abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204044745
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Westerse vrijwilligers, geweren, stingers en anti tank wapens sturen is nog ok, maar als het meer wordt dan dat dan escaleert het naar WW3

https://www.reddit.com/r/(...)ies_sending_ukraine/
=======================================================
Why aren't allied countries sending Ukraine long-range missiles?
I have limited knowledge of military hardware, so apologies if this is a dumb question, but it seems odd that nobody's talking about sending Ukraine cruise or ballistic missiles. I understand the reason for not sending fighter jets is that they cannot fly from a NATO air base to Ukraine because that would imply NATO's direct involvement in the conflict, but surely missiles could be put on a truck or something to get them to a launch location in western Ukraine?

It seems odd to me that all of the weapons that have been sent (except for arguably a few artillery pieces) can only realistically be used against Russian and Belarusian forces already in Ukraine or over its airspace. It seems to me that surely we ought to be sending them weapons that they could use to strike:

Airfields, missile launch sites, and bases in Belarus, and western Russia.

The Sevastopol navy base

Russian ships out in the Black Sea

==========================================
Reply
Russia and NATO are playing an old game that both have forgotten many of the moves in. That is fighting proxy wars against nuclear armed opponent. The theory is both sides have an "escalation ladder" a set of steps where they can escalate the next move. In the this jargon Russia has more escalation steps it can make and less distance between them. They have millions of Ukrainians hostage in cities and are on the field in the war. So any NATO move has to be aware Russia can turn up the pain on Ukrainian civilians and possibly drag NATO closer to an actual war.

So by maintaining the escalation at the current state, an equilibrium, NATO can support the Ukrainians without destabilizing the current equilibrium.

The risk is that if things start escalating, emotive public opinion, panicked leaders unused to this kind of crisis and a backs to the wall Russian leadership could get out of control.
Over wapens gesproken. Ik las hier dat een Bayraktar 5 miljoen dollar kost.

Dan kan het westen ook wel 100 Bayraktars leveren, dat is 500 miljoen, nog steeds goed te betalen.

Moet je eens indenken wat er gebeurt als er 100 van dat soort drones op de Russen gaan jagen...
pi_204044750
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat lukt geen enkel leger bij het verzet zoals de Oekraïne dat toont. Onmogelijk om straat voor straat in te nemen met de troepen die Rusland nu inzet. Laat staan het hele land.
Hoeft ook niet, gewoon een grote stad compleet platbombarderen met baby's, kleuters, meisjes en vrouwen erin en het is gedaan met het verzet.
graag verwijderen
pi_204044753
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 22:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
We hebben geen manier om vast te stellen of die mannen daar uit vrije wil staan en of het hun eigen woorden zijn.

Kijk, we waren allemaal (terecht!) verontwaardigd toen IS krijgsgevangenen voor de camera zette als propaganda. Nu is het Oekraïnse leger absoluut geen IS, maar dit is in essentie weinig anders natuurlijk.
IS deed wel wat meer dan de gevangen 'bekentenissen' laten afleggen.
En ik denk ook niet dat Oekraïene er goed op zou staan als we Russiche piloten overgoten met benzine in een kooi te zien krijgen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204044763
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Dus Westerse vrijwilligers, geweren, stingers en anti tank wapens sturen is nog ok, maar als het meer wordt dan dat dan escaleert het naar WW3

https://www.reddit.com/r/(...)ies_sending_ukraine/
Why aren't allied countries sending Ukraine long-range missiles?
I have limited knowledge of military hardware, so apologies if this is a dumb question, but it seems odd that nobody's talking about sending Ukraine cruise or ballistic missiles. I understand the reason for not sending fighter jets is that they cannot fly from a NATO air base to Ukraine because that would imply NATO's direct involvement in the conflict, but surely missiles could be put on a truck or something to get them to a launch location in western Ukraine?

It seems odd to me that all of the weapons that have been sent (except for arguably a few artillery pieces) can only realistically be used against Russian and Belarusian forces already in Ukraine or over its airspace. It seems to me that surely we ought to be sending them weapons that they could use to strike:

Airfields, missile launch sites, and bases in Belarus, and western Russia.

The Sevastopol navy base

Russian ships out in the Black Sea

Reply
Russia and NATO are playing an old game that both have forgotten many of the moves in. That is fighting proxy wars against nuclear armed opponent. The theory is both sides have an "escalation ladder" a set of steps where they can escalate the next move. In the this jargon Russia has more escalation steps it can make and less distance between them. They have millions of Ukrainians hostage in cities and are on the field in the war. So any NATO move has to be aware Russia can turn up the pain on Ukrainian civilians and possibly drag NATO closer to an actual war.

So by maintaining the escalation at the current state, an equilibrium, NATO can support the Ukrainians without destabilizing the current equilibrium.

The risk is that if things start escalating, emotive public opinion, panicked leaders unused to this kind of crisis and a backs to the wall Russian leadership could get out of control.
Daar moet de NATO het ook gewoon bij laten: burgers opvangen. Enige sancties. Op het moment dat Polen gevecht vliegtuigen gaat sturen, of wanneer NATO een no fly zone instelt, of reageert op dreiging in een nucleaire centrale, krijg je sowieso een WWIII waar escalaties steeds harder zullen gaan en waarbij onderhandelen steeds moeilijker en moeilijker word. Met ontelbaar veel slachtoffers.
pi_204044766
Van mij mag NATO best zwaardere SAMs sturen. Alleen welke vereisen geen acht weken training of ingewikkelde logistiek voor de Oekraine?

Kom je uit bij de S300.
pi_204044772
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 22:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[..]
We hebben geen manier om vast te stellen of die mannen daar uit vrije wil staan en of het hun eigen woorden zijn.

Kijk, we waren allemaal (terecht!) verontwaardigd toen IS krijgsgevangenen voor de camera zette als propaganda. Nu is het Oekraïnse leger absoluut geen IS, maar dit is in essentie weinig anders natuurlijk.
IS zette die krijgsgevangenen levend in brand, liet ze verdrinken in het water, of lieten er een tank over rijden.

Dat is nogal een verschil.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 00:10:10 #282
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204044773
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 23:56 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.

Deze worden ongetwijfeld wel massaal tegen Navo troepen ingezet

Katjoesja!

Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204044777
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:06 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]
Nou, wat ontzettend indrukwekkend.

Alles wat daar mee vernietigd wordt dient vervolgens, na een Oekraïense capitulatie, in de komende jaren weer met miljarden roebels aan belastinggeld van straatarme Russen opnieuw opgebouwd te worden terwijl tegelijkertijd een bejaarde, maar stinkend rijke, Poetin zijn luier in een verzorgingshuis ligt vol te schijten en Russische oligarchen één of andere Svetlana liggen door te smeren op hun jacht in de haven van Saint Tropez. Voor dat nobele doel mag moedertje Rusland nu tienduizenden jonge mannen in de Oekraïense modder laten sneuvelen.
Mijn punt is dat degene die nu zeggen dat aangetoond is dat het Russisch leger zwaar overschat is en dus conventioneel geen gevaar voor NAVO zich beter even verdiepen in de wapens die Rusland nog niet of nauwelijks heeft ingezet.
pi_204044782
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 22:27 schreef polderturk het volgende:
Russen tonen ook gewoon Oekraïnse verliezen.
[ twitter ]
Doet me denken aan de restauratie filmpjes waarin men steeds héél toevallig langs de weg van allerlei spullen ziet liggen.
Alleen zitten die raketten hier niet onder de troep en valt er niets op te knappen. -O-
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_204044789
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:10 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
Mijn punt is dat degene die nu zeggen dat aangetoond is dat het Russisch leger zwaar overschat is en dus conventioneel geen gevaar voor NAVO zich beter even verdiepen in de wapens die Rusland nog niet of nauwelijks heeft ingezet.
Tegenwoordig zijn zoveel wapens zo krachtig dat je er nauwelijks iets mee kan. Neem de kernwapens als duidelijkste voorbeeld.
pi_204044793
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:08 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Hoeft ook niet, gewoon een grote stad compleet platbombarderen met baby's, kleuters, meisjes en vrouwen erin en het is gedaan met het verzet.
Ik zie de navo wel in actie komen als Kiev helemaal plat gebombardeerd word, dan zal er teveel druk zijn uit emotie. Je kan dan alleen nog maar hopen dat er iemand een koel hoofd houdt door de rest ervan te overtuigen dat het dan alleen maar erger zal worden.
pi_204044805
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ik zie de navo wel in actie komen als Kiev helemaal plat gebombardeerd word, dan zal er teveel druk zijn uit emotie. Je kan dan alleen nog maar hopen dat er iemand een koel hoofd houdt door de rest ervan te overtuigen dat het dan alleen maar erger zal worden.
Zal snel afgelopen zijn na een paar waarschuw nukes op een paar onbewoonde eilanden in de Noord en Oostzee
pi_204044807
quote:

[..]
NATO heeft een zwaar overgewicht in de lucht. Die wapens zijn kansloos.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_204044811
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:11 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Nog meer sancties zonder kostbaar Westers bloed te vergieten zal dan een te lichte reactie zijn inderdaad.
graag verwijderen
  zaterdag 12 maart 2022 @ 00:15:12 #290
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_204044812
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 23:56 schreef DeOlifantvis het volgende:
Ik krijg toch het idee dat Rusland met de handrem vecht en lang niet alles inzet wat ze kunnen doen.
Dat past ook in de opzet dat ze het willen redden van onderdrukking...... en dan ga je niet dood en verderf zaaien om je zakken te vullen, slaven te maken of een punt te maken.

Ik krijg meer en meer het idee dat men op de grond ook niet goed meer weet wat ze daar (waarvoor, voor wie) nu precies aan het doen zijn. Ook het establishment zal zich niet senang voelen met sancties voor het grote doel.
Geen welkomstcomités, bloemen, joekers, CocaCola, Heineken, Netflix en MacDo's met kans dat je bankaccount alleen nog goed voor plaatselijk monopoly.

Althans ik heb op de mijn ter beschikking zijnde TV & Info kanalen nog niet in de verste verte uit die contreien een gelukskreet waargenomen. Alleen maar boze en verdrietige mensen die hun geweldenaars misprijzend benaderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_204044815
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat lukt geen enkel leger bij het verzet zoals de Oekraïne dat toont. Onmogelijk om straat voor straat in te nemen met de troepen die Rusland nu inzet. Laat staan het hele land.
Rusland zn strategie lijkt te zijn om eerst dienstplichtigen en reservisten als afschrikmiddel te sturen. Daarom noemt Putin het waarschijnlijk ook geen oorlog en laat hij dat verbieden. Degenen die gestuurd waren moeslten denken dat het een trainingsmissie is.

Hij zal voor het vervolg eerder die strijders uit Syrie voor de leeuwen willen gooien. Dan kan hij de betere troepen nog inzetten tegen de NATO.

Misschien beschermen juist die betere troepen het Kremlin uiteindelijk ipv dat ze met een zware opstand willen dealen. Een dictator zal het beste voor eigen veiligheid willen.
pi_204044817
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:14 schreef Barbusse het volgende:

[..]
vraag is waar er gevochten wordt. Is het dicht bij Rusland dan denk ik dat de NAVO wegens de S-400 niks heeft aan dat luchtovergewicht.
pi_204044821
quote:

[..]
Poetin's oud ijzer vuilnisbelt heeft die wapens al lang en breed ingezet en het enige wat ze daarmee bereikt hebben is dat de gemiddelde Oleg en Natascha nog meer roebels aan belastinggeld mogen ophoesten om al die zinloze verwoesting in Oekraïne na de oorlog terug op te bouwen. Poetin en zijn oligarchische vriendjes en vriendinnetjes gaan daar namelijk niet voor krom liggen. Die genieten liever van hun met belastinggeld betaalde prada en gucci tasjes en andere, nutteloze verwijfde peperdure rotzooi.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_204044823
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:08 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Dan krijg je het land nog niet onder controle. Je krijgt dan te maken met een bevolking die je al niet zit zitten zoveel haat dat de lap grond een blok aan het been gaat worden. En waar halen de Russen de middelen vandaan om het land op te bouwen met een bevolking die je haat waarbij milities je het leven zuur gaan maken? Die middelen hebben ze niet. De VS dacht dat ook te kunnen realiseren in Irak en Afghanistan, Libië. Maar dat is ook mislukt.

Ik onderschat de Russen niet. Dat hebben we al veel te lang gedaan net als met China. Maar een wereldmacht zal Rusland nooit worden. Zeker niet op deze manier.
pi_204044829
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:15 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
vraag is waar er gevochten wordt. Is het dicht bij Rusland dan denk ik dat de NAVO wegens de S-400 niks heeft aan dat luchtovergewicht.
Ook daar heeft men ongetwijfeld een scenario voor.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_204044835
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:14 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Die aantallen kloppen niet, kijk naar ons, die paar resterende F16's zijn eigenlijk compleet versleten (ze durfden die van de week niet door de geluidbarrière heen te laten vliegen) en die paar F35's die we hebben schijnen niet zo best te zijn nog niet (kinderziektes en gewenning en derde keuze) plus het is eigenlijk de speelgoedversie van de F22.
graag verwijderen
pi_204044836
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:15 schreef DeOlifantvis het volgende:

[..]
Van Uhm gaf gisteren bij Op1 aan dat hij denkt dat Oekraïne dan het strijdtoneel wordt.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 maart 2022 @ 00:20:31 #298
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_204044843
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:09 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Daar moet de NATO het ook gewoon bij laten: burgers opvangen. Enige sancties. Op het moment dat Polen gevecht vliegtuigen gaat sturen, of wanneer NATO een no fly zone instelt, of reageert op dreiging in een nucleaire centrale, krijg je sowieso een WWIII waar escalaties steeds harder zullen gaan en waarbij onderhandelen steeds moeilijker en moeilijker word. Met ontelbaar veel slachtoffers.
Precies.

Sancties die er nu zijn gewoon langdurig aanhouden. Laat Rusland maar economisch naar de klote gaan door de sancties. Ook het leveren van defensieve wapens kan gewoon blijven doorgaan. Laat Rusland maar militair gezien naar de klote gaan en meer en meer materiaal verliezen.

Ik snap dat veel mensen in een soort van "paniek" zitten en denken dat Rusland alles en iedereen gaat aanvallen nadat ze klaar zijn in Oekraïne, maar ik zie dat echt niet gebeuren. Waarom denk je dat ze Oekraïne hebben gepakt en niet Letland, Litouwen of Estland? Waarom niet Finland? Die laatste is niet eens NAVO-lid.

Je kan van alles zeggen over Putin, maar dom is hij echt niet. Ik denk ook niet dat die opeens "batshit crazy" is geworden. Aanval op Oekraïne zag je al maanden of zelfs jaren aankomen. Hij heeft dit zelf al meerdere malen hardop gezegd. Oekraïne was nog het enige wat Putin kon pakken/aanvallen om zijn invloed uit te breiden. Wit-Rusland is zogenaamd soeverein, maar zonder de hulp van Putin was Lukashenko al van een brug gegooid. Nu wilde hij hetzelfde doen in Oekraïne. Hij, of eigenlijk zijn inlichtingendienst, heeft/hebben zich wel zwaar vergist in hoe welwillend Oekraïne zou zijn.

Als Putin echt uit was om een WWIII had hij wel iets geprobeerd in Finland, Letland, Litouwen, Estland of een ander NAVO-lid. Oekraïne was zijn laatste kans en door Oekraïne richting de EU en NAVO te trekken kon Putin, in zijn ogen, niet anders dan nu aanvallen.

Nee, ik wil niet dat men maar buigt en toegeeft aan Putin, maar escaleren omdat je een te grote ego hebt om dit op te lossen met diplomatie lijkt mij ook niet een weg die wij moeten inslaan.

Ja, Rusland is de agressor. Ja, Rusland valt een soeverein land binnen. Ja, Rusland zorgt voor onnodig veel doden, waaronder ook burgers. Echter is het ook een feit dat Rusland Oekraïne morgen met de grond gelijk zou kunnen maken als ze echt uit waren op totale vernietiging.

Dat zowel Rusland als de VS (en dus ook de NAVO) het op zo'n manier benaderen is eigenlijk een teken dat niemand uit is op verdere escalatie.
pi_204044848
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:19 schreef Halcon het volgende:

[..]
Van Uhm gaf gisteren bij Op1 aan dat hij denkt dat Oekraïne dan het strijdtoneel wordt.
Dan zal dicht bij Polen de situatie heel anders zijn dan in het Oosten. Dus dat wordt wellicht de Dnjeperse muur die de wereld verdeeld
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 12 maart 2022 @ 00:23:52 #300
284411 crew  heywoodu
pi_204044854
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 00:19 schreef UitStraling het volgende:
plus het is eigenlijk de speelgoedversie van de F22.
Uh, nee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')