abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 16 maart 2022 @ 21:15:34 #76
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204106518
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef Slumlord. het volgende:
Leuker is dat de notaris helemaal geen rente vergoedt bij een positieve rente.
Dat doet hij toch wel, althans als ik mijn collegas die kochten in betere tijden moet geloven.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:15:44 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204106524
quote:
88s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
En de grondstoffen voor die zonnepanelen hoeveel energie heeft dat gekost en hoe is het winningsgebied van die grondstoffen er milieutechnisch aan toe?
Geen idee, maar dat is vooral een kwestie van lange termijn visie.
En voor mijn omgeving (NL) is het beter dat ik geen gas meer verbruik.

Overigens had ook niet de keuze dit huis nog op gas aan te sluiten, er moest dus hoe dan ook een warmtepomp komen, en als ik de stroom die dat ding nodig heeft zelf opwek dan beperk ik hier weer de hoeveelheid gas die de elektriciteitscentrale nodig heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204106543
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh, nouja, dat is negatieve rente inderdaad zoals hier boven staat.
En heb je die rente die in rekening wordt gebracht wel eens omgerekend naar rente op jaarbasis ?
pi_204106545
quote:
88s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja maar dat betaal je pas als je meer dan ¤100000 op je rekening hebt staan en eigenlijk betaal je dus gewoon voor het feit dat de notaris veel geld op zijn rekening heeft staan :D
Dat wel ja.
pi_204106550
quote:
88s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat doet hij toch wel, althans als ik mijn collegas die kochten in betere tijden moet geloven.
Nou, dan hadden ze een andere notaris dan ik :P (of het was zo weinig dat ik niet onder de indruk was)
pi_204106573
quote:
88s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik zie het niet op mijn nota van afrekening uit 2014 en 2017 staan.
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:17:45 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204106582
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Behalve 's nachts.

Dan op gas, biomassa, bruinkoolimport of windmolens :P
Ja, helaas.
Gelukkig heb ik dan overdag wel de halve straat van stroom voorzien :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204106615
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, helaas.
Overdag harder stoken en dan 's nachts het huis iets laten afkoelen? :P
pi_204106630
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee, maar dat is vooral een kwestie van lange termijn visie.
En voor mijn omgeving (NL) is het beter dat ik geen gas meer verbruik.

Overigens had ook niet de keuze dit huis nog op gas aan te sluiten, er moest dus hoe dan ook een warmtepomp komen, en als ik de stroom die dat ding nodig heeft zelf opwek dan beperk ik hier weer de hoeveelheid gas die de elektriciteitscentrale nodig heeft.
Eerlijk is eerlijk: dat boeit me niet zo heel veel. Ik kijk naar mijn eigen portemonnee en dan is het een stuk gunstiger. Dus doe ik dat.

Maar het schijnt dat na 'n paar jaar stroom via die panelen, je ook de CO2 die nodig is voor de productie van die panelen er uit hebt.
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:23:15 #85
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204106700
Ik betaal ¤0 aan de energiemaatschappij en krijg geld toe op de jaarrekening. Zelfs een welkom bonus omdat ze me zo graag binnen halen. Zo filantropisch als wat die maatschappijen jonguh _O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204106803
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, helaas.
En we gaan voor 7 miljard aan gas kopen om die op te slaan in voorraad....
Volgens mij kan je beter voor 1 miljoen huishoudens aan zonnepanelen neerleggen, effectiever en goedkoper.
Maar dat staat natuurlijk de energie lobby niet toe
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:28:44 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204106820
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Overdag harder stoken en dan 's nachts het huis iets laten afkoelen? :P
Ja, ik moet nog eens bezig met die smart energy instelling, maar ik wil eerst eens het hele huis door en door drooggestookt hebben, dus zo'n 2 jaar normaal stoken.
Hoewel ik de klimaatlijn gisteren wel 1 naar beneden heb gezet, want de buitenvoeler zit aan de noordzijde en het huis door de ramen aan de zuidzijde lekker op temperatuur wordt gehouden overdag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204106825
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:27 schreef namliam het volgende:

[..]
Volgens mij kan je beter voor 1 miljoen huishoudens aan zonnepanelen neerleggen, effectiever en goedkoper.
En mensen als @Bosbeetle doorzien het spelletje, waarbij woekerrente rekende gemeentes de burgers kei hard pakken met rentes van 0,79% op leningen voor verduurzamingen aan hun woning.
pi_204106856
quote:

[..]
Dan moet je wel ook de warmtepompen er bij plaatsen.
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:35:09 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204106954
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk: dat boeit me niet zo heel veel. Ik kijk naar mijn eigen portemonnee en dan is het een stuk gunstiger. Dus doe ik dat.

Maar het schijnt dat na 'n paar jaar stroom via die panelen, je ook de CO2 die nodig is voor de productie van die panelen er uit hebt.
Mij boeit het wel, met het vorige huis was ik er ook al mee bezig, maar ik wist dat ik dat niet betaalbaar (lees: naar mijn standaard) gasloos zou kunnen krijgen, dus toen werd deze mogelijkheid wel heel interessant, zeker icm de gestegen huizenprijzen en de lage rente.

Overigens bereken ik mijn extra aflossing met alle kosten van het oude huis in gedachten, dus:
Bruto hypotheek, extra aflossing, energiebespaarlening, energierekening.

Dat totaal is hoger dan we nu aan bruto hypotheek betalen, dus met dezelfde maandelijkse kosten kan ik toch weer extra aflossen (en ik blijf uitgaan van datzelfde totaalbedrag, dus het voordeel dat de extra aflossing oplevert wordt ook weer gebruikt als extra aflossing).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_204109859
Ik word wel beroerd van prijzen als 88K hahah

Heb zelf met m’n vriend een nieuwbouwhuis met bouwdepot, maar dat gaat lang niet uitkomen. Heb mij echt vergist in kosten voor keuken en badkamer enzo. Uiteindelijk moeten we 9K bijbetalen voor de keuken, vervolgens moeten we ook nog uit eigen zak betalen: muren (vliesbehangen denk ik), vloeren door het hele huis, de hele tuin, hele huis verf/schilderen, inrichting zelf want hebben nu allemaal oude IKEA meuk, gordijnen etc.

Probleem is dat we weer Ikea meuk gaan kopen want sparen lukt (mij) ook niet meer de laatste tijd. Ik was juist zo blij dat ik eindelijk een volwassen huis heb maar dan wordt het uiteindelijk toch weer budget budget 😂
pi_204110117
quote:

[..]
Huishouden verbruiken 90% van het gas in de 3 koudste maanden, juist de maanden waar je dus het minste zonuren hebt en juist vaak in de avond stookt, kortom dat gaat hem niet worden, panelen worden vooral interessant als iedereen elektrisch rijd en je er de wagen mee oplaad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_204110130
Ik snap dit soort bedrijven niet zo, je bent boekenverkoper, geen factchecker, kortom laat lekker aan de rechter over of een boek fout is of niet. Ik kan me voorstellen dat als je bedrijf een bepaalde filosofie hebt je dan gaat overwegen wat voor producten je wilt verkopen, maar dat is wat anders.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 17 maart 2022 @ 08:09:13 #94
244125 laziness
pi_204110584
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 00:40 schreef Eikenbomen het volgende:

Heb zelf met m’n vriend een nieuwbouwhuis met bouwdepot, maar dat gaat lang niet uitkomen. Heb mij echt vergist in kosten voor keuken en badkamer enzo. Uiteindelijk moeten we 9K bijbetalen voor de keuken, vervolgens moeten we ook nog uit eigen zak betalen: muren (vliesbehangen denk ik), vloeren door het hele huis, de hele tuin, hele huis verf/schilderen, inrichting zelf want hebben nu allemaal oude IKEA meuk, gordijnen etc.

Probleem is dat we weer Ikea meuk gaan kopen want sparen lukt (mij) ook niet meer de laatste tijd. Ik was juist zo blij dat ik eindelijk een volwassen huis heb maar dan wordt het uiteindelijk toch weer budget budget 😂
Dat ligt deels aan je eigen voorbereiding.
Wij wilden met een 4 jarig kind zo graag weg van een 60m2 flatje dat ik durf te stellen dat we vrij naïef echt alles aangenomen zouden hebben wat op ons pad kwam. Gelukkig was dat per toeval een energie neutrale nieuwbouwwoning die de normen ver vooruit was.

Maar dat flatje hebben we met flink verlies verkocht. Ik wilde zeker weten dat ik dit kon betalen.
In de tijd dat de woning in optie was hebben we navraag gedaan wat een keuken en badkamer kosten. Hebben we contact gezocht met mensen in eerdere fases om vloeren en muren in te schatten.

Mijn katten hadden flink hun nagels gezet in de meubels die we hadden. Nu was dat de smaak van mijn man dus ik vond het wel prima dat we voor alles nieuw moesten 8-) maar daar ging wel ons spaargeld in zitten (en in dat eerder genoemde verlies :X )

Ik kreeg destijds geen intentieverklaring en het gemiddelde van de 3 jaar er voor was zoveel minder dan de werkgever/uren die ik inmiddels had. We hadden echt een max aan meerwerk wat er in het bouwdepot kon omdat we niet meer mochten lenen terwijl we meer konden betalen. Toch is het gelukt zonder al te grote concessies te doen door het voorbereidende werk.

Zou ik nu dingen anders doen? Zeker er is veel meer ruimte gekomen in ons budget om ook over de kleine zaken te pietlutten en zoals veel mensen met een nieuwbouw topic in K&W zeggen: De eerste keer is om te oefenen, de tweede keer om het 100% goed te doen ;)
Eenmaal zo’n grote mensen huis in gebruik realiseer je soms pas wat nou wenselijk is en wat je fijn vindt. Met die ervaring maak je de volgende keer weer andere keuzes.

Wij kregen het huis in oktober opgeleverd en hebben de tuin pas in mei gedaan. Eerst even een bonus binnen laten rollen om de tuin naar ons zin te laten doen. In de winter zit je er toch niet. Buren gingen trouwen en hebben tot augustus gewacht tot hun spaargeld weer aangegroeid was. Die tuin kan wel wachten. Keuzes binnen hebben een grotere en langdurige impact en zijn daarom nu het geld meer waard.

Overigens zat er aan ons spaargeld voor meubels destijds ook een eind en hebben we beneden waar je veel bent ons geld in duurdere zaken gestoken. In bed heb je de ogen dicht dus die kwam van ikea. Dat bed is later vervangen voor een boxspring. Maak slimme keuzes en upgrade als je gespaard hebt sommige meubels als nog.

Toch hoop ik dat je straks geniet van je grote mensen huis. Na jaren op dat flatje ben ik 7 jaar na aankoop nog steeds mega blij met mijn huis met 2 trappen, een riante tuin, een zolder met knieschotten waar we alles kunnen bewaren _O_
Geluk zit ‘m niet in die meubels die je later toch vervangt maar in de ruimte die je krijgt in een leuke wijk, wat mij betreft.
  donderdag 17 maart 2022 @ 08:31:14 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204110706
quote:

Van die 88K heb je als projectbouwkoper iig de omgevingsvergunning niet, qua kosten, dat woningborg of bouwgarant weet ik niet, maar die zou ook in de prijs kunnen zitten.

Verder hebben wij gewoon een flinke woning laten bouwen, dus ja dan heb je ook een hoop nodig voor vloeren en dergelijke.

Overigens willen we nog een kapschuur in de tuin, en daar moet echt nog wel voor gespaard worden, dus die staat er deze zomer nog niet, en ik denk volgend zomer ook niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 17 maart 2022 @ 08:34:48 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204110744
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 08:09 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat ligt deels aan je eigen voorbereiding.
Wij wilden met een 4 jarig kind zo graag weg van een 60m2 flatje dat ik durf te stellen dat we vrij naïef echt alles aangenomen zouden hebben wat op ons pad kwam. Gelukkig was dat per toeval een energie neutrale nieuwbouwwoning die de normen ver vooruit was.

Maar dat flatje hebben we met flink verlies verkocht. Ik wilde zeker weten dat ik dit kon betalen.
In de tijd dat de woning in optie was hebben we navraag gedaan wat een keuken en badkamer kosten. Hebben we contact gezocht met mensen in eerdere fases om vloeren en muren in te schatten.

Mijn katten hadden flink hun nagels gezet in de meubels die we hadden. Nu was dat de smaak van mijn man dus ik vond het wel prima dat we voor alles nieuw moesten 8-) maar daar ging wel ons spaargeld in zitten (en in dat eerder genoemde verlies :X )

Ik kreeg destijds geen intentieverklaring en het gemiddelde van de 3 jaar er voor was zoveel minder dan de werkgever/uren die ik inmiddels had. We hadden echt een max aan meerwerk wat er in het bouwdepot kon omdat we niet meer mochten lenen terwijl we meer konden betalen. Toch is het gelukt zonder al te grote concessies te doen door het voorbereidende werk.

Zou ik nu dingen anders doen? Zeker er is veel meer ruimte gekomen in ons budget om ook over de kleine zaken te pietlutten en zoals veel mensen met een nieuwbouw topic in K&W zeggen: De eerste keer is om te oefenen, de tweede keer om het 100% goed te doen ;)
Eenmaal zo’n grote mensen huis in gebruik realiseer je soms pas wat nou wenselijk is en wat je fijn vindt. Met die ervaring maak je de volgende keer weer andere keuzes.

Wij kregen het huis in oktober opgeleverd en hebben de tuin pas in mei gedaan. Eerst even een bonus binnen laten rollen om de tuin naar ons zin te laten doen. In de winter zit je er toch niet. Buren gingen trouwen en hebben tot augustus gewacht tot hun spaargeld weer aangegroeid was. Die tuin kan wel wachten. Keuzes binnen hebben een grotere en langdurige impact en zijn daarom nu het geld meer waard.

Overigens zat er aan ons spaargeld voor meubels destijds ook een eind en hebben we beneden waar je veel bent ons geld in duurdere zaken gestoken. In bed heb je de ogen dicht dus die kwam van ikea. Dat bed is later vervangen voor een boxspring. Maak slimme keuzes en upgrade als je gespaard hebt sommige meubels als nog.

Toch hoop ik dat je straks geniet van je grote mensen huis. Na jaren op dat flatje ben ik 7 jaar na aankoop nog steeds mega blij met mijn huis met 2 trappen, een riante tuin, een zolder met knieschotten waar we alles kunnen bewaren _O_
Geluk zit ‘m niet in die meubels die je later toch vervangt maar in de ruimte die je krijgt in een leuke wijk, wat mij betreft.
Wow met kinderen erbij zou ik helemaal niet meer weten hoe ik rond zou moeten komen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204110945
Weer geen geschikte, passende huizen op Funda vandaag.
pi_204110979
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 02:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Huishouden verbruiken 90% van het gas in de 3 koudste maanden,
In 3 maanden kom ik niet verder dan 50%, zelfs 6 maanden (Nov tm apr) kom ik nog maar aan 84%... maar goed.

Bedrijven gebruiken 100% van het gas in de overige 9 maanden.

Natuurlijk kan je elektriciteit niet 1 op 1 met gas vergelijken, maar bedenk eens hoeveel energie er minder hoeft te worden opgewekt, niet met pallets, niet met kolen, niet met gas, niet met kern energie, gewoon niet.

Daar zit natuurlijk wel de valkuil, immers de over mist haar inkomsten uit accijnzen en BTW dus zal dat op een andere manier komen halen. Ook energie bedrijven moeten van bedrijfs model veranderen als elk huishouden defacto (maar a-synchroon) hun eigen energie opwekt.

Wellicht moeten er accu's komen en slimme systemen zodat niet alle panelen om 12 uur 's middag het hele net over belasten.

Of warmte pompen nu helemaal de oplossing zijn? Voor de lucht pomp varianten ben ik niet heel gecharmeerd van (lawaai)
En de grond pompen die diep de grond in gaan, moet langer termijn nog maar blijken welke impact dat heeft op de grond lagen... om nog maar te zwijgen van het risico omtrent lekken van chemicaliën.
Wat de beste oplossing is weet ik ook (helaas) niet, het zou mooi zijn als de (over) hitte in de zomer kan worden opgeslagen in tanks in de kelder... om dat 's winters te gebruiken.
Maar zover zijn we zeker nog niet.
pi_204111395
quote:

Bij ons gaat het ook erg hard, maar we hebben dan ook wat grote meerwerkopties gekozen. Maar wij zijn van plan om sommige dingen gewoon ook op de iets langere termijn te verschuiven. De tuin kan bijvoorbeeld wel even wachten. En qua meubels zouden we ook wel wat dingen willen vervangen, maar ik wacht liever daar even mee. De basis is belangrijker.

En gesprek over de badkamers moeten we nog hebben. Maar plan is wel om dat best simpel te houden, hopelijk wel een leuke tegel. De kosten voor de keuken vallen wat tegen en we willen toch de dakkapel. Het is een keer op. :D
  donderdag 17 maart 2022 @ 09:48:49 #100
244125 laziness
pi_204111408
quote:
88s.gif Op donderdag 17 maart 2022 08:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wow met kinderen erbij zou ik helemaal niet meer weten hoe ik rond zou moeten komen :D
Nou zo'n flatje van 60m2 met 70% aflossingsvrij (keuze man, ik was nog niet in de picture) kost ook met een rente van 4,7% geen drol natuurlijk. Daarom kon ik 3 dagen werken en bracht weinig binnen maar er wel veel zijn in die eerste jaren van onze zoon.

Die werkgever die mij geen intentie gaf maar waar ik nog steeds zit :D bracht mij een beter salaris en meer uren. Kind zat inmiddels op school dus had mij ook minder nodig. Ook manlief had groei potentie dus als je al meer binnen krijgt dan wat je mag lenen en er zit nog genoeg groei in kan dat uit.
En soms in het leven moet je een gok nemen :7 Met een schoolgaand kind op een twee kamer flatje is geen optie voor de rest van je leven. Middenin een crisis flink verlies nemen als je na 3 jaar te koop eindelijk een bod hebt is dan een keuze die je maakt om vooruit te komen.

Ja een kind kost geld maar als je nu ruim kan sparen zit er dus ruimte in je budget. Of je geeft wat minder vaak een rondje in de kroeg voor je vrienden ;) Allemaal keuzes, maar ik geloof er niks van dat jij met een kind niet rond zou komen. En een kind doet het prima in h&m kleding en slaapt net zo goed (of slecht 8-) ) in een tweedehands bed. Het hoeft allemaal niet zo duur. Duurste is de kinderopvang vaak en die willen ze gratis maken ^O^

Net zoals je het met de hypotheek niet snapte hoe men het doet, verbaasd het me niet dat je een kind ook niet vindt passen maar ik gok zomaar dat je het prima zou redden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')