Vorig jaar was dat omdat zij hun motoren niet opbliezen en Mercedes wel en in 2014 Williams werd 3e in constructeurs dus daar zal de Mercedes PU een aardig aandeel in gehad hebben, maar waar zij "stil" zijn blijven staan is Mercedes gewoon doorgegaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik niet zo goed snap is waarom dat alleen voor het team van Mercedes zelf zou gelden en niet voor de andere teams die met Mercedesmotoren rijden. Als het allemaal terug te voeren is op die motor, waarom rijden Williams, Aston Martin en McLaren dan niet al jaren vooraan?
Omdat de motoren sowieso niet gelijk waren/zijn (regel is veranderd maar fabrieksteams hebben geen nog steeds een voordeel), klantenteams geen oneindige aantallen motoren krijgen en omdat teams als Williams bijvoorbeeld een eigen versnellingsbak bouwen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik niet zo goed snap is waarom dat alleen voor het team van Mercedes zelf zou gelden en niet voor de andere teams die met Mercedesmotoren rijden. Als het allemaal terug te voeren is op die motor, waarom rijden Williams, Aston Martin en McLaren dan niet al jaren vooraan?
Bovendien heeft de regelwijziging in 2017 de rest van de auto weer wat belangrijker gemaakt. Dat zorgde ook voor meer competitie.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 16:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
Vorig jaar was dat omdat zij hun motoren niet opbliezen en Mercedes wel en in 2014 Williams werd 3e in constructeurs dus daar zal de Mercedes PU een aardig aandeel in gehad hebben, maar waar zij "stil" zijn blijven staan is Mercedes gewoon doorgegaan.
De regelwijziging van 2017 heeft juist de problemen rondom vuile lucht erger gemaakt en ervoor gezorgd dat er minder goed dicht op elkaar gereden kan worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bovendien heeft de regelwijziging in 2017 de rest van de auto weer wat belangrijker gemaakt. Dat zorgde ook voor meer competitie.
Ik hebquote:
Heb ik gemist 🙈quote:
Ja, unintended consequences maar het gaf ook wel duidelijk aan waarom de koers anders moest en men gekozen heeft voor de manier waarop de nieuwe auto's vormgegeven zijn. Of dat gaat werken als bedoeld moeten we nog afwachten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
De regelwijziging van 2017 heeft juist de problemen rondom vuile lucht erger gemaakt en ervoor gezorgd dat er minder goed dicht op elkaar gereden kan worden.
Ja, we gaan het zien. Wat op zich niet helpt is dat ze weer zwaarder zijn, maar jaquote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, unintended consequences maar het gaf ook wel duidelijk aan waarom de koers anders moest en men gekozen heeft voor de manier waarop de nieuwe auto's vormgegeven zijn. Of dat gaat werken als bedoeld moeten we nog afwachten, natuurlijk.
Ja, dat komt deels op het conto van nieuwe veiligheidsmaatregelen en deels door de nieuwe wielen. Ik weet ook niet echt goed hoe ze de auto's lichter kunnen maken en of dat nu per se beter is voor F1.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, we gaan het zien. Wat op zich niet helpt is dat ze weer zwaarder zijn, maar ja
Permane heeft gezegd dat ze bij Alpine nu Porpoising aan en uit kunnen zetten, dus dat geeft wat hoop voor de Fransenquote:Op dinsdag 15 maart 2022 13:17 schreef Tijn het volgende:
Alpine is overigens ook zo'n team waar ik weinig van verwacht dit jaar.
Ik denk dat alle teams dat wel kunnen. De vraag is hoeveel performance erbij verloren gaat.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Permane heeft gezegd dat ze bij Alpine nu Porpoising aan en uit kunnen zetten, dus dat geeft wat hoop voor de Fransen
Welcome to my world, zo ziet bij mij vrijwel het hele seizoen eruit (vanuit Nieuw-Zeeland)quote:Op maandag 14 maart 2022 19:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ga niet in de nacht van zondag op maandag tot 2-3 uur F1 kijken als er nog gewerkt moet worden. Zo knettergek ben zelfs ik niet
En daarna is spoilers ontwijken gewoon onmogelijk.
Het probleem is dat ze creatief knippen en plakken. Max werkt daarom niet mee. Lando heeft daarom recent kritiek geuit.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 11:31 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ben ik dan de enige die DtS wel leuk vind?
Het is misschien ook maar net hoe je er naar kijkt denk ik. Het is geen objectief seizoensoverzicht.
Het zijn 10 invalshoeken hoe een aantal coureurs of teams een seizoen meemaken. En uiteraard maakt DtS keuzes in hun knip en plakwerk om een verschillende gebeurtenissen in een seizoen aan te stippen, en sommige gebeurtenissen zullen de aflevering niet halen.
Maar voor mij heeft iedere aflevering weer leuke inkijkjes achter de schermen.
Mja, vorig jaar probeerde ze te doen alsof Sainz en Lando een fittie hadden met elkaar bij McLaren, dat zegt wel genoeg eigenlijk over die hele serie, vooral nu het de 'Hamilton is het slachtoffer' - show geworden isquote:Het probleem is dat ze creatief knippen en plakken. Max werkt daarom niet mee. Lando heeft daarom recent kritiek geuit.
De "kijkjes" kloppen niet. Het is amusant (en met opzet zo gemaakt, buitengewoon Amerikaans), maar het is vrij vaak fictie of framing i.p.v. dicht bij de feiten blijven.
Ze zijn dit seizoen echt gered door de spectaculaire ontknoping want als je de laatste 2 afleveringen er uit laat, dan blijft er heel weinig over dat echt de moeite waard is.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 20:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze creatief knippen en plakken. Max werkt daarom niet mee. Lando heeft daarom recent kritiek geuit.
De "kijkjes" kloppen niet. Het is amusant (en met opzet zo gemaakt, buitengewoon Amerikaans), maar het is vrij vaak fictie of framing i.p.v. dicht bij de feiten blijven.
Volgens mij is zo'n beetje het enig echt probleem wat ze hebben gehad afgelopen jaren de koeling geweest. Maar toen staken ze zover boven de rest uit dat dat ook maar in een paar races echt problematisch was, en ze er misschien 1 of 2 races niet door gewonnen hebben. En dat probleem hebben ze ook alweer een poosje opgelost.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat de motoren sowieso niet gelijk waren/zijn (regel is veranderd maar fabrieksteams hebben geen nog steeds een voordeel), klantenteams geen oneindige aantallen motoren krijgen en omdat teams als Williams bijvoorbeeld een eigen versnellingsbak bouwen.
Voeg daarbij het probleem dat men bij Mercedes meestal al na de zomerstop aan de auto van het volgende seizoen kon gaan beginnen maar dat andere teams tot op het laatste moment bezig waren met hun auto's om toch nog maar zoveel mogelijk puntjes te scoren wat je geld oplevert. Eerste worden in de constructeurs levert je gewoon ook veel meer geld op, natuurlijk.
Mercedes is overigens ook in aero bepaald niet slecht geweest maar men hoefde zeker niet alles uit de kast te halen tot vorig seizoen.
Oefquote:Op dinsdag 15 maart 2022 19:33 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Welcome to my world, zo ziet bij mij vrijwel het hele seizoen eruit (vanuit Nieuw-Zeeland)![]()
Meestal sta ik op maandagochtend om 5 uur smorgens op en kijk ik de herhaling voordat ik naar het werk ga.
Heel soms werk ik de maandag door zonder het nieuws of social media te checken en kijk ik het op maandagavond terug. Tot nu toe wel gelukt zonder de uitslag te weten, gelukkig kijken hier niet veel mensen F1.
Dat is niet waar, maar ook niet relevant voor het punt dat gemaakt wordtquote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
De regelwijziging van 2017 heeft juist de problemen rondom vuile lucht erger gemaakt en ervoor gezorgd dat er minder goed dicht op elkaar gereden kan worden.
Lichter maken zou vrij makkelijk kunnen, maar dat is niet gratis natuurlijk. Ik zie eigenlijk geen reden waarom de auto's zo groot moeten zijn, kleiner maken betekent ook automatisch minder gewicht.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat komt deels op het conto van nieuwe veiligheidsmaatregelen en deels door de nieuwe wielen. Ik weet ook niet echt goed hoe ze de auto's lichter kunnen maken en of dat nu per se beter is voor F1.
Misschien moet je dan eens onderzoeken waarom dat precies is...quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Lichter maken zou vrij makkelijk kunnen, maar dat is niet gratis natuurlijk. Ik zie eigenlijk geen reden waarom de auto's zo groot moeten zijn, kleiner maken betekent ook automatisch minder gewicht.
Misschien zie ik iets overduidelijks over het hoofd maar ik kan geen goede reden bedenken eigenlijk. Behalve dan dingen als de halo maar dat zou best gecompenseerd kunnen worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan eens onderzoeken waarom dat precies is...
Dat de wagens onderhand elk jaar zwaarder worden
Het heeft veel met veiligheid te maken. Maar waarom ze zo groot moeten zijn weet ik ook niet zo goed. Smaller en korter zou beter zijn, zou je denken. En inderdaad, dat scheelt automatisch ook gelijk gewicht.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien moet je dan eens onderzoeken waarom dat precies is...
Dat de wagens onderhand elk jaar zwaarder worden
De halo zit inderdaad over het hoofdquote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Misschien zie ik iets overduidelijks over het hoofd maar ik kan geen goede reden bedenken eigenlijk. Behalve dan dingen als de halo maar dat zou best gecompenseerd kunnen worden.
De neus moest langer worden om de beenruimte veiliger te maken, de halo is erbij gekomen, de zijpanelen zijn versterkt en er is nog een aspect wat nogal wat gewicht meebrengt, de hybride systemen. Ook moeten ze tegenwoordig de brandstof voor een hele race meenemen.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het heeft veel met veiligheid te maken. Maar waarom ze zo groot moeten zijn weet ik ook niet zo goed. Smaller en korter zou beter zijn, zou je denken. En inderdaad, dat scheelt automatisch ook gelijk gewicht.
[ afbeelding ]
De hybride-systemen zijn onveranderd sinds 2014 en toch is het gewicht sindsdien met 105kg toegenomen, van 690 in 2014 naar 795 in 2022. Dat is toch behoorlijk fors.quote:Op woensdag 16 maart 2022 00:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De neus moest langer worden om de beenruimte veiliger te maken, de halo is erbij gekomen, de zijpanelen zijn versterkt en er is nog een aspect wat nogal wat gewicht meebrengt, de hybride systemen. Ook moeten ze tegenwoordig de brandstof voor een hele race meenemen.
De grootste boosdoener qua gewicht toename is veiligheid met de hybride systemen als tweede als ik het goed heb.
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
Omdat zij veel minder resources hadden om een 'goed' chassis te ontwerpen/bouwen/ontwikkelen?quote:Op dinsdag 15 maart 2022 16:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik niet zo goed snap is waarom dat alleen voor het team van Mercedes zelf zou gelden en niet voor de andere teams die met Mercedesmotoren rijden. Als het allemaal terug te voeren is op die motor, waarom rijden Williams, Aston Martin en McLaren dan niet al jaren vooraan?
Ja, daarom dus "als het allemaal terug te voeren is op de motor". Het idee wordt gewekt dat Mercedes zoveel extra motorvermogen had de afgelopen jaren, dat ze met twee vingers in de neus vooraan konden rijden. Maar als dat echt zo was, hadden de teams die met een klantenmotor van Mercedes reden ook wel wat beter moeten presteren. Blijkbaar is het chassis van Mercedes gewoon ook heel erg goed.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Omdat zij veel minder resources hadden om een 'goed' chassis te ontwerpen/bouwen/ontwikkelen?
We weten niet of de motoren voor Williams, AM en McLaren exact dezelfde spec zijn/waren als de spec waar Mercedes zelf mee rijdt/reed. Ik denk persoonlijk van niet. Daarnaast kon Mercedes vorig jaar vrijwel ongelimiteerd nieuwe motoren blijven gebruiken. Maar het chassis van Williams en AM zal minder goed zijn (of in ieder geval minder doorontwikkeld) dan dat van Mercedes. Denk dat McLaren er heel dicht bij zit. Alhoewel zij in het verleden ook minder geld hadden om te ontwikkelen dan Mercedes.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:57 schreef Tijn het volgende:
Blijkbaar is het chassis van Mercedes gewoon ook heel erg goed.
Volgens de regels moeten de klant motoren toch dezelfde specs hebben? Mogelijk weet Mercedes er meer uit te halen of nemen ze meer risico met de afstelling. Gelet op het aantal gebruikte motoren in 2021 lijkt het daar sterk op in elk geval.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We weten niet of de motoren voor Williams, AM en McLaren exact dezelfde spec zijn/waren als de spec waar Mercedes zelf mee rijdt/reed. Ik denk persoonlijk van niet. Daarnaast kon Mercedes vorig jaar vrijwel ongelimiteerd nieuwe motoren blijven gebruiken. Maar het chassis van Williams en AM zal minder goed zijn (of in ieder geval minder doorontwikkeld) dan dat van Mercedes. Denk dat McLaren er heel dicht bij zit. Alhoewel zij in het verleden ook minder geld hadden om te ontwikkelen dan Mercedes.
Mee eens.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:42 schreef Libris het volgende:
[..]
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?
Dan ontstaat er een extra ronde achterstand. En al zou die formeel weggestreept kunnen worden, kan dat nu nog hier maar het is ook oneerlijk voordeel want er blijft een ronde extra brandstof en slijtage overquote:Op woensdag 16 maart 2022 08:42 schreef Libris het volgende:
[..]
Zou het niet makkelijker zijn om gelapte autos te laten afzakken naar het einde van de rij in plaats van aansluiten aan het einde?
afgelopen jaar sowieso en in 2014 deed Williams het ook vrij goed dus daar had die Mercedes PU echt wel z'n aandeel in.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:14 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volgens de regels moeten de klant motoren toch dezelfde specs hebben? Mogelijk weet Mercedes er meer uit te halen of nemen ze meer risico met de afstelling. Gelet op het aantal gebruikte motoren in 2021 lijkt het daar sterk op in elk geval.
Als ze de koploper voorbij zijn, dan zijn ze unlapped.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
"We willen niet finishen onder geel, maar we wijzigen de regels wel zodat we bij dergelijke situaties wel finishen onder geel."quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
Het komt toch wel eens voor dat de lapped cars nog helemaal niet aangesloten zijn bij de herstart?quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:27 schreef Zorro het volgende:
[..]
Als ze de koploper voorbij zijn, dan zijn ze unlapped.
Waarom ze altijd per se aangesloten lijken te moeten zijn is me een raadsel. Zeker bij een korte afstand nog te rijden zoals in Abu Dhabi is een voorsprong van een 20 seconden ook meer dan genoeg.
Nee, lapped cars zitten al op een ronde. BV. coureurs A1, A2, A3 zitten op lap 16, B1, B2 zijn lapped en zitten op lap 15 (op 1 lap achter de As).quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:17 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dan ontstaat er een extra ronde achterstand. En al zou die formeel weggestreept kunnen worden, kan dat nu nog hier maar het is ook oneerlijk voordeel want er blijft een ronde extra brandstof en slijtage over
Klopt. Wel eens. Maar wat mij betreft mag het standaard bij een halve ronde voorsprong (tenzij zoals gezegd da race nog heel kort is, dan kan het minder) vrij worden gegeven. Dat neemt ook meteen het voordeel weg van lapped cars die met warme banden aansluiten bij de rest met koude banden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het komt toch wel eens voor dat de lapped cars nog helemaal niet aangesloten zijn bij de herstart?
Het punt is dat ze pas in mogen halen als de baan vrij is, en dat kost dus ongeveer nog een extra rondje.
Wedden dat er dit jaar een situatie ontstaat waarbij Max voorop rijdt, er 5 rondjes voor het eind een safety car-situatie ontstaat, de wedstrijd onder geel eindigt vanwege deze gewijzigde regel, en de Britten dan weer staan te tieren dat het allemaal zo oneerlijk isquote:Op woensdag 16 maart 2022 09:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
"We willen niet finishen onder geel, maar we wijzigen de regels wel zodat we bij dergelijke situaties wel finishen onder geel."
Zoethoudertje...quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:39 schreef Tarado het volgende:
Formula 1: Safety Car rules amended to avoid Abu Dhabi repeat
The FIA has spelled out in a revised edition of the 2022 sporting regulations that 'all', rather than the more ambiguous 'any', lapped cars must un-lap themselves before a re-start;
https://www.skysports.com(...)oid-abu-dhabi-repeat
"Er moet een rode vlag komen!!!!!!!, het is een complot van de FIA!"quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wedden dat er dit jaar een situatie ontstaat waarbij Max voorop rijdt, er 5 rondjes voor het eind een safety car-situatie ontstaat, de wedstrijd onder geel eindigt vanwege deze gewijzigde regel, en de Britten dan weer staan te tieren dat het allemaal zo oneerlijk is
Rode vlag in de laatste rondes is toch ook einde race?quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
"Er moet een rode vlag komen!!!!!!!, het is een complot van de FIA!"
Dat is niet waar volgens mij, de manitoe die de auto afsleepte was nog op de baan. Het is overigens aan de baancommissarissen om de baan vrij te geven.quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:42 schreef shiz het volgende:
Het probleem was ook dat de track gewoon al een tijdje 'clear' was en er gewoon geen beslissing gemaakt werd/actie kwam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |