abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203692755

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.

Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.

Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.

Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.

Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).

Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
pi_203693065
Sinds vandaag hebben wij er 18!

Resistance is futile.
  woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:43 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203693567
quote:
7s.gif Op woensdag 16 februari 2022 18:52 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]
Is de afvoer verstopt? En komt er ook een warmtepomp? (Die Fujitsu doos)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203694735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 19:25 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Is de afvoer verstopt? En komt er ook een warmtepomp? (Die Fujitsu doos)
Die doos is inderdaad de buitenunit van de warmtepomp, die wordt op 2 maart geïnstalleerd.

En nee, de afvoer is niet verstopt :+ . Wij hebben een flinke laag grind, de buurman niet. Waarom niet weten we niet. We weten wel dat zijn dakleer aan vervanging toe is. Hij heeft een paar maanden geleden lekkage gehad door onze dakdekkers. 1 van de jongens is met zijn schep door zijn dakleer gegaan.

Wij hebben van de zomer een laag op het dak gezet (we zouden eerst bitumen doen maar in plaats daarvan een paar flinke lagen van iets dat op vloeibaar teer lijkt).
Resistance is futile.
pi_203694971
Ben benieuwd of zonnepanelen in grotere afname nog voordeliger gaat zijn. Met/voor het werk aan het rondkijken voor panelen om tot 50.000 kWh op te wekken.
pi_203697329
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
Resistance is futile.
pi_203697380
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:57 schreef Seven. het volgende:
Moeten wij de verzekering niet aanpassen nu we zonnepanelen (en warmtepomp) hebben?
Ik zou het even bij de verzekeraar melden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203698290
quote:
Dat verschilt per verzekeraar. Even de voorwaarden doorlezen of navragen bij de verzekering/tussenpersoon. Bij ons staat in de voorwaarden dat zonnepanelen standaard zijn meeverzekerd met de opstalverzekering.
pi_203698454
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:36 schreef NicolasJoy het volgende:
Ben benieuwd of zonnepanelen in grotere afname nog voordeliger gaat zijn. Met/voor het werk aan het rondkijken voor panelen om tot 50.000 kWh op te wekken.
meh. valt mee. ik heb er nu plusminus 175 liggen.. jaaropbrengst verwacht rond de 55000 kwh.. het scheelt vooral in de omvormers (2 omvormers voor 175 panelen is relatief gezien goedkoper dan 1 omvormer voor 10 panelen) en de arbeid..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_203698456
quote:
ik heb het gemeld, maar ik kreeg ook een lijstje voorwaarden.. ze hadden wat voorwaarden o.a. over de locatie van de omvormer (minimaal 1 meter van alles wat brandbaar was of onbrandbare omkleding)
en dank u meneer Dood,
pi_203700316
Handige tip!

Kieskeurig organiseert 23 februari 19:30 een gratis livestream over zonnepanelen.

Er komen dan allerlei onderwerpen aan bod. Zoals de salderingsregeling, omvormen, terugverdientijd etc. Het leuke is dat hierbij 2 zonnepaneel experts aanwezig zijn Lex Schiebaan (oprichter van Fritss en eigenaar van Sundata) en René Kres van Geef mij zon. De onderwerpen worden op een onafhankelijke manier behandeld en je kunt in de chat vragen stellen.

Inschrijven kan hier: https://www.kieskeurig.nl/formulier/zonnepanelen
pi_203700965
quote:

[ afbeelding ]
Hey, die ken ik :P

quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 17:11 schreef catwizzel het volgende:
12 DMEGC 395
Goodwe 4200D-NS . Wifi/ DC switch
Van der Valk montagesysteem
BTW service
Dak en elektra werkzaamheden

Totaal excl. BTW: ¤ 4.238,88
@:bambino

is dit wat?
Ik kom, mits je max 1 uur van ons af zit, op 4200 ex.
Wij gebruiken Trina 390, Growatt 4200, en Esdec Clickfit montage systeem. Maar die verschillen zijn verwaarloosbaar eigenlijk.
Dus 12x5wp meer voor +/- zelfde geld.

Prima offerte dus :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203709267
Per morgen ben ik overgestapt naar Eneco. Ik heb geen gas en heb een modelcontract afgesloten. Prijzen blijven in ieder geval tot 1 juli gelijk. Ik wek tussen nu en 1 juli iets meer dan 2.000 kwh meer op dan mijn verbruik.

Het teruglevertarief is ruim 58 cent!!!!
  vrijdag 18 februari 2022 @ 09:38:23 #14
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_203714480
Ik heb een offerte laten maken voor 13 panelen op ons dak.
13,00 ST URE PEACH 400 WP MONO FULL BLACK
1,00 ST GROWATT MIN4200 TL-XE
1,00 ST GROWATT SHINELINK X

En kom dan op een totaal prijs van 4220 ex. BTW.

Maar zit ik dan qua prijs/kwaliteit aan de hoge kant? Of is dit een normale prijs?
Vind het lastig om te achterhalen of de panelen en omvormer een goede kwaliteit zijn.
Zat in mijn "naïviteit" te zoeken naar een review site o.i.d. van panelen, maar daarin weinig kunnen vinden.
Merk wel dat ik een complete leek ben ik op dit gebied :P
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 10:11:59 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203715122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 20:17 schreef ShoNuf het volgende:
Per morgen ben ik overgestapt naar Eneco. Ik heb geen gas en heb een modelcontract afgesloten. Prijzen blijven in ieder geval tot 1 juli gelijk. Ik wek tussen nu en 1 juli iets meer dan 2.000 kwh meer op dan mijn verbruik.

Het teruglevertarief is ruim 58 cent!!!!
Nice, wij zitten ook bij Eneco momenteel (we waren klant bij Welkom Energie).
Resistance is futile.
pi_203739373
iedereen de storm overleefd? ik ben iig 1 zonnepaneel armer.. van het platte dak, eroverheen gevlogen, van de optimizer af getrokken en tegen de rand van het dak van de buren.. daarna plat bij de buren in de tuin..
verzekeringswerk.. en niemand gewond.. maar dat was ff minder..
installateur stond een half uur later op de stoep om midden in de storm alle panelen nogmaals langs te lopen. hij had het nog niet eerder gezien zei hij.
en dank u meneer Dood,
pi_203739478
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:12 schreef freak1 het volgende:
iedereen de storm overleefd? ik ben iig 1 zonnepaneel armer.. van het platte dak, eroverheen gevlogen, van de optimizer af getrokken en tegen de rand van het dak van de buren.. daarna plat bij de buren in de tuin..
verzekeringswerk.. en niemand gewond.. maar dat was ff minder..
installateur stond een half uur later op de stoep om midden in de storm alle panelen nogmaals langs te lopen. hij had het nog niet eerder gezien zei hij.
Hier is alles blijven liggen. Mooie test voor de installatie die halverwege vorige maand is gelegd. In de buurt ook niets vernomen van panelen die los kwamen.
Maar fijn dat er snel een monteur was en verder geen ongelukken.
  Moderator zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:10 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203739554
Hier is alles blijven liggen gelukkig. Vandaag was een aardige dag maar om 15u was het klaar en regen. Toch nog 16.3 kWh vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203739640
Hier is ook alles blijven liggen. Ik vond het een beetje spannend, want het ligt op het platte dak, maar ik had er verder ook geen invloed op.

Vandaag de beste dag van het jaar tot nu toe!
  Moderator zaterdag 19 februari 2022 @ 17:46:54 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203739871
quote:

[ afbeelding ]
Nou, die hebben de vuurdoop gisteren dan wel gehad. Ligt alles nog op zijn plek ? :+
pi_203739987
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou, die hebben de vuurdoop gisteren dan wel gehad. Ligt alles nog op zijn plek ? :+
Die van ons liggen er nog. De eerste anderhalve week overleefd
  zaterdag 19 februari 2022 @ 21:06:50 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203743870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ja, maar 1 is op een hoek wel losgekomen van de bevestiging. Maandag ff bellen.
Resistance is futile.
pi_203762971
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 21:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, maar 1 is op een hoek wel losgekomen van de bevestiging. Maandag ff bellen.
ja, dat was bij mij dus ook gebeurd, helaas is daardoor dus de wind er snoeihard onder gekomen en heeft 1 paneel losgetrokken..
en dank u meneer Dood,
pi_203797927
Ik vind het leuk om te zien dat we vandaag duidelijk veel meer opbrengen dan verbruiken. En dan is het pas februari. Volgens mij is het deze maand nu 5x gebeurd dat we meer opbrengen dan verbruiken. Ik ben benieuwd hoe het aan het eind van het jaar eruit ziet, als we de balans opmaken. Volgens de berekening zouden we net opbrengen wat we verbruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo dicht bij elkaar gaat zitten als ik dit zie.
pi_203801108
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 09:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
ja, dat was bij mij dus ook gebeurd, helaas is daardoor dus de wind er snoeihard onder gekomen en heeft 1 paneel losgetrokken..
Hoe kan de bevestiging los komen dan? Dan heeft t niet goed vast gezeten lijkt me...
  Moderator woensdag 23 februari 2022 @ 20:49:15 #26
16180 crew  CoolGuy
pi_203801772
25.6 kWh vandaag.
pi_203802798
36,9 8-)
7,4kwp.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 23 februari 2022 @ 22:26:11 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203803739
33.468kWh / 6.93kWp.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 24 februari 2022 @ 01:27:59 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203805435
22.1 kWh / 5.1 kWp

Hoog tijd om er ca 1 kWp bij te leggen op de schuur.
pi_203806178
Mijn oost west presteert nu wel echt veel slechter dan zuid zo te zien. 🙈 22 kWh met 13kwp
pi_203806738
Op woensdag 23 februari:

11 panelen op oost en 12 op zuid á 335 wp heeft 30,8kwh opgewekt.

14 panelen op noord á 380 wp heeft 2,4 kWh opgewekt.

Wanneer gaat noord wat meer opwekken?
pi_203806869
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:08 schreef ShoNuf het volgende:
Op woensdag 23 februari:

Hangt af van de exacte hoek / ligging.
Maar over een heel jaar zou het op zo'n 50% van zuid moeten komen.
pi_203807004
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hangt af van de exacte hoek / ligging.
Maar over een heel jaar zou het op zo'n 50% van zuid moeten komen.
Ik reken ook op 50%. Ze zijn op 1 november geplaatst en tot nu toe heeft noord 235,4 kWh opgewekt.

Zuid en oost zijn op 1 maart geplaatst en die hebben al 6.944,1 kWh opgewekt.

Voor noord is het gewoon nog even afwachten, dat weet ik ook maar ik ben ongeduldig. :)
pi_203810649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 februari 2022 20:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hoe kan de bevestiging los komen dan? Dan heeft t niet goed vast gezeten lijkt me...
lomp geweld. zat volgens mij prima vast.. dit kan gewoon gebeuren. leverancier heeft paneel vervangen en alle aansluitingen nagelopen..
en dank u meneer Dood,
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 13:32:58 #35
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_203812820
dinsdag was goed
70,7kWh en 11,9 kWp
top op 17 juli was
155kWh en 18,1 kWp
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_203815898
Ik moest een energielabel aanvragen voor mijn huis, en in het rapport stond dat mijn zonnepanelen 3776 wp vermogen hebben terwijl dat 4748 wp is.

Blijkt dat het type zonnepanelen dat je hebt in een of ander BCRG bureau geregistreerd moeten staan en als dat niet zo is dan maken ze een generieke berekening van een aantal wp per vierkante meter.

Blijkbaar staan de meeste panelen niet geregistreerd bij dat bureau.. lekker dan, bureaucratische onzin.
Niet dat het zo veel verschil zou maken in mijn label maar toch.
Alpha kenny one
pi_203842752
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:31 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Ik reken ook op 50%. Ze zijn op 1 november geplaatst en tot nu toe heeft noord 235,4 kWh opgewekt.

Zuid en oost zijn op 1 maart geplaatst en die hebben al 6.944,1 kWh opgewekt.

Voor noord is het gewoon nog even afwachten, dat weet ik ook maar ik ben ongeduldig. :)
Ik dacht 1 maart, blijkbaar toch een paar dagen eerder.

Een jaar geleden zijn de panelen op oost en zuid geplaatst. 'S avonds aangesloten op de meterkast en 26-02-2021 hebben ze voor het eerst stroom opgewekt.

Installateur dacht dat het maximaal 6.500 kWh zou opleveren, zelf dacht ik 6.968 kWh zou opleveren volgens de volgende berekening (11 panelen op oost en 12 op zuid)

335 x 11 x 0,8 + 12 x 335 = 6.968 kWh moet het opwekken.

Ik heb totaal 6.965 kWh opgewekt voor zuid en oost (17,2 kWh vandaag/vrijdag voor zuid en oost).

Prima jaartje geweest!!
pi_203843311
ik heb de eerste opwekdagen ook achter de rug.. kreupel systeem nog, 108 van de 155 panelen in gebruik ivm omvormer-lever-hel, maar.... gisteren toch al een mooie 70kwh opgewekt..
op een gegeven moment melde de meter me een minstand van minus 20kw..betere momenten..
en dank u meneer Dood,
pi_203865423
Om toch waar wat anders in mijn my-active te hebben.

Kwa opwek gaat het deze week echt goed. vandaag wederom het record van dit jaar verbroken en de dag is nog niet om. Ja, ik snap dat tot juni dat record zo nu en dan verbroken wordt. :)

Maar goed, mijn opwek is vandaag 7,5 Kwh edit 7.8 zelfs. Helaas is mijn gebruik wat groter omdat ik elektrisch verwarm en een iets te groot aquarium er op na houdt.

Het doel is nul op de meter in juni als de afrekening komt. Ik kom daar in ieder geval in de buurt en het gasverbruik is onder de kuub per maand maar de stap om het af te schaffen is best nog eng zolang ik geen echte vorstperiode gehad heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door qajariaq op 27-02-2022 18:09:45 ]
pi_203866041
Yes, voor het eerst over de 6kW vandaag :9

Als morgen de zon schijnt haal ik februari 2020 nog. Bij lange na 2021 niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 08:08 schreef ShoNuf het volgende:
Op woensdag 23 februari:

Op Noord? Je hebt wel tabellen/schema's, dat wordt nooit veel. Zal even kieken.

Ligt ook aan de plek op de aarde, maar noord staat amper op NL tabellen, op deze wel.

Dus helling van je dak moet je er dan even bij pakken. Gemiddeld is dat 45 graden, maar veel moderne huizen hebben ook wel daken van 60 graden. Dat weet alleen jij :P

Maar mij was wel verteld dat Noord niet uit kan, ben benieuwd. Met deze prijzen wellicht wel.

Hier bouwen ze allemaal van dit soort

Dan schiet noord niet echt op.

[ Bericht 31% gewijzigd door JDx op 28-02-2022 08:07:19 ]
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 18:33:27 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_203866228
Nou, 29,03 kWh hier vandaag, met 8700 Wp, waarvan 1800Wp op het zuiden, 4200Wp op het oosten en 2700Wp op het westen (richtingen zijn grofweg).
pi_203866717
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:33 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, 29,03 kWh hier vandaag, met 8700 Wp, waarvan 1800Wp op het zuiden, 4200Wp op het oosten en 2700Wp op het westen (richtingen zijn grofweg).
Als ik er nog bij neem worden het 4 oost-west-oost-west aan elkaar denk ik, dan pak ik in de winter nog wat ochtend en avondzon, door die boom pak ik bijna niks.

Nu 8 dus, zou dat passen, 4 naast elkaar in de lengte?

zondag 27 februari 2022 @ 19:09:43 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203866878
20,5 kWh vandaag ^O^ (6,93kWp, onze panelen liggen op het zuid-westen)
Resistance is futile.
pi_203873208
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 18:21 schreef JDx het volgende:
Yes, voor het eerst over de 6kW vandaag :9

Als morgen de zon schijnt haal ik januari 2020 nog. Bij lange na 2021 niet.
[..]
Op Noord? Je hebt wel tabellen/schema's, dat wordt nooit veel. Zal even kieken.

Ligt ook aan de plek op de aarde, maar noord staat amper op NL tabellen, op deze wel.

[ afbeelding ]

Dus helling van je dak moet je er dan even bij pakken. Gemiddeld is dat 45 graden, maar veel moderne huizen hebben ook wel daken van 60 graden. Dat weet alleen jij :P

Maar mij was wel verteld dat Noord niet uit kan, ben benieuwd. Met deze prijzen wellicht wel.

Hier bouwen ze allemaal van dit soort

[ afbeelding ]

Dan schiet noord niet echt op.
Ik reken met 50%. Ik geloof dat het dak 50 graden is (aldus de buurman). Ik reken op 2.500 kWh per jaar (14 x 380 wp) voor noord. Het kostte mij ¤0,73 per wp. We gaan meemaken hoe het gaat lopen.
pi_203873483
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 07:30 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Ik reken met 50%. Ik geloof dat het dak 50 graden is (aldus de buurman). Ik reken op 2.500 kWh per jaar (14 x 380 wp) voor noord. Het kostte mij ¤0,73 per wp. We gaan meemaken hoe het gaat lopen.
Kan je beter op 40% rekenen, valt het mee ;)

Ik heb 8x300 op 20% op zuid, dus zou volgens die tabel 96% zijn en ik had de afgelopen 2 jaren:

2020 - 2280 (95%)
2021 - 2110 (88%)

Dus dat klopt wel ongeveer, beetje verlies door een boom in hartje winter, maar je schatting van 2500 is al "slechts" 47% dus dan komt het vast goed.

Ben erg benieuwd, vind het leuk om te rekenen :9 en m'n broertje werkt bij een zonnepanelen bedrijf en die zegt altijd dit werkt niet, dat werkt niet, dit moet zo, maar plak het liefst m'n hele huis vol haha.
  Official ESF Kreviewer maandag 28 februari 2022 @ 08:39:54 #46
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_203873607
Februari was een goede maand. 165kW opgewekt tegen 45 in januari.
  maandag 28 februari 2022 @ 08:46:35 #47
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203873662
quote:
14s.gif Op maandag 28 februari 2022 08:39 schreef Kreator het volgende:
Je hebt nog een (zonnige) dag! Hier ook een goede februari, ik verwacht over de 200kW te gaan en heb een ruim betere maand dan de afgelopen 2 jaar. (8,12kWp, op het westen)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 28 februari 2022 @ 09:04:11 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_203873835
quote:
14s.gif Op maandag 28 februari 2022 08:39 schreef Kreator het volgende:
Dan is het flink zonnig geweest, hier 44kWh in januari, maar met vandaag erbij ga ik nog niet boven de 120kWh komen deze maand.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_203875398
Februari is drie keer de opbrengst van januari en vijf keer die van december. Ik heb in de winter zo nu en dan schaduw vandaar dat de verhouding iets anders is dan voorspelt.

Vanaf volgende maand verwacht ik dat de opbrengst weer in de buurt van het gebruik gaat komen voor een aantal dagen. De elektrische verwarming hakt er nog steeds behoorlijk in.
pi_203875558
Die zonnige dagen maken het ook mogelijk om te kijken of de dagen al langer worden (ja!) en of de zon hoger komt (ja!). Ik heb panelen op ongeveer zuid en ongeveer west. Die op west krijgen in de ochtend zon (van de zijkant) en een gedeelte van het jaar pakken ze ook aan het einde van de dag heel veel zon. Je ziet nu al dat ze einde dag ineen een piepklein piekje hebben en dat wordt elke dag meer.
De panelen op zuid hebben een gedeelte van het jaar even een korte schaduw in de ochtend (er staat een mast in de buurt). Die dip wordt nu zichtbaar korter en minder diep en dat zie je met deze zonnige dagen op dagniveau veranderen. Ook was de omvormer vandaag vier minuten eerder aan het produceren dan gisteren.

Deze februari is nu al beter dan januari, december en november. Oktober gaan we niet meer halen, maar heel veel scheelt het niet. Beter dan vorig jaar februari is het niet, maar toen hadden we die week met sneeuw en een strakblauwe lucht, dus zo vreemd is dat niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')