Ja want een kat is in staat om je hele inboedel in no-time aan gort te stampen alsof het sloopkogel is. Over appels en peren gesproken...quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je draait de zaken om: als anderen last heb van jouw kat in hun tuin, dan is het aan jou om je kat uit hun tuin te houden.
Laten we dit even doortrekken: ik heb een olifant, en als jij niet wil dat mijn olifant door jouw tuin stampt dan moet jij er maar voor zorgen dat je hem uit je tuin weert.
Prima voorbeeld. Een olifant is ook amper te hanteren eigenaar zijnde, waardoor het zeer raadzaam is jouw omgeving tegen olifanten te weren.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je draait de zaken om: als anderen last heb van jouw kat in hun tuin, dan is het aan jou om je kat uit hun tuin te houden.
Laten we dit even doortrekken: ik heb een olifant, en als jij niet wil dat mijn olifant door jouw tuin stampt dan moet jij er maar voor zorgen dat je hem uit je tuin weert.
Het is niet aan jou om te bepalen wat overlast is, en tot op welke hoogte jouw buren dat gewoonweg dienen te tolereren.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja want een kat is in staat om je hele inboedel in no-time aan gort te stampen alsof het sloopkogel is.
Dus?quote:Hun katten probeerden ook in mijn huis te komen en die heb z.s.m. eruit gejaagd. Sindsdien komen ze niet meer.
Mijn buren daarentegen hebben mijn kat verwelkomd, toegelaten, getolereerd en voor lange tijd toegang gegeven tot het voer van hun eigen katten. Dan blijft hij terugkomen terwijl ze onze kat meteen vanaf het begin weg hadden kunnen jagen. Dan had ik deze topic niet hoeven te openen. Nu vraag ik ze om dat te doen, ze zeggen dat ze dat doen maar toch gaat hij steeds naar hun toe. Dan gaat er nog steeds iets niet goed.
Voor de kat van iemand anders? Laat anders kateigenaren eerst eens beginnen met een katvriendelijke tuin te creëren.quote:
Waar lees jij dat er overlast is?quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om te bepalen wat overlast is
Gezien het mijn kat is en ik bepaal wat er mee gebeurd?quote:en tot op welke hoogte jouw buren dat gewoonweg dienen te tolereren.
Tsja... als je hangjongeren uitdaagt blijven ze ook voor je deur staan.quote:[..]
Dus?
Begin dan maar eens met te bepalen dat 'ie in jouw tuin blijft.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:13 schreef HSG het volgende:
Gezien het mijn kat is en ik bepaal wat er mee gebeurd?
En het is dierenmishandeling om zo'n olifant op 4 hoog in een appartement te houden, dus het is logisch dat ik hem gewoon door de buurt laat struinen. Verder is één olifant maar zielig, dus heeft hij een paar vriendjes. Dat die af en toe op avontuur gaan en daarmee wat bloemperkjes vernielen... tja dat is gewoon natuur!quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Prima voorbeeld. Een olifant is ook amper te hanteren eigenaar zijnde,
Ik ben allergisch voor tijgersquote:waardoor het zeer raadzaam is jouw omgeving tegen olifanten te weren.
Laat de eerder genoemde tijgers los in jouw omgeving en jij hebt geen problemen meer met olifanten.
Ok.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En het is dierenmishandeling om zo'n olifant op 4 hoog in een appartement te houden, dus het is logisch dat ik hem gewoon door de buurt laat struinen. Verder is één olifant maar zielig, dus heeft hij een paar vriendjes. Dat die af en toe op avontuur gaan en daarmee wat bloemperkjes vernielen... tja dat is gewoon natuur!
Dus?quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En het is dierenmishandeling om zo'n olifant op 4 hoog in een appartement te houden, dus het is logisch dat ik hem gewoon door de buurt laat struinen. Verder is één olifant maar zielig, dus heeft hij een paar vriendjes. Dat die af en toe op avontuur gaan en daarmee wat bloemperkjes vernielen... tja dat is gewoon natuur!
[..]
Ik ben allergisch voor tijgers.
quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:12 schreef June. het volgende:
[..]
Voor de kat van iemand anders? Laat anders kateigenaren eerst eens beginnen met een katvriendelijke tuin te creëren.
Hoezo? Het is mijn tuin.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Begin dan maar eens met te bepalen dat 'ie in jouw tuin blijft.
Reactie #130, waarop jij stelt dat ze dan maar hun tuin moeten afsluiten voor katten. Daar reageerde ik op.quote:
Dan moet je hem op eigen terrein houden. Straks ga je je buren nog voorschrijven welke brokjes ze voor jouw beest moeten kopenquote:[..]
Gezien het mijn kat is en ik bepaal wat er mee gebeurd?
Joh. Dus?quote:[..]
Een olifant is geen mus.
Ik heb geen overlast en als de buren last van mijn kat hadden dan waren ze of bij mij gekomen of ze hadden hem weggejaagd.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:18 schreef Isdatzo het volgende:
Reactie #130, waarop jij stelt dat ze dan maar hun tuin moeten afsluiten voor katten. Daar reageerde ik op.
Tjsa...als je hem toegang blijft geven tot het voer van hun katten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:18 schreef Isdatzo het volgende:
Dan moet je hem op eigen terrein houden. Straks ga je je buren nog voorschrijven welke brokjes ze voor jouw beest moeten kopen .
Ik denk niet dat het het eten is waarom de kat naar de buren gaat. Dat is te simpel gedacht, denk ik.quote:Op woensdag 16 maart 2022 07:34 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Als de kat bij de buren meer eten krijgt, vindt de kat dat prettiger maar het is op de langer termijn niet beter voor het beest.
Ik werk thuis maar mijn kat heeft altijd toegang tot waar ik werk en kan zelfs, als hij wilt, op mijn schoot springen en slapen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het het eten is waarom de kat naar de buren gaat. Dat is te simpel gedacht, denk ik.
Het zal eerder komen omdat de buren twee katten hebben en zijn kat daar vrienden mee is geworden. Misschien is hij eenzaam bij TS thuis. @:HSG, ben jij de hele dag thuis, of werk je?
Maar als je aan het werk bent, duw je hem misschien weg omdat het niet uitkomt? Misschien voelt je kat dat als een afwijzing, als dat hij er niet meer 'bij hoort'.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik werk thuis maar mijn kat heeft altijd toegang tot waar ik werk en kan zelfs, als hij wilt, op mijn schoot springen en slapen.
Hmm nee in 99% van de tijd is hij degene die na een tijdje eraf springt. Maar dan gaat hij elders in mijn werkkamer op iets zacht verder liggen slapen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:32 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar als je aan het werk bent, duw je hem misschien weg omdat het niet uitkomt? Misschien voelt je kat dat als een afwijzing, als dat hij er niet meer 'bij hoort'.
Die kun je op andere manieren bestrijden. Daar zijn echt geen katten voor nodig, en als dat wel zo was zou de gemeente die moeten uitzetten. Ik woon overigens in stadshagen, maar dat je dat als voorbeeld gaf was vast geen toevalquote:Op woensdag 16 maart 2022 15:27 schreef machtpen het volgende:
Als je in een wijk als stadshagen zou wonen zonder katten zou het daar serieus stikken van de ratten en dan die hele grote. Dat is in het verleden zelfs geweest.
Om jouw zooi buiten te houden?quote:
Dat weet ik wel zeker, want ik vind 't niet normaal om de buurt overlast te geven. Een huisdier houd je in huis. Je buren zullen vogelspinnen houden en ze vrij rond laten lopen omdat het anders zo zielig is. Of slangen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Volgens mij steekt hier vooral het probleem tussen ons. Jij denkt blijkbaar dat ik (en vele anderen) de kat 's-ochtends de deur uit doen en vervolgens de kat de complete dag aan zijn lot overlaat.
Dat is, zeker bij mij, niet het geval. De meeste katten verblijven graag in de omgeving van (of bij de geur van, op de bank of het bed bijvoorbeeld) de eigenaar of in ieder geval degene die het meest voor hen zorgt.
Dat andere eigenaren asociaal zijn en hun kat daadwerkelijk de deur uit doen 's-ochtends: dat vind ik vooral zielig voor de kat zelf. Die moet ook elk moment thuis de mogelijkheid hebben om uit te kunnen rusten of te slapen in een vertrouwde omgeving.
Maar goed, de tegenstelling in meningen is vrij duidelijk aanwezig. Dat kan / mag. Maar ik denk niet dat wíj hier onderling nog uit zullen komen.
Je veroorzaakt het. Als jij jouw kat niet naar buiten schopt heeft niemand er last van he. Wat jij doet is zeggen dat de buren maar doof moeten worden omdat jij harde muziek wil kunnen draaien.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:48 schreef HSG het volgende:
[..]
Hoezo? Ik lok dat niet uit. Dan doen ze zelf door mijn kat toe te laten en te tolereren terwijl ze weten dat mijn kat niet van hun is.
Vandaar dat katten in je eigen tuin horen en niet die van je buren. En daar hoor je 'm gewoon te houden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat daar een deel van je angst / frustratie zit. Katten zijn één van de natuurlijke vijanden van vogels waardoor deze gestrest kunnen raken. Of ze nu in een volière zitten of niet.
Zou je vinden dat ze hun kind bij zich moeten houden als dat jong om de haverklap je huis in loopt?quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Dus als hun kind in mijn huis komt is het ook mijn kind?
Jouw kat, jouw zorg.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja want een kat is in staat om je hele inboedel in no-time aan gort te stampen alsof het sloopkogel is. Over appels en peren gesproken...
Hun katten probeerden ook in mijn huis te komen en die heb z.s.m. eruit gejaagd. Sindsdien komen ze niet meer.
Mijn buren daarentegen hebben mijn kat verwelkomd, toegelaten, getolereerd en voor lange tijd toegang gegeven tot het voer van hun eigen katten. Dan blijft hij terugkomen terwijl ze onze kat meteen vanaf het begin weg hadden kunnen jagen. Dan had ik deze topic niet hoeven te openen. Nu vraag ik ze om dat te doen, ze zeggen dat ze dat doen maar toch gaat hij steeds naar hun toe. Dan gaat er nog steeds iets niet goed.
Wat hebben ook een extra afrastering, naast schrikdraad, gemaakt bij het dak van het schuur. Dat was wel het zwakke punt, die kant, ook vanwege de schuurdeur. Maar het kan gewoon, een kleine moeite.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Schrikdraad aan of op je schuur dus... Is het nou zo moeilijk om de wegen van je kat af te grendelen?
Dus als jij hangjongeren uitdaagt vind je het raar dat ze voor jouw deur staan te joelen?quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:40 schreef Danny het volgende:
Je veroorzaakt het. Als jij jouw kat niet naar buiten schopt heeft niemand er last van he. Wat jij doet is zeggen dat de buren maar doof moeten worden omdat jij harde muziek wil kunnen draaien.
Ik zou ervoor zorgen dat dat kind niet zomaar mijn huis binnen komt wandelen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:40 schreef Danny het volgende:
Zou je vinden dat ze hun kind bij zich moeten houden als dat jong om de haverklap je huis in loopt?
Juist en TS zal wel niet zo goed voor dat beest zorgen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind mensen die hun katten zomaar door de buurt laten lopen mega irritant, iedere keer de kippen weer van de leg.
Houd je kat binnen, of ga groter wonen.
Blij dat je niet naast ts woont. Die was waarschijnlijk boos geworden omdat jouw kippen zijn kat aantrekken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:11 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind mensen die hun katten zomaar door de buurt laten lopen mega irritant, iedere keer de kippen weer van de leg.
Houd je kat binnen, of ga groter wonen.
Jouw kippen, jouw zorg.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:13 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Blij dat je niet naast ts woont. Die was waarschijnlijk boos geworden omdat jouw kippen zijn kat aantrekken.
Wat maakt 99% van de adviezen goed?quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:46 schreef loveli het volgende:
[..]
Een topic in KLB. Je reageert niet op goede tips, je zeikt alleen.
Dit is toch echt niet een absolute waarheid of zo. Dit is niet meer dan hoe je hier als mens over denkt.quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:01 schreef Hiddendoe het volgende:
Even algemeen gesteld: Waarom laten zoveel kattenbezitters hun kat buiten lopen en gaan dan vervolgens lopen zeiken over allerlei niet ter zake doende feitjes?
Een kat is een huisdier. Net als een hond of een hamster of een slang of rat.
Je laat die beesten ook niet vrij rondlopen op straat.
Ik vind het zo'n onzin dat katten gewoon vrij op straat mogen rondlopen. Houd dat beest thuis. Loop jij of je kat ook geen risico om aangereden of meegenomen te worden door tuig van de vivisectie.
En dan achteraf gaan lopen janken en de verantwoording leggen bij de moordenaars of kidnappers of extra voerderplaatsen.
Het ligt echt aan jezelf, TS.
Ik heb jarenlang katten gehad. Die beesten bleven altijd binnen. En ze waren er happy mee.
Kwestie van africhten/opvoeden.
Precies, die neem ik ook. Zodra er een kat hier rondneust, gaat ie zeiknat naar het tokkiehuis waar hij vandaan komtquote:Op woensdag 16 maart 2022 17:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Jouw huisdier, jouw verantwoordelijkheid.
@HSG Dit advies bijvoorbeeld. Een stuk goedkoper dan je tuin omheinen en cat-proof overdekken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kattenluik op chip. Werkt perfect.
https://www.petporte.nl/
Is prima als je in een hutje op de hei woont. In een stad of dorp is dat logischerwijze minder gewenst.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:53 schreef Maharski het volgende:
[..]
Dit is toch echt niet een absolute waarheid of zo. Dit is niet meer dan hoe je hier als mens over denkt.
Ik denk er anders over: ik vind het juist schitterend dat de kat het op één of andere manier voor elkaar gekregen heeft z'n vrijheid te behouden én een lekker veilig thuis om heen te gaan wanneer die zin heeft. Geniaal.
En ik kies er ook bewust voor ze lekker de vrijheid te gunnen boven m'n eigen gemoedsrust van ze 'veilig binnenhouden'. En dat dingen 'horen' vind ik per definitie grote onzin. Een kat is ook helemaal geen huisdier, zo noemt de mens 'm slechts.
Voor mij zijn het slimme beestjes die erin geslaagd zijn zichzelf een soort hybride huisdier/wild animal bestaan te verschaffen. En ik zeg daarbij houden zo, is het beste voor hen.
En ja, dan heb je natuurlijk nog wel dat ze schade aanrichten aan de natuur. Dat zal ik niet ontkennen verder. Maar ja, als ze eenmaal gewend zijn buiten te komen, draai je dat niet zomaar weer ff terug.
Als ik in een grote stad woonde, had ik m'n kat ook binnen gehouden. In een druk gedeelte, voor een gevaarlijke weg hier in het stadje waar ik in woon, trouwens ook. Maar heb poezen die dichtbij huis blijven, in een behoorlijk kat-veilige buurt met veel andere buurkatten. Voor zover ik weet ook weinig/geen kattenhaat hier.quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:45 schreef Hiddendoe het volgende:
Is prima als je in een hutje op de hei woont. In een stad of dorp is dat logischerwijze minder gewenst.
Ook prima als jij jouw kat alle vrijheid gunt. Maar ook hier geldt: de vrijheid van je kat eindigt waar het overlast voor anderen veroorzaakt.
Mooiste van dit topic: TS heeft het niet over de ongemakken van anderen maar over zichzelf.
Hij had het in elk geval slechter kunnen treffen met z'n buren. In het begin zou ik misschien netjes vragen of de buurman wat beter op z'n kat kan letten, maar als 'ie dan gaat doen alsof het vooral aan mij ligt i.p.v. hem, dan sla ik de hier genoemde plantenspuit of en pak ik meteen de tuinslang.quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Is prima als je in een hutje op de hei woont. In een stad of dorp is dat logischerwijze minder gewenst.
Ook prima als jij jouw kat alle vrijheid gunt. Maar ook hier geldt: de vrijheid van je kat eindigt waar het overlast voor anderen veroorzaakt.
Mooiste van dit topic: TS heeft het niet over de ongemakken van anderen maar over zichzelf.
TS laat zijn kat vrij en is vervolgens pissig omdat zijn buren zijn kat binnen halen.
Nog wel zonder dat TS hiervoor zijn toestemming gaf.
Kortom; TS zit volgens mij een beetje te trollen.
Met deze redenatie van jezelf dus ook "jouw kat, jouw zorg" dus geef je buren zo'n luik met een chip, hou je kat binnen of zeur niet.quote:
Echt dit soort mensen. Dat ze dan hun kat binnen houden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:22 schreef Schuifpui het volgende:
Heb het de buren laten weten, die zijn er niet blij mee, maar ik ga geen moeite doen om hem buiten te houden.
De gemeente doet er weinig meer aan , zijn ze ook niet meer wettelijk verplicht. Stadshagen heeft daar in het verleden echt last van gehad.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:40 schreef Danny het volgende:
[..]
Die kun je op andere manieren bestrijden. Daar zijn echt geen katten voor nodig, en als dat wel zo was zou de gemeente die moeten uitzetten. Ik woon overigens in stadshagen, maar dat je dat als voorbeeld gaf was vast geen toeval
Is dat voor mij bedoelt of...?quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:44 schreef loveli het volgende:
[..]
@:HSG Dit advies bijvoorbeeld. Een stuk goedkoper dan je tuin omheinen en cat-proof overdekken.
Wat is dat toch altijd dat men een kat altijd maar naar buiten moet laten gaan. Ik ken genoeg mensen met katten die ze binnen houden, zonder probleem.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:53 schreef Maharski het volgende:
[..]
Dit is toch echt niet een absolute waarheid of zo. Dit is niet meer dan hoe je hier als mens over denkt.
Ik denk er anders over: ik vind het juist schitterend dat de kat het op één of andere manier voor elkaar gekregen heeft z'n vrijheid te behouden én een lekker veilig thuis om heen te gaan wanneer die zin heeft. Geniaal.
En ik kies er ook bewust voor ze lekker de vrijheid te gunnen boven m'n eigen gemoedsrust van ze 'veilig binnenhouden'. En dat dingen 'horen' vind ik per definitie grote onzin. Een kat is ook helemaal geen huisdier, zo noemt de mens 'm slechts.
Voor mij zijn het slimme beestjes die erin geslaagd zijn zichzelf een soort hybride huisdier/wild animal bestaan te verschaffen. En ik zeg daarbij houden zo, is het beste voor hen.
En ja, dan heb je natuurlijk nog wel dat ze schade aanrichten aan de natuur. Dat zal ik niet ontkennen verder. Maar ja, als ze eenmaal gewend zijn buiten te komen, draai je dat niet zomaar weer ff terug.
Ik kreeg laatst de buurvrouw aan de deur; of ik mijn hond aan de ketting wil doen als hij in de tuin ligt(is overigens een labrador) want hij jaagt haar katten op als ze in mijn tuin lopen en hij pakt ze nog eens een keer…quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:45 schreef alopio het volgende:
[..]
Wat is dat toch altijd dat men een kat altijd maar naar buiten moet laten gaan. Ik ken genoeg mensen met katten die ze binnen houden, zonder probleem.
Het levert gewoon veel overlast op voor anderen. Mijn vriendin is erg allergisch voor katten (en andere dieren), wat er dus serieus gebeurt is dat in de zomer, als het raam open staat de kat van de buren naar binnenkomt en op bed is gaan liggen, mogen wij dus mooi weer heel het bed wassen, gemeld bij de buren, antwoord..ja dan moet je een hoor plaatsen in je raam dan kan de kat er niet in. Dus IK moet een lelijke hoor in MIJN kozijnen gaan boren. Of in de zomer gaat die kat liggen op de kussen van de tuinset, merkt mn vriendin pas als ze er op ligt en dus na een half uur kotsziek wordt. Fijn hoor. Of in huis op de bank gaan liggen. Ik moet dus alles maar dichthouden? Ik moet als oplossing dingen gaan aanpassen om een dier wat niet van mij is buiten te houden. Gewoon in je huis houden die katten, klaar, ik zit niet te wachten op andermans dieren
Wel sneu als het dier gewend is om naar buiten te gaan.quote:Op woensdag 16 maart 2022 05:47 schreef Fe2O3 het volgende:
Houd je kat binnen.
Is beter voor de natuur ook.
Dat kan. Zo heeft de kat van mijn ouders ook een ander kosthuis gevonden. Nu zit ze tenminste rustig bij een oude man.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:34 schreef Complotwappie het volgende:
De kat van de buren prefereert mijn huis ook ondanks dat ik hem zelden eten geef. Waarschijnlijk omdat ik chill ben en het bij hen tiefus druk is met kinderen en allerlei andere dieren.
Ik snap wel dat je daar niet op zit te wachten, en dat frustrerend is. Maar toch denk ik dat je een paar onbewuste aannames erop nahoudt die eigenlijk niet waar zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2022 21:45 schreef alopio het volgende:
houden, zonder probleem.
Het levert gewoon veel overlast op voor anderen. Mijn vriendin is erg allergisch voor katten (en andere dieren), wat er dus serieus gebeurt is dat in de zomer, als het raam open staat de kat van de buren naar binnenkomt en op bed is gaan liggen, mogen wij dus mooi weer heel het bed wassen, gemeld bij de buren, antwoord..ja dan moet je een hoor plaatsen in je raam dan kan de kat er niet in. Dus IK moet een lelijke hoor in MIJN kozijnen gaan boren. Of in de zomer gaat die kat liggen op de kussen van de tuinset, merkt mn vriendin pas als ze er op ligt en dus na een half uur kotsziek wordt. Fijn hoor. Of in huis op de bank gaan liggen. Ik moet dus alles maar dichthouden? Ik moet als oplossing dingen gaan aanpassen om een dier wat niet van mij is buiten te houden. Gewoon in je huis houden die katten, klaar, ik zit niet te wachten op andermans dieren
Jij komt toch ook buiten...net als ieder anders mens terwijl de mens een groter ramp voor het milieu is dan een kat.quote:Op woensdag 16 maart 2022 05:47 schreef Fe2O3 het volgende:
Houd je kat binnen.
Is beter voor de natuur ook.
Als een kat (in de zin van een huisdier, een bezit) niet voor overlast zorgt is er natuurlijk niks aan de hand. Als eigenaar heb je die verantwoordelijkheid. Net als dat ik mijn hond niet in de speeltuin laat schijten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 22:04 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ik snap wel dat je daar niet op zit te wachten, en dat frustrerend is. Maar toch denk ik dat je een paar onbewuste aannames erop nahoudt die eigenlijk niet waar zijn.
Bijvoorbeeld: net alsof de wereld van ons mensen is. Het kan misschien zo lijken in een wereld waarin alles keurig in hokjes en vakjes is gecreëerd door de mens dat je nog in die illusie gaat geloven ook. Maar in werkelijkheid is de wereld net zo goed van een vlieg, een mus of een kat.
Je kunt ook misschien wel allergisch zijn voor vogels, zonder dat je het weet. Moeten die dan maar binnen gehouden worden terwijl ze buiten wonen?
Voor mij voelt het helemaal niet goed om mijn katten een vrij leven te ontzeggen, terwijl zulke beesten prima zichzelf buiten kunnen redden en een leven in vrijheid wat mij betreft per definitie beter is dan een leven in gevangenschap.
Het leven zit vol ziekteverwekkers, allergenen, weet ik het allemaal maar. De menselijke arrogantie om even voor andere levensvormen te kunnen bepalen wat ze wel en niet mogen, is wat mij betreft volslagen achterlijk. Echt een verwende, van de natuur afgesneden instelling. Je gelooft in een illusie. Een illusoir menselijk wereldje waarin alles onder menselijke controle is, precies zoals de mens het wil. Ik vind het eerlijk een walgelijk achterlijke instelling. Als ik er geen oordeel over moet hebben noem ik het maar ongeziene onwetendheid.
Hoe dan ook, hoe je hier ook over denkt: je kunt het bij een kat niet meer terugdraaien als ze eenmaal aan vrijheid gewend zijn.
Tja, dat is natuurlijk wel een beetje lastig. Ze doen natuurlijk hun eigen ding, en kennen niet onze sociale normen en regels. Een hartig woordje met ze spreken over hun gedrag zodra ze thuis komen nadat de buren boos aan de deur stonden, is er helaas ook niet bij.quote:Op woensdag 16 maart 2022 22:19 schreef GS-Raw het volgende:
Als een kat (in de zin van een huisdier, een bezit) niet voor overlast zorgt is er natuurlijk niks aan de hand. Als eigenaar heb je die verantwoordelijkheid. Net als dat ik mijn hond niet in de speeltuin laat schijten.
Maar hoe zou jij het dan vinden als ik mijn hond maar gewoon door de wijk laat lopen en in jouw tuin laat kakken? Want ja, ik kan moeilijk daarna een hartig woordje met hem spreken…quote:Op woensdag 16 maart 2022 22:25 schreef Maharski het volgende:
[..]
Tja, dat is natuurlijk wel een beetje lastig. Ze doen natuurlijk hun eigen ding, en kennen niet onze sociale normen en regels. Een hartig woordje met ze spreken over hun gedrag zodra ze thuis komen nadat de buren boos aan de deur stonden, is er helaas ook niet bij.
Mijn katten schijten ook mijn eigen tuin. Als ik het zie, laat ik het meestal maar gewoon gebeuren, want dan zijn ze het maar kwijt en vallen ze hopelijk de buren er niet meer mee lastig. Heb liever dat ze het in mijn eigen tuin doen, dan bij buren. Ik ruim het gewoon zonder te zeuren dan op met een schepje.
Katten kiezen een baasje, zeggen ze wel eens. Die beesten hebben in elk geval geen boodschap aan menselijke ideeën als 'ik ben iemands eigendom', 'ik ben van iemand'. Een kat is ook eigenlijk niet van jou. Je zorgt er slechts voor en bied ze een warm plekje. En als je dat goed aanpakt, raken ze zo wel gehecht aan 'jouw thuis' en wordt het hun basis.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:22 schreef Schuifpui het volgende:
Hier ook last van, maar dan andersom. De kat van de buren komt een paar keer per week binnen en het kost echt moeite om hem buiten te houden. Al eens gehad ik voor de tv zat en dat dat beest opeens heel nonchalant de trap af kwam wandelen. Hij komt gewoon via ramen naar binnen of trekt even een sprintje om mee naar binnen te kunnen als ik thuiskom. Heb hem ook al eens gevonden in de kofferbak toen ik bij de Appie aankwam.
Eerst nog een poging gedaan om buiten te houden, maar uiteindelijk mee gestopt. Vind het wel een leuk beest voor een uurtje per dag. Heb het de buren laten weten, die zijn er niet blij mee, maar ik ga geen moeite doen om hem buiten te houden. Hij staat vaak genoeg urenlang te miauwen voor hun deur, dus volgens mij krijgt hij veel te weinig aandacht of eten. Als hij dan daarna bij mij komt, laat ik hem wel eens binnen. Zeker als het net gaat regenen of zo.
Leuk voor in F&F, maar in WGR gaat dat niet op.quote:Op woensdag 16 maart 2022 23:16 schreef Maharski het volgende:
Een kat is ook eigenlijk niet van jou.
Ja niet heel erg leuk of zo. Maar op zich is het ook wel best eenvoudig te verwijderen met een schepje. Dus zelf zou ik daar geen drama van maken. Maar ik snap dat dat makkelijker is voor een huisdierbezitter die getraind is in dierenpoep wegscheppen, dan een niet-huisdierbezitter die puur super smerig vuil in z'n tuin ziet gescheten worden, 'door één of ander kutbeest'.quote:Op woensdag 16 maart 2022 22:41 schreef GS-Raw het volgende:
Maar hoe zou jij het dan vinden als ik mijn hond maar gewoon door de wijk laat lopen en in jouw tuin laat kakken? Want ja, ik kan moeilijk daarna een hartig woordje met hem spreken…
Met zo’n mindset moet je dan ook niet klagen als ik dan ook het recht van de sterkste tov de kat (want zo is de natuur) laat gelden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 23:45 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ja niet heel erg leuk of zo. Maar op zich is het ook wel best eenvoudig te verwijderen met een schepje. Dus zelf zou ik daar geen drama van maken. Maar ik snap dat dat makkelijker is voor een huisdierbezitter die getraind is in dierenpoep wegscheppen, dan een niet-huisdierbezitter die puur super smerig vuil in z'n tuin ziet gescheten worden, 'door één of ander kutbeest'.
Toch zeg ik dan: zo is het leven. Je tuin is buiten, en daar lopen en schijten dieren. Het menselijke paleisje van 'alles onder controle' is een totale illusie. Vogels, ratten, muizen, en allerlei 'ongedierte' schijt ook alles onder, op plaatsen waar je niet eens bij stilstaat of van bewust bent, totdat je een keer ziet... Eigenlijk leef je gewoon in een omgeving die supersnel hartstikke goor wordt, de hele tijd. Daarom zijn we ook zo tering veel tijd kwijt aan alles proberen schoon te houden.
Realitycheck.
Je mist echt totaal het punt.quote:Op woensdag 16 maart 2022 22:15 schreef HSG het volgende:
[..]
Jij komt toch ook buiten...net als ieder anders mens terwijl de mens een groter ramp voor het milieu is dan een kat.
Vogels, ratten en muizen is een totaal ander verhaal, dat zijn namelijk wilde dieren. Huisdieren worden gefokt om als bezit te hebben. En als dierenbezitter heb jij vervolgens de verantwoordelijkheid geen overlast te veroorzaken. Wil je dit niet? Ook prima maar dan moet je geen huisdier nemen en genieten van de wilde dieren die hier rondlopen/vliegen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 23:45 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ja niet heel erg leuk of zo. Maar op zich is het ook wel best eenvoudig te verwijderen met een schepje. Dus zelf zou ik daar geen drama van maken. Maar ik snap dat dat makkelijker is voor een huisdierbezitter die getraind is in dierenpoep wegscheppen, dan een niet-huisdierbezitter die puur super smerig vuil in z'n tuin ziet gescheten worden, 'door één of ander kutbeest'.
Toch zeg ik dan: zo is het leven. Je tuin is buiten, en daar lopen en schijten dieren. Het menselijke paleisje van 'alles onder controle' is een totale illusie. Vogels, ratten, muizen, en allerlei 'ongedierte' schijt ook alles onder, op plaatsen waar je niet eens bij stilstaat of van bewust bent, totdat je een keer ziet... Eigenlijk leef je gewoon in een omgeving die supersnel hartstikke goor wordt, de hele tijd. Daarom zijn we ook zo tering veel tijd kwijt aan alles proberen schoon te houden.
Realitycheck.
Wat een onzin.quote:Op donderdag 17 maart 2022 09:57 schreef Fe2O3 het volgende:
wat de fuck heb je nu aan een kat die je 's avonds bij het eten 2x ziet en voor de rest alleen maar buiten vogelnesten plundert, vogeltjes als mussen, mezen en ander klein grut als kikkers loopt dood te maken.
En als je een kat wilt die alleen door het raam de buitenwereld ziet, dan ven je een goede katteneigenaar.quote:Op donderdag 17 maart 2022 09:57 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je mist echt totaal het punt.
Mijn katten komen niet buiten, mijn vissen deden dat ook niet en de hond ging aan de lijn mee.
Het zijn huisdieren.
wat de fuck heb je nu aan een kat die je 's avonds bij het eten 2x ziet en voor de rest alleen maar buiten vogelnesten plundert, vogeltjes als mussen, mezen en ander klein grut als kikkers loopt dood te maken. Al dan niet om op te eten of gewoon omdat het kan.
laat ik het in de tuin van de buren schijten of het slopen van tuinplanten met hun gesproei er maar even buiten
Als je een kat wilt om naar te kijken door het raam, hang dan een foto op.
Je draait de zaken wel om, denk ik. Als je buren er last van hebben, dan kan je je zo opstellen (als "het is mijn probleem niet, regel het zelf"), maar je buren zien dit heel anders. Die vinden het wel prima zo en gaan echt niet hele aanpassingen maken omdat jouw kat wat doet wat hun niet dwars zit.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:56 schreef HSG het volgende:
"en ondanks dat het ook mijn verantwoording is, zijn de buren verantwoordelijk voor om ervoor te zorgen dat dat beest niet bij hun in huis komt."
"of je zorgt ervoor dat die kat uit het huis weg blijft want ik geef tenslotte geen toestemming daarvoor"
Als ik van mijn kat af wilde had deze wel op Marktplaats gezet.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:32 schreef HMS het volgende:
[..]
Je draait de zaken wel om, denk ik. Als je buren er last van hebben, dan kan je je zo opstellen (als "het is mijn probleem niet, regel het zelf"), maar je buren zien dit heel anders. Die vinden het wel prima zo en gaan echt niet hele aanpassingen maken omdat jouw kat wat doet wat hun niet dwars zit.
Maar het is mij nu niet duidelijk - wil je gewoon niet van je kat af? Want je schrijft niet met veel liefde over je huisdier. Je vindt het maar lastig wat er nu gebeurt?
Huisdier. Geen lekkerbuitenrondlopendier.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:27 schreef loveli het volgende:
[..]
En als je een kat wilt die alleen door het raam de buitenwereld ziet, dan ven je een goede katteneigenaar.
Alleen zijn het hier niet de buren die klagen dat jouw olifant hun tuin vertrapt maar jij dat de buren jouw olifant niet uit hun tuin houden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huisdier. Geen lekkerbuitenrondlopendier.
Denk dat ik eens een olifant ga aanschaffen, en die kan ik natuurlijk ook niet binnen op 4 hoog houden. Dat zou zielig zijn. Dus die moet naar buiten. En als mijn olifant dan door andermans tuin banjert en onverhoopt de kat plet, dan volstaat het om te roepen 'ja zo is natuur' of 'dan had jij mijn olifant maar uit je tuin moeten weren'.
Als mensen denken op eigen terrein niet voldoende mogelijkheden te hebben om een dier een plezierig leven te gunnen, dan moet je dat dier niet nemen. Dat geldt voor olifanten, maar net zo voor katten.
Een olifant mag je niet als huisdier houden volgens mij. Maar verder wel eens.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Denk dat ik eens een olifant ga aanschaffen, en die kan ik natuurlijk ook niet binnen op 4 hoog houden. Dat zou zielig zijn. Dus die moet naar buiten. En als mijn olifant dan door andermans tuin banjert en onverhoopt de kat plet, dan volstaat het om te roepen 'ja zo is natuur' of 'dan had jij mijn olifant maar uit je tuin moeten weren'.
Als mensen denken op eigen terrein niet voldoende mogelijkheden te hebben om een dier een plezierig leven te gunnen, dan moet je dat dier niet nemen. Dat geldt voor olifanten, maar net zo voor katten.
Katten lopen al sinds mensenheugenis buiten.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Er zijn wetten die bepalen wat je wel en niet als huisdier mag houden en een olifant mag zeker niet.quote:Denk dat ik eens een olifant ga aanschaffen, en die kan ik natuurlijk ook niet binnen op 4 hoog houden.
Er is geen wet die je verbiedt om een buitenkat te nemen.quote:Als mensen denken op eigen terrein niet voldoende mogelijkheden te hebben om een dier een plezierig leven te gunnen, dan moet je dat dier niet nemen. Dat geldt voor olifanten, maar net zo voor katten.
Guess so, aangezien @loveli je speciaal een mention gaf. En dan niet voor jouw huis, maar om je buren cadeau te doen, als ze daar bereid toe zijn. Is al eerder genoemd hè...quote:
vrouwen waren sinds mensheugenis ondergeschikt aan mannen en homo's werden gestenigd. Goed idee?quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:20 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Katten lopen al sinds mensenheugenis buiten.
nee, klopt. Dat doen ze in Nederland alquote:We leven ook niet in Australie waar die beesten allerlei bedreigde diersoorten opvreten.
fout. De overheid weigert te handhaven, maar de Europese wetgeving is er wel degelijk.quote:[..]
Er is geen wet die je verbiedt om een buitenkat te nemen.
Moet jij zeggen 😜quote:Dus hiervoor mag je bij de Politiek zijn en nier hier in het WGR forum.
Bron?quote:Op donderdag 17 maart 2022 17:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
fout. De overheid weigert te handhaven, maar de Europese wetgeving is er wel degelijk.
[..]
Tuigje, kan je hem uitlatenquote:Op donderdag 17 maart 2022 11:27 schreef loveli het volgende:
[..]
En als je een kat wilt die alleen door het raam de buitenwereld ziet, dan ven je een goede katteneigenaar.
Nahquote:Op donderdag 17 maart 2022 17:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Scroll maar even terug in het topic.
Niet specifiek. Er is wel een EU-wet voor natuurbescherming, de Europese regels Natura 2000, waarin staat dat oa vogels beschermd moeten worden. Het eu hof van justitie hanteert daarbij een ruime interpretatie waardoor het tegen de regels is om je kat naar buiten te laten in de wetenschap dat hij vogels doodt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:20 schreef sirdanilot het volgende:
Er is geen wet die je verbiedt om een buitenkat te nemen.
Met die logica mag je ook geen wolkenkrabbers bouwen. Weet je hoeveel vogels zich te pletter vliegen tegen wolkenkrabbers.quote:Op donderdag 17 maart 2022 17:25 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet specifiek. Er is wel een EU-wet voor natuurbescherming, de Europese regels Natura 2000, waarin staat dat oa vogels beschermd moeten worden. Het eu hof van justitie hanteert daarbij een ruime interpretatie waardoor het tegen de regels is om je kat naar buiten te laten in de wetenschap dat hij vogels doodt.
Ja vind je dat dezelfde logica ja?quote:Op donderdag 17 maart 2022 17:26 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Met die logica mag je ook geen wolkenkrabbers bouwen. Weet je hoeveel vogels zich te pletter vliegen tegen wolkenkrabbers.
Toch worden die o.a. in Rotterdam steeds meer gebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |