Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekrane. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekrane nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemeni. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekrane is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er nit zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekrane zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistri.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekrane zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistri, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekrane bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Er zijn elke dag tientallen filmpjes van tanks en andere militaire wagens. Dit wel zo iemand die wel weet wat hij post.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:31 schreef Molo het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dit filmpje al dagen geleden gezien
In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ja wat is het nu. Is dienstplicht er wel of niet?
Hitler dacht ook in het belang van het Duitse volk te handelen, had iedereen zich daar ook maar gewoon bij moeten neerleggen?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:37 schreef LXIV het volgende:
Putin handelt naar wat volgens hem in het belang is van Rusland en het Russische volk. Dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat die belangen niet samenvallen met die van de VS of de EU is duidelijk.
Niet volgens dit artikel. De bron is mij niet bekend en ik kan het niet op veel plekken vinden.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Zou China niet mee gaan doen als Poetin toch start?
Simpel. Mooi man.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:31 schreef -Mellon- het volgende:
[..]
Oekrane mag dat geheel zelf bepalen, en Rusland mag als een soeverein land ook bepalen hoe daarop te reageren. Simpel.
Ja formeel heb je gelijk. In effect komt het gewoon neer op geen dienstplicht. Ook niet voor vrouwenquote:Op zondag 20 februari 2022 13:37 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op.
17-jarige mannen en vrouwen ontvangen wel een brief over de inschrijving voor de dienstplicht.
rijksoverheid.nl
Dit kan in scene gezet zijn.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:41 schreef StephanL het volgende:
Minister en journalisten moeten rennen voor mortieren bij Donetsk
https://nos.nl/video/2418(...)tiervuur-bij-donetsk
Hoezo kan je het hem dat niet kwalijk nemenquote:Op zondag 20 februari 2022 13:37 schreef LXIV het volgende:
Putin handelt naar wat volgens hem in het belang is van Rusland en het Russische volk. Dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen. Dat die belangen niet samenvallen met die van de VS of de EU is duidelijk.
Ah ok, ja ik ken diegene niet. Dacht het specifieke filmpje al gezien te hebben maar heb het geheugen van een goudvis verderquote:Op zondag 20 februari 2022 13:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Er zijn elke dag tientallen filmpjes van tanks en andere militaire wagens. Dit wel zo iemand die wel weet wat hij post.
Die cameraman gaat niet eens liggen de 2e keer. En ik krijg nu niet bepaald de indruk dat de scherven ze om de oren vliegen, jij wel?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:43 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja dat kan. Zou wel een goede zijn
Het ziet er ook bijna allemaal hetzelfde uit daar, grauw, vlak en met sneeuw meestal.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:44 schreef Molo het volgende:
[..]
Ah ok, ja ik ken diegene niet. Dacht het specifieke filmpje al gezien te hebben maar heb het geheugen van een goudvis verder
Sinds wanneer krijgen vrouwen dat ook? Heb nooit wat gehadquote:Op zondag 20 februari 2022 13:37 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op.
17-jarige mannen en vrouwen ontvangen wel een brief over de inschrijving voor de dienstplicht.
rijksoverheid.nl
Filmen is belangrijkerquote:Op zondag 20 februari 2022 13:44 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Die cameraman gaat niet eens liggen de 2e keer. En ik krijg nu niet bepaald de indruk dat de scherven ze om de oren vliegen, jij wel?
De Russische zielquote:Op zondag 20 februari 2022 13:45 schreef Momo het volgende:
[..]
Het ziet er ook bijna allemaal hetzelfde uit daar, grauw, vlak en met sneeuw meestal.
quote:Op zondag 20 februari 2022 13:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Sinds wanneer krijgen vrouwen dat ook? Heb nooit wat gehad
Tenzij je 19 jaar of jonger bentquote:De dienstplicht geldt sinds 1 januari 2020 ook voor vrouwen. Vrouwen die 17 jaar worden ontvangen een brief van de overheid waarin staat dat ze zijn [..]
https://www.theguardian.c(...)se-property-loopholequote:Britain has frustrated its EU allies and weakened the west’s financial threat to the Kremlin by failing to close a loophole that will ensure London real estate remains a safe haven for Russian money, according to diplomatic sources in Brussels.
New legislation, described as the “toughest ever” by the foreign secretary, Liz Truss, gives the UK government powers to freeze the assets of individuals linked to the Russian state in the event of an invasion of Ukraine but fails to “capture” property owned via anonymous offshore structures.
The irritation in EU capitals at the perceived hole in the UK’s sanctions threat has only been exacerbated by Boris Johnson’s repeated calls in recent days for European governments to “wean” themselves off dependency on Russian gas.
“Parading around preaching at your allies is all very well if you have sorted your own house out,” said one diplomatic source. “But they haven’t. You only need to look at the number of empty properties in Kensington and Chelsea to know that.”
Ollongren krijgt het druk als deze wet ooit in werking treedtquote:Op zondag 20 februari 2022 13:28 schreef Confetti het volgende:
[..]
Die wel inderdaad. Maar op grond van artikel 37 van de Oorlogswet voor Nederland iedereen boven de 18, zonder bovengrens.
[..]
Daarom alle stoere praat ten spijt, als het zover is komt iedereen 'aan de beurt'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogswet_voor_Nederlandquote:De regering kan op voordracht van de minister-president via een koninklijk besluit de wet in werking laten treden. Daarmee zijn de volgende buitengewone bevoegdheden mogelijk voor de minister van Defensie en de krijgsmacht:
• Inlichtingen verlangen en inzage vorderen van documenten en computerbestanden
• Toegang tot of het gebruik van bepaalde gebouwen, verblijfplaatsen of terreinen verbieden
• Het vertoeven in de open lucht beperken
• Het via een verordening verbieden van het hebben en verspreiden van ideen op papier of via films
• Het verbieden van openbare samenkomsten en van niet-openbare bijeenkomsten van meer dan 10 personen
• Het tewerkstellen van niet-militairen boven de 18 jaar zonder toepassing van het arbeidsrecht
• Het afwijken van de Wet op de lijkbezorging
• Het fouilleren van mensen aan de kleding en van mensen die een gevaar vormen aan het lichaam
• Het interneren van mensen die een gevaar vormen
• Het verplaatsen van gevangenen uit gevangenissen naar andere bewaarplaatsen
• Gebieden te ontruimen en/of objecten wegruimen die de krijgsmacht in de weg staan
• Verkeer binnen een gebied te regelen
• Het verlaten van een gebied verbieden van zaken en van niet-militairen die voor de verdediging nuttig kunnen zijn
• Het aanbrengen van veranderingen in, aan of op terreinen en opstallen voor te schrijven, te beperken of te verbieden,
• Het vorderen van wapens, explosieven, gevaarlijke stoffen, telecomvoorzieningen en anders regelen van postbezorging, het onbruikbaar maken van spoorwegen.
• Een militair is bevoegd hierbij geweld te gebruiken als het doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf en het moet in verhouding tot het doel redelijk en gematigd te zijn.
Nee daar heb je geen gelijk in. Iedereen is nog steeds dienstplichtig alleen roepen ze niemand op, dat kunnen ze in 2 seconden veranderen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:42 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ja formeel heb je gelijk. In effect komt het gewoon neer op geen dienstplicht. Ook niet voor vrouwen
Lastig te beoordelen inderdaad. Persoonlijk zou ik minstens een ricochet verwachtenquote:Op zondag 20 februari 2022 13:47 schreef StephanL het volgende:
[..]
Filmen is belangrijker![]()
Geen idee, is niet te zien
geen ideequote:Op zondag 20 februari 2022 13:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Sinds wanneer krijgen vrouwen dat ook? Heb nooit wat gehad
Prima kerelquote:Op zondag 20 februari 2022 13:51 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Nee daar heb je geen gelijk in. Iedereen is nog steeds dienstplichtig alleen roepen ze niemand op, dat kunnen ze in 2 seconden veranderen.
2020 Is dat pas gekomen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:52 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
geen ideemaar de rijksoverheid leek me wel een goede bron.
geen idee of dat zo is, ik kreeg in de jaren 90 gewoon een brief dat ik dienstplichtig was maar niet werd opgeroepen op dat moment.quote:
Wat denk je dan wat er gebeurt als er oorlog zou uitbreken hier?quote:
In principe kan hier (door rusland) niet echt oorlog 'uitbreken'. We kunnen wel in een oorlog raken met Rusland, maar het front zal ver van Nederland liggen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Wat denk je dan wat er gebeurt als er oorlog zou uitbreken hier?
Rustig rondje Holland Next Top Soldier?
Hij is denk ik niet bekend met militaire politiequote:Op zondag 20 februari 2022 13:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Waarom wil je hier op doorgaan? Je krijgt van mij op alle denkbare niveaus gelijk. Prima toch?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Jij ook. Het grote gelijk is aan jouw zijde. Je zondag is geredquote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Hij is denk ik niet bekend met militaire politie
Jij bent wel een bijzonder typetje of niet soms?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Waarom wil je hier op doorgaan? Je krijgt van mij op alle denkbare niveaus gelijk. Prima toch?
Staat deze user bekend om.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Waarom wil je hier op doorgaan? Je krijgt van mij op alle denkbare niveaus gelijk. Prima toch?
Dat is vanwege de afschaffing van de opkomstplicht voor mannen, dat stemt inderdaad uit 1997 (heb die brief zelf ook gehad, wel iets later) maar op dat moment waren vrouwen berhaupt nog niet dienstplichtig. Dat is pas in 2020 veranderd.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:56 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
geen idee of dat zo is, ik kreeg in de jaren 90 gewoon een brief dat ik dienstplichtig was maar niet werd opgeroepen op dat moment.
Dat laat ik aan jouw beoordeling.quote:Op zondag 20 februari 2022 14:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij bent wel een bijzonder typetje of niet soms?
Ik bedoelde even los van Rusland, daarom zei ik ook 'hier' erbijquote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In principe kan hier (door rusland) niet echt oorlog 'uitbreken'. We kunnen wel in een oorlog raken met Rusland, maar het front zal ver van Nederland liggen.
In WO2 hadden wij als land gewoon heel erg pech dat het onze buur was die los ging.
Joh dus even rustig johquote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
En stel nou Poetin krijgt trump weer op de stoel, en trump stapt uit de navo, heft de navo op. denk je dan niet dat de russen bij alle macht de kustlijn van europa willen beheren. Dan kan de oorlog heel makkelijk hier komen.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In principe kan hier (door rusland) niet echt oorlog 'uitbreken'. We kunnen wel in een oorlog raken met Rusland, maar het front zal ver van Nederland liggen.
In WO2 hadden wij als land gewoon heel erg pech dat het onze buur was die los ging.
https://www.dailymail.co.(...)s-Baltic-states.htmlquote:If we don't stop Vladimir Putin now he'll wage war on more countries like the Baltic states, warns Foreign Secretary Liz Truss
Vladimir Putin will keep waging war on neighbouring countries if he is allowed to invade Ukraine, Foreign Secretary Liz Truss has warned.
As the Russian President put on a huge show of military strength with nuclear drills involving ballistic missiles, submarines and tank convoys yesterday, Ms Truss issued a last-ditch plea for the international community to unite to face down Moscow's aggression.
Ms Truss used an exclusive interview with The Mail on Sunday to argue that if Putin attacked Ukraine it would be a precursor to Russia using force to annex more former Soviet states.
'We need to stop Putin because he will not stop at Ukraine.
'He's been very clear – his ambition doesn't just lead to him taking control of Ukraine, he wants to turn the clock back to the mid 1990s or even before then,' she said.
'The Baltic States are at risk… the Western Balkans as well.
'Putin has said all this publicly, that he wants to create the Greater Russia, that he wants to go back to the situation as it was before where Russia had control over huge swathes of Eastern Europe.
'So it's so important that we and our allies stand up to Putin. It could be Ukraine next week but then which country will it be next?'
waarom zou Trump dat doen?quote:Op zondag 20 februari 2022 14:06 schreef Korenfok het volgende:
[..]
En stel nou Poetin krijgt trump weer op de stoel, en trump stapt uit de navo, heft de navo op. denk je dan niet dat de russen bij alle macht de kustlijn van europa willen beheren. Dan kan de oorlog heel makkelijk hier komen.
Wat is er mis met een USSR (die kapitalistisch is)? Is dat niet hetzelfde als een EU? Wij wel, hun niet?quote:Op zondag 20 februari 2022 13:42 schreef Toby56 het volgende:
On-topic:
Poetin zou van Rusland graag weer een USSR maken.
Waarom zou hij anders het uiteenvallen van die dictatuur betreuren?
Hoe ouder hij wordt, hoe gevaarlijker, zo vrees ik.
Anders kan hij het zelf niet meer 'meemaken'.
Ik wens hem daar geen succes mee.
Wat betreft de vergelijkingen met Merkel en Rutte: bij mijn weten hebben Merkel en Rutte nog geen tegenstanders vergiftigd en naar strafkampen gestuurd. Mijn politieke vrienden en vriendinnen leven allemaal nog, en gaan gezellig met die verdraaide gristen-democraten en vrije markt aanhangers om. Zonder dat ze hun drankjes in de gaten hoeven te houden.
Dat gaan ze niet doen. Dat durft Rutte niet.quote:Op zondag 20 februari 2022 13:51 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Nee daar heb je geen gelijk in. Iedereen is nog steeds dienstplichtig alleen roepen ze niemand op, dat kunnen ze in 2 seconden veranderen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |