Interessant artikel over de Britse komedienne Shaparak Khorsandi hierover: https://uk.news.yahoo.com(...)sSF_adSX-Hwal7-L5pQAquote:Op woensdag 7 september 2022 11:24 schreef lunapuella het volgende:
Ik weet niet of dat opgeven is. Sommige mensen hechten er gewoon niet zoveel waarde aan. Ik ken iemand met een heel Nederlandse naam die juist in een internationale omgeving werkt. Die heeft zoiets van 'ze gaan het toch nooit exact goed zeggen, dus laten we echt werk gaan verzetten en hier geen tijd aan verdoen.'
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zo'n instelling vanuit een autochtone meerderheidspositie makkelijker is dan wanneer je bijvoorbeeld een etnische minderheid bent, dan spelen er veel meer waarden mee.
Ik heb even teruggelezen, helemaal gemistquote:Op woensdag 7 september 2022 10:57 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Vier weken geleden alweer. En heel braaf medegedeeld in het z&g topic hoor.
Ik heb zelf een tijdje in Engeland gewoond en iedereen sprak mijn naam gewoon correct uit. Op vakantie hetzelfde verhaal met Aapie, niet op z’n Engels maar gewoon zoals wij het uitspreken. Zelfde geldt voor mijn man waarvan je de naam ook Engels uit kan spreken maar bij hem is het op z’n Frans. Ik denk dus als mensen gewoon hun best doen (zoals in mijn ervaring) dat je gewoon prima je eigen naam kunt behouden.quote:Op woensdag 7 september 2022 11:24 schreef lunapuella het volgende:
Ik weet niet of dat opgeven is. Sommige mensen hechten er gewoon niet zoveel waarde aan. Ik ken iemand met een heel Nederlandse naam die juist in een internationale omgeving werkt. Die heeft zoiets van 'ze gaan het toch nooit exact goed zeggen, dus laten we echt werk gaan verzetten en hier geen tijd aan verdoen.'
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zo'n instelling vanuit een autochtone meerderheidspositie makkelijker is dan wanneer je bijvoorbeeld een etnische minderheid bent, dan spelen er veel meer waarden mee.
Maar Engelsen kunnen toch ook Frans leren en dus de eu-klank?quote:Op woensdag 7 september 2022 12:27 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn naam kunnen ze in het Engels niet uitspreken (mijn naam heeft een “eu”) dus ja, ik heb het opgegeven.
Nou ja, dat varieert dus per naam en persoonlijke instelling. En dat is prima.quote:Op woensdag 7 september 2022 12:07 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dus als mensen gewoon hun best doen (zoals in mijn ervaring) dat je gewoon prima je eigen naam kunt behouden.
De ene eu is de andere nietquote:Op woensdag 7 september 2022 12:37 schreef B.ertha het volgende:
Maar Engelsen kunnen toch ook Frans leren en dus de eu-klank?
Heel soms laat ik het voor wat het is. Mijn naam schrijf je heel anders dan dat je het uitspreekt en is dus niet te doen voor de meeste mensen. Ik heb mijn dochter gelukkig een makkelijkere naam gegeven.quote:Op woensdag 7 september 2022 11:13 schreef Vanyel het volgende:
Ik ken ook zat mensen die niet eens proberen hun naam juist uit te spreken omdat ze er vanuitgaan dat de andere partij 'm toch niet goed kan of wil uitspreken.
Dan geef je het ook wel next level op imo.
Als je er zelf akkoord mee gaat is dat sowieso primaquote:Op woensdag 7 september 2022 12:56 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Nou ja, dat varieert dus per naam en persoonlijke instelling. En dat is prima.
Jij hebt een Arabische naam denk ik? Een oude collega heeft ook allemaal kinderen met Arabische namen en ik heb er gewoon moeite in gestoken om dit correct uit te spreken. Zo moeilijk is het ook niet (zeker als je weet dat de a als "eh" of "eej" wordt uitgesproken, dan snap je op een gegeven moment zelf hoe het moet).quote:Op woensdag 7 september 2022 13:47 schreef Mahra het volgende:
[..]
Heel soms laat ik het voor wat het is. Mijn naam schrijf je heel anders dan dat je het uitspreekt en is dus niet te doen voor de meeste mensen. Ik heb mijn dochter gelukkig een makkelijkere naam gegeven.
In mijn hoofd spreek ik jouw achternaam uit als een "oo" maar nu bedenk ik dat het waarschijnlijk eerder een "uh" is?quote:Op woensdag 7 september 2022 14:30 schreef arvensis het volgende:
Voor mijn achternaam doe ik geen moeite meer, daar zit een ö in. “Ik luister naar alles” zeg ik altijd.
Maar m’n voornaam spreek je fonetisch uit dus daar hecht ik wel waarde aan, dat dat goed wordt uitgesproken.
Ik heb een collega die D.aniëlla heet en collega’s noemen haar steevast D.aniëlle. Daar kan ik me ook echt aan ergeren.
Meer een korte ‘eu’-klank en de klemtoon op de h.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
In mijn hoofd spreek ik jouw achternaam uit als een "oo" maar nu bedenk ik dat het waarschijnlijk eerder een "uh" is?
Ik zit te oefenen in mijn hoofd, benieuwd of ik het goed doequote:Op woensdag 7 september 2022 15:11 schreef arvensis het volgende:
[..]
Meer een korte ‘eu’-klank en de klemtoon op de h.En een korte e.
Ben nu wel benieuwd naar de namen, ik vind Arabische namen echt prachtig. Yasmin is mijn favoriet, zowel qua schrift als qua uitspraakquote:Op woensdag 7 september 2022 15:39 schreef Mahra het volgende:
Majo, yup een zeer Arabische naam. Dochter heeft ook een Arabische naam (hoewel de naam ook in andere landen voorkomt).
Jasmijnquote:Op woensdag 7 september 2022 16:47 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik zit te oefenen in mijn hoofd, benieuwd of ik het goed doeIk schaam me trouwens wel dat ik de naam van jouw U. verkeerd uitsprak terwijl ik nota bene een Nuran ken waarbij je de u precies zo uitspreekt
[..]
Ben nu wel benieuwd naar de namen, ik vind Arabische namen echt prachtig. Yasmin is mijn favoriet, zowel qua schrift als qua uitspraak10x mooier dan Jasmijn wat mij betreft
Ook mooiquote:Op woensdag 7 september 2022 17:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
JasmijnÉén van mijn favorieten.
Ik heb een Franse naam die in Frankrijk anders uitgesproken wordt als hier. Ik weet niet beter dat het met de Nederlandse tongval uitgesproken wordt. Ook door mijn ouders.
Mooie naam is het, ik vind Leila ook heel mooi. Liefde voor Arabische meisjesnamen.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ook mooiMaar net wat zachter in het Arabisch. En sowieso mijn favoriete geur. Jasmijn
Ze verkeren dan ook niet in kringen waar dat woord regelmatig gebruikt wordt...quote:Op zaterdag 10 september 2022 23:55 schreef quirina het volgende:
Kakkers die hun spruit A.nnebeau noemen die er niet bij stil staan dat het klinkt als anabool.
Ik vind Isabeau veel mooier staan dan Isabo. Dus ik snap het wel.quote:Op zondag 11 september 2022 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind dat ook echt helemaal niet hetzelfde klinken... Ik vind het alleen gek om 'beau' in welke vorm dan ook te gebruiken voor een meisje. Da's de mannelijke vorm van 'belle'.
Mijn hondje heette zo. Naar ZsaZsa Gaborquote:Op zondag 11 september 2022 11:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net op de kinderboerderij hoorde ik Zaza. Weet niet of het nu Sascha is met een beroerde uitspraak, of dat het echt Zaza is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |