Dommerik gespotquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:56 schreef Forumtijger het volgende:
Zo pin ik altijd ipv.te betalen met contant geld, omdat je met pin altijd het exacte bedrag kunt betalen, terwijl als je contant betaalt, het bedrag altijd afgerond wordt
Dit o.a.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:34 schreef Isabeau het volgende:
Geen kinderen. Geen auto. Scheelt bákken met geld
Oh ja, dat ookquote:Op woensdag 16 februari 2022 20:36 schreef Karina het volgende:
Dit o.a.En met Corona heb ik superveel bespaard, geen kleren gekocht (hoefde toch niet naar kantoor) en geen schoenen.
Zonder auto ben je wel echt enorm beperkt in je vrijheid.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:34 schreef Isabeau het volgende:
Geen kinderen. Geen auto. Scheelt bákken met geld
Ik heb nooit een auto gehad, dus ik denk dat ik het veel minder merk dan iemand die wel een auto gewend is en dan zonder moet stellen. Ik vind het ov in Nederland prima te doen en pak ook snel een ov fiets op het station.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:16 schreef PzKpfw het volgende:
Zonder auto ben je wel echt enorm beperkt in je vrijheid.
Wij hebben in coronatijd onze eigen sauna gebouwd. Weg besparingquote:Op woensdag 16 februari 2022 20:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oh ja, dat ookGeen vakantie, geen sauna, geen dagjes weg, geen lunches met vriendinnen. Heeft echt veel geld gescheeld
quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:07 schreef Socios het volgende:
FOK!abonnement niet verlengd @:Redfever007
Ditquote:Op donderdag 17 februari 2022 07:47 schreef Hiddendoe het volgende:
Spaarlampen. Wasmachine alleen laten draaien als ie hartstikke vol zit. Wasgoed buiten laten drogen (of op rekje binnen als het regent), boodschappentas meenemen (geen plastic tasjes meer) en lijstje maken.
Tv en ander spul niet op standby laten staan.
Spreekt vanzelf. Maar ik ben zo gewend aan de term spaarlamp.quote:Op donderdag 17 februari 2022 08:06 schreef babylon het volgende:
[..]
Dit
Maar dan led-lampen ipv spaarlampen.
Dit betwijfel ik, stof kopen is meestal duur. Net zoiets als een Ikea Billy, voor het geld wat een Billy kost koop je geen goed spaanplaat bij de Gamma.quote:Op donderdag 17 februari 2022 08:10 schreef Hiddendoe het volgende:
En voor degenen die handig zijn met naald en draad; zelf kleding maken.
Het is een paar keer per jaar lastig maar ook dat is vrijwel altijd overkomenlijk.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:16 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Zonder auto ben je wel echt enorm beperkt in je vrijheid.
Als je in de stad woont en een goede OV-verbinding hebt wellicht ja.quote:Op donderdag 17 februari 2022 08:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is een paar keer per jaar lastig maar ook dat is vrijwel altijd overkomenlijk.
Precies dit, ja. Waarom zou ik nu moeite doen om te besparen en iets meer geld op te bouwen, terwijl ik over een jaar of 50 tussen een aantal planken lig en er niks meer mee kanquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:14 schreef Piles het volgende:
Ik deed altijd m'n best om zuinig te zijn en lekker veel te sparen. Maar aangezien sparen voor een huis op dit moment zinloos is, en de inflatie gigantisch is, ben ik juist begonnen met lekker uitgeven. Dan heb je tenminste plezier van je geld
Anders staat het maar minder waard te worden op je (spaar)rekening.
moet iedereen zelf weten, zie alleen niet in dat als mensen keuzes maken om alles op te feesten ze op de algemeenheid terug kunnen vallen en mensen die kapitaal opbouwen door sparen, investeren en huis etc vervolgens voor de eerste catergorie mogen betalen via belastingen omdat Mensen als Jesse Klaver dat eerlijk vinden.quote:Op donderdag 17 februari 2022 10:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Precies dit, ja. Waarom zou ik nu moeite doen om te besparen en iets meer geld op te bouwen, terwijl ik over een jaar of 50 tussen een aantal planken lig en er niks meer mee kan
Zorgen dat je een buffer hebt (bij ons staat die buffer op ¤7000) en de rest lekker laten rollen; dat is voor mij leven en genieten.
Tering, dit is nou één van die dingen waar je dus pas jaaaaren later achter komt, wat ingenieus hahaquote:Op donderdag 17 februari 2022 12:37 schreef SuperNeger het volgende:
Bij de groente en fruit afdeling trek ik altijd 10 plastic tasjes van de rol.
Die zijn gratis terwijl je voor de tasjes bij de kassa 20 cent moet betalen.
Dan ben je ietwat laat, want supermarkten gaan die zakjes uitfaserenquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:52 schreef DjVero het volgende:
[..]
Tering, dit is nou één van die dingen waar je dus pas jaaaaren later achter komt, wat ingenieus haha
Ge-ni-aaal!!!quote:Op donderdag 17 februari 2022 12:37 schreef SuperNeger het volgende:
Bij de groente en fruit afdeling trek ik altijd 10 plastic tasjes van de rol.
Die zijn gratis terwijl je voor de tasjes bij de kassa 20 cent moet betalen.
Ik gebruik de bibliotheekpas van mijn moeder. Zo'n abonnement vind ik nog best duur eigenlijk.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:54 schreef roos94 het volgende:
Niet roken, niet drinken, zelden thuisbezorgd, geen auto, nooit op vakantie, geen cafes festivals clubs enz, bijna al mijn boeken illegaal downloaden [ja iknow niet goed voor de auteurs]
Klinkt als een saai levenquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:54 schreef roos94 het volgende:
Niet roken, niet drinken, zelden thuisbezorgd, geen auto, nooit op vakantie, geen cafes festivals clubs enz, bijna al mijn boeken illegaal downloaden [ja iknow niet goed voor de auteurs]
Ok gelukkigquote:Op donderdag 17 februari 2022 20:28 schreef roos94 het volgende:
[..]
Nee want ik heb genoeg andere hobbys zoals gamen, hardlopen, lezen, fotografie, bordspellen
23. Liever in een keer wat goeds kopen dan eerst goedkope troep en dan nog wat goedsquote:Op donderdag 17 februari 2022 08:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
01. geen schulden maken, geen leningen aangaan voor zaken als TV's, gamecomputers, vakanties,
02. minder uitgeven dan wat er binnenkomt en een reserve opbouwen.
03. doe geen impulsaankopen, koop alleen wat je echt nodig hebt
04. breng je abonnementen terug tot het minimum, waarvan je het meeste sowies niet nodig hebt
05. niet roken
06. niet stoken als je er niet bent of in bed ligt
07. gebruik alleen LED-lampen
08. koop seizoensgroenten, koop boodschappenaanbiedingen, kook elke dag vers in plaats van af te halen of kant en klaar
09. geen drugs gebruiken
10. gebruik van fotovoltaïsche panelen op het dak en draai bv de wasmachine of vaatwasser als de zon daarop schijnt.
11. koop goede schoenen die kunnen worden bezoold in plaats van wegwerpschoenen
12. koop goede stevige kleren, geen wegwerpshit
13. Maak je eigen koffie in plaats van Starbucks of zo'n troep.
14. Doe niet mee aan loterijen, lotto of andere kansspelen. Dat is een belasting op domheid.
15. Ga niet naar de kroeg of het bordeel.
16. natuurwandelingen maken in plaats van naar plaatsen te gaan voor moet worden betaald
17. Gebruik de fiets meer, bespaart geld en is gezond. Trouwens, als je fietst en wandelt in het bos bespaar je op sportschool
18. een flat/huis kopen in plaats van te huren.
19. eten voordat je boodschappen doet, met hongergevoel inkopen doet je meer kopen
20. Koop tweedehands
21. Maak gebruik van aanbiedingen
22. Drink leidingwater ipv flessenwater, drink thee ipv frisdrank. Is nog gezonder ook.
Ter volledigheid, dit zijn geen morele standpunten, dit is puur hoe je geld bespaart, wat je in je leven doet moet je zelf weten.
Een hypotheek is ook een schuld. Een huis kopen kan vooral op korte termijn juist veel duurder zijnquote:Op donderdag 17 februari 2022 08:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
01. geen schulden maken, geen leningen aangaan voor zaken als TV's, gamecomputers, vakanties,
18. een flat/huis kopen in plaats van te huren.
Als je dat zo wilt noemen, het is een financieringsmodel, tegenover de schuld in geld staat de waarde van het vastgoed, als het laatste meer waard is dan de hypotheeksom, is het technisch gezien geen schuld.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 13:01 schreef KroketBroodje het volgende:
Een hypotheek is ook een schuld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |