Nee... daar kon hij dus niet heen. Dus een andere school die zei 'we gaan het proberen' zonder roosteraanpassing of inhalen... Er zitten daar wel meer kinderen met bijzondere behoeftes dus ze wilden er bij O ook wel aan tegemoet komen. 'Als het niet lukt zien we wel verder.'quote:Op zaterdag 12 maart 2022 17:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Zit hij op een LOOT-school/Topsport Talentschool?![]()
Op die van mij (ik deed ballet op een hoog niveau, een aantal klasgenoten zaten in de jeugdselectie van PSV, etc) mochten we basisvakken zoals biologie niet skippen.![]()
Vrijstelling gold voor randzaken zoals handvaardigheid, tekenen, gymles, etc. In die uren maakten wij ons huiswerk, zodat we de middagen vrij hadden voor onze sport/kunst.
Voordat zulke initiatieven bestonden, eindigden sporttalenten vaak met een mavo-diploma, en waren ze daardoor minder goed voorbereid op het leven ná de sport. Dus in dat licht is havo al pure winst voor hem.![]()
Nee, ik ben halverwege mijn middelbare school verhuisd (vanwege het werk van mijn vader), en kon daar niet goed meekomen.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 18:11 schreef BE het volgende:
Wat tof dat je dat gedaan hebt! Uiteindelijk niet gaan dansen? Of wel gedaan, maar nu niet meer?
https://www.rijksoverheid(...)r-werk-13-of-14-jaarquote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:27 schreef DjVero het volgende:
Waar mag/kan een (straks) 14-jarige werken? Folders lopen is eigenlijk het enige wat ik vind.
Ah, vakken vullen in de supermarkt dus ook! Blijkbaar had ik daar overheen gelezen. Maar voor de rest dus echt nog helemaal niks?quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)r-werk-13-of-14-jaar
Grappig dat je er net nu naar vraagt! Toevallig had ik het gisteren met onze zoon over bijbaantjes en zaten we hardop na te denken over zijn mogelijkheden.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:27 schreef DjVero het volgende:
Waar mag/kan een (straks) 14-jarige werken? Folders lopen is eigenlijk het enige wat ik vind.
Ligt helemaal aan de supermarkt. Bij de ene supermarkt mag je vakkenvullen vanaf 14, bij de andere pas vanaf 15quote:Op vrijdag 25 maart 2022 12:33 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ah, vakken vullen in de supermarkt dus ook! Blijkbaar had ik daar overheen gelezen. Maar voor de rest dus echt nog helemaal niks?
Bij AH mag je met 14 alleen spiegelen, dat is op zich prima om de winkel te leren kennen.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:18 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ligt helemaal aan de supermarkt. Bij de ene supermarkt mag je vakkenvullen vanaf 14, bij de andere pas vanaf 15
Bij Hoogvliet en Plus ookquote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:29 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Bij AH mag je met 14 alleen spiegelen, dat is op zich prima om de winkel te leren kennen.
Vriendje van oudste is een jaar later begonnen. Dat was omdat de ouders wisten dat ze ver gingen verhuizen en het kind toch al een oude leerling zou zijn. Hij is na 1,5 kleuteren al naar groep 3 te gaan omdat hij daar klaar voor was. Het heeft hem geen tijd gekost, maar hij is ook hoogbegaafd. Ik vermoed dat hij anders best een een jaar verder had kunnen zijn. Maar niemand die daar later nog naar kijkt.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Naar aanleiding van wat ik in een ander topic postte zet me iets aan het denken. 'Als het goed is zitten ze met 4,5 jaar een flink stuk van de dag op school'. Maar dit hoeft natuurlijk niet.
Onze jongste is van halverwege augustus. Zoals het er nu uit ziet, is hij net 4 wanneer het nieuwe schooljaar start. Het is dat ik tegen die tijd meer werk en geen passende opvang meer voor hem heb, anders zou het voor mij best een optie zijn om hem pas met 5 jaar te laten starten op de basisschool.
Ik ben wel benieuwd of hier ouders zijn die hun kind pas met 5 jaar naar school gedaan hebben, of dit overwogen hebben.
Dat is mede de reden dat ik mijn kinderen naar de montessori deed, maar dan andersom. Oudste is van augustus en was dus altijd een jonge leerling. Met de gemengde groepen is hij ook een deel van de tijd de oudste van de klas. En dan wordt er toch weer meer van je verwacht en gevraagd van je. Jongste is helemaal jong, dus volgend jaar in groep 8 zijn er toch veel kinderen jonger dan hem. En kan hij dus een jaar niet de afhankelijke jonge uithangenquote:Op maandag 28 maart 2022 16:13 schreef hilliebillie het volgende:
Aan de andere kant denk ik wel dat een jaar langer kleuteren als je met 5 begint op school ook wel zijn nadelen kan hebben later omdat je dan altijd de oudste bent en dat sociaal wel eens lastig kan zijn. Maar ook dat is gebaseerd op m’n eigen kinderen
Mijn oudste is van eind juli, ook een vroege leerling dus. Zij is ook gewoon met 4 jaar gestart. Leertechnisch doet ze het vanaf het begin prima, op sociaal vlak ging het veel minder. In dat opzicht had het misschien beter geweest als ze nog even thuis gebleven was. Of ook weer niet, op school heb je natuurlijk meer kinderen om je heen dan thuis. Ze heeft er in groep 1 en 2 duidelijk last van gehad dat ze het moeilijk vond aansluiting te vinden bij andere klasgenootjes. Nu ze in groep 4 zit is het allemaal rechtgetrokken, maar dat heeft dus wel eventjes geduurd.quote:Op maandag 28 maart 2022 15:48 schreef hilliebillie het volgende:
Hier is dat geen optie geweest. Buiten het feit dat de opvang hier maar tot 4 jaar ging waren de kinderen ook gewoon wel echt klaar om naar school te gaan. Ook beiden van augustus en dus precies twee jaar gekleuterd. De oudste was er eigenlijk een half jaar eerder wel klaar mee om naar groep drie te gaan. Maar goed dat was verder geen optie of zo.
Maar hoe zie je het dan voor je? Maar 1 jaar kleuteren en dan naar groep 3? Ik denk dat hij/zij het dan toch echt wel pittig gaat krijgen. Of pas met 7 jaar naar groep 3 laten gaan?
Persoonlijk lijken beiden opties weinig voordelen hebben.
De enige reden waarom het voor mij een optie zou zijn is om met het hele gezin nog een jaar te reizen (zo avontuurlijk ben ik niet hoor om dat te doen, maar dat is voor mij de enige reden om er nog niet voor te kiezen).
En bijvoorbeeld als het kind er nog niet klaar voor lijkt te zijn zou ik juist dat eerste jaar bezig gaan met wennen en opbouwen.
Maar ik ben wel (oprecht) benieuwd wat voor jou de reden zou zijn om de basisschool een jaar uit te stellen
Wacht maar... Mijn 8-jarige naar de bovenbouw, dat was nog engerquote:Op maandag 28 maart 2022 17:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
@Deepfreeze mijn oudste zit ook op het Montessori onderwijs. Hoewel zij er niet zoveel moeite mee had, vind ik het wel een dingetje dat ze in de klas van groep 5, 4 en 3 de allerjongste was. Was meer overbezorgdheid van mijn kant.
In praktijk blijven de meeste kinderen van het najaar bij de kleuters bij ons. Dus er zijn maar weinig echte jonge najaarskinden. De mijne is van eind december, die schiet echt uit. nog eentje van november en de rest is van de zomer of ouder. Zijn vriendjes uit de groep lager zijn ook ouder dan hem. Dus voor mijn gevoel is alles van de zomer en erna jong..quote:Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef watmoetikkiezen het volgende:
juli en augustus zijn toch geen vroege leerlingen? Tenminste, ik zou daar de kinderen uit november en december en vooruit, wellicht oktober onder laten vallen.
Niet dat dat in de rest van het verhaal echt uitmaakt trouwens..
Daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaanquote:Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wacht maar... Mijn 8-jarige naar de bovenbouw, dat was nog engerZo'n kleintje tussen die echte pubers uit groep 8.
maar hij hield zich wel staande en speelde evt zijn schattigheidskaart bij de oudste meiden![]()
Voor groep 3 was hij juist cognitief echt klaar voor, dat sociale deel hebben we op de gok gedaan en is prima uitgevallen.
oh grappig, hier gaat vrijwel iedereen van het kalenderjaar door. Mijnen van september en oktober zijn dus niet de jongste van de klas. Bij mijn dochter zit er 1 van 10 dagen ouder zelfs versneld 1 jaar hoger en de jongste uit de klas is van 31 december..quote:Op maandag 28 maart 2022 17:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
In praktijk blijven de meeste kinderen van het najaar bij de kleuters bij ons. Dus er zijn maar weinig echte jonge najaarskinden. De mijne is van eind december, die schiet echt uit. nog eentje van november en de rest is van de zomer of ouder. Zijn vriendjes uit de groep lager zijn ook ouder dan hem. Dus voor mijn gevoel is alles van de zomer en erna jong..
Maar dat is wel mooi, dat hij nu toch kinderen van gelijke speelsheid in de klas heeft. En cognitief een stapje extra kan doen.
Oh, dat is wel anders dan. Hier houden ze liever de 1 oktober grens aan. Alleen bij twijfel wordt je een bespreekgeval. Ik moest echt moeite doen om D naar groep 3 te krijgen, want juf twijfelde niet over hem. Geen moment spijt van gehad verder, hij past in deze groep.quote:Op maandag 28 maart 2022 18:37 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
oh grappig, hier gaat vrijwel iedereen van het kalenderjaar door. Mijnen van september en oktober zijn dus niet de jongste van de klas. Bij mijn dochter zit er 1 van 10 dagen ouder zelfs versneld 1 jaar hoger en de jongste uit de klas is van 31 december..
Maar dat verschilt dan blijkbaar per school
Ik vind de suggestie van @Deepfreeze om privéles te nemen wel goed. Hebben jullie dat al geprobeerd? Bij onze zoon bood dat uitkomst toen hij een tijdje geen progressie boektequote:Op woensdag 30 maart 2022 09:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
We hebben besloten om te stoppen met zwemles. Ze is nu voor de tweede keer bezig voor haar B diploma en het onder water zwemmen wil gewoon echt niet lukken. Badmeester heeft al aangegeven dat als ze zo doorgaat, ze deze ronde het weer niet gaat halen. Ik wil haar daar niet aan bloot stellen. Weer niet halen, weer alles overnieuw,... Niet goed voor haar zelfvertrouwen denk ik zo.
Ze heeft zwemles nooit leuk gevonden, bij haar A ook niet. Maar A vind ik (net als elke ouder denk ik) echt heel belangrijk, dus ik heb haar altijd nog weten te motiveren ook al was dat soms heel moeilijk. Nu geeft ze huilend aan dat ze echt niet meer naar zwemles wilt. Het is genoeg zo. Voor nu althans. Wanneer ze aangeeft haar B te willen halen gaan we er natuurlijk weer voor. Tot die tijd gaan we regelmatig recreatief zwemmen zodat ze wel een beetje in het water bezig blijft. Dat vindt ze wél heel leuk.
Wij hebben aan privéles gedacht. Ik denk alleen niet dat dit het beoogde resultaat gaat geven. Ze heeft nu een te negatieve associatie met zwemles. Privéles had ik achteraf gezien eerder mee moeten beginnen. We laten even de boel bezinken (quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind de suggestie van @:deepfreeze om privéles te nemen wel goed. Hebben jullie dat al geprobeerd? Bij onze zoon bood dat uitkomst toen hij een tijdje geen progressie boekte
Bij onze dochter zijn we op een bepaald moment gestopt met zwemles. Ze heeft zelfs haar A-diploma niet gehaald. Ik heb van geen enkele ouder ooit begrip voor deze keuze gekregen trouwens, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken. Zij hebben nooit de diepe ellende mee hoeven maken die wij met onze dochter hebben meegemaakt. Ze heeft een tijdje zwemles gehad, na een incident zijn we gestopt, later zijn we met een nieuwe zwemschool begonnen met kleinere groepen en een andere aanpak, en we hebben een tijd privéles geprobeerd. Niets hielp, de paniek bleef groot en het trauma nam week na week toe. Uiteindelijk heb ik haar zelf leren zwemmen en ze zwemt nu uitstekend. We wonen aan het water en maken in de zomer veel meters.
Fijn!quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:02 schreef Phaidra het volgende:
Onze jongste startte met zwemles in oktober 2019. Helaas nog steeds geen diploma. Hij heeft er geen hekel aan, maar was in de grotere groep gewoon niet aan het opletten en leerde niks. Sinds augustus zit hij in een groepje van maximaal 4 kinderen en gaat het beter. Geen natuurtalent, maar hij gaat vooruit en zit nu in badje 3. Er zijn echt nog wel wat hobbels te gaan voor het A-diploma, maar nu heb ik er wel vertrouwen in.
Alsof ik onze situatie lees. Ik heb ookbmijn A diploma gehaald via schoolzwemmen. Daarna kreeg mijn moeder me met geen stok meer naar zwemles, de badmeesters en juffen die ik gehad heb waren pure horror. Dus ik heb alleen mijn A. Mijn oudste leerde ook heel laat fietsen, ze had er geen zin en het boeide haar niet. Op een gegeven moment heb ik haar toch een beetje aangespoord. Aan de andere kant, op school doet ze het echt prima. Dat zit gelukkig wel goed.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:34 schreef Phaidra het volgende:
Klinkt herkenbaar. Onze jongste accepteert ook niet zo gemakkelijk gezag. Of zoals een kat dat doet. Zo lang je oplet, gaat het goed, maar op het moment dat je je omdraait…. Op zich een prachtige eigenschap hoor, maar soms best lastig.
Motorisch gezien lijkt hij enorm op mij. Ik leerde pas fietsen toen ik 8 was en na 4 jaar schoolzwemmen heb ik op het nippertje mijn zwemdiploma’s gehaald. Jongste kán nu fietsen (hij is 7) maar vindt er niks aan. Zoals hij zelf zei, het is gewoon niet zo zijn ding.
Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik zwem sneller dan mijn vriend, dat vindt hij ook niet leuk.
Hier ging het met fietsen ook stroef! De motoriek was niet het probleem, maar meer dat je voor zulke activiteiten (zwemmen, fietsen) iets moet durven voordat (en opdat) je het kunt. Zo zit m'n dochter niet in elkaar, die doet iets pas als ze weet dat ze het kan. Het duurde bijvoorbeeld lang voordat ze liep, maar ze kon het meteen toen ze het eenmaal deed. Ze is een echte autodidact - en gelukkig neemt ze soms ook iets van mij aan.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:34 schreef Phaidra het volgende:
Klinkt herkenbaar. Onze jongste accepteert ook niet zo gemakkelijk gezag. Of zoals een kat dat doet. Zo lang je oplet, gaat het goed, maar op het moment dat je je omdraait…. Op zich een prachtige eigenschap hoor, maar soms best lastig.
Motorisch gezien lijkt hij enorm op mij. Ik leerde pas fietsen toen ik 8 was en na 4 jaar schoolzwemmen heb ik op het nippertje mijn zwemdiploma’s gehaald. Jongste kán nu fietsen (hij is 7) maar vindt er niks aan. Zoals hij zelf zei, het is gewoon niet zo zijn ding.
Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik zwem sneller dan mijn vriend, dat vindt hij ook niet leuk.
Dat speelt bij de jongste ook wel mee inderdaad. Ik dénk dat hij er ook wel eens onzeker over is, maar hij maskeert dat heel handig door te doen alsof het hem niks kan schelen en er een beetje stoer over te doen. Toneelspelen is namelijk ook één van zijn grotere talentenquote:Op woensdag 30 maart 2022 11:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hier ging het met fietsen ook stroef! De motoriek was niet het probleem, maar meer dat je voor zulke activiteiten (zwemmen, fietsen) iets moet durven voordat (en opdat) je het kunt. Zo zit m'n dochter niet in elkaar, die doet iets pas als ze weet dat ze het kan. Het duurde bijvoorbeeld lang voordat ze liep, maar ze kon het meteen toen ze het eenmaal deed. Ze is een echte autodidact - en gelukkig neemt ze soms ook iets van mij aan.
Ze is hier trouwens erg onzeker en ongelukkig over geweest. Inmiddels is ze daar overheen. Ze heeft leren accepteren dat iedereen verschillende talenten heeft.
Schoolzwemmen was de hel.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Alsof ik onze situatie lees. Ik heb ookbmijn A diploma gehaald via schoolzwemmen. Daarna kreeg mijn moeder me met geen stok meer naar zwemles, de badmeesters en juffen die ik gehad heb waren pure horror. Dus ik heb alleen mijn A. Mijn oudste leerde ook heel laat fietsen, ze had er geen zin en het boeide haar niet. Op een gegeven moment heb ik haar toch een beetje aangespoord. Aan de andere kant, op school doet ze het echt prima. Dat zit gelukkig wel goed.
Ja. De mensen die bij mij toen les gaven hebben het zwemplezier voor een lange tijd grondig verziekt. Beter kan ik het niet omschrijven. Het enige wat ze konden doen was schreeuwen vanaf de kant. Er zijn kinderen die dat weinig doet, maar ik werd daar nerveus en echt niet happy van. Ik kan zelfs na jaren hun gezichten zo voor me halen.quote:
Is het misschien geen oplossing dat haar leerkracht haar eind van de dag even apart neemt en beknopt vertelt wat ze de volgende dag gaan doen in de klas?quote:Op woensdag 30 maart 2022 14:01 schreef twist02 het volgende:
Ik val na tijden weer eens binnen met een vraag
Iemand tips/ervaring bij een (bijna) 7-jarige met plotselinge, maar ook een soort selectieve, verlatingsangst?
Onze oudste zit sinds dit jaar eindelijk lekker in haar vel op school. Ze gaat fluitend en huppelend meestal. Maar sinds een paar weken is het in bepaalde gevallen opeens weer drama met afscheid nemen.
Vooral op lange schooldagen met BSO treuzelt ze 's ochtends bij het naar school brengen, komt nog 3x teruglopen voor een knuffel en begint vervolgens te huilen. Maar de afgelopen 2 weken ook al 2x bij een kinderfeestje, terwijl ze er super veel zin in heeft.
De BSO is nog wel relatief nieuw en nogal grootschalig, dus de eerste 2 weken snapten we dat er nogal veel op haar afkwam. Maar daarna ging het juist een paar weken heel goed, dus het lijkt niet echt de 'nieuwigheid' meer te zijn.
We kunnen er prima met haar over praten, maar ze kan zelf ook niet uitleggen waar het vandaan komt, en het lijkt ook weinig uit te maken.
Er zijn dus ook dagen genoeg dat het gewoon prima gaat en er niets aan de hand is, dat maakt het zo vreemd.
Maar zodra ze ook maar denkt dat iets misschien anders of nieuw is, maakt ze zichzelf mentaal helemaal gek en komt daar niet meer uit... Na 5 minuten is er niks meer aan de hand, het is echt het moment van afscheid nemen van ons.
Nee, het hangt dus niet samen met school, dat is het 'm juist. School is sinds dit jaar (groep 3) één groot feest.quote:Op woensdag 30 maart 2022 15:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Is het misschien geen oplossing dat haar leerkracht haar eind van de dag even apart neemt en beknopt vertelt wat ze de volgende dag gaan doen in de klas?
Ja ik kan me dus niet herinneren dat ik dat had als kind, dus vind het lastig hoe ik haar kan helpen daarmee.quote:Op woensdag 30 maart 2022 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Met feestjes herken ik het trouwens wel. Ik had vroeger ook moeite met feestjes. Overweldigend vond ik het vaak. Ouders die niet je eigen ouders zijn, dingen gaan doen waarvan je niet precies wist welke dingen dat waren,... Als mijn vader of moeder me weg had gebracht voelde ik een gevoel van alleen zijn. Ik kan niet echt uitleggen hoe en wat. Het is een gevoel. Maar ik was sowieso erg gevoelig vroeger. Ik heb ook veel last van heimwee gehad.
quote:Op woensdag 30 maart 2022 15:12 schreef twist02 het volgende:
[..]
Ja ik kan me dus niet herinneren dat ik dat had als kind, dus vind het lastig hoe ik haar kan helpen daarmee.
Wat hielp bij jou daarbij? Er overheen groeien waarschijnlijk?
Omdat jullie er dan niet zijn (toch?)quote:Op woensdag 30 maart 2022 15:11 schreef twist02 het volgende:
[..]
Nee, het hangt dus niet samen met school, dat is het 'm juist. School is sinds dit jaar (groep 3) één groot feest.
Het gaat om wat daarna komt (BSO, kinderfeestje, etc.), maar bij het naar school brengen is het moment van afscheid nemen van ons en dan bekruipt haar een soort paniek.
Als ze na schooltijd dan daadwerkelijk naar de BSO of een feestje gaat, is er ook niks aan de hand. Dat maakt het ook zo moeilijk om echt te helpen...
Ze weet vooraf precies hoe de dag eruit ziet en uiteindelijk gaat alles ook prima en vindt ze het allemaal leuk (wil ook nooit naar huis bij de BSO bijvoorbeeld).
Maar het is het vooruitzicht van een nieuwe, onwennige of drukke situatie later die dag die zorgt voor moeilijk afscheid kunnen nemen van ons.
Ja, op zich klinkt dat zo wel logisch ja. Zal eens kijken of dat helpt, om dat gevoel proberen te benoemen.quote:Op woensdag 30 maart 2022 15:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
[..]
Omdat jullie er dan niet zijn (toch?)
Bij het afscheid nemen heeft ze in de gaten dat er geen weg terug meer is. Het treuzelen in de ochtend is uitstelgedrag. Het afscheid zo lang mogelijk uit te stellen. Wanneer het moment echt daar is, dan is het paniek. Papa/mama gaat weg en ik ben alleen en op mezelf aangewezen. Zo kan ik het me tenminste een beetje herinneren.
Het goede nieuws is dat het gevoel vrij makkelijk te overstemmen is. Door vriendjes die ze ziet, of door een verhaal aan te horen van de juf bijvoorbeeld. Ze is dan niet meer alleen en heeft ze afleiding.
Onze dochter heeft er erg last van gehad, structureel toen ze heel jong was en naarmate ze ouder werd speelde het bij vlagen op. Ze had vooral moeite met opstarten na vakanties.quote:Op woensdag 30 maart 2022 14:01 schreef twist02 het volgende:
Iemand tips/ervaring bij een (bijna) 7-jarige met plotselinge, maar ook een soort selectieve, verlatingsangst?
Dank voor je reactie!quote:Op woensdag 30 maart 2022 17:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat besef kwam met de tijd. Intussen konden wij niet veel meer doen dan haar aanmoedigen en steunen. Dat was bij vlagen zķ moeilijk, bijvoorbeeld gedurende periodes van schoolangst waarbij ze op weg naar school maar bleef overgeven en herhaalde dat ze niet naar school wilde. Als ouder voelt het dan alsof je niets goed kunt doen: je dringt erop aan dat ze iets gaat doen waar ze zich slecht bij voelt of je helpt haar lastige situaties te vermijden, wat op dat moment goed voelt maar niet in haar belang is.
Misschien een open deur, maar vooral ook bespreken dat er meer volwassenen zijn waarop ze kan bouwen en vertrouwen. Die haar kunnen helpen, troosten. Wij deden dat lange tijd niet, omdat het voor ons eigenlijk vanzelfsprekend was. Als ze op school was, was de leerkracht de verantwoordelijke volwassene. Op de BSO de aanwezige leiders. Bij een feestje of ergens aan het spelen een andere ouder.quote:Op woensdag 30 maart 2022 20:15 schreef twist02 het volgende:
[..]
Dank voor je reactie!
Vooral bovenstaand stukje is het inderdaad. Het is je gevoel vs. je verstand en da's knap lastig soms.
Als ik jouw verhaal zo lees, valt het bij onze Minion gelukkig nog wel mee. Vooral omdat ze dus wel echt met heel veel plezier naar school gaat, dat scheelt al enorm op de andere dagen.
Toch nog maar eens op zoek gaan naar trucjes die voor haar werken op zo'n moment, en het voorlopig maar even uitzitten...
Ik herken mezelf zo in je verhaal. Zelfs nu nogquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:02 schreef twist02 het volgende:
@:_flore nou, het is dus echt serieus alleen de 2 minuten bij het afscheid nemen, verder niet. Dat zegt ze zelf ook, dat ze er de rest van de dag niet mee bezig is. Dus misschien zou het gedurende de dag wel helpen, maar ik vermoed dat het op het moment zelf weinig doet eigenlijk.
Je hebt wel gelijk dat we haar gevoel niet alleen moeten proberen te overstemmen ja, maar juist leren om er mee om te gaan!
@:Kyara grappig dat je dat benoemt. Ik zei toevallig vanmiddag nog tegen m'n man dat het juist beter leek te gaan toen we als ouders niet mee de school in mochten. Nu dat sinds een paar weken weer mag, gaat het juist moeizamer lijkt het. Terwijl we dan inderdaad meelopen tot aan de klas, waar de juf al bij de deur staat. Dus -vanuit ons gezien- lijkt die warme overdracht er juist wel te zijn. Maar zal eens polsen hoe ze dat zelf ziet ja!
@:miss_sly Da's ook een goeie ja! Wat je zegt: voor ons is het vanzelfsprekend en ik wil eigenlijk meteen zeggen dat ze dat wel weet, maar misschien helpt het inderdaad om dat explicieter te maken. Vooral omdat ze sowieso vaak wel richting de volwassenen trekt.
Dank allemaal voor jullie tips en inzichten, dat helpt enorm!
Ik zat zelf ook al te denken om op zulke momenten even iets meer rust in te bouwen en haar de controle te geven wanneer ze naar binnen loopt. Nu is het dus vaak bijv. bij de deur van het lokaal, terwijl er nog 4 klasgenootjes naar binnen willen (en het is al zo smal enzo). Dat creëert toch een soort van druk/haast vermoed ik. Als we bij wijze van spreken een paar meter verderop staan en ze zelf even tot rust kan komen voordat ze naar binnen loopt, geeft haar dat hopelijk wat meer gevoel van controle. Vooral ook omdat het dus niet school is waar ze tegenop ziet, maar iets wat later die dag pas komt.
Dank nogmaals!
Ja precies, daar hoop ik dus op, dat het voor haar ook zo werkt. Dat zij letterlijk wegloopt bij mij en niet andersom, zeg maarquote:Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ik herken mezelf zo in je verhaal. Zelfs nu nog
Voor mij is ergens zelf weggaan zoveel makkelijker dan wanneer de ander weggaat. Want dan voel ik me zo alleen.
Voorbeeldje. Toen ik in het buitenland werkte kon ik me heel goed staande houden. Mijn ouders kwamen wel eens op bezoek en als zij weggingen voelde t zo rot. Daarom gingen zij dan bv niet weg op zondagavond maar bleven tot maandag ochtend zodat ik naar t werk vertrok en zij dan ook gingen. Fan kon ik veel beter met die verandering in situatie omgaan. Als ik dan thuis kwam na het werk was de situatie weer als normaal.
Wij hadden dit ook een periode en hebben een ritueel gemaakt. Jas uit, knuffel, Sjaak naar binnen en ik op een vooraf afgesproken (en altijd dezelfde plek) bij het raam om te zwaaien. Een zwaai, een handkus en nog een zwaai. Iedere dag hetzelfde. Nu al 2,5 jaar. Hij vraagt er nog steeds om.quote:Op donderdag 31 maart 2022 21:33 schreef twist02 het volgende:
[..]
Ja precies, daar hoop ik dus op, dat het voor haar ook zo werkt. Dat zij letterlijk wegloopt bij mij en niet andersom, zeg maar
Ik denk dat je beter kunt vertrouwen op de leiding daar. Ik neem aan dat die een kind van 6 jaar niet alleen naar een winkel laten gaan. Of ik heb een heel verkeerd beeld van zo'n kamp; dat kan natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 8 april 2022 20:04 schreef SaskiaR het volgende:
Is een kindersmartwatch volgens jullie een aanrader? N is 6, dus te jong voor een telefoon. Nu gaat ze in de meivakantie 2 dagen naar een Lego-codingkamp, en dat vind ik dan toch spannend. Twee hele dagen, in de Schilderswijk ook nogdus het leek me handig als ze ons in noodgevallen kan bellen en wij kunnen zien waar ze is.
Of als ze eens alleen naar een winkel wil ofzo.
Tips?
Dat is waar... maar mijn man vertrouwt er niet 100% op dat de leiding zelf altijd te vertrouwen isquote:Op vrijdag 8 april 2022 20:05 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat je beter kunt vertrouwen op de leiding daar. Ik neem aan dat die een kind van 6 jaar niet alleen naar een winkel laten gaan. Of ik heb een heel verkeerd beeld van zo'n kamp; dat kan natuurlijk ook.
Eerlijk gezegd zal de leiding van het kamp er niet zo blij mee zijn, denk ikquote:Op vrijdag 8 april 2022 20:10 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat is waar... maar mijn man vertrouwt er niet 100% op dat de leiding zelf altijd te vertrouwen isdus bij zoiets vind ik het wel handig als ze ons kan bellen.
De winkel bedoelde ik los van het kamp, gewoon als ze hier in de buurt alleen de deur uit wil.
Als je kind 4 is, heb je inderdaad nog niet te maken met leerplicht. Als je kind 5 jaar is, mag hij nog 5 uur in de week thuis blijven, en met toestemming van de directeur 10 uur per week. Dat is allemaal laagdrempelig te regelen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 10:03 schreef PKM het volgende:
@:MevrouwCactus Hoe werkt dat met Sjaak die vier dagen naar school gaat? Krijg je dan niet met leerplicht te maken? Of is het echt iets wat je gewoon met school kunt afspreken?
Mijn kleuter doet nu vijf ochtenden groep 1. Soms ook maar vier ochtenden omdat het nog steeds te veel is. Ik hoop natuurlijk dat het nog bijtrekt want hij zit er pas drie maanden.
Maar ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou gegaan is dus.
Ik heb ook altijd wel het gevoel gehad dat er in de basisschoolperiode veel meer en makkelijker ondersteuning mogelijk is dan op de middelbare school. Ik ken vrij veel verhalen van kinderen die het op de basisschool met kunst- en vliegwerk nog wisten te redden en die dan op de middelbare school vastliepen. En dan was het traject van ondersteuning en aanpassingen ineens veel moeilijker.quote:Op zaterdag 9 april 2022 12:31 schreef Nijna het volgende:
Bizar he, dat je dus eerst moet vastlopen voordat er iets kan...
Dat zegt de school van de oudste ook, als ze uitvalt dan kan er van alles, als we dat willen voorkomen niet.
We zijn met de begeleidster van de oudste hiermee bezig, maar het is een log systeem, school...
En weinig begrip als je niet gewoon in de pas loopt. I
Of ze hebben ook gebruik gemaakt van die Varia-optie. Die is daar wel voor bedoeld.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:22 schreef SaskiaR het volgende:
Een kind in onze klas (groep 3) gaat iedere donderdag 2 uur eerder naar huis omdat een hele dag te vermoeiend voor haar is. Ik denk dit gewoon zo afgesproken is met de leerkracht en evt directeur. Maarja, op de vrije school zijn ze vaak net iets makkelijker met regeltjes.
Dit is zo waar. Het verschil tussen Dirk toen hij net begon op school en hoe hij nu na het einde van de week is, is echt wel groot. Hij gaat dan sinds eind september, maar waar hij toen echt halverwege de week afknapte is dat nu al veel beter. Het lukt nu zelfs om een speelafspraakje (max 2u) in een week te doen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 20:31 schreef Lemijn het volgende:
Fijn. Het duurt nog best lang voor hij 5 wordt, ze veranderen zo snel, dat je daar nog niet goed op kan anticiperen denk ik. Hoogstens tegen de zomer eens informeren misschien?
Hoe doen jullie het trouwens qua opvang nu? Dat lijkt me best ingewikkeld.
quote:Op zondag 10 april 2022 11:16 schreef PKM het volgende:
@:Nanuke Wat fijn dat school ook gelijk met je mee denkt. Als je Dirk nu vaker thuis zou hebben, nemen de problemen thuis dan ook wat af?
Hij wil me niet eens trakteren op een suikerspinquote:Op maandag 11 april 2022 18:38 schreef Hupje het volgende:
@:PoesInDoos Dat gaat hier soms ook zo, tot ik hem vertel dat dat wel mag, maar ik dan dus ook tussendoor niks extra's meer voor hem koop aan speelgoed of kledingDan mag ik het geld ineens houden
Ik ben geen leerkracht maar zou hier als ouder ook niet blij mee zijn. Los dat soort dingen binnen schooltijd op, daarbuiten hebben mensen ook gewoon een planning. Wij zouden op zo'n manier bijvoorbeeld te laat kunnen komen voor zwemles of het ophalen van de jongste.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zo sta ik geregeld nog om 15.10 te wachten terwijl er nog geen kind te bespeuren is uit haar klas (school gaat om 15.00 uit).
Ik vind het een stupide systeem, ook als de consequenties alleen voor de 'overtreder' zijn. Helaas heb ik gemerkt dat er op de school van onze dochter ook op wordt teruggevallen, vooral door beginnende leerkrachten die de klas niet in de hand kunnen houden. En helaas zijn er vaak collectieve sancties, waar onze dochter zeer verontwaardigd over is.quote:Op dinsdag 19 april 2022 15:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
Waren hier ook leerkrachten actief? Misschien kunnen jullie hier een lichtje over schijnen![]()
Mijn dochter zit in een vrij rumoerige klas. De juf werkt met een streepjessysteem; wanneer kinderen in de klas vervelend doen komt er een streepje. Bij 3 streepjes wordt er niet buiten gespeeld of mogen de kinderen niet op tijd naar huis. Dat wil zeggen, álle kinderen. Mijn dochter, die op school (te) braaf is, mag dan ook niet naar buiten of moet langer op school blijven. Zo sta ik geregeld nog om 15.10 te wachten terwijl er nog geen kind te bespeuren is uit haar klas (school gaat om 15.00 uit).
Ik ben het er niet mee eens dat door een stel oproerkraaiers alle kinderen de dupe zijn en ik zit te denken om de juf hierover te mailen. Tegelijkertijd wil ik me ook niet teveel bemoeien met haar werk. Voor hetzelfde geld zit hier een heel plausibel idee achter die ik niet kan ontdekken.
Dus leerkrachten die meelezen, is deze manier van straffen normaal? Wordt dit vaker op scholen zo gedaan?
Buiten dat het stupide is werkt het volgens mij ook voor geen ene meter.quote:Op dinsdag 19 april 2022 22:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het een stupide systeem, ook als de consequenties alleen voor de 'overtreder' zijn. Helaas heb ik gemerkt dat er op de school van onze dochter ook op wordt teruggevallen, vooral door beginnende leerkrachten die de klas niet in de hand kunnen houden. En helaas zijn er vaak collectieve sancties, waar onze dochter zeer verontwaardigd over is.
Zo gek is het niet om eens om een gesprekje te vragen met de leerkracht. Ik zou dat niet via mail bespreken, maar hooguit via mail vragen of je eens na schooltijd kunt komen praten. Wij hebben het zelf tijdens het tienminutengesprek besproken, maar toen ging het vooral over het gevoel van onrechtvaardigheid van onze dochter.
Kan dat al zo jong tegenwoordig?quote:Op woensdag 20 april 2022 14:07 schreef Vicky het volgende:
Mijn 16,5-jarige zaterdag beginnen met rijlessen 😳
Ja. Met 16,5 mag je beginnen. Met 17 mag je afrijden en dan moet je een jaar rijden met iemand naast je met rijbewijs. 2todrive heet dat.quote:Op woensdag 20 april 2022 14:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Kan dat al zo jong tegenwoordig?
Wat een mijlpaal!
Stoer! Ik moet dit mijn dochter niet laten lezen. Wij hebben besloten dat we de rijlessen niet gaan betalen voor onze kinderen en het duurt nog wel een tijd voordat ze het zelf kunnen betalen. Zolang mijn dochter haar geld liever uitgeeft aan kleding, moet ze het zelf weten.quote:Op woensdag 20 april 2022 14:07 schreef Vicky het volgende:
Wanderlustquote:Op woensdag 20 april 2022 20:09 schreef Cathmar het volgende:
Leuk Vicky! Lijkt me echt weer een grote stap.
Voor mijn kinderen zit het er niet in dat ik het voor ze betaal. Keer vier. Wellicht kan een bijdrage… Alhoewel oudste liever dat geld zou hebben om op reis te gaan, denk ik. Ze heeft sterke wanderlust. Ik heb nog even tijd om na te denken.
Wij zijn al een tijdje aan het sparen.quote:Op woensdag 20 april 2022 19:44 schreef livelink het volgende:
[..]
Stoer! Ik moet dit mijn dochter niet laten lezen. Wij hebben besloten dat we de rijlessen niet gaan betalen voor onze kinderen en het duurt nog wel een tijd voordat ze het zelf kunnen betalen. Zolang mijn dochter haar geld liever uitgeeft aan kleding, moet ze het zelf weten.
Haar ov-kaart betaal ik overigens wel.
Wauw, wat een mijlpaal!quote:Op woensdag 20 april 2022 14:07 schreef Vicky het volgende:
Daarom heb ik mijn rijbewijs pas op mijn 30e gehaald, toen ik al een kind had. Toen voelde het pas 'nodig'.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
In principe is een rijbewijs laten we zeggen op je 17e/18e hebben geen noodzaak. Studenten kunnen vaak toch nog geen eigen auto en alles wat erbij komt kijken betalen. Dan komt het toch vaak neer op mama en papa lief aan kijken
Ik was ook wat later, 24 geloof ik. Maar dat had er ook mee te maken dat ik alles zelf moest betalen. Mijn ouders waren niet zo spaarderig. Ze hadden wel iets gespaard, maar heel veel was het niet. Of ik dat gemist heb, ik durf het niet te zeggen.quote:Op donderdag 21 april 2022 12:02 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Daarom heb ik mijn rijbewijs pas op mijn 30e gehaald, toen ik al een kind had. Toen voelde het pas 'nodig'.
quote:Op woensdag 20 april 2022 20:09 schreef Cathmar het volgende:
Leuk Vicky! Lijkt me echt weer een grote stap.
Voor mijn kinderen zit het er niet in dat ik het voor ze betaal. Keer vier. Wellicht kan een bijdrage… Alhoewel oudste liever dat geld zou hebben om op reis te gaan, denk ik. Ze heeft sterke wanderlust. Ik heb nog even tijd om na te denken.
En na haar 18e kan ze het niet verbrassen aan drugs? Ik begon juist na mijn 18e met bijna non-stop blowen, omdat ik geen tieten had en ook geen chickies had die het voor mij konden fixen voor die tijd. Dus toen ik het zelf mocht halen, ben ik juist losgegaan....quote:Op donderdag 21 april 2022 13:44 schreef miss_sly het volgende:
Er is ook geen specifiek doel. Het staat op haar naam, dus komt vrij als ze 18 is. In principe is het aan haar om te bepalen wat ze ermee wil doen. Wij hebben het er nog niet vaak over gehad, maar dat zal wel vaker gebeuren als ze ouder wordt. En wij zullen zeker wel wat goede ideeën aan de hand doen waar ze het voor zou kunnen gebruiken: studie, reizen, rijbewijs, op kamers gaan. En tenzij ze tegen die tijd al een aantal keren heeft aangetoond dat ze zeker niet met dat geld om zal kunnen gaan (omdat ze al veel schulden heeft, aan de drugs zit of wat voor schrikbeeld dan ook), krijgt ze er op haar 18e de beschikking over.
Natuurlijk kan dat.quote:Op donderdag 21 april 2022 13:57 schreef DjVero het volgende:
[..]
En na haar 18e kan ze het niet verbrassen aan drugs? Ik begon juist na mijn 18e met bijna non-stop blowen, omdat ik geen tieten had en ook geen chickies had die het voor mij konden fixen voor die tijd. Dus toen ik het zelf mocht halen, ben ik juist losgegaan....
Anyway, hier krijgt hij / krijgen zij het als ze het huis uit gaan. In wat voor situatie ze dan ook zitten of hoe oud ze tegen die tijd ook zijn.
Maar waarom zou je dat niet gelijk halen als dat kan? Juist als scholier/student heb je hier veel tijd voor en rijlessen worden alleen maar duurder. Mijn nichtje betaalt in euro's meer dan wat ik in guldens betaalde. Plus dat je jezelf ook beperkt qua stageplekken en mogelijkheden voor een eerste baan. Ik had in ieder geval nooit op mijn stageadres kunnen komen zonder rijbewijs. Mijn eerste auto heb ik overigens pas gekocht toen ik 30 was, voor die tijd had ik voldoende aan af en toe een auto lenen. Ik ga mijn kinderen wel stimuleren om zodra ze een bijbaan hebben de helft van hun inkomen voor rijlessen te sparen.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
In principe is een rijbewijs laten we zeggen op je 17e/18e hebben geen noodzaak. Studenten kunnen vaak toch nog geen eigen auto en alles wat erbij komt kijken betalen. Dan komt het toch vaak neer op mama en papa lief aan kijken
Noem dat maar incidenteel.quote:Op donderdag 21 april 2022 15:53 schreef FlyingFish het volgende:
Maar dat betekent absoluut niet dat we ze niet incidenteel kunnen spekken. Bijvoorbeeld door een 2e huis te kopen dat ze goedkoop kunnen huren
Ik ben niet van plan om dat regelmatig te gaan doen, dus dan is het toch incidenteel? Ik denk dat het max 1 keer per kind voor zal komen, en dat zou me al verbazen.quote:
Zeker waar. A loopt 2 dagen per week stage, moet vroeg beginnen. Kan nu nog in de buurt maar over een paar jaar niet meer.quote:Op donderdag 21 april 2022 11:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dat kan ik me voorstellen als je 4 kinderen hebtquote:Op donderdag 21 april 2022 19:09 schreef Cathmar het volgende:
Dat is toch al fantastisch livelink!!!
Als mijn kinderen gaan studeren/doorleren (kan het nog niet voor alle 4 inschatten) dan komen ze daar niet zonder schuld uit. Wij kunnen ze wel wat ondersteunen, maar willen graag ook eerder stoppen met werken. Dus daar zal een balans gevonden moeten worden.
Huis voor ze kopen gaat m sowieso niet worden!!
Mijn oudste staat te trappelen om te vertrekken en liefst niet eens in Nederland. Eerst eens over naar vwo 4.quote:Op donderdag 21 april 2022 20:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat kan ik me voorstellen als je 4 kinderen hebt![]()
Dan maar kinderen langer thuis laten wonen. Als de huizenmarkt tegen die tijd net zo dramatisch is als nu, is dat een reële gedachte. Mijn oudste zegt toch al dat ze nooit bij ons weg wil gaan
Hoe belangrijk een rijbewijs is, is erg contextafhankelijk. Op het platteland zijn mensen afhankelijker van hun auto. In de stad is het openbaar vervoer zo goed dat je geen auto nodig hebt. Eventueel huur je even een scooter. En het kan natuurlijk ook afhangen van het soort werk dat je hebt of ambieert. Ik heb nog nooit een baan gehad waar ik een auto voor nodig had.quote:Op donderdag 21 april 2022 15:53 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar waarom zou je dat niet gelijk halen als dat kan?
Ik vraag me af of je er nog zo over denkt als we zelfrijdende auto's hebben.quote:En daarnaast vind ik rijlessen ook een heel tastbaar en nuttig doel voor een scholier om voor te sparen. Geld wat hiervoor gespaard wordt, gaat niet op aan andere onzin.
Dat is wel zo'n beetje de mooiste start die ze kunnen hebben, denk ik, schuldenvrij aan hun carričre beginnen.quote:Op donderdag 21 april 2022 18:06 schreef livelink het volgende:
Mijn doel is dat ze zonder studieschuld hun studie afronden.
Het wettelijk collegegeld is niet zoveel, toch? Dan is je spaardoel zo'n 4k per kind?quote:Op donderdag 21 april 2022 19:43 schreef Grijs het volgende:
Wij hebben voor de oudste 2 gespaard, daar kunnen ze (deels) het collegegeld mee betalen. Nu de kinderen ouder zijn en ik ook werk, verwacht ik dat we voor de jongste ook wel het collegegeld kunnen betalen (zonder te sparen dus). Ook wat de oudste 2 tekort komen aan collegegeld kunnen we aanvullen. De rest betalen ze zelf (van lening/bijbaantje/aanvullende beurs).
Het is momenteel ruim 2k per jaar, dus voor een volledige studie van vier jaar zit je dan al op 8k per kind. En ik ga er vanuit dat het wel meer zal zijn tegen de tijd dat mijn kinderen studeren.quote:Op donderdag 21 april 2022 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het wettelijk collegegeld is niet zoveel, toch? Dan is je spaardoel zo'n 4k per kind?
Ah, ik snap het nu: het bedrag is tijdelijk gehalveerd. Dat scheelt inderdaad behoorlijk.quote:Op donderdag 21 april 2022 22:00 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Het is momenteel ruim 2k per jaar, dus voor een volledige studie van vier jaar zit je dan al op 8k per kind. En ik ga er vanuit dat het wel meer zal zijn tegen de tijd dat mijn kinderen studeren.
Dat is meer dan 20k aan spaargeld als hij 18 is.quote:Op donderdag 21 april 2022 22:03 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij sparen iets van ¤50,- per maand voor Sjaak en mijn moeder ook. Daarnaast geven we het geld nu uit aan reizen met hem en betalen we ons huis af, zodat hij daar later kan wonen als hij wil. Dus we hebben uiteindelijk misschien niet heel veel geld voor hem gespaard, maar wel toffe dingen gedaan én iets wat enigszins toekomstbestendig is.
Nee hoor, we zitten nu pas op ¤2000,-. Zijn niet gelijk begonnen toen Sjaak geboren was.quote:Op donderdag 21 april 2022 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is meer dan 20k aan spaargeld als hij 18 is.
Dit was ook een reden waardoor we overwogen niet te gaan sparen. Aan de andere kant weet je niet hoe de financiële situatie over pakweg 10 jaar is, dus hebben we toch besloten om nu te sparen.quote:Op donderdag 21 april 2022 21:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het wettelijk collegegeld is niet zoveel, toch? Dan is je spaardoel zo'n 4k per kind?
Ik vind het interessant om jullie gedachten erover te horen omdat wij hebben getwijfeld over sparen. Geld op een spaarrekening zetten en minder geld waard laten worden, voelt best rot.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat andere ouders een schappelijk bedrag vinden om aan hun kinderen te geven. De ouders van mijn vriend hielpen hem met maandelijkse kosten. Dat tikt aan, lijkt me!
Klopt. Het scheelt inderdaad dat het tijdelijk iets minder was. Mijn oudste studeert nu bijna 4 jaar en hoopt dit jaar z'n bachelor te halen (er zijn er weinig van zijn opleiding die dat in 3 jaar halen). Daarna volgt nog een master (waarschijnlijk 2 jaar), dus dat zijn dan 6 studiejaren.quote:Op donderdag 21 april 2022 22:00 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Het is momenteel ruim 2k per jaar, dus voor een volledige studie van vier jaar zit je dan al op 8k per kind. En ik ga er vanuit dat het wel meer zal zijn tegen de tijd dat mijn kinderen studeren.
En wat zei de juf toen je er naar vroeg?quote:Op woensdag 20 april 2022 09:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Buiten dat het stupide is werkt het volgens mij ook voor geen ene meter.
Ik heb de juf even gemaild en we hebben vandaag na school even een gesprekje. Ik wil het dan ook hebben over het feit dat mijn dochter soms aan me vertelt dat ze zich vanwege de herrie in de klas moeilijk kan concentreren. En dat vind ik nog kwalijker.
De juf runt de klas samen met een collega. 3 dagen in de week hebben de kinderen de juf en 2 dagen de meester. Ze vertelde me dat de dagen waarop de meester les geeft het een chaos is (hetgeen ik ook van mijn dochter hoor) en dat er gekozen is voor deze aanpak om alles weer een beetje in het gareel te krijgen. Het is de bedoeling dat zoals zij het zegt 80 % van de klas die wel luistert de 20% die niet luistert gaat aansporen om wel te luisteren. Zo van 'doe eens even normaal Pietje, anders mogen we niet naar buiten! '. Of ik het eens ben met deze aanpak, nee. Volgens de juf wierp het al wel zijn vruchten af.quote:Op vrijdag 22 april 2022 15:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
En wat zei de juf toen je er naar vroeg?
die aanpak voelt voor mij eigenlijk best naar. Laten we maar hopen dat ze er snel van terugkomen of dat het gewerkt heeft en dat die 80% niet meer de dupe is van de andere 20%quote:Op vrijdag 22 april 2022 16:09 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
De juf runt de klas samen met een collega. 3 dagen in de week hebben de kinderen de juf en 2 dagen de meester. Ze vertelde me dat de dagen waarop de meester les geeft het een chaos is (hetgeen ik ook van mijn dochter hoor) en dat er gekozen is voor deze aanpak om alles weer een beetje in het gareel te krijgen. Het is de bedoeling dat zoals zij het zegt 80 % van de klas die wel luistert de 20% die niet luistert gaat aansporen om wel te luisteren. Zo van 'doe eens even normaal Pietje, anders mogen we niet naar buiten! '. Of ik het eens ben met deze aanpak, nee. Volgens de juf wierp het al wel zijn vruchten af.
Ook gehad over het feit dat mijn dochter zich soms niet kan concentreren in de klas met de herrie die dan gaande is. Juf zei dat ze gerust in de gang mocht zitten of met een koptelefoon op. Tsja, dan denk ik: het hoort toch gewoon stil in de klas te zijn als iedereen aan het werk is? Of misschien is dat niet meer realistisch, ik weet niet. Bij ons hield iedereen gewoon zijn bakkes dicht in de klas, maar ik praat dan ook over 30+ jaar geleden.
Juf zou het er nog wel even over hebben met mijn dochter.
In feite werkt hij er sowieso voor, ook al zou hij het doen via zo'n BBL-weg. Zijn salaris zal dan ook geen vetpot zijn, omdat er (een gedeelte van het) salaris ingehouden wordt voor de rijbewijzen. Als hij eenmaal zijn vrachtwagenrijbewijs heeft, zal het geld gaan binnenlopen! (2500 - 3000 per maand is geen uitzondering meer)quote:Op donderdag 21 april 2022 16:01 schreef PoesInDoos het volgende:
Mijn zoon moet en zal vrachtwagenchauffeur worden, dus met een beetje geluk kan hij via een BBL-weg z'n rijbewijzen halen.
Zo niet, dan moet hij er zelf ook -deels- voor werken.
Uiteraard, maar dan hoeft hij bijvoorbeeld niet voor 2 euro het uur vakken te vullen of pizza's rond brengenquote:Op maandag 25 april 2022 12:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
In feite werkt hij er sowieso voor, ook al zou hij het doen via zo'n BBL-weg. Zijn salaris zal dan ook geen vetpot zijn, omdat er (een gedeelte van het) salaris ingehouden wordt voor de rijbewijzen. Als hij eenmaal zijn vrachtwagenrijbewijs heeft, zal het geld gaan binnenlopen! (2500 - 3000 per maand is geen uitzondering meer)
En laat dat "met een beetje geluk" maar weg. Hij zál dat via de BBL gaan doen (onbetaalbaar in BOL-variant...) en baangarantie, ook voor hen die het gaan leren, is nagenoeg 100%
Ik geef les aan vrachtwagenchauffeurs.Het is overigens wel een pittige opleiding voor een niveau 2.
Hoeveel beeldschermtijd heeft ze? Wil ze echt helemaal niet naar buiten, of wil ze gewoon liever schermen ipv naar buiten? Gaan jullie wel eens met haar naar buiten om te spelen?quote:Op vrijdag 6 mei 2022 11:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat moet ik met een kind die amper buiten wil spelen...
Deze vakantie is ze misschien alles bij elkaar 2 uur buiten geweest en dat was wanneer een vriendinnetje haar ophaalde. Want die heeft ze wel in de buurt. Vriendinnetjes die ook bij haar in de klas zitten. Ook zat andere kinderen en een speeltuintje. Maar ze wil het gewoon niet tot nauwelijks.
Ik ga wel eens met haar en haar broertje naar het speeltuintje in de hoop dat ze blijft hangen om daar te gaan spelen, maar vaak gaat ze dan toch weer met ons mee naar huis. Ook vraag ik haar om dingetjes buitenshuis te doen als haar broertje slaapt. Bijvoorbeeld in de tuin werken. Ook geen zin.
Ik kan haar niet dwingen, maar ik maak me wel zorgen of ze op zo'n manier op den duur niet alleen achter blijft.
Ze is altijd al een huismus geweest, ze bijvoorbeeld ook nog steeds moeilijk mee te krijgen naar bijvoorbeeld een winkel. Thuis heeft ze beeldschermtijd, maar na een uur zeuren en zaniken dat ze zich verveelt geef ik het vaak op![]()
Moet ik dit gewoon loslaten en accepteren dat het dit gewoon is?
Hier eigenlijk hetzelfde.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 11:34 schreef Tally het volgende:
Ik heb geen schermtijd en ik verplicht ze niet om buiten te spelen. Als ik het zat ben ben ik het zat. Dat kan na een uurtje zijn maar ook een ochtend. Buiten spelen doen ze als vriendinnetjes ze komen ophalen (of als ze weten dat ze thuis zijn). Maar das niet veel. Ik vind het allemaal best.
Dan kun je bij het eten wel een beetje inschatten hoe de sfeer ook is.. Als het goed gaat, lekker laten gaan..quote:Op dinsdag 10 mei 2022 15:18 schreef DjVero het volgende:
Hij heeft twee keer eerder gebowld; van zijn vrienden geen idee. Waarschijnlijk gaan mijn vrouw en ik (en baby) wel even mee het eten en laten we het daarna voor wat het is.
En, is het al geweest? Is het goed gegaan?quote:Op dinsdag 10 mei 2022 14:53 schreef DjVero het volgende:
Over 1,5 week gaat onze zoon eindelijk, na bijna 3 jaar in Nederland te wonen, zijn eerste verjaardagsfeestje vieren; een uurtje tafelgrillen en een uurtje discobowlen, hij wordt 14. Moet zeggen dat ik dat ook wel wat spannend vind voor hem - en vooruit, ook wel wat voor mij![]()
.
Gaan jullie mee met verjaardagsfeestjes buiten de deur? En op deze leeftijd nog? De boel is al betaald. En zo ja, wat doen jullie dan of laten jullie het grut maar lekker hun gang gaan? Vragen vragen.
Vandaag. Ze komen zo eerst de baby bekijken en daarna gaan we naar het bowlingcentrum (oma past op)quote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:22 schreef livelink het volgende:
[..]
En, is het al geweest? Is het goed gegaan?
Veel plezier en sterkte!quote:Op zaterdag 21 mei 2022 15:07 schreef DjVero het volgende:
[..]
Vandaag. Ze komen zo eerst de baby bekijken en daarna gaan we naar het bowlingcentrum (oma past op)
Haha thanks! Sterkte was echter niet nodig; leuk gemeleerd gezelschap. De praatjesmaker, de druktemaker, de teruggetrokken jongen, het zat er allemaal tussen. Samen maakten ze elkaar wel helemaal gek, maar goedquote:
wat heftig, hoe is dat gebeurd? (sorry als je dat al ergens verteld had, ik kan 't zo gauw niet vinden).quote:Op zaterdag 21 mei 2022 20:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier gaat puber weer naar school maandag. Anderhalve week thuis geweest, maar hij moet toch weer eens. Zijn schouderkop is gebroken, rechts ook. Dus schrijven wil nog niet lukken. Maandag dus op pas met een iPad voor aantekeningen. En hij heeft al een vriend geregeld om zijn tas te tillen. Ook al zijn vrienden blij in de app.
Ik ben zo blij dat hij dit sociaal zo meemaakt op deze leeftijd. Daar heb en we ons op de basisschool wel eens zorgen over gemaakt. Maar het is helemaal goed zo.
Hij was buiten school aan het filmen, op een fietspad. Hij deed daar een stap achteruit van een filmkar. En die stap zette hem precies op het pad van een fietser. Die is tegen zijn linkerschouder gebotst en hij is op zijn rechterschouder gestuiterd. Hij is ook nog even naar de les geweest, maar na een half uur toch maar naar huis gebeld. Dat werd een rondje huisarts-SEH.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:44 schreef trui het volgende:
[..]
wat heftig, hoe is dat gebeurd? (sorry als je dat al ergens verteld had, ik kan 't zo gauw niet vinden).
Jeetje wat een schrik!quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:54 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hij was buiten school aan het filmen, op een fietspad. Hij deed daar een stap achteruit van een filmkar. En die stap zette hem precies op het pad van een fietser. Die is tegen zijn linkerschouder gebotst en hij is op zijn rechterschouder gestuiterd. Hij is ook nog even naar de les geweest, maar na een half uur toch maar naar huis gebeld. Dat werd een rondje huisarts-SEH.
Hij heeft naast die breuk en een schram op zijn elleboog ook helemaal geen andere wonden.
Maar het gaat prima op school. Zelfs toets scheikunde gemaakt op de ipad en een pdf naar de leerkracht gestuurd aan het eind van de les. Moderne tijden![]()
Na Pinksteren mag hij meer bewegen en hopelijk lukt het schrijven eind juni in de toetsweek weer gewoon.
Nee maar 1 gebroken gelukkig.. De fietser kwam tegen links aan, maar daar is niks te zien. Links functioneert nog prima.. Alleen is het een rechtspoot. Dus dat is even gedoe..quote:Op dinsdag 24 mei 2022 15:12 schreef trui het volgende:
[..]
Jeetje wat een schrik!(ook voor de fietser
is die ook OK?) En niet niks zeg, 2 schouderkoppen gebroken! Een goed en vlot herstel gewenst!
Gelukkig maar 1.. De tijd dat ik kinderbipsen af moet vegen liggen ver achter mequote:Op dinsdag 24 mei 2022 16:20 schreef trui het volgende:
Oh ik had “zijn schouderkop is gebroken, rechts ook.” verkeerd geīnterpreteerd, zie ik nu. Maar dan nog, lijkt me een akelige blessure. Lief dat zijn klasgenoten ‘m zo goed helpen.
Wat een lieve vrienden heeft hijquote:Op dinsdag 24 mei 2022 15:43 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nee maar 1 gebroken gelukkig.. De fietser kwam tegen links aan, maar daar is niks te zien. Links functioneert nog prima.. Alleen is het een rechtspoot. Dus dat is even gedoe..
Fietser weten we niks van. De vrienden die erbij waren zeiden dat de fietser even verderop stopte en doorfietste.. Dus daar is vast niet veel mee aan de hand.
Zijn vrienden hebben hem naar de klas gebracht, ze waren toch net klaar. Eentje wist nog te voorkomen dat hij halverwege flauw viel door hem te laten zitten met hoofd tussen de knieën.
Ze schijnen nu zijn tas steeds af te pakken. Hij mag hem echt niet dragen van zijn vrienden
Wat een leuk idee! Mijn zoon is helaas een stuk jonger, dus niet echt een match (en schrijft ook nog redelijk onleesbaar), maar ik ga je idee onthouden voor in de toekomst! Zoon heeft vooral mijn genen lijkt het, dus oefenen met schrijven gaat hij nog wel even kunnen gebruikenquote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Burdie het volgende:
In een creatieve poging mijn zoon van 8 wat meer te laten schrijven, zoek ik een penvriendje voor hem. Iemand van jullie kinderen die het leuk vindt om met hem (via de echte post) te schrijven? Hij zit in groep 5, doet fanatiek aan hockey en houdt van lezen, knutselen en lego.
Leuk idee! Misschien vindt mijn dochter het wel watquote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Burdie het volgende:
In een creatieve poging mijn zoon van 8 wat meer te laten schrijven, zoek ik een penvriendje voor hem. Iemand van jullie kinderen die het leuk vindt om met hem (via de echte post) te schrijven? Hij zit in groep 5, doet fanatiek aan hockey en houdt van lezen, knutselen en lego.
Is Postcrossing iets voor hem? Het is wel in het Engels, geen idee hoe goed hij dat kan.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Burdie het volgende:
Oja, dat deed ik vroeger zelf ook! Hij kan nog niet zo goed Engels, maar dat valt natuurlijk te lerenquote:Op dinsdag 24 mei 2022 20:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Is Postcrossing iets voor hem? Het is wel in het Engels, geen idee hoe goed hij dat kan.
Naar een scherm staren of spelletjes spelen, is best verslavend. Heb ook altijd het idee dat het alle energie en puf voor al het andere wegvreet.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 16:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ah oef... Gelukkig zijn er meer kinderen. Ik maakte me al een beetje zorgen of dit wel normaal is.
We streven ernaar om schermtijd bij een uurtje te houden, maar meestal wordt het dus wat meer omdat ik ook een 1 jarige heb rondlopen die ook wat aandacht vraagt.
Ik ga regelmatig met haar en haar broertje naar de speeltuin en dan spelen we met zijn drietjes. En dan hoop ik dat ze blijft hangen maar vaak gaat ze dus met ons mee naar huis.
Ik denk dat ik het dan maar zo laat. School vindt ze gelukkig wel leuk, dus daar doet ze ook wat contacten op en houdt ze wat bij.
Hier ook een groep 5-er wellicht kunnen ze een keer schrijvenquote:Op dinsdag 24 mei 2022 10:48 schreef Burdie het volgende:
Hier een Adidas-tas van van Haren. Gaat nu twee jaar mee en is erg stevig.quote:Op maandag 6 juni 2022 18:48 schreef Hupje het volgende:
Ik ben op zoek naar een merk/formaat rugzak waarin een multomap, broodtrommel en 2 (Mepal) bekers passen. J heeft nu een rugzak van Skooter (18l geloof ik), maar daar past de klapper net niet in. Verder vind ik dat wel een prima tas qua design, stevigheid en prijs.
Nog 7 weken school trouwens, wij krijgen als laatste vakantie dit jaar. Ben benieuwd hoe we dat volmaken.
Zo'n multomap. A4 formaat?quote:Op maandag 6 juni 2022 18:48 schreef Hupje het volgende:
Ik ben op zoek naar een merk/formaat rugzak waarin een multomap, broodtrommel en 2 (Mepal) bekers passen. J heeft nu een rugzak van Skooter (18l geloof ik), maar daar past de klapper net niet in. Verder vind ik dat wel een prima tas qua design, stevigheid en prijs.
Nog 7 weken school trouwens, wij krijgen als laatste vakantie dit jaar. Ben benieuwd hoe we dat volmaken.
Een multomap is geen A4 formaat, maar groter (en onhandig dik): https://www.benz.nl/multo(...)-%28c%29268816/info/. Er past a4 papier in, dat dan weer welquote:Op woensdag 8 juni 2022 13:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo'n multomap. A4 formaat?
Lijkt me juist in iedere rugzak met een laptop-vak passen.
Als ze iets (al) heeft uitgezocht, kan dat alleen maar positief zijn, toch? Dan ontbreekt het haar niet aan de wil, lijkt mij.quote:Op donderdag 23 juni 2022 15:26 schreef miss_sly het volgende:
Dochter wordt over een aantal weken pas 13 en kan dan in principe vakken vullen, heeft ze uitgezocht. Dus dat is het plan. Ik ben erg benieuwd of ze dat ook werkelijk gaat doen.
Née, de wil is er wel. Nu nog de daadkracht en het durven erheen te gaan om zich te melden. Ik denk als het eenmaal is geregeld, ze een hele goede, stipte kracht zal zijn.quote:Op donderdag 23 juni 2022 15:35 schreef DjVero het volgende:
[..]
Als ze iets (al) heeft uitgezocht, kan dat alleen maar positief zijn, toch? Dan ontbreekt het haar niet aan de wil, lijkt mij.
Netjes hoorquote:Op donderdag 23 juni 2022 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Née, de wil is er wel. Nu nog de daadkracht en het durven erheen te gaan om zich te melden. Ik denk als het eenmaal is geregeld, ze een hele goede, stipte kracht zal zijn.
Ze kan behoorlijk gedisciplineerd zijn. Ze staat iedere schooldag om 6.30 op, ongeacht of ze om 8.15 of 9 uur moet beginnen, bijvoorbeeld.
Onze zoon ook, zodat hij nog even Netflix kan kijken.quote:Op donderdag 23 juni 2022 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Née, de wil is er wel. Nu nog de daadkracht en het durven erheen te gaan om zich te melden. Ik denk als het eenmaal is geregeld, ze een hele goede, stipte kracht zal zijn.
Ze kan behoorlijk gedisciplineerd zijn. Ze staat iedere schooldag om 6.30 op, ongeacht of ze om 8.15 of 9 uur moet beginnen, bijvoorbeeld.
Het is hier ook om rustig op te starten en Nerflix of de nieuwste4 vlog over de Efteling te kijken en zoquote:Op donderdag 23 juni 2022 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Onze zoon ook, zodat hij nog even Netflix kan kijken.Ik moet er niet aan denken om dat te doen voor m'n werk, maar hij vindt het een fijne manier om wakker te worden.
Een bijbaan zie ik hem niet nemen. Hij is te veel gesteld op z'n vrije tijd. Leuk dat jullie dochter ermee bezig is!
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het is ook een prima manier om beter de waarde van geld te leren kennen.quote:Op donderdag 23 juni 2022 17:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is hier ook om rustig op te starten en Nerflix of de nieuwste4 vlog over de Efteling te kijken en zoMaar goed, er zit toch een zekere discipline achter, want ze kan ook echt nog wel langer blijven liggen. Doet ze nooit.
Dochter is ook wel gesteld op vrije tijd, maar ze begint ook wel door te krijgen dat ze niet voldoende zak- en kleedgeld krijgt om al haar wensen uit te laten komen, en dat wij niet bijleggen. Dus dan kan ze ķf haar wensen bij- of uitstellen, of zelf voor extra inkomsten zorgen.
Waar dan? Want wij hebben ons rot gezocht naar een baantje vanaf 13, maar alle supermarkten hier hielden 15 aan als startleeftijd.quote:Op donderdag 23 juni 2022 15:26 schreef miss_sly het volgende:
Dochter wordt over een aantal weken pas 13 en kan dan in principe vakken vullen, heeft ze uitgezocht. Dus dat is het plan. Ik ben erg benieuwd of ze dat ook werkelijk gaat doen.
De 14-jarige heeft een krantenwijk voor de zaterdag. Zijn plan is om dat tot einde zomervakantie te doen om zijn spaarrekening te spekken, dan even niets ivm starten nieuw schooljaar en rotweer in het najaarquote:Op donderdag 23 juni 2022 15:22 schreef DjVero het volgende:
Onze puberzoon is ineens van 0 naar 2 bijbanen gegaan afgelopen maand en is helemaal into de wondere wereld van geld verdienen opgegaan; drie uurtjes per week de tuin bijhouden bij een echtpaar dat woont in een villa voor ¤7 per uur en afwasser in een restaurant. Dat laatste had ik voor hem geregeld (kennis van mijn vader heeft een restaurant op drie minuutjes lopen) en hij zag met twee baantjes zijn vrije tijd in rook opgaan, wat een hoop drama creëerde. Hem uiteindelijk zo ver gekregen om het een kansje te geven, kreeg vervolgens zijn salaris en liep daarna supertrots met zijn geld te wapperenNog twee weken en hij kan weer een telefoon kopen.
Jullie kinderen die bijbaantjes hebben?
Onze zoon verbaast me regelmatig. Hij neemt vaak z'n boterhamtrommel niet mee naar school (daar mopperen we al het hele schooljaar over). Nu blijkt dat hij een soort dealtje maakt met z'n vrienden: hij gaat met ze mee naar de supermarkt en zij geven hem wat te eten. In feite heeft hij dus al een bijbaan als professioneel gezelschap.quote:Op donderdag 23 juni 2022 17:00 schreef miss_sly het volgende:
Dochter is ook wel gesteld op vrije tijd, maar ze begint ook wel door te krijgen dat ze niet voldoende zak- en kleedgeld krijgt om al haar wensen uit te laten komen, en dat wij niet bijleggen. Dus dan kan ze ķf haar wensen bij- of uitstellen, of zelf voor extra inkomsten zorgen.
Vraag op vraaghoeken van je dorp/stad op Feesboek (of laat het vragen als je dat niet hebt), vraag je fysio, manicure, pedicure (van m'n vaderquote:Op donderdag 23 juni 2022 21:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Waar dan? Want wij hebben ons rot gezocht naar een baantje vanaf 13, maar alle supermarkten hier hielden 15 aan als startleeftijd.
Het is niet ideaal, maar misschien eventjes een jaartje stoppen? Wat hij geleerd heeft verleert hij niet meer. Hij moet er hoogstens dan weer even in komen. Je zou dan regelmatig zelf met 'm kunnen gaan zwemmen zodat hij wel vertrouwd blijft met het water.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 19:45 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wat fijn Hupje! Dat lijkt me wel een mooie mijlpaal.
Wij zijn nu 20 maanden bezig (min wat Corona-sluitingen en de juf die 5 weken ziek was enzo) en Sjaak is nog ver van zijn eerste diploma. Zijn klasgenootjes zijn allemaal een stuk ouder en hij is dus ook niet uitgenodigd voor een zwemfeestje. Vond hij heel stom, dus hij doet nu wel wat beter zijn best, maar hij durft gewoon niet door het gat zonder duikbril. Hij heeft al meer dan een jaar priveles maar dat werpt ook niet echt de vruchten af die ik hoopte.
Oh, mijn kind is hier ook panisch voor. Het doet heel veel pijn zegt hij en als er maar water in de buurt komt, raakt hij in paniek. ‘Even leren zacht uit te blazen’ doen we al een jaar over…quote:Op zaterdag 25 juni 2022 22:25 schreef Vanyel het volgende:
Water in je neus?
Klinkt als leren even zacht uit te blazen onder water. Dan krijg je dat niet.
Bij Saunafit in Waalwijk mogen ze met duikbril op zwemmen.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 22:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
We hebben getwijfeld over een jaar stoppen, maar dat is planning-technisch niet handig. We willen namelijk over een jaar op reis. We gaan wel overstappen naar een andere zwemschool. Deze juf (zzp-er dus ze is de enige) matcht niet goed met Sjaak qua communicatie.
Bedankt voor de tip, kan ik nog eens naar kijken. We hebben nu bij ons in de stad een zwemschool gevonden die ook privé-les geeft en waar Sjaak gelijk bovenaan de wachtlijst kwam. Ze geven daar aan dat hij eventueel met duikbril mag zwemmen als het nodig is. Want met duikbril durft hij allesquote:Op zaterdag 25 juni 2022 23:15 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bij Saunafit in Waalwijk mogen ze met duikbril op zwemmen.
Onze 8-jarige had precies hetzelfde en is net afgezwommen mét duikbril! Hij kon wel zwemmen, maar zijn hoofd (overal risico’s zien) en zijn gevoeligheid zaten hem enorm in de weg. De duikbril gaf hem het gevoel van veiligheid dat hij nodig had.quote:Op zaterdag 25 juni 2022 23:29 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, kan ik nog eens naar kijken. We hebben nu bij ons in de stad een zwemschool gevonden die ook privé-les geeft en waar Sjaak gelijk bovenaan de wachtlijst kwam. Ze geven daar aan dat hij eventueel met duikbril mag zwemmen als het nodig is. Want met duikbril durft hij alles. En dat hoeft dan niet eens zo’n duikbril te zijn die zijn neus bedekt, maar alleen zijn ogen is ook genoeg voor hem.
Yes. Elk kwartaal. Best wel een dikke ook. Weetjes over de leerkrachten, wat ze de afgelopen tijd allemaal op school gedaan hebben, tekeningen van de leerlingen, maar ook mini interviewtjes met elke keer wat leerlingen. Ik vind dat altijd leuk om te lezenquote:Op maandag 27 juni 2022 10:10 schreef Burdie het volgende:
Even iets anders; schoolkrant. Zijn er nog scholen die dat doen? Onze school bijv. niet, maar ik merk dat ik het eigenlijk mis, ik vond het vroeger echt iets om naar uit te kijken.
Geen idee nog of het luktquote:Op donderdag 23 juni 2022 21:47 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Waar dan? Want wij hebben ons rot gezocht naar een baantje vanaf 13, maar alle supermarkten hier hielden 15 aan als startleeftijd.
Hier niet. Wel een maandelijkse nieuwsbrief vanuit school. Maar niet vanuit de kinderen. Er wordt wel af en toe over gesproken. Maar dat blijft al jaren liggen. Er gebeurd ook veel qua organisatie, dus kan me voorstellen dat het ook een prio voor de leerkracht is. Er is weleens een klas die het doet in een thema-periode. Maar ik mis het ook niet.quote:Op maandag 27 juni 2022 10:10 schreef Burdie het volgende:
Even iets anders; schoolkrant. Zijn er nog scholen die dat doen? Onze school bijv. niet, maar ik merk dat ik het eigenlijk mis, ik vond het vroeger echt iets om naar uit te kijken.
Ja ik ook! Wij krijgen wel maandelijks een digitale nieuwsbrief, maar vind dat lang niet zo leuk, en er is geen inbreng van de leerlingen mogelijk.quote:Op maandag 27 juni 2022 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Yes. Elk kwartaal. Best wel een dikke ook. Weetjes over de leerkrachten, wat ze de afgelopen tijd allemaal op school gedaan hebben, tekeningen van de leerlingen, maar ook mini interviewtjes met elke keer wat leerlingen. Ik vind dat altijd leuk om te lezen
Tja, als mijn dochter vindt dat ze met het geld dat ze maandelijks van ons krijgt voldoende kan doen, kan ze naast school prima niksen. Dat moet ze helemaal zelf weten. Maar ja, het is een kwestie van keuzes maken; zowel tijd als geld zijn kostbaar en schaars en maar één keer te besteden. Daar zullen ze een balans in moeten vinden.quote:Op donderdag 23 juni 2022 21:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het is ook een prima manier om beter de waarde van geld te leren kennen.
Als ik dan bv. de dochter van m'n vriendin zie niksen in het weekend. Dan denk ik van "ga wat nuttigs doen a.u.b.".
Mja, die zeurt regelmatig bij d;r moeder om geld voor het één of ander.quote:Op maandag 27 juni 2022 10:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, als mijn dochter vindt dat ze met het geld dat ze maandelijks van ons krijgt voldoende kan doen, kan ze naast school prima niksen. Dat moet ze helemaal zelf weten. Maar ja, het is een kwestie van keuzes maken; zowel tijd als geld zijn kostbaar en schaars en maar één keer te besteden. Daar zullen ze een balans in moeten vinden.
Nou ja, dat is dan dus aan moeder om haar poot stijf te houden en dat niet te doen als dat de afspraak is.quote:Op maandag 27 juni 2022 16:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, die zeurt regelmatig bij d;r moeder om geld voor het één of ander.
Dat ze gaat werken is dan twee vliegen in één klap. Een bijbaantje betekent minder tijd om te vervelen, je leert wat over de waarde van geld, over hoe het op het werk er aan toe gaat, etc.
Ja, ben ik met je eens.quote:Op maandag 27 juni 2022 17:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, dat is dan dus aan moeder om haar poot stijf te houden en dat niet te doen als dat de afspraak is.
Dochter probeert dat hier natuurlijk ook best, maar we hebben afspraken en daar houden we ons in grote lijnen ook aan.
Zelfde hier inderdaad. Ik wilde ook van alles, tsja dan was het werken. Volgens mij is dat ook zo'n beetje de enige manier om een puber aan het werk te krijgenquote:Op maandag 27 juni 2022 17:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ben ik met je eens.
Ik zelf kreeg vroeger zakgeld van m'n ouders. Maar als ik daarnaast allerlei andere dingen wilde doen en kopen, dan was het gewoon werken.
Wat mij betreft een basaal bedrag als zakgeld. En wil ze meer? Dan gaat ze maar werken. Er is werk zat. En tijd heeft ze ook zat.
Maar je kunt wel aanvullende afspraken maken wat hij moet betalen met z’n zakgeld het f hetgeen hij nu verdiend. Bijvoorbeeld ook cadeautjes voor verjaardagsfeestjes of zo zelf laten kopen.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:15 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zelfde hier inderdaad. Ik wilde ook van alles, tsja dan was het werken. Volgens mij is dat ook zo'n beetje de enige manier om een puber aan het werk te krijgen
Wij geven overigens ook nog zakgeld erbij. Meneer harkt ondertussen zo'n ¤80-¤100 per maand binnen, maar ik denk dat het ook niet helemaal netjes is om dat zakgeld weer in te trekken.
Nee, zakgeld is ook ok, vind ik. Maar voor van alles en nog wat, dan maar gewoon werken, vind ik. Vind het onzin om bv. elke dag geld te geven voor een broodje, omdat ze te lam is om 's ochtends brood te maken. Dat zijn dan echt van die dingen die je dan maar van een bijbaantje betaalt.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 11:15 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zelfde hier inderdaad. Ik wilde ook van alles, tsja dan was het werken. Volgens mij is dat ook zo'n beetje de enige manier om een puber aan het werk te krijgen
Wij geven overigens ook nog zakgeld erbij. Meneer harkt ondertussen zo'n ¤80-¤100 per maand binnen, maar ik denk dat het ook niet helemaal netjes is om dat zakgeld weer in te trekken.
Zeker!quote:
Zo doen wij dat ook: zakgeld + kantinegeld. Dat halen van eten in de kantine is wel een dingetje voor een brugklasser, maar z'n liefde voor lekker eten heeft hem heel snel over die drempel geholpen!quote:Op dinsdag 28 juni 2022 15:10 schreef miss_sly het volgende:
Wat betreft eten op school geven we een extra per maand waarmee ze theoretisch één keer per week een broodje in de kantine kan eten. In de praktijk eet ze eigenlijk amper op school omdat ze dat niet prettig vindt, maar eet zodra ze thuiskomt. Ook goed.
Mijn brugklasser was (eerlijk is eerlijk, ik had het niet verwacht) totaal niet onder de indruk van het feit dat ze brugklasser wasquote:Op dinsdag 28 juni 2022 15:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo doen wij dat ook: zakgeld + kantinegeld. Dat halen van eten in de kantine is wel een dingetje voor een brugklasser, maar z'n liefde voor lekker eten heeft hem heel snel over die drempel geholpen!
Zo herkenbaar! Is dat iets van deze generatie of zo? In mijn tijd was dat wel anders. Of ik was gewoon eenvoudig geīntimideerd, dat kan ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 15:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn brugklasser was (eerlijk is eerlijk, ik had het niet verwacht) totaal niet onder de indruk van het feit dat ze brugklasser was![]()
quote:Al in de eerste week beet ze van zich af tegen een paar tweedeklassers, snauwde tegen derdeklassers dat ze haar niet omver moesten lopen en hielp een andere brugklasser die gepest werd door ouderejaars.
Nou hč! Hier moeten vrijdag alle cijfers binnen zijn. Zoon heeft waarschijnlijk een rapport met alleen maar achten en negens. We exploderen bijna van trots, want hij heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Het afgelopen jaar heeft hij zich ontpopt tot een verantwoordelijke leerling. (Zul je zien dat de komende jaren in het teken staan van rebellie.quote:Maar goed, hoe bizar ook: nog twee dagen toetsweek, wat dagen in de komende twee weken om wat dingen te doen en af te ronden, en dan zit het brugjaar er gewoon alweer opVorobij gevlogen.
Je probeert kinderen wel voor te bereiden op het "echte leven". En daar is met geld om kunnen gaan, een belangrijk punt.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 15:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ik raak regelmatig wat gepikeerd als van kinderen voorbeeldig gedrag wordt verwacht: verstandig met zakgeld omgaan, een baantje erbij nemen, goede cijfers halen, zichzelf ontwikkelen in sport en/of kunst, niet te veel tijd achter een scherm besteden. Ook in deze reeks hebben we er een handje van. Maar hoe breng je het er zelf vanaf, vraag ik me dan van zo'n ouder af. Ik vraag het me ook van mezelf af! En dat maakt me een stuk milder.
Heerlijk, dat niksen, kon ik het nog maar zo vaak en zoveel. En wat fijn dat ze nog niet dezelfde financiële verantwoordelijkheden hebben als wij.
Wisten jullie trouwens dat 'school' komt uit het Grieks en oorspronkelijk 'vrije tijd' betekende? M'n kinderen moeten rollen met hun ogen als ik weer eens met die wetenswaardigheid kom. Ze staan er niet bij stil dat school voor hen uitstel van zekere verantwoordelijkheden inhoudt, specifiek de noodzaak om te werken; voor hen is school equivalent aan 'moeten'. Maar néé, het is een voorrecht! (En ze rolden weer met hun ogen.)
Idem.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 17:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik at zelf als puber ook puddingbroodjes en loempia's tijdens tussenuren en pauzes. Op de route naar huis werd regelmatig een stop gemaakt voor 3es-cola met patat. M'n eerste jaar op de universiteit ben ik doorgekomen op moorkoppen roomkoppen, pistachenootjes, raspatat en coca cola. En ik ben goed terechtgekomen, dus ik trek weliswaar regelmatig een wenkbrauw op als ik hoor wat zoon uitspookt, maar bovenal heb ik een rotsvast vertrouwen dat het goedkomt met 'em. Ik hoop dat hij dat door m'n zouteloze praatjes heen ook hoort.
Wij hebben hier zo'n winkeltje waar ze thee en lekkere dingetjes verkopen en ze hebben daar dan ook potjes met fudge of drop ofzo en dan een kaartje eraan met een bedankje voor juf of meester. Of woordgrapjes als een potje met toffee's en dan een kaartje met "bedankt voor het toffe jaar".quote:Op donderdag 30 juni 2022 07:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Morgen is de meester van mijn dochter voor het laatst op school. Ik heb dus echt geen idee wat voor kleinigheidje ik voor de een man moet kopen.
Ze heeft tot nu toe alleen maar juffen gehad en ik vond een bedankje voor het afgelopen schooljaar wel wat makkelijker te bedenken. Hebben jullie wat ideetjes?
Social media is wel een ding, maar ik geloof ook dat mijn dochter zich daar behoorlijk bewust van is, gelukkig.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 18:42 schreef Vanyel het volgende:
Ik zou wel heel blij zijn als mijn kinderen ietsje minder gaan uitproberen dan ik deed. Al was het alleen om social media.
Ik las laatst ergens dat een mok geen goed cadeau is voor een docent, omdat die na een paar jaar uitpuilen in hun keukenkastjes.quote:Op donderdag 30 juni 2022 07:49 schreef trui het volgende:
Een man is ook maar een mens. Iets lekkers, een mooi schrift, een leuke koffie/thee mok, een leuk tijdschrift. Is dat wat?
Dat snap ikquote:Op donderdag 30 juni 2022 07:49 schreef trui het volgende:
Een man is ook maar een mens. Iets lekkers, een mooi schrift, een leuke koffie/thee mok, een leuk tijdschrift. Is dat wat?
Dat is ook een leuk cadeau!quote:Op donderdag 30 juni 2022 09:08 schreef kaatjejannie het volgende:
We hebben gister portfolio gesprek gehad van oudste. Ze zit nu 2 jaar op deze school. Waar ze haar eerste gesprek heel schuchter was en bijna niks durfde te zeggen zat ze dr nu als een bewuste tiener, bewust van haar leerproces, en zat te geinen met haar 2 coaches (mentoren). Zo mooi om te zien dat ze zo gegroeid is. Ze heeft gekozen om de eerste 2 jaar middelbaar hier ook nog te doen, dus nog geen afscheid na groep 8, maar wel een dingetje hoor. Ze wordt nu echt een brugger.
Jongste neemt straks ook afscheid van zijn school na groep 6. We hebben voor zijn juf een bon van de ijssalon gekocht.
Cadeaubon is altijd goed toch en niet zo'n ramp als je 'm dubbel krijgt.quote:Op donderdag 30 juni 2022 08:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat snap ik![]()
Ik wil het liefst niet iets geijkt geven. Niet omdat ik dat te min vind, maar de kans dat iets dubbel is is wel aanwezig. Of dat meester nog 3 bekers krijgt bijvoorbeeld.
Is een cadeaubon wat?
Ik ben klassenouder en we hebben geld opgehaald voor het meester- en juffenfeest en voor het einde jaar cadeau. Maar dat weerhoudt ouders er niet van om daarnaast zelf nog iets te kopen.quote:Op donderdag 30 juni 2022 13:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Cadeaubon is altijd goed toch en niet zo'n ramp als je 'm dubbel krijgt.
Ik zou kijken of je met alle ouders samen kunt leggen. Dan koop je één ding. Ben je van dat dubbel af en kun je nog iets redelijk fatsoenlijks kopen i.p.v. dat de leraar 12 prullen van 3 euro per stuk krijgt.
Heb het idee dat "vroeger" er sowieso wel gezonder werd gegeten en er minder snel werd gegrepen naar kant-en-klare maatlijden en fastfood.quote:Op dinsdag 28 juni 2022 18:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Idem.
Ze heeft voldoende kennis over wat gezond eten is en wat niet, meer dan ik vroeger had. Wij eten thuis over het algemeen gezond. Ze komt er wel.
Ik probeer vooral ook inderdaad veel terug te denken aan hoe ik zelf was. En het zijn tieners, pubers, die horen nog van alles uit te proberen, fouten te maken, te leren en te ervaren.
quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:10 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik ben klassenouder en we hebben geld opgehaald voor het meester- en juffenfeest en voor het einde jaar cadeau. Maar dat weerhoudt ouders er niet van om daarnaast zelf nog iets te kopen.
quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:27 schreef SQ het volgende:
[..]en dan het liefst in een enorme verpakking met veel cellofaan en linten en dan 20 minuten voor aanvang van school al pontificaal midden op het schoolplein gaan staan zodat iedereen ziet hoe fantastisch jij bent
Schurft. Jeuk.
Toch neemt dat wel af met hoe hoger ze komen. Ik gaf het aan kind mee in zijn tas. Als ik niet veel meer dan een voortgangsgesprek heb gehad met de leerkracht op jaarbasis is het niet nodig dat ik nu opeens zelf op het plein ga staan in de bovenbouw.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:27 schreef SQ het volgende:
[..]en dan het liefst in een enorme verpakking met veel cellofaan en linten en dan 20 minuten voor aanvang van school al pontificaal midden op het schoolplein gaan staan zodat iedereen ziet hoe fantastisch jij bent
Schurft. Jeuk.
Als je er een paar op school hebt zitten loopt dat zeker hard op. Het is ook totaal onnodig in mijn ogen. Een kaartje, tekening of een welgemeende handdruk met het woord bedankt is ook echt voor de leerkrachten zelf genoeg. Hun geluk in het vak hangt niet af van dit soort cadeau's. En badzout zonder bad, wijn terwijl je het niet drinkt etc heeft al helemaal niemand iets aan.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben een moppersmurf, die eigenlijk vind dat lesgeven gewoon een baan is, en dat ik als ouder helemaal niet steeds cadeautje voor de meesters en juffen moet verzinnen. Als er vanuit een groep wat geregeld wordt, prima. Maar, bij mijn jongste werd voorgesteld dan 10 euro per kind te doen. A) dan kom je bijna op een cadeau van 300 euro, wat ik enorm vind, en B) wij kunnen dat prima betalen, maar lang niet iedereen kan dat betalen en de druk om mee te doen is hartstikke groot.
/moppersmurf.
Oh wow ja dat is wel heftig. Hier is het meestal 1 euro per kind en dan kopen ze iets voor 3 juffen, dus een tientje per juf. En ja, ik ben ook zo'n moeder die dan niks extra's meer geeft. Ik heb ook niet de illusie dat die juffen AL die knutsels en frutsels gaan bewaren, dus als er niks klassikaals is geef ik altijd chocolade. Als ze dat niet willen opeten is er altijd wel een ander blij mee te maken.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik ben een moppersmurf, die eigenlijk vind dat lesgeven gewoon een baan is, en dat ik als ouder helemaal niet steeds cadeautje voor de meesters en juffen moet verzinnen. Als er vanuit een groep wat geregeld wordt, prima. Maar, bij mijn jongste werd voorgesteld dan 10 euro per kind te doen. A) dan kom je bijna op een cadeau van 300 euro, wat ik enorm vind, en B) wij kunnen dat prima betalen, maar lang niet iedereen kan dat betalen en de druk om mee te doen is hartstikke groot.
/moppersmurf.
Groot gelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
/moppersmurf.
Dat een kind dat voor de juf wil maken prima maar als ouders voor een andere ouder?quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:50 schreef SQ het volgende:
Ik kreeg toen ik weg ging bij de oudercommissie van de BSO ook een knutsel. Een houten bordje met mijn eigen voornaam van strijkkralen. Ja, van de andere ouders dus.
Heb het 2 dagen aangezien voor ik het aan de kliko doneerde
quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:53 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat een kind dat voor de juf wil maken prima maar als ouders voor een andere ouder?
Overigens kreeg ik zo ooit een oorkonde in frame voor het helpen klussen in het huis van vrienden. Alsof iemand van ons dat opgehangen heeft
Wij hebben het geluk dat we een heel gemakkelijk kind hebben, denk ik. Ze lust sowieso heel veel, heeft ook altijd alles geproefd en doet dat nog steeds. En wanneer we iets eten dat ze niet lekker vindt, piept ze ook niet, eet een paar happen en eet erna nog wat fruit.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Heb het idee dat "vroeger" er sowieso wel gezonder werd gegeten en er minder snel werd gegrepen naar kant-en-klare maatlijden en fastfood.
Ik lust bijna alles, mijn vriendin ook. Haar kinderen lusten echt bijna niks. Qua groenten alleen sla, de rest niet. Qua vlees alleen gefrituurd vlees, anders niet. Yoghurt lusten ze niet. Etc. Broodjes eigenlijk alleen als er veel ketchup en mayonaise op is gekwakt.
En het zijn pubers inmiddels. Zelf geeft ze het goede voorbeeld (1m60 en 49 kg) en eet ze gezond. Maar haar kinderen eten dat dan niet op, om daarna in de snoepkast te hangen, de frituur aan te slingeren of een of andere vette hap te bestellen ergens.
Vind dat toch wel zorgelijk. Als iemand niet weet wat gezond eten is, kun je dat uitleggen en aanleren. Maar als iemand het simpelweg niet lust (of vindt dat 'ie het niet lust).
vreselijk. Hetzelfde trouwens met die trent om op verjaardagen van die snoepzakjes te trakteren, met een hele hoop snoep en van die onzinnige cadeautjes, die binnen 2x kapot zijn en daarna ergens in een hoek belanden.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:56 schreef SQ het volgende:
[..]![]()
Ik heb wel een keer na een bruiloft een lijstje gekregen met een trouwfoto van het bruidspaar er in. Het idee is vast leuk, maar ik zet geen huwelijksportretten van anderen in mijn woonkamer hoor![]()
O ja, daar heb ik ook een schurfthekel aan. Vooral met cadeautjes als één stift of krijtje erin. Eén keer zelfs zo'n lettertreintje, met één letter die niet van kind's naam is. Daar heeft toch niemand iets aan?quote:Op donderdag 30 juni 2022 15:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
vreselijk. Hetzelfde trouwens met die trent om op verjaardagen van die snoepzakjes te trakteren, met een hele hoop snoep en van die onzinnige cadeautjes, die binnen 2x kapot zijn en daarna ergens in een hoek belanden.
Ik wil echt dringend ontspullen, maar dit soort zaken maken het moeilijker....
Je brengt me op een idee! Een Lush zeepje voor de jufquote:Op donderdag 30 juni 2022 17:00 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik geef behandeling en krijg soms aan het einde van de behandeling iets kleins. Hoeft niet, mag wel. Ik waardeer het wel, en soms is het heel verrassend.
Voor de juffen heb ik nu een handgemaakt, ecologisch, plastic vrij stuk zeep, leuk ingepakt met een kaartje ‘het was een warm bad’. Want dat was het ook. Nu de school gaat sluiten vind ik het nog een andere situatie. Sjaak blijft nog een jaartje achter en één juf blijft, de andere juf gaat weg.
Een doos vers gebak voor in de pauze?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef Nanukerst het volgende:
Wat vinden jullie een gepast cadeau voor een heel team? Sticker gaat mogelijk deze school verlaten maar ontzettend veel mensen daar hebben zo enorm veel voor hem gedaan de afgelopen jaren dat we ze even goed willen bedanken. Suggesties?
Een lekkere lunch?quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef Nanukerst het volgende:
Wat vinden jullie een gepast cadeau voor een heel team? Sticker gaat mogelijk deze school verlaten maar ontzettend veel mensen daar hebben zo enorm veel voor hem gedaan de afgelopen jaren dat we ze even goed willen bedanken. Suggesties?
Dit!quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:33 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Een doos vers gebak voor in de pauze?
Lesgeven, kinderdagverblijf juf zijn etc. Helemaal eens.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
/moppersmurf.
Een kaart met een persoonlijke boodschap en een mooi boek voor in de schoolbibliotheek.quote:Op donderdag 30 juni 2022 17:32 schreef Nanukerst het volgende:
In principe heb je een punt. Lesgeven vind ik wel anders dan gewoon maar om het even welke andere baan. De leraar heeft wel 'n heel jaar contact met je kind. Een goede leraar of een slechte leraar, dat maakt echt wel verschil voor je kind.quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
/moppersmurf.
Die kunnen ook heel goed kapot vallen natuurlijk.quote:Op donderdag 30 juni 2022 07:57 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik las laatst ergens dat een mok geen goed cadeau is voor een docent, omdat die na een paar jaar uitpuilen in hun keukenkastjes.
Ja, een kaart met een persoonlijke boodschap heb ik het ook eigenlijk altijd bij gelaten. Ik ben niet zo goed in cadeautjes. Een boek voor de bibliotheek vind ik een goede toevoeging. Nooit aan gedacht eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kaart met een persoonlijke boodschap en een mooi boek voor in de schoolbibliotheek.
Ik ben wel van het cadeautjes geven, maar een tientje per kind is voor mij ook wat te gortig. Wat moet je nou van zo'n bedrag ook kopen?quote:Op donderdag 30 juni 2022 14:41 schreef Jagärtrut het volgende:
/moppersmurf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |