Precies. Heeft dus helemaal niks met 'solipsisme' te maken, zoals al meerdere keren is geroepen, of dat mensen die zo denken zichzelf 'als god zien' o.i.d. Het gevaar tegenwoordig is dat mensen die intersubjectieve wereld tegenwoordig zó serieus nemen, dat ze niet meer kunnen relativeren, of in kunnen zien dat er door de eeuwen altijd totaal anders is gedacht over wat die intersubjectieve wereld is en hij dus nooit objectief kan zijn. Het blijven interpretaties; die kunnen een nuttige toepassing hebben, dat ontken ik niet, maar geen enkele interpretatie komt dichterbij wat de wereld 'is' dan een andere.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit betekent niet dat die wereld niet bestaat, maar het is een intersubjectieve wereld. Het heeft spelregels die voor iedereen gelden.
Ja, de chaos of nietsheid van de Oude Grieken vind ik ook mooi. Worden is misschien nog wel de meest geschikte aanduiding.quote:Op vrijdag 8 april 2022 17:53 schreef CharlesKinbote het volgende:
De fout die zowel Schopenhauer als de Tibetaanse boedhisten maken is natuurlijk dat rangtong beschouwd wordt als een soort 'fundament' en dat hier een leer achteraan geplakt wordt. "De waarheid" wordt, zoals mensen plachten te doen, gemonopoliseerd, geobjectificeerd, afgeschermd, op een voetstuk gezet, in een systeem gedrukt met allerei hierarchieën.
Er zijn verschillende niveaus van kennis, specifieke geschenken die de Boeddhanatuur toekomt, fases van verlichting... Dit wordt allemaal voor de ogen van de naïeve volgers gebungeld als de zoete beloning voor ascese en het opgeven van wereldse geneugten, van het willen. Uiteraard kon Schopenhauer, de huisfilosoof van de chronische depressie, zich hier in vinden.
Ik kan me eerlijk gezegd ook meer vinden in het idee van "chaos" dat je eerder noemde. In het moderne gebruik wordt het vaak als 'verwarring' of 'wanorde' vertaald, maar het is oorspronkelijk het mythische Niets in de Griekse mythologie; datgene wat vooraf gaat aan het universum. Die dubbelheid in betekenis vind ik toepasselijk. Deleuze zegt wel eens, "pluralisme = monisme".
quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:53 schreef Libertarisch het volgende:
Dit betekent niet dat die wereld niet bestaat, maar het is een intersubjectieve wereld. Het heeft spelregels die voor iedereen gelden.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 9 april 2022 11:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
Precies. Heeft dus helemaal niks met 'solipsisme' te maken, zoals al meerdere keren is geroepen, of dat mensen die zo denken zichzelf 'als god zien' o.i.d. Het gevaar tegenwoordig is dat mensen die intersubjectieve wereld tegenwoordig zó serieus nemen, dat ze niet meer kunnen relativeren, of in kunnen zien dat er door de eeuwen altijd totaal anders is gedacht over wat die intersubjectieve wereld is en hij dus nooit objectief kan zijn. Het blijven interpretaties; die kunnen een nuttige toepassing hebben, dat ontken ik niet, maar geen enkele interpretatie komt dichterbij wat de wereld 'is' dan een andere.
wel als je het zo stelt dan heb ik een heel simpel antwoord.quote:Op maandag 11 april 2022 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn natuurlijk wel persoonlijke meningen zoals: ''black metal muziek is beter als popmuziek'' of ''moderne kust is lelijk vergeleken bij middeleeuwse kunst''. Maar als het gaat om de waarheid an sich , dan is er maar één waarheid. De wereld kan niet atheistisch en theistisch tegelijk zijn. Er kan maar 1 fundamentele realiteit zijn. En dat is nu juist het grootste avontuur en de grootste uitdaging. Wat is de waarheid? Mijn Bijbel? Natuurkunde? Meditatie?
Beter dan. ''Black metal muziek is beter als dan popmuziek''.quote:Op maandag 11 april 2022 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn natuurlijk wel persoonlijke meningen zoals: ''black metal muziek is beter als popmuziek'' of ''moderne kust is lelijk vergeleken bij middeleeuwse kunst''. Maar als het gaat om de waarheid an sich , dan is er maar één waarheid. De wereld kan niet atheistisch en theistisch tegelijk zijn. Er kan maar 1 fundamentele realiteit zijn. En dat is nu juist het grootste avontuur en de grootste uitdaging. Wat is de waarheid? Mijn Bijbel? Natuurkunde? Meditatie?
Helemaal niet... Je hoeft nergens over te twijfelen. De waarheid an sich als een universeel gegeven die voor allen gelijk is bestaat niet. De waarheid is een individuele perceptie. En perceptie is waarneming in de breedste zin van het woord.quote:Op maandag 11 april 2022 17:45 schreef Amerauder het volgende:
die waarheid an sich is dus zacht gezegd een zeer twijfelachtig iets.
Je geeft nu een bepaalde invulling aan het begrip waarheid an sich: een universeel gegeven voor allen gelijk. Zo bepaald ben ik het met je eens: dat bestaat niet, en indien het zou bestaan zou het de waarheid niet zijn.quote:Op zondag 17 april 2022 10:25 schreef Watuntrik het volgende:
Helemaal niet... Je hoeft nergens over te twijfelen. De waarheid an sich als een universeel gegeven die voor allen gelijk is bestaat niet. De waarheid is een individuele perceptie. En perceptie is waarneming in de breedste zin van het woord.
Op zich zijn we het eens over de hoofdzaak; omtrent subjectieve ervaringen onder de noemer smaak kunnen we zeker zijn. Ze vertegenwoordigen werkelijkheid in de volste zin van het woord.quote:Op zondag 17 april 2022 10:25 schreef Watuntrik het volgende:
Iets beter, mooier of lekkerder vinden is dan ook geen subjectieve opvatting van een individu, dus geen mening. Vind jij een spruitenschotel lekkerder dan bloemkool met melksaus, of Iron Maiden mooier dan Bach, of Picasso beter dan Rembrandt dan is dit voor jou een feitelijke objectieve waarneming waar je niet aan hoeft te twijfelen en dus is dat voor jou de waarheid. Hoe de ander het waarneemt en er van vind, dat is voor jou pas subjectief.
Jawel hoor, het is een volledig subjectieve opvatting en volledig een mening. Waarom niet? Iets mooi of lekker vinden is juist een zeer pure, onbemiddelde ervaring, en daarom uiterst subjectief.quote:Iets beter, mooier of lekkerder vinden is dan ook geen subjectieve opvatting van een individu, dus geen mening.
Omdat er aan iets wat objectief is niet valt te twijfelen. Het is wat het is... Dan zeg jij bv. ik vind chocolade lekker, dan is die smaak ervaring voor jou objectief, niemand kan jou dit afnemen zelfs niet met te zeggen dat chocolade eigenlijk naar stront smaakt. Wat er ook wordt aangedragen, chocolade blijft voor jou lekker smaken.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:33 schreef Amerauder het volgende:
Jawel hoor, het is een volledig subjectieve opvatting en volledig een mening. Waarom niet? Iets mooi of lekker vinden is juist een zeer pure, onbemiddelde ervaring, en daarom uiterst subjectief.
quote:Op dinsdag 19 april 2022 17:06 schreef Watuntrik het volgende:
Omdat er aan iets wat objectief is niet valt te twijfelen. Het is wat het is...
En wat nu als ik een mening ben toegedaan omtrent een objectief gegeven?quote:En een menig is een subjectieve opvatting van een individu, dus iets waar aan valt te twijfelen.
Een populair vooroordeel inderdaad.quote:daarom valt er over smaak niet te twisten.
Die snap ik niet helemaal...quote:Op dinsdag 19 april 2022 21:23 schreef Amerauder het volgende:
En wat nu als ik een mening ben toegedaan omtrent een objectief gegeven?
Bijvoorbeeld, ik ben van mening dat buiten in de tuin een boom staat. Het zou natuurlijk kunnen dat de boom buiten mijn weten om is verwijderd, maar dat acht ik onwaarschijnlijk. Naar mijn mening staat die boom er.
Is deze mening nu iets waar niet aan valt te twijfelen, want het is objectief, maar ook weer wel, want het is een mening, tegelijkertijd?
Dus voor jou is alles subjectief wat maar buiten de onmiddellijke ervaring van het hier-en-nu valt? Dat zijn nogal wat dingen!quote:Op woensdag 20 april 2022 11:38 schreef Watuntrik het volgende:
Dus vanuit herinnering geloof je dat er buiten in de tuin een boom staat? Het zou kunnen dat de boom inmiddels is verwijderd. Maar je neemt gemakshalve aan dat deze boom er nog steeds zal staan. Die aanname is en blijft dus subjectief en wordt pas objectief wanneer je kunt verifieren dat de boom er feitelijk nog staat.
Dat zou je tijdgebonden inderdaad letterlijk zo kunnen stellen en dit geldt uiteraard niet alleen voor mij...quote:Op donderdag 21 april 2022 10:32 schreef Amerauder het volgende:
Dus voor jou is alles subjectief wat maar buiten de onmiddellijke ervaring van het hier-en-nu valt?
En omdat de realiteit je niet aanstaat, verzin je zelf een droomwereld.quote:Op donderdag 21 april 2022 10:32 schreef Amerauder het volgende:
Dus voor jou is alles subjectief wat maar buiten de onmiddellijke ervaring van het hier-en-nu valt?
.... dan verwijst dit woord tegelijkertijd overal en nergens naar en verliest het aan betekenis.
Zou kunnen, met last hebben van fantoompijn na amputatie, je been is weg maar toch voel je hem nog en doet je voet pijn. Of psychosomatisch hongergevoel en vraatzucht en zo vet zijn als een varken. Of het tegenovergestelde, zo mager als een lat en jezelf als te dik in de spiegel zien. Dat is zinsbegoocheling waar je brein buiten de werkelijkheid treed.quote:Op zaterdag 23 april 2022 09:58 schreef Libertarisch het volgende:
Pijn, honger en dorst zijn niet te bewijzen. Zijn deze ervaringen nu ook een droomwereld/fantasie?
Als je pijn hebt is dat de grootste zekerheid in de wereld die er is. Die pijn is een subjectieve ervaring. Hetzelfde kun je zeggen over religieuze ervaringen. Niet te bewijzen voor de buitenwereld maar wel relevant.
Ik zou het eerder bij mezelf zoeken dan bij het brein in deze gevallen. Met de manier waarop jij redeneert word je het slachtoffer van het brein. Ik weet uit ervaring dat zo denken averechts werkt.quote:Op zaterdag 23 april 2022 14:54 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Of psychosomatisch hongergevoel en vraatzucht en zo vet zijn als een varken. Of het tegenovergestelde, zo mager als een lat en jezelf als te dik in de spiegel zien. Dat is zinsbegoocheling waar je brein buiten de werkelijkheid treed.
Of slachtoffer van jezelf wanneer het brein daar buiten staat... Misschien is het een geestesziekte... Zulke symptomen bestaan en ik kan en durf en er verder niet over te oordelen hoe en waarom het zich in de mens manefisteert.quote:Op zaterdag 23 april 2022 15:34 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zou het eerder bij mezelf zoeken dan bij het brein in deze gevallen. Met de manier waarop jij redeneert word je het slachtoffer van het brein.
Doe er wat moois mee.quote:Op zaterdag 23 april 2022 15:34 schreef Libertarisch het volgende:
Ik weet uit ervaring dat zo denken averechts werkt.
quote:Op zaterdag 23 april 2022 09:58 schreef Libertarisch het volgende:
Pijn, honger en dorst zijn niet te bewijzen. Zijn deze ervaringen nu ook een droomwereld/fantasie?
Als je pijn hebt is dat de grootste zekerheid in de wereld die er is. Die pijn is een subjectieve ervaring. Hetzelfde kun je zeggen over religieuze ervaringen. Niet te bewijzen voor de buitenwereld maar wel relevant.
Tja, stellig onwaarheden poneren als feiten is nogal krom.quote:Op maandag 25 april 2022 15:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij hebt echt niks zinnigs te vertellen hé? Het is alleen zeuren wat de klok slaat.
Ik poneer geen onwaarheden, ik praat over onbewijsbare zaken (daar valt ons bewustzijn ook onder). Dat willen anderen wel neersabelen als fantasie omdat het ze niet zint, maar het slaat nergens op. Je kunt de kracht van je geest zelf ondervinden.quote:Op maandag 25 april 2022 16:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Tja, stellig onwaarheden poneren als feiten is nogal krom.
Onbewijsbare zaken die niet de onwaarheid zijn...quote:Op maandag 25 april 2022 17:26 schreef Libertarisch het volgende:
Ik poneer geen onwaarheden, ik praat over onbewijsbare zaken
Speculatie, niet meer dan dat.quote:Op maandag 25 april 2022 17:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik poneer geen onwaarheden, ik praat over onbewijsbare zaken (daar valt ons bewustzijn ook onder). Dat willen anderen wel neersabelen als fantasie omdat het ze niet zint, maar het slaat nergens op. Je kunt de kracht van je geest zelf ondervinden.
Onbewijsbaar is niet onbeduidend. Pijn, honger en dorst zijn toch ook niet onbeduidend?quote:Op maandag 25 april 2022 22:17 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Onbewijsbare zaken die niet de onwaarheid zijn...
Onbewijsbaar is niet aan te duiden... onbeduidend?
Nee, geen speculatie maar ervaring.quote:
"Speculatie" komt van "spektakel" (vergelijk "spectacles", "bril" in het Engels), een beeld van iets maken. Zeer populair fenomeen onder moderne wetenschappers (atomen, neurologische scans, biologische modellen). Waarom neem je hen wel serieus maar Libertarisch niet?quote:
Zelfde reden waarom ik jou niet serieus neem.quote:Op maandag 25 april 2022 22:40 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
"Speculatie" komt van "spektakel" (vergelijk "spectacles", "bril" in het Engels), een beeld van iets maken. Zeer populair fenomeen onder moderne wetenschappers (atomen, neurologische scans, biologische modellen). Waarom neem je hen wel serieus maar Libertarisch niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |