Tazelaar wordt over ruim een jaar ambassadeur in Washington, een goedmakertje voor de pijnlijke afwijzing. Kennelijk is ze daar volgens Hoekstra wel geschikt voor.quote:Hoekstra begon met een misstap. Hij negeerde het unanieme advies van de sollicitatiecommissie om Brigitta Tazelaar te benoemen tot directeur-generaal Politieke Zaken, een topfunctie op het ministerie. Hoekstra koos voor een man, Marcel de Vink, en haalde daarmee de woede van zijn departement op de hals.
Geloofwaardigheid is ongeveer de belangrijkste eigenschap waarover een politicus moet beschikken om überhaupt te kunnen functioneren.quote:"Hoekstra is een meester in het omzeilen van vragen, wat zijn geloofwaardigheid sterk aantast."
Klopt en het zijn allemaal succesverhalenquote:Op zaterdag 5 maart 2022 14:42 schreef Pedroso het volgende:
Topicstarter met het 1294ste topic over Hoekstra
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://fd.nl/politiek/14(...)verlies-in-gemeenten
Het Wopke effect nu ook lokaal merkbaar
Kiezers ook nietquote:Op donderdag 17 maart 2022 10:17 schreef superniger het volgende:
Volgens mij is TS geen fan van Wopke.
Ik vind het ook reuze meevallen. Zeker als de VVD straks een keer verder zal moeten zonder Rutte zie ik de partij wel weer opkrabbelen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik vond de teleurstelling eigenlijk ontzettend meevallen. Het verlies is lang niet zo groot als de landelijke peiling.
Ik denk dat het CDA hiermee een goede basis heeft gelegd voor wat herstel. Alhoewel de grote klap wellicht volgend jaar komt bij de provinciale verkiezingen.
In verschillende plaatsen in voormalig CDA-land leveren ze flink in. En dan deed nu BBB niet mee en ook Omtzigt niet.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik vond de teleurstelling eigenlijk ontzettend meevallen. Het verlies is lang niet zo groot als de landelijke peiling.
Ik denk dat het CDA hiermee een goede basis heeft gelegd voor wat herstel. Alhoewel de grote klap wellicht volgend jaar komt bij de provinciale verkiezingen.
BBB zal wel provinciaal meedoen. Omtzigt verwacht ik niet.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
In verschillende plaatsen in voormalig CDA-land leveren ze flink in. En dan deed nu BBB niet mee en ook Omtzigt niet.
Doen die dat in 2023 wel, dan krijgt het CDA flinke klappen bij de Provinciale Staten en dus in de Eerste Kamer.
Denk niet dat er veel overstappers naar de BBB of Omtzigt nu op het CDA hebben gestemd.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
In verschillende plaatsen in voormalig CDA-land leveren ze flink in. En dan deed nu BBB niet mee en ook Omtzigt niet.
Doen die dat in 2023 wel, dan krijgt het CDA flinke klappen bij de Provinciale Staten en dus in de Eerste Kamer.
Deel zal ook wel thuis gebleven zijn. Deel daarvan zal bij de PS misschien wel komen. Ook overlijden de komende tijd meer trouwende CDA-stemmers dan dat er 18 worden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:49 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Denk niet dat er veel overstappers naar de BBB of Omtzigt nu op het CDA hebben gestemd.
Ze zullen ongetwijfeld bij de PS verkiezingen weer een klap krijgen maar verwacht dat ze daarna niet meer verder zullen zakken. Je ziet nu ook dat er veel meer jongere kandidaten bij het CDA komen, zeker op gemeentelijk niveau (en dat is uiteindelijk ook de basis voor landelijk).
Volgende 2e Kamer verkiezingen zie ik ze wel weer stijgen, zeker als de VVD dan weer inzakt zonder Rutte.
'Het had veel erger gekund' is de stemming bij het CDAquote:Op donderdag 17 maart 2022 11:54 schreef Halcon het volgende:
.....Wopke Hoekstra is daarnaast ook niet de meest aansprekende figuur. En ook geen gamechanger in de campagne.
https://fd.nl/politiek/14(...)stemming-bij-het-cdaquote:Toch is het de tweede verkiezingsnederlaag van het CDA onder Wopke Hoekstra. De trend omlaag is nog niet gebroken. Blijft hij dan wel aan? Ook naast zijn drukke baan als minister van Buitenlandse Zaken? Hoekstra: 'Vanzelfsprekend, ik ben pas veertien maanden geleden begonnen.'
Hij is idd pas een maand of 14 geleden begonnen als partijleider. Niets aan gelogen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
'Het had veel erger gekund' is de stemming bij het CDA
[..]
https://fd.nl/politiek/14(...)stemming-bij-het-cda
14 maanden Lul je liegt al weer
De VVD heeft meer stemmen gekregen anders - 11,5% om 11,2%.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:48 schreef DarkwingDuck het volgende:
Nog steeds de grootste landelijke partij in de gemeente.
CDA 1105 zetelsquote:Op donderdag 17 maart 2022 14:54 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De VVD heeft meer stemmen gekregen anders - 11,5% om 11,2%.
Maar niet elke zetel vertegenwoordigt evenveel stemmen. De VVD heeft van alle landelijke partijen bij deze verkiezing de meeste stemmen gekregen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
CDA 1105 zetels
VVD 987 zetels
Ja, en dus niet de meeste zetels. En is dus niet de grootste landelijke partij.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:09 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar niet elke zetel vertegenwoordigt evenveel stemmen. De VVD heeft van alle landelijke partijen bij deze verkiezing de meeste stemmen gekregen.
Maar wel de grootste partij in het aantal mensen dat op je stemt, en dat is uiteindelijk toch waar je bij de EK en TK op wordt afgerekend. De CDA-zetels zijn in die zin minder waard omdat ze minder kiezers vertegenwoordigen en dus gemiddeld waarschijnlijk ook in gemeentes worden ingenomen waar minder grote dossiers spelen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:13 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ja, en dus niet de meeste zetels. En is dus niet de grootste landelijke partij.
Daar heb je geen zak aan in de gemeenteraden als het niet in zetels omgezet wordt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar wel de grootste partij in het aantal mensen dat op je stemt,
Maar het is wel in zetels omgezet. Zetels in grotere gemeentes dan bij het CDA.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:36 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Daar heb je geen zak aan in de gemeenteraden als het niet in zetels omgezet wordt.
Wat jij wil. Het CDA is de grootste landelijke partij gemeentelijk. En al zou het dat niet zijn, het verlies is behoorlijk beperkt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:44 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar het is wel in zetels omgezet. Zetels in grotere gemeentes dan bij het CDA.
Triest zeg, ben je net van plan om te trouwen en dan dit...quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:54 schreef Halcon het volgende:
Ook overlijden de komende tijd meer trouwende CDA-stemmers dan dat er 18 worden.
Ja, CDA zal relatief veel zetels hebben in kleinere gemeenten. Ze hebben geprofiteerd van de lage opkomst. Als er meer mensen op waren komen draven, hadden ze 'n grotere tik gehad.quote:Op donderdag 17 maart 2022 15:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Maar wel de grootste partij in het aantal mensen dat op je stemt, en dat is uiteindelijk toch waar je bij de EK en TK op wordt afgerekend. De CDA-zetels zijn in die zin minder waard omdat ze minder kiezers vertegenwoordigen en dus gemiddeld waarschijnlijk ook in gemeentes worden ingenomen waar minder grote dossiers spelen.
Je hetze is nogal sneu aan het worden.quote:Op donderdag 17 maart 2022 21:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Huh, niemand verloren? Zo zetten politici de uitslag naar hun hand
CDA-lijsttrekker Hoekstra reageert op het partijbureau op de uitslagen. Beeld © ANP
Opmerkelijk was het wel gisteravond, bijna elke partijleider was optimistisch over de uitslag. Iedereen leek een winnaar. Maar op basis van de uitslag klopt dat niet. Politiek verslaggever Fons Lambie vergelijkt de reactie van de partijleider met de uitslag.
CDA-leider Wopke Hoekstra: "Ik had dolgraag al onze zetels willen behouden. Dat zit er vermoedelijk niet in. En tegelijkertijd lijkt de uitslag beter dan verwacht", zei Hoekstra.
Fons Lambie: "Hoekstra zegt dit heel vroeg op de avond. Zo claimt hij het frame dat het verlies zou meevallen. Dat klopt deels. In de CDA-top vreesde men voor een nachtmerriescenario, als het dieptepunt in de landelijke peilingen werkelijkheid zou worden.
Zo bezien valt het mee, maar het CDA verliest ruim 230 zetels. Dat doet pijn, voor een partij die zich graag opstelt als de landelijke partij die lokaal zeer actief is. Ze verloren zelfs in CDA-bolwerk Tubbergen, waar de partij jarenlang de absolute meerderheid had en toenmalig CDA-leider Buma een paar jaar geleden nog reclamespotjes opnam."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)o-framen-partijen-de
Zo worden we dus gemanipuleerd om te
Het nieuwe elan en de keuze voor Wopke is een grotere zorg dan mijn verweten hetzequote:Op vrijdag 18 maart 2022 00:13 schreef NightDancert het volgende:
Je hetze is nogal sneu aan het worden.
En als er een nieuwe partijleider is en nieuwe elan, dan zal je op CDA stemmen?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 00:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Het nieuwe elan en de keuze voor Wopke is een grotere zorg dan mijn verweten hetze
Misschien kan je daar een nieuw topic over maken, gebruik wat meer smileys om het wat meer te verduidelijken.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 00:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Het nieuwe elan en de keuze voor Wopke is een grotere zorg dan mijn verweten hetze
https://www.ad.nl/politie(...)-generatie~a1f84806/quote:In maar liefst 80 procent van de gemeenten verloor de partij stemmen.
Lil Kleine heeft tijd, hoorde ikquote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Misschien kan het CDA een rap maken of een influencer in de arm nemen om een hippe jonge doelgroep aan te spreken, dat werkt altijd perfect.
Ali B. schijnt lid te zijn van het CDAquote:Op dinsdag 22 maart 2022 11:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Lil Kleine heeft tijd, hoorde ik
Hij is goed met normen en waarden en beschouwt het gezinsleven ook als hoeksteen in de samenleving
echt die hele partij bestaat uit graaiers en/of criminelenquote:Op vrijdag 25 maart 2022 14:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
CDA-penningmeester de cel in voor giga-drugsproductie in loods
DEN BOSCH - Het gerechtshof in Den Bosch veroordeelde CDA-penningmeester Wim van der P. vrijdag voor een jaar cel voor zijn betrokkenheid bij de productie van drugs in een schuur op zijn boerenerf, dat schrijft Omroep Brabant. Het Openbaar Ministerie (OM) ging in hoger beroep om Van der P. langer de cel in te krijgen.
https://www.telegraaf.nl/(...)gsproductie-in-loods
Dit gaat helpen
Vele gemeentelijke en provinciale afdelingen draaien prima met goede mensen zonder criminaliteit. Overal, en zeker bij politieke partijen, zitten wel rotte appels.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 16:12 schreef L3viathan het volgende:
[..]
echt die hele partij bestaat uit graaiers en/of criminelen
Die oproep wordt ook gedeeld door coalitiepartijen D66 en CDA. „Ik begrijp het ongemak”, zegt CDA’er Agnes Mulder tegen haar partijgenoot Hoekstra. „Ik verwacht wel enige coördinatie”, vindt ook D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. De Kamer wil onder meer weten wat het Kadaster momenteel doet om Russisch vastgoed in kaart te brengen. Ook willen Kamerleden weten of de Belastingdienst nog steeds wordt gehinderd door privacyregels bij het delen van informatie over Russen op de sanctielijst.quote:„Onbestaanbaar”, zegt Kamerlid Pieter Omtzigt. „Ik weet niet of de regering beseft hoe ze voor paal staat.” Volgens Omtzigt heeft Nederland de Russische oligarchen al 36 dagen de tijd gegeven om hun vermogen en spullen uit Nederland weg te sluizen. „De vogel is gevlogen”, stelt hij. Volgens PvdA-leider Lilianne Ploumen blijft Nederland ’schaamtevol achter in de uitvoering van de sancties’. „Dit is niet de tijd voor polderen tussen ministeries”, vindt Ploumen. „Zou er niet gewoon iemand de leiding moeten nemen?”
Dat gebeurt niet: het kabinet stuurt rond 20.00 uur vanavond een brief over de sancties. Daarna komt Hoekstra terug naar de Kamer om het debat te vervolgen.quote:Op verzoek van D66’er Sjoerdsma werd het debat geschorst, zodat Hoekstra de tijd krijgt om zijn huiswerk te doen. „Dit is echt gênant”, vindt GL-leider Jesse Klaver, die het liefst ziet dat alle betrokken ministers vanmiddag nog naar de Kamer komen.
https://www.telegraaf.nl/(...)-rusland-echt-genantquote:In een plenair debat is het belangrijk dat de vragen worden beantwoord.
quote:Hoekstra zei dat er een speciale werkgroep in het leven is geroepen, maar dat daarvoor ‘nog mensen moeten worden geworven'. Hij bezwoer dat er ‘echt hard gewerkt wordt’ door het kabinet.
quote:Volgens Hoekstra zijn er wel stappen gezet. Zo is er inmiddels een ontheffing voor de fiscale geheimhouding en heeft het kabinet advies gevraagd over de privacywetgeving AVG.
Ook GroenLinks-leider Jesse Klaver werd boos dat de minister ‘nu voor de vijftiende keer naar een collega wijst’. ,,Het maakt me niet uit wie er over gaat, als het maar gebeurt.”quote:Volgens Hoekstra is zo’n overzicht echter lastig omdat er zoveel ministeries bij zijn betrokken, zo verwees hij meermaals naar de minister van Financiën en de minister van Binnenlandse Zaken, die de Kamer in aparte debatten over hun beleidsterrein zouden informeren.
Sigrid Kaag, Wobke Hoekstra, het is allemaal één pot nat.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 15:28 schreef fathank het volgende:
Ik weet niet of ik erom moet lachen of huilen
Met zulke prutsers als kabinet is het altijd makkelijk praten. Deze regering is een schandvlek voor het land. Waarom zou men niet elke gelegenheid aangrijpen om dat nog eens duidelijk te maken? Hoe meer mensen het in gaan zien hoe beter.quote:Op vrijdag 1 april 2022 06:50 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Langs de zijlijn is het altijd makkelijk schreeuwen. Ze kunnen hem dan toch beter gewoon gaan helpen door zelf onderzoek te doen.
En ik weet dat ‘het zo niet werkt’. Maar laten we elkaar eens wat meer gaan helpen in deze tijd.
Gelukkig zijn ze intern wel tevredenquote:Op vrijdag 1 april 2022 06:43 schreef Pleun2011 het volgende:
Het is niet 100% onkunde maar ook onwil denk ik.. ze willen Putin niet al te boos make
En dan zijn er hier users die het gek vinden en niet geloven dat men het vertrouwen in de politiek heeft verloren.quote:Op vrijdag 1 april 2022 07:28 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Met zulke prutsers als kabinet is het altijd makkelijk praten. Deze regering is een schandvlek voor het land. Waarom zou men niet elke gelegenheid aangrijpen om dat nog eens duidelijk te maken? Hoe meer mensen het in gaan zien hoe beter.
Krijgen we straks zeker die boerentrien in het kabinet? En de politiek is al zo'n clownsshow.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:40 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik zie niet in waarom jou zou willen dat hij oprot. Hij is toch een ideaal persoon om het CDA verder te decimeren lijkt mij. Of ga jij CDA stemmen zodra er een betere vervanger is?
Liever van der Plas dan het volk wat nu in vak K zit. Het kan er eigenlijk enkel beter op worden.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:51 schreef thabit het volgende:
[..]
Krijgen we straks zeker die boerentrien in het kabinet? En de politiek is al zo'n clownsshow.
Welke politicus heeft dat wel tegenwoordig. Allemaal kunnen ze een vraag niet met ja of nee beantwoorden, maar gebruiken ze 30 zinnen om uiteindelijk geen duidelijk en helder antwoord te geven.quote:Op vrijdag 1 april 2022 12:32 schreef Cupfighter het volgende:
Hoekstra is echt waardeloos, ook een uitstraling van een zoutzak
CDA stemmen zelfs met een pistool op mijn hoofd gaat dat NIET gebeurenquote:Op vrijdag 1 april 2022 10:40 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik zie niet in waarom jou zou willen dat hij oprot. Hij is toch een ideaal persoon om het CDA verder te decimeren lijkt mij. Of ga jij CDA stemmen zodra er een betere vervanger is?
Marnix van Rij zal een stuk betere partijleider zijn dan Hoekstra. Fijn dat je het beste voor hebt met het CDA. Had ik niet van je verwacht.quote:Op vrijdag 1 april 2022 13:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
CDA stemmen zelfs met een pistool op mijn hoofd gaat dat NIET gebeuren
Een betere vervanger
Je bedoelt een nog grotere kneus die het CDA definitief om zeep helpt
Daar zit ik wel op te wachten ja dan heb ik tenminste weer buikpijn van het
Marnix van Rij vertrouw ik dat wel toe
Maandag hoopt Hoekstra bekend te kunnen maken wie degene moet zijn om de regie te nemen. Volgens Hoekstra moet de coördinator zorgen voor afstemming tussen de departementen. Hij kan ze 'aanspreken en aanjagen'. Bij veel strafmaatregelen zijn meerdere ministeries betrokken.quote:De minister kwam een dag eerder zwaar onder vuur te liggen in de Tweede Kamer over de trage realisering van de sancties.
De naam van de coördinator wordt maandag bekend, Hoekstra heeft wel al iemand in beeld, zegt hij.quote:Het ongekende sanctiepakket tegen de Russen vanwege de inval in Oekraïne is voor veel ministeries 'onontgonnen terrein', aldus de bewindsman
Die 5.7 MILJARD aan uitgaven niet kan verantwoorden toen hij nog min van fin wasquote:Op vrijdag 1 april 2022 16:37 schreef Bocaj het volgende:
Trouwens de incompetentie van het kabinet is wel stuitend...
- Een boekhouder op Buitenlandse zaken. (Hi ha Hoekstra)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Over de Linden legt momenteel de laatste hand aan een proefschrift over de sancties die het Westen de laatste jaren aan Russische en Russisch-gezinde Oekraïense prominenten oplegde.Verbaast het u dat Nederland zo veel moeite heeft om de sancties tegen Rusland in de praktijk te brengen?quote:‘De uitvoering en handhaving hapert aan alle kanten.’
Over de Linden: ‘Ja en nee. Ik heb eerder al gemerkt dat Nederland niet bovenop de sancties zat. Nederland handelt eerder reactief dan proactief. De oorlog in Oost-Oekraïne is al sinds 2014 gaande, maar dat werd hier lange tijd weggemoffeld. Dat vind ik een typisch Nederlandse houding. Frankrijk was al vooruit aan het denken over het uitvoeren van de sancties, maar de Nederlandse regering zoekt pas naar een oplossing nu de situatie in Oekraïne is geëscaleerd.’
In 2014 legde de EU Rusland ook al sancties op. Verliep de uitvoering daarvan soepeler?
‘Nee, toen bleek al dat de handhaving totaal niet op orde is . Vanuit Brussel kwam er een sanctieverordening, die de douane en banken moesten gaan uitvoeren. De douane moest bijvoorbeeld controleren of exportproducten op de sanctielijst voorkwamen. Het lijkt erop dat dat niet goed is gebeurd: die hele Krimbrug is gebouwd terwijl alle leveranties die te maken hadden met infrastructuur waren gesanctioneerd.
‘Juridisch gezien hebben we nu te maken met dezelfde sanctieverordeningen. Ze zijn alleen gigantisch uitgebreid: alles wat de politiek nu afkondigt, wordt aan die bestaande regelingen gehangen. Maar wat nu gebeurt, kan juridisch eigenlijk niet.’
Waarom niet?
‘Normaliter hebben we allemaal een ongestoord genot van eigendom. Als je een eigen woning hebt, staat die bij het Kadaster ingeschreven op jouw naam. Daar kan niet zomaar beslag op worden gelegd. Ook als een ander zegt dat jij een auto onrechtmatig verkregen hebt, raak je die niet ineens kwijt.
‘Je zou eerst de rechter ervan moeten overtuigen dat een Russische oligarch zijn eigendom onrechtmatig heeft verkregen. Nu hebben politici in Brussel gewoon afgekondigd dat tegoeden en woningen van de Russische oligarchen bevroren worden. Dat zij ‘de territoriale integriteit, soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne ondermijnen of bedreigen’ vind ik geen juridisch criterium om iemands bezit te bevriezen. Het is onbepaald, subjectief en gaat uit van veronderstellingen, in plaats van feiten.’
Is dat wat minister Wopke Hoekstra donderdag in de Tweede Kamer ‘juridische belemmeringen’ noemde?
‘Dat denk ik, ja. Ik denk dat minister Hoekstra is vastgelopen. Zonder nadere wet- en regelgeving kan het Kadaster niet zomaar informatie vrijgeven, en huizen en superjachten bevriezen. Het kadaster bibbert al bij het idee, denk ik. Bovendien staat het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar het Kadaster onder valt, niet genoemd als uitvoerder van de Brusselse regeling. Het ministerie van Financiën en de douane wel. Banktegoeden kunnen daarom wel bevroren worden.
‘De Europese Unie heeft wel een confiscatierichtlijn en een bevriezingsrichtlijn, maar die zijn niet gebruikt. Die richtlijnen geven exact aan wat er moet gebeuren: er moet binnen afzienbare tijd een rechter naar kijken. Pas daarna heb je duidelijkheid.quote:‘Voor Hoekstra is het pijnlijk om toe te geven dat dit juridisch niet klopt. Wij zijn een land met een opgeheven vingertje naar anderen. Hoekstra kan eigenlijk geen openheid geven, want dan gaat hij nog meer af. Hij zal daarom zwijgen tot hij een eurekamoment heeft, verwacht ik.’SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.volkskrant.nl(...)e-te-geven~b246b91f/
Gelukkig is dit sujet een jurist en is dit zijn vakgebied en ook daar blundert hij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |