abonnement Unibet Coolblue
pi_203692755


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
pi_203693065
Sinds vandaag hebben wij er 18!

Resistance is futile.
  woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:43 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203693567
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2022 18:52 schreef Seven. het volgende:
Sinds vandaag hebben wij er 18!

[ afbeelding ]
Is de afvoer verstopt? En komt er ook een warmtepomp? (Die Fujitsu doos)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203694735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 19:25 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Is de afvoer verstopt? En komt er ook een warmtepomp? (Die Fujitsu doos)
Die doos is inderdaad de buitenunit van de warmtepomp, die wordt op 2 maart geïnstalleerd.

En nee, de afvoer is niet verstopt :+ . Wij hebben een flinke laag grind, de buurman niet. Waarom niet weten we niet. We weten wel dat zijn dakleer aan vervanging toe is. Hij heeft een paar maanden geleden lekkage gehad door onze dakdekkers. 1 van de jongens is met zijn schep door zijn dakleer gegaan.

Wij hebben van de zomer een laag op het dak gezet (we zouden eerst bitumen doen maar in plaats daarvan een paar flinke lagen van iets dat op vloeibaar teer lijkt).
Resistance is futile.
pi_203694971
Ben benieuwd of zonnepanelen in grotere afname nog voordeliger gaat zijn. Met/voor het werk aan het rondkijken voor panelen om tot 50.000 kWh op te wekken.
pi_203697329
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
Resistance is futile.
pi_203697380
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:57 schreef Seven. het volgende:
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
Ik zou het even bij de verzekeraar melden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203698290
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:57 schreef Seven. het volgende:
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
Dat verschilt per verzekeraar. Even de voorwaarden doorlezen of navragen bij de verzekering/tussenpersoon. Bij ons staat in de voorwaarden dat zonnepanelen standaard zijn meeverzekerd met de opstalverzekering.
pi_203698454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:36 schreef NicolasJoy het volgende:
Ben benieuwd of zonnepanelen in grotere afname nog voordeliger gaat zijn. Met/voor het werk aan het rondkijken voor panelen om tot 50.000 kWh op te wekken.
meh. valt mee. ik heb er nu plusminus 175 liggen.. jaaropbrengst verwacht rond de 55000 kwh.. het scheelt vooral in de omvormers (2 omvormers voor 175 panelen is relatief gezien goedkoper dan 1 omvormer voor 10 panelen) en de arbeid..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203698456
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:57 schreef Seven. het volgende:
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
ik heb het gemeld, maar ik kreeg ook een lijstje voorwaarden.. ze hadden wat voorwaarden o.a. over de locatie van de omvormer (minimaal 1 meter van alles wat brandbaar was of onbrandbare omkleding)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203700316
Handige tip!

Kieskeurig organiseert 23 februari 19:30 een gratis livestream over zonnepanelen.

Er komen dan allerlei onderwerpen aan bod. Zoals de salderingsregeling, omvormen, terugverdientijd etc. Het leuke is dat hierbij 2 zonnepaneel experts aanwezig zijn Lex Schiebaan (oprichter van Fritss en eigenaar van Sundata) en René Kres van Geef mij zon. De onderwerpen worden op een onafhankelijke manier behandeld en je kunt in de chat vragen stellen.

Inschrijven kan hier: https://www.kieskeurig.nl/formulier/zonnepanelen
pi_203700965
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2022 18:52 schreef Seven. het volgende:
Sinds vandaag hebben wij er 18!

[ afbeelding ]
Hey, die ken ik :P

quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 17:11 schreef catwizzel het volgende:
12 DMEGC 395
Goodwe 4200D-NS . Wifi/ DC switch
Van der Valk montagesysteem
BTW service
Dak en elektra werkzaamheden

Totaal excl. BTW: ¤ 4.238,88
@:bambino

is dit wat?
Ik kom, mits je max 1 uur van ons af zit, op 4200 ex.
Wij gebruiken Trina 390, Growatt 4200, en Esdec Clickfit montage systeem. Maar die verschillen zijn verwaarloosbaar eigenlijk.
Dus 12x5wp meer voor +/- zelfde geld.

Prima offerte dus :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203709267
Per morgen ben ik overgestapt naar Eneco. Ik heb geen gas en heb een modelcontract afgesloten. Prijzen blijven in ieder geval tot 1 juli gelijk. Ik wek tussen nu en 1 juli iets meer dan 2.000 kwh meer op dan mijn verbruik.

Het teruglevertarief is ruim 58 cent!!!!
  vrijdag 18 februari 2022 @ 09:38:23 #14
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_203714480
Ik heb een offerte laten maken voor 13 panelen op ons dak.
13,00 ST URE PEACH 400 WP MONO FULL BLACK
1,00 ST GROWATT MIN4200 TL-XE
1,00 ST GROWATT SHINELINK X

En kom dan op een totaal prijs van 4220 ex. BTW.

Maar zit ik dan qua prijs/kwaliteit aan de hoge kant? Of is dit een normale prijs?
Vind het lastig om te achterhalen of de panelen en omvormer een goede kwaliteit zijn.
Zat in mijn "naïviteit" te zoeken naar een review site o.i.d. van panelen, maar daarin weinig kunnen vinden.
Merk wel dat ik een complete leek ben ik op dit gebied :P
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 10:11:59 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203715122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 20:17 schreef ShoNuf het volgende:
Per morgen ben ik overgestapt naar Eneco. Ik heb geen gas en heb een modelcontract afgesloten. Prijzen blijven in ieder geval tot 1 juli gelijk. Ik wek tussen nu en 1 juli iets meer dan 2.000 kwh meer op dan mijn verbruik.

Het teruglevertarief is ruim 58 cent!!!!
Nice, wij zitten ook bij Eneco momenteel (we waren klant bij Welkom Energie).
Resistance is futile.
pi_203739373
iedereen de storm overleefd? ik ben iig 1 zonnepaneel armer.. van het platte dak, eroverheen gevlogen, van de optimizer af getrokken en tegen de rand van het dak van de buren.. daarna plat bij de buren in de tuin..
verzekeringswerk.. en niemand gewond.. maar dat was ff minder..
installateur stond een half uur later op de stoep om midden in de storm alle panelen nogmaals langs te lopen. hij had het nog niet eerder gezien zei hij.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203739478
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:12 schreef freak1 het volgende:
iedereen de storm overleefd? ik ben iig 1 zonnepaneel armer.. van het platte dak, eroverheen gevlogen, van de optimizer af getrokken en tegen de rand van het dak van de buren.. daarna plat bij de buren in de tuin..
verzekeringswerk.. en niemand gewond.. maar dat was ff minder..
installateur stond een half uur later op de stoep om midden in de storm alle panelen nogmaals langs te lopen. hij had het nog niet eerder gezien zei hij.
Hier is alles blijven liggen. Mooie test voor de installatie die halverwege vorige maand is gelegd. In de buurt ook niets vernomen van panelen die los kwamen.
Maar fijn dat er snel een monteur was en verder geen ongelukken.
  Moderator zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:10 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203739554
Hier is alles blijven liggen gelukkig. Vandaag was een aardige dag maar om 15u was het klaar en regen. Toch nog 16.3 kWh vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203739640
Hier is ook alles blijven liggen. Ik vond het een beetje spannend, want het ligt op het platte dak, maar ik had er verder ook geen invloed op.

Vandaag de beste dag van het jaar tot nu toe!
  Moderator zaterdag 19 februari 2022 @ 17:46:54 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203739871
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2022 18:52 schreef Seven. het volgende:
Sinds vandaag hebben wij er 18!

[ afbeelding ]
Nou, die hebben de vuurdoop gisteren dan wel gehad. Ligt alles nog op zijn plek ? :+
pi_203739987
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou, die hebben de vuurdoop gisteren dan wel gehad. Ligt alles nog op zijn plek ? :+
Die van ons liggen er nog. De eerste anderhalve week overleefd
  zaterdag 19 februari 2022 @ 21:06:50 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203743870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou, die hebben de vuurdoop gisteren dan wel gehad. Ligt alles nog op zijn plek ? :+
Ja, maar 1 is op een hoek wel losgekomen van de bevestiging. Maandag ff bellen.
Resistance is futile.
pi_203762971
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 21:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, maar 1 is op een hoek wel losgekomen van de bevestiging. Maandag ff bellen.
ja, dat was bij mij dus ook gebeurd, helaas is daardoor dus de wind er snoeihard onder gekomen en heeft 1 paneel losgetrokken..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203797927
Ik vind het leuk om te zien dat we vandaag duidelijk veel meer opbrengen dan verbruiken. En dan is het pas februari. Volgens mij is het deze maand nu 5x gebeurd dat we meer opbrengen dan verbruiken. Ik ben benieuwd hoe het aan het eind van het jaar eruit ziet, als we de balans opmaken. Volgens de berekening zouden we net opbrengen wat we verbruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo dicht bij elkaar gaat zitten als ik dit zie.
pi_203801108
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
ja, dat was bij mij dus ook gebeurd, helaas is daardoor dus de wind er snoeihard onder gekomen en heeft 1 paneel losgetrokken..
Hoe kan de bevestiging los komen dan? Dan heeft t niet goed vast gezeten lijkt me...
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 20:49:15 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203801772
25.6 kWh vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203802798
36,9 8-)
7,4kwp.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 23 februari 2022 @ 22:26:11 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203803739
33.468kWh / 6.93kWp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 februari 2022 @ 01:27:59 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203805435
22.1 kWh / 5.1 kWp

Hoog tijd om er ca 1 kWp bij te leggen op de schuur.
pi_203806178
Mijn oost west presteert nu wel echt veel slechter dan zuid zo te zien. 🙈 22 kWh met 13kwp
pi_203806738
Op woensdag 23 februari:

11 panelen op oost en 12 op zuid á 335 wp heeft 30,8kwh opgewekt.

14 panelen op noord á 380 wp heeft 2,4 kWh opgewekt.

Wanneer gaat noord wat meer opwekken?
pi_203806869
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:08 schreef ShoNuf het volgende:
Op woensdag 23 februari:

11 panelen op oost en 12 op zuid á 335 wp heeft 30,8kwh opgewekt.

14 panelen op noord á 380 wp heeft 2,4 kWh opgewekt.

Wanneer gaat noord wat meer opwekken?
Hangt af van de exacte hoek / ligging.
Maar over een heel jaar zou het op zo'n 50% van zuid moeten komen.
pi_203807004
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt af van de exacte hoek / ligging.
Maar over een heel jaar zou het op zo'n 50% van zuid moeten komen.
Ik reken ook op 50%. Ze zijn op 1 november geplaatst en tot nu toe heeft noord 235,4 kWh opgewekt.

Zuid en oost zijn op 1 maart geplaatst en die hebben al 6.944,1 kWh opgewekt.

Voor noord is het gewoon nog even afwachten, dat weet ik ook maar ik ben ongeduldig. :)
pi_203810649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 20:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hoe kan de bevestiging los komen dan? Dan heeft t niet goed vast gezeten lijkt me...
lomp geweld. zat volgens mij prima vast.. dit kan gewoon gebeuren. leverancier heeft paneel vervangen en alle aansluitingen nagelopen..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 13:32:58 #35
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_203812820
dinsdag was goed
70,7kWh en 11,9 kWp
top op 17 juli was
155kWh en 18,1 kWp
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_203815898
Ik moest een energielabel aanvragen voor mijn huis, en in het rapport stond dat mijn zonnepanelen 3776 wp vermogen hebben terwijl dat 4748 wp is.

Blijkt dat het type zonnepanelen dat je hebt in een of ander BCRG bureau geregistreerd moeten staan en als dat niet zo is dan maken ze een generieke berekening van een aantal wp per vierkante meter.

Blijkbaar staan de meeste panelen niet geregistreerd bij dat bureau.. lekker dan, bureaucratische onzin.
Niet dat het zo veel verschil zou maken in mijn label maar toch.
Alpha kenny one
pi_203842752
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:31 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Ik reken ook op 50%. Ze zijn op 1 november geplaatst en tot nu toe heeft noord 235,4 kWh opgewekt.

Zuid en oost zijn op 1 maart geplaatst en die hebben al 6.944,1 kWh opgewekt.

Voor noord is het gewoon nog even afwachten, dat weet ik ook maar ik ben ongeduldig. :)
Ik dacht 1 maart, blijkbaar toch een paar dagen eerder.

Een jaar geleden zijn de panelen op oost en zuid geplaatst. 'S avonds aangesloten op de meterkast en 26-02-2021 hebben ze voor het eerst stroom opgewekt.

Installateur dacht dat het maximaal 6.500 kWh zou opleveren, zelf dacht ik 6.968 kWh zou opleveren volgens de volgende berekening (11 panelen op oost en 12 op zuid)

335 x 11 x 0,8 + 12 x 335 = 6.968 kWh moet het opwekken.

Ik heb totaal 6.965 kWh opgewekt voor zuid en oost (17,2 kWh vandaag/vrijdag voor zuid en oost).

Prima jaartje geweest!!
pi_203843311
ik heb de eerste opwekdagen ook achter de rug.. kreupel systeem nog, 108 van de 155 panelen in gebruik ivm omvormer-lever-hel, maar.... gisteren toch al een mooie 70kwh opgewekt..
op een gegeven moment melde de meter me een minstand van minus 20kw..betere momenten..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203865423
Om toch waar wat anders in mijn my-active te hebben.

Kwa opwek gaat het deze week echt goed. vandaag wederom het record van dit jaar verbroken en de dag is nog niet om. Ja, ik snap dat tot juni dat record zo nu en dan verbroken wordt. :)

Maar goed, mijn opwek is vandaag 7,5 Kwh edit 7.8 zelfs. Helaas is mijn gebruik wat groter omdat ik elektrisch verwarm en een iets te groot aquarium er op na houdt.

Het doel is nul op de meter in juni als de afrekening komt. Ik kom daar in ieder geval in de buurt en het gasverbruik is onder de kuub per maand maar de stap om het af te schaffen is best nog eng zolang ik geen echte vorstperiode gehad heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door qajariaq op 27-02-2022 18:09:45 ]
pi_203866041
Yes, voor het eerst over de 6kW vandaag :9

Als morgen de zon schijnt haal ik februari 2020 nog. Bij lange na 2021 niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:08 schreef ShoNuf het volgende:
Op woensdag 23 februari:

11 panelen op oost en 12 op zuid á 335 wp heeft 30,8kwh opgewekt.

14 panelen op noord á 380 wp heeft 2,4 kWh opgewekt.

Wanneer gaat noord wat meer opwekken?
Op Noord? Je hebt wel tabellen/schema's, dat wordt nooit veel. Zal even kieken.

Ligt ook aan de plek op de aarde, maar noord staat amper op NL tabellen, op deze wel.



Dus helling van je dak moet je er dan even bij pakken. Gemiddeld is dat 45 graden, maar veel moderne huizen hebben ook wel daken van 60 graden. Dat weet alleen jij :P

Maar mij was wel verteld dat Noord niet uit kan, ben benieuwd. Met deze prijzen wellicht wel.

Hier bouwen ze allemaal van dit soort



Dan schiet noord niet echt op.

[ Bericht 31% gewijzigd door JDx op 28-02-2022 08:07:19 ]
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 18:33:27 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203866228
Nou, 29,03 kWh hier vandaag, met 8700 Wp, waarvan 1800Wp op het zuiden, 4200Wp op het oosten en 2700Wp op het westen (richtingen zijn grofweg).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203866717
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:33 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, 29,03 kWh hier vandaag, met 8700 Wp, waarvan 1800Wp op het zuiden, 4200Wp op het oosten en 2700Wp op het westen (richtingen zijn grofweg).
Als ik er nog bij neem worden het 4 oost-west-oost-west aan elkaar denk ik, dan pak ik in de winter nog wat ochtend en avondzon, door die boom pak ik bijna niks.



Nu 8 dus, zou dat passen, 4 naast elkaar in de lengte?

  zondag 27 februari 2022 @ 19:09:43 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203866878
20,5 kWh vandaag ^O^ (6,93kWp, onze panelen liggen op het zuid-westen)
Resistance is futile.
pi_203873208
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:21 schreef JDx het volgende:
Yes, voor het eerst over de 6kW vandaag :9

Als morgen de zon schijnt haal ik januari 2020 nog. Bij lange na 2021 niet.
[..]
Op Noord? Je hebt wel tabellen/schema's, dat wordt nooit veel. Zal even kieken.

Ligt ook aan de plek op de aarde, maar noord staat amper op NL tabellen, op deze wel.

[ afbeelding ]

Dus helling van je dak moet je er dan even bij pakken. Gemiddeld is dat 45 graden, maar veel moderne huizen hebben ook wel daken van 60 graden. Dat weet alleen jij :P

Maar mij was wel verteld dat Noord niet uit kan, ben benieuwd. Met deze prijzen wellicht wel.

Hier bouwen ze allemaal van dit soort

[ afbeelding ]

Dan schiet noord niet echt op.
Ik reken met 50%. Ik geloof dat het dak 50 graden is (aldus de buurman). Ik reken op 2.500 kWh per jaar (14 x 380 wp) voor noord. Het kostte mij ¤0,73 per wp. We gaan meemaken hoe het gaat lopen.
pi_203873483
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 07:30 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Ik reken met 50%. Ik geloof dat het dak 50 graden is (aldus de buurman). Ik reken op 2.500 kWh per jaar (14 x 380 wp) voor noord. Het kostte mij ¤0,73 per wp. We gaan meemaken hoe het gaat lopen.
Kan je beter op 40% rekenen, valt het mee ;)

Ik heb 8x300 op 20% op zuid, dus zou volgens die tabel 96% zijn en ik had de afgelopen 2 jaren:

2020 - 2280 (95%)
2021 - 2110 (88%)

Dus dat klopt wel ongeveer, beetje verlies door een boom in hartje winter, maar je schatting van 2500 is al "slechts" 47% dus dan komt het vast goed.

Ben erg benieuwd, vind het leuk om te rekenen :9 en m'n broertje werkt bij een zonnepanelen bedrijf en die zegt altijd dit werkt niet, dat werkt niet, dit moet zo, maar plak het liefst m'n hele huis vol haha.
  Official ESF Kreviewer maandag 28 februari 2022 @ 08:39:54 #46
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_203873607
Februari was een goede maand. 165kW opgewekt tegen 45 in januari.
  maandag 28 februari 2022 @ 08:46:35 #47
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203873662
quote:
14s.gif Op maandag 28 februari 2022 08:39 schreef Kreator het volgende:
Februari was een goede maand. 165kW opgewekt tegen 45 in januari.
Je hebt nog een (zonnige) dag! Hier ook een goede februari, ik verwacht over de 200kW te gaan en heb een ruim betere maand dan de afgelopen 2 jaar. (8,12kWp, op het westen)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 28 februari 2022 @ 09:04:11 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203873835
quote:
14s.gif Op maandag 28 februari 2022 08:39 schreef Kreator het volgende:
Februari was een goede maand. 165kW opgewekt tegen 45 in januari.
Dan is het flink zonnig geweest, hier 44kWh in januari, maar met vandaag erbij ga ik nog niet boven de 120kWh komen deze maand.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203875398
Februari is drie keer de opbrengst van januari en vijf keer die van december. Ik heb in de winter zo nu en dan schaduw vandaar dat de verhouding iets anders is dan voorspelt.

Vanaf volgende maand verwacht ik dat de opbrengst weer in de buurt van het gebruik gaat komen voor een aantal dagen. De elektrische verwarming hakt er nog steeds behoorlijk in.
pi_203875558
Die zonnige dagen maken het ook mogelijk om te kijken of de dagen al langer worden (ja!) en of de zon hoger komt (ja!). Ik heb panelen op ongeveer zuid en ongeveer west. Die op west krijgen in de ochtend zon (van de zijkant) en een gedeelte van het jaar pakken ze ook aan het einde van de dag heel veel zon. Je ziet nu al dat ze einde dag ineen een piepklein piekje hebben en dat wordt elke dag meer.
De panelen op zuid hebben een gedeelte van het jaar even een korte schaduw in de ochtend (er staat een mast in de buurt). Die dip wordt nu zichtbaar korter en minder diep en dat zie je met deze zonnige dagen op dagniveau veranderen. Ook was de omvormer vandaag vier minuten eerder aan het produceren dan gisteren.

Deze februari is nu al beter dan januari, december en november. Oktober gaan we niet meer halen, maar heel veel scheelt het niet. Beter dan vorig jaar februari is het niet, maar toen hadden we die week met sneeuw en een strakblauwe lucht, dus zo vreemd is dat niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_203876366
108 panelen zijn dus actief op het moment.. en februari begint al wel lekker...
ik neem even aan dat ik op zonnige dagen in februari ongeveer 60 procent van de opbrengst van de zomer ga zien.. haal nu gemiddeld rond de 110kwh per dag..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203882015
Dit zijn wel de betere dagen met 40 op een dag 8-)
Laat die handjes wapperen!
  maandag 28 februari 2022 @ 19:15:54 #53
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203882085
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 12:19 schreef freak1 het volgende:
108 panelen zijn dus actief op het moment.. en februari begint al wel lekker...
ik neem even aan dat ik op zonnige dagen in februari ongeveer 60 procent van de opbrengst van de zomer ga zien.. haal nu gemiddeld rond de 110kwh per dag..
Heb je een mining farm ofzo :D :P
pi_203882423
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:12 schreef Gieliovd het volgende:
Dit zijn wel de betere dagen met 40 op een dag 8-)
Ik ben blij met 6, toch net nog februari 2021 2020 ingehaald!

Niet verwacht, deze winter was erg somber.

[ Bericht 2% gewijzigd door JDx op 01-03-2022 00:33:59 ]
  maandag 28 februari 2022 @ 19:35:19 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203882448
Zaterdag de set eindelijk uitbreiden. 10x365Wp panelen komen op west, er ligt al 10x350Wp op oost :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator maandag 28 februari 2022 @ 19:38:10 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203882511
Wederom 29 kwh vandaag. Het totaal komt daarmee op 304 voor deze maand. Februari 2021 was 312kwh dus dat heb ik niet gehaald, maar februari 2020 was 255 en daar ben ik dus ruimschoots aan voorbij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203884292
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Heb je een mining farm ofzo :D :P
nee. veel ruimte. en stukken goedkoper (naar verhouden) om de hele bende vol te leggen dan maar een paar paneeltjes.. verder geen gas meer en alles electra.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  maandag 28 februari 2022 @ 21:15:48 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203884839
Deze maand:
386,43kWh / 6,93kWp

Vandaag en gisteren allebei 40kWh, nou ja, vandaag 39,7 en gisteren 40,3.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203887423
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
Wederom 29 kwh vandaag. Het totaal komt daarmee op 304 voor deze maand. Februari 2021 was 312kwh dus dat heb ik niet gehaald, maar februari 2020 was 255 en daar ben ik dus ruimschoots aan voorbij.
Ohja, ik ben met 66 niet voorbij februari 2021 (80), maar voorbij aan februari 2020 (60), vond het al raar.
pi_203888582
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 20:48 schreef freak1 het volgende:

[..]
nee. veel ruimte. en stukken goedkoper (naar verhouden) om de hele bende vol te leggen dan maar een paar paneeltjes.. verder geen gas meer en alles electra.
Maar dat zal geen rijtjeswoning zijn. Dat aantal panelen heb je gewoon een complete loods voor nodig.
pi_203888896
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 09:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dat zal geen rijtjeswoning zijn. Dat aantal panelen heb je gewoon een complete loods voor nodig.
ik woon inderdaad niet in een rijtjeshuis en mijn schuurtje is redelijk groot.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203905065
Vandaag worden onze 10 panelen gelegd. *O* Mooi getimed met de weersvoorspellingen.

Het heeft wel alweer 2 dakpannen gekost. :')
pi_203905738
Als het zo blijft zeggen ze toch een goed begin is het halve werk? Kom maar op met maart, al wordt het -10 's nachts en overdag niet boven 0, heerlijk dit, wat een achterlijke winterdepressie heb/had ik zeg.
  woensdag 2 maart 2022 @ 13:03:38 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203906124
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:27 schreef JDx het volgende:
Als het zo blijft zeggen ze toch een goed begin is het halve werk? Kom maar op met maart, al wordt het -10 's nachts en overdag niet boven 0, heerlijk dit, wat een achterlijke winterdepressie heb/had ik zeg.
Heerlijk dit hè O+

Ik lig as we speak in het zonnetje op de trampoline *O*

Edit: On-topic: 17,37 kWh tot nu toe vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203906425
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 12:27 schreef JDx het volgende:
Als het zo blijft zeggen ze toch een goed begin is het halve werk? Kom maar op met maart, al wordt het -10 's nachts en overdag niet boven 0, heerlijk dit, wat een achterlijke winterdepressie heb/had ik zeg.
Nou hè! Ik zit nu in de tuin te genieten van de zon. Heerlijk O+
pi_203907144
Heerlijk, ruim voor acht uur kwam de productie voorzichtig op gan en sinds negen uur zit het steeds tussen de 700 en 900 watt. Als het zo blijft dan gaat het pas om een uur of 6 weer in een vaartje bergafwaarts.
pi_203912066
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 09:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dat zal geen rijtjeswoning zijn. Dat aantal panelen heb je gewoon een complete loods voor nodig.
Fiks ook.
Wij zijn bezig met panelen voor het werk, hebben een gewoon dak + een kleine hal, maar kunnen waarschijnlijk maar 40-50 panelen kwijt. :+
  donderdag 3 maart 2022 @ 07:30:20 #68
55823 Manos18
jaja de mediastad
pi_203916726
Onlangs Zonnemarkt over de vloer gehad (en een paar andere bedrijven).

Ik wilde graag Sunpower panelen icm Enphase micro omvormers.
Wel aan de prijs t.o.v. andere merken.

Voor 10 Sunpower panelen 375Wp (3 op plat dak en 7 op de pannen) betaal ik straks zonder de btw ¤4900,-
Ik heb toch ergens het gevoel dat het aan de hoge kant is.
Ik kan in ieder geval niet wachten tot er panelen liggen
Voel me lekker!!!
pi_203918635
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 07:30 schreef Manos18 het volgende:
Onlangs Zonnemarkt over de vloer gehad (en een paar andere bedrijven).

Ik wilde graag Sunpower panelen icm Enphase micro omvormers.
Wel aan de prijs t.o.v. andere merken.

Voor 10 Sunpower panelen 375Wp (3 op plat dak en 7 op de pannen) betaal ik straks zonder de btw ¤4900,-
Ik heb toch ergens het gevoel dat het aan de hoge kant is.
Ik kan in ieder geval niet wachten tot er panelen liggen
Dat is ook aan de hoge kant. Want Sunpower is duur, Enphase is ook wat duurder dan optimizers maar over 30 jaar gerekend (2 keer omvormer kopen bij optimizers) valt dat nog mee.

Als je "normale" panelen koopt scheelt het een hoop.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 3 maart 2022 @ 10:49:35 #70
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203918969
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_203919605
quote:
Waarom is die hele familie op dat plaatje ongezond dik :')
  donderdag 3 maart 2022 @ 11:43:11 #72
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203920077
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 11:18 schreef JDx het volgende:

[..]
Waarom is die hele familie op dat plaatje ongezond dik :')
Dat is de gemiddelde Nederlander
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 3 maart 2022 @ 15:23:17 #73
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203922836
Gister eerste negatieve dag *O*
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator donderdag 3 maart 2022 @ 16:17:38 #74
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_203923684
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 12:19 schreef freak1 het volgende:
108 panelen zijn dus actief op het moment.. en februari begint al wel lekker...
ik neem even aan dat ik op zonnige dagen in februari ongeveer 60 procent van de opbrengst van de zomer ga zien.. haal nu gemiddeld rond de 110kwh per dag..
raar, per paneel is dat net 100 wat per dag.
ik doe 20% meer... hoe liggen ze?
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  Moderator donderdag 3 maart 2022 @ 20:35:32 #75
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203928209
Iemand hier ervaring met het plaatsen van een zonneschans op een plat dak ?
Zonneschans zou 2 x 2 panelen worden (panelen horizontaal), dak is ongeveer 2.30m hoog.
pi_203929001
quote:
14s.gif Op donderdag 3 maart 2022 15:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
Gister eerste negatieve dag *O*
Gaaf hè. Wij hadden vorige week de eerste negatieve week *O*
pi_203929174
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 21:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Gaaf hè. Wij hadden vorige week de eerste negatieve week *O*
In totaal of alleen stroom?
pi_203929507
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 21:06 schreef JDx het volgende:

[..]
In totaal of alleen stroom?
Alleen de stroom. Maar ja, moet ergens beginnen hè ;) . Door het lekkere weer verbruiken we deze week ook maar erg weinig gas, tot nu toe 3 m3. Dus misschien komt het deze week uit…
pi_203933308
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 21:20 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Alleen de stroom. Maar ja, moet ergens beginnen hè ;) . Door het lekkere weer verbruiken we deze week ook maar erg weinig gas, tot nu toe 3 m3. Dus misschien komt het deze week uit…
Oh ja, dacht al haha, ik had zondag wel een redelijk goedkope dag, voor een winterdag



Niet douchen, alleen wat eieren gekookt en koffie gezet op gas.
pi_203933412
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 16:17 schreef Geckoo het volgende:

[..]
raar, per paneel is dat net 100 wat per dag.
ik doe 20% meer... hoe liggen ze?
lastig antwoord. de 108 panelen die nu actief zijn weet ik niet waar ze liggen. ik heb 4 strings maar 3 zijn er nu maar aangesloten ivm tijdelijke omvormer .
de projectie is dat ik 4 MWh zou moeten kunnen produceren in maart, ik zit op dag 4 al op 500 kWh dus ik verwacht dat ik dat wel ga halen.. en dat met een systeem wat met 108 van de 155 draait..
ik geloof dat mijn panelen zo liggen:
24 stuks 465watt op 45 graden schuin richting 152 graden (dus dat is zuid oost\ zuid zuid oost)
54 stuks 465 watt op 19 graden schuin richting de 60 graden (dus dat is noord oost \ oost noord oost)
en dan ongeveer 70 a 75 stuks 315 watt liggen op 13 gradne schuinte en dan richting 151 graden (dus ook die zuid oost\ zuid zuid oost) .
de pest is, ik weet niet precies welke 108 nu actief zijn ;')
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203934361
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 11:18 schreef JDx het volgende:

[..]
Waarom is die hele familie op dat plaatje ongezond dik :')
Door de zweedse balletjes...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 4 maart 2022 @ 10:50:51 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203934757
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 11:18 schreef JDx het volgende:

[..]
Waarom is die hele familie op dat plaatje ongezond dik :')
Welk plaatje heb je het over, want de enige familie die ik zie zijn die man en vrouw die ieder een kind op de arm hebben, en daar is niemand dik, laat staan ongezond dik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203943292
Wat doen jullie met vogelpoep op de panelen?

Er zitten een paar klodder op de panelen. Niet echt eenvoudig om er bij te komen, dan moet ik een constructie maken met wat uitschuifpalen of zo. Het alternatief is wachten op regen, als het er dan aal afspoelt.

Hoe lossen jullie dat op?
pi_203943446
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:46 schreef qajariaq het volgende:
Wat doen jullie met vogelpoep op de panelen?

Er zitten een paar klodder op de panelen. Niet echt eenvoudig om er bij te komen, dan moet ik een constructie maken met wat uitschuifpalen of zo. Het alternatief is wachten op regen, als het er dan aal afspoelt.

Hoe lossen jullie dat op?
Tuinslang? Harde straal preciein een boog op de poep laten kletteren
pi_203943459
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Tuinslang? Harde straal preciein een boog op de poep laten kletteren
Stom dat ik daar zelf niet op kom...
pi_203951532
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Tuinslang? Harde straal preciein een boog op de poep laten kletteren
Als je geen waterontharder hebt zou ik dat nooit!!! Doen.
Ook met een waterontharder bestaat kans op kleine restanten kalk vlekken. En dat is schadelijker voor het paneel dat wat poep.

Wij adviseren als je het schoonmaakt met gewoon water om het daarna altijd droog te maken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203951557
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 20:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Tuinslang? Harde straal preciein een boog op de poep laten kletteren
In gewoon kraanwater zit kalk, dus dat is niet echt verstandig om te gebruiken.
Tijdens een regenbui zou het wel kunnen, spoelt wel weer weg.
pi_203951687
Wij hebben een telescoop borstel met watertoevoer gekocht. Maar die gebruiken we alleen net voor een regenbui ivm de kalk.

Er zit nu 1 grote witte vlek op een paneel, maar er komt nog genoeg stroom van het dak voor de tijd van het jaar.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 13:16:48 #89
55823 Manos18
jaja de mediastad
pi_203952116
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 10:29 schreef bambino het volgende:

[..]
Dat is ook aan de hoge kant. Want Sunpower is duur, Enphase is ook wat duurder dan optimizers maar over 30 jaar gerekend (2 keer omvormer kopen bij optimizers) valt dat nog mee.

Als je "normale" panelen koopt scheelt het een hoop.
Ik begreep dat de sunpower panelen ook een langere levensduur hebben.
Voel me lekker!!!
pi_203952121
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:16 schreef Manos18 het volgende:

[..]
Ik begreep dat de sunpower panelen ook een langere levensduur hebben.
Langer dan wat? ;)

Van ieder paneel dat je koopt mag je verwachten dat het 25 jaar meegaat.
Verder verdien je een set doorgaans in 6 tot 8 jaar terug, dus alle stroom die je daarna verdient is "gratis".

Zonnepanelen zijn van zo'n 12,5% rendement in 1997 naar 22% gegaan in 2022, dus ruwweg 75% stijging in 25 jaar.

Trek je die lijn van ontwikkeling door, dan zou je rond 2047 als de huidige panelen 25 jaar oud zijn op zo'n 38,5% rendement zitten en is het heel interessant om dan nieuwe panelen te leggen met 75% hogere opbrengst.
En aangezien het rendement van je huidige panelen ook nog iets van 20% terugloopt over die periode (slijtage) heb je tegen die tijd een verdubbeling van de opbrengst met nieuwe panelen t.o.v. de panelen die je op je dak hebt.

Ofwel: waarom zou je nu (relatief veel duurdere) panelen kopen met een hele hoge levensduur als de techniek ze wss inhaalt?

[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-03-2022 13:27:16 ]
pi_203956243
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 12:25 schreef bambino het volgende:

[..]
Als je geen waterontharder hebt zou ik dat nooit!!! Doen.
Ook met een waterontharder bestaat kans op kleine restanten kalk vlekken. En dat is schadelijker voor het paneel dat wat poep.

Wij adviseren als je het schoonmaakt met gewoon water om het daarna altijd droog te maken.
Oh slecht advies van mij dan..

Ik heb al m'n panelen schoon gemaaktet kraanwater voor ze t dak op gingen :')
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:54:41 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203956347
Het zal er ook aan liggen hoe hard het water in je omgeving is, hier hebben we zacht water en dat scheelt nog al, dan valt er weinig te ontharden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203956619
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Oh slecht advies van mij dan..

Ik heb al m'n panelen schoon gemaaktet kraanwater voor ze t dak op gingen :')
Ik meen dat er een coating/beschermlaagje op zat en juist in begin periode helemaal niet moet schoonmaken.
De leverancier hier raadde het tenminste af, alleen als ze erg vies zijn op het oog kun je ze een keer schoonmaken.

Ik heb ze overgens al 1 jaar niet schoongemaakt en merk 0 verlies als ik naar piekvermogen kijk tussen nu en vorig jaar, hoeveel zin heeft dat schoonmaken eigenlijk...
  zaterdag 5 maart 2022 @ 19:21:40 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203956737
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:14 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Ik meen dat er een coating/beschermlaagje op zat en juist in begin periode helemaal niet moet schoonmaken.
De leverancier hier raadde het tenminste af, alleen als ze erg vies zijn op het oog kun je ze een keer schoonmaken.

Ik heb ze overgens al 1 jaar niet schoongemaakt en merk 0 verlies als ik naar piekvermogen kijk tussen nu en vorig jaar, hoeveel zin heeft dat schoonmaken eigenlijk...
Dat ligt vooral aan de hellingshoek.
Bij ons oude huis lagen ze nagenoeg plat (hellingshoek van 4 graden ofzo), en daar moest ik ze echt wel ieder voorjaar schoonmaken, als ik daar te laat mee was (na half april) zag je dat al in het rendement.

Bij ons huidige huis liggen ze in een hoek van 45 graden, daar maak ik me geen zorgen over het schoonmaken, maar ik denk dat ik om de 2 jaar maar iemand laat komen die ze met gedemineraliseerd of osmosewater schoonmaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203956801
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat ligt vooral aan de hellingshoek.
Bij ons oude huis lagen ze nagenoeg plat (hellingshoek van 4 graden ofzo), en daar moest ik ze echt wel ieder voorjaar schoonmaken, als ik daar te laat mee was (na half april) zag je dat al in het rendement.

Bij ons huidige huis liggen ze in een hoek van 45 graden, daar maak ik me geen zorgen over het schoonmaken, maar ik denk dat ik om de 2 jaar maar iemand laat komen die ze met gedemineraliseerd of osmosewater schoonmaakt.
Een hellingshoek van 4 graden is ook nogal heel ongewoon te noemen kwa plaatsing waardoor er veel kans is dat rotzooi erop blijft liggen.

Hier wordt er pas iets gedaan kwa schoonmaak als ik dat terug zie in de cijfers.
Scheelt dat hier geen bos/bomen in de buurt staan waardoor ze snel groen kunnen uitslaan.

Hier ook een hoek van rond 45 graden.
pi_203956840
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:14 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Ik meen dat er een coating/beschermlaagje op zat en juist in begin periode helemaal niet moet schoonmaken.
De leverancier hier raadde het tenminste af, alleen als ze erg vies zijn op het oog kun je ze een keer schoonmaken.

Ik heb ze overgens al 1 jaar niet schoongemaakt en merk 0 verlies als ik naar piekvermogen kijk tussen nu en vorig jaar, hoeveel zin heeft dat schoonmaken eigenlijk...
Ja mijne zij tweedehands dus vandaar dat ik ze schoon t dak op wilde hebben..
pi_203956846
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:54 schreef Leandra het volgende:
Het zal er ook aan liggen hoe hard het water in je omgeving is, hier hebben we zacht water en dat scheelt nog al, dan valt er weinig te ontharden.
Dat is waar. Hier in Apeldoorn ook zacht water gelukkig.
pi_203956862
De mijne liggen ook ongeveer zo plat, zal misschien 10 graden zijn.
Die maak ik ook wel schoon met kraanwater, er zat tot voor kort een bouwplaats achter. Heb ze vorige zomer wel 3x oid gedaan, zagen steeds wit van het stof.
Maar na het schoonspuiten en schrobben maakte ik ze wel altijd zo droog mogelijk met een trekker.
En het schijnt nogal zacht water te zijn hier.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 5 maart 2022 @ 19:32:24 #99
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203956877
Hier is het water keihard maar het wordt 1x per jaar centraal gedaan in de wijk door een professioneel bedrijf. Ze zijn net geweest. Ik kom er zelf niet aan de rest van het jaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Official ESF Kreviewer zaterdag 5 maart 2022 @ 19:56:28 #100
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_203957280
Zetten jullie de groep voor de zonnepanelen eerst uit voordat je gaat schoonmaken? Of kan ik ze gewoon 'live' met een spons en wat demiwater schoonmaken.
  zaterdag 5 maart 2022 @ 19:58:14 #101
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203957313
Hier gaan de schoonmakers achter elkaar de hele wijk door. De boel gaat niet eerst overal uit :N
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203974296
Maart zit nu qua opbrengst al op de helft van de hele maand februari O+
pi_203977117
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:16 schreef Manos18 het volgende:

[..]
Ik begreep dat de sunpower panelen ook een langere levensduur hebben.
Klopt, maar ik wil over 20 jaar niet meer dezelfde panelen hebben dan nu. Dus of ze nu 25 30 of 50 jaar meegaan is 0,0 interessant. Financieel zijn die panelen al lang en breed afgeschreven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:54 schreef Leandra het volgende:
Het zal er ook aan liggen hoe hard het water in je omgeving is, hier hebben we zacht water en dat scheelt nog al, dan valt er weinig te ontharden.
Ligt eraan hoe je dit bekijkt.
In Epe hebben ze 2,4 hardheid, laagste van Nederland.
Met waterontharder kan je instellen hoeveel procent je onthard (0) en hoeveel je bijmengt.
Helemaal 0 is niet goed, zeggen ze. Dus iedereen met een waterontharder heeft (als het apparaat goed is ingesteld) nog een klein beetje hardheid in het water.
Meestal is dit rond de 90% onthard.

Dus woon je in Friesland en heb je hardheid 10, dan heb je met ontharder 1.
In Epe ga je van 2,4 naar 0,16 (al zou ik daar waarschijnlijk meer bijmengen zodat je boven de 0,5 uitkomt, maar dat is persoonlijk).

Ik heb al jaren een ontharder, ik wil niet meer zonder.
En ik zit qua hardheid ook ruim onder de 1. Ik dacht 0,6.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:30:03 #104
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_203977202
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
Maart zit nu qua opbrengst al op de helft van de hele maand februari O+
Hier ook bijna. :)

Hier was feb 148 kWh en maart 67 kWh..
Protège moi de mes désirs.
  zondag 6 maart 2022 @ 22:48:39 #105
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203977451
Hebben er mensen hier ervaring met zonneschanzen zoals het ValkDouble, ValkTriple of ValkQuattro systeem?
https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen/kits/platte-daken/zonneschans


Ik overweeg het ValkTriple systeem op mijn schuur te leggen omdat dat de enige manier lijkt om 3 grote panelen kwijt te kunnen zonder dat ze in elkaars schaduw liggen. Vraag me wel af of het een beetje kwalteit is en of de montage goed zelf te doen is door een matige klusser.

Panelen komen pal op zuid te liggen, maar in een hoek van slechts 10°. Ik besef me dat dit kwa hoek niet ideaal is, maar 2 panelen op 45° of 3 panelen op 10° dan zal de laatste optie toch wel de betere zijn?
pi_203977521
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:48 schreef leolinedance het volgende:
Hebben er mensen hier ervaring met zonneschanzen zoals het ValkDouble, ValkTriple of ValkQuattro systeem?
https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen/kits/platte-daken/zonneschans


Ik overweeg het ValkTriple systeem op mijn schuur te leggen omdat dat de enige manier lijkt om 3 grote panelen kwijt te kunnen zonder dat ze in elkaars schaduw liggen. Vraag me wel af of het een beetje kwalteit is en of de montage goed zelf te doen is door een matige klusser.

Panelen komen pal op zuid te liggen, maar in een hoek van slechts 10°. Ik besef me dat dit kwa hoek niet ideaal is, maar 2 panelen op 45° of 3 panelen op 10° dan zal de laatste optie toch wel de betere zijn?
Is oost-west niet mogelijk? Dan kan je de hoek hoger maken, meer panelen kwijt en de opwek beter spreiden.
  zondag 6 maart 2022 @ 23:01:58 #107
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203977603
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is oost-west niet mogelijk? Dan kan je de hoek hoger maken, meer panelen kwijt en de opwek beter spreiden.
Hmm interessant idee. Dak is ongeveer 3,5x3m, maar moet natuurlijk nog wat ruimte overhouden om te lopen
Op het westen staat wel een hoge boom. Ik ga eens in de gaten houden hoeveel schaduw deze geeft later op de dag
pi_203977709
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 23:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Hmm interessant idee. Dak is ongeveer 3,5x3m, maar moet natuurlijk nog wat ruimte overhouden om te lopen
Op het westen staat wel een hoge boom. Ik ga eens in de gaten houden hoeveel schaduw deze geeft later op de dag
Het zal wss een beetje puzzelen worden op zo'n formaat maar er moet wel wat mee kunnen.

Oost-west zal mss toch wat lastig worden, afhankelijk van welke omvormer je kiest.

Met SolarEdge en S500B optimizers heb je eigenlijk wel minimaal 6 panelen nodig die in dezelfde richting liggen.

APS heeft kleine omvormers voor 2 of 4 panelen, misschien is dat wat.
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 06:12:56 #109
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203978787
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 22:48 schreef leolinedance het volgende:
Hebben er mensen hier ervaring met zonneschanzen zoals het ValkDouble, ValkTriple of ValkQuattro systeem?
https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen/kits/platte-daken/zonneschans


Ik overweeg het ValkTriple systeem op mijn schuur te leggen omdat dat de enige manier lijkt om 3 grote panelen kwijt te kunnen zonder dat ze in elkaars schaduw liggen. Vraag me wel af of het een beetje kwalteit is en of de montage goed zelf te doen is door een matige klusser.

Panelen komen pal op zuid te liggen, maar in een hoek van slechts 10°. Ik besef me dat dit kwa hoek niet ideaal is, maar 2 panelen op 45° of 3 panelen op 10° dan zal de laatste optie toch wel de betere zijn?
Heb er ook al eens nagekeken, maar het grootste nadeel is dat het systeem alleen midden op een dakoppervlak gebruikt mag worden en dat je minimaal een meter rondom uit je dakrand moet blijven. Aldus de technische specificaties.
pi_203979064
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:56 schreef Kreator het volgende:
Zetten jullie de groep voor de zonnepanelen eerst uit voordat je gaat schoonmaken? Of kan ik ze gewoon 'live' met een spons en wat demiwater schoonmaken.
Ik heb het gewoon schoongemaakt met een sopje en zo'n dweil terwijl ze aan stonden. Niet op de allerwarmste dag vol in de zon natuurlijk. Ergste poep vlekken met een sponsje. Ik bleef wel uit de buurt van metaal voor zover dat wat uit kan maken :P

Maar toen had ik een plat dak. Nu op een schuin dak wordt het wat lastiger schoonmaken...
Facts don't care about your feelings
pi_203981547
Ik probeer dat schoonmaken met kraanwater of demiwater (gedemineraliseerd) nog wat te begrijpen. Met regen komt ook zo nu en dan de halve Sahara mee en bij een beetje westenwind zoals de afgelopen weken dan waait er ook zout water op de panelen hier. Dat spoelt allemaal na een forse regenbui wel weer weg. Waarom zou kalk dan wel blijven zitten?

Zo hard is het water in NL niet over het algemeen. De kalk is oplosbaar in water dus met een regenbui zal de hoeveelheid kalk weer minder worden. Je kan zelfs overwegen de panelen met een vloerstripper nog van het meeste water te ontdoen. Als je de panelen wekelijks in de zon gaat afspuiten is het misschien wel een probleem maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat een paar keer per jaar vogelpoep van een paneel afspuiten erg veel opbouw van kalkresidu kan opleveren. En anders een keer met een zachte zeep OF verdunde schoonmaak azijn een keer afsponsen.

Maar goed, ik wil niet te eigenwijs zijn en dit is de eerste keer dat ik van een kalk probleem hoor. Bij sommige zaken heb ik nou eenmaal het gevoel dat er aan verdient moet worden terwijl er feitelijk weinig aan de hand is. Ik zou er dus graag wat meer info over kunnen vinden voor ik domme dingen doe of juist onnodig veel geld uitgeef.

Vogelpoep bevat in ieder geval meer schadelijke stoffen voor materiaal dan kraanwater en evt wat azijn om die kalk te neutraliseren. Met demi water reinigen is nog al een gedoe lijkt mij als je een telescoopreiniger moet gebruiken. Periodiek laten schoonmaken lijkt mij weinig nut te hebben en kan sowieso nooit uit natuurlijk.
pi_203981574
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:08 schreef qajariaq het volgende:
Ik probeer dat schoonmaken met kraanwater of demiwater (gedemineraliseerd) nog wat te begrijpen. Met regen komt ook zo nu en dan de halve Sahara mee en bij een beetje westenwind zoals de afgelopen weken dan waait er ook zout water op de panelen hier. Dat spoelt allemaal na een forse regenbui wel weer weg. Waarom zou kalk dan wel blijven zitten?

Zo hard is het water in NL niet over het algemeen. De kalk is oplosbaar in water dus met een regenbui zal de hoeveelheid kalk weer minder worden. Je kan zelfs overwegen de panelen met een vloerstripper nog van het meeste water te ontdoen. Als je de panelen wekelijks in de zon gaat afspuiten is het misschien wel een probleem maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat een paar keer per jaar vogelpoep van een paneel afspuiten erg veel opbouw van kalkresidu kan opleveren. En anders een keer met een zachte zeep OF verdunde schoonmaak azijn een keer afsponsen.

Maar goed, ik wil niet te eigenwijs zijn en dit is de eerste keer dat ik van een kalk probleem hoor. Bij sommige zaken heb ik nou eenmaal het gevoel dat er aan verdient moet worden terwijl er feitelijk weinig aan de hand is. Ik zou er dus graag wat meer info over kunnen vinden voor ik domme dingen doe of juist onnodig veel geld uitgeef.

Vogelpoep bevat in ieder geval meer schadelijke stoffen voor materiaal dan kraanwater en evt wat azijn om die kalk te neutraliseren. Met demi water reinigen is nog al een gedoe lijkt mij als je een telescoopreiniger moet gebruiken. Periodiek laten schoonmaken lijkt mij weinig nut te hebben en kan sowieso nooit uit natuurlijk.
Nadeel van kalk is dat het zich hecht aan het paneeloppervlak en aan de poreuze kalk hecht zich weer vuil.

Tijdens een lichte regenbui zou ik er overigens niet bang voor zijn om het gewoon met kraanwater schoon te maken, spoelt direct weg.

Ik heb m'n panelen (gelegd in 8-2018) overigens nog nooit schoongemaakt, na een regenbui is het meeste er wel weer af en aan de opbrengst merk ik nog niets.
  maandag 7 maart 2022 @ 12:16:43 #113
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203981657
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:56 schreef Kreator het volgende:
Zetten jullie de groep voor de zonnepanelen eerst uit voordat je gaat schoonmaken? Of kan ik ze gewoon 'live' met een spons en wat demiwater schoonmaken.
Volgens mij kunnen die dingen redelijk tegen water.
Ik haal ze in de regen ook niet binnen in elk geval.
Tot nooit .......
  Official ESF Kreviewer maandag 7 maart 2022 @ 12:25:43 #114
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_203981793
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
k heb m'n panelen (gelegd in 8-2018) overigens nog nooit schoongemaakt, na een regenbui is het meeste er wel weer af en aan de opbrengst merk ik nog niets.
Ik heb ze gisteravond even schoongemaakt (plat dak, dus appeltje eitje) met een litertje demiwater (dat had ik nog) en een microvezeldoek en ik zag dat er, omdat ze op een plat dak liggen, wel wat groene aanslag op zit van opspattende regen. Geen idee of het wat gaat schelen, maar ze waren behoorlijk vies.

Ik heb vandaag in elk geval 0,1kW per meting meer dan gisteren, maar dat kan ook zijn omdat het gewoon beter weer is natuurlijk.
pi_203981816
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Volgens mij kunnen die dingen redelijk tegen water.
Ik haal ze in de regen ook niet binnen in elk geval.
O+
  Official ESF Kreviewer maandag 7 maart 2022 @ 12:33:41 #116
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_203981914
quote:
99s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Volgens mij kunnen die dingen redelijk tegen water.
Ik haal ze in de regen ook niet binnen in elk geval.
ja no shit. Maar ik las op de meeste websites dat ze het wel aanraden. Vandaar de vraag.

https://www.energiedirect.nl/zonnepanelen/schoonmaken
https://www.zonnepanelen.net/schoonmaken/

"Oké, aan de schoonmaak! Maar hoe doe ik dat?
Safety first: schakel je zonnepanelen systeem helemaal uit voordat je begint met reinigen. Haal dan al het droge afval weg, zoals bladeren"

"STAP 1: voorbereiding
Om veiligheidsredenen schakel je de zonnepanelen-installatie best uit. Ook grof vuil (bv. bladeren, takken, …) wordt best op voorhand verwijderd. Dat maakt de effectieve reinigingsbeurt achteraf makkelijker."

Maar misschien is dat gezegd omdat er mensen zijn die in de volle zon gaan staan poetsen.
  maandag 7 maart 2022 @ 12:46:05 #117
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203982112
I
quote:
9s.gif Op maandag 7 maart 2022 12:33 schreef Kreator het volgende:
Maar misschien is dat gezegd omdat er mensen zijn die in de volle zon gaan staan poetsen.
Ik heb er wel eens in de volle zon water op gespoten.
Toen het echt bloedheet was.
Ik zag door de koeling de opbrengst omhoog schieten.
Tot nooit .......
  maandag 7 maart 2022 @ 14:31:20 #118
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_203983544
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
Maart zit nu qua opbrengst al op de helft van de hele maand februari O+
Hier ook O+

Ik blijf het ook mooi vinden. De mensen die ons een aantal jaar geleden voor gek verklaarden omdat wij panelen hadden aangeschaft zijn nu jaloers :P
pi_203984017
quote:
17s.gif Op maandag 7 maart 2022 14:31 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Hier ook O+

Ik blijf het ook mooi vinden. De mensen die ons een aantal jaar geleden voor gek verklaarden omdat wij panelen hadden aangeschaft zijn nu jaloers :P
Haha m'n buurman toen ook, ja je rekent jezelf rijk, je verdient daar nooit wat aan dit dat.
  maandag 7 maart 2022 @ 15:04:25 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203984068
Het mooiste vind ik wel dat mensen juist bij dit soort dingen als zonnepanelen en warmtepompen over de terugverdientijd beginnen, maar als het over een keuken of auto gaat dan doet dat er ineens niet toe.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203984148
Wij hebben er nu op zuid liggen, dat is een indak systeem en daar zou in theorie nog een paneel of 3 bij kunnen, maar dat wordt niet echt mooi. Je krijgt nooit meer dezelfde panelen, dus die extra panelen gaan echt opvallen en dat aan de voorkant van het huis...geen optie dus.

Aan de zijkant van ons huis staat een garage met puntdak (aan huis vast, garage steekt aan de achterkant wel uit). Daar liggen (op bijna pal west) nu zes panelen. Die pakken in de ochtend zon (tot ongeveer 2 uur nu), dan even niets en dan weer bij zonsondergang. Die tweede opbrengst in de middag komt sinds ongeveer een week of 2 weer op gang, er is dus een tijd in het jaar dat we alleen in de ochtend daar opbrengst hebben.
Nou heeft dat garagedak natuurlijk ook een oostkant. Daar zouden nog wel extra panelen op kunnen. Ik vermoed weer een stuk of zes, rekening houdend met het huis van de buren.
Op dit moment hebben we een omvormer met twee strings (hoofddak en garagedak), een Goodwe 4200D-NS. Met de huidige opstelling komen we zo heeeel af en toe bij die 4200 in de buurt.

Vragen:
Als we op oost panelen zouden leggen, kunnen die dan op dezelfde string als west? Of is dat niet handig?
Als we een nieuwe omvormer zouden plaatsen, wat is dan handig? Een nieuwe voor oost en west, west en zuid samenhouden en oost apart doen?

Panelen op zuid: 280wp en dan 12 stuks
Panelen op west: 365 wp en 6 stuks met tigo optimizers (want ons eigen huis geeft schaduw op het garagedak een deel van de ochtend)

Waarom we extra panelen zouden willen hebben? We hebben inmiddels 1 compleet elektrische auto en 1 hybride, er ligt hier dus regelmatig een auto aan de lader.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 7 maart 2022 @ 15:13:43 #122
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203984189
Op mijn garage lagen nog geen zonnepanelen.
Ik ben er nu een set op aan het plannen. verbruik daar nauwelijks stroom maar heb wel een eigen aansluiting met variabel tarief.
Tegen 60ct per kwh heb ik de paneeltjes vlot terugverdient.
Tot nooit .......
pi_203984381
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:04 schreef Leandra het volgende:
Het mooiste vind ik wel dat mensen juist bij dit soort dingen als zonnepanelen en warmtepompen over de terugverdientijd beginnen, maar als het over een keuken of auto gaat dan doet dat er ineens niet toe.
Ja toch snap ik dat ook wel weer, want de keuken en auto leveren mij (woon)plezier op, zonnepanelen en warmtepompen niet. Dat doe ik echt alleen om te besparen, dus is de terugverdientijd relevant.

Nou zit dat momenteel wel goed met zonnepanelen, maar he. :D
  maandag 7 maart 2022 @ 15:32:39 #124
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_203984441
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 15:04 schreef Leandra het volgende:
Het mooiste vind ik wel dat mensen juist bij dit soort dingen als zonnepanelen en warmtepompen over de terugverdientijd beginnen, maar als het over een keuken of auto gaat dan doet dat er ineens niet toe.
Haha dat ook. Volgende stap bij ons is een warmtepomp :s)
  Moderator maandag 7 maart 2022 @ 16:15:51 #125
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_203985085
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
Maart zit nu qua opbrengst al op de helft van de hele maand februari O+
de eerste 5 dagen maart was al meer dan heel januari! :X
en zit nu op al ruim op 55% van februari! de teller draait weer lekker!

[ Bericht 4% gewijzigd door Geckoo op 07-03-2022 16:21:24 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  maandag 7 maart 2022 @ 16:33:08 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203985301
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:15 schreef Geckoo het volgende:

[..]
de eerste 5 dagen maart was al meer dan heel januari! :X
en zit nu op al ruim op 55% van februari! de teller draait weer lekker!

Hier ook idd, wel lekker zo.

Edit: sterker nog: als morgen en overmorgen net zo zijn als vandaag dan ben ik februari al voorbij *O*
Dat zou wel meesterlijk zijn, op 9 maart de opbrengst van februari al ingehaald.

Maar goed, het lijkt na overmorgen ook minder te worden met de zon dus wat het de rest van de maand dan wordt is de vraag nog maar.

Edit again: oh wacht.... toch niet, want dat is de verneukeratieve methode van de SMA app, die de opbrengst van de laatste dag van de vorige maand bij de volgende maand optelt :(

Nou ja, met een beetje zonnige dag de 10de zal ik er dan alsnog wel overheen gaan gok ik zo.

[ Bericht 19% gewijzigd door Leandra op 07-03-2022 17:05:18 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203985828
Ik heb al meer dan het dubbele van januari en zit op 80% van februari, zo te zien komt de zon smorgens langzaam weer boven de eikenbomen uit.
pi_203986024
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 16:15 schreef Geckoo het volgende:

[..]
de eerste 5 dagen maart was al meer dan heel januari! :X
en zit nu op al ruim op 55% van februari! de teller draait weer lekker!

Ik heb even nagerekend en inderdaad, halverwege 5 maart was heel januari al geëvenaard.
pi_203990986
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 17:16 schreef JDx het volgende:
Ik heb al meer dan het dubbele van januari en zit op 80% van februari, zo te zien komt de zon smorgens langzaam weer boven de eikenbomen uit.
Grappig! Hier vergelijkbare percentages en omstandigheden :) Ook hier is de zon weer langzaamaan boven de eiken en beuken bomen aan het klimmen. Hij is inmiddels ongeveer iets over de helft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 07-03-2022 22:54:04 ]
  maandag 7 maart 2022 @ 22:44:13 #130
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203991271
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 06:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Heb er ook al eens nagekeken, maar het grootste nadeel is dat het systeem alleen midden op een dakoppervlak gebruikt mag worden en dat je minimaal een meter rondom uit je dakrand moet blijven. Aldus de technische specificaties.
Dat is een goede opmerking, dat gaat zeker niet lukken. Stel dat het paneel 180cm lang is heb ik zo'n 60cm aan beide kanten over. Of 1,20m aan 1 kant en dan andere kant met de ladder doen, maar dat heeft (ook qua zicht) zeker niet de voorkeur.
  Moderator dinsdag 8 maart 2022 @ 06:14:10 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203992470
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat is een goede opmerking, dat gaat zeker niet lukken. Stel dat het paneel 180cm lang is heb ik zo'n 60cm aan beide kanten over. Of 1,20m aan 1 kant en dan andere kant met de ladder doen, maar dat heeft (ook qua zicht) zeker niet de voorkeur.
Ik heb hetzelfde dillema, het dakvlak is beperkt, en dacht de capaciteit op die manier te vergroten.

Een gewone platdakconstructie kan geloof ik tot +/- 20 cm uit de rand geplaatst worden. Maar goed dan kun je dus minder panelen kwijt.

Er zijn ook wel andere aanbieders van zonneschansen, maar daar blijft wat onduidelijk wat de voorschriften zijn.
pi_203992946
Zou er ooit een bedrijfje komen wat zonnepanelen gewoon op maat maakt zodat je ze direct als (schuur)dak kan gebruiken? Je bouwt nu eerst een schuurtje met een wind en waterdicht dak en vervolgens ga je net iets kleiner en net erboven een constructie maken van het ultieme waterdichte materiaal.
pi_203993058
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:26 schreef qajariaq het volgende:
Zou er ooit een bedrijfje komen wat zonnepanelen gewoon op maat maakt zodat je ze direct als (schuur)dak kan gebruiken? Je bouwt nu eerst een schuurtje met een wind en waterdicht dak en vervolgens ga je net iets kleiner en net erboven een constructie maken van het ultieme waterdichte materiaal.
Er bestaan al wel dakpan-panelen toch? Zal wel niet te doen zijn qua prijs, maar dat scheelt je wel gewone pannen :P
  dinsdag 8 maart 2022 @ 09:34:22 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203993540
Wienerberger heeft Alegra 10 dakpannen met collectoren.

Toevallig precies de dakpan die ik voor ons huis gekozen heb, dus mocht ik nog extra panelen aan de oost of westzijde willen dan zou dat daarmee kunnen, want dat zijn relatief kleine dakvlakken in de vorm van een driehoek, dus dat beperkt de mogelijkheden voor hele panelen enorm.

https://www.wienerberger.(...)art-edel-engobe.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203995415
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:34 schreef Leandra het volgende:
Wienerberger heeft Alegra 10 dakpannen met collectoren.

Toevallig precies de dakpan die ik voor ons huis gekozen heb, dus mocht ik nog extra panelen aan de oost of westzijde willen dan zou dat daarmee kunnen, want dat zijn relatief kleine dakvlakken in de vorm van een driehoek, dus dat beperkt de mogelijkheden voor hele panelen enorm.

https://www.wienerberger.(...)art-edel-engobe.html
Die kende ik niet, dat ziet er wel strak uit!

Alleen word wel prijzig volgens mij..
  dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:03 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203995695
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Die kende ik niet, dat ziet er wel strak uit!

Alleen word wel prijzig volgens mij..
Is ook afgelopen zomer pas geïntroduceerd, wordt idd wel prijzig maar ik denk dat je dat ook weer als totaalverhaal moet zien, en niet als dakpannen of zonnepanelen, maar de 2 in 1 die het zijn.

Waarschijnlijk vooral interessant voor huizen waar geen panelen op mogen, en voor huizen als het onze, als je het oost- en west dakvlak ook vol wilt leggen, daar kan ik er ieder denk ik net mooi 40 kwijt.
Dus dat zou dan goed zijn voor 400 Wp.
Lijkt op zich niet veel, maar ik zou er anders ook niet heel mooi panelen kunnen leggen, en ook maar max 3, als ik dat aan de westzijde al haal, want afvoeren.

Herstel, even geteld, ik kan er wel 130 kwijt aan beide kanten :D



Laten we dat beperken tot 120, want net mooi 3*40 op een string en dan heb je er toch 1.200 Wp per kant bij.

[ Bericht 6% gewijzigd door Leandra op 08-03-2022 12:50:37 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203998805
Hallo allemaal,

Na vorig jaar oriënterend bezig te zijn geweest heb ik nu een 3 tal offertes waarvan eentje het toch moet gaan worden.

Het gaat om 2 dakvlakken Oost/West. West heeft schoorstenen etc dus wat schaduw.

offerte 1
16 solarwatt panel vision 3.0 365wp
16 Micro omvormers enphase iq7+

installatie etc
ex btw 9184..

offerte 2
solarwatt panel vision 3.0 365wp
SMA stp 4.0
ex btw 7831 - geen mv ivm verwaarloosbare schaduw volgens bedrijf

offerte 3
18 sunpower 380wp all black performance 3
solar edge 6k 3 fase omvormer
18 solar edge s500b optimizers

8147.7 excl btw

alle drie incl montage etc.
offerte 3 incl krachtstroom aanleg en kabel

Wijs om meer offertes aan te vragen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Flycoo op 08-03-2022 18:46:35 (typo) ]
pi_203998843
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 12:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Is ook afgelopen zomer pas geïntroduceerd, wordt idd wel prijzig maar ik denk dat je dat ook weer als totaalverhaal moet zien, en niet als dakpannen of zonnepanelen, maar de 2 in 1 die het zijn.

Waarschijnlijk vooral interessant voor huizen waar geen panelen op mogen, en voor huizen als het onze, als je het oost- en west dakvlak ook vol wilt leggen, daar kan ik er ieder denk ik net mooi 40 kwijt.
Dus dat zou dan goed zijn voor 400 Wp.
Lijkt op zich niet veel, maar ik zou er anders ook niet heel mooi panelen kunnen leggen, en ook maar max 3, als ik dat aan de westzijde al haal, want afvoeren.

Herstel, even geteld, ik kan er wel 130 kwijt aan beide kanten :D

[ afbeelding ]

Laten we dat beperken tot 120, want net mooi 3*40 op een string en dan heb je er toch 1.200 Wp per kant bij.
Maar bij die zonnepaneel pannen hé, doe je dan het noorden bijv. met normale dakpannen? Ziet dat er dan niet raar uit of zie je dat verschil nauwelijks?
Facts don't care about your feelings
pi_203999939
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 09:34 schreef Leandra het volgende:
Wienerberger heeft Alegra 10 dakpannen met collectoren.

Toevallig precies de dakpan die ik voor ons huis gekozen heb, dus mocht ik nog extra panelen aan de oost of westzijde willen dan zou dat daarmee kunnen, want dat zijn relatief kleine dakvlakken in de vorm van een driehoek, dus dat beperkt de mogelijkheden voor hele panelen enorm.

https://www.wienerberger.(...)art-edel-engobe.html
Oh die lijken me wel tof voor een kleine overkapping.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 20:05:05 #140
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204001674
ik ga een paar nieuwe panelen plaatsen. 4 oude (250wp) wil ik verplaatsen omdat weggooien zonde is.

ze komen vol in de schaduw van het huis te liggen. Met de huidige stroomprijzen is elke watt opwek meegenomen. 60 cent voor een kwtje daar.

waar zou ik rekenen? 50% van de normale jaar-opbrengst?
het zijn 250wp panelen, met microomvormers. komen plat te liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 08-03-2022 20:39:48 ]
Tot nooit .......
pi_204002778
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 20:05 schreef Speekselklier het volgende:
ik ga een paar nieuwe panelen plaatsen. 4 oude (250wp) wil ik verplaatsen omdat weggooien zonde is.

ze komen vol in de schaduw van het huis te liggen. Met de huidige stroomprijzen is elke watt opwek meegenomen. 60 cent voor een kwtje daar.

waar zou ik rekenen? 50% van de normale jaar-opbrengst?
het zijn 250wp panelen, met microomvormers. komen plat te liggen.
Dat lijkt me nog iets te enthousiast zelfs.
pi_204006768
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 20:05 schreef Speekselklier het volgende:
ik ga een paar nieuwe panelen plaatsen. 4 oude (250wp) wil ik verplaatsen omdat weggooien zonde is.

ze komen vol in de schaduw van het huis te liggen. Met de huidige stroomprijzen is elke watt opwek meegenomen. 60 cent voor een kwtje daar.

waar zou ik rekenen? 50% van de normale jaar-opbrengst?
het zijn 250wp panelen, met microomvormers. komen plat te liggen.
Vol in de schaduw in het noorden en dan rekenen met 50% opbrengst?

Met mijn panelen vol op het noorden, geen schaduw, reken ik 50%.

Ik denk dat jij te enthousiast reken. :)
  woensdag 9 maart 2022 @ 08:02:24 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204007072
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:00 schreef Flycoo het volgende:
Hallo allemaal,

Na vorig jaar oriënterend bezig te zijn geweest heb ik nu een 3 tal offertes waarvan eentje het toch moet gaan worden.

Het gaat om 2 dakvlakken Oost/West. West heeft schoorstenen etc dus wat schaduw.

offerte 1
16 solarwatt panel vision 3.0 365wp
16 Micro omvormers enphase iq7+

installatie etc
ex btw 9184..

offerte 2
solarwatt panel vision 3.0 365wp
SMA stp 4.0
ex btw 7831 - geen mv ivm verwaarloosbare schaduw volgens bedrijf

offerte 3
18 sunpower 380wp all black performance 3
solar edge 6k 3 fase omvormer
18 solar edge s500b optimizers

8147.7 excl btw

alle drie incl montage etc.
offerte 3 incl krachtstroom aanleg en kabel

Wijs om meer offertes aan te vragen?
Wij hebben een setup die lijkt op offerte 3 (18 panelen op het westen met optimizers), wij waren heel iets duurder uit.

En ik ben blij dat wij wel optimizers hebben. 1 van onze panelen levert de helft minder op wegens schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Ik begrijp van mijn man dat de overige 17 panelen zonder optimizers ook de helft op zouden brengen.
Resistance is futile.
  woensdag 9 maart 2022 @ 08:13:13 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204007120
Klopt, als je schaduw hebt en geen optimizers of micro omvormers dan is de opbrengst van alle panelen aan dezelfde string gelijk aan de opbrengst van het paneel met de laagste opbrengst.

Om die reden hadden we bij het oude huis sowieso al 2 strings, de helft van de panelen had tot het middaguur nodig om uit de schaduw te komen, daar had de andere helft (die de hele dag schaduwvrij was) op die manier geen last van.

In de huidige situatie, met veel betere beschikbaarheid van optimizers en micro-omvormers zou ik daar voor gekozen hebben, in 2015 was dat allemaal wat minder beschikbaar en betaalbaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 9 maart 2022 @ 08:18:35 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204007148
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 06:58 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Vol in de schaduw in het noorden en dan rekenen met 50% opbrengst?

Met mijn panelen vol op het noorden, geen schaduw, reken ik 50%.

Ik denk dat jij te enthousiast reken. :)
we gaan het zien. De panelen zijn over dus elk watt-je is meegenomen.
Tot nooit .......
pi_204007234
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
we gaan het zien. De panelen zijn over dus elk watt-je is meegenomen.
Ja denk eerder aan 20% ofzo, dan is doorverkopen misschien interessant.

De 2e hands markt voor panelen staat ook op z'n kop.
pi_204007591
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:02 schreef Seven. het volgende:
En ik ben blij dat wij wel optimizers hebben. 1 van onze panelen levert de helft minder op wegens schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Ik begrijp van mijn man dat de overige 17 panelen zonder optimizers ook de helft op zouden brengen.
Zo dramatisch is het ook niet. In een paneel zijn een aantal diodes ingebouwd die bij schaduw dat paneel of een deel ervan gewoon overslaan.

Ik heb ooit een test gezien met en zonder optimizers waarbij dus een deel in de schaduw stond. Ja, optimizers geven wel beter resultaat maar het verschil was in de orde van 20% of zo.

Bron is waarschijnlijk een Australische verkoper op YouTube die een dubbelle opstelling had gemaakt van zes panelen met dus een soort van schoorsteentje wat in de weg stond. Zijn conclusie was dat optimizers echt niet altijd uitkunnen.
pi_204007614
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zo dramatisch is het ook niet. In een paneel zijn een aantal diodes ingebouwd die bij schaduw dat paneel of een deel ervan gewoon overslaan.

Ik heb ooit een test gezien met en zonder optimizers waarbij dus een deel in de schaduw stond. Ja, optimizers geven wel beter resultaat maar het verschil was in de orde van 20% of zo.

Bron is waarschijnlijk een Australische verkoper op YouTube die een dubbelle opstelling had gemaakt van zes panelen met dus een soort van schoorsteentje wat in de weg stond. Zijn conclusie was dat optimizers echt niet altijd uitkunnen.
Bij ons hing het er ook om idd, of het echt iets toevoegt t.o.v. de extra kosten. Wat ik wel chill vind is dat we, doordat we wel micro omvormers hebben, er later eventueel nog 3 panelen bij kunnen leggen aan de andere kant van het dak die dan op deze omvormer erbij kunnen. Naar ik begreep was dit lastiger geweest als we het serieel gelegd hadden, juist ook ivm ochtend versus middagzon.
pi_204007685
De aanschaf van zonnepanelen is nu eigenlijk echt een no-brainer, zelfs met de afbouw van saldering die ongetwijfeld een keer zal komen.
pi_204007806
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aanschaf van zonnepanelen is nu eigenlijk echt een no-brainer, zelfs met de afbouw van saldering die ongetwijfeld een keer zal komen.
Ik wil alleen maar uitbreiden en combineren: warmtepomp, zonneboiler, airco en wat elektrisch/infrarood verwarming.

Fuck hoge gasrekening fuck Putin.
  Official ESF Kreviewer woensdag 9 maart 2022 @ 10:37:26 #151
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204008357
Gisteren beste dag sinds het meten begon in oktober. 12.9kW.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat nog kan worden als het iets verder richting de zomer gaat.
pi_204008572
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
De aanschaf van zonnepanelen is nu eigenlijk echt een no-brainer, zelfs met de afbouw van saldering die ongetwijfeld een keer zal komen.
Terugleveren tegen 35ct hier afgelopen week - dan gaat het snel! (Frank energie)
  woensdag 9 maart 2022 @ 11:04:08 #153
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204008651


Dit zijn ook fijne plaatjes om te zien. Tussen 6 en 7 gaat iedereen douchen, gaat de tv aan, worden de vaatwasser en de wasmachine etc. aangezet. We moeten toch maar in ons systeem krijgen dat we de machines overdag laten draaien.

Verder ligt de basislast bij ons zo op de 0,3/0,4. Vraag me af of dat te hoog is. Hoe hoog ligt de basislast bij jullie? Wij hebben geen gas.
Protège moi de mes désirs.
pi_204008713
quote:
14s.gif Op woensdag 9 maart 2022 10:37 schreef Kreator het volgende:
Gisteren beste dag sinds het meten begon in oktober. 12.9kW.
Ben benieuwd hoeveel hoger dat nog kan worden als het iets verder richting de zomer gaat.
Ik zat gisteren op 13,5 kWh, maar de beste dagen in de zomer kwamen vorig jaar tot 21,6 kWh.
pi_204008959
Hier zit het 's nachts rond de 0.02-0,05 per kwartier. Dus 0,1-0.2 per uur ongeveer. (Wel met gas)
We draaien nu de vaatwasser in de nacht, gewoonte ivm dal/hoog tarief. Die zie je ook duidelijk terug

Gisteren 19,5 hier. (uit 3640 aan panelen, normaal max rond de 23). januari zijn we allang voorbij

Dit was maandag, was alleen vergeten de vaatwasser aan te zetten 's avonds. Die gaat om 8 uur aan de slag


[ Bericht 25% gewijzigd door Deepfreeze op 09-03-2022 11:38:57 ]
  woensdag 9 maart 2022 @ 13:17:49 #156
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204009874
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 10:55 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Terugleveren tegen 35ct hier afgelopen week - dan gaat het snel! (Frank energie)
van de week zag ik even 80 cent incl btw en belastingen voorbij komen (easyEnergy)



foutje, 84ct en daar komt dan nog 10ct belasting bovenop.

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 09-03-2022 13:28:26 ]
Tot nooit .......
pi_204009994
Kan iemand hier antwoord op geven. Ik heb wel research gedaan, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. In oktober 2021 zonnepanelen besteld, akkoord voor levering in maart. Nu net een mail gekregen met: sorry, jouw panelen zijn op! en dat ik andere panelen krijg en 5 euro korting per paneel. Ik denk, yeah right.

Ik ga van: fullblack 390Wp Suntech Solar 1724x1134x35mm , BCRG 190Wp/m2 390 Wp
Naar: monokristallijn Fullblack Jinko Solar 1855x1029x35mm 385Wp

Als ik zo kijk, dan zie ik dat de Jinko 5Wp minder heeft, maar in de datasheet staat 10 wp minder per paneel. Voor de duidelijkheid, ik kan maar 5 panelen, huis is verder ongeschikt.
Ook de dikte kom ik uit op 0,5m minder bij de Jinko.
Prijs verschil online is ook redelijk hetzelfde, ook idd 5 euro minder.

Mis ik iets? Is de wissel gebruikelijk of word ik in het ootje genomen?

Het grappige is, de panelen zijn gewoon elders beschikbaar. Dus het is niet blijvend onmogelijk.

/Edit;
Valt mij op dat de Suntech Solar panel een BCRG kwaliteitsverklaring hebben. Jinko dus niet.
pi_204010518
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2022 13:33 schreef RoW_0 het volgende:
Kan iemand hier antwoord op geven. Ik heb wel research gedaan, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. In oktober 2021 zonnepanelen besteld, akkoord voor levering in maart. Nu net een mail gekregen met: sorry, jouw panelen zijn op! en dat ik andere panelen krijg en 5 euro korting per paneel. Ik denk, yeah right.

Ik ga van: fullblack 390Wp Suntech Solar 1724x1134x35mm , BCRG 190Wp/m2 390 Wp
Naar: monokristallijn Fullblack Jinko Solar 1855x1029x35mm 385Wp

Als ik zo kijk, dan zie ik dat de Jinko 5Wp minder heeft, maar in de datasheet staat 10 wp minder per paneel. Voor de duidelijkheid, ik kan maar 5 panelen, huis is verder ongeschikt.
Ook de dikte kom ik uit op 0,5m minder bij de Jinko.
Prijs verschil online is ook redelijk hetzelfde, ook idd 5 euro minder.

Mis ik iets? Is de wissel gebruikelijk of word ik in het ootje genomen?

Het grappige is, de panelen zijn gewoon elders beschikbaar. Dus het is niet blijvend onmogelijk.

/Edit;
Valt mij op dat de Suntech Solar panel een BCRG kwaliteitsverklaring hebben. Jinko dus niet.
ik heb zelf alles van Jinko, niet zoveel van gemerkt.. volgens mij is het allemaal 1 pot nat..
die garanties e.d. van joh ze gaan 25 jaar mee.. tja.. je verdiend ze binnen 5 jaar terug..
als ze over 10 jaar stuk zijn gooi je ze weg en koop je betere.. dan ga je echt niet dezelfde panelen terugleggen zeker niet bij 5..
ik zou ook niet teveel vallen over die 5 watt...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_204011315
quote:
99s.gif Op woensdag 9 maart 2022 13:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
van de week zag ik even 80 cent incl btw en belastingen voorbij komen (easyEnergy)

[ afbeelding ]

foutje, 84ct en daar komt dan nog 10ct belasting bovenop.
deze 35ct was een gemiddelde! Inderdaad ook prijzen gezien die jij noemde - helaas op momenten waar de zon amper schijnt 😎
pi_204011438
In gedachten zit ik uit het raam te kijken en zie dat ons fietsenschuurtje eigenlijk ook vol in de zon ligt het grootste gedeelte van de dag. En daar kan ik de montage zelf ook prima doen. Dus dan is het grootste probleem van tegenwoordig, een monteur vinden die tijd heeft, ook opgelost!

Met goed fatsoen kan ik er twee (van max 2x1m) mooi op krijgen. Panelen neem ik waarschijnlijk gewoon iets wat toevallig in de aanbieding is. Bijvoorbeeld deze van Solaroutlet? Maar welke omvormer is handig voor maar twee panelen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 9 maart 2022 @ 15:56:05 #161
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204011553
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:42 schreef knoopie het volgende:
In gedachten zit ik uit het raam te kijken en zie dat ons fietsenschuurtje eigenlijk ook vol in de zon ligt het grootste gedeelte van de dag. En daar kan ik de montage zelf ook prima doen. Dus dan is het grootste probleem van tegenwoordig, een monteur vinden die tijd heeft, ook opgelost!

Met goed fatsoen kan ik er twee (van max 2x1m) mooi op krijgen. Panelen neem ik waarschijnlijk gewoon iets wat toevallig in de aanbieding is. Bijvoorbeeld deze van Solaroutlet? Maar welke omvormer is handig voor maar twee panelen?
Je hebt micro-omvormers, gechikt voor 2 panelen van SMA bijvoorbeeld.
Tot nooit .......
pi_204011608
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:42 schreef knoopie het volgende:
Met goed fatsoen kan ik er twee (van max 2x1m) mooi op krijgen. Panelen neem ik waarschijnlijk gewoon iets wat toevallig in de aanbieding is. Bijvoorbeeld deze van Solaroutlet? Maar welke omvormer is handig voor maar twee panelen?
Dat paneel is breder dan een meter.
pi_204011640
quote:
99s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je hebt micro-omvormers, gechikt voor 2 panelen van SMA bijvoorbeeld.
Werkt dat ook als ik ze oost-west neer zou zetten? Of alleen als ze parallel staan en evenveel zon krijgen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_204011652
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat paneel is breder dan een meter.
Ah ja, dat klopt. Maar in die richting heb ik 2,70m dus dat moet dan ook wel passen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 9 maart 2022 @ 16:42:20 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204012088
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Werkt dat ook als ik ze oost-west neer zou zetten? Of alleen als ze parallel staan en evenveel zon krijgen?
oostwest zijn ze juist heel geschikt voor.
Tot nooit .......
pi_204012275
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
oostwest zijn ze juist heel geschikt voor.
Dank. Wist niet dat er dubbele micro omvormers bestonden. Die van SMA zie ik alleen nergens meer te koop staan. AP Systems zie ik wel een dubbele van. Is dat ook OK?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 9 maart 2022 @ 17:59:27 #167
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204013233
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:42 schreef knoopie het volgende:
In gedachten zit ik uit het raam te kijken en zie dat ons fietsenschuurtje eigenlijk ook vol in de zon ligt het grootste gedeelte van de dag. En daar kan ik de montage zelf ook prima doen. Dus dan is het grootste probleem van tegenwoordig, een monteur vinden die tijd heeft, ook opgelost!

Met goed fatsoen kan ik er twee (van max 2x1m) mooi op krijgen. Panelen neem ik waarschijnlijk gewoon iets wat toevallig in de aanbieding is. Bijvoorbeeld deze van Solaroutlet? Maar welke omvormer is handig voor maar twee panelen?
Toevallig had ik mij het schuurtje ook bedacht maar vroeg me af of daar nog regels voor zijn. Zeker als het dak doorloopt naar het schuurtje van de buren.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 18:20:02 #168
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204013602
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:56 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dank. Wist niet dat er dubbele micro omvormers bestonden. Die van SMA zie ik alleen nergens meer te koop staan. AP Systems zie ik wel een dubbele van. Is dat ook OK?
Ben zelf ook met dergelijke omvormers aan het kijken voor een wat kleinschalige installatie, maar ik kom er niet helemaal achter wat voor panelen je nou maximaal achter zo'n micro-omvormer kwijt kunt.



Op een DS3 micro-omvormer kun je dan maximaal twee panelen van 330 WP kwijt ?
Verderop heeft men het dan ineens weer van 880VA, dat suggereert dan toch dat die panelen groter dan 330 WP kunnen zijn ?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt ? :)
pi_204013968
Is het makkelijk om een paar zonnepanelen op een schuur te leggen? Hier zou dat echt perfect zijn. Kan ik dat dan gewoon op de één of andere manier aansluiten op ons huidige systeem? Klussen ben ik niet vies van en elektriciteit snap ik ook redelijk goed, maar ik durf het vaak niet zo goed.
pi_204014252
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ben zelf ook met dergelijke omvormers aan het kijken voor een wat kleinschalige installatie, maar ik kom er niet helemaal achter wat voor panelen je nou maximaal achter zo'n micro-omvormer kwijt kunt.

[ afbeelding ]

Op een DS3 micro-omvormer kun je dan maximaal twee panelen van 330 WP kwijt ?
Verderop heeft men het dan ineens weer van 880VA, dat suggereert dan toch dat die panelen groter dan 330 WP kunnen zijn ?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt ? :)
bij mij worden ze aangeboden met 2 panelen van 370wp 8)7
  woensdag 9 maart 2022 @ 19:09:52 #171
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204014379
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 19:01 schreef catwizzel het volgende:

[..]
bij mij worden ze aangeboden met 2 panelen van 370wp 8)7
de gedachte die ze een beetje hebben bij micro-omvormers is om een paneel aan te sluiten die te groot is voor de omvormer. Dat wat je zou verliezen door aftoppen win je op mindere dagen terug. Aftoppen vinden ze dus blijkbaar geen probleem.

https://www.solar-bouwmar(...)ase-groter-is-beter/

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 09-03-2022 19:21:02 ]
Tot nooit .......
  woensdag 9 maart 2022 @ 19:23:35 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204014606
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 17:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar bij die zonnepaneel pannen hé, doe je dan het noorden bijv. met normale dakpannen? Ziet dat er dan niet raar uit of zie je dat verschil nauwelijks?
Volgens mij zie je dat verschil zelfs amper op hetzelfde dakvlak, dus een ander dakvlak gewone pannen zou helemaal niet opvallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204014879
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wij hebben een setup die lijkt op offerte 3 (18 panelen op het westen met optimizers), wij waren heel iets duurder uit.

En ik ben blij dat wij wel optimizers hebben. 1 van onze panelen levert de helft minder op wegens schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Ik begrijp van mijn man dat de overige 17 panelen zonder optimizers ook de helft op zouden brengen.
Ja dacht ik ook, helaas hele hoop slechte recensies over 't bedrijf..
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 19:48:22 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204015125
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 19:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
de gedachte die ze een beetje hebben bij micro-omvormers is om een paneel aan te sluiten die te groot is voor de omvormer. Dat wat je zou verliezen door aftoppen win je op mindere dagen terug. Aftoppen vinden ze dus blijkbaar geen probleem.

https://www.solar-bouwmar(...)ase-groter-is-beter/

Maar zit je op een gegeven moment niet met het maximale voltage per paneel of zo ? :?

Ingangsgegevens (DC) DC3 -EU
Aanbevolen vermogensbereik (STC) PV module 300Wp-660Wp
Spanningsbereik MPPT 32V-55V
Bedrijfsspannings bereik 26V-60V
Maximale Ingangsspanning 60V
Maximale Ingangsstroom 20A x 2
Uitgangsgegevens (AC)
Maximaal Continue Uitgangsvermogen 880VA
Nominale Uitgangs Frequentie 50Hz

DS3 is voor panelen van 60- 120 of 72 tot 144 cellen en tot 550 Wp geschikt.

Als ik dat dan lees dan zou er zelfs twee panelen van 550 WP op aangesloten moeten kunnen worden ? :?
pi_204015249
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ben zelf ook met dergelijke omvormers aan het kijken voor een wat kleinschalige installatie, maar ik kom er niet helemaal achter wat voor panelen je nou maximaal achter zo'n micro-omvormer kwijt kunt.

[ afbeelding ]

Op een DS3 micro-omvormer kun je dan maximaal twee panelen van 330 WP kwijt ?
Verderop heeft men het dan ineens weer van 880VA, dat suggereert dan toch dat die panelen groter dan 330 WP kunnen zijn ?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt ? :)
Ja dat vond ik ook wel een beetje verwarrend, aangezien al die getallen niet helemaal bij elkaar passen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_204015386
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Is het makkelijk om een paar zonnepanelen op een schuur te leggen? Hier zou dat echt perfect zijn. Kan ik dat dan gewoon op de één of andere manier aansluiten op ons huidige systeem? Klussen ben ik niet vies van en elektriciteit snap ik ook redelijk goed, maar ik durf het vaak niet zo goed.
Er zijn bepaalde regels voor hoe je ze vast moet zetten en hoeveel kg balast je per paneel nodig hebt op een bepaald dak/ bepaalde hoogte. Lijkt me verstandig om te kijken of je zelf kan inschatten of je schuurtje dat aan kan.

Zelf denk ik er aan om ze in een oost-west opstelling tegen elkaar te zetten. De zijkanten maak ik dan dicht, om te voorkomen dat er wind onder kan komen. Waarschijnlijk met vergelijkbaar hout als het schuurtje zelf, zodat het van onder lijkt alsof er een puntdak op het schuurtje is gezet.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 20:05:28 #177
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204015451
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:02 schreef knoopie het volgende:
Er zijn bepaalde regels voor hoe je ze vast moet zetten en hoeveel kg balast je per paneel nodig hebt op een bepaald dak/ bepaalde hoogte. Lijkt me verstandig om te kijken of je zelf kan inschatten of je schuurtje dat aan kan.
Daar zijn dan per fabrikant weer allerlei tabellen voor waar je dat zo uit kunt halen, zonnepanelen staan op een gewoon platdak niet vast; ze worden op hun plek gehouden door de ballast. Niet doordat ze verankerd zijn aan je constructie.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:02 schreef knoopie het volgende:
De zijkanten maak ik dan dicht, om te voorkomen dat er wind onder kan komen. Waarschijnlijk met vergelijkbaar hout als het schuurtje zelf, zodat het van onder lijkt alsof er een puntdak op het schuurtje is gezet.
De meeste montagesystemen kun je die ook in zwart krijgen; en dan rondom dicht.
Zie je ze bij een geringe hoogte haast liggen.
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:06:46 #178
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204015480
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 19:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Maar zit je op een gegeven moment niet met het maximale voltage per paneel of zo ? :?

blijkbaar niet, het hogere voltage doet de omvormer niks mee. Dat topt hij af...
quote:
Als ik dat dan lees dan zou er zelfs twee panelen van 550 WP op aangesloten moeten kunnen worden ? :?
Het paneel gaat dan bij minder zon naar de max van de omvormer. Wat je daar wint verlies je deels met aftoppen.
En als je oostwest ligt zullen ze nooit beide 550w leveren.
Tot nooit .......
pi_204015668
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Er zijn bepaalde regels voor hoe je ze vast moet zetten en hoeveel kg balast je per paneel nodig hebt op een bepaald dak/ bepaalde hoogte. Lijkt me verstandig om te kijken of je zelf kan inschatten of je schuurtje dat aan kan.

Zelf denk ik er aan om ze in een oost-west opstelling tegen elkaar te zetten. De zijkanten maak ik dan dicht, om te voorkomen dat er wind onder kan komen. Waarschijnlijk met vergelijkbaar hout als het schuurtje zelf, zodat het van onder lijkt alsof er een puntdak op het schuurtje is gezet.
Schuur is van baksteen, met bitumen dak, 2.50m hoog. Schuurtje kan een belasting aan, want we hebben er ook met 4 man op gestaan.

Op het platte dak van ons huis liggen ze vast met tegels, volgens mij is dat voldoende. De zijkanten zijn open en dat is met de storm prima gegaan.

Het gaat mij meer om: ik leg de panelen neer, hoe sluit ik ze aan? Gaan ze naar dezelfde omvormer als de andere panelen? Moet er een andere omvormer tussen? Dat soort dingen.
  Moderator woensdag 9 maart 2022 @ 20:36:13 #180
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204016075
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:15 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het gaat mij meer om: ik leg de panelen neer, hoe sluit ik ze aan? Gaan ze naar dezelfde omvormer als de andere panelen? Moet er een andere omvormer tussen? Dat soort dingen.
Met een micro omvormer heb je alleen een 230V voeding nodig; van de omvormer rechtstreeks naar het net.
Maar ik zou het wel op een eigen groep willen hebben zitten.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 20:06 schreef Speekselklier het volgende:
Het paneel gaat dan bij minder zon naar de max van de omvormer. Wat je daar wint verlies je deels met aftoppen.
En als je oostwest ligt zullen ze nooit beide 550w leveren.
In principe komen ze per twee op zuid te liggen; al zullen ze door de gehele ligging van het dak wel niet de hele dag volle zon pakken. Denk dat het dak als geheel wat meer richting oost-zuid ligt.
Panelen pal oost-west heeft voor ons geen zin; de zon uit het westen is in onze situatie er bijna niet.

Hoeveel WP zou je dan als uitgangspunt nemen ? Vanwege een beperkt dakoppervlak wil ik eigenlijk wel zoveel mogelijk WP kwijt.
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:47:03 #181
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204016298
ik heb er verder geen verstand van. ik suggereerde alleen naar om micro-omvormers te gebruiken omdat iemand maar twee panelen wilde plaaten. Daar had ik me toevallig op ingelezen waardoor ik wat vragen kon beantwoorden.

Zelf ga ik voor enphase iq7 (max 300watt) met 380wp panelen.


er liggen nu 4 oudere panelen op dat dak, totaal 1050wp met microomvormers. Die hebben nooit veel meer dan 900watt geleverd. Meestal zelfs er nog onder. Een 380wp paneel zal dus op max 340w leveren onder de beste omstandigheden.

Gelezen het verhaal dat HIER stond en het prijsverschil tussen de iq7 (79 euro) en de iq7+ (119 euro) durfde ik deze grotere panelen best aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door Speekselklier op 09-03-2022 21:38:01 ]
Tot nooit .......
  donderdag 10 maart 2022 @ 07:02:52 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_204020035
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 09:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zo dramatisch is het ook niet. In een paneel zijn een aantal diodes ingebouwd die bij schaduw dat paneel of een deel ervan gewoon overslaan.

Ik heb ooit een test gezien met en zonder optimizers waarbij dus een deel in de schaduw stond. Ja, optimizers geven wel beter resultaat maar het verschil was in de orde van 20% of zo.

Bron is waarschijnlijk een Australische verkoper op YouTube die een dubbelle opstelling had gemaakt van zes panelen met dus een soort van schoorsteentje wat in de weg stond. Zijn conclusie was dat optimizers echt niet altijd uitkunnen.
De bron is gewoon MySolaredge:

Resistance is futile.
pi_204020427
Ik heb sinds maart 2019 zonnepanelen. Ik kwam er laatst achter dat deze al ruimschoots terugverdiend heb. Doordat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe elektrische auto gekocht heb, kan je dat afzetten tegen brandstofkosten. Puur salderen duurt veel langer natuurlijk. Met de huidige brandstofprijzen heb je panelen na iets meer dan een jaar makkelijk terugverdiend.
  donderdag 10 maart 2022 @ 08:49:02 #184
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204020707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 08:22 schreef Fisherman het volgende:
Ik heb sinds maart 2019 zonnepanelen. Ik kwam er laatst achter dat deze al ruimschoots terugverdiend heb. Doordat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe elektrische auto gekocht heb, kan je dat afzetten tegen brandstofkosten. Puur salderen duurt veel langer natuurlijk. Met de huidige brandstofprijzen heb je panelen na iets meer dan een jaar makkelijk terugverdiend.
Dan moet je ook eerlijk zijn en ook de meerkosten van de EV tegenover een BEV meerekenen in het plaatje.

Ik heb ook een EV en ik moet eerlijk zijn, als ik zo de prijzen aan de pomp zie dan ben ik daar maar wat blij mee.
Tot nooit .......
pi_204021198
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2022 07:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
De bron is gewoon MySolaredge:

[ afbeelding ]
Ja, je hebt wel mooi inzicht per paneel wat het doet. Maar hoe geeft dit inzicht in wat je productie was zonder die optimizers.

Ik heb o.a. een setje van vier panelen waar wel eens schaduw op valt. Als een paneel deels in de schaduw komt dan zakt mijn opbrengst voor die vier naar ongeveer driekwart van zonder schaduw.
pi_204023077
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 09:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, je hebt wel mooi inzicht per paneel wat het doet. Maar hoe geeft dit inzicht in wat je productie was zonder die optimizers.

Ik heb o.a. een setje van vier panelen waar wel eens schaduw op valt. Als een paneel deels in de schaduw komt dan zakt mijn opbrengst voor die vier naar ongeveer driekwart van zonder schaduw.
Stel al je panelen zakken naar de waarde van het laagste paneel, dan zou dat een fors verschil zijn.
Echter is dat iets te pessimistisch volgens mij. Bypass diodes helpen daarbij.
Alleen gaat het hier al om meerdere panelen. Als die langdurig schaduw hebben heeft dat flinke impact.
Eerst denken, dan typen
pi_204025663
quote:
99s.gif Op donderdag 10 maart 2022 08:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dan moet je ook eerlijk zijn en ook de meerkosten van de EV tegenover een BEV meerekenen in het plaatje.

Ik heb ook een EV en ik moet eerlijk zijn, als ik zo de prijzen aan de pomp zie dan ben ik daar maar wat blij mee.
Een EV is hetzelfde een BEV. Ik neem aan dat je een ICE bedoelt? Tegenwoordig is een vergelijkbare ICE niet goedkoper dan een BEV. Je kunt natuurlijk geen kale versies van een ICE vergelijken met een (standaard) rijk uitgeruste BEV.
  donderdag 10 maart 2022 @ 20:36:40 #188
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204029916
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 15:54 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Een EV is hetzelfde een BEV. Ik neem aan dat je een ICE bedoelt? Tegenwoordig is een vergelijkbare ICE niet goedkoper dan een BEV. Je kunt natuurlijk geen kale versies van een ICE vergelijken met een (standaard) rijk uitgeruste BEV.
Je hebt gelijk, al die afkortingen ook....

Bij de eerste auto die in mijn hoofd opkomt gaat je verhaal al niet op..

208 Active 20.150 euro
e208 Acitve 29.450 euro
een verschil van 9500 euro (6000 als je de subside) aftrekt vind ik toch wel een prijsverschil.
ik neem aan dat een Active een Active is, electrisch of niet.

6000 euro heb je er met je zonnepanelen vast nog niet uit.
Tot nooit .......
pi_204030041
quote:
99s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:36 schreef Speekselklier het volgende:

6000 euro heb je er met je zonnepanelen vast nog niet uit.
Dat is ongeveer 2500 tot 3000 liter benzine. Die rij je ook in één of hooguit twee jaar op.
  donderdag 10 maart 2022 @ 20:49:33 #190
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204030157
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat is ongeveer 2500 tot 3000 liter benzine. Die rij je ook in één of hooguit twee jaar op.
3000 liter benzine, behoorlijk veel voor een gemiddelde auto, maar goed.
Reken eens uit hoeveel zonnepanelen dat zouden moeten zijn.

Ik stel voor dat we het weer over zonnepanelen gaan hebben.
Tot nooit .......
pi_204030242
quote:
99s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
3000 liter benzine, behoorlijk veel voor een gemiddelde auto, maar goed.
Reken eens uit hoeveel zonnepanelen dat zouden moeten zijn.

Ik stel voor dat we het weer over zonnepanelen gaan hebben.
Met 15 a 20 panelen moet dat lukken. Maar inderdaad maar die auto vergeten en over panelen verder.

Deze maand tot nog toe is helemaal toppie. Als dat zo door gaat wek ik op wat ik gebruik inclusief kachel.
pi_204030712
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 14:15 schreef freak1 het volgende:
ik heb zelf alles van Jinko, niet zoveel van gemerkt.. volgens mij is het allemaal 1 pot nat..
die garanties e.d. van joh ze gaan 25 jaar mee.. tja.. je verdiend ze binnen 5 jaar terug..
als ze over 10 jaar stuk zijn gooi je ze weg en koop je betere.. dan ga je echt niet dezelfde panelen terugleggen zeker niet bij 5..
ik zou ook niet teveel vallen over die 5 watt...
Met een beetje zeiken krijg ik toch Hyundai 400watters. Mja, het we zullen zien.
pi_204031308
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Is het makkelijk om een paar zonnepanelen op een schuur te leggen? Hier zou dat echt perfect zijn. Kan ik dat dan gewoon op de één of andere manier aansluiten op ons huidige systeem? Klussen ben ik niet vies van en elektriciteit snap ik ook redelijk goed, maar ik durf het vaak niet zo goed.
Als je handig bent met elektra is het makkelijk. Kwestie van inlezen via google. Aansluiten is plug en play bijna, alleen de omvormer is even iets meer werk. En je moet een extra groep in je meterkast als je met omvormer wil.

Als je al panelen hebt moet je even kijken of je omvormer twee strings kan hebben. Zo niet moet je er een extra omvormer bij.
pi_204032281
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:42 schreef Bastoenie het volgende:

[..]
Als je handig bent met elektra is het makkelijk. Kwestie van inlezen via google. Aansluiten is plug en play bijna, alleen de omvormer is even iets meer werk. En je moet een extra groep in je meterkast als je met omvormer wil.

Als je al panelen hebt moet je even kijken of je omvormer twee strings kan hebben. Zo niet moet je er een extra omvormer bij.
Thanks. We hebben nog een open groep in de meterkast, kan ik die gebruiken? En kijken of er een tweede string op de omvormer kan, is dat te googelen?
  donderdag 10 maart 2022 @ 22:36:59 #195
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204032365
Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Als er iets mis gaat in de meterkast (brand, kortsluiting) en de verzekeraar komt erachter dat er aan is gesleuteld door een niet-elektricien? :@
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204033660
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:36 schreef monkyyy het volgende:
Hoe zit dat verzekeringstechnisch? Als er iets mis gaat in de meterkast (brand, kortsluiting) en de verzekeraar komt erachter dat er aan is gesleuteld door een niet-elektricien? :@
als je maar houdt aan de regels van de meterkast, maak het niets uit als je zelf sleutelt aan je groepenkast.
pi_204033665
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:33 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Thanks. We hebben nog een open groep in de meterkast, kan ik die gebruiken? En kijken of er een tweede string op de omvormer kan, is dat te googelen?
ik heb altijd zoiets met electriciteit en water: als je het moet vragen (en dus niet zelf inlezen omdat je onvoldoende info kan vinden), moet je het niet zelf doen...
pi_204033858
quote:
99s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, al die afkortingen ook....

Bij de eerste auto die in mijn hoofd opkomt gaat je verhaal al niet op..

208 Active 20.150 euro
e208 Acitve 29.450 euro
een verschil van 9500 euro (6000 als je de subside) aftrekt vind ik toch wel een prijsverschil.
ik neem aan dat een Active een Active is, electrisch of niet.

6000 euro heb je er met je zonnepanelen vast nog niet uit.
Je moet wel rekening houden met verschil in uitrusting. Bij de meeste elektrische auto's zitten vaak standaard meer zaken die bij de ICE een optie zijn.
Mijn zonnepanelen waren 5,5k en kreeg 1000 subsidie.
Sinds ik mijn auto kocht heb ik 5,4MWh opgewekt. Mijn auto heeft nu 29,5k kilometer op de teller. Ik houd nog wat stroom over zelfs. Eind juni is mijn auto 2 jaar oud.
Mijn vorige auto reed 1 op 13. Dan zou ik ongeveer 4,5k kwijt geweest zijn met een benzineprijs van 2 euro. Ik heb voordat ik mijn auto kocht al veel kunnen salderen, dus ik heb ze al ruimschoots terugverdiend.
pi_204033925
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 01:25 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
ik heb altijd zoiets met electriciteit en water: als je het moet vragen (en dus niet zelf inlezen omdat je onvoldoende info kan vinden), moet je het niet zelf doen...
Hoezo niet? Ik moet ergens beginnen, toch? Zo heb ik ook voor het eerst een muur betegeld, de keuken geplaatst, het dak bedekt etc.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 11 maart 2022 @ 07:09:02 #200
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204033956
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 06:47 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hoezo niet? Ik moet ergens beginnen, toch? Zo heb ik ook voor het eerst een muur betegeld, de keuken geplaatst, het dak bedekt etc.
Snap je toch zelf ook wel? 1 foutje met elektriciteit en je huis staat 's nachts ineens in de brand. 1 tegeltje verkeerd plaatsen heeft net iets minder gevolgen.
pi_204034025
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 08:22 schreef Fisherman het volgende:
Ik heb sinds maart 2019 zonnepanelen. Ik kwam er laatst achter dat deze al ruimschoots terugverdiend heb. Doordat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe elektrische auto gekocht heb, kan je dat afzetten tegen brandstofkosten. Puur salderen duurt veel langer natuurlijk. Met de huidige brandstofprijzen heb je panelen na iets meer dan een jaar makkelijk terugverdiend.
Moet je wel eerst investeren in een EV en moet je die zo kunnen parkeren zodat je vanuit huis kan opladen (= je moet zo ongeveer een oprijlaan/garage/parkeerplaats aan huis hebben).
Of kan je tegenwoordig je stroom ook al via oplaad palen salderen?
  vrijdag 11 maart 2022 @ 07:42:52 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204034051
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:36 schreef namliam het volgende:

[..]
Moet je wel eerst investeren in een EV en moet je die zo kunnen parkeren zodat je vanuit huis kan opladen (= je moet zo ongeveer een oprijlaan/garage/parkeerplaats aan huis hebben).
Of kan je tegenwoordig je stroom ook al via oplaad palen salderen?
Ik verwacht dat degenen die zelf een elektrische auto kopen veel vaker een oprit en/of garage hebben.
Het gros van de elektrische auto's is echter geen eigen auto maar een leaseauto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204034078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik verwacht dat degenen die zelf een elektrische auto kopen veel vaker een oprit en/of garage hebben.
Het gros van de elektrische auto's is echter geen eigen auto maar een leaseauto.
Ik overweeg als volgende auto zeker een (tweede hands) EV....
Doch met de prijzen bij de oplaad palen kon dat er 2 jaar geleden nog niet uit....
Ik heb (helaas) niet de mogelijkheid van een garage oid voor de deur, kan er misschien een huren iets verder op in de straat maar betwijfel of gebruikte energie op zal wegen tegen de huurkosten
pi_204034422
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:09 schreef Kreator het volgende:

[..]
Snap je toch zelf ook wel? 1 foutje met elektriciteit en je huis staat 's nachts ineens in de brand. 1 tegeltje verkeerd plaatsen heeft net iets minder gevolgen.
Tuurlijk snap ik het verschil wel. Misschien had ik de voorbeelden van stopcontacten plaatsen en elektriciteitsdraden trekken moeten gebruiken ;)
pi_204034720
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:09 schreef Kreator het volgende:

[..]
Snap je toch zelf ook wel? 1 foutje met elektriciteit en je huis staat 's nachts ineens in de brand. 1 tegeltje verkeerd plaatsen heeft net iets minder gevolgen.
En die monteur is zo geboren?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 11 maart 2022 @ 09:28:56 #206
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204034753
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:23 schreef JDx het volgende:

[..]
En die monteur is zo geboren?
Die heeft een opleiding gehad, mag ik hopen.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 10:34:56 #207
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_204035411
Question:

Als de stroom uitvalt in de wijk, stoppen de panelen er ook mee.

Als ik dan loskoppel van het net en een plug&play paneel in de tuin zet, gaan de gewone panelen op dak daarmee weer verder met leveren?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_204035623
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:34 schreef stinkie het volgende:
Question:

Als de stroom uitvalt in de wijk, stoppen de panelen er ook mee.

Als ik dan loskoppel van het net en een plug&play paneel in de tuin zet, gaan de gewone panelen op dak daarmee weer verder met leveren?
die inverter gaat uit als er geen netspanning is
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 10:58:51 #209
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_204035692
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:53 schreef kree het volgende:

[..]
die inverter gaat uit als er geen netspanning is
Maar dus ook als ik een extra plug&play paneel er bij zet?

[ Bericht 0% gewijzigd door stinkie op 11-03-2022 11:04:04 ]
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_204035856
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:58 schreef stinkie het volgende:

[..]
Maar dus ook als ik een extra plug&play paneel er bij zet?
Ik vermoed van wel want in dat plug&play paneel zal ook een omvormer zitten.
Volgens mij krijg je dit alleen voor elkaar als je een installatie met een powerwall maakt.

Als ik even door redeneer erop, die panelen leveren nooit constant, dus er moet een soort buffer zijn ergens, dat is dan of tewel het net of een accu (powerwall)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:14:30 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204035869
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:58 schreef stinkie het volgende:

[..]
Maar dus ook als ik een extra plug&play paneel er bij zet?
Je bedoelt een plug&play paneel zoals voor een camper? Die een eigen omvormer/accu heeft?

Is daar geen spanningsverschil?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204036154
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:34 schreef stinkie het volgende:
Question:

Als de stroom uitvalt in de wijk, stoppen de panelen er ook mee.

Als ik dan loskoppel van het net en een plug&play paneel in de tuin zet, gaan de gewone panelen op dak daarmee weer verder met leveren?
Hangt van het systeem af dat je hebt.

Je omvormer zal sowieso alleen werken als er netspanning is, dit is een beveiliging om te voorkomen dat het net nog onder stroom blijft staan als de stroom (door storing of werkzaamheden) uitvalt.

Als je optimizers hebt (bijvoorbeeld SolarEdge) dan zal je string ook geen spanning geven, deze schakelen zichzelf uit als er geen omvormer online is.

De string van zonnepanelen levert dan nog wel spanning (DC) maar die kan je niet zonder meer ergens voor gebruiken, dat zal je moeten omvormen.

Je kan wel panelen uit de string halen (het dak op) en eventueel een kleinere string maken om een accu op te laden met een geschikte acculader.

In mijn geval heb ik nog dit soort apparaten, een soort grote "Powerbanks" die je met 1, 2 of 4 panelen kan opladen mits je binnen de specificaties van de zo'n energieopslag blijft.

Je kan ook kleinere of flexibele panelen kiezen, als je het bijvoorbeeld voor een camper wil gebruiken.

Uiteraard kan je ze ook uit het lichtnet opladen en die stroom later (standalone) gebruiken.
Dit zijn wel alle 3 versies met LiFePO4 accu's, die gaan een stuk langer mee qua laadcycles en hebben volgens mij ook een lagere zelfontlading.
Ik heb al wat getest, in 3 maanden was er minder dan 1% vermogen uit gelekt dus dat werkt wel heel goed.

pi_204036396
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:36 schreef namliam het volgende:

[..]
Moet je wel eerst investeren in een EV en moet je die zo kunnen parkeren zodat je vanuit huis kan opladen (= je moet zo ongeveer een oprijlaan/garage/parkeerplaats aan huis hebben).
Of kan je tegenwoordig je stroom ook al via oplaad palen salderen?
Hier in de buurt heeft er eentje een oplaadpunt in z’n voortuin gezet en die legt rustig een laadkabel over de stoep naar een openbare parkeerplaats een stukje verderop. Echt zo aso richting o.a. de bejaarden met rollator waarvan we er nogal wat hebben in de wijk.
pi_204036690
Dat wil ik dus i.d.d. niet doen, wel gedacht aan (bijvoorbeeld) onder de tegels door naar de stoeprand iets te leggen.... En dan daarvandaan doorverbinden met de auto... maar tja.
pi_204036781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:25 schreef namliam het volgende:
Dat wil ik dus i.d.d. niet doen, wel gedacht aan (bijvoorbeeld) onder de tegels door naar de stoeprand iets te leggen.... En dan daarvandaan doorverbinden met de auto... maar tja.
Dat mag sowieso niet.

Wat je ook nog wel eens ziet zijn die rubberen matten met een gleuf of speciale tegels met een sleuf erin. Maar dat verschilt weer per gemeente.
Do what you love, love what you do!
pi_204036920
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:34 schreef stinkie het volgende:
Question:

Als de stroom uitvalt in de wijk, stoppen de panelen er ook mee.

Als ik dan loskoppel van het net en een plug&play paneel in de tuin zet, gaan de gewone panelen op dak daarmee weer verder met leveren?
Begin dan maar met de hoofdschakelaar uit te zetten anders ben je de hele straat aan het voeden.

Verder zal de omvormer altijd een volt hoger leveren dan hij ontvangt, dat kan dus aardig uit de pas gaan lopen. Tot slot zakt de spanning in als je te veel trekt, dan gaan de meesta apparaten stuk. Wat er gebeurd als je te weinig afneemt weet ik niet maar mogelijk wordt je spanning dan steeds hoger totdat de omvormer afschakelt bij 250 Volt.

In ieder geval leuk om over te fantaseren maar een heel slecht plan om zelf mee te experimenteren. Als het eenvoudig kon dan bestond het wel zeg ik altijd maar.
pi_204039052
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:33 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Thanks. We hebben nog een open groep in de meterkast, kan ik die gebruiken? En kijken of er een tweede string op de omvormer kan, is dat te googelen?
Jawel type omvormer even opzoeken en dan staat het in de handleiding of die 1 of 2 strings kan hebben. Je kan het ook zien bij de omvormer. Als je een vrije groep hebt kan je die gebruiken, maar klinkt alsof die nog niet aangesloten is?
pi_204039175
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:34 schreef kree het volgende:

[..]
Dat mag sowieso niet.

Wat je ook nog wel eens ziet zijn die rubberen matten met een gleuf of speciale tegels met een sleuf erin. Maar dat verschilt weer per gemeente.
Dus hoe dan wel?
Hoe laad de gewone gemiddelde Jan modaal zijn EV op, anders dan via de laadpaal?
pi_204039889
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 16:00 schreef namliam het volgende:

[..]
Dus hoe dan wel?
Hoe laad de gewone gemiddelde Jan modaal zijn EV op, anders dan via de laadpaal?
Kabel over de stoep heb ik genoeg gezien toen ik nog voor een laadpalen boer werkte.
Die matten is nog de meest handige optie. In ieder geval voor de mensen die de stoep gebruiken.

Maargoed 9 van de 10 waar ik kwam voor laadpunten hadden wel een eigen oprit.
Do what you love, love what you do!
pi_204040812
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 06:47 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hoezo niet? Ik moet ergens beginnen, toch? Zo heb ik ook voor het eerst een muur betegeld, de keuken geplaatst, het dak bedekt etc.
Het probleem met electra is dat als het werkt het niet wil zeggen dat het ook goed is.

Je wil niet weten hoeveel ellende ik in meterkasten tegen kom van handige Harries die denken dat ze t allemaal wel kunnen...
pi_204048366
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ben zelf ook met dergelijke omvormers aan het kijken voor een wat kleinschalige installatie, maar ik kom er niet helemaal achter wat voor panelen je nou maximaal achter zo'n micro-omvormer kwijt kunt.

[ afbeelding ]

Op een DS3 micro-omvormer kun je dan maximaal twee panelen van 330 WP kwijt ?
Verderop heeft men het dan ineens weer van 880VA, dat suggereert dan toch dat die panelen groter dan 330 WP kunnen zijn ?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar steekt ? :)
even na gevraagd bij de importeur
op de ds3 l 730va kunnen 2 panelen van 365wp (max 384wp )
op de ds 3 880va kunnen 2 panelen van 440wp (max 463wp)

zonder af te toppen
  Moderator zaterdag 12 maart 2022 @ 12:59:30 #222
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_204048799
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 12:16 schreef catwizzel het volgende:

[..]
even na gevraagd bij de importeur
op de ds3 l 730va kunnen 2 panelen van 365wp (max 384wp )
op de ds 3 880va kunnen 2 panelen van 440wp (max 463wp)

zonder af te toppen
Idealiter moet je dan eigenlijk panelen nemen die dan bijvoorbeeld 370 wp of 380 wp zijn op een DS3 L
En 450 wp bij een DS 3 ? :?

Dus twee van bijvoorbeeld deze panelen; kunnen prima op een DS3 ?

Of is dan de combinatie van twee van deze panelen op een DS3L gunstiger ? :?
pi_204049124
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 12:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Idealiter moet je dan eigenlijk panelen nemen die dan bijvoorbeeld 370 wp of 380 wp zijn op een DS3 L
En 450 wp bij een DS 3 ? :?

Dus twee van bijvoorbeeld deze panelen; kunnen prima op een DS3 ? dit kan prima

Of is dan de combinatie van twee van deze panelen op een DS3L gunstiger ? :?dit net te veel gaan af toppen

het prijs verschil tussen een ds3l en een ds3 is een paar euro

[ Bericht 1% gewijzigd door catwizzel op 12-03-2022 13:45:22 ]
pi_204049948
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:33 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Thanks. We hebben nog een open groep in de meterkast, kan ik die gebruiken? En kijken of er een tweede string op de omvormer kan, is dat te googelen?
2e string op de omvormer kan 99 van de 100x niet.
Een omvormer is berekend op het aantal panelen tenzij je bewust rekening hebt gehouden met toekomstige uitbreiding.

En alleen de echt grotere omvormers hebben een 2e of 3e string, het gros heeft maar 1.
pi_204049998
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:34 schreef stinkie het volgende:
Question:

Als de stroom uitvalt in de wijk, stoppen de panelen er ook mee.

Als ik dan loskoppel van het net en een plug&play paneel in de tuin zet, gaan de gewone panelen op dak daarmee weer verder met leveren?
Dat kan met een eiland omvormer.
Alleen als je ook een thuisaccu hebt anders kun je dat beter niet doen omdat het veel onrust in het stroomnet geeft waardoor apparaten stuk kunnen gaan.

Niet vergeten de hoofdschakelaar uit te zetten.
pi_204055296
Twee dagen geleden waren we heel februari alweer voorbij. Wat een heerlijke zonnige dagen zo. Ik laad er zelf ook van op ^O^
pi_204081138
Hallo allen,

Volg al een hele tijd, nu is de tijd gekomen om zelf zonnepanelen te (laten) plaatsen.

Situatie:
Schuur met plat dak, dwars op zuid/zuid-west:



Het oranje kader geeft de afmetingen van het dak weer.

Rechts naast het oranje kader bevind zich een (later) aangebouwde carport met dezelfde breedte, ongeveer 4,5meter lang.
Het dak van de schuur en carport bestaat helaas niet uit een geheel, maar wordt onderbroken door de dakranden van schuur/carport; ongeveer 5cm tot 10cm hoog.

Op zuid in de winter schaduw van de woningen achter ons, op oost staat een boom die in de ochtend voor wat schaduw zorgt.

Het idee is om de zonnepanelen oost-west te gaan plaatsen. In de eerste instantie denken we aan een stuk of acht panelen (jaarverbruik ca.1250laag/1200hoog), met de mogelijkheid om later uit te breiden.
Met de mogelijke uitbreiding in het achterhoofd is het idee om de 'dakjes' op hoogte (d.m.v. stoeptegels o.i.d.) te plaatsen zodat op termijn de carport ook vol gelegd kan worden, zonder last te hebben van de dakranden.

Wat zou een mooie set-up zijn in ons geval? Aansluiting is 3 fase. Heb in de schuur een krachtgroep 3x16A die niet wordt gebruikt, wil die eventueel gebruiken om de omvormer op aan te sluiten.

Alvast bedankt!
  Official ESF Kreviewer maandag 14 maart 2022 @ 21:25:06 #228
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_204081502
Later uitbreiden ga je toch niet doen. Kun je beter nu gelijk alles in één keer leggen.
  maandag 14 maart 2022 @ 22:16:42 #229
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_204082228
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 21:17 schreef MevrouwCactus het volgende:
Twee dagen geleden waren we heel februari alweer voorbij. Wat een heerlijke zonnige dagen zo. Ik laad er zelf ook van op ^O^
Nog 80 kWh en we hebben maart 2021 ingehaald. Dat is te doen :P
pi_204084409
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2022 21:25 schreef Kreator het volgende:
Later uitbreiden ga je toch niet doen. Kun je beter nu gelijk alles in één keer leggen.
Dat zou mijns inziens ook de mooiste oplossing zijn, het dak in één keer vol leggen.
Echter zijn er meer uitgaven die nog in de wacht staan, en helaas is ons budget niet oneindig ;)

Heb hier al veel expertise en mooie oplossingen voorbij zien komen.
Ben dan ook benieuwd of er iemand is die inhoudelijk mee kan kijken naar het idee.
pi_204084709
quote:
12s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 08:34 schreef _Turbo_ het volgende:

[..]
Dat zou mijns inziens ook de mooiste oplossing zijn, het dak in één keer vol leggen.
Echter zijn er meer uitgaven die nog in de wacht staan, en helaas is ons budget niet oneindig ;)

Heb hier al veel expertise en mooie oplossingen voorbij zien komen.
Ben dan ook benieuwd of er iemand is die inhoudelijk mee kan kijken naar het idee.
Het vervelende is dat je dan de omvormer op de groei moet kopen. Ga toch maar even rekenen wat de extra kosten zijn van in enen vol leggen en wat de extra kosten zijn om dat later te doen. De hele constructie verhogen zou ik niet doen, kan je niet die richel tussen panelen plannen?
pi_204086007
Daar had ik nog niet over nagedacht, die omvormer op de groei.
Lijkt dan allemaal iets complexer te worden.

Wordt een bos en bomen verhaal voor mij, zoveel wegen naar Rome.
Zoveel verschillende opties...

Wel of niet het hele dak vol leggen, wel of geen optimizers i.v.m. schaduw etc. etc.

De richel tussen de panelen plannen is een goed idee, dan zou het ene dakje voor de richel stoppen en het andere dakje na de panelen verder gaan.
Komen we dan mooi weg met de opstelling? Passen er bijv. 3 dakjes op 7m, en dan 2 dakjes op de carport? Of blijft dat beperkt bij 1 dakje.
pi_204086573
Omvormer op de groei lijkt me sowieso niet verstandig i.v.m. onder dimensionering.
pi_204086669
Ik zou altijd direct het dak vol leggen, je kan het overschot terugleveren dus wat dat betreft heb je daar altijd meer rendement van dan op een spaarrekening.
pi_204086681
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou altijd direct het dak vol leggen, je kan het overschot terugleveren dus wat dat betreft heb je daar altijd meer rendement van dan op een spaarrekening.
Nog wel ja. Dat gaat wel veranderen natuurlijk en dan heb je een probleem.
pi_204086713
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 12:16 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nog wel ja. Dat gaat wel veranderen natuurlijk en dan heb je een probleem.
De veranderingen zijn omtrent het salderen dat wordt afgebouwd. In feite is na het volledig afbouwen van het salderen alles "overschot" wat je terug levert.

Dus nee. Je hebt geen probleem. Meer overschot is dan juist gunstig voor je energierekening.
pi_204086737
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 12:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De veranderingen zijn omtrent het salderen dat wordt afgebouwd. In feite is na het volledig afbouwen van het salderen alles "overschot" wat je terug levert.

Dus nee. Je hebt geen probleem. Meer overschot is dan juist gunstig voor je energierekening.
Nog wel ja. Totdat energieleverancier zegt hier doen wij niet meer aan mee en dat gaat gebeuren. Die gaan niet altijd voor Sinterklaas blijven spelen natuurlijk. Dat gaat een keer ophouden.
pi_204086780
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 12:20 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Nog wel ja. Totdat energieleverancier zegt hier doen wij niet meer aan mee en dat gaat gebeuren. Die gaan niet altijd voor Sinterklaas blijven spelen natuurlijk. Dat gaat een keer ophouden.
Je baseert je nu op een fictief scenario.

Vooralsnog is er een AMvB die bij afbouw van de salderingsregeling een harde garantie op een terugleververgoeding van minimaal 80 procent biedt voor stroom die consumenten opwekken met zonnepanelen.

Want vanuit het ACM is dat momenteel op minimaal 70% van de APX-waarde vastgelegd (en dat wordt dan 80%).

Momenteel zit dat door de hoge energieprijs op ¤0,275 en daar dan 80% van. Als de energieprijzen zakken zal die vergoeding uiteraard ook zakken (evenals je energierekening).

En energieleveranciers mogen daar uiteraard boven gaan zitten om klanten te lokken, zoals ze nu ook doen.

Daarnaast zullen thuisaccu's in de toekomst nog een rol van betekenis gaan spelen, er zijn ook al voorstellen vanuit zowel de politiek als netbeheerders om daar subsidies op toe te kennen.

Je zou door die koppeling aan de APX-prijs kunnen stellen dat zonnepanelen ook straks nog een uitstekende "hedge" zijn en blijven tegen eventuele hoge stroomprijzen. Want stijgt de stroomprijs, dan stijgt ook je terugleververgoeding.

En door verhoging van direct verbruik, thuisaccu's en V2G kan je het rendement nog iets gunstiger voor jezelf maken.

Je kan natuurlijk altijd het grootste doemscenario als de waarheid willen brengen maar vooralsnog is dit niet aan de orde.

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-03-2022 12:34:25 ]
pi_204087812
In de eerste instantie is het leggen van zonnepanelen niet voor het rendement.
Het is een stap naar verduurzaming, niet zozeer een rekening waarvan we niet weten waar we met het geld naartoe moeten.

Al is het volledig vol leggen van het dak wel goed om mee te nemen in de afweging. Mocht het in het budget passen, dan is te overwegen het dak vol te leggen. Hoeveel panelen zouden we kwijt kunnen?
En kunnen we dan vervolgens uit de voeten met de 3x16A aansluiting qua vermogen?

Sowieso rendement vs. dakoppervlak vind ik belangrijk. Dan komen i.v.m. de schaduw (vooral in de winter wanneer je het meest verbruikt en het minst opwekt) vermoedelijk optimizers aan de orde, of heb ik me verkeerd ingelezen?
pi_204089401
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 13:38 schreef _Turbo_ het volgende:
In de eerste instantie is het leggen van zonnepanelen niet voor het rendement.
Het is een stap naar verduurzaming, niet zozeer een rekening waarvan we niet weten waar we met het geld naartoe moeten.

Al is het volledig vol leggen van het dak wel goed om mee te nemen in de afweging. Mocht het in het budget passen, dan is te overwegen het dak vol te leggen. Hoeveel panelen zouden we kwijt kunnen?
En kunnen we dan vervolgens uit de voeten met de 3x16A aansluiting qua vermogen?

Sowieso rendement vs. dakoppervlak vind ik belangrijk. Dan komen i.v.m. de schaduw (vooral in de winter wanneer je het meest verbruikt en het minst opwekt) vermoedelijk optimizers aan de orde, of heb ik me verkeerd ingelezen?
De verzekering wil ze vaak 20 cm van de dakrand af houden, dan komt het niet echt heel voordelig uit dus. 3 x 4 kan je dan kwijt in het oranje vak als je ze tegen die richel aan zet.

Optimizers weet ik niet zo, als je deels van het jaar duidelijke schaduwranden hebt die een deel van enkele panelen afdekt kan je ook vertrouwen op de diodes die er toch al in zitten. Dan doet gewoon een half of eenderde paneel even niet mee. Voordat je dan de optimizers rendabel hebt kan het wel even duren. Er zijn echter mensen die hier meer verstand van hebben.

3 x 16 A is met een totaal van zeg 20 panelen geen enkel probleem.
pi_204099143
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 15:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De verzekering wil ze vaak 20 cm van de dakrand af houden, dan komt het niet echt heel voordelig uit dus. 3 x 4 kan je dan kwijt in het oranje vak als je ze tegen die richel aan zet.
Daar is vast een goede reden voor. Zou er zelf ook graag zeker van zijn dat bij een voorjaarsstorm de panelen blijven liggen waar ze liggen ;)

Bij 20cm aan weerskanten kom je op een totale breedte van 3,40m. Dat zijn 2 panelen van 1,70m

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 15:54 schreef qajariaq het volgende:

Optimizers weet ik niet zo, als je deels van het jaar duidelijke schaduwranden hebt die een deel van enkele panelen afdekt kan je ook vertrouwen op de diodes die er toch al in zitten. Dan doet gewoon een half of eenderde paneel even niet mee. Voordat je dan de optimizers rendabel hebt kan het wel even duren. Er zijn echter mensen die hier meer verstand van hebben.
In de winter, wanneer de energie voor mijn gevoel het hardst nodig is, liggen de panelen volledig in de schaduw.
Vandaar het idee van omvormers.
De schaduw van de boom zal wanneer het dak vol wordt gelegd, over een deel van de panelen vallen.
Wanneer iemand kan toelichten wanneer optimizers interessant zijn dan verneem ik dat graag!

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2022 15:54 schreef qajariaq het volgende:
3 x 16 A is met een totaal van zeg 20 panelen geen enkel probleem.
Dat is dan een leuke meevaller :)
Dan blijft de groepenkast zoals ie nu is..
pi_204101232
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 11:18 schreef _Turbo_ het volgende:

[..]
Daar is vast een goede reden voor. Zou er zelf ook graag zeker van zijn dat bij een voorjaarsstorm de panelen blijven liggen waar ze liggen ;)

Bij 20cm aan weerskanten kom je op een totale breedte van 3,40m. Dat zijn 2 panelen van 1,70m
Je kan portrait of landscape. In beide gevallen kom je op 12 panelen uit in het oranje vlak lijkt mij, in het ene geval krijg je 2/3 naar één richting en anders is het de helft per richting.
  woensdag 16 maart 2022 @ 15:14:46 #243
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204101668
Is er iemand die heel grofweg kan zeggen wat een PV-installatie incl. accupakket voor een eensgezinswoning mag kosten? Komt niet op de laatste 1000 euro aan. Ik ben een hele grove kostenraming aan het maken. ik heb nu ¤15k in de raming staan, maar kan dat voor dat geld of kan ik beter ¤20k reserveren?
pi_204102180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:14 schreef ueberduitser het volgende:
Is er iemand die heel grofweg kan zeggen wat een PV-installatie incl. accupakket voor een eensgezinswoning mag kosten? Komt niet op de laatste 1000 euro aan. Ik ben een hele grove kostenraming aan het maken. ik heb nu ¤15k in de raming staan, maar kan dat voor dat geld of kan ik beter ¤20k reserveren?
Maakt nogal uit hoeveel panelen en of je serieel of parallel wilt leggen. Ook met die informatie heb ik geen idee wat het zou kosten, maar als je daar wat meer over kan zeggen verwacht ik in het topic wel de kennis om je een schatting te kunnen geven. :D
pi_204102548
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 15:14 schreef ueberduitser het volgende:
Is er iemand die heel grofweg kan zeggen wat een PV-installatie incl. accupakket voor een eensgezinswoning mag kosten? Komt niet op de laatste 1000 euro aan. Ik ben een hele grove kostenraming aan het maken. ik heb nu ¤15k in de raming staan, maar kan dat voor dat geld of kan ik beter ¤20k reserveren?
Ik weet de achterliggende gedachte natuurlijk niet maar een accupakket is op dit moment 0,0% rendabel.

Pas als salderen wordt afgebouwd (en accu's fors in prijs dalen) wordt het interessant.

Of heb je een ander doel met de accu's?
  woensdag 16 maart 2022 @ 18:08:37 #246
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204103386
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet de achterliggende gedachte natuurlijk niet maar een accupakket is op dit moment 0,0% rendabel.

Pas als salderen wordt afgebouwd (en accu's fors in prijs dalen) wordt het interessant.

Of heb je een ander doel met de accu's?
Ik woon in DE, dus het salderen zoals in NL gaat heb ik niks mee te maken. Ik wil gewoon energie wat ik teveel heb opslaan en kunnen gebruiken.
Wij hadden bijna een huis gekocht wat al een dergelijk systeem had en als ik zag wat hun verbruik was, leek me dit echt een mooie oplossing.
Achterliggende gedachte is dat wij straks misschien hypotheekvrij of nagenoeg hypotheekvrij kunnen wonen.
Ik wil dan de nuts-kosten ook nog eens gaan minimaliseren.
  woensdag 16 maart 2022 @ 18:09:39 #247
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204103398
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 16:07 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Maakt nogal uit hoeveel panelen en of je serieel of parallel wilt leggen. Ook met die informatie heb ik geen idee wat het zou kosten, maar als je daar wat meer over kan zeggen verwacht ik in het topic wel de kennis om je een schatting te kunnen geven. :D
Ik heb echt geen idee serie of parallel 🤣
pi_204104069
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:09 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik heb echt geen idee serie of parallel 🤣
heb je enig idee hoeveel Kwh je wilt neutralizeren per jaar..

en hoeveel je denkt te vebruiken buiten je opwekkingstijd..
we kunnen wel een advies geven maar als jij feitelijk alleen overdag stroom verbruikt dan krijg je een heel ander advies dan als het gros snachts ligt.. ook zal een 4000/maand verbruiker een ander advies krijgen dan een 400
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_204105001
Is het niet verstandiger die vraag ergens op een Duits forum te stellen? De regels zijn daar heel anders dan hier namelijk.
  woensdag 16 maart 2022 @ 21:42:36 #250
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204107157
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:56 schreef freak1 het volgende:

[..]
heb je enig idee hoeveel Kwh je wilt neutralizeren per jaar..

en hoeveel je denkt te vebruiken buiten je opwekkingstijd..
we kunnen wel een advies geven maar als jij feitelijk alleen overdag stroom verbruikt dan krijg je een heel ander advies dan als het gros snachts ligt.. ook zal een 4000/maand verbruiker een ander advies krijgen dan een 400
We verbruiken nu 5500Kwh per jaar, ik ga van dat verbruik uit.

Voor de rest heb ik geen idee qua installatie, accu etc. Daar zou ik me moeten in verdiepen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Ik heb in m'n kostenraming ¤20k opgenomen voor een PV installatie, maar als dat bijvoorbeeld 25k wordt, is dat ook geen probleem.
Denk ik dan in de goede richting?
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 19:49 schreef qajariaq het volgende:
Is het niet verstandiger die vraag ergens op een Duits forum te stellen? De regels zijn daar heel anders dan hier namelijk.
Je hebt gelijk, maar de regels maken me nu nog niet ui. Ik probeer een grove kostenraming te maken.
pi_204108258
Een accu hoeft op zich niet meer op te kunnen slaan dan 50 tot 60% van je gemiddelde dagverbruik.
Heb je een grotere accu dan benut je de capaciteit niet.
pi_204110481
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 21:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
We verbruiken nu 5500Kwh per jaar, ik ga van dat verbruik uit.

Voor de rest heb ik geen idee qua installatie, accu etc. Daar zou ik me moeten in verdiepen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Ik heb in m'n kostenraming ¤20k opgenomen voor een PV installatie, maar als dat bijvoorbeeld 25k wordt, is dat ook geen probleem.
Denk ik dan in de goede richting?
[..]
Je hebt gelijk, maar de regels maken me nu nog niet ui. Ik probeer een grove kostenraming te maken.
mjah in NL zou een installatie voor een 5500 kwh gok ik rond de 7 a 8000 inc btw uitkomen.. zit je rond de 15 kwh per dag.. en dan zal daar een 7 tot 10 van snachts verbruikt worden.. dan zou je met een 10kwh accu zeker goed zitten.. die zitte nrond de 8K dus denk dat 20k ruim voldoende is
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 17 maart 2022 @ 08:53:22 #253
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_204110882
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 07:50 schreef freak1 het volgende:

[..]
mjah in NL zou een installatie voor een 5500 kwh gok ik rond de 7 a 8000 inc btw uitkomen.. zit je rond de 15 kwh per dag.. en dan zal daar een 7 tot 10 van snachts verbruikt worden.. dan zou je met een 10kwh accu zeker goed zitten.. die zitte nrond de 8K dus denk dat 20k ruim voldoende is
Top,
naar zo'n soort antwoord was ik op zoek, dank je. Dit gaat wel goed komen.
Het huis wat al zo'n installatie had, had ook een 10kwh accu overigens. (een E3/DC, dit ongeveer: https://www.e3dc.com/produkte/s10-e-pro/#Intro )
pi_204111405
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 07:50 schreef freak1 het volgende:
oor een 5500 kwh gok ik rond de 7 a 8000 inc btw uitkomen.. zit je rond de 15 kwh per dag.
Ik heb 3300 wp op het dak liggen, goed voor ongeveer 3300 kwh op jaarbasis.
Op goede dagen heb ik al 22 kwh per dag opwek, is 15 kwh niet wat zuinigjes?
pi_204111500
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 09:48 schreef namliam het volgende:

[..]
Ik heb 3300 wp op het dak liggen, goed voor ongeveer 3300 kwh op jaarbasis.
Op goede dagen heb ik al 22 kwh per dag opwek, is 15 kwh niet wat zuinigjes?
Hij bedoelt wss het jaargemiddelde.

In december wekt het niets op, in juni kan het boven de 30kWh pieken.
pi_204112343
Dat hele Sahara-zand in de lucht doet ook weinig goeds voor de opbrengst gister en vandaag zeg.
  donderdag 17 maart 2022 @ 11:56:35 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204112595
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 11:32 schreef MevrouwCactus het volgende:
Dat hele Sahara-zand in de lucht doet ook weinig goeds voor de opbrengst gister en vandaag zeg.
Er mag wel een finke (zandvrije) regenbui overheen idd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204165378
Mooie stortbui vannacht over de panelen en vandaag zonnig vanaf zonsopgang, ideale omstandigheden.

Ook voor de plantjes :9
pi_204166145
Hier zaterdag de beste dag van de maand.. Er lag wel zand op, maar veel meer opbrengst krijgen we niet in maart. (19,93 uit 3640 panelen, max zit ergens rond de 23kw per dag, als de zon hoger staat)Dus blijkbaar genoeg licht tussen de korreltjes door..
Nu inderdaad mooi schoon. Dus vandaag begint de teller ook al lekker te lopen.
pi_204166717
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 10:16 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zaterdag de beste dag van de maand.. Er lag wel zand op, maar veel meer opbrengst krijgen we niet in maart. (19,93 uit 3640 panelen, max zit ergens rond de 23kw per dag, als de zon hoger staat)Dus blijkbaar genoeg licht tussen de korreltjes door..
Nu inderdaad mooi schoon. Dus vandaag begint de teller ook al lekker te lopen.
Bij gewoon helder weer heb je elke dag de beste dag van het jaar tot aan juli ofzo :9
pi_204166822
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 11:10 schreef JDx het volgende:
Bij gewoon helder weer heb je elke dag de beste dag van het jaar tot aan juli ofzo
Nou, vorig jaar had ik de hoogste score eind april.. Nog lekker koel, maar de zon al hoog genoeg om niet te lang achter het huizenblok hierachter te blijven hangen..
pi_204168319
Hier geen regen gezien, dus nog steeds erg vieze panelen. :'(
Maar de opbrengst lijkt er niet erg onder te lijden dus ik vind het niet heel erg, het is alleen zo'n lelijk gezicht.
pi_204168447
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 13:46 schreef Vaiana het volgende:
Hier geen regen gezien, dus nog steeds erg vieze panelen. :'(
Maar de opbrengst lijkt er niet erg onder te lijden dus ik vind het niet heel erg, het is alleen zo'n lelijk gezicht.
Ik zie ze helemaal niet, dat vind ik ook weer niks, misschien maar een drone lenen :')
pi_204169403
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 14:01 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik zie ze helemaal niet, dat vind ik ook weer niks, misschien maar een drone lenen :')
Met een waterspuit eraan gemonteerd :+
pi_204170524
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 07:36 schreef namliam het volgende:

[..]
Moet je wel eerst investeren in een EV en moet je die zo kunnen parkeren zodat je vanuit huis kan opladen (= je moet zo ongeveer een oprijlaan/garage/parkeerplaats aan huis hebben).
Of kan je tegenwoordig je stroom ook al via oplaad palen salderen?
Ik ga er voor het gemak vanuit dat iemand die een EV kan kopen ook wel een eigen oprit heeft. Ik laad gewoon met een kabel onder mijn garagedeur door mijn auto op die naast het huis op de oprit staat.
De auto staat doordeweeks altijd overdag op de oprit, dus ook als salderen straks niet meer interessant is, kan ik deze met eigen opgewekte stroom opladen wanneer de zon overdag schijnt.
pi_204170913
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 17:05 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Ik ga er voor het gemak vanuit dat iemand die een EV kan kopen ook wel een eigen oprit heeft. Ik laad gewoon met een kabel onder mijn garagedeur door mijn auto op die naast het huis op de oprit staat.
De auto staat doordeweeks altijd overdag op de oprit, dus ook als salderen straks niet meer interessant is, kan ik deze met eigen opgewekte stroom opladen wanneer de zon overdag schijnt.
Grove aanname wel. _O-
  maandag 21 maart 2022 @ 17:54:45 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204171007
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 17:45 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Grove aanname wel. _O-
Nou ja, het gros van de EV's is nog steeds lease, dus op zich snap ik de aanname wel.
Dat wordt pas anders als de tweedehands EV's niet meer op grote schaal naar het buitenland verdwijnen.
Om dat te voorkomen zouden ze bijvoorbeeld een deel van de belastingkortingen moeten laten terugbetalen bij export binnen 10 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 21 maart 2022 @ 17:57:07 #268
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204171042
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 13:46 schreef Vaiana het volgende:
Hier geen regen gezien, dus nog steeds erg vieze panelen. :'(
Maar de opbrengst lijkt er niet erg onder te lijden dus ik vind het niet heel erg, het is alleen zo'n lelijk gezicht.
Oh, ik dacht al, bij ons volgens mij ook geen regen gehad, vanmorgen liep de opbrengst iets achter op zaterdag, en nu niet thuis dus geen actueel overzicht, alleen maar via de crApp die altijd achter loopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204171237
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 17:45 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Grove aanname wel. _O-
Vind ik wel meevallen als je een nieuwe elektrische auto koopt, ben je normaal gesproken ook vermogend genoeg om een huis met eigen oprit te kopen.
pi_204171249
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2022 17:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou ja, het gros van de EV's is nog steeds lease, dus op zich snap ik de aanname wel.
Dat wordt pas anders als de tweedehands EV's niet meer op grote schaal naar het buitenland verdwijnen.
Om dat te voorkomen zouden ze bijvoorbeeld een deel van de belastingkortingen moeten laten terugbetalen bij export binnen 10 jaar.
Vandaar ook dat ik kopers bedoelde. Geen leasers inderdaad, die zullen eerder aangewezen zijn op publieke laadpalen.
pi_204171542
In maart 2021 was m'n totale maandopbrengst 1.057kWh.

Het is nu 21 maart 2022 en m'n maandopbrengst is al 1.142kWh :+
pi_204171704
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
In maart 2021 was m'n totale maandopbrengst 1.057kWh.

Het is nu 21 maart 2022 en m'n maandopbrengst is al 1.142kWh :+
Hier 283 vorig jaar en nu al 327.. een nog een mooie week voor de boeg *O*
pi_204173008
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 18:18 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Vind ik wel meevallen als je een nieuwe elektrische auto koopt, ben je normaal gesproken ook vermogend genoeg om een huis met eigen oprit te kopen.
Ligt er nogal aan waar je je geld aan uit wilt geven en wat je belangrijk vindt, ook bij de aanschaf van een huis. Wij vinden een nieuwe auto kopen überhaupt zonde van ons geld en daarmee een elektrische al helemaal te duur, maar we hebben het wel overwogen (we kunnen het ook betalen) en we hebben geen eigen oprit. Want dat vond ik totaal niet interessant bij onze zoektocht naar een huis.

En ja we zijn vast een uitzondering ofzo, maar ik ken toevallig wel nog zo’n uitzondering. :P Vandaar dat ik het nogal een aanname vond.
pi_204174074
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 18:18 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Vind ik wel meevallen als je een nieuwe elektrische auto koopt, ben je normaal gesproken ook vermogend genoeg om een huis met eigen oprit te kopen.
Een 100m2 tussenwoning in de randstad, kost al snel 500k of meer. Dan woon je niet in de 'beste' wijk en dan heb je geen eigen oprit. Maar als je 100k overwaarde van je startersappartement meeneemt en de rest van het aankoopbedrag kunt financieren wel een inkomen waarmee je gerust een elektrische Corsa bij elkaar kunt sparen.

In de beter aangeschreven wijken wisselen tussenwoningen voor (ruim) meer dan 750k van eigenaar. Zelfs als je bij aankoop van zo'n woning 1,5 of 2 ton eigen vermogen inlegt heb je voor de koop een inkomen nodig waarmee ook een wat duurdere elektrische auto makkelijk bij elkaar te sparen is.
pi_204174162
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2022 20:32 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Want dat vond ik totaal niet interessant bij onze zoektocht naar een huis.

Voor mijn oldtimertje is een garage altijd belangrijk geweest. Maar voor de toekomst vond ik tijdens onze huizenjacht van afgelopen jaar ook een eigen oprit een vereiste. De vraag is niet of we ooit een elektrische auto zullen rijden, maar wanneer het zover is. We hebben nu een oprit waar 4 auto's op passen. En er komt een 5e plek bij. Aan plaatsen overdreven, maar de 4 auto's die er nu op passen staan dan in lijn achter elkaar. Niet handig als de één de ander blokkeert. De 5e plek komt naast de huidige oprit, zodat we langs elkaar kunnen rijden. Wel zo handig ivm vroege/late diensten.
pi_204174662
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 21:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Voor mijn oldtimertje is een garage altijd belangrijk geweest. Maar voor de toekomst vond ik tijdens onze huizenjacht van afgelopen jaar ook een eigen oprit een vereiste. De vraag is niet of we ooit een elektrische auto zullen rijden, maar wanneer het zover is. We hebben nu een oprit waar 4 auto's op passen. En er komt een 5e plek bij. Aan plaatsen overdreven, maar de 4 auto's die er nu op passen staan dan in lijn achter elkaar. Niet handig als de één de ander blokkeert. De 5e plek komt naast de huidige oprit, zodat we langs elkaar kunnen rijden. Wel zo handig ivm vroege/late diensten.
Wij reizen met fiets + trein naar ons werk, ik vond het alleen belangrijk dat ik de auto voor de deur kwijt kon en daar is legio plek voor. 7 plekken voor 3 huizen. En als we wel elektrisch gaan rijden tzt leg ik de kabel wel over de stoep met een ‘wipje’ er overheen ofzo.

Plus zoals hierboven staat, met een eigen oprit was het type huis dat wij zochten al snel hoger in vraagprijs dan wat wij uit wilden geven aan een huis.

Maar fijn dat jullie zoveel plek hebben! Ik hoop iig de komende 20 jaar niet meer dan 1 auto nodig te hebben, dus ben blij dat ik voor tuin versus oprit gekozen heb. :D
pi_204175050
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een 100m2 tussenwoning in de randstad, kost al snel 500k of meer. Dan woon je niet in de 'beste' wijk en dan heb je geen eigen oprit. Maar als je 100k overwaarde van je startersappartement meeneemt en de rest van het aankoopbedrag kunt financieren wel een inkomen waarmee je gerust een elektrische Corsa bij elkaar kunt sparen.

In de beter aangeschreven wijken wisselen tussenwoningen voor (ruim) meer dan 750k van eigenaar. Zelfs als je bij aankoop van zo'n woning 1,5 of 2 ton eigen vermogen inlegt heb je voor de koop een inkomen nodig waarmee ook een wat duurdere elektrische auto makkelijk bij elkaar te sparen is.
Exact wat ik zeg, je moet vermogend genoeg zijn.
Maar het percentage van de bevolking dat überhaupt een nieuwe EV kan kopen is minder dan 5 procent.

Maar het ging natuurlijk over terugverdienen van panelen. Dat ontstond door de dure benzineprijzen, maar voor gas geldt dat natuurlijk ook.
Dus als je zelf genoeg energie opwekt voor een warmtepomp heb je de kosten van panelen snel eruit.
pi_204175119
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 22:40 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Maar het ging natuurlijk over terugverdienen van panelen. Dat ontstond door de dure benzineprijzen, maar voor gas geldt dat natuurlijk ook.
Dus als je zelf genoeg energie opwekt voor een warmtepomp heb je de kosten van panelen snel eruit.
Dat absoluut. Onze zonnepanelen dekken ruimschoots het verbruik van onze warmtepomp af. In anderhalve maand hebben we al ruim 500kWh geproduceerd.

Uitgaande van een gasprijs van ¤1,50 per m3 (wij zaten sinds november helaas nog iets hoger dan dat...) hebben we de investering in zonnepanelen + warmtepomp in ongeveer 5,5 jaar terugverdiend. En dan hou ik er nog geen rekening mee dat de zonnepanelen ook een groot deel van ons overige stroomverbruik zullen opwekken. In werkelijkheid is de terugverdientijd van de gecombineerde installaties daarmee minder dan 5 jaar.
pi_204176034
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 22:14 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Wij reizen met fiets + trein naar ons werk, ik vond het alleen belangrijk dat ik de auto voor de deur kwijt kon en daar is legio plek voor. 7 plekken voor 3 huizen. En als we wel elektrisch gaan rijden tzt leg ik de kabel wel over de stoep met een ‘wipje’ er overheen ofzo.

Plus zoals hierboven staat, met een eigen oprit was het type huis dat wij zochten al snel hoger in vraagprijs dan wat wij uit wilden geven aan een huis.

Maar fijn dat jullie zoveel plek hebben! Ik hoop iig de komende 20 jaar niet meer dan 1 auto nodig te hebben, dus ben blij dat ik voor tuin versus oprit gekozen heb. :D
Mijn oude bewoners hebben ooit een leiding ingegraven naar de garageboxen 50 meter verderop, die heb ik na aankoop in de fietsenschuur doorgeknipt, want die box had ik er niet bijgekocht.

Als ik ooit elektrisch ga rijden moet ik die garagebox maar overkopen haha.

Zit net te denken, zou je op die garagebox ook zonnepanelen mogen plaatsen? Al is dat niet erg veilig zo ver van je eigen huis.


Lama, veel schaduw daar.

[ Bericht 1% gewijzigd door JDx op 22-03-2022 06:40:10 ]
  dinsdag 22 maart 2022 @ 07:24:02 #280
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204176137
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 06:35 schreef JDx het volgende:

[..]
Mijn oude bewoners hebben ooit een leiding ingegraven naar de garageboxen 50 meter verderop, die heb ik na aankoop in de fietsenschuur doorgeknipt, want die box had ik er niet bijgekocht.

Als ik ooit elektrisch ga rijden moet ik die garagebox maar overkopen haha.

Zit net te denken, zou je op die garagebox ook zonnepanelen mogen plaatsen? Al is dat niet erg veilig zo ver van je eigen huis.

[ afbeelding ]
Lama, veel schaduw daar.
50 meter met een voldoende dikka kabel zal geen probleem zijn.
Maar eh als je bang bent voor een handje zonnepanelen.... Een EV trekt veel meer.

https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
(3x25A, 50 meter, 4mm)
Tot nooit .......
pi_204176154
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 22:40 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Exact wat ik zeg, je moet vermogend genoeg zijn.
Maar het percentage van de bevolking dat überhaupt een nieuwe EV kan kopen is minder dan 5 procent.

Je hoeft niet perse een nieuwe auto te kopen. Tweedehands is ook prima. Wij rijden inmiddels 2,5 jaar een 'oudje', een BMW i3. Kan niet ver (120-130 max) maar dat is voor ons genoeg. Auto 2 is nu een plug-in hybride en ook die rijden we zoveel mogelijk elektrisch. We houden nu net geen stroom over op jaarbasis, maar komen een heel eind door tactisch te laden. De beide auto's samen kosten net zoveel als 1 nieuwe. Het is ook een keuze die je maakt.

Hier helaas geen goede bui gisternacht en gistermiddag bewolking, dus niet eens een topopbrengst.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 22 maart 2022 @ 08:05:48 #282
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_204176391
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 22:40 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Exact wat ik zeg, je moet vermogend genoeg zijn.
Maar het percentage van de bevolking dat überhaupt een nieuwe EV kan kopen is minder dan 5 procent.

Hee fisherman, in post #198 beweerde je nog dat de prijsverschillen tussen ICE en EV wel meevielen.
Tot nooit .......
  dinsdag 22 maart 2022 @ 08:29:31 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204176540
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 07:27 schreef d.k. het volgende:

[..]
Je hoeft niet perse een nieuwe auto te kopen. Tweedehands is ook prima. Wij rijden inmiddels 2,5 jaar een 'oudje', een BMW i3. Kan niet ver (120-130 max) maar dat is voor ons genoeg. Auto 2 is nu een plug-in hybride en ook die rijden we zoveel mogelijk elektrisch. We houden nu net geen stroom over op jaarbasis, maar komen een heel eind door tactisch te laden. De beide auto's samen kosten net zoveel als 1 nieuwe. Het is ook een keuze die je maakt.

Hier helaas geen goede bui gisternacht en gistermiddag bewolking, dus niet eens een topopbrengst.
Helaas is het aantal EV's dat na de leaseperiode in NL blijft enorm beperkt omdat ze door alle belastingkortingen erg aantrekkelijk zijn voor de export.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204177088
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 08:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Helaas is het aantal EV's dat na de leaseperiode in NL blijft enorm beperkt omdat ze door alle belastingkortingen erg aantrekkelijk zijn voor de export.
Dat was rond 2015 meer een probleem dan nu, we importeren meer EV's dan dat we exporteren ;)

quote:
In totaal kwamen 6.151 EV’s via de import binnen, terwijl er 2.622 ons land verlieten via export. In 2020 kwamen er 3.351 ons land in via import en gingen er 1.075 het land uit door export. Met name dat laatste is een enorm verschil in vergelijking met 2021. Het gaat hier om cijfers van de eerste drie kwartalen in 2021 en 2020.
bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-import-en-export-2021-tot-nu-toe-1042396
pi_204177191
Even een x-post vanuit het meterkast topic

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3-fase naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)



Heb e.e.a. al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar nu is de vraag: waar laat ik de 3-fase automaat en een tussenmeter voor de panelen netjes in de deze kast? ben niet echt blij met dat rommelige kastje met die automaat voor mn laadpaal ook.



Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204177246
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 09:57 schreef bouwkloon het volgende:
Even een x-post vanuit het meterkast topic

Hier zie je nog een kabel naar buiten wcd (moet nog groep worden) en kabels voor 3-fase naar zolder (daar komt de omvormer voor zonnepanelen (26x 400kv)

[ afbeelding ]

Heb e.e.a. al een beetje geprobeerd op te ruimen, maar nu is de vraag: waar laat ik de 3-fase automaat en een tussenmeter voor de panelen netjes in de deze kast? ben niet echt blij met dat rommelige kastje met die automaat voor mn laadpaal ook.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
PVC-buizen voor de netwerkkabels weghalen, stopcontact iets naar boven verplaatsen, kastje voor de EV weghalen en daar een nieuwe groepenkast plaatsen waar je EV + solar + tussenmeters in onderbrengt.

Netwerkkabels kunnen wel als 1 bundel door een brede kabelgoot of desnoods opgebonden (tie-wraps of klittenband) maar dan moet je er wel even nieuwe stekkers op zetten, anders krijg je ze niet uit de huidige PVC-buizen.

Kabels zijn lang genoeg, zo te zien.



Ter vergelijking, mijn meterkast met extra kookgroep, warmtepompgroep + 2kW element groep, 2x 3-fase omvormer en tussenmeters:



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2022 10:30:15 ]
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 22 maart 2022 @ 10:12:42 #287
163650 Greys
pi_204177323
Hier ook even meelezen want eind mei komen m'n 10 zonnepanelen, parallel geschakeld, vier voor en zes achter. (Want heel hoge bomen enzo.) Zin in. *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204177510
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 10:12 schreef Greys het volgende:
Hier ook even meelezen want eind mei komen m'n 10 zonnepanelen, parallel geschakeld, vier voor en zes achter. (Want heel hoge bomen enzo.) Zin in. *O*
*O*

Heb je meer info over omvormer (en de rest)? Ben wel benieuwd hoe je het voor met maar 4 stuks redt ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2022 10:46:01 ]
pi_204178133
Wij krijgen trouwens dit systeem:

• 24 Zonnepanelen JA Solar glas/folie 370 Wp zwart
• 1 Omvormer SolarEdge 8K, met SetApp configuratie, 3 fase
• 1 SolarEdge SE1000 Wifi Antenne
• 24 Optimizer SolarEdge S440
• 1 Solarstell montagesysteem
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
pi_204180741
Ook hier zijn we bezig met de offertes voor 13 zonnepanelen. Zonnepanelen zullen komen te liggen op het zuiden, op een plat dak. Nu wil ik eigenlijk gaan kiezen tussen 2 offertes, maar het grote verschil is dat bij de ene 13 optimizers zullen worden geplaats, en bij de andere niet.

De inval van schaduw zal zeer beperkt zijn. Loont het zich dan om optimizers te plaatsen? Verder komen de offertes redelijk overeen.
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_204180765
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:04 schreef Swennus het volgende:
Ook hier zijn we bezig met de offertes voor 13 zonnepanelen. Zonnepanelen zullen komen te liggen op het zuiden, op een plat dak. Nu wil ik eigenlijk gaan kiezen tussen 2 offertes, maar het grote verschil is dat bij de ene 13 optimizers zullen worden geplaats, en bij de andere niet.

De inval van schaduw zal zeer beperkt zijn. Loont het zich dan om optimizers te plaatsen? Verder komen de offertes redelijk overeen.
Wat is het bedrag inclusief optimizers?

Wij betalen 5800 voor 13 panelen inclusief optimizers en 3 fase omvormer.
Ze worden maandag geplaatst *O*
pi_204180795
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:07 schreef zoz het volgende:

[..]
Wat is het bedrag inclusief optimizers?

Wij betalen 5800 voor 13 panelen inclusief optimizers en 3 fase omvormer.
Ze worden maandag geplaatst *O*
Voor de 13 panelen van 395 met optimizer komen wij uit op 5300 ex btw
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 22 maart 2022 @ 15:27:01 #293
163650 Greys
pi_204180972
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
*O*

Heb je meer info over omvormer (en de rest)? Ben wel benieuwd hoe je het voor met maar 4 stuks redt ;)
Hoe bedoel je 'redt'? :@
Alles wat je meepakt is toch meegenomen? Het huis ligt qua richting van de dakkanten niet optimaal, maar ze wilden ze eigenlijk allemaal achter plaatsen. Toen vroeg ik 'maar als eind van de middag de zon niet meer op achter staat is het dan niet handig om er voor ook 4 te doen helemaal boven tegen de nok aan om zo ook de avondzon nog een paar uur mee te maken als achter dan al in de schaduw ligt.' En dat kon prima maar dan moest het of in 2 series geknipt of allemaal een eigen omvormer en dan koos ik voor dat laatste want achter heeft bv rechtsonder de eerste paar uur van de dag weer schaduw door een boom.

Of bedoel je dat ik er achter en voor zes had moeten nemen? Daar heb ik geen geld voor. Ik vond dit al een berg. :P

Oh dm gerust je mailadres dan mail ik je de offerte wel door. Maar niet te veel afkraken ajb want ben al akkoord gegaan na veel adviezen van anderen voor deze en heel goed geholpen te zijn en dan voel ik me daarna minder blij als nu. :') :@

Aan de indeling kan ik nog wél veranderen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:32:40 #294
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_204181039
Zo net ff dak op geweest om ze te wassen van al dat Sahara zand
Man warm daar nu zeg 😳
Straks maar ff kijken of het geholpen heeft 🤔
  dinsdag 22 maart 2022 @ 15:33:48 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204181050
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zo net ff dak op geweest om ze te wassen van al dat Sahara zand
Man warm daar nu zeg 😳
Straks maar ff kijken of het geholpen heeft 🤔
Vol in de zon is niet het beste moment om dat te doen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204181478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:11 schreef Swennus het volgende:

[..]
Voor de 13 panelen van 395 met optimizer komen wij uit op 5300 ex btw
Ongeveer hetzelfde als bij mij. Er waren extra kosten zoals de korte string 3 fase omvormer en extra werkzaamheden aan de meterkast.
pi_204181591
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:27 schreef Greys het volgende:

[..]
Hoe bedoel je 'redt'? :@
Alles wat je meepakt is toch meegenomen? Het huis ligt qua richting van de dakkanten niet optimaal, maar ze wilden ze eigenlijk allemaal achter plaatsen. Toen vroeg ik 'maar als eind van de middag de zon niet meer op achter staat is het dan niet handig om er voor ook 4 te doen helemaal boven tegen de nok aan om zo ook de avondzon nog een paar uur mee te maken als achter dan al in de schaduw ligt.' En dat kon prima maar dan moest het of in 2 series geknipt of allemaal een eigen omvormer en dan koos ik voor dat laatste want achter heeft bv rechtsonder de eerste paar uur van de dag weer schaduw door een boom.

Of bedoel je dat ik er achter en voor zes had moeten nemen? Daar heb ik geen geld voor. Ik vond dit al een berg. :P

Oh dm gerust je mailadres dan mail ik je de offerte wel door. Maar niet te veel afkraken ajb want ben al akkoord gegaan na veel adviezen van anderen voor deze en heel goed geholpen te zijn en dan voel ik me daarna minder blij als nu. :') :@

Aan de indeling kan ik nog wél veranderen.
Gaat vooral om de wensen van de omvormer.

In sommige gevallen kan 4 panelen op 1 dakvlak genoeg zijn om de omvormer "uit z'n slaap" te krijgen, in andere gevallen is het (net) te weinig en dan mis je wat opbrengst.

Misschien valt het best mee en is er goed over nagedacht door de leverancier / installateur.
En anders is er misschien nu nog wat aan te veranderen.

edit: ik las er overheen dat ze allemaal een eigen omvormer krijgen, dan moet het geen probleem zijn, vergeet m'n opmerking :+

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2022 16:26:19 ]
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 22 maart 2022 @ 16:36:21 #298
163650 Greys
pi_204181797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 16:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gaat vooral om de wensen van de omvormer.

In sommige gevallen kan 4 panelen op 1 dakvlak genoeg zijn om de omvormer "uit z'n slaap" te krijgen, in andere gevallen is het (net) te weinig en dan mis je wat opbrengst.

Misschien valt het best mee en is er goed over nagedacht door de leverancier / installateur.
En anders is er misschien nu nog wat aan te veranderen.

edit: ik las er overheen dat ze allemaal een eigen omvormer krijgen, dan moet het geen probleem zijn, vergeet m'n opmerking :+
Ohhh ja, sorry. Ik dacht dat dat met parallel geschakeld altijd zo was, dat ze allemaal een micro omvormer krijgen. Daarom had ik dat er in m'n eerste post hier niet bij gezet. Alleen 'parallel'. :D :@

Ik mail je straks de offerte even!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_204181824
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 16:36 schreef Greys het volgende:

[..]
Ohhh ja, sorry. Ik dacht dat dat met parallel geschakeld altijd zo was, dat ze allemaal een micro omvormer krijgen. Daarom had ik dat er in m'n eerste post hier niet bij gezet. Alleen 'parallel'. :D :@

Ik mail je straks de offerte even!
Met "optimizers" wordt vaak ook "parallel" bedoeld (al zijn ze onderling serieel verbonden, om het simpel te houden), dus vandaar de verwarring :P

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2022 17:09:04 ]
pi_204182074
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2022 22:40 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Maar het percentage van de bevolking dat überhaupt een nieuwe EV kan kopen is minder dan 5 procent.
Als je zelf kan opladen van "gewone" tarieven, zonder extra abonnement scheelt wel weer een slok.... maakt de EV wel een stuk goedkoper in gebruik.
pi_204182649
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 15:27 schreef Greys het volgende:

[..]
Hoe bedoel je 'redt'? :@
Alles wat je meepakt is toch meegenomen? Het huis ligt qua richting van de dakkanten niet optimaal, maar ze wilden ze eigenlijk allemaal achter plaatsen. Toen vroeg ik 'maar als eind van de middag de zon niet meer op achter staat is het dan niet handig om er voor ook 4 te doen helemaal boven tegen de nok aan om zo ook de avondzon nog een paar uur mee te maken als achter dan al in de schaduw ligt.' En dat kon prima maar dan moest het of in 2 series geknipt of allemaal een eigen omvormer en dan koos ik voor dat laatste want achter heeft bv rechtsonder de eerste paar uur van de dag weer schaduw door een boom.

Of bedoel je dat ik er achter en voor zes had moeten nemen? Daar heb ik geen geld voor. Ik vond dit al een berg. :P

Oh dm gerust je mailadres dan mail ik je de offerte wel door. Maar niet te veel afkraken ajb want ben al akkoord gegaan na veel adviezen van anderen voor deze en heel goed geholpen te zijn en dan voel ik me daarna minder blij als nu. :') :@

Aan de indeling kan ik nog wél veranderen.
Herkenbaar. Ik heb op bijna oost (80 - 85 graden) vijf panelen. Spijt van dat ik niet heb vol gelegd maar dat is ander verhaal.
Op bijna west (265 graden) nog vier panelen, door het huis van de buren en mijn eigen schoorsteentje kon daar echt niet meer en zelfs nu heb ik in de winter dat deels in de schaduw. Toch doen die vier op west net zo veel als die vijf op oost sinds deze maand dat die schaduw minder is.

Geen optimizers. Als een klein stukje paneel schaduw heeft dan wordt de helft van dat paneel door een diode gewoon overgeslagen. Dus een echt klein hoekje schaduw geeft wel gelijk 15% reductie maar het is niet zo dat de hele string gelijk niets meer doet.

We horen van je wat het gaat opleveren. Succes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')