Eens.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Daarom misschien ook beter als Oekraïne niet wint. Denk dat als er eenmaal wat meer diplomatie opgang is gekomen Rusland en Oekraïne wel akkoord gaan met Krim en Donbass van Rusland + Oekraïnse constitutionele neutraliteit.
Het lijkt me echt niet aannemelijk dat Rusland nog meer Westwaarts gaat. Dat vind ik een beetje paniekvoetbal.
Je moet als Rusland zijnde ook net de mankracht e.d. hebben om een ambtelijk apparaat uit te rollen dat een bevolking van 44 miljoen mensen in het gareel te houden.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Iedereen die zij als gevaar zien (regeringsmedewerkers, politie, leger, mensen die gevochten hebben, etc.) zullen verdwijnen naar Siberie.
Probleem van Rusland is echter dat ze dat niet kunnen. En die soldaten willen ook een keer fatsoenlijk niet over de datum eten hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:03 schreef Gremen het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit.
Salarissen worden gewoon in Roebels betaald, niet in dollars of euro's
Zolang je alles in je eigen land kan doen, zoals machines bouwen, productie, woningen, voedsel verbouwen en iedereen krijgt daarvoor Roebels en geeft zijn roebels weer uit, maakt het niet of die Roebels 0,1 of 0,0001 euro waard zijn.
Het enige wat je na een tijdje niet meer kan is spullen uit het buitenland kopen.
Wat zouden ze winnen met capitulatie ?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:36 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Al denk ik dat Rusland gewoon, mede door het gebruik van alsmaar zwaardere wapens, Oekraïne tot capitulatie zal dwingen. Wat daarna zal volgen weet niemand maar ik verwacht niet veel goeds. Er zal een soort machtsvacuüm ontstaan en dat heeft zelden tot iets goeds geleid.
Ik denk eerder dat een zeer groot gedeelte daarvan met hulp van de bevolking zal onderduiken en van daaruit een guerrilla-oorlog beginnen. En dan heb je echt Afghanistan 2.0.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:38 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Iedereen die zij als gevaar zien (regeringsmedewerkers, politie, leger, mensen die gevochten hebben, etc.) zullen verdwijnen naar Siberie.
En volgens de Franse doctrine kan Frankrijk ze inzetten zodra hun belangen in gevaar komen. So what?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:38 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Gaat om kernwapens. Die zijn volgens de Russische doctrine geoorloofd bij verdere escalatie.
Wat gaan ze dan daarmee (over)winnen ?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:38 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Gaat om kernwapens. Die zijn volgens de Russische doctrine geoorloofd bij verdere escalatie.
Na het verhogen van de paraatheid van de nucleaire troepen (inmiddels alweer bijna twee weken geleden) van de Russen wordt er alleen nog maar op economisch vlak geëscaleerd. De Russische krijgsmacht blijkt bovendien een totaal gecorrumpeerde, amateuristische oud ijzer handel te zijn, ik maak me niet (meer) zo'n zorgen over militaire escalatie.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:33 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
> Het kan leiden tot een militair conflict waar onze defensie niet tegen is opgewassen.
Puur op dat zinnetje weet ik al dat hij onzin uitkraamt en dat ik het filmpje niet hoef te zien.
Voorlopig worden Oekraïense steden beschoten en steeds verder afgeknepen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:49 schreef DDDDDaaf het volgende:
De Russische krijgsmacht blijkt bovendien een totaal gecorrumpeerde, amateuristische oud ijzer handel te zijn, ik maak me niet (meer) zo'n zorgen over militaire escalatie.
Maar innemen lukt amper.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Voorlopig worden Oekraïense steden beschoten en steeds verder afgeknepen.
Dat kunnen ze dus wel.
Hij kan zeggen dat Oekraïne het zelf gedaan heeft om Rusland de schuld te geven.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:49 schreef Barbusse het volgende:
Putain gaf voor de oorlog een speech dat Oekraïne Russisch was. Daar nu een nuke opgooien kan hij echt niet verkopen in Rusland lijkt me.
Als ze die in zetten gaan ze er of van uit dat het westen toch niet terugslaat. Of anders zal het ze er voornamelijk om draaien dat niemand wint. Als hij niet wint, dan niemand.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat gaan ze dan daarmee (over)winnen ?
Ik probeer het te begrijpen wat hier wmb sws al onbegrijpelijk is.
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:27 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Welke oorlog volgt hij als hij denkt dat de NAVO niet opgewassen is tegen dit Rusland?
Als er dan niet meteen een Franse, Britse of Amerikaanse nuke op zijn treiter is gesmeten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij kan zeggen dat Oekraïne het zelf gedaan heeft om Rusland de schuld te geven.
[..]
Als ze die in zetten gaan ze er of van uit dat het westen toch niet terugslaat. Of anders zal het ze er voornamelijk om draaien dat niemand wint. Als hij niet wint, dan niemand.
Omdat hun militaire hardware en doctrine nog uit de koude oorlog stammen. Het Russiche defensiebudget is (gelukkig voor ons) aan Mercedessen en Bentleys voor generaals gespendeerd ipv aan moderne militaire hardware. Sascha uit de Siberische leegte kan immers prima op ingeblikte proviand uit 1987 met een T-62 vechten voor het zoveelste miljardenjacht en paleis van één of andere oligarch.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus wel.
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:27 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Welke oorlog volgt hij als hij denkt dat de NAVO niet opgewassen is tegen dit Rusland?
De NAVO zal slechts gooien als afscheidsgroet.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als er dan niet meteen een Franse, Britse of Amerikaanse nuke op zijn treiter is gesmeten.
Natuurlijk kun je een land naar de filistijnen gooien maar dat zegt mij weinig.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus wel.
Ik denk niet dat Oekraine akkoord zal gaan met iets waar Putin de leiding over heeft.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Daarom misschien ook beter als Oekraïne niet wint. Denk dat als er eenmaal wat meer diplomatie opgang is gekomen Rusland en Oekraïne wel akkoord gaan met Krim en Donbass van Rusland + Oekraïnse constitutionele neutraliteit.
Het lijkt me echt niet aannemelijk dat Rusland nog meer Westwaarts gaat. Dat vind ik een beetje paniekvoetbal.
Die raketwerpers hebben weinig range. Deze jongens blazen ze al tot puin voordat ze in de buurt kunnen komen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:56 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.
Deze worden ongetwijfeld wel massaal tegen Navo troepen ingezet
Zelfde geld voor de niet-nucleaire FOAB's
En dit zijn pas twee voorbeelden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat lukt geen enkel leger bij het verzet zoals de Oekraïne dat toont. Onmogelijk om straat voor straat in te nemen met de troepen die Rusland nu inzet. Laat staan het hele land.quote:
Nou, wat ontzettend indrukwekkend.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:58 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.
Deze worden ongetwijfeld wel massaal tegen Navo troepen ingezet'
Zelfde geld voor de niet-nucleaire FOAB's
En dit zijn pas twee voorbeelden
Dat gaat hem in dit informatietijdperk echt niet lukken, ongeacht hoeveel controle op de pers en Internet hij er tegenaan gooit. Never. Niemals.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:54 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij kan zeggen dat Oekraïne het zelf gedaan heeft om Rusland de schuld te geven.
Over wapens gesproken. Ik las hier dat een Bayraktar 5 miljoen dollar kost.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Westerse vrijwilligers, geweren, stingers en anti tank wapens sturen is nog ok, maar als het meer wordt dan dat dan escaleert het naar WW3
https://www.reddit.com/r/(...)ies_sending_ukraine/
=======================================================
Why aren't allied countries sending Ukraine long-range missiles?
I have limited knowledge of military hardware, so apologies if this is a dumb question, but it seems odd that nobody's talking about sending Ukraine cruise or ballistic missiles. I understand the reason for not sending fighter jets is that they cannot fly from a NATO air base to Ukraine because that would imply NATO's direct involvement in the conflict, but surely missiles could be put on a truck or something to get them to a launch location in western Ukraine?
It seems odd to me that all of the weapons that have been sent (except for arguably a few artillery pieces) can only realistically be used against Russian and Belarusian forces already in Ukraine or over its airspace. It seems to me that surely we ought to be sending them weapons that they could use to strike:
Airfields, missile launch sites, and bases in Belarus, and western Russia.
The Sevastopol navy base
Russian ships out in the Black Sea
==========================================
Reply
Russia and NATO are playing an old game that both have forgotten many of the moves in. That is fighting proxy wars against nuclear armed opponent. The theory is both sides have an "escalation ladder" a set of steps where they can escalate the next move. In the this jargon Russia has more escalation steps it can make and less distance between them. They have millions of Ukrainians hostage in cities and are on the field in the war. So any NATO move has to be aware Russia can turn up the pain on Ukrainian civilians and possibly drag NATO closer to an actual war.
So by maintaining the escalation at the current state, an equilibrium, NATO can support the Ukrainians without destabilizing the current equilibrium.
The risk is that if things start escalating, emotive public opinion, panicked leaders unused to this kind of crisis and a backs to the wall Russian leadership could get out of control.
Hoeft ook niet, gewoon een grote stad compleet platbombarderen met baby's, kleuters, meisjes en vrouwen erin en het is gedaan met het verzet.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat lukt geen enkel leger bij het verzet zoals de Oekraïne dat toont. Onmogelijk om straat voor straat in te nemen met de troepen die Rusland nu inzet. Laat staan het hele land.
IS deed wel wat meer dan de gevangen 'bekentenissen' laten afleggen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 22:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
We hebben geen manier om vast te stellen of die mannen daar uit vrije wil staan en of het hun eigen woorden zijn.
Kijk, we waren allemaal (terecht!) verontwaardigd toen IS krijgsgevangenen voor de camera zette als propaganda. Nu is het Oekraïnse leger absoluut geen IS, maar dit is in essentie weinig anders natuurlijk.
Daar moet de NATO het ook gewoon bij laten: burgers opvangen. Enige sancties. Op het moment dat Polen gevecht vliegtuigen gaat sturen, of wanneer NATO een no fly zone instelt, of reageert op dreiging in een nucleaire centrale, krijg je sowieso een WWIII waar escalaties steeds harder zullen gaan en waarbij onderhandelen steeds moeilijker en moeilijker word. Met ontelbaar veel slachtoffers.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Westerse vrijwilligers, geweren, stingers en anti tank wapens sturen is nog ok, maar als het meer wordt dan dat dan escaleert het naar WW3
https://www.reddit.com/r/(...)ies_sending_ukraine/
Why aren't allied countries sending Ukraine long-range missiles?
I have limited knowledge of military hardware, so apologies if this is a dumb question, but it seems odd that nobody's talking about sending Ukraine cruise or ballistic missiles. I understand the reason for not sending fighter jets is that they cannot fly from a NATO air base to Ukraine because that would imply NATO's direct involvement in the conflict, but surely missiles could be put on a truck or something to get them to a launch location in western Ukraine?
It seems odd to me that all of the weapons that have been sent (except for arguably a few artillery pieces) can only realistically be used against Russian and Belarusian forces already in Ukraine or over its airspace. It seems to me that surely we ought to be sending them weapons that they could use to strike:
Airfields, missile launch sites, and bases in Belarus, and western Russia.
The Sevastopol navy base
Russian ships out in the Black Sea
Reply
Russia and NATO are playing an old game that both have forgotten many of the moves in. That is fighting proxy wars against nuclear armed opponent. The theory is both sides have an "escalation ladder" a set of steps where they can escalate the next move. In the this jargon Russia has more escalation steps it can make and less distance between them. They have millions of Ukrainians hostage in cities and are on the field in the war. So any NATO move has to be aware Russia can turn up the pain on Ukrainian civilians and possibly drag NATO closer to an actual war.
So by maintaining the escalation at the current state, an equilibrium, NATO can support the Ukrainians without destabilizing the current equilibrium.
The risk is that if things start escalating, emotive public opinion, panicked leaders unused to this kind of crisis and a backs to the wall Russian leadership could get out of control.
IS zette die krijgsgevangenen levend in brand, liet ze verdrinken in het water, of lieten er een tank over rijden.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 22:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
We hebben geen manier om vast te stellen of die mannen daar uit vrije wil staan en of het hun eigen woorden zijn.
Kijk, we waren allemaal (terecht!) verontwaardigd toen IS krijgsgevangenen voor de camera zette als propaganda. Nu is het Oekraïnse leger absoluut geen IS, maar dit is in essentie weinig anders natuurlijk.
Katjoesja!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:56 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Deze worden ongetwijfeld wel massaal tegen Navo troepen ingezet
Mijn punt is dat degene die nu zeggen dat aangetoond is dat het Russisch leger zwaar overschat is en dus conventioneel geen gevaar voor NAVO zich beter even verdiepen in de wapens die Rusland nog niet of nauwelijks heeft ingezet.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nou, wat ontzettend indrukwekkend.
Alles wat daar mee vernietigd wordt dient vervolgens, na een Oekraïense capitulatie, in de komende jaren weer met miljarden roebels aan belastinggeld van straatarme Russen opnieuw opgebouwd te worden terwijl tegelijkertijd een bejaarde, maar stinkend rijke, Poetin zijn luier in een verzorgingshuis ligt vol te schijten en Russische oligarchen één of andere Svetlana liggen door te smeren op hun jacht in de haven van Saint Tropez. Voor dat nobele doel mag moedertje Rusland nu tienduizenden jonge mannen in de Oekraïense modder laten sneuvelen.
Doet me denken aan de restauratie filmpjes waarin men steeds héél toevallig langs de weg van allerlei spullen ziet liggen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 22:27 schreef polderturk het volgende:
Russen tonen ook gewoon Oekraïnse verliezen.
[ twitter ]
Tegenwoordig zijn zoveel wapens zo krachtig dat je er nauwelijks iets mee kan. Neem de kernwapens als duidelijkste voorbeeld.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:10 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Mijn punt is dat degene die nu zeggen dat aangetoond is dat het Russisch leger zwaar overschat is en dus conventioneel geen gevaar voor NAVO zich beter even verdiepen in de wapens die Rusland nog niet of nauwelijks heeft ingezet.
Ik zie de navo wel in actie komen als Kiev helemaal plat gebombardeerd word, dan zal er teveel druk zijn uit emotie. Je kan dan alleen nog maar hopen dat er iemand een koel hoofd houdt door de rest ervan te overtuigen dat het dan alleen maar erger zal worden.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:08 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, gewoon een grote stad compleet platbombarderen met baby's, kleuters, meisjes en vrouwen erin en het is gedaan met het verzet.
Zal snel afgelopen zijn na een paar waarschuw nukes op een paar onbewoonde eilanden in de Noord en Oostzeequote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zie de navo wel in actie komen als Kiev helemaal plat gebombardeerd word, dan zal er teveel druk zijn uit emotie. Je kan dan alleen nog maar hopen dat er iemand een koel hoofd houdt door de rest ervan te overtuigen dat het dan alleen maar erger zal worden.
NATO heeft een zwaar overgewicht in de lucht. Die wapens zijn kansloos.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:10 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Mijn punt is dat degene die nu zeggen dat aangetoond is dat het Russisch leger zwaar overschat is en dus conventioneel geen gevaar voor NAVO zich beter even verdiepen in de wapens die Rusland nog niet of nauwelijks heeft ingezet.
Nog meer sancties zonder kostbaar Westers bloed te vergieten zal dan een te lichte reactie zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zie de navo wel in actie komen als Kiev helemaal plat gebombardeerd word, dan zal er teveel druk zijn uit emotie. Je kan dan alleen nog maar hopen dat er iemand een koel hoofd houdt door de rest ervan te overtuigen dat het dan alleen maar erger zal worden.
Dat past ook in de opzet dat ze het willen redden van onderdrukking...... en dan ga je niet dood en verderf zaaien om je zakken te vullen, slaven te maken of een punt te maken.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 23:56 schreef DeOlifantvis het volgende:
Rusland zn strategie lijkt te zijn om eerst dienstplichtigen en reservisten als afschrikmiddel te sturen. Daarom noemt Putin het waarschijnlijk ook geen oorlog en laat hij dat verbieden. Degenen die gestuurd waren moeslten denken dat het een trainingsmissie is.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat lukt geen enkel leger bij het verzet zoals de Oekraïne dat toont. Onmogelijk om straat voor straat in te nemen met de troepen die Rusland nu inzet. Laat staan het hele land.
vraag is waar er gevochten wordt. Is het dicht bij Rusland dan denk ik dat de NAVO wegens de S-400 niks heeft aan dat luchtovergewicht.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
NATO heeft een zwaar overgewicht in de lucht. Die wapens zijn kansloos.
Poetin's oud ijzer vuilnisbelt heeft die wapens al lang en breed ingezet en het enige wat ze daarmee bereikt hebben is dat de gemiddelde Oleg en Natascha nog meer roebels aan belastinggeld mogen ophoesten om al die zinloze verwoesting in Oekraïne na de oorlog terug op te bouwen. Poetin en zijn oligarchische vriendjes en vriendinnetjes gaan daar namelijk niet voor krom liggen. Die genieten liever van hun met belastinggeld betaalde prada en gucci tasjes en andere, nutteloze verwijfde peperdure rotzooi.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:10 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
Dan krijg je het land nog niet onder controle. Je krijgt dan te maken met een bevolking die je al niet zit zitten zoveel haat dat de lap grond een blok aan het been gaat worden. En waar halen de Russen de middelen vandaan om het land op te bouwen met een bevolking die je haat waarbij milities je het leven zuur gaan maken? Die middelen hebben ze niet. De VS dacht dat ook te kunnen realiseren in Irak en Afghanistan, Libië. Maar dat is ook mislukt.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:08 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Hoeft ook niet, gewoon een grote stad compleet platbombarderen met baby's, kleuters, meisjes en vrouwen erin en het is gedaan met het verzet.
Ook daar heeft men ongetwijfeld een scenario voor.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:15 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
vraag is waar er gevochten wordt. Is het dicht bij Rusland dan denk ik dat de NAVO wegens de S-400 niks heeft aan dat luchtovergewicht.
Die aantallen kloppen niet, kijk naar ons, die paar resterende F16's zijn eigenlijk compleet versleten (ze durfden die van de week niet door de geluidbarrière heen te laten vliegen) en die paar F35's die we hebben schijnen niet zo best te zijn nog niet (kinderziektes en gewenning en derde keuze) plus het is eigenlijk de speelgoedversie van de F22.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
NATO heeft een zwaar overgewicht in de lucht. Die wapens zijn kansloos.
Van Uhm gaf gisteren bij Op1 aan dat hij denkt dat Oekraïne dan het strijdtoneel wordt.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:15 schreef DeOlifantvis het volgende:
[..]
vraag is waar er gevochten wordt. Is het dicht bij Rusland dan denk ik dat de NAVO wegens de S-400 niks heeft aan dat luchtovergewicht.
Precies.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Daar moet de NATO het ook gewoon bij laten: burgers opvangen. Enige sancties. Op het moment dat Polen gevecht vliegtuigen gaat sturen, of wanneer NATO een no fly zone instelt, of reageert op dreiging in een nucleaire centrale, krijg je sowieso een WWIII waar escalaties steeds harder zullen gaan en waarbij onderhandelen steeds moeilijker en moeilijker word. Met ontelbaar veel slachtoffers.
Dan zal dicht bij Polen de situatie heel anders zijn dan in het Oosten. Dus dat wordt wellicht de Dnjeperse muur die de wereld verdeeldquote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van Uhm gaf gisteren bij Op1 aan dat hij denkt dat Oekraïne dan het strijdtoneel wordt.
Uh, nee.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 00:19 schreef UitStraling het volgende:
plus het is eigenlijk de speelgoedversie van de F22.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |