abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 11:07:42 #1
236264 crew  capricia
pi_203966343
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203966551
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:10 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Zuiden innemen en Oekraïne land locked maken en alles ten oosten van de Dnepr-rivier is ook een redelijk goede optie voor Rusland. Sowieso win ter vergelijking bij hoe het was; alleen delen van Luhansk en Donetsk regio.

Het is ook helemaal niet uitgesloten dat Oekraïne alsnog ernstig verder verzwakt zodra er meer soldaten sterven en zeker als dat de soldaten zijn met de meeste gevechtservaring. En daarmee de Russen verder maar langzaam oprukken.

Daarnaast kunnen de Russen voor omsingelen van grote steden zoals Kiev gaan en dan bij omsingeling de zooi afgesloten laten verhongeren en platgooien.

Deze oorlog is zeker nog niet verloren door de Russen en ze kunnen hun doelstellingen zo aanpassen dat ze met een winst naar huis kunnen. De situatie hiervoor was dat ze in uiterste Oosten maar twee minimale delen hadden (Krim tellen we al niet meer mee), en hoe dan ook nu Oekraïne aanzienlijk kleiner maken en zeer waarschijnlijk land locked.

Zolang Poetin aanblijft gaat er toch geen normalisering in relaties komen want de Russen gaan niet bezet land opgeven, onnoemenswaardige stukken uitgezonderd.
Maar dat is dus een tussenstap. Dan moeten de Russen vervolgens dat land bezet houden, waarschijnlijk een permanente legermacht van tienduizenden mensen en met jaarlijks waarschijnlijk wel minstens duizend dode militairen die terug worden gestuurd naar hun ouders in een zak. Dat zie ik dus niet als een langdurige situatie, zeker niet omdat al die tijd er zware sancties zullen blijven.

Er is pas een oplossing voor Rusland als ze iets kunnen bereiken waarbij Poetin niet zijn gezicht verliest en waarbij minstens de grote bulk van de sancties er af gaan. En dat zie ik momenteel nog niet: de sancties zullen er pas vanaf gaan met een deal waar Oekraïne (al dan niet wat gedwongen door de NAVO landen). En momenteel is zo'n deal lastig: de eisen van Poetin liggen nog ver van wat Oekraïne wil opgeven, als Oekraïne al wat op wil geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203966861
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.):
https://www.reddit.com/r/(...)a_column_in_kharkiv/

Hier hebben ze 30 andere voertuigen te pakken vlakbij Kharkov:
https://www.reddit.com/r/(...)brigade_captured_30/

[ Bericht 29% gewijzigd door oheng op 06-03-2022 12:02:51 ]
  zondag 6 maart 2022 @ 11:57:40 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203966862
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:46 schreef xpompompomx het volgende:
Interessant om te zien wat voor soort voertuigen er op de trein staan.
Ik ben geen kenner, maar zo ziet het er wel een beetje uit of het Russische leger een tekort aan vrachtwagens ed begint te krijgen.
[ twitter ]
Voertuigen vorderen FTW! Deden wij ook...

quote:
Voor de mobilisabele eenheden die met het Eerste Legerkorps ingezet zouden worden bij de verdediging van de Noord-Duitse laagvlakte was het materieel in beginsel aanwezig binnen de KL en opgeslagen (‘opgelegd’) in maar liefst 56 mobilisatiecomplexen. Een deel van dit materieel werd in vredestijd echter gebruikt door de vredesorganisatie, het zogenaamde ‘uitgesteld materieel’. Voor de eenheden die in de Nationale Sector, binnen de landsgrenzen, ingezet zouden worden, zou 80 tot 90 procent van het materieel worden verkregen door middel van vorderen tijdens de mobilisatie. Het ging in dat geval vooral om materieel waaraan geen specifieke militaire eisen werden gesteld en dat in voldoende mate in de civiele sector aanwezig was.[6] In het proces van mobiliseren speelde vorderen dus een cruciale rol om eenheden van materieel te voorzien.
Mil Spectator
pi_203966873

twitter
  zondag 6 maart 2022 @ 11:59:13 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203966876
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:57 schreef oheng het volgende:
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.)
Kerel... :')
pi_203966888
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:58 schreef Arnold_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ twitter ]
ik ben benieuwd of dit klopt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203966896
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Denk van niet. Oekraïne overdrijft de Russische verliezen waarschijnlijk.
pi_203966917
Het aantal verliezen aan Russische kant zal minder zijn, maar wel fors. Er zijn al enorm veel beelden van kapotte tanks, neergehaalde vliegtuigen of helicopters en ook gevorderd materieel. Dat Rusland weinig over heeft in eigen land lijkt wel te kloppen. Wat ze nu hebben ingezet zullen ze het waarschijnlijk mee moeten doen. Terwijl de wapenleveranties aan Oekraïne nog niet gestopt zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203966952
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat is daar zo vreemd aan. Ze bombarderen nu al burgerdoelen. Er zijn al videos waarbij ze op ongewapende demonstranten schieten. En een mensenleven is niets voor putin.
Hier:
https://www.google.com/am(...)official-claims.html
pi_203966974
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:57 schreef oheng het volgende:
Hier een vernietigd konvooi van de nationale garde, bedoeld om protesten te onderdrukken/publieke executies uit te voeren in Kharkov (26 februari j.l.):

Zouden die voertuigen nog naar het westen gaan voor onderzoek en om als doelen te dienen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203967019
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je de Nos of Cnn volgt niet, maar er zijn teveel beelden van vernietigde en verlaten colonnes.

En bedenk dat de 11.000 slachtoffers inclusief gewonden kan zijn! Dat getal is wel reëel.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:12:57 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967024
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Wat is daar zo vreemd aan. Ze bombarderen nu al burgerdoelen. Er zijn al videos waarbij ze op ongewapende demonstranten schieten. En een mensenleven is niets voor putin.
Hier:
https://www.google.com/am(...)official-claims.html
quote:
Russia 'is planning to stage public executions in Ukraine
Je weet wat "to stage" betekent?
pi_203967037
quote:

Hoe moeizamer het gaat voor de Russen, hoe banger ik ben voor een Grozny-scenario in Kiev. Aanhoudende artillerie en bombardementen, wekenlang uitgevoerd. Net zolang tot de bevolking compleet murw is en ze beginnen met het uitroken van de overblijvende 'rebellen'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2022 12:14:30 ]
pi_203967054
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:12 schreef oheng het volgende:

[..]
Als je de Nos of Cnn volgt niet, maar er zijn teveel beelden van vernietigde en verlaten colonnes.

En bedenk dat de 11.000 slachtoffers inclusief gewonden kan zijn! Dat getal is wel reëel.
Bellingcat komt ook op lagere getallen uit dan waar Oekraïne steeds mee komt. Ik denk dat ze het wat overdrijven.
pi_203967089
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zouden die voertuigen nog naar het westen gaan voor onderzoek en om als doelen te dienen?
Je gaat niet met tanks slepen in een oorlogsgebied, maar ik neem wel aan dat er mensen zijn die bepaalde voertuigen onderzoeken en de zicht- en communicatie apparatuur demonteren en meenemen.
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 12:18:58 #17
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_203967102
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat denk ik dus ook. Sowieso in deze hele crisis is het haast onmogelijk om te weten (tenzij je écht op de een of andere manier aan inside information kan komen) wat nu waar is en wat niet…

Beide landen (Rus en Oek) zullen koste wat kost zichzelf zoveel mogelijk als “winnaar” betitelen in de nieuwsberichten. Begrijpelijk ook voor het moraal vd militairen/ verzetters.

Dus ja, hoe weet je nu echt wat de stand van zaken is? Buitenlandse media is ook gekleurd.
Bedoel, wij en de USA pers staan uiteraard aan de kant van Oekraïne en zullen ook daarom geneigd zijn Rusland als de verliezer af te schilderen.
Ik vind het heel lastig zodoende om te bepalen hoe ik de situatie moet inschatten.
Uiteraard hoop ik dat Rusland keihard het onderspit delft, maar ja…. Bottom line, ik heb géén idee hoe en of dat zal gebeuren.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:19:34 #18
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_203967110
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:59 schreef AchJa het volgende:
quote:
After capturing the captital we had to stop any wrongdoings of Ukraine's civilians including arrests, physical coercion, execution by firing squad bron (04:30)
Het lijkt me niet dat die soldaat dat ter plekke verzint.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:21:49 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967138
quote:

Dit topic is toch voor analyse en niet ongeverifieerde fantasieën van Reddit?
The End Times are wild
pi_203967144
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:12 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Je weet wat "to stage" betekent?
Ja, en dat slaat op het publieke gedeelte. Als in :"to stage a live concert".
pi_203967145
quote:
9s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:18 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Dat denk ik dus ook. Sowieso in deze hele crisis is het haast onmogelijk om te weten (tenzij je écht op de een of andere manier aan inside information kan komen) wat nu waar is en wat niet…

Beide landen (Rus en Oek) zullen koste wat kost zichzelf zoveel mogelijk als “winnaar” betitelen in de nieuwsberichten. Begrijpelijk ook voor het moraal vd militairen/ verzetters.

Dus ja, hoe weet je nu echt wat de stand van zaken is? Buitenlandse media is ook gekleurd.
Bedoel, wij en de USA pers staan uiteraard aan de kant van Oekraïne en zullen ook daarom geneigd zijn Rusland als de verliezer af te schilderen.
Ik vind het heel lastig zodoende om te bepalen hoe ik de situatie moet inschatten.
Uiteraard hoop ik dat Rusland keihard het onderspit delft, maar ja…. Bottom line, ik heb géén idee hoe en of dat zal gebeuren.
Accounts als dit verifiëren beelden: https://mobile.twitter.com/nos_osint
Verder zie je ook regelmatig luchtbeelden.

Uit die beelden kun je in elk geval wel zien dat de verliezen aan Russische zijde aanzienlijk zijn. En dat Rusland geen reserves meer heeft komt van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en van bellingcat, dat zijn toch wel behoorlijke bronnen.
pi_203967164
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:19 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
[..]
Oja, die was ik vergeten.

Nou, kan deze discussie ook gesloten worden.
  zondag 6 maart 2022 @ 12:25:08 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967189
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee. Dit komt gewoon van een propaganda-account van een in Berlijn woonachtige Oekraïner.
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 12:27:27 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203967211
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:18 schreef oheng het volgende:

[..]
Je gaat niet met tanks slepen in een oorlogsgebied, maar ik neem wel aan dat er mensen zijn die bepaalde voertuigen onderzoeken en de zicht- en communicatie apparatuur demonteren en meenemen.
Je gaat gerust met tanks slepen in en oorlogsgebied. Waarom niet? Ooit wel eens van Beutepanzer gehoord?
The End Times are wild
  zondag 6 maart 2022 @ 12:32:59 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203967272
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:19 schreef Arnold_ het volgende:

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:22 schreef oheng het volgende:

Ja, en dat slaat op het publieke gedeelte. Als in :"to stage a live concert".
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:23 schreef oheng het volgende:

Oja, die was ik vergeten.

Nou, kan deze discussie ook gesloten worden.
Wat LXIV zegt:

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:21 schreef LXIV het volgende:
Dit topic is toch voor analyse en niet ongeverifieerde fantasieën van Reddit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')