2 jaar. Damn auw.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
We hebben een vrij stevige hypotheek genomen en (helaas achteraf) niet alles 20j vast gezet. Gelijke verdeling 2/10/20 jaar rentevast. Een stukje aflossingsvrij staat voor 2 jaar vast en dat wil ik tzt kunnen aflossen of tegen lage rente vastzetten. Maar gezien de hoge inflatie denk ik dat het afgelopen is met de lage rente (en beurskoersen die over de kop gaan)
. Dus ik dek me een beetje in. En voor 2 jaar beleggen is teveel risico.
Alternatief was met lage hypotheek in een goedkopere woning en ondertussen beleggen, dan zaten we met dezelfde uitgaven niet in ons droomhuis.
Lijkt mij ook. Ik woon niet in Nederland en waar ik woon is het geen probleem.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:18 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Lijkt me lastig om vanuit Nederland hier een lening te krijgen.
Kan je dat deel van 2 jaar, niet voor 10 jaar vastzetten en in 10 jaar aflossen??quote:Op zondag 20 maart 2022 11:39 schreef Sport_Life het volgende:
We hebben een vrij stevige hypotheek genomen en (helaas achteraf) niet alles 20j vast gezet. Gelijke verdeling 2/10/20 jaar rentevast. Een stukje aflossingsvrij staat voor 2 jaar vast en dat wil ik tzt kunnen aflossen of tegen lage rente vastzetten. Maar gezien de hoge inflatie denk ik dat het afgelopen is met de lage rente (en beurskoersen die over de kop gaan)
Alternatief was met lage hypotheek in een goedkopere woning en ondertussen beleggen, dan zaten we met dezelfde uitgaven niet in ons droomhuis. En de investeringen die we gaan doen (vloerverwarming, warmtepomp etc) renderen uiteindelijk ook beter in een duurdere woning. (Kosten zijn nagenoeg gelijk).
Dat kan, dan gaat de rente van 1% naar 2%, wat nog steeds laag is maar wel een verdubbeling.quote:Op zondag 20 maart 2022 12:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dat deel van 2 jaar, niet voor 10 jaar vastzetten en in 10 jaar aflossen??
Wauw zeg.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:26 schreef Sport_Life het volgende:
Dat kan, dan gaat de rente van 1% naar 2%, wat nog steeds laag is maar wel een verdubbeling.
Dat is het vervelende.. dat kan pas als we de sleutel hebben.quote:Op zondag 20 maart 2022 13:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Wauw zeg.
Maar misschien het idee om verdere renteverhogingen voor te zijn....
Beleggen moet je doen voor de lange termijn (>10 jaar) dus het feit dat de prijzen nu laag staan is juist een kans om goedkoop in te kopen. Google ook eens op "time in the market vs. Timing the market".quote:Op zondag 20 maart 2022 14:53 schreef Aventura het volgende:
Ik lees mee. Door een meevaller hebben we een bedrag ‘over’ wat jaarlijks ongeveer ¤2000 kost als wij er niks mee doen (ik reken met een inflatie% van 5-6%), en dit is nog niet eens met vermogensheffing meegerekend. Huistechnisch kunnen we niet echt meer aan kloppen draaien, woning is in 2020 opgeleverd, heeft energieklasse A met zonnepanelen, stadsverwarming, HR++ -glas etc. etc. De hypotheek is minder dan 55% van de taxatiewaarde, dus bij aflossen heb ik ook vraagtekens. We hebben wat geld in beleggingsfondsen gedaan, totaal op het verkeerde moment ingestapt waardoor het in totaal gemiddeld nu op 10% negatief rendement staat. Dus daar stop ik liever niks in. Maar wat is dan nu verstandig?
Je moet ook eigenlijk niet in 1x alles in een fonds stoppen, maar gespreid over de tijd. Dan is een daling niet zo erg, want geef het genoeg tijd en de markt krabbelt weer terug naar de waarde waarop je begon en hoger.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:53 schreef Aventura het volgende:
Ik lees mee. Door een meevaller hebben we een bedrag ‘over’ wat jaarlijks ongeveer ¤2000 kost als wij er niks mee doen (ik reken met een inflatie% van 5-6%), en dit is nog niet eens met vermogensheffing meegerekend. Huistechnisch kunnen we niet echt meer aan kloppen draaien, woning is in 2020 opgeleverd, heeft energieklasse A met zonnepanelen, stadsverwarming, HR++ -glas etc. etc. De hypotheek is minder dan 55% van de taxatiewaarde, dus bij aflossen heb ik ook vraagtekens. We hebben wat geld in beleggingsfondsen gedaan, totaal op het verkeerde moment ingestapt waardoor het in totaal gemiddeld nu op 10% negatief rendement staat. Dus daar stop ik liever niks in. Maar wat is dan nu verstandig?
Ach, 10% in de min t.o.v. een all time high. Kijk even wat verder terug ter nuance, naar wat de AEX verloor tijdens de .com crisis en de kredietcrisis: van top naar laagste punt ruim 50%. Zoals hierboven ook al genoemd wordt: het is een kans om je gemiddelde aankoopkoers naar beneden te brengen. Ik leg zelf een vast bedrag per maand in in 2 Northern Trust fondsen. En speel daarnaast nog wat met individuele aandelen.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:53 schreef Aventura het volgende:
Zo snel mogelijk stadsverwarming vervangen door een warmtepomp.quote:Op zondag 20 maart 2022 14:53 schreef Aventura het volgende:
Dit idd, ik moet er niet aan denken afhankelijk te zijn van stadsverwarming: de prijzen stijgen ook gewoon mee met de energieprijzen met het verschil dat je geen keuze in leverancier hebt.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk stadsverwarming vervangen door een warmtepomp.
Daar zit een relatief hoog risicovrij rendement .
Heb ik al wel uitgezocht. Het kan wel, maar wordt heel lastig. Iets met leidingen die niet aansluiten bovendien berekent de huidige leverancier een boete. En zie nu maar eens een pomp geleverd te krijgen en laat staan een installateur te vinden.quote:Op zondag 20 maart 2022 18:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk stadsverwarming vervangen door een warmtepomp.
Daar zit een relatief hoog risicovrij rendement .
Dat vind ik ook vervelend, maar op zich betalen we nu iets van ¤129 voorschot en dat vind ik op zich niet onredelijk voor een gezin van 4 personen. Volgens mij is minister Jetten bezig met het ontkoppelen van de gasprijzen van stadsverwarming, hopelijk lukt dat.quote:Op zondag 20 maart 2022 19:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit idd, ik moet er niet aan denken afhankelijk te zijn van stadsverwarming: de prijzen stijgen ook gewoon mee met de energieprijzen met het verschil dat je geen keuze in leverancier hebt.
Het zijn een stelletje oplichters die leveranciers van stadsverwarming. Vraag me ook af of een boete bij opzeggen juridisch stand houdt (iets met machtspositie/misbruik).quote:Op zondag 20 maart 2022 23:18 schreef Aventura het volgende:
[..]
Heb ik al wel uitgezocht. Het kan wel, maar wordt heel lastig. Iets met leidingen die niet aansluiten bovendien berekent de huidige leverancier een boete. En zie nu maar eens een pomp geleverd te krijgen en laat staan een installateur te vinden.
Waarom valt het niet onder vermogen? Zijn toch bezittingen die je hebt tochquote:Op zondag 13 maart 2022 15:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
En met geleend geld kan je nog meer aandelen/crypto kopen. Maar dat valt niet onder vermogen.
Denk dat het voor de meeste mensen niet is weggelegd om met 200.000 vermogen of meer zomaar even een huis te kopen van eigen middelen.quote:Op zondag 13 maart 2022 14:34 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Als je het geld er niet voor hebt en geen verhuurhypotheek doet, houdt het gauw snel op hè.
Dan kun je met die 2 jaar nog kijken naar rentemiddeling of -afkoopquote:Op zondag 20 maart 2022 11:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Alternatief was met lage hypotheek in een goedkopere woning en ondertussen beleggen, dan zaten we met dezelfde uitgaven niet in ons droomhuis. En de investeringen die we gaan doen (vloerverwarming, warmtepomp etc) renderen uiteindelijk ook beter in een duurdere woning. (Kosten zijn nagenoeg gelijk).
Mijn initiële plan was beleggen en over 30j aflossen, maar de hoge rente gooit een beetje roet in het eten.
Dat is 10000¤ op je bankrekening ook. Eentjes en nullen op de computer. Toch belegd een verstandige belegger in ook spaargeld. Risico spreidingquote:Op maandag 14 maart 2022 14:06 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Bij aandelen staan er echte bedrijven of producten tegenover. Dat heeft waarde. Bitcoins zijn gewoon eentjes en nulletjes. De enige waarde die het heeft is dat iemand anders het overkoopt voor een hoger bedrag. Maar er staat niks achter van echte waarde. Alleen maar mensen die zeggen dat jij het ook moet kopen omdat het heel veel geld waard gaat worden en je dus heel veel winst kan maken.
Je kan doorgaans maar 65% financieren.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:48 schreef Slumlord. het volgende:
Pandje kopen met 80% verhuurhypotheek, 20%+k.k. eigen middelen.
Neuh.quote:Op zaterdag 16 april 2022 22:17 schreef fathank het volgende:
[..]
Je kan doorgaans maar 65% financieren.
Welke bank dan als ik vragen mag? Ben nog niet hoger dan 65% tegengekomen.quote:Op zondag 17 april 2022 07:21 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Neuh.
80% van de waarde in verhuurde staat.
Domivest, RNHB, NN (70%), DynamicCredit (90%), Lloyds (75%), NIBC.quote:Op zondag 17 april 2022 10:37 schreef fathank het volgende:
[..]
Welke bank dan als ik vragen mag? Ben nog niet hoger dan 65% tegengekomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |