is het echt een groot podium. Moldavië komt met een trein toch ? (Als dat geen grap is), waarom geen huis?quote:Op dinsdag 29 maart 2022 22:38 schreef molloot200 het volgende:
Toch blijft Armenië als afsluiter maar in m'n hoofd zittenHet is zo'n random keuze. Zou het te maken hebben met een grote prop wat langer duurt om daarna het podium te legen o.i.d.? Krijgen we daar op het podium in Turijn ook een soort Up huis live in de zaal?
Ik zou er niet te veel achter zoeken. Noorwegen en Zweden zijn de logische publiekswinnaars van de tweede helften, en daarna volgt steeds nog een vlotte afsluiter uit een land dat wel een beetje hulp kan gebruiken.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 22:38 schreef molloot200 het volgende:
Toch blijft Armenië als afsluiter maar in m'n hoofd zittenHet is zo'n random keuze. Zou het te maken hebben met een grote prop wat langer duurt om daarna het podium te legen o.i.d.? Krijgen we daar op het podium in Turijn ook een soort Up huis live in de zaal?
Dit precies. Overall is het een goeie running order, alleen Armenië is wel echt een vage beslissing als ze niet een grote prop hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2022 22:38 schreef molloot200 het volgende:
Dit soort feitjes vind ik leukquote:
Ik denk dat als de EBU Oekraïne niet wil laten winnen, dat ze dan eerder voor iets als een onopvallende 7e startpositie gaan, zoals Malta vorig jaar.quote:Op donderdag 12 mei 2022 10:40 schreef molloot200 het volgende:
Oekraïne zie ik ze er nog wel in gooien als openerMaar goed, eerst nog maar eens zien wat er vanavond bij welke helft nog bij komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |