Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekrane. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekrane nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemeni. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekrane is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er nit zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekrane zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistri.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekrane zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistri, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekrane bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Juist in die lange speech heeft hij mijn inziens laten zien dat alle eisen en onderhandelingen van de laatste weken voor de buhne waren. Hij handelt puur vanuit wrok en gedateerde nostalgie; volgens hem hoort Oekrane eigenlijk bij Rusland en wat hij nu doet had hij eigenlijk al veel eerder moeten doen. Als een agressieve obsessieve vent die z'n ex terug wil, en als hij haar niet kan krijgen dan niemand niet. Er is nog niets mislukt, hij wil haar terug linksom of rechtsom or die trying. De tijd begint te dringen, athans zo ervaart hij het.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:03 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Men - Westen - gaat niet militair ingrijpen. Je hebt hier een land met kernwapens voor je. Dat men even de gevolgen ervan weet als men dit zegt. Al gaat die naar Kiev bij wijze van spreken. Je merkt al langer dat Poetin in dit conflict zijn hand heeft verspeeld en hij er heel ongemakkelijk in zit en voor moeilijke keuzes staat. Hij had gehoopt dat met zijn eerdere gebluf Oekraine of andere landen tot een overeenkomst zouden komen tot een "nieuw pact tussen het Westen/NATO en Rusland". Betekent dat Oekraiense soevereiniteit mbt toekomstig NAVO-lidmaatschap geschonden zou worden. Dat is finaal mislukt. Keer op keer kreeg die juist het tegenovergestelde te horen van wat hij wilde. Daarom is die zo butt hurt nu. Hij is echt kwaad ja. Ben benieuwd waar die zich nu door laat leiden met zijn kliekje.
Tenzij die speech weer express so bizar was om dat wat jij zegt Oekraine te laten denken... Ik denk het niet hoor, maar juist een beetje unhinged overkomen kan ook een strategie zijn. Een soort madman die voor niets opzij gaat idee.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:58 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Juist in die lange speech heeft hij mijn inziens laten zien dat alle eisen en onderhandelingen van de laatste weken voor de buhne waren. Hij handelt puur vanuit wrok en gedateerde nostalgie; volgens hem hoort Oekrane eigenlijk bij Rusland en wat hij nu doet had hij eigenlijk al veel eerder moeten doen. Als een agressieve obsessieve vent die z'n ex terug wil, en als hij haar niet kan krijgen dan niemand niet. Er is nog niets mislukt, hij wil haar terug linksom of rechtsom or die trying. De tijd begint te dringen, athans zo ervaart hij het.
Wat probeer je precies te bereiken met je 'analyses'? Je krijgt op geen enkele manier bijval in je deflecties richting de Amerikanen/De Oekraense regering - omdat ze nergens op slaan, wat dacht jij dan?quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:58 schreef Peppert het volgende:
Er zullen waarschijnlijk meer dingen gebeuren, aangezien Oekrane nu ongelooflijk onstabiel is en de regering Kiev in de steek laat en zich naar Lviv verplaatst. Voeg daarbij dat het Oekraense leger zich er volledig van bewust is dat het alleen staat en dat Russische troepen nu openlijk opereren in betwist gebied buiten de Krim.
De kans dat andere delen van het oosten van het land uiteen zullen vallen in een volledig proces van balkanisering is zeer groot en alleen een diplomatieke veiligheidsovereenkomst, zoals voorgesteld door de Russen, heeft een rele kans om dit proces te stoppen.
Dus een volledige Russische invasie ziet er nog steeds heel erg afgelegen uit. Het vooruitzicht dat het Russische leger zich uitbreidt naar nieuwe betwiste gebieden op R2P-vredesmissies in Amerikaans en West Europese imperial stijl lijkt zeer waarschijnlijk.
quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:06 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Dit is matig. Ik wilde op wandelvakantie naar Odessa deze zomer. @:caland
Oekrane gaat niet liggen zonder gevecht, madman of niet, dus dat lijkt me niet. En ik denk ook niet dat Putin dat verwacht had... hij weet dat Oekrane hem niet terug wil op wat minderheden in het oosten na. Hij heeft alleen deze hele act van begin tot eind nodig om z'n acties te verrechtvaardigen zodat hij kan zeggen dat hij hij de kans heeft geboden om het te voorkomen en open stond voor onderhandelingen. De vraag is hoe ver hij zal gaan, en hoeveel slachtoffers er moeten vallen, voordat hij uiteindelijk genoegen neemt met alleen het oosten.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tenzij die speech weer express so bizar was om dat wat jij zegt Oekraine te laten denken... Ik denk het niet hoor, maar juist een beetje unhinged overkomen kan ook een strategie zijn. Een soort madman die voor niets opzij gaat idee.
Zodra die ambassadeurs in Rusland zitten gaat dat ook gebeurenquote:Op woensdag 23 februari 2022 14:14 schreef Peppert het volgende:
De gebieden die door de DPR en LPR worden opgeist, reiken verder dan wat ze momenteel controleren, dus Rusland kan op elk moment het vuur openen op het Oekraense leger om hen uit die geclaimde gebieden te verdrijven.
Dat heeft in alle kranten gestaan, Hans.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:14 schreef Peppert het volgende:
De gebieden die door de DPR en LPR worden opgeist, reiken verder dan wat ze momenteel controleren, dus Rusland kan op elk moment het vuur openen op het Oekraense leger om hen uit die geclaimde gebieden te verdrijven.
Nord Stream 2 stopzetten doet er niet toe?quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:18 schreef Peppert het volgende:
Het is best een slimme zet van Poetin. Tot nu toe zijn de sancties die uit de VS komen, het enige die er toe doen, vrij mild.
Bill Clinton konden ze het volgensmij wel mee vinden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:23 schreef Peppert het volgende:
Russen zijn misschien niet dol op namen als Cixi of Mao Zedong. Maar ze verachten veel meer de namen van Napoleon, Kaiser Wilhem II, Adolf Hitler en alle Amerikaanse presidenten sinds FDR.
Clinton en Jeltsin konden flink lachen samen idd.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:24 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Bill Clinton konden ze het volgensmij wel mee vinden.
Jep, zo schat ik Poetin ook wel in.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tenzij die speech weer express so bizar was om dat wat jij zegt Oekraine te laten denken... Ik denk het niet hoor, maar juist een beetje unhinged overkomen kan ook een strategie zijn. Een soort madman die voor niets opzij gaat idee.
Hoezo slim? Wat heeft ie nou aan die waardeloze gebieden. Kost alleen maar geld en hoofdpijn. Het risico van een Oekranse inval in Rusland was er al niet dus dat maakt ook geen verschil. Dit is alleen maar een overwinning voor iemand met Soviet sentimenten, en dan nog maar deels. Ondertussen is de rest van Oekrane beter bewapend en hebben ze nog meer een hekel aan Rusland dan ze al hadden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:18 schreef Peppert het volgende:
Het is best een slimme zet van Poetin. Tot nu toe zijn de sancties die uit de VS komen, het enige die er toe doen, vrij mild. In n klap maakt het een einde aan de mogelijkheid dat Oekrane deze twee gebieden terugneemt zonder te vechten. Oekrane zal nu een nog beter beschermd gebied moeten binnenvallen met mogelijk meer Russische troepen. Volgens de Oekraense pers lijken ze dit te verzoenen zonder aan oorlog te denken. Wie weet gaan de Russen ook meer Oost-Oekraense gebieden onafhankelijk laten verklaren. Eens kijken wat er valt te scoren. Lekker snijden en knabbelen in een heerlijke taart.
het is inderdaad wachten op een devastating cyberattack n.a.v. de backdoors via de SolarWinds hackquote:
Als je gezegd had dat het al gebombardeerd was had ik het geloofd....quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:33 schreef Dr88 het volgende:
Live beelden uit Mariupol.
Nog niet veel te zien
Battle of Mariupol (May–June 2014)quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Als je gezegd had dat het al gebombardeerd was had ik het geloofd....
De video met tanks zogenaamd op weg naar Mariupol kan propaganda geweest zijn om paniek te zaaien. Er was niets te zien waaruit je kon opmaken waar het gefilmd was.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:33 schreef Dr88 het volgende:
Live beelden uit Mariupol.
Nog niet veel te zien
Eens, echter onderweg naar wil niet zeggen dat het in Mariupol ook al gaande is / sprake van paniek is natuurlijk.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:39 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De video met tanks zogenaamd op weg naar Mariupol kan propaganda geweest zijn om paniek te zaaien. Er was niets te zien waaruit je kon opmaken waar het gefilmd was.
Hey da's schaamlap!quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echt kan deze in de op?
[ afbeelding ]
Nou Poe poequote:
Logisch als je uitgaat van dat Putin heeft geblufd, Biden zijn bluf heeft gecalled en hij nu met weinig kleerscheuren en gezichtsverlies de situatie heeft weet te consolideren.quote:Op woensdag 23 februari 2022 13:04 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou dat logisch zijn? Dan heeft hij een hoop kosten opgelopen om de status quo te consolideren? Is dat logisch? Hij heeft driekwart van z’n leger samengetrokken daar. Ik verwacht dat hij op z’n minst die hele provincies wil innemen.
Is Albanie met zwaar materieel schietend Kosovo ingetrokken?quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:54 schreef Peppert het volgende:
Wat Rusland heeft gedaan in Oost Oekrane is vergelijkbaar met hoe Kosovo, de Koerdische staat in Syri en veel meer..... zijn ontstaan.
Funny because it's true.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echt kan deze in de op?
[ afbeelding ]
Ah ja, ik herinner me ook nog hoe het grote machtige land Koerdistan Syri binnen trok om Koerden in Syri te beschermenquote:Op woensdag 23 februari 2022 14:54 schreef Peppert het volgende:
Wat Rusland heeft gedaan in Oost Oekrane is vergelijkbaar met hoe Kosovo, de Koerdische staat in Syri en veel meer..... zijn ontstaan.
Nee.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:54 schreef Peppert het volgende:
Preciesquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:00 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ah ja, ik herinner me ook nog hoe het grote machtige land Koerdistan Syri binnen trok om Koerden in Syri te beschermen
Nee, met gluiperige terreur akties en hebben nogal wat slachtoffers gemaakt onder de Servische bevolking voordat de Serven het wel eens genoeg vonden... KLF, ook getrained door de CIA VOOR het conflict uitbarstte.. maar goed, dat is voor een andere topic.quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Is Albanie met zwaar materieel schietend Kosovo ingetrokken?
Volgens Poetin zou Oekrane gewoon onderdeel moeten worden van het grote Rusland en daarom steunt hij de onafhankelijkheid van 2 nieuwe landen op Oekraens grondgebied, hoewel die 2 landen dan dus nog steeds niet onderdeel van Rusland zijn. En daar mag je niets van zeggen, want het zelfstandig onafhankelijk geworden Kosovo is ook onafhankelijk, iets wat Rusland dan weer niet erkend.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:00 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ah ja, ik herinner me ook nog hoe het grote machtige land Koerdistan Syri binnen trok om Koerden in Syri te beschermen
https://www.theguardian.c(...)-russia-over-ukrainequote:EU poised to announce wide-ranging sanctions against Russia over Ukraine
[..]
At the top of the sanctions list is Shoigu, because he is “ultimately responsible for any military action against Ukraine”, states the draft list seen by the Guardian. He is joined by Anton Vaino, Putin’s chief of staff, who “plays an active role in decision making”, as well as Igor Osipov, the commander-in-chief of the Black Sea fleet, and Sergei Surovikin, commander-in-chief of Russian aerospace forces.
[..]
Nee.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:06 schreef Peppert het volgende:
Alle VN vertegenwoordigers hebben deze week gesproken. De meeste waren behoorlijk saaie en hypocriete veroordelingen van de Russische erkenning van DPR en LPR. Dat van Kenia was de enige interessante - erop wijzend dat Rusland niet het enige land is dat eenzijdig de soevereiniteit van een ander land heeft geschonden.
Prachtige meem!quote:Op woensdag 23 februari 2022 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Echt kan deze in de op?
[ afbeelding ]
Bizar accuraat ook, veel nationalistische trollen reageren exact zo.quote:
Het is sowieso een verdraaiing van de boodschap van Kenia.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leg uit? Anders kan ik wel een paar voorbeelden noemen.
Separatisten van een provincie kunnen deze provincie dan wel onafhankelijk verklaren, maar als het centrale gezag van het land dat niet erkent is het niet onafhankelijk en Rusland heeft zich daar niet in te mengen. Feit is dat Rusland meer en meer alleen komt te staan en ik denk financieel door sanctionering op de knin zal worden gedwongen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:10 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Volgens Poetin zou Oekrane gewoon onderdeel moeten worden van het grote Rusland en daarom steunt hij de onafhankelijkheid van 2 nieuwe landen op Oekraens grondgebied, hoewel die 2 landen dan dus nog steeds niet onderdeel van Rusland zijn. En daar mag je niets van zeggen, want het zelfstandig onafhankelijk geworden Kosovo is ook onafhankelijk, iets wat Rusland dan weer niet erkend.
Sommige mensen hebben echt een heel flexibele geest om het allemaal voor zichzelf nog recht te kunnen praten
Ben benieuwd wat de verdedigingstactiek is, enige kant waar de Russen niet vandaan kunnen komen is het westenquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ twitter ]
Let wel dat dit dus Oekraine zelf is die dit nu roept, niet alleen meer de VS. Ze beginnen aardig te zweten...
Dat ze burgerbevolking aan het bewapenen zijn wijst wel op guerilla-achtige tacktieken.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:21 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de verdedigingstactiek is, enige kant waar de Russen niet vandaan kunnen komen is het westen
Dat is niet Oekrane, dat is een voormalig minister die op persoonlijke titel een opiniestuk plaatst. Hoewel ongetwijfeld goed geinformeerd betwijfel ik of hij alle laatste details kent. Kleine nuancering.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ twitter ]
Let wel dat dit dus Oekraine zelf is die dit nu roept, niet alleen meer de VS. Ze beginnen aardig te zweten...
Werkte altijd prima voor de Afghanen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat ze burgerbevolking aan het bewapenen zijn wijst wel op guerilla-achtige tacktieken.
Das waar, maar denk niet dat ie heel Oekraine binnenvalt. Door het leger overal neer te zetten trek je het leger van Oekraine helemaal uit elkaar omdat ze overal op moeten letten. Uiteindelijk kan het idd in eerste instantie om een klein stuk gaan.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:21 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de verdedigingstactiek is, enige kant waar de Russen niet vandaan kunnen komen is het westen
Ja de enige manier waarop ze dit winnen is via duizend prikjes op lange termijn.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat ze burgerbevolking aan het bewapenen zijn wijst wel op guerilla-achtige tacktieken.
Dat het werkt, guerrilla en verdedigingstactieken tegen de Russen en zo lang mogelijk stand houdenquote:
Die zijn/waren zeer religieus gemotiveerd.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
Werkte altijd prima voor de Afghanen.
Guerilla’s winnen doordat de tegenstander niet kan winnenquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja de enige manier waarop ze dit winnen is via duizend prikjes op lange termijn.
Dat Russen dit doen begrijp ik nog wel, maar wat ik niet snap is dat ze topics en politieke partijen vol Nederlanders hebben gekregen die ook zo denken over Rusland. Het FvD dat normaal gesproken zo voor soevereiniteit en grenzen is bijvoorbeeld. Behalve als Rusland ze niet respecteert blijkbaar.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bizar accuraat ook, veel nationalistische trollen reageren exact zo.
Kan ook als aanvulling zijn, neem aan dat ze de poorten niet zelf open zetten.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oekrane is ook zwaar gemotiveerd, en dat leger bestaat niet uit amateurs.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:25 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Die zijn/waren zeer religieus gemotiveerd.
Lekker puberaal provoceren.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat Russen dit doen begrijp ik nog wel, maar wat ik niet snap is dat ze topics en politieke partijen vol Nederlanders hebben gekregen die ook zo denken over Rusland. Het FvD dat normaal gesproken zo voor soevereiniteit en grenzen is bijvoorbeeld. Behalve als Rusland ze niet respecteert blijkbaar.
En dan heb ik het niet eens over tegen de NAVO of sancties zijn. Allemaal prima standpunten dat je dat niet voor Oekrane of de andere Europese oosterburen over hebt. Maar de invasie openlijk steunen of al die zogenaamd betekenisloze constateringen dat de VS of de NAVO in het verleden ook ondeugend is geweest hoor. Onbegrijpelijk en ranzig.
Ze zijn fan van iedereen die de huidige regeringen in het westen voor schut zet. Vergelijkbaar met communisten in de Koude Oorlog. Heel infantiel en zelfs schadelijk.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dat Russen dit doen begrijp ik nog wel, maar wat ik niet snap is dat ze topics en politieke partijen vol Nederlanders hebben gekregen die ook zo denken over Rusland. Het FvD dat normaal gesproken zo voor soevereiniteit en grenzen is bijvoorbeeld. Behalve als Rusland ze niet respecteert blijkbaar.
En dan heb ik het niet eens over tegen de NAVO of sancties zijn. Allemaal prima standpunten dat je dat niet voor Oekrane of de andere Europese oosterburen over hebt. Maar de invasie openlijk steunen of al die zogenaamd betekenisloze constateringen dat de VS of de NAVO in het verleden ook ondeugend is geweest hoor. Onbegrijpelijk en ranzig.
Dat betwijfel ik, en ook niet religieus, en dat is toch wat anders.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Oekrane is ook zwaar gemotiveerd, en dat leger bestaat niet uit amateurs.
Enige is dat ze in de minderheid zijn en totaal overklast worden in de lucht.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het nationale leger vecht al 8 jaar tegen rebellen in het oosten .... en daar hebben ze nooit van kunnen winnen. Daarom zie ik het somber in voor Oekrane (mocht het zo ver komen).quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zou prima zijn als ze tot diep in Rusland angst kunnen zaaien mochten de Russen besluiten "all-in" te gaan.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:26 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Tijd voor een no-fly-zone dusquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Enige is dat ze in de minderheid zijn en totaal overklast worden in de lucht.
Ja dat zou ze enorm helpen.quote:
Nog steeds denken dat het "rebellen" zijnquote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Het nationale leger vecht al 8 jaar tegen rebellen in het oosten .... en daar hebben ze nooit van kunnen winnen. Daarom zie ik het somber in voor Oekrane (mocht het zo ver komen).
Enige waar Oekraine op kan hopen is om dermate veel weerstand te bieden, en schade aan te richten dat eventuele verdere invasie niet aantrekkelijk meer is.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Enige is dat ze in de minderheid zijn en totaal overklast worden in de lucht.
Dat viel me ook op. PVV is tegen de sancties want ''Henk en Ingrid hebben al zo'n hoge energierekening''. Vanuit PVV-perspectief best begrijpelijk (al vraag ik me ook af in hoeverre Wilders het Kremlin wil pleasen).quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja en een lange adem hebben. En zorgen dat de neutrale Oekrainer aan de kant van de Oekraine blijft staan en die niet van je vervreemden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Enige waar Oekraine op kan hopen is om dermate veel weerstand te bieden, en schade aan te richten dat eventuele verdere invasie niet aantrekkelijk meer is.
Goed punt. Van de officiele regeringsleiders hoor je dan vooralsnog veel minder alarmerende berichten volgens mij.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:23 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat is niet Oekrane, dat is een voormalig minister die op persoonlijke titel een opiniestuk plaatst. Hoewel ongetwijfeld goed geinformeerd betwijfel ik of hij alle laatste details kent. Kleine nuancering.
Die moet dan worden gehandhaafd door de NAVO, die durven zo'n rechtstreekse confrontatie met Rusland niet aan denk ikquote:
Bovendien is Rusland een ware expert in het schenden van luchtruimen....quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die moet dan worden gehandhaafd door de NAVO, die durven zo'n rechtstreekse confrontatie met Rusland niet aan denk ik
Ik betwijfel dat absoluut niet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef Zoutmolen het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, en ook niet religieus, en dat is toch wat anders.
https://www.reuters.com/b(...)-russias-2022-02-01/quote:Ukraine's armed forces are heavily outnumbered and outgunned by Russia's but military experts say they would be capable of mounting significant resistance and inflicting heavy casualties if Russia were to launch a large-scale invasion after massing troops near the border.
Ukraine's army is also better trained and equipped than in 2014, when Russia captured the Crimea peninsula from Ukraine without a fight, and is widely seen as highly motivated to defend the country's heartland.
Over de communisten gesproken. Heb ze de afgelopen dagen niet gehoord, maar in de aanloop hiernaar had de SP ook koude voeten tegenover foei tegen Rusland zeggen. Terwijl ze daar bij de VS geen moeite mee hebben gehad in het verleden. Snap daar geen zak van. De goede oude communistische SU is tenslotte een half fascistische/kapitalistische staat geworden, dus Rusland is je vriend niet meer/quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ze zijn fan van iedereen die de huidige regeringen in het westen voor schut zet. Vergelijkbaar met communisten in de Koude Oorlog. Heel infantiel en zelfs schadelijk.
Die situatie in het Oosten was natuurlijk een status quo, waarbij ze nooit doordrukken richting vernietiging van de rebellen, omdat ze in Oekraine ook wel aanvoelen dat Rusland dat altijd zal aangrijpen om zelf troepen te sturen. In Georgi, Moldavi, etc, gaat het net zo - wachten wachten wachten tot er in Moskou een andere wind waait en dan de boel weer opeisen.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:27 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Het nationale leger vecht al 8 jaar tegen rebellen in het oosten .... en daar hebben ze nooit van kunnen winnen. Daarom zie ik het somber in voor Oekrane (mocht het zo ver komen).
Standpunt van de FVD heeft ook wel te maken met het willen vertegenwoordigen van stemmen die zich niet gehoord voelen. er zijn mensen die er zo over denken, die dus nu eigenlijk voor dit onderwerp enkel fvd kunnen stemmen. En het is een beetje tegendraads willen zijn. Maar complottheorien dat FVD volledig ingepalmd is door Russen, zoals velen verkondingen, daar geloof ik niet in.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat viel me ook op. PVV is tegen de sancties want ''Henk en Ingrid hebben al zo'n hoge energierekening''. Vanuit PVV-perspectief best begrijpelijk (al vraag ik me ook af in hoeverre Wilders het Kremlin wil pleasen).
Maar Baudet komt met: ''Rusland staat in zijn recht want NAVO en EU blabla''. Dat is niet alleen een standpunt hebben dat het Kremlin goed uitkomt, dat is gewoon hun propaganda overnemen.
Waar is de VN?quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die moet dan worden gehandhaafd door de NAVO, die durven zo'n rechtstreekse confrontatie met Rusland niet aan denk ik
Lekker tegendraads zijn door alles te steunen waar je zei tegen te zijn en bovendien over de rug van onschuldige mensen die doodgaan op het moment. GW was ook tegendraads, maar dan fatsoenlijk. Het FvD zal geen directe donatie van het Kremlin kregen, maar Baudet zijn nieuwe boekje doet het digitaal vast heel goed in het buitenland.quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:33 schreef Bensel het volgende:
[..]
Standpunt van de FVD heeft ook wel te maken met het willen vertegenwoordigen van stemmen die zich niet gehoord voelen. er zijn mensen die er zo over denken, die dus nu eigenlijk voor dit onderwerp enkel fvd kunnen stemmen. En het is een beetje tegendraads willen zijn. Maar complottheorien dat FVD volledig ingepalmd is door Russen, zoals velen verkondingen, daar geloof ik niet in.
quote:Op woensdag 23 februari 2022 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is sowieso een verdraaiing van de boodschap van Kenia.
Maar klopt dat argument ook? In Europa vallen de meeste grenzen ongeveer samen met taalgrenzen, en zijn de meeste landen veel kleiner dan in Afrika.quote:At independence, had we chosen to pursue states on the basis of ethnic, racial or religious homogeneity, we would still be waging bloody wars these many decades later.
Instead, we agreed that we would settle for the borders that we inherited, but we would still pursue continental political, economic and legal integration. Rather than form nations that looked ever backward into history with a dangerous nostalgia, we chose to look forward to a greatness none of our many nations and peoples had ever known.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |