Rusland staat er nu niet echt om bekend dat ze de gemiddelde voetsoldaat goed behandelen. De verhalen over rampzalige huisvesting, slechte behandeling en voorraad tekorten van uniformen tot eten en wapens zijn legio. Tel daarbij op dat behoorlijk wat materieel verouderd en slecht onderhouden is, en je hebt een beeld van een leger dat weliswaar enorm groot is, maar dat waarschijnlijk gewoon piepend en krakend tot stilstand komt in een langdurig conflict zonder zichtbare frontlijnen. 1000en tanks zijn leuk, maar als ruim de helft niet inzetbaar is vanwege achterstallig onderhoud en men geen onderdelen heeft om te kunnen vervangen wordt het al een stuk minder indrukwekkend. Indien Putin Oekraïne daadwerkelijk binnenvalt kan hij alleen maar hopen dat hij met een week of 3 een totale overwinning heeft behaald. Succes daarmee in 1 van de grootste landen van Europa.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sorry maar dit is toch onwerkelijk, je hebt dit al maanden van te voren gepland dan zorg je toch dat er eten is nabij de troepen. Dit zijn de middeleeuwen toch niet? Of hebben de waarschuwingen van de VS er voor gezorgd dat ze het telkens uitgesteld hebben?
In ieder geval maakt dit soort shit duidelijk waarom de VS het machtigste leger hebben die weten de logistiek wel goed te regelen en ploppen na/tijdens een invasie complete malls neer.
Ja, je zin krijgen kost altijd wel wat. Geloof dat ze ook gedreigd hebben tegen de lui van swift, dus ja... dan gaan de meesten ook wel overstag.quote:
Klopt ja, maar Putin is dan ook een fossiel uit vervlogen Sovjet tijden.quote:Op woensdag 23 februari 2022 07:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom verwacht je harde taal van middelmatige zacht gekookte leiders? Putin lacht zich kapot om deze slapjanussen.
Lijkt me stug dat dat de enige voorwaarde isquote:Op woensdag 23 februari 2022 11:45 schreef Peppert het volgende:
Poetin wist dat hij gesanctioneerd zal worden, dus ging hij naar China drie weken geleden en Xi stemde ermee in om jaarlijks 10 miljard meer kubieke meter aardgas van Rusland te kopen en gaf samen die verklaring van 5000 woorden uit ter ondersteuning van geen uitbreiding van de NAVO meer. Vermoedelijk zei Xi toen:
'Maar ik heb maar één voorwaarde, niet vechten tot de Olympische Spelen voorbij zijn'
Dan:
20 februari - laatste dag van de Olympische Spelen, sluitingsceremonie
21 februari - 2000 gevallen van schending van het staakt-het-vuren op één dag
22 februari - Russische troepen trekken Oost-Oekraïne binnen
Dat is vast allemaal toeval.
Dat zou dan het einde van Putin betekenen denk ik. Want zelfs de grootste hardliners in zijn regering zullen zo'n morele en militaire afgang niet dulden lijkt me.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De kosten voor zo'n guerrilla-oorlog zullen enorm hoog zijn voor Rusland, financieel en moreel gezien.
Het enige waar ik wel voor vrees, is dat er wraakacties komen van de Russen als een normale verovering niet lukt. Zelfs het bombarderen van burgerdoelen lijkt me niet uitgesloten.
Denk dat de meeste hardliners ook wel begrijpen dat het bezetten van de hele Oekraïne een gigantisch risicovolle operatie is.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:08 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat zou dan het einde van Putin betekenen denk ik. Want zelfs de grootste hardliners in zijn regering zullen zo'n morele en militaire afgang niet dulden lijkt me.
Je vergeet de Germanen. Of ben jij niet van de klassieke schoolquote:Op woensdag 23 februari 2022 12:10 schreef Peppert het volgende:
De inzet van Russische troepen in de Donbass-republieken past gemakkelijk in het R2P-verhaal (vredestroepen die de vrede gaan bewaren in een hele waslijst van verre uithoeken in de wereld) dat het westen voor zichzelf heeft gecreëerd om een mythe te creëeren rond haar wereldwijde dorst naar imperialisme en macht. Dit is ongetwijfeld een van de redenen voor de tamelijk gedempte reactie tot nu toe.
Maar in hoeverre luistert Putin nog naar hen? Tijdens die zogenaamde veiligheidsraad zag ik een man die anderen alleen maar voor de show liet spreken. Dergelijk strong arming alleenheersersgedrag kom je alleen maar mee weg zolang je wint.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Denk dat de meeste hardliners ook wel begrijpen dat het bezetten van de hele Oekraïne een gigantisch risicovolle operatie is.
Verwacht ik ook hoor. Russische troepen staan daar als pressie middel meer niet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:15 schreef Peppert het volgende:
We bevinden ons nog steeds in de fase van gespierde diplomatie en er is eigenlijk weinig veranderd op de grond, behalve in termen van perceptie. Feit is dat de Russische veiligheidsvoorstellen nog steeds op tafel liggen en dat Poetin nu een heel klein stukje heeft laten zien van hoe het alternatief eruit ziet. Ik verwacht de komende weken veel meer diplomatie en weinig militaire actie.
Da's voor de camera. Achter de schermen zal hij vast wel dingen met mensen bespreken. Oekraïne bezetten lijkt me zelfmoord en niet alleen politieke zelfmoord.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Maar in hoeverre luistert Putin nog naar hen? Tijdens die zogenaamde veiligheidsraad zag ik een man die anderen alleen maar voor de show liet spreken. Dergelijk strong arming alleenheersersgedrag kom je alleen maar mee weg zolang je wint.
Sterker nog de ondertekening vond plaats VOOR dat hele theater en zijn speech.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:17 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Maar in hoeverre luistert Putin nog naar hen? Tijdens die zogenaamde veiligheidsraad zag ik een man die anderen alleen maar voor de show liet spreken. Dergelijk strong arming alleenheersersgedrag kom je alleen maar mee weg zolang je wint.
Zeer twijfelachtig..quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:17 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Verwacht ik ook hoor. Russische troepen staan daar als pressie middel meer niet.
En om de Oranjes te evacueren, niet te vergeten.quote:Op woensdag 23 februari 2022 08:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik vind onderzeeboten echt het allerleukste legervoertuig. Die kunnen we niet genoeg hebben als de Russen komen.
Maar dan wel geschikt voor rivieren en kanalen. Kruisraketten vanuit de Maas, lijkt me prachtig.
Ik vraag het me af. Tbh ik vond hem niet echt stabiel overkomen, tijdens z'n speech al helemaal niet.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Da's voor de camera. Achter de schermen zal hij vast wel dingen met mensen bespreken. Oekraïne bezetten lijkt me zelfmoord en niet alleen politieke zelfmoord.
Precies.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sterker nog de ondertekening vond plaats VOOR dat hele theater en zijn speech.
Als ze tekeergaan zoals in Syrie... ik sluit niets uit. De Oekrainers staan wel als een blok achter de beslissing om hun land tot op de laatste man te verdedigen. De Russen vragen zich af waar ze aan beginnen als Rusland besluit volledig met het leger aan een invasie van een aanzienlijk deel van Oost-Oekraine te beginnen. Een bezettingsoorlog vraagt veel van de Russen, Tsjetsjenie is niets vergeleken bij de grootte van (oost-)Oekraine noch vergeleken bij het leger van de Oekrainers.quote:Op woensdag 23 februari 2022 11:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De kosten voor zo'n guerrilla-oorlog zullen enorm hoog zijn voor Rusland, financieel en moreel gezien.
Het enige waar ik wel voor vrees, is dat er wraakacties komen van de Russen als een normale verovering niet lukt. Zelfs het bombarderen van burgerdoelen lijkt me niet uitgesloten.
Mijn verwachting is dat Rusland alleen in de gebieden blijft waar er enigszins steun voor hen is.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:08 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat zou dan het einde van Putin betekenen denk ik. Want zelfs de grootste hardliners in zijn regering zullen zo'n morele en militaire afgang niet dulden lijkt me.
Als je z'n speech aanhoort zie ik 'm eerder voor optie 1 gaan.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:22 schreef Barbusse het volgende:
Ik denk dat de TT gelijk heeft, Putin heeft z'n hand overspeeld. Niemand gelooft z'n beloftes nog, niemand wilt toegeven aan z'n absurde eisen, en niemand is bang voor al die troepen maar is juist bereid om tot het uiterste te gaan om weerstand te bieden. De enige keuzes die hij heeft is òf doorzetten met nog meer confrontaties, òf zichzelf uit deze situatie proberen te onderhandelen. Beide zijn niet echt goed voor z'n aanzien.
Ik denk dat Poetin alle tegengeluiden al lang uit zijn entourage geweerd heeft.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:24 schreef Barbusse het volgende:
Ik vraag het me af. Tbh ik vond hem niet echt stabiel overkomen, tijdens z'n speech al helemaal niet.
Zou historisch gezien ook niet uniek zijn. Denk maar terug aan Hitler die ook zijn hand overspeelde, hij had niet verwacht dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hem de oorlog zouden verklaren om de inval in Polen en was er op dat moment ook niet op voorbereid. Maar toch heeft hij de keus gemaakt om dan maar all-in te gaan.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Als je z'n speech aanhoort zie ik 'm eerder voor optie 1 gaan.
Syrië is niet te vergelijken met Oekraïne. Hopeloos verdeeld land waar verschillende groepjes elkaar de tent uit probeerden te vechten. Daarnaast waren de Russen daar gewend door degene die de macht in handen had en 'n groot deel van het land controleerde.quote:Op woensdag 23 februari 2022 12:24 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Als ze tekeergaan zoals in Syrie... ik sluit niets uit. De Oekrainers staan wel als een blok achter de beslissing om hun land tot op de laatste man te verdedigen. De Russen vragen zich af waar ze aan beginnen als Rusland besluit volledig met het leger aan een invasie van een aanzienlijk deel van Oost-Oekraine te beginnen. Een bezettingsoorlog vraagt veel van de Russen, Tsjetsjenie is niets vergeleken bij de grootte van (oost-)Oekraine noch vergeleken bij het leger van de Oekrainers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |