Dat doet hij toch wel, althans als ik mijn collegas die kochten in betere tijden moet geloven.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef Slumlord. het volgende:
Leuker is dat de notaris helemaal geen rente vergoedt bij een positieve rente.
Geen idee, maar dat is vooral een kwestie van lange termijn visie.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En de grondstoffen voor die zonnepanelen hoeveel energie heeft dat gekost en hoe is het winningsgebied van die grondstoffen er milieutechnisch aan toe?
En heb je die rente die in rekening wordt gebracht wel eens omgerekend naar rente op jaarbasis ?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh, nouja, dat is negatieve rente inderdaad zoals hier boven staat.
Dat wel ja.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar dat betaal je pas als je meer dan ¤100000 op je rekening hebt staan en eigenlijk betaal je dus gewoon voor het feit dat de notaris veel geld op zijn rekening heeft staan
Nou, dan hadden ze een andere notaris dan ikquote:Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat doet hij toch wel, althans als ik mijn collegas die kochten in betere tijden moet geloven.
Ik zie het niet op mijn nota van afrekening uit 2014 en 2017 staan.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat doet hij toch wel, althans als ik mijn collegas die kochten in betere tijden moet geloven.
Ja, helaas.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Behalve 's nachts.
Dan op gas, biomassa, bruinkoolimport of windmolens
Overdag harder stoken en dan 's nachts het huis iets laten afkoelen?quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, helaas.
Gelukkig heb ik dan overdag wel de halve straat van stroom voorzien
Eerlijk is eerlijk: dat boeit me niet zo heel veel. Ik kijk naar mijn eigen portemonnee en dan is het een stuk gunstiger. Dus doe ik dat.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat is vooral een kwestie van lange termijn visie.
En voor mijn omgeving (NL) is het beter dat ik geen gas meer verbruik.
Overigens had ook niet de keuze dit huis nog op gas aan te sluiten, er moest dus hoe dan ook een warmtepomp komen, en als ik de stroom die dat ding nodig heeft zelf opwek dan beperk ik hier weer de hoeveelheid gas die de elektriciteitscentrale nodig heeft.
En we gaan voor 7 miljard aan gas kopen om die op te slaan in voorraad....quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, helaas.
Gelukkig heb ik dan overdag wel de halve straat van stroom voorzien
Ja, ik moet nog eens bezig met die smart energy instelling, maar ik wil eerst eens het hele huis door en door drooggestookt hebben, dus zo'n 2 jaar normaal stoken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Overdag harder stoken en dan 's nachts het huis iets laten afkoelen?
En mensen als @Bosbeetle doorzien het spelletje, waarbij woekerrente rekende gemeentes de burgers kei hard pakken met rentes van 0,79% op leningen voor verduurzamingen aan hun woning.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:27 schreef namliam het volgende:
[..]
En we gaan voor 7 miljard aan gas kopen om die op te slaan in voorraad....
Volgens mij kan je beter voor 1 miljoen huishoudens aan zonnepanelen neerleggen, effectiever en goedkoper.
Maar dat staat natuurlijk de energie lobby niet toe
Dan moet je wel ook de warmtepompen er bij plaatsen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:27 schreef namliam het volgende:
[..]
Volgens mij kan je beter voor 1 miljoen huishoudens aan zonnepanelen neerleggen, effectiever en goedkoper.
Mij boeit het wel, met het vorige huis was ik er ook al mee bezig, maar ik wist dat ik dat niet betaalbaar (lees: naar mijn standaard) gasloos zou kunnen krijgen, dus toen werd deze mogelijkheid wel heel interessant, zeker icm de gestegen huizenprijzen en de lage rente.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk: dat boeit me niet zo heel veel. Ik kijk naar mijn eigen portemonnee en dan is het een stuk gunstiger. Dus doe ik dat.
Maar het schijnt dat na 'n paar jaar stroom via die panelen, je ook de CO2 die nodig is voor de productie van die panelen er uit hebt.
Huishouden verbruiken 90% van het gas in de 3 koudste maanden, juist de maanden waar je dus het minste zonuren hebt en juist vaak in de avond stookt, kortom dat gaat hem niet worden, panelen worden vooral interessant als iedereen elektrisch rijd en je er de wagen mee oplaad.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:27 schreef namliam het volgende:
[..]
Dat ligt deels aan je eigen voorbereiding.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik word wel beroerd van prijzen als 88K hahah
Heb zelf met m’n vriend een nieuwbouwhuis met bouwdepot, maar dat gaat lang niet uitkomen. Heb mij echt vergist in kosten voor keuken en badkamer enzo. Uiteindelijk moeten we 9K bijbetalen voor de keuken, vervolgens moeten we ook nog uit eigen zak betalen: muren (vliesbehangen denk ik), vloeren door het hele huis, de hele tuin, hele huis verf/schilderen, inrichting zelf want hebben nu allemaal oude IKEA meuk, gordijnen etc.
Probleem is dat we weer Ikea meuk gaan kopen want sparen lukt (mij) ook niet meer de laatste tijd. Ik was juist zo blij dat ik eindelijk een volwassen huis heb maar dan wordt het uiteindelijk toch weer budget budget 😂
Van die 88K heb je als projectbouwkoper iig de omgevingsvergunning niet, qua kosten, dat woningborg of bouwgarant weet ik niet, maar die zou ook in de prijs kunnen zitten.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Heb zelf met m’n vriend een nieuwbouwhuis met bouwdepot, maar dat gaat lang niet uitkomen. Heb mij echt vergist in kosten voor keuken en badkamer enzo. Uiteindelijk moeten we 9K bijbetalen voor de keuken, vervolgens moeten we ook nog uit eigen zak betalen: muren (vliesbehangen denk ik), vloeren door het hele huis, de hele tuin, hele huis verf/schilderen, inrichting zelf want hebben nu allemaal oude IKEA meuk, gordijnen etc.
Probleem is dat we weer Ikea meuk gaan kopen want sparen lukt (mij) ook niet meer de laatste tijd. Ik was juist zo blij dat ik eindelijk een volwassen huis heb maar dan wordt het uiteindelijk toch weer budget budget 😂
Wow met kinderen erbij zou ik helemaal niet meer weten hoe ik rond zou moeten komenquote:Op donderdag 17 maart 2022 08:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat ligt deels aan je eigen voorbereiding.
Wij wilden met een 4 jarig kind zo graag weg van een 60m2 flatje dat ik durf te stellen dat we vrij naïef echt alles aangenomen zouden hebben wat op ons pad kwam. Gelukkig was dat per toeval een energie neutrale nieuwbouwwoning die de normen ver vooruit was.
Maar dat flatje hebben we met flink verlies verkocht. Ik wilde zeker weten dat ik dit kon betalen.
In de tijd dat de woning in optie was hebben we navraag gedaan wat een keuken en badkamer kosten. Hebben we contact gezocht met mensen in eerdere fases om vloeren en muren in te schatten.
Mijn katten hadden flink hun nagels gezet in de meubels die we hadden. Nu was dat de smaak van mijn man dus ik vond het wel prima dat we voor alles nieuw moestenmaar daar ging wel ons spaargeld in zitten (en in dat eerder genoemde verlies
)
Ik kreeg destijds geen intentieverklaring en het gemiddelde van de 3 jaar er voor was zoveel minder dan de werkgever/uren die ik inmiddels had. We hadden echt een max aan meerwerk wat er in het bouwdepot kon omdat we niet meer mochten lenen terwijl we meer konden betalen. Toch is het gelukt zonder al te grote concessies te doen door het voorbereidende werk.
Zou ik nu dingen anders doen? Zeker er is veel meer ruimte gekomen in ons budget om ook over de kleine zaken te pietlutten en zoals veel mensen met een nieuwbouw topic in K&W zeggen: De eerste keer is om te oefenen, de tweede keer om het 100% goed te doen
Eenmaal zo’n grote mensen huis in gebruik realiseer je soms pas wat nou wenselijk is en wat je fijn vindt. Met die ervaring maak je de volgende keer weer andere keuzes.
Wij kregen het huis in oktober opgeleverd en hebben de tuin pas in mei gedaan. Eerst even een bonus binnen laten rollen om de tuin naar ons zin te laten doen. In de winter zit je er toch niet. Buren gingen trouwen en hebben tot augustus gewacht tot hun spaargeld weer aangegroeid was. Die tuin kan wel wachten. Keuzes binnen hebben een grotere en langdurige impact en zijn daarom nu het geld meer waard.
Overigens zat er aan ons spaargeld voor meubels destijds ook een eind en hebben we beneden waar je veel bent ons geld in duurdere zaken gestoken. In bed heb je de ogen dicht dus die kwam van ikea. Dat bed is later vervangen voor een boxspring. Maak slimme keuzes en upgrade als je gespaard hebt sommige meubels als nog.
Toch hoop ik dat je straks geniet van je grote mensen huis. Na jaren op dat flatje ben ik 7 jaar na aankoop nog steeds mega blij met mijn huis met 2 trappen, een riante tuin, een zolder met knieschotten waar we alles kunnen bewaren![]()
Geluk zit ‘m niet in die meubels die je later toch vervangt maar in de ruimte die je krijgt in een leuke wijk, wat mij betreft.
In 3 maanden kom ik niet verder dan 50%, zelfs 6 maanden (Nov tm apr) kom ik nog maar aan 84%... maar goed.quote:Op donderdag 17 maart 2022 02:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Huishouden verbruiken 90% van het gas in de 3 koudste maanden,
Bij ons gaat het ook erg hard, maar we hebben dan ook wat grote meerwerkopties gekozen. Maar wij zijn van plan om sommige dingen gewoon ook op de iets langere termijn te verschuiven. De tuin kan bijvoorbeeld wel even wachten. En qua meubels zouden we ook wel wat dingen willen vervangen, maar ik wacht liever daar even mee. De basis is belangrijker.quote:Op donderdag 17 maart 2022 00:40 schreef Eikenbomen het volgende:
Nou zo'n flatje van 60m2 met 70% aflossingsvrij (keuze man, ik was nog niet in de picture) kost ook met een rente van 4,7% geen drol natuurlijk. Daarom kon ik 3 dagen werken en bracht weinig binnen maar er wel veel zijn in die eerste jaren van onze zoon.quote:Op donderdag 17 maart 2022 08:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wow met kinderen erbij zou ik helemaal niet meer weten hoe ik rond zou moeten komen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |