abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203805257

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekrane. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekrane nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemeni. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekrane is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er nit zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekrane zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistri.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekrane zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistri, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekrane bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine

pi_203805261
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:05 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Nee, Moskou lijkt ie te gaan landen.
Is toch weer van koers veranderd.
pi_203805267
Zou het kunnen dat Poetin het hele oosten van Oekrane wil proberen annexeren. Dus alle provincies/grote steden ten oosten van de Djnepr in handen wil krijgen?

1. Marioepol
2. Charkov

In verdere mate:
- Poltava
- Dnjepropetrovsk
- Zaporizja

En is Odessa de brug over het land naar Moldavi?
Cindy De Vuyst
pi_203805268
twitter
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203805270
quote:
Die journalisten zien ook wat ze willen zien. Het is een speech die 0,0 effect gaat hebben dus powerfull is die sowieso niet.
pi_203805275
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:42 schreef Confetti het volgende:

[..]
Die journalisten zien ook wat ze willen zien. Het is een speech die 0,0 effect gaat hebben dus powerfull is die sowieso niet.
Die wordt inderdaad vakkundig uit de Russische media geweerd.
pi_203805277
Mogelijk al eerder gevraagd, maar ik zie op flight radar een US air force vliegtuig, forte 12, rondjes vliegen boven oost Oekrane. Daar iets over gemeld? Of is iemand een grapje aan het uithalen.
Ben je het wel of niet met me eens? Quote me en reageer.
  donderdag 24 februari 2022 @ 00:44:02 #8
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_203805278
Het begint vannacht. Meeste oorlogen starten in de nacht. Alles wijst op een invasie.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_203805281
twitter
  donderdag 24 februari 2022 @ 00:45:17 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203805288
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:34 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Echt he? De propaganda is hetzelfde. Geleuter over oude grenzen, Volksduitsers en nepnieuws over dat het veel zwakkere land is begonnen met de aanval. Verbitterde oude man aan de macht met een groep trieste jaknikkers om zich heen. Zelfs de nuttige idioten in het buitenland zijn er gewoon. Zie het Nord Stream topic en al die mafketels die lid worden van de EU (EXpaNSIEdrIFT) erger vinden dan een land aanvallen met het leger.
Nou, inderdaad. Gelukkig wordt er in dat topic tegengas gegeven door mensen met een hele realistische kijk die weten dat er nu gewoon een invasie met bijbehorende massaslachting aan de gang is. :')
pi_203805289
twitter

Vliegvelden worden gesloten overal.
  donderdag 24 februari 2022 @ 00:45:44 #12
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_203805290
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:40 schreef einzeinz het volgende:
Zou het kunnen dat Poetin het hele oosten van Oekrane wil proberen annexeren. Dus alle provincies/grote steden ten oosten van de Djnepr in handen wil krijgen?

1. Marioepol
2. Charkov

In verdere mate:
- Poltava
- Dnjepropetrovsk
- Zaporizja

En is Odessa de brug over het land naar Moldavi?
Het probleem van die theorie dat die rivier door Kiev stroomt. Wat gebeurt daar dan mee?
pi_203805291
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:43 schreef Whipper het volgende:
Mogelijk al eerder gevraagd, maar ik zie op flight radar een US air force vliegtuig, forte 12, rondjes vliegen boven oost Oekrane. Daar iets over gemeld? Of is iemand een grapje aan het uithalen.
Dat is niet nieuw
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_203805293
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:44 schreef KINGIEE het volgende:
[ twitter ]
Tyfusrussen. Dat je land maar helemaal naar de tering mag gaan
pi_203805296
quote:
Nee, is volgens mij een vliegtuig die de boel wat in de gaten houdt. Hij vliegt niet boven Donetsk of Luhansk omdat hij volgens mij anders naar beneden gehaald wordt wegens 'vijandig'.
Cindy De Vuyst
pi_203805298
quote:
https://www.dailymail.co.(...)kraine-airspace.html
pi_203805301
Vliegtuigen van oorlogsbelang zullen niet verschijnen op Flightradar.
pi_203805302
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:45 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Het probleem van die theorie dat die rivier door Kiev stroomt. Wat gebeurt daar dan mee?
Ik denk niet dat het Poetin om Kiev te doen is. Maar als hij Marioepol in handen heeft, dan heeft hij wel een verbinding over land naar de Krim.
Als hij dat met Odessa doet, kan hij naar Moldavi met de auto. Of is dat te ver gezocht?
Cindy De Vuyst
pi_203805306
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:45 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nou, inderdaad. Gelukkig wordt er in dat topic tegengas gegeven door mensen met een hele realistische kijk die weten dat er nu gewoon een invasie met bijbehorende massaslachting aan de gang is. :')
14000 dode mensen tot nu toe is geen massaslachting. Zeg Repentles, hoeveel doden moet Rusland veroorzaken voor het wel een massaslachting is?
pi_203805307
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:48 schreef einzeinz het volgende:
Maar als hij Marioepol in handen heeft, dan heeft hij wel een verbinding over land naar de Krim.
Maar die heeft hij al met die nieuwe brug die al een paar jaar af is. Er gaan gewoon treinen en 4 autobanen naar de Krim vanuit Rusland.

't is puur landjepik en machtsvertoon
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_203805308
quote:

[..]
Ik denk niet dat het Poetin om Kiev te doen is. Maar als hij Marioepol in handen heeft, dan heeft hij wel een verbinding over land naar de Krim.
Als hij dat met Odessa doet, kan hij naar Moldavi met de auto. Of is dat te ver gezocht?
Putin geeft niets om mensen . Als het aan hem ligt staat ie morgen in Parijs.

Weg dr mee met die man.
pi_203805316
quote:

[..]
Ik denk niet dat het Poetin om Kiev te doen is.
Zijn speech doet anders vermoeden.
pi_203805321
twitter
pi_203805325
Dat landjepik niet hoort, staat buiten kijf. Maar als de mensen in de door Rusland onafhankelijk verklaarde gebieden zich meer Rus dan Oekraner voelen en zich dus ook al binnen het eigen land verzetten tegen het bestuur (het zijn tenslotte separatisten), wat is er dan op tegen om voor de lieve vrede die stukken af te staan en daar middels diplomatiek goede afspraken over te maken zodat mensen kunnen verhuizen als ze willen en om ervoor te zorgen dat volgend jaar niet de volgende provincies aan de beurt zijn?
pi_203805328
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:50 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Putin geeft niets om mensen . Als het aan hem ligt staat ie morgen in Parijs.

Weg dr mee met die man.
Als Poetin in dit vliegtuig zit, dan is hij op weg naar Schiphol.
https://www.flightradar24.com/GLEX/2aeb345a

FF z'n dochter ophalen.
Cindy De Vuyst
pi_203805329
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:52 schreef Coelho het volgende:
Dat landjepik niet hoort, staat buiten kijf. Maar als de mensen in de door Rusland onafhankelijk verklaarde gebieden zich meer Rus dan Oekraner voelen en zich dus ook al binnen het eigen land verzetten tegen het bestuur (het zijn tenslotte separatisten), wat is er dan op tegen om voor de lieve vrede die stukken af te staan en daar middels diplomatiek goede afspraken over te maken zodat mensen kunnen verhuizen als ze willen en om ervoor te zorgen dat volgend jaar niet de volgende provincies aan de beurt zijn?
Je slaat wel erg de plank mis he.
pi_203805330
twitter
pi_203805331
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:48 schreef KINGIEE het volgende:
Vliegtuigen van oorlogsbelang zullen niet verschijnen op Flightradar.
Wel bij lifeofYvonne?
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_203805336
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:53 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Je slaat wel erg de plank mis he.
Leg uit? Het was een oprechte vraag omdat er toch ergens iets geforceerd moet gaan worden (en liever niet met (kern)wapengekletter)
pi_203805338
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:55 schreef Coelho het volgende:

[..]
Leg uit? Het was een oprechte vraag omdat er toch ergens iets geforceerd moet gaan worden (en liever niet met (kern)wapengekletter)
Geef ze een vinger enzo.

Gaan we dan elk jaar een stukje weg geven want dit is wel ok? Kom op zeg.
pi_203805343
twitter

twitter
pi_203805350
twitter
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_203805351
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:52 schreef Coelho het volgende:
[img]https://www.history.com/.image/t_share/MTU3ODc4Njc0MzgyMzMzNjYz/hith-neville-chamberlain-peace-in-our-time-1938-2.jpg
[/img]
pi_203805355
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:56 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Geef ze een vinger enzo.

Wij maken ons toch ook alleen maar hard voor Oekrane omdat dat land 6 andere Europese landen afschermt? Ze zijn geen lid van de EU, geen lid van de NAVO ze bestaan bij de gratie van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

De Joegoslavi-oorlog was al een ver-van-mijn-bed-show, en bij Oekrane is dat nog een graadje erger. Ik ken maar weinig mensen die het persoonlijk wat doet, het is niet alsof Poetin met zijn tanks op de Champs Elysees staat.
pi_203805358
twitter

Wat zouden ze komen brengen...
pi_203805369
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 01:02 schreef KINGIEE het volgende:
[ twitter ]
Vast geen kebab :)
pi_203805370
quote:
[ twitter ]
Wapens, uitrusting, voeding, medisch materiaal, ...
Cindy De Vuyst
pi_203805371
quote:
[ twitter ]
Shoarma
pi_203805372
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:45 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Muur in bouwen
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_203805373
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ik ken maar weinig mensen die het persoonlijk wat doet, het is niet alsof Poetin met zijn tanks op de Champs Elysees staat.
Een beetje zoals een besnorde vent die in 1939 Polen binnenviel dus? Kan geen kwaad, hij trekt toch niet het westen in :7 Beetje diplomatiek over lullen vanuit het westen en foei roepen en komt allemaal goed dan. Echt waar |:)
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_203805374
quote:

[..]
Wij maken ons toch ook alleen maar hard voor Oekrane omdat dat land 6 andere Europese landen afschermt? Ze zijn geen lid van de EU, geen lid van de NAVO ze bestaan bij de gratie van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

De Joegoslavi-oorlog was al een ver-van-mijn-bed-show, en bij Oekrane is dat nog een graadje erger. Ik ken maar weinig mensen die het persoonlijk wat doet, het is niet alsof Poetin met zijn tanks op de Champs Elysees staat.
Oranje mars in Charkov was wel leuk.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_203805375
quote:

[..]

Hoe begon WO2 ook alweer? Denk toch eens na man :')
pi_203805376
quote:

[..]

Ik noem zoiets weinig moreel besef hebben.

Ahjoh, wat maken die tienduizenden Oekraense burgerdoden nou uit.
pi_203805379
quote:
Het verhaal Chamberlain was mij onbekend. Heb het gelezen en zie inderdaad de parallellen
pi_203805381
Als die straks in Schiphol landt is er iets niet pluis! https://www.flightradar24.com/GLEX/2aeb345a

Dochtertje oppikken?
Cindy De Vuyst
pi_203805385
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 01:04 schreef KINGIEE het volgende:

[..]
Ik noem zoiets weinig moreel besef hebben.

Ahjoh, wat maken die tienduizenden Oekraense burgerdoden nou uit.
Die wil ik juist voorkomen. Er zal toch gede-escaleerd moeten worden en ik vraag me af wat de beste methode is. Of denk je dat Poetin dit als een opmaat ziet naar de verovering van heel Europa? We leven toch in hele andere tijden...
pi_203805386
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 01:04 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Een beetje zoals een besnorde vent die in 1939 Polen binnenviel dus? Kan geen kwaad, hij trekt toch niet het westen in :7 Beetje diplomatiek over lullen vanuit het westen en foei roepen en komt allemaal goed dan. Echt waar |:)
Putin wil gewoon wat Lebensraum toch.
pi_203805387
De Donbass-republieken en hun erkenning door Rusland doen me denken aan Kosovo's onafhankelijkheid van Servi en erkenning door het westen. De militaire activiteiten van Rusland in Donbass en de huidige militaire inzet is hetzelfde als de NAVO-bombardementen op Servi en later in Kosovo.
  donderdag 24 februari 2022 @ 01:08:54 #49
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203805388
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 00:56 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Geef ze een vinger enzo.

De UK ging toch ook uit het grote EU rijk omdat de bevolking dat wilde waarom zouden deze nieuwe staten dan gedwongen moeten worden bij Oekraine te blijven? Democratie is toch het toverwoord? Hoe kan Oekraine nu een functionerende democratie zijn als een gedeelte van het land er gedwongen deel van moet uit maken?
pi_203805389
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 01:05 schreef einzeinz het volgende:
Als die straks in Schiphol landt is er iets niet pluis! https://www.flightradar24.com/GLEX/2aeb345a

Dochtertje oppikken?
Zou die na MH17 niet al verhuisd zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')