Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Volgensmij ben je nu zelf aan het trollenquote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:07 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
tuurlijk joh. Ga je nog proberen te begrijpen wat een false flag operatie precies is?
Zelfs quoten gaat je niet meer goed af. Het lijkt er echt op alsof het niet zo goed met je gaat. Ik heb daarnaast allang uitlegt waarom een false flag operatie “natuurlijk” nog steeds een false flag operatie is.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:06 schreef Harlekien2 het volgende: [..] Stel, na al deze explosies en 'aanvallen' en Rusland valt Oekraïne niet binnen. Waren het achteraf dan nog steeds false flag operations? Hier gaf jij het volgende antwoord op: "Ja natuurlijk" Wil je dat even toelichten? Ga je hier ook nog op in? Of ontwijk je dat voor het gemak maar even?
Objectieve bril, grapjas. Waarom zou Oekraïne juist nu er een massaal vijandelijk leger opbouw is bij zijn grens, mortieren afgaan schieten? Want dan komen ze sneller bij de navo? (is al ontzegd door de navo lidstaten), of omdat dit het juiste moment is voor een verrassingsaanval op de rebellen regio's?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:26 schreef Harlekien2 het volgende: [..] Dit is precies het probleem. Mensen zoals jij gaan er automatisch vanuit dat Rusland zulke dingen doet. Wat er ook gebeurt in de gehele situatie: Russia is the bad guy. Dat is niet erg. Dat wordt ons al sinds de koude oorlog ingeprent. Maar ik zou je toch aanraden om met een ietwat objectieve bril naar de situatie te kijken. Bovendien zijn false flag operations niet zo populair onder Rusland hoor. En Rusland is echt niet zo'n gangsterstaat gerund door maffioso. Als je dat echt meent dan raad ik je aan nog wat onderzoek te gaan doen.
Deze vreemde vogel fabriceert standpunten alsof ze van mij zijn om ze vervolgens zelf weer te weerleggenquote:
Stel, na al deze explosies en 'aanvallen' en Rusland valt Oekraïne niet binnen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:17 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Deze vreemde vogel fabriceert standpunten alsof ze van mij zijn om ze vervolgens zelf weer te weerleggen
Over false flags gesproken lol
deadline verschoven misschien of de actie had niet het gewenste effect ofzo, kan vanalles zijnquote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:18 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Stel, na al deze explosies en 'aanvallen' en Rusland valt Oekraïne niet binnen.
Waren het achteraf dan nog steeds false flag operations?
Hier gaf jij het volgende antwoord op: "Ja natuurlijk" Wil je dat even toelichten? Ga je hier ook nog op in? Of ontwijk je dat voor het gemak maar even?
Geef ff antwoord
Ik ben behoorlijk objectief. En met mij nog best wel wat meer users volgens mij.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 12:26 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Dit is precies het probleem. Mensen zoals jij gaan er automatisch vanuit dat Rusland zulke dingen doet. Wat er ook gebeurt in de gehele situatie: Russia is the bad guy. Dat is niet erg. Dat wordt ons al sinds de koude oorlog ingeprent. Maar ik zou je toch aanraden om met een ietwat objectieve bril naar de situatie te kijken.
Bovendien zijn false flag operations niet zo populair onder Rusland hoor. En Rusland is echt niet zo'n gangsterstaat gerund door maffioso. Als je dat echt meent dan raad ik je aan nog wat onderzoek te gaan doen.
Ik word godverdomme echt kankernaar van dit debiele gezuig van je.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:18 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Stel, na al deze explosies en 'aanvallen' en Rusland valt Oekraïne niet binnen.
Waren het achteraf dan nog steeds false flag operations?
Hier gaf jij het volgende antwoord op: "Ja natuurlijk" Wil je dat even toelichten? Ga je hier ook nog op in? Of ontwijk je dat voor het gemak maar even?
Geef ff antwoord
Het één sluit het ander niet uit. En ze komen inderdaad niet sneller bij de NAVO, maar krijgen wel wapens en steun. Tsjah.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:17 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Objectieve bril, grapjas. Waarom zou Oekraïne juist nu er een massaal vijandelijk leger opbouw is bij zijn grens, mortieren afgaan schieten? Want dan komen ze sneller bij de navo? (is al ontzegd door de navo lidstaten), of omdat dit het juiste moment is voor een verrassingsaanval op de rebellen regio's?
Ja preciesquote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:28 schreef sp3c het volgende:
het is een wat vreemde vraag idd
waarom zou de definitie achteraf veranderen?
het is het of het is het niet
dat krijgen ze al een hele tijdquote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:29 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit. En ze komen inderdaad niet sneller bij de NAVO, maar krijgen wel wapens en steun. Tsjah.
geef eens antwoord op mn vraag, waarom nu?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:29 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit. En ze komen inderdaad niet sneller bij de NAVO, maar krijgen wel wapens en steun. Tsjah.
Is het zo slecht gesteld met de werkomstandigheden in Rusland?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:29 schreef byah het volgende:
Jullie weten dat je zelfs hier keihard getrolld wordt uit één of andere fabriekshal?
Duidelijk inderdaad. Maar vanuit de kant van Oekraïne wordt heel snel geroepen dat het om een false flag zou gaan, met als gevolg dat Rusland een reden zou hebben om daarna Oekraïne binnen te vallen. Als dat daarna niet gebeurt, dan zou het net zo goed niet om een false flag operation kunnen gaan. Maar juist om een daadwerkelijke aanslag.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:26 schreef tuinkabouter50000 het volgende:
[..]
Ik word godverdomme echt kankernaar van dit debiele gezuig van je.
Antwoord op je vraag:
Als Rusland false flag operaties heeft uitgevoerd, en Rusland valt Oekraïne vervolgens niet binnen, dan zijn de false flag operaties die Rusland uitgevoerd zou hebben nog steeds false flag operaties.
Als Rusland geen false flag operaties uitgevoerd zou hebben, en Rusland valt Oekraïne vervolgens niet binnen, dan zijn de false flag operaties die Rusland niet uitgevoerd zou hebben nog steeds geen false flag operaties van Rusland.
Nog een variant:
Als Rusland geen false flag operaties uitgevoerd zou hebben, en Rusland valt Oekraïne vervolgens wél binnen, dan zijn de false flag operaties die Rusland niet uitgevoerd zou hebben nog steeds geen false flag operaties van Rusland.
Is het zo godverdomme duidelijk? Of is er nog een toelichting van 2500 woorden nodig om dit hierboven nader toe te lichten?
of een ongelukquote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:32 schreef Harlekien2 het volgende:
[..]
Duidelijk inderdaad. Maar vanuit de kant van Oekraïne wordt heel snel geroepen dat het om een false flag zou gaan, met als gevolg dat Rusland een reden zou hebben om daarna Oekraïne binnen te vallen. Als dat daarna niet gebeurt, dan zou het net zo goed niet om een false flag operation kunnen gaan. Maar juist om een daadwerkelijke aanslag.
Omdat Rusland de schijn al tegen heeft en het westen al aan heeft gegeven Oekraïne te steunen.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 13:30 schreef Korenfok het volgende:
[..]
geef eens antwoord op mn vraag, waarom nu?
(die navo vraag had ik zelf al beantwoord in mn stuk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |