abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 maart 2022 @ 18:10:21 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204051946
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo. En iedereen die mee wil praten.
***
  zaterdag 12 maart 2022 @ 18:11:46 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204051961
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 17:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Zit hij op een LOOT-school/Topsport Talentschool? :)

Op die van mij (ik deed ballet op een hoog niveau, een aantal klasgenoten zaten in de jeugdselectie van PSV, etc) mochten we basisvakken zoals biologie niet skippen. :o

Vrijstelling gold voor randzaken zoals handvaardigheid, tekenen, gymles, etc. In die uren maakten wij ons huiswerk, zodat we de middagen vrij hadden voor onze sport/kunst.

Voordat zulke initiatieven bestonden, eindigden sporttalenten vaak met een mavo-diploma, en waren ze daardoor minder goed voorbereid op het leven ná de sport. Dus in dat licht is havo al pure winst voor hem. :Y
Nee... daar kon hij dus niet heen. Dus een andere school die zei 'we gaan het proberen' zonder roosteraanpassing of inhalen... Er zitten daar wel meer kinderen met bijzondere behoeftes dus ze wilden er bij O ook wel aan tegemoet komen. 'Als het niet lukt zien we wel verder.'
Hij is bijna elke dag om 15.00 thuis dus tijd zat om dan zelf de gemiste stof nog door te nemen ook. Het is wel onderdeel van de keuze voor topsport. ;) Dat en om 06.40 in de trein elke ochtend. :X

Wat tof dat je dat gedaan hebt! Uiteindelijk niet gaan dansen? Of wel gedaan, maar nu niet meer?
***
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 12 maart 2022 @ 18:26:23 #3
269689 crew  Viv
pi_204052110
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:11 schreef BE het volgende:
Wat tof dat je dat gedaan hebt! Uiteindelijk niet gaan dansen? Of wel gedaan, maar nu niet meer?
Nee, ik ben halverwege mijn middelbare school verhuisd (vanwege het werk van mijn vader), en kon daar niet goed meekomen. :{ Op het conservatorium in Enschede lag de nadruk meer op klassiek ballet (spitzen en zo), terwijl in Eindhoven dat meer als basis werd gezien voor modern ballet, jazz, etc.

Ik ben na 4 vwo gestopt met dansen, heb het vwo afgemaakt en ben afgestudeerd in geneeskunde. Dus op een andere manier met het menselijk lichaam bezig. :Y)
pi_204052444
De loot school hier heeft ook een hb traject. En de instelling, als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat..
Erg handig voor een bewegelijke slimmerik met wat hb-issues. Daar wil jongste ook graag heen. Lekker veel sporten. Half uurs lessen ipv 50 minuten. En dan keuze halfuren om onder begeleiding huiswerk te maken voor vakken waar het nodig is. Dus je kunt 2 keuzeuren taal nemen en voor wiskunde overslaan als dat nodig is. Ook vakken op andere niveaus volgen kan daar. Mits je aan het eind maar voldoet aan de diploma voorwaarden.

Nog anderhalf jaar, hopelijk wil hij dan nog..
  zaterdag 12 maart 2022 @ 20:19:23 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204053859
Oh wauw, dat klinkt echt heel tof zeg!
***
pi_204214853
Waar mag/kan een (straks) 14-jarige werken? Folders lopen is eigenlijk het enige wat ik vind.
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 12:31:58 #7
5428 crew  miss_sly
pi_204214891
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:27 schreef DjVero het volgende:
Waar mag/kan een (straks) 14-jarige werken? Folders lopen is eigenlijk het enige wat ik vind.
https://www.rijksoverheid(...)r-werk-13-of-14-jaar
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204214911
quote:
Ah, vakken vullen in de supermarkt dus ook! Blijkbaar had ik daar overheen gelezen. Maar voor de rest dus echt nog helemaal niks?
  vrijdag 25 maart 2022 @ 12:44:24 #9
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_204215019
Genoeg 12-13-14 jarigen die hier in het seizoen aardbeien plukken en andere lichte werkzaamheden doen bij boeren/ tuinders. Maar officieel mag dat idd niet nee....
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 12:47:09 #10
5428 crew  miss_sly
pi_204215052
13+14:

Helpen bij licht niet-industrieel werk
Als je 13 of 14 jaar bent, mag je helpen bij licht, niet-industrieel werk. Voorbeelden:

Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken.
Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw. Zoals helpen bij lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren of groenten en fruit plukken. Is een gewas met bestrijdingsmiddelen bespoten, dan mag je 14 dagen niet met dit gewas te maken hebben.
Je mag helpen bij lichte werkzaamheden op bijvoorbeeld een manege, een camping of in een speeltuin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 25 maart 2022 @ 12:56:17 #11
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_204215134
Ah, bij 13-14 mag dat dan idd wel, waarschijnlijk een heel beperkt aantal uren per week? Kan met herinneren dat mijn klasgenoten vroeger voor schooltijd een uurtje gingen plukken (van half 7 tot half 8 in de ochtend o.i.d.)
Bij 12 doen ze dat hier trouwens ook al wel, maar dat is dan vast zwart/ op naam van oudere broer of zus o.i.d.
  Moderator vrijdag 25 maart 2022 @ 13:00:31 #12
5428 crew  miss_sly
pi_204215181
https://www.rijksoverheid(...)ur-werken-13-14-jaar

Als je 13 of 14 jaar bent, mag je tussen 07.00 uur en 19.00 uur beperkt werken. Tijdens schoolweken mag je minder werken dan in vakantieweken. En je mag niet op zondag werken.

Staat ook een mooi overzichtje in de link.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204215582
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:27 schreef DjVero het volgende:
Waar mag/kan een (straks) 14-jarige werken? Folders lopen is eigenlijk het enige wat ik vind.
Grappig dat je er net nu naar vraagt! Toevallig had ik het gisteren met onze zoon over bijbaantjes en zaten we hardop na te denken over zijn mogelijkheden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 25 maart 2022 @ 18:14:13 #14
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_204217958
De ervaring leert wel dat 14-jarigen die in een winkel willen werken nauwelijks aan de bak komen. Mijn oudste is uiteindelijk bij een keurslager terecht gekomen op de zaterdag. Bakjes filet americain vullen enzo :) Maar de meeste winkels haken af als ze nog geen 15 zijn.
Als je in landelijk gebied woont zijn er meer mogelijkheden in land- en tuinbouw :)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_204218777
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 12:33 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ah, vakken vullen in de supermarkt dus ook! Blijkbaar had ik daar overheen gelezen. Maar voor de rest dus echt nog helemaal niks?
Ligt helemaal aan de supermarkt. Bij de ene supermarkt mag je vakkenvullen vanaf 14, bij de andere pas vanaf 15
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 maart 2022 @ 19:29:58 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_204218900
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 19:18 schreef Vicky het volgende:

[..]
Ligt helemaal aan de supermarkt. Bij de ene supermarkt mag je vakkenvullen vanaf 14, bij de andere pas vanaf 15
Bij AH mag je met 14 alleen spiegelen, dat is op zich prima om de winkel te leren kennen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_204218911
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2022 19:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Bij AH mag je met 14 alleen spiegelen, dat is op zich prima om de winkel te leren kennen.
Bij Hoogvliet en Plus ook
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_204221277
Hier heeft de oudste gewacht tot hij 15 was. Hij is nu vakkenvuller bij de AH. Zou hij niet aangenomen worden dan was hij het waarschijnlijk gaan proberen bij Hoogvliet. Het salaris is daar ietsjes lager.
pi_204251965
Naar aanleiding van wat ik in een ander topic postte zet me iets aan het denken. 'Als het goed is zitten ze met 4,5 jaar een flink stuk van de dag op school'. Maar dit hoeft natuurlijk niet.

Onze jongste is van halverwege augustus. Zoals het er nu uit ziet, is hij net 4 wanneer het nieuwe schooljaar start. Het is dat ik tegen die tijd meer werk en geen passende opvang meer voor hem heb, anders zou het voor mij best een optie zijn om hem pas met 5 jaar te laten starten op de basisschool.

Ik ben wel benieuwd of hier ouders zijn die hun kind pas met 5 jaar naar school gedaan hebben, of dit overwogen hebben.
pi_204252107
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Naar aanleiding van wat ik in een ander topic postte zet me iets aan het denken. 'Als het goed is zitten ze met 4,5 jaar een flink stuk van de dag op school'. Maar dit hoeft natuurlijk niet.

Onze jongste is van halverwege augustus. Zoals het er nu uit ziet, is hij net 4 wanneer het nieuwe schooljaar start. Het is dat ik tegen die tijd meer werk en geen passende opvang meer voor hem heb, anders zou het voor mij best een optie zijn om hem pas met 5 jaar te laten starten op de basisschool.

Ik ben wel benieuwd of hier ouders zijn die hun kind pas met 5 jaar naar school gedaan hebben, of dit overwogen hebben.
Vriendje van oudste is een jaar later begonnen. Dat was omdat de ouders wisten dat ze ver gingen verhuizen en het kind toch al een oude leerling zou zijn. Hij is na 1,5 kleuteren al naar groep 3 te gaan omdat hij daar klaar voor was. Het heeft hem geen tijd gekost, maar hij is ook hoogbegaafd. Ik vermoed dat hij anders best een een jaar verder had kunnen zijn. Maar niemand die daar later nog naar kijkt.

Voor mij jongste heb ik geen moment getwijfeld. Dat sociale gebeuren en meer uitdaging was hij gewoon aan toe. De peuterspeelzaal heeft zelfs geprobeerd hem eerder naar de basisschool te krijgen :P
Bij oudste heb ik er niet over nagedacht, maar die is van augustus, dus gewoon met 4 ingestroomd. Ook het fijnste moment want in september zijn de klassen op zijn kleinst.
pi_204252237
Onze oudste is iets later naar school gegaan omdat hij in juni jarig is en we hem niet eerst vijf weken naar school wilden laten gaan om dan weer zes weken vakantie te hebben. Dus die is met 4 jaar en 2,5 maanden oid gestart.

De jongste gaat waarschijnlijk pas met 4,5 jaar starten omdat hij eerst een behandeltraject voor taalontwikkeling door moet.
pi_204252279
Hier is dat geen optie geweest. Buiten het feit dat de opvang hier maar tot 4 jaar ging waren de kinderen ook gewoon wel echt klaar om naar school te gaan. Ook beiden van augustus en dus precies twee jaar gekleuterd. De oudste was er eigenlijk een half jaar eerder wel klaar mee om naar groep drie te gaan. Maar goed dat was verder geen optie of zo.

Maar hoe zie je het dan voor je? Maar 1 jaar kleuteren en dan naar groep 3? Ik denk dat hij/zij het dan toch echt wel pittig gaat krijgen. Of pas met 7 jaar naar groep 3 laten gaan?

Persoonlijk lijken beiden opties weinig voordelen hebben.

De enige reden waarom het voor mij een optie zou zijn is om met het hele gezin nog een jaar te reizen (zo avontuurlijk ben ik niet hoor om dat te doen, maar dat is voor mij de enige reden om er nog niet voor te kiezen).

En bijvoorbeeld als het kind er nog niet klaar voor lijkt te zijn zou ik juist dat eerste jaar bezig gaan met wennen en opbouwen.

Maar ik ben wel (oprecht) benieuwd wat voor jou de reden zou zijn om de basisschool een jaar uit te stellen
pi_204252330
Vrienden van mij hebben de kinderen van nu 7, 5 en 2 zelfs helemaal niet naar school of opvang. Kan ook nog natuurlijk. Gaat prima eigenlijk en oudste kan goed lezen en ook heel andere dingen zoals bv solderen. Lijkt mij erg vermoeiend om de kinderen echt áltijd thuis te hebben, dat wel.. Bovendien zie ik zelf wél een meerwaarde van school. Maar toch had ik in de thuis les periode van corona ook wel eens het gevoel dat school soms flink overschat wordt..
pi_204252347
Sjaak is na 4 weken in groep 1 uitgevallen, hij was toen 3j10m. Met 4,5 jaar is hij toen eerst naar dagbehandeling gegaan, met 5 jaar kwamen daar per week 2 dagen school bij. Ik vind het helemaal geen gekke gedachte om een kind later in te laten stromen. En hoe lang een kind dan kleutert, maakt toch niet uit? De één zal sneller klaar zijn voor groep 3 dan de ander.
Oh ja, met 4 jaar hebben we ook nog een reis van een paar maanden gemaakt O+ .

Maar goed, mijn kind gaat ook maar 4 dagen per week naar school (onze keuze). Daar vinden mensen ook altijd wat van. Gelukkig is dat iets wat wij, samen met school, besluiten.

We hoeven niet allemaal in dezelfde hokjes te passen hè ;)
pi_204252494
Mijn reactie was ook niet om een oordeel te vellen. Maar ben vooral benieuwd hoe het dan gezien zou worden. En ook wat mijn persoonlijke keuze zou zijn (of ja is).

Ieder zijn eigen beslissing er over aangezien ieder z’n eigen kind het beste kent, dat voorop gesteld.

Aan de andere kant denk ik wel dat een jaar langer kleuteren als je met 5 begint op school ook wel zijn nadelen kan hebben later omdat je dan altijd de oudste bent en dat sociaal wel eens lastig kan zijn. Maar ook dat is gebaseerd op m’n eigen kinderen ;)
pi_204252540
ik denk eigenlijk dat ook als je met 5 pas op school begint de kans groot is dat je gewoon in het kalenderjaar dat je 6 wordt naar groep 3 gaat. Net als degene die al met 4 begonnen zijn eigenlijk. Hooguit zal het kind wellicht iets eerder een twijfelgeval zijn als het bijvoorbeeld pas eind december 5 is geworden en dus minder dan een schooljaar gekleuterd heeft.
pi_204252614
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 16:13 schreef hilliebillie het volgende:
Aan de andere kant denk ik wel dat een jaar langer kleuteren als je met 5 begint op school ook wel zijn nadelen kan hebben later omdat je dan altijd de oudste bent en dat sociaal wel eens lastig kan zijn. Maar ook dat is gebaseerd op m’n eigen kinderen
Dat is mede de reden dat ik mijn kinderen naar de montessori deed, maar dan andersom. Oudste is van augustus en was dus altijd een jonge leerling. Met de gemengde groepen is hij ook een deel van de tijd de oudste van de klas. En dan wordt er toch weer meer van je verwacht en gevraagd van je. Jongste is helemaal jong, dus volgend jaar in groep 8 zijn er toch veel kinderen jonger dan hem. En kan hij dus een jaar niet de afhankelijke jonge uithangen :P

Alleen bij najaarskinderen die bijna 3 jaar kleuteren zou een tijdje extra thuis misschien niet zoveel uitmaken. Maar je weet pas of ze lang/kort kleuteren als ze in de klas zitten.

Er was hier een kdv/bso die een verlengd kdv aanbood. Daar mochten 4 jarigen heen en werkten ze met montessori materiaal. Maar ik zie het nu niet meer terug op hun site, dus dat is waarschijnlijk ook geen geslaagd experiment geweest.
pi_204252967
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 15:48 schreef hilliebillie het volgende:
Hier is dat geen optie geweest. Buiten het feit dat de opvang hier maar tot 4 jaar ging waren de kinderen ook gewoon wel echt klaar om naar school te gaan. Ook beiden van augustus en dus precies twee jaar gekleuterd. De oudste was er eigenlijk een half jaar eerder wel klaar mee om naar groep drie te gaan. Maar goed dat was verder geen optie of zo.

Maar hoe zie je het dan voor je? Maar 1 jaar kleuteren en dan naar groep 3? Ik denk dat hij/zij het dan toch echt wel pittig gaat krijgen. Of pas met 7 jaar naar groep 3 laten gaan?

Persoonlijk lijken beiden opties weinig voordelen hebben.

De enige reden waarom het voor mij een optie zou zijn is om met het hele gezin nog een jaar te reizen (zo avontuurlijk ben ik niet hoor om dat te doen, maar dat is voor mij de enige reden om er nog niet voor te kiezen).

En bijvoorbeeld als het kind er nog niet klaar voor lijkt te zijn zou ik juist dat eerste jaar bezig gaan met wennen en opbouwen.

Maar ik ben wel (oprecht) benieuwd wat voor jou de reden zou zijn om de basisschool een jaar uit te stellen
Mijn oudste is van eind juli, ook een vroege leerling dus. Zij is ook gewoon met 4 jaar gestart. Leertechnisch doet ze het vanaf het begin prima, op sociaal vlak ging het veel minder. In dat opzicht had het misschien beter geweest als ze nog even thuis gebleven was. Of ook weer niet, op school heb je natuurlijk meer kinderen om je heen dan thuis. Ze heeft er in groep 1 en 2 duidelijk last van gehad dat ze het moeilijk vond aansluiting te vinden bij andere klasgenootjes. Nu ze in groep 4 zit is het allemaal rechtgetrokken, maar dat heeft dus wel eventjes geduurd.

@Deepfreeze mijn oudste zit ook op het Montessori onderwijs. Hoewel zij er niet zoveel moeite mee had, vind ik het wel een dingetje dat ze in de klas van groep 5, 4 en 3 de allerjongste was. Was meer overbezorgdheid van mijn kant.
pi_204253050
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
@Deepfreeze mijn oudste zit ook op het Montessori onderwijs. Hoewel zij er niet zoveel moeite mee had, vind ik het wel een dingetje dat ze in de klas van groep 5, 4 en 3 de allerjongste was. Was meer overbezorgdheid van mijn kant.
Wacht maar... Mijn 8-jarige naar de bovenbouw, dat was nog enger :D Zo'n kleintje tussen die echte pubers uit groep 8.
maar hij hield zich wel staande en speelde evt zijn schattigheidskaart bij de oudste meiden :P

Voor groep 3 was hij juist cognitief echt klaar voor, dat sociale deel hebben we op de gok gedaan en is prima uitgevallen.
pi_204253053
juli en augustus zijn toch geen vroege leerlingen? Tenminste, ik zou daar de kinderen uit november en december en vooruit, wellicht oktober onder laten vallen.
Niet dat dat in de rest van het verhaal echt uitmaakt trouwens..
pi_204253074
en inderdaad, hier vond ik een 8 jarige in groep 6/7/8 veel kleiner voelen dan toen ze 5 was in groep 3/4/5...
Mijn dame kan ook echt niets met die kinderen uit groep 8.
pi_204253157
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef watmoetikkiezen het volgende:
juli en augustus zijn toch geen vroege leerlingen? Tenminste, ik zou daar de kinderen uit november en december en vooruit, wellicht oktober onder laten vallen.
Niet dat dat in de rest van het verhaal echt uitmaakt trouwens..
In praktijk blijven de meeste kinderen van het najaar bij de kleuters bij ons. Dus er zijn maar weinig echte jonge najaarskinden. De mijne is van eind december, die schiet echt uit. nog eentje van november en de rest is van de zomer of ouder. Zijn vriendjes uit de groep lager zijn ook ouder dan hem. Dus voor mijn gevoel is alles van de zomer en erna jong..

Maar dat is wel mooi, dat hij nu toch kinderen van gelijke speelsheid in de klas heeft. En cognitief een stapje extra kan doen.
pi_204253231
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:18 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Wacht maar... Mijn 8-jarige naar de bovenbouw, dat was nog enger :D Zo'n kleintje tussen die echte pubers uit groep 8.
maar hij hield zich wel staande en speelde evt zijn schattigheidskaart bij de oudste meiden :P

Voor groep 3 was hij juist cognitief echt klaar voor, dat sociale deel hebben we op de gok gedaan en is prima uitgevallen.
Daar heb ik nog helemaal niet bij stil gestaan :o Maar bedankt, kan ik me alvast geestelijk gaan voorbereiden :P
pi_204253777
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
In praktijk blijven de meeste kinderen van het najaar bij de kleuters bij ons. Dus er zijn maar weinig echte jonge najaarskinden. De mijne is van eind december, die schiet echt uit. nog eentje van november en de rest is van de zomer of ouder. Zijn vriendjes uit de groep lager zijn ook ouder dan hem. Dus voor mijn gevoel is alles van de zomer en erna jong..

Maar dat is wel mooi, dat hij nu toch kinderen van gelijke speelsheid in de klas heeft. En cognitief een stapje extra kan doen.
oh grappig, hier gaat vrijwel iedereen van het kalenderjaar door. Mijnen van september en oktober zijn dus niet de jongste van de klas. Bij mijn dochter zit er 1 van 10 dagen ouder zelfs versneld 1 jaar hoger en de jongste uit de klas is van 31 december..
Maar dat verschilt dan blijkbaar per school
pi_204253891
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2022 18:37 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
oh grappig, hier gaat vrijwel iedereen van het kalenderjaar door. Mijnen van september en oktober zijn dus niet de jongste van de klas. Bij mijn dochter zit er 1 van 10 dagen ouder zelfs versneld 1 jaar hoger en de jongste uit de klas is van 31 december..
Maar dat verschilt dan blijkbaar per school
Oh, dat is wel anders dan. Hier houden ze liever de 1 oktober grens aan. Alleen bij twijfel wordt je een bespreekgeval. Ik moest echt moeite doen om D naar groep 3 te krijgen, want juf twijfelde niet over hem. Geen moment spijt van gehad verder, hij past in deze groep.
pi_204270258
We hebben besloten om te stoppen met zwemles. Ze is nu voor de tweede keer bezig voor haar B diploma en het onder water zwemmen wil gewoon echt niet lukken. Badmeester heeft al aangegeven dat als ze zo doorgaat, ze deze ronde het weer niet gaat halen. Ik wil haar daar niet aan bloot stellen. Weer niet halen, weer alles overnieuw,... Niet goed voor haar zelfvertrouwen denk ik zo.

Ze heeft zwemles nooit leuk gevonden, bij haar A ook niet. Maar A vind ik (net als elke ouder denk ik) echt heel belangrijk, dus ik heb haar altijd nog weten te motiveren ook al was dat soms heel moeilijk. Nu geeft ze huilend aan dat ze echt niet meer naar zwemles wilt. Het is genoeg zo. Voor nu althans. Wanneer ze aangeeft haar B te willen halen gaan we er natuurlijk weer voor. Tot die tijd gaan we regelmatig recreatief zwemmen zodat ze wel een beetje in het water bezig blijft. Dat vindt ze wél heel leuk.
pi_204270483
Kan ze niet een 1-op-1 les krijgen van iemand anders? Of even een andere manier proberen? Oudste moest door een verhuizing wisselen van zwemschool. Daar leerden ze het duiken net iets anders en pikte hij het direct op. De pauze van 2 maanden hielp misschien ook wel. Net genoeg om even te ontspannen.

De meters zwemmend kunnen maken en het niet in paniek raken als je in het water valt, dat is belangrijk. Als het verder alleen hangt op het duiken kan ik me de keuze wel voorstellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 30-03-2022 10:49:03 ]
pi_204270546
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 09:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
We hebben besloten om te stoppen met zwemles. Ze is nu voor de tweede keer bezig voor haar B diploma en het onder water zwemmen wil gewoon echt niet lukken. Badmeester heeft al aangegeven dat als ze zo doorgaat, ze deze ronde het weer niet gaat halen. Ik wil haar daar niet aan bloot stellen. Weer niet halen, weer alles overnieuw,... Niet goed voor haar zelfvertrouwen denk ik zo.

Ze heeft zwemles nooit leuk gevonden, bij haar A ook niet. Maar A vind ik (net als elke ouder denk ik) echt heel belangrijk, dus ik heb haar altijd nog weten te motiveren ook al was dat soms heel moeilijk. Nu geeft ze huilend aan dat ze echt niet meer naar zwemles wilt. Het is genoeg zo. Voor nu althans. Wanneer ze aangeeft haar B te willen halen gaan we er natuurlijk weer voor. Tot die tijd gaan we regelmatig recreatief zwemmen zodat ze wel een beetje in het water bezig blijft. Dat vindt ze wél heel leuk.
Ik vind de suggestie van @Deepfreeze om privéles te nemen wel goed. Hebben jullie dat al geprobeerd? Bij onze zoon bood dat uitkomst toen hij een tijdje geen progressie boekte

Bij onze dochter zijn we op een bepaald moment gestopt met zwemles. Ze heeft zelfs haar A-diploma niet gehaald. Ik heb van geen enkele ouder ooit begrip voor deze keuze gekregen trouwens, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken. Zij hebben nooit de diepe ellende mee hoeven maken die wij met onze dochter hebben meegemaakt. Ze heeft een tijdje zwemles gehad, na een incident zijn we gestopt, later zijn we met een nieuwe zwemschool begonnen met kleinere groepen en een andere aanpak, en we hebben een tijd privéles geprobeerd. Niets hielp, de paniek bleef groot en het trauma nam week na week toe. Uiteindelijk heb ik haar zelf leren zwemmen en ze zwemt nu uitstekend. We wonen aan het water en maken in de zomer veel meters.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204270723
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 10:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind de suggestie van @:deepfreeze om privéles te nemen wel goed. Hebben jullie dat al geprobeerd? Bij onze zoon bood dat uitkomst toen hij een tijdje geen progressie boekte

Bij onze dochter zijn we op een bepaald moment gestopt met zwemles. Ze heeft zelfs haar A-diploma niet gehaald. Ik heb van geen enkele ouder ooit begrip voor deze keuze gekregen trouwens, maar daar heb ik me weinig van aangetrokken. Zij hebben nooit de diepe ellende mee hoeven maken die wij met onze dochter hebben meegemaakt. Ze heeft een tijdje zwemles gehad, na een incident zijn we gestopt, later zijn we met een nieuwe zwemschool begonnen met kleinere groepen en een andere aanpak, en we hebben een tijd privéles geprobeerd. Niets hielp, de paniek bleef groot en het trauma nam week na week toe. Uiteindelijk heb ik haar zelf leren zwemmen en ze zwemt nu uitstekend. We wonen aan het water en maken in de zomer veel meters.
Wij hebben aan privéles gedacht. Ik denk alleen niet dat dit het beoogde resultaat gaat geven. Ze heeft nu een te negatieve associatie met zwemles. Privéles had ik achteraf gezien eerder mee moeten beginnen. We laten even de boel bezinken ( :P ) en daarna kijkem we verder.
pi_204270773
Verstandige keuze Sunshine! Niks is het waard om een trauma aan over te houden. En ze heeft al haar A-diploma, wat goed! En heel fijn dat ze vrij zwemmen wel leuk vindt, dan komt ze er vast wel zonder les.

Onze jongste startte met zwemles in oktober 2019. Helaas nog steeds geen diploma. Hij heeft er geen hekel aan, maar was in de grotere groep gewoon niet aan het opletten en leerde niks. Sinds augustus zit hij in een groepje van maximaal 4 kinderen en gaat het beter. Geen natuurtalent, maar hij gaat vooruit en zit nu in badje 3. Er zijn echt nog wel wat hobbels te gaan voor het A-diploma, maar nu heb ik er wel vertrouwen in.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204270877
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:02 schreef Phaidra het volgende:
Onze jongste startte met zwemles in oktober 2019. Helaas nog steeds geen diploma. Hij heeft er geen hekel aan, maar was in de grotere groep gewoon niet aan het opletten en leerde niks. Sinds augustus zit hij in een groepje van maximaal 4 kinderen en gaat het beter. Geen natuurtalent, maar hij gaat vooruit en zit nu in badje 3. Er zijn echt nog wel wat hobbels te gaan voor het A-diploma, maar nu heb ik er wel vertrouwen in.
Fijn!

Het grappige is dat onze dochter zowel veel plezier heeft in zwemmen als er goed in is, zo is later gebleken. Ze maakt enorme afstanden, zwemt hard (ik moet moeite doen om haar bij te houden, al zal ik dat nooit toegeven :+) en heeft een goede techniek. Er is één eigenschap die haar heeft tegengewerkt en dat is dat ze een control freak is. Ze wil alles in de hand houden en zal dus nooit alleen omdat een leraar het zegt in het water springen. Ik heb heel geduldig en creatief moeten zijn in de lessen die ik aan haar gaf om te zorgen dat ze nieuwe dingen probeerde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204271036
Klinkt herkenbaar. Onze jongste accepteert ook niet zo gemakkelijk gezag. Of zoals een kat dat doet. Zo lang je oplet, gaat het goed, maar op het moment dat je je omdraait… :+. Op zich een prachtige eigenschap hoor, maar soms best lastig.

Motorisch gezien lijkt hij enorm op mij. Ik leerde pas fietsen toen ik 8 was en na 4 jaar schoolzwemmen heb ik op het nippertje mijn zwemdiploma’s gehaald. Jongste kán nu fietsen (hij is 7) maar vindt er niks aan. Zoals hij zelf zei, het is gewoon niet zo zijn ding _O-.

Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik zwem sneller dan mijn vriend, dat vindt hij ook niet leuk :7.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204271105
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:34 schreef Phaidra het volgende:
Klinkt herkenbaar. Onze jongste accepteert ook niet zo gemakkelijk gezag. Of zoals een kat dat doet. Zo lang je oplet, gaat het goed, maar op het moment dat je je omdraait… :+. Op zich een prachtige eigenschap hoor, maar soms best lastig.

Motorisch gezien lijkt hij enorm op mij. Ik leerde pas fietsen toen ik 8 was en na 4 jaar schoolzwemmen heb ik op het nippertje mijn zwemdiploma’s gehaald. Jongste kán nu fietsen (hij is 7) maar vindt er niks aan. Zoals hij zelf zei, het is gewoon niet zo zijn ding _O-.

Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik zwem sneller dan mijn vriend, dat vindt hij ook niet leuk :7.
Alsof ik onze situatie lees. Ik heb ookbmijn A diploma gehaald via schoolzwemmen. Daarna kreeg mijn moeder me met geen stok meer naar zwemles, de badmeesters en juffen die ik gehad heb waren pure horror. Dus ik heb alleen mijn A. Mijn oudste leerde ook heel laat fietsen, ze had er geen zin en het boeide haar niet. Op een gegeven moment heb ik haar toch een beetje aangespoord. Aan de andere kant, op school doet ze het echt prima. Dat zit gelukkig wel goed.
pi_204271265
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:34 schreef Phaidra het volgende:
Klinkt herkenbaar. Onze jongste accepteert ook niet zo gemakkelijk gezag. Of zoals een kat dat doet. Zo lang je oplet, gaat het goed, maar op het moment dat je je omdraait… :+. Op zich een prachtige eigenschap hoor, maar soms best lastig.

Motorisch gezien lijkt hij enorm op mij. Ik leerde pas fietsen toen ik 8 was en na 4 jaar schoolzwemmen heb ik op het nippertje mijn zwemdiploma’s gehaald. Jongste kán nu fietsen (hij is 7) maar vindt er niks aan. Zoals hij zelf zei, het is gewoon niet zo zijn ding _O-.

Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik zwem sneller dan mijn vriend, dat vindt hij ook niet leuk :7.
Hier ging het met fietsen ook stroef! De motoriek was niet het probleem, maar meer dat je voor zulke activiteiten (zwemmen, fietsen) iets moet durven voordat (en opdat) je het kunt. Zo zit m'n dochter niet in elkaar, die doet iets pas als ze weet dat ze het kan. Het duurde bijvoorbeeld lang voordat ze liep, maar ze kon het meteen toen ze het eenmaal deed. Ze is een echte autodidact - en gelukkig neemt ze soms ook iets van mij aan. :+

Ze is hier trouwens erg onzeker en ongelukkig over geweest. Inmiddels is ze daar overheen. Ze heeft leren accepteren dat iedereen verschillende talenten heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204271281
Hier twee types zwemissues..

De oudste was echt bang aangelegd, dus ook voor water. het heeft een half jaar geduurd voor dat hij zijn neus in het water durfde te doen. Dat was wel een zwemclub die goed waren met dit type kinderen en goedkoop.. uiteindelijk 2 jaar over A en een jaar over B gedaan (met 2 maanden verhuistijd eraf). Hij had ook nog een mooi schaarslag, dus dat hielp niet mee om de technische slagen goed te kunnen doen. En dat duiken was helemaal een probleem tot halverwege B.

Jongste is een waterrat, sprong als ukkie al zonder bandjes zo het water in.. En zakte naar de bodem..
Bij zijn eerste zwemles met 4,5 is hij weggestuurd omdat hij gewoon niet deed wat de leraar wilde. Dingen die hij normaal kon bij peuterzwemmen deed hij niet eens meer. Dus wachten tot hij ouder is en klaar om echt les te krijgen. Met 6 begonnen bij een andere zwemschool, tikkie strenger, maarja meneer deed nog steeds zo weinig mogelijk. Plus juffen die gewoon te lief voor hem waren. Doordat ze maar een paar slagen per rondje opletten heeft hij ook een mooie schaarslag gekregen. B ging ook lastig, als deed hij het duiken zo dubbele afstanden. Alleen dat netjes zwemmen, dat was echt niks. maar na 2,5 jaar en A+B werd ons afgeraden om hem C te laten doen. En ik was er ook echt wel klaar mee.

Gelukkig krijgen ze hier in groep 6-7-8 nog natte gymles. Dus dat is nog 3 jaar 30 keer het water in. Niet perse technieken, maar ze blijven eraan gewend..
pi_204271563
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hier ging het met fietsen ook stroef! De motoriek was niet het probleem, maar meer dat je voor zulke activiteiten (zwemmen, fietsen) iets moet durven voordat (en opdat) je het kunt. Zo zit m'n dochter niet in elkaar, die doet iets pas als ze weet dat ze het kan. Het duurde bijvoorbeeld lang voordat ze liep, maar ze kon het meteen toen ze het eenmaal deed. Ze is een echte autodidact - en gelukkig neemt ze soms ook iets van mij aan. :+

Ze is hier trouwens erg onzeker en ongelukkig over geweest. Inmiddels is ze daar overheen. Ze heeft leren accepteren dat iedereen verschillende talenten heeft.
Dat speelt bij de jongste ook wel mee inderdaad. Ik dénk dat hij er ook wel eens onzeker over is, maar hij maskeert dat heel handig door te doen alsof het hem niks kan schelen en er een beetje stoer over te doen. Toneelspelen is namelijk ook één van zijn grotere talenten O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 30 maart 2022 @ 12:57:20 #47
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204272092
Wat fijn om de zwemlesverhalen te lezen! Hoe vaak ik wel niet me heb moeten verantwoorden omdat onze beide kinderen alleen het A-diploma hebben gehaald.. Om dezelfde redenen die hier worden genoemd: niets is het waard om een trauma van op te lopen (de zwemleraar die bij les 3 de jongste met geweld met zijn hoofd onder water duwde denkt daar wellicht anders over). Daarnaast duurde het voor beide kinderen twee jaar en twee jaar is LANGGG als je ergens met tegenzin naartoe gaat, dan mag je wmb je tijd gaan invullen met iets waar je wel van geniet.

We zwemmen regelmatig met ze en het zijn beide prima zwemmers. Ik ben geneigd te denken dat regelmatig zwemmen waardevoller is dan het papiertje.
  woensdag 30 maart 2022 @ 12:57:59 #48
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204272106
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 11:38 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Alsof ik onze situatie lees. Ik heb ookbmijn A diploma gehaald via schoolzwemmen. Daarna kreeg mijn moeder me met geen stok meer naar zwemles, de badmeesters en juffen die ik gehad heb waren pure horror. Dus ik heb alleen mijn A. Mijn oudste leerde ook heel laat fietsen, ze had er geen zin en het boeide haar niet. Op een gegeven moment heb ik haar toch een beetje aangespoord. Aan de andere kant, op school doet ze het echt prima. Dat zit gelukkig wel goed.
Schoolzwemmen was de hel. ;(
pi_204272162
Hier ook een kind dat motorisch niet sterk is. Fietsen was moeizaam maar bijvoorbeeld aankleden ook. Veel fysio voor gehad ook. Fietsen gaat wel maar fijne motoriek zoals veters strikken is nog wel lastig.

Qua zwemmen kwam daar ook nog een grondige hekel aan water in het gezicht bij. Hij heeft 9 maanden in het eerste badje gezeten omdat hij gewoon zijn hoofd niet onder water deed. Maar elke keer als het moeizaam ging, was er weer een instructeurwissel die net een andere aanpak had en daarmee ook het volgende zetje kon geven. Vorig jaar heeft hij zelfs zijn C gehaald. (C hoefde van ons niet maar dat wilde hij zelf graag).
pi_204272338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 12:57 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Schoolzwemmen was de hel. ;(
Ja. De mensen die bij mij toen les gaven hebben het zwemplezier voor een lange tijd grondig verziekt. Beter kan ik het niet omschrijven. Het enige wat ze konden doen was schreeuwen vanaf de kant. Er zijn kinderen die dat weinig doet, maar ik werd daar nerveus en echt niet happy van. Ik kan zelfs na jaren hun gezichten zo voor me halen.

Overigens heb ik mijn ervaringen nooit tegen mijn dochter verteld. Ik ben altijd positief geweest over zwemles.
pi_204272934
Ik val na tijden weer eens binnen met een vraag :W

Iemand tips/ervaring bij een (bijna) 7-jarige met plotselinge, maar ook een soort selectieve, verlatingsangst? :?

Onze oudste zit sinds dit jaar eindelijk lekker in haar vel op school. Ze gaat fluitend en huppelend meestal. Maar sinds een paar weken is het in bepaalde gevallen opeens weer drama met afscheid nemen.

Vooral op lange schooldagen met BSO treuzelt ze 's ochtends bij het naar school brengen, komt nog 3x teruglopen voor een knuffel en begint vervolgens te huilen. Maar de afgelopen 2 weken ook al 2x bij een kinderfeestje, terwijl ze er super veel zin in heeft.

De BSO is nog wel relatief nieuw en nogal grootschalig, dus de eerste 2 weken snapten we dat er nogal veel op haar afkwam. Maar daarna ging het juist een paar weken heel goed, dus het lijkt niet echt de 'nieuwigheid' meer te zijn.
We kunnen er prima met haar over praten, maar ze kan zelf ook niet uitleggen waar het vandaan komt, en het lijkt ook weinig uit te maken.

Er zijn dus ook dagen genoeg dat het gewoon prima gaat en er niets aan de hand is, dat maakt het zo vreemd.
Maar zodra ze ook maar denkt dat iets misschien anders of nieuw is, maakt ze zichzelf mentaal helemaal gek en komt daar niet meer uit... Na 5 minuten is er niks meer aan de hand, het is echt het moment van afscheid nemen van ons.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204273483
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:01 schreef twist02 het volgende:
Ik val na tijden weer eens binnen met een vraag :W

Iemand tips/ervaring bij een (bijna) 7-jarige met plotselinge, maar ook een soort selectieve, verlatingsangst? :?

Onze oudste zit sinds dit jaar eindelijk lekker in haar vel op school. Ze gaat fluitend en huppelend meestal. Maar sinds een paar weken is het in bepaalde gevallen opeens weer drama met afscheid nemen.

Vooral op lange schooldagen met BSO treuzelt ze 's ochtends bij het naar school brengen, komt nog 3x teruglopen voor een knuffel en begint vervolgens te huilen. Maar de afgelopen 2 weken ook al 2x bij een kinderfeestje, terwijl ze er super veel zin in heeft.

De BSO is nog wel relatief nieuw en nogal grootschalig, dus de eerste 2 weken snapten we dat er nogal veel op haar afkwam. Maar daarna ging het juist een paar weken heel goed, dus het lijkt niet echt de 'nieuwigheid' meer te zijn.
We kunnen er prima met haar over praten, maar ze kan zelf ook niet uitleggen waar het vandaan komt, en het lijkt ook weinig uit te maken.

Er zijn dus ook dagen genoeg dat het gewoon prima gaat en er niets aan de hand is, dat maakt het zo vreemd.
Maar zodra ze ook maar denkt dat iets misschien anders of nieuw is, maakt ze zichzelf mentaal helemaal gek en komt daar niet meer uit... Na 5 minuten is er niks meer aan de hand, het is echt het moment van afscheid nemen van ons.
Is het misschien geen oplossing dat haar leerkracht haar eind van de dag even apart neemt en beknopt vertelt wat ze de volgende dag gaan doen in de klas?
pi_204273536
Met feestjes herken ik het trouwens wel. Ik had vroeger ook moeite met feestjes. Overweldigend vond ik het vaak. Ouders die niet je eigen ouders zijn, dingen gaan doen waarvan je niet precies wist welke dingen dat waren,... Als mijn vader of moeder me weg had gebracht voelde ik een gevoel van alleen zijn. Ik kan niet echt uitleggen hoe en wat. Het is een gevoel. Maar ik was sowieso erg gevoelig vroeger. Ik heb ook veel last van heimwee gehad.
pi_204273558
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Is het misschien geen oplossing dat haar leerkracht haar eind van de dag even apart neemt en beknopt vertelt wat ze de volgende dag gaan doen in de klas?
Nee, het hangt dus niet samen met school, dat is het 'm juist. School is sinds dit jaar (groep 3) één groot feest.
Het gaat om wat daarna komt (BSO, kinderfeestje, etc.), maar bij het naar school brengen is het moment van afscheid nemen van ons en dan bekruipt haar een soort paniek.

Als ze na schooltijd dan daadwerkelijk naar de BSO of een feestje gaat, is er ook niks aan de hand. Dat maakt het ook zo moeilijk om echt te helpen...

Ze weet vooraf precies hoe de dag eruit ziet en uiteindelijk gaat alles ook prima en vindt ze het allemaal leuk (wil ook nooit naar huis bij de BSO bijvoorbeeld).
Maar het is het vooruitzicht van een nieuwe, onwennige of drukke situatie later die dag die zorgt voor moeilijk afscheid kunnen nemen van ons.
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204273579
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Met feestjes herken ik het trouwens wel. Ik had vroeger ook moeite met feestjes. Overweldigend vond ik het vaak. Ouders die niet je eigen ouders zijn, dingen gaan doen waarvan je niet precies wist welke dingen dat waren,... Als mijn vader of moeder me weg had gebracht voelde ik een gevoel van alleen zijn. Ik kan niet echt uitleggen hoe en wat. Het is een gevoel. Maar ik was sowieso erg gevoelig vroeger. Ik heb ook veel last van heimwee gehad.
Ja ik kan me dus niet herinneren dat ik dat had als kind, dus vind het lastig hoe ik haar kan helpen daarmee.
Wat hielp bij jou daarbij? Er overheen groeien waarschijnlijk?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204273799
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:12 schreef twist02 het volgende:

[..]
Ja ik kan me dus niet herinneren dat ik dat had als kind, dus vind het lastig hoe ik haar kan helpen daarmee.
Wat hielp bij jou daarbij? Er overheen groeien waarschijnlijk?
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:11 schreef twist02 het volgende:

[..]
Nee, het hangt dus niet samen met school, dat is het 'm juist. School is sinds dit jaar (groep 3) één groot feest.
Het gaat om wat daarna komt (BSO, kinderfeestje, etc.), maar bij het naar school brengen is het moment van afscheid nemen van ons en dan bekruipt haar een soort paniek.

Als ze na schooltijd dan daadwerkelijk naar de BSO of een feestje gaat, is er ook niks aan de hand. Dat maakt het ook zo moeilijk om echt te helpen...


Ze weet vooraf precies hoe de dag eruit ziet en uiteindelijk gaat alles ook prima en vindt ze het allemaal leuk (wil ook nooit naar huis bij de BSO bijvoorbeeld).
Maar het is het vooruitzicht van een nieuwe, onwennige of drukke situatie later die dag die zorgt voor moeilijk afscheid kunnen nemen van ons.
Omdat jullie er dan niet zijn (toch?)

Bij het afscheid nemen heeft ze in de gaten dat er geen weg terug meer is. Het treuzelen in de ochtend is uitstelgedrag. Het afscheid zo lang mogelijk uit te stellen. Wanneer het moment echt daar is, dan is het paniek. Papa/mama gaat weg en ik ben alleen en op mezelf aangewezen. Zo kan ik het me tenminste een beetje herinneren.

Het goede nieuws is dat het gevoel vrij makkelijk te overstemmen is. Door vriendjes die ze ziet, of door een verhaal aan te horen van de juf bijvoorbeeld. Ze is dan niet meer alleen en heeft ze afleiding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 30-03-2022 15:49:29 ]
pi_204274390
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2022 15:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
[..]
Omdat jullie er dan niet zijn (toch?)

Bij het afscheid nemen heeft ze in de gaten dat er geen weg terug meer is. Het treuzelen in de ochtend is uitstelgedrag. Het afscheid zo lang mogelijk uit te stellen. Wanneer het moment echt daar is, dan is het paniek. Papa/mama gaat weg en ik ben alleen en op mezelf aangewezen. Zo kan ik het me tenminste een beetje herinneren.

Het goede nieuws is dat het gevoel vrij makkelijk te overstemmen is. Door vriendjes die ze ziet, of door een verhaal aan te horen van de juf bijvoorbeeld. Ze is dan niet meer alleen en heeft ze afleiding.

Ja, op zich klinkt dat zo wel logisch ja. Zal eens kijken of dat helpt, om dat gevoel proberen te benoemen.
Ergens is het probleem ook niet zo heel groot, want het is inderdaad ook zo weer weg. Maar laatst lag ze er bijv. 's avonds ook nog een uur van wakker. En dat vind ik gewoon zo sneu voor haarzelf ;(
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204274971
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 14:01 schreef twist02 het volgende:
Iemand tips/ervaring bij een (bijna) 7-jarige met plotselinge, maar ook een soort selectieve, verlatingsangst? :?
Onze dochter heeft er erg last van gehad, structureel toen ze heel jong was en naarmate ze ouder werd speelde het bij vlagen op. Ze had vooral moeite met opstarten na vakanties.

Er is niet een gouden tip die ik je kan geven. Toen ze heel jong was, zorgde ik altijd dat ik de tijd nam voor afscheid nemen en bedachten we daar ritueeltjes voor (bijv. dingen tekenen op het raam). Toen ze ouder werd, werd het belangrijk om moeilijke situaties niet te vermijden maar alles te blijven doen, bijvoorbeeld naar school en naar feestjes gaan. En het heeft haar geholpen om patronen te leren herkennen: het is nu de zondagavond voor school begint, ik vind het spannend en kan niet goed slapen, maar ik weet dat ik dat altijd heb en dat het altijd goedkomt. Dat besef kwam met de tijd. Intussen konden wij niet veel meer doen dan haar aanmoedigen en steunen. Dat was bij vlagen zó moeilijk, bijvoorbeeld gedurende periodes van schoolangst waarbij ze op weg naar school maar bleef overgeven en herhaalde dat ze niet naar school wilde. Als ouder voelt het dan alsof je niets goed kunt doen: je dringt erop aan dat ze iets gaat doen waar ze zich slecht bij voelt of je helpt haar lastige situaties te vermijden, wat op dat moment goed voelt maar niet in haar belang is.

Voor wat het waard is: het is hier helemaal goed gekomen. Inmiddels is het minstens twee jaar geleden dat ze zo'n episode had. Ze zit nu in groep 7. De eerstvolgende beproeving wordt misschien de overstap naar de middelbare school, maar tegelijk vertrouw ik erop dat ook dat goedkomt.

Ik ben zelf in de moeilijkste periode dit boek gaan lezen. Het is ook mogelijk om eens met iemand op school te praten over de situatie en te vragen wat je als ouder het beste kunt doen. De leerkracht weet vast wel wie de aangewezen persoon hiervoor is. Er is zoveel opvoedondersteuning voorhanden, weet ik (beroepshalve) inmiddels. Als ouder heb ik dat nooit beseft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204277311
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 17:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat besef kwam met de tijd. Intussen konden wij niet veel meer doen dan haar aanmoedigen en steunen. Dat was bij vlagen zó moeilijk, bijvoorbeeld gedurende periodes van schoolangst waarbij ze op weg naar school maar bleef overgeven en herhaalde dat ze niet naar school wilde. Als ouder voelt het dan alsof je niets goed kunt doen: je dringt erop aan dat ze iets gaat doen waar ze zich slecht bij voelt of je helpt haar lastige situaties te vermijden, wat op dat moment goed voelt maar niet in haar belang is.
Dank voor je reactie!

Vooral bovenstaand stukje is het inderdaad. Het is je gevoel vs. je verstand en da's knap lastig soms.

Als ik jouw verhaal zo lees, valt het bij onze Minion gelukkig nog wel mee. Vooral omdat ze dus wel echt met heel veel plezier naar school gaat, dat scheelt al enorm op de andere dagen.

Toch nog maar eens op zoek gaan naar trucjes die voor haar werken op zo'n moment, en het voorlopig maar even uitzitten...
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204280200
Is het misschien een idee om haar iets mee te geven op de dagen dat ze het moeilijk heeft, als steun? Iets wat haar een extra gevoel van veiligheid geeft, of verbinding met jullie?

Want met alleen maar afleiding en het gevoel overschreeuwen met leuke dingen, leert ze eigenlijk niet beter omgaan met de onzekerheid van nieuwe dingen alleen aangaan. Op deze manier kan ze gedurende de dag die onzekerheid icm het wegzijn van jullie misschien beter leren verdragen. Juist doordat ze iets bij zich heeft wat haar herinnert aan wél verbonden zijn met jullie.
pi_204280467
Hier een wat extremere situatie gehad met dochter maar wat hier (ook) hielp was de warme overdracht. Dus niet alleen de school binnen gaan maar met de juf, bij feestje haar bij de ouder neerzetten, dat soort dingen. Voor mijn dochter was het grijze gebied tussen mij loslaten maar nog niet onder de hoede van iemand anders zijn lastig. Alsof iedereen zou verdwijnen als ze halverwege was.

Inmiddels huppelt ze overigens gewoon alleen naar binnen.
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 09:22:15 #62
5428 crew  miss_sly
pi_204280761
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2022 20:15 schreef twist02 het volgende:

[..]
Dank voor je reactie!

Vooral bovenstaand stukje is het inderdaad. Het is je gevoel vs. je verstand en da's knap lastig soms.

Als ik jouw verhaal zo lees, valt het bij onze Minion gelukkig nog wel mee. Vooral omdat ze dus wel echt met heel veel plezier naar school gaat, dat scheelt al enorm op de andere dagen.

Toch nog maar eens op zoek gaan naar trucjes die voor haar werken op zo'n moment, en het voorlopig maar even uitzitten...
Misschien een open deur, maar vooral ook bespreken dat er meer volwassenen zijn waarop ze kan bouwen en vertrouwen. Die haar kunnen helpen, troosten. Wij deden dat lange tijd niet, omdat het voor ons eigenlijk vanzelfsprekend was. Als ze op school was, was de leerkracht de verantwoordelijke volwassene. Op de BSO de aanwezige leiders. Bij een feestje of ergens aan het spelen een andere ouder.
Onze dochter leunde kennelijk erg op ons als de verantwoordelijke persoon waar ze op kon bouwen en die haar zou kunnen helpen indien nodig. Wij zijn gaan benoemen dat op het moment dat ze ergens was zonder één van ons er andere mensen zouden zijn die haar konden helpen. Dat ze kon leren vertrouwen op andere mensen.

Dat doen we met regelmaat nog. Dit jaar staat er een werkweek op het programma, naar Engeland in het kader van tto. Als het doorgaat, want Brexit en covid enzo. Dat vindt ze echt heel erg spannend. Ook daar hebben we weer besproken wie er meegaan en tot wie ze zich kan wenden: haar vriendinnen, de mentor, de andere mentor, de ouders van het gastgezin waar ze met minstens 1 vriendin zal zijn. En ze heeft inmiddels de ervaring dat er inderdaad anderen zijn die die taak van ons kunnen overnemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_204288780
@_flore nou, het is dus echt serieus alleen de 2 minuten bij het afscheid nemen, verder niet. Dat zegt ze zelf ook, dat ze er de rest van de dag niet mee bezig is. Dus misschien zou het gedurende de dag wel helpen, maar ik vermoed dat het op het moment zelf weinig doet eigenlijk.
Je hebt wel gelijk dat we haar gevoel niet alleen moeten proberen te overstemmen ja, maar juist leren om er mee om te gaan!

@Kyara grappig dat je dat benoemt. Ik zei toevallig vanmiddag nog tegen m'n man dat het juist beter leek te gaan toen we als ouders niet mee de school in mochten. Nu dat sinds een paar weken weer mag, gaat het juist moeizamer lijkt het. Terwijl we dan inderdaad meelopen tot aan de klas, waar de juf al bij de deur staat. Dus -vanuit ons gezien- lijkt die warme overdracht er juist wel te zijn. Maar zal eens polsen hoe ze dat zelf ziet ja!

@miss_sly Da's ook een goeie ja! Wat je zegt: voor ons is het vanzelfsprekend en ik wil eigenlijk meteen zeggen dat ze dat wel weet, maar misschien helpt het inderdaad om dat explicieter te maken. Vooral omdat ze sowieso vaak wel richting de volwassenen trekt.

Dank allemaal voor jullie tips en inzichten, dat helpt enorm! _O_

Ik zat zelf ook al te denken om op zulke momenten even iets meer rust in te bouwen en haar de controle te geven wanneer ze naar binnen loopt. Nu is het dus vaak bijv. bij de deur van het lokaal, terwijl er nog 4 klasgenootjes naar binnen willen (en het is al zo smal enzo). Dat creëert toch een soort van druk/haast vermoed ik. Als we bij wijze van spreken een paar meter verderop staan en ze zelf even tot rust kan komen voordat ze naar binnen loopt, geeft haar dat hopelijk wat meer gevoel van controle. Vooral ook omdat het dus niet school is waar ze tegenop ziet, maar iets wat later die dag pas komt.

Dank nogmaals! :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 31 maart 2022 @ 21:18:44 #64
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_204288967
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:02 schreef twist02 het volgende:
@:_flore nou, het is dus echt serieus alleen de 2 minuten bij het afscheid nemen, verder niet. Dat zegt ze zelf ook, dat ze er de rest van de dag niet mee bezig is. Dus misschien zou het gedurende de dag wel helpen, maar ik vermoed dat het op het moment zelf weinig doet eigenlijk.
Je hebt wel gelijk dat we haar gevoel niet alleen moeten proberen te overstemmen ja, maar juist leren om er mee om te gaan!

@:Kyara grappig dat je dat benoemt. Ik zei toevallig vanmiddag nog tegen m'n man dat het juist beter leek te gaan toen we als ouders niet mee de school in mochten. Nu dat sinds een paar weken weer mag, gaat het juist moeizamer lijkt het. Terwijl we dan inderdaad meelopen tot aan de klas, waar de juf al bij de deur staat. Dus -vanuit ons gezien- lijkt die warme overdracht er juist wel te zijn. Maar zal eens polsen hoe ze dat zelf ziet ja!

@:miss_sly Da's ook een goeie ja! Wat je zegt: voor ons is het vanzelfsprekend en ik wil eigenlijk meteen zeggen dat ze dat wel weet, maar misschien helpt het inderdaad om dat explicieter te maken. Vooral omdat ze sowieso vaak wel richting de volwassenen trekt.

Dank allemaal voor jullie tips en inzichten, dat helpt enorm! _O_

Ik zat zelf ook al te denken om op zulke momenten even iets meer rust in te bouwen en haar de controle te geven wanneer ze naar binnen loopt. Nu is het dus vaak bijv. bij de deur van het lokaal, terwijl er nog 4 klasgenootjes naar binnen willen (en het is al zo smal enzo). Dat creëert toch een soort van druk/haast vermoed ik. Als we bij wijze van spreken een paar meter verderop staan en ze zelf even tot rust kan komen voordat ze naar binnen loopt, geeft haar dat hopelijk wat meer gevoel van controle. Vooral ook omdat het dus niet school is waar ze tegenop ziet, maar iets wat later die dag pas komt.

Dank nogmaals! :)
Ik herken mezelf zo in je verhaal. Zelfs nu nog :@
Voor mij is ergens zelf weggaan zoveel makkelijker dan wanneer de ander weggaat. Want dan voel ik me zo alleen.
Voorbeeldje. Toen ik in het buitenland werkte kon ik me heel goed staande houden. Mijn ouders kwamen wel eens op bezoek en als zij weggingen voelde t zo rot. Daarom gingen zij dan bv niet weg op zondagavond maar bleven tot maandag ochtend zodat ik naar t werk vertrok en zij dan ook gingen. Fan kon ik veel beter met die verandering in situatie omgaan. Als ik dan thuis kwam na het werk was de situatie weer als normaal.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_204289136
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:18 schreef Ynske het volgende:

[..]
Ik herken mezelf zo in je verhaal. Zelfs nu nog :@
Voor mij is ergens zelf weggaan zoveel makkelijker dan wanneer de ander weggaat. Want dan voel ik me zo alleen.
Voorbeeldje. Toen ik in het buitenland werkte kon ik me heel goed staande houden. Mijn ouders kwamen wel eens op bezoek en als zij weggingen voelde t zo rot. Daarom gingen zij dan bv niet weg op zondagavond maar bleven tot maandag ochtend zodat ik naar t werk vertrok en zij dan ook gingen. Fan kon ik veel beter met die verandering in situatie omgaan. Als ik dan thuis kwam na het werk was de situatie weer als normaal.
Ja precies, daar hoop ik dus op, dat het voor haar ook zo werkt. Dat zij letterlijk wegloopt bij mij en niet andersom, zeg maar :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_204289164
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:33 schreef twist02 het volgende:

[..]
Ja precies, daar hoop ik dus op, dat het voor haar ook zo werkt. Dat zij letterlijk wegloopt bij mij en niet andersom, zeg maar :)
Wij hadden dit ook een periode en hebben een ritueel gemaakt. Jas uit, knuffel, Sjaak naar binnen en ik op een vooraf afgesproken (en altijd dezelfde plek) bij het raam om te zwaaien. Een zwaai, een handkus en nog een zwaai. Iedere dag hetzelfde. Nu al 2,5 jaar. Hij vraagt er nog steeds om.
pi_204357842
Vanochtend gesprek gehad met CJG. Paar handige tips gekregen:

- Zakgeld per maand i.p.v. per week; zo kan hij gaan leren om niet alles maar meteen uit te gaan geven.
- Eens in de zoveel tijd een "PM-gesprek" met je puber; wat gaat goed, wat gaat minder goed. Het stomme is, hier op m'n werk doe ik dat een x aantal keer per jaar en met mijn eigen kind totaal niet aan gedacht.

Vanavond maar eens proberen. Ben benieuwd hoe dat met mijn vrouw gaat. Ik zit soms echt tussen twee vuren wat dat betreft; zij snapt echt he-le-maal niets van hem en hij legt haar regels echt totaal naast zich neer. Eigenlijk zou ze eens een maand bij mij op het mbo mee moeten draaien, dan zal ze zien wat voor lieverd (over het algemeen) wij eigenlijk thuis hebben wonen. :D
pi_204358738
Klinkt als zinnig advies.
Hier sleept mijn puber me 's avonds soms mee om een rondje te lopen. Dan kletsen we ook net even wat makkelijker dan 'stijf' aan tafel.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:04:03 #69
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204375701
Is een kindersmartwatch volgens jullie een aanrader? N is 6, dus te jong voor een telefoon. Nu gaat ze in de meivakantie 2 dagen naar een Lego-codingkamp, en dat vind ik dan toch spannend. Twee hele dagen, in de Schilderswijk ook nog :D dus het leek me handig als ze ons in noodgevallen kan bellen en wij kunnen zien waar ze is.
Of als ze eens alleen naar een winkel wil ofzo.
Tips?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:05:48 #70
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_204375728
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:04 schreef SaskiaR het volgende:
Is een kindersmartwatch volgens jullie een aanrader? N is 6, dus te jong voor een telefoon. Nu gaat ze in de meivakantie 2 dagen naar een Lego-codingkamp, en dat vind ik dan toch spannend. Twee hele dagen, in de Schilderswijk ook nog :D dus het leek me handig als ze ons in noodgevallen kan bellen en wij kunnen zien waar ze is.
Of als ze eens alleen naar een winkel wil ofzo.
Tips?
Ik denk dat je beter kunt vertrouwen op de leiding daar. Ik neem aan dat die een kind van 6 jaar niet alleen naar een winkel laten gaan. Of ik heb een heel verkeerd beeld van zo'n kamp; dat kan natuurlijk ook.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:10:21 #71
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204375793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:05 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik denk dat je beter kunt vertrouwen op de leiding daar. Ik neem aan dat die een kind van 6 jaar niet alleen naar een winkel laten gaan. Of ik heb een heel verkeerd beeld van zo'n kamp; dat kan natuurlijk ook.
Dat is waar... maar mijn man vertrouwt er niet 100% op dat de leiding zelf altijd te vertrouwen is :'( dus bij zoiets vind ik het wel handig als ze ons kan bellen.
De winkel bedoelde ik los van het kamp, gewoon als ze hier in de buurt alleen de deur uit wil.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:18:02 #72
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_204375871
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:10 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dat is waar... maar mijn man vertrouwt er niet 100% op dat de leiding zelf altijd te vertrouwen is :'( dus bij zoiets vind ik het wel handig als ze ons kan bellen.
De winkel bedoelde ik los van het kamp, gewoon als ze hier in de buurt alleen de deur uit wil.
Eerlijk gezegd zal de leiding van het kamp er niet zo blij mee zijn, denk ik :@
Het is moeilijker om een kind dat het even moeilijk heeft af te leiden als het de ouders kan bellen. En voor jullie is het ook lastig. Stel dat ze belt en jullie maken je zorgen en zij is inmiddels al weer vrolijk verder gegaan. Je zult toch moeten vertrouwen. Mijn dochter ging al jong naar dat soort kampen, maar dan liep contact met ouders echt via de leiding.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_204375902
Wat ik weleens hoor van kampen is dat een kind al geen mobiele telefoon op zak mag hebben en dat het contact met ouders inderdaad via de leiding gaat.


Zou het eerst even vragen of het mag en in ieder geval je zorgen bespreken :)
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:21:33 #74
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204375919
Goed punt :) opvoeden is loslaten immers :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204376021
Je kunt op zo'n horloge ook vaste stiltetijden instellen.
Ik zou het niet specifiek voor een kamp doen, maar mijn 8jarige heeft nu een jaar, anderhalf een one2track en dat bevalt hier goed. Kan ie bijvoorbeeld ook aangeven als ie graag wat later wil worden opgehaald van bso enzo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_204376055
Is het met of zonder daar slapen?

Ik ben jaren hockeykamp begeleider geweest, voornamelijk als 'hoofd huis' waarbij ik dan verantwoordelijk was voor mentale en fysieke welzijn van de kinderen. Ook bij kinderen van 6-10, al waren dat driedaagse kampen waarbij ze dan wel thuis sliepen. Contact met ouders ging dan via mij, maar het gebeurde vrij zelden dat er daadwerkelijk contact met ouders nodig was. De kinderen waren veel te druk bezig met vanalles en klein verdriet kon makkelijk worden opgelost door de groepsbegeleiders of door mij. En als het echt nodig was dan was contact zo gelegd.

Bij de slaapkampen waren de kinderen iets ouder, minimaal 8 of 9, en was er in de avonden wel iets meer verdriet, maar ook dat was vaak goed op te lossen zonder contact met ouders. In de 7 jaar dat ik kampen heb geleid, zo'n 6-8 per jaar, kan ik me maar vier keer contact met ouders opnemen herinneren, waarvan twee keer door ziek kind en twee keer door heimwee.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:42:00 #77
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204376103
Nee, gewoon thuis slapen. Dus zal zeker goed komen!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204376182
Dan komt het idd vast goed! Maar snap de zorgen/spanning ook wel hoor. Ik vond het als leider altijd fijn om te weten als ouders zorgen hadden of als het kind het heel spannend vond, zodat ik wist op welke kinderen ik wat extra moest letten of ze zich oke voelden. Dus even bespreken zou ik zeker doen!
pi_204380514
@MevrouwCactus Hoe werkt dat met Sjaak die vier dagen naar school gaat? Krijg je dan niet met leerplicht te maken? Of is het echt iets wat je gewoon met school kunt afspreken?

Mijn kleuter doet nu vijf ochtenden groep 1. Soms ook maar vier ochtenden omdat het nog steeds te veel is. Ik hoop natuurlijk dat het nog bijtrekt want hij zit er pas drie maanden.
Maar ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou gegaan is dus. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_204380766
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 april 2022 10:03 schreef PKM het volgende:
@:MevrouwCactus Hoe werkt dat met Sjaak die vier dagen naar school gaat? Krijg je dan niet met leerplicht te maken? Of is het echt iets wat je gewoon met school kunt afspreken?

Mijn kleuter doet nu vijf ochtenden groep 1. Soms ook maar vier ochtenden omdat het nog steeds te veel is. Ik hoop natuurlijk dat het nog bijtrekt want hij zit er pas drie maanden.
Maar ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou gegaan is dus. :)
Als je kind 4 is, heb je inderdaad nog niet te maken met leerplicht. Als je kind 5 jaar is, mag hij nog 5 uur in de week thuis blijven, en met toestemming van de directeur 10 uur per week. Dat is allemaal laagdrempelig te regelen.
Vanaf 6 jaar mag dat allemaal niet meer. Ik heb toen eerst contact gezocht met de leerplichtambtenaar. Die van ons is helaas een heks en zei dat Sjaak eerst vast moest lopen op school, daarna kon er een aanpassing komen of dat hij naar een andere school moest (dit was toen al zijn 3e school, hij was al 2 keer vastgelopen. Ik was woedend…).
We hebben toen gebruik gemaakt van de Variawet. Dan moet school een OPP schrijven en de jeugdarts van het consultatiebureau heeft een onderbouwing geschreven waarom zij er achter stond dat Sjaak 1 dag per week thuis blijft. Dat is toen allemaal ingediend bij de onderwijsinspectie (waardoor we leerplicht omzeilen) en goedgekeurd.

Overigens heb ik, na mijn verschrikkelijke gesprek met de lpa, contact gezocht met haar leidinggevende (coördinator leerplicht van de gemeente) en mijn verhaal gedaan. Deze coördinator was wel erg meedenkend en heeft deze route voorgesteld. Ook knijpt ze een oogje dicht als Sjaak vaker afwezig is. Ik hou hem namelijk wel wat vaker thuis, als ik het nodig vind. Gister was nog zo’n dag.
  zaterdag 9 april 2022 @ 11:04:23 #81
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_204381137
Ik heb indertijd via de school vrijstelling van leerplicht gekregen voor mijn zoon. Zij hadden het aangevraagd. Ik weet niet of dat nog steeds zo kan eigenlijk. Bij ons hield het in dat hij in principe gewoon elke dag naar school ging, maar dat ik (als ik 's ochtends al doorhad dat het echt niet zou gaan) hem gewoon thuis kon houden zonder ziekmelding of wat dan ook. Dus eigenlijk volstond het dat ik dan 's ochtends de school belde dat ik hem die dag thuis zou houden. Of dat ik aangaf dat hij eerst moest kalmeren en dat ik hem dan alsnog naar school zou brengen. Het gaf mij wel rust eigenlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_204381959
Bizar he, dat je dus eerst moet vastlopen voordat er iets kan...
Dat zegt de school van de oudste ook, als ze uitvalt dan kan er van alles, als we dat willen voorkomen niet.
We zijn met de begeleidster van de oudste hiermee bezig, maar het is een log systeem, school...
En weinig begrip als je niet gewoon in de pas loopt. I
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 9 april 2022 @ 12:48:14 #83
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_204382064
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 12:31 schreef Nijna het volgende:
Bizar he, dat je dus eerst moet vastlopen voordat er iets kan...
Dat zegt de school van de oudste ook, als ze uitvalt dan kan er van alles, als we dat willen voorkomen niet.
We zijn met de begeleidster van de oudste hiermee bezig, maar het is een log systeem, school...
En weinig begrip als je niet gewoon in de pas loopt. I
Ik heb ook altijd wel het gevoel gehad dat er in de basisschoolperiode veel meer en makkelijker ondersteuning mogelijk is dan op de middelbare school. Ik ken vrij veel verhalen van kinderen die het op de basisschool met kunst- en vliegwerk nog wisten te redden en die dan op de middelbare school vastliepen. En dan was het traject van ondersteuning en aanpassingen ineens veel moeilijker.

Je kind heeft dan zelf natuurlijk ook meer zeggenschap en is ook wat minder blij met bemoeienis van de ouders. Dat is op zich natuurlijk logisch, maar kan ook belemmerend werken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_204382323
Bedankt dames! Dat hij met 5 jaar nog niet volledig naar school hoeft was ik me niet van bewust. Daar begon ik me wat zorgen om te maken ja.

Wat een stom systeem dat je kind eerst moet vastlopen. Ik snap niet hoe dat in het belang van het kind is. :?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_204382845
Dat snap ik ook niet PKM, maar ik heb het idee dat scholen toch heel erg voorzichtig zijn met buiten de lijntjes kleuren. En dat is niet altijd in het belang van het kind, denk ik.
Ik denk dat met buiten de hokjes denken, je best een aantal kinderen binnen boord zou kunnen houden. Het zijn helemaal niet zulke ingewikkelde dingen die we vragen, maar het is wel een beetje buiten de lijntjes kleuren.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_204383575
Huidige school en vorige school wisten niet eens van die regel van 5 jarigen. Ik heb ze daar kennis mee laten maken. De vorige school wilde er eigenlijk niet aan, maar toen heb ik gezegd dat ze pech hadden. Daarna gingen ze er wel in mee. Huidige school is er veel relaxter over.

En inderdaad, als een kind vastloopt is er ineens een heleboel mogelijk. Sneu hè…
  zaterdag 9 april 2022 @ 19:18:19 #87
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_204385154
Jacob is van herfstvakantie tot kerstvakantie 1 dag per week thuis gebleven. Gewoon met de leerkracht afgesproken, was geen enkel probleem. Daarna nog een poosje een halve dag thuis en nu incidenteel. Dat mag allemaal buiten de directie om, omdat hij nog geen 5 is.

Dus PKM: gewoon voorstellen! Het gaf hier heel veel rust.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zaterdag 9 april 2022 @ 19:22:53 #88
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204385203
Een kind in onze klas (groep 3) gaat iedere donderdag 2 uur eerder naar huis omdat een hele dag te vermoeiend voor haar is. Ik denk dit gewoon zo afgesproken is met de leerkracht en evt directeur. Maarja, op de vrije school zijn ze vaak net iets makkelijker met regeltjes.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 9 april 2022 @ 19:53:35 #89
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_204385508
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2022 19:22 schreef SaskiaR het volgende:
Een kind in onze klas (groep 3) gaat iedere donderdag 2 uur eerder naar huis omdat een hele dag te vermoeiend voor haar is. Ik denk dit gewoon zo afgesproken is met de leerkracht en evt directeur. Maarja, op de vrije school zijn ze vaak net iets makkelijker met regeltjes.
Of ze hebben ook gebruik gemaakt van die Varia-optie. Die is daar wel voor bedoeld.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_204385650
@Lemijn voor nu hebben we afgesproken alleen ochtenden en hou ik hem thuis als het nodig is. Denk dat we dat minstens tot aan de zomervakantie zo houden. School geeft daar gelukkig ook alle ruimte voor.

Volgende week gaat hij voor het eerst ook de middag, vanwege de paasviering. oO<
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 9 april 2022 @ 20:31:23 #91
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_204385908
Fijn. Het duurt nog best lang voor hij 5 wordt, ze veranderen zo snel, dat je daar nog niet goed op kan anticiperen denk ik. Hoogstens tegen de zomer eens informeren misschien?

Hoe doen jullie het trouwens qua opvang nu? Dat lijkt me best ingewikkeld.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_204389656
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 20:31 schreef Lemijn het volgende:
Fijn. Het duurt nog best lang voor hij 5 wordt, ze veranderen zo snel, dat je daar nog niet goed op kan anticiperen denk ik. Hoogstens tegen de zomer eens informeren misschien?

Hoe doen jullie het trouwens qua opvang nu? Dat lijkt me best ingewikkeld.
Dit is zo waar. Het verschil tussen Dirk toen hij net begon op school en hoe hij nu na het einde van de week is, is echt wel groot. Hij gaat dan sinds eind september, maar waar hij toen echt halverwege de week afknapte is dat nu al veel beter. Het lukt nu zelfs om een speelafspraakje (max 2u) in een week te doen.

Wij doorlopen nu met Dirk een traject vanwege thuis vastlopen (agressie, paniekaanvallen, driftbuien etc) en vermoedens richting ASS. En ondanks dat hij op school dus niet vastloopt, hebben we hele korte lijntjes en denken ze echt (nu al) heel erg mee. Ik vermoed dat mochten we uitkomen op een aangepast leerschema, dat dat ook mogelijk is.

Nou hebben wij hier de school ook op uitgezocht en vanaf het begin al aangegeven hoe de situatie thuis is. Maar openheid leidde hier dus wel tot heel veel mogelijkheden. Hoe is het contact met jouw school (leerkracht, aanspreekpunt, directeur) @PKM?
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_204391403
Het klopt zeker dat ze snel veranderen en dat er nog veel kan gebeuren. Daarnaast kan ik me dan weer heel goed voorstellen dat het fijn is om te weten waar je over een half jaar aan toe bent. Het is iets anders om je kind met 5 jaar de hele week naar school te moeten sturen, dan dat je nu al weet dat hij nog gewoon 10 uur per week thuis mag blijven. Ander perspectief enzo.
pi_204391823
Ja wat @MevrouwCactus zegt. Ik vind het fijn om alvast te weten wat kan/mag als hij vijf jaar wordt.
De verandering tussen net gestart op school en nu, die zie ik ook hoor. Het agressieve op school is er grotendeels uit. Die vijf ochtenden redt hij ondertussen wel, eerst was dat maar drie/vier ochtenden hooguit.
Maar er zijn nog best wat dingen die niet zo lekker gaan, dus volgend jaar de volle lesweek dat zie ik echt nog niet voor me.

@Lemijn gelukkig werk ik niet. Ik heb ook geen idee hoe dat dan zou moeten want vermoedelijk zou hij met langere schooldagen ook weer vaker uitvallen. Laat staan als hij ook nog naar BSO zou moeten.

@Nanuke Wat fijn dat school ook gelijk met je mee denkt. Als je Dirk nu vaker thuis zou hebben, nemen de problemen thuis dan ook wat af?

Ik ben heel tevreden over de school. Het is ook niet zo'n grote school, dus het contact is meestal zo gelegd. Na de intern begeleider komt er ook een specialist jong kind kijken. Hij laat thuis en op school wel ongeveer hetzelfde gedrag zien.
Hij laat zich nu in ieder geval door beide juffen wel corrigeren in zijn gedrag, dat ging eerst echt niet. En nu hij minder vaak thuis blijft heeft hij ook vaker zijn lievelingsjuf. Als het haar dag was dan komt hij meestal veel vrolijker thuis. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_204397728
quote:
3s.gif Op zondag 10 april 2022 11:16 schreef PKM het volgende:
@:Nanuke Wat fijn dat school ook gelijk met je mee denkt. Als je Dirk nu vaker thuis zou hebben, nemen de problemen thuis dan ook wat af?
:N

Een van de beste dingen voor hem is regelmaat en voorspelbaarheid in de dagen. Dus elke dag naar school werkt beter dan hem een dag meer thuis houden.
Misschien dat het anders zou zijn als ik hem elke dag een halve dag kon laten gaan, maar dat gaat niet met mijn werk.

We gaan wel inzetten op verminderen van zijn (over)belasting op school, maar daarvoor lopen ook nog onderzoeken en zullen we moeten uitproberen wat wel/niet werkt.

Wel fijn te horen dat jullie ook een goede school hebben om mee te sparren. Geeft (vind ik) wel rust en vertrouwen voor als er meer ondersteuning of aanpassing nodig is.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_204405463
Mijn zoon zit in de ''allesch is van mij!'' fase. En nee, hij is allang geen kleuter meer :')
Ik verkocht vanmiddag zijn oude kleding, eiste hij het geld op _O- Want; van mij!!
Hufter was even vergeten dat hij woensdag al 50 euro van me krijgt voor de kermis en Koningsdag.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_204406019
@PoesInDoos Dat gaat hier soms ook zo, tot ik hem vertel dat dat wel mag, maar ik dan dus ook tussendoor niks extra's meer voor hem koop aan speelgoed of kleding :P Dan mag ik het geld ineens houden :D
pi_204406351
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:38 schreef Hupje het volgende:
@:PoesInDoos Dat gaat hier soms ook zo, tot ik hem vertel dat dat wel mag, maar ik dan dus ook tussendoor niks extra's meer voor hem koop aan speelgoed of kleding :P Dan mag ik het geld ineens houden :D
Hij wil me niet eens trakteren op een suikerspin :{w
Ach, je krijgt er zoooooveel voor terug hè O+ ;)
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_204482446
Waren hier ook leerkrachten actief? Misschien kunnen jullie hier een lichtje over schijnen :)

Mijn dochter zit in een vrij rumoerige klas. De juf werkt met een streepjessysteem; wanneer kinderen in de klas vervelend doen komt er een streepje. Bij 3 streepjes wordt er niet buiten gespeeld of mogen de kinderen niet op tijd naar huis. Dat wil zeggen, álle kinderen. Mijn dochter, die op school (te) braaf is, mag dan ook niet naar buiten of moet langer op school blijven. Zo sta ik geregeld nog om 15.10 te wachten terwijl er nog geen kind te bespeuren is uit haar klas (school gaat om 15.00 uit).

Ik ben het er niet mee eens dat door een stel oproerkraaiers alle kinderen de dupe zijn en ik zit te denken om de juf hierover te mailen. Tegelijkertijd wil ik me ook niet teveel bemoeien met haar werk. Voor hetzelfde geld zit hier een heel plausibel idee achter die ik niet kan ontdekken.

Dus leerkrachten die meelezen, is deze manier van straffen normaal? Wordt dit vaker op scholen zo gedaan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')