quote:
Op donderdag 24 februari 2022 12:06 schreef Ronald het volgende:Blijft eigenlijk wel bizar dat Poetin alles op het spel zet voor wat nutteloze gebieden in Oost Oekraïne. Wat moet je er in godsnaam mee. Hij lijkt iedere vorm van rationaliteit verloren te zijn.
Dat het bizar voor je lijkt, betekent dat dan niet gewoon dat je er niks van begrijpt en het beter moet onderzoeken?
Alle etnisch-Russen in alle voormalige Soviet Unie landen zijn naast staatsburger van hun eigen land ook Russisch staatsburger. Rusland is verplicht om zijn staatsburgers te helpen. En van daaruit volgt alles.
Als Poetin niks doet, dan betekent het dat alle etnisch-Russen in alle voormalige Soviet Unie landen de-facto vogelvrij zijn. En we weten allemaal wat er vaak gebeurt wanneer twee etnisch-verschillende groepen in één en hetzelfde land wonen, en de ene groep ruzie gaat maken met de ander, zoals dat in Oekraïne gebeut. Bosnië is daar nog een recent voorbeeld van. Over en weer bloedvergieten, en als het lang genoeg duurt volgt er een genocide van de ene of de andere groep.
Dus Poetin moet iets doen. Iets dat niet alleen de etnisch-Russen in Oekraïne beschermt, maar dat ook een duidelijk teken is naar andere landen waar grote groepen er over nadenken hoe ze die etnisch-Russen in hun land het snelst kwijt kunnen raken.
Vanuit deze gedachte zie je dat Oekraïne juist een geschenk is voor Poetin. Van alle landen in Oost-Europa is dit het land waar hij zo'n voorbeeld kan stellen met de minste gevolgen. Bij alle andere landen zullen de slechte gevolgen nog veel groter zijn, terwijl als hij niks zou doen de slechte gevolgen ook heel groot zullen zijn.
Kijk, ik begrijp het dat niet iedereen hier dit weet en ook begrijpt, en dat veel mensen denken dat Poetin gewoon gek is geworden. Prima, niemand kan alles weten.
Wat ik niet kan begrijpen is hoe onze eigen diplomaten dit niet begrepen. Het is notabene hun werk om dit soort dingen te weten. Maar ik denk dat ze het wel wisten, en dat ze het toelieten.
Ik denk dat alleen de Oekraïense regering nog niet begrepen hadden dat zij garanties moeten geven aan de etnisch-Russen, en dat Rusland niet aan het bluffen was.
De ego's vieren hoogtij in de Oekraïense regering. Zelfs Zelenskiy's laatste speeches van vandaag zitten nog vol met uitspraken die politiek getint zijn en niet diplomatiek getint. Uitspraken die duidelijk bedoeld zijn om zijn ass te coveren, etc. Maar Zelenskiy heeft op grootse wijze gefaald, en zijn voorgangers ook. Anders was het nooit zo ver gekomen als vandaag. Het is geen ongeluk ofzo, er is 8 jaar overheen gegaan, waarin niemand iets heeft gedaan om de problemen echt op te lossen.