abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:05:16 #251
269689 crew  Viv
pi_205561696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 12:38 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hoe staat het met de huizenjacht?
Nog wat huizen niet gekocht. :7 Nu op vakantie in Dalarna (met vrienden uit Nederland O+ ), dus niet heel fanatiek aan het kijken.
quote:
Ben nu in Uppsala en verbaas mij echt over de hoeveelheid bouwprojecten in de omgeving. En hoeveel er hier al in de laatste jaren is bijgebouwd is ongelooflijk, het lijkt niet op te kunnen.
Ja, maar dat zijn vooral appartementen toch? Wij zoeken een huisje in het bos, dan wel een huisje dat lijkt alsof het in het bos staat (dus geen zicht op buren).
pi_205561772
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 13:18 schreef Molo het volgende:
Hoe komt die spurt in bouwprojecten daar nu zoal denk je?
Stockholm is booming maar niet meer te betalen als je niet een paar miljoen in je achterzak hebt. Of je komt in de achterstandswijken/voorsteden terecht, en als je een beetje de keuze hebt, dan wil je daar echt niet wonen. Omgeving Uppsala is dan een logisch en nog enigszins betaalbaar alternatief met een acceptabele reistijd en goede verbindingen met Stockholm.
pi_205566761
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 00:05 schreef Viv het volgende:

[..]
Nog wat huizen niet gekocht. :7 Nu op vakantie in Dalarna (met vrienden uit Nederland O+ ), dus niet heel fanatiek aan het kijken.
[..]
Ja, maar dat zijn vooral appartementen toch? Wij zoeken een huisje in het bos, dan wel een huisje dat lijkt alsof het in het bos staat (dus geen zicht op buren).
In de stad bijna alles appartementen inderdaad. Wij zitten nu een half uurtje buiten Uppsala en hier worden toch ook wel villor gebouwd. Volgens het bouwbord hier in de buurt heet het project Mälarvyn; 17 vrijstaande villa's.
In Sigtuna trouwens ook veel nieuwbouw.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 augustus 2022 @ 10:20:39 #254
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205642601
Vandaag begonnen met SFI! Vijf weken lang, vijf dagen per week naar "school". Het gaat wel wennen worden :)

Eerste indruk is positief. Leuke groep, prima lerares. Iedereen lijkt er serieus in te staan. Was altijd een beetje bang dat ik in een groep met niet geīnteresseerde "leerlingen" zou komen, maar dat lijkt mee te vallen.

Na de introductie van vijf weken worden wij ingedeeld op niveau. Ben benieuwd :)

Eerste bezichtiging van een huis staat nu ook op de planning! Volgende week maandag gaan wij kijken bij een leuke woning. Wel een paar vraagtekens, maar heeft zeker potentie!

Wordt vervolgd!
pi_205645322
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 10:20 schreef Evenstar het volgende:
Vandaag begonnen met SFI! Vijf weken lang, vijf dagen per week naar "school". Het gaat wel wennen worden :)

Eerste indruk is positief. Leuke groep, prima lerares. Iedereen lijkt er serieus in te staan. Was altijd een beetje bang dat ik in een groep met niet geīnteresseerde "leerlingen" zou komen, maar dat lijkt mee te vallen.

Na de introductie van vijf weken worden wij ingedeeld op niveau. Ben benieuwd :)

Eerste bezichtiging van een huis staat nu ook op de planning! Volgende week maandag gaan wij kijken bij een leuke woning. Wel een paar vraagtekens, maar heeft zeker potentie!

Wordt vervolgd!
SFI was hartstikke leuk! Wij werden na een gesprek met twijfel tussen niveau B&C ingedeeld in niveau C en daar hebben we echt heel erg veel geleerd, dat was in maart en we doen alles in het Zweeds nu. Niveau D mochten we overslaan en woensdag beginnen we met grundsvensk.

Ik ben daarnaast net begonnen met een bouwopleiding vooral met het idee om daar spelenderwijs Zweeds te leren maar het is echt heel erg leuk! Beetje afhankelijk van niveau ben je ook erg vrij om te kiezen wat je wil gaan maken. Zo hebben voorgaande leerlingen hele stuga's gebouwd tegen alleen materiaalkosten. Nou dat wil ik ook wel! Als je gewoon een vogelhuisje wil timmeren kan dat ook natuurlijk.

Daarnaast ga ik ook nog een cursus technisch Zweeds volgen.

Op csn.se kun je bovendien ook nog studiefinanciering aanvragen voor opleidingen waar je punten voor kunt halen(poäng). Je kunt daar ook een lening aanvragen als het nodig is. Dit geldt niet voor SFI maar zover ik heb begrepen mag je na voltooiing van kurs C wel deelnemen aan andere opleidingen omdat je dan genoeg Zweeds kent.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:58:26 #256
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205658034
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 15:19 schreef Altijdgriep het volgende:

[..]
SFI was hartstikke leuk! Wij werden na een gesprek met twijfel tussen niveau B&C ingedeeld in niveau C en daar hebben we echt heel erg veel geleerd, dat was in maart en we doen alles in het Zweeds nu. Niveau D mochten we overslaan en woensdag beginnen we met grundsvensk.

Ik ben daarnaast net begonnen met een bouwopleiding vooral met het idee om daar spelenderwijs Zweeds te leren maar het is echt heel erg leuk! Beetje afhankelijk van niveau ben je ook erg vrij om te kiezen wat je wil gaan maken. Zo hebben voorgaande leerlingen hele stuga's gebouwd tegen alleen materiaalkosten. Nou dat wil ik ook wel! Als je gewoon een vogelhuisje wil timmeren kan dat ook natuurlijk.

Daarnaast ga ik ook nog een cursus technisch Zweeds volgen.

Op csn.se kun je bovendien ook nog studiefinanciering aanvragen voor opleidingen waar je punten voor kunt halen(poäng). Je kunt daar ook een lening aanvragen als het nodig is. Dit geldt niet voor SFI maar zover ik heb begrepen mag je na voltooiing van kurs C wel deelnemen aan andere opleidingen omdat je dan genoeg Zweeds kent.
Leuk om te horen! Fijn dat het zo goed gaat :)
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:16:22 #257
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205658394
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 20:58 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Leuk om te horen! Fijn dat het zo goed gaat :)
Hoe overleef jij je eerste week in de schoolbanken tot nu toe? :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:17:16 #258
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205658414
Deze is bijna op en zou alleen al hiervoor al bijna emigreren :')



Omnomnom half zwartgeblakerde roggezuurdesem in je bek :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:30:40 #259
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205658720
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:17 schreef Molo het volgende:
Deze is bijna op en zou alleen al hiervoor al bijna emigreren :')

[ afbeelding ]

Omnomnom half zwartgeblakerde roggezuurdesem in je bek :9~
Dat is ook toevallig! Wij waren twee weken geleden bij een vliegshow in Dala Järna (foto's volgen nog) en toen zag ik ergens bij een super in de buurt dit liggen dus meegenomen, want zuurdesem genot _O_ Nog niet geprobeerd, dus hier ligt nog een ongeopend pakje, morgen maar is open maken!

Verder ben ik vooral moe .... ZZ ook net met school begonnen, dus vroeg op, daarna schoolbanken in, even een uurtje alleen thuis en weer ZZ ophalen. Ben niks meer gewend na ruim twee maanden niks doen en iedere dag uitslapen :P

Kwamen net dit huisje tegen op Hemnet ..... Lekker goedkoop, groot, veel kamers, ontzettend lelijke inrichting/behang/muren/hipster gedoe ..... en dan vooral die laatste foto _O-

https://www.hemnet.se/bos(...)-22-18549263#gallery

(@Viv en ik denken serieus na om een fun met Hemnet topic te openen ... want wat voor dingen wij soms zien _O-)
pi_205658874
Heb je wel het juiste linkje gedeeld? Voor Zweedse begrippen is dit echt netjes ingericht en goed afgewerkt (niet mijn smaak, maar ok...).
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:43:35 #261
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205659077
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:30 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Dat is ook toevallig! Wij waren twee weken geleden bij een vliegshow in Dala Järna (foto's volgen nog) en toen zag ik ergens bij een super in de buurt dit liggen dus meegenomen, want zuurdesem genot _O_ Nog niet geprobeerd, dus hier ligt nog een ongeopend pakje, morgen maar is open maken!

Verder ben ik vooral moe .... ZZ ook net met school begonnen, dus vroeg op, daarna schoolbanken in, even een uurtje alleen thuis en weer ZZ ophalen. Ben niks meer gewend na ruim twee maanden niks doen en iedere dag uitslapen :P

Kwamen net dit huisje tegen op Hemnet ..... Lekker goedkoop, groot, veel kamers, ontzettend lelijke inrichting/behang/muren/hipster gedoe ..... en dan vooral die laatste foto _O-

https://www.hemnet.se/bos(...)-22-18549263#gallery

(@:viv en ik denken serieus na om een fun met Hemnet topic te openen ... want wat voor dingen wij soms zien _O-)
Mooi! :D
En ja joh, rogge, zuurdesem én knäckebröd tezamen, hmmmm 😍😍😍

Wát een afzichtelijk huis qua inrichting en alles wat zichtbaar is zeg. Doe mij maar de retro blommen en prints uit de jaren 70 enzo O+

Sterkte met de vermoeidheid, zal flink aanpoten en er weer inhakken ja. Gaat Viv voor je koken en je voeten masseren als je thuis komt? :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:47:09 #262
269689 crew  Viv
pi_205659168
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:36 schreef Ronaldussen het volgende:
Heb je wel het juiste linkje gedeeld? Voor Zweedse begrippen is dit echt netjes ingericht en goed afgewerkt (niet mijn smaak, maar ok...).
Het gaat om de allerlaatste foto. ;)

Waarschijnlijk is dat lelijke behang etc een afleidingsmanoeuvre. :')

(Maar qua inrichting is het inderdaad nog vrij netjes.)
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:50:05 #263
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205659228
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:47 schreef Viv het volgende:

[..]
Het gaat om de allerlaatste foto. ;)

Waarschijnlijk is dat lelijke behang etc een afleidingsmanoeuvre. :')

(Maar qua inrichting is het inderdaad nog vrij netjes.)
Die schuur?
Of bedoel je de een na laatste waar je de treinrails ziet?

Ik zie het niet geloof ik :T
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:54:43 #264
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205659336
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:50 schreef Molo het volgende:

[..]
Die schuur?
Of bedoel je de een na laatste waar je de treinrails ziet?

Ik zie het niet geloof ik :T
Bij mij is dat de laatste, maar ik denk dat het om het spoor gaat, ja. Zo dicht langs het spoor wil je niet wonen (althans ik niet).
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:54:59 #265
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205659345
Blijkbaar zie je de foto's in een andere volgorde ofzo? Wij waren lekker aan het scrollen en kwamen deze dus als laatste tegen. Lekker zo'n trein die bijna letterlijk onder je balkon door knalt _O-

Snap zo'n prijs dan ook meteen beter. Verder was het inderdaad netjes (maar belachelijk lelijk) afgewerkt.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:55:04 #266
269689 crew  Viv
pi_205659349
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:50 schreef Molo het volgende:

[..]
Die schuur?
Of bedoel je de een na laatste waar je de treinrails ziet?

Ik zie het niet geloof ik :T
Oh, in de app is die met de treinrails de laatste. :P

Maar die dus, zo van "Oh trouwens, er rijdt een trein onder je balkon door." :')
pi_205659600
De laatste foto was bij mij ook de schuur. Dat spoor was me niet eens opgevallen :o _O- Zal vast lekker slapen zo _O-
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:08:07 #268
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205659619
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 21:55 schreef Viv het volgende:

[..]
Oh, in de app is die met de treinrails de laatste. :P

Maar die dus, zo van "Oh trouwens, er rijdt een trein onder je balkon door." :')
CHOO CHOOOOOO

Wel fijn wellicht als je een treingekkie a la @Socios bent?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205660498
Dat treinspoor loopt ook onder het balkon, lijkt het _O-
Ockelbo ligt trouwens best ver van Uppsala vandaan, willen jullie de kant van Gävle op?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:56:09 #270
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_205660750
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 00:28 schreef Ronaldussen het volgende:

[..]
Stockholm is booming maar niet meer te betalen als je niet een paar miljoen in je achterzak hebt. Of je komt in de achterstandswijken/voorsteden terecht, en als je een beetje de keuze hebt, dan wil je daar echt niet wonen. Omgeving Uppsala is dan een logisch en nog enigszins betaalbaar alternatief met een acceptabele reistijd en goede verbindingen met Stockholm.
Rond Stockholm zijn de verschillen lokaal heel groot. Ik heb een tijd in een radhus in Huddinge län gewoond en dat was een prima buurt. Maar aan de andere kant van het spoor was het opeens een stuk minder. Of neem Haninge. De nieuwbouw bij Vega is mooi, iets verder in Kolartorp ook mooie villa's en kedjehus, parhus etc. Ga je nog iets verder naar Brandbergen dan zit je opeens in een slechte buurt.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:56:16 #271
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205660751
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dat treinspoor loopt ook onder het balkon, lijkt het _O-
Ockelbo ligt trouwens best ver van Uppsala vandaan, willen jullie de kant van Gävle op?
Ik zou dat prima vinden, vooral afhankelijk van hoe goed de verbinding met Uppsala blijft (vanaf dit huisje was het nog net te doen), maar dan moet het wel allemaal kloppen qua ligging/prijs/guest house etc. Liefst zouden wij wel iets dichterbij wonen. Het is echt zoeken naar een gouden combinatie.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:58:11 #272
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_205660766
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dat treinspoor loopt ook onder het balkon, lijkt het _O-
Ockelbo ligt trouwens best ver van Uppsala vandaan, willen jullie de kant van Gävle op?
Zou afwachten of dat rare Chinese paleis langs de E4 een keer op hemnet komt :o
pi_205661113
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:56 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Het is echt zoeken naar een gouden combinatie.
Komt vast snel ^O^ . Ik vind het wel heel leuk om jullie zoektocht te volgen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 22:58 schreef Heremeteit het volgende:

[..]
Zou afwachten of dat rare Chinese paleis langs de E4 een keer op hemnet komt :o
Wat een gedrocht inderdaad _O-
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:58:32 #274
269689 crew  Viv
pi_205765704
We hebben weer een huis niet gekocht.
:Y)

Wel voor het eerst naar een bezichtiging geweest hier. Ging om een grote bungalow uit de jaren '70. Daar zat destijds een binnenzwembad in, maar is verbouwd tot extra slaapkamers/toilet/badkamer (handig voor onze vrienden/familie uit Nederland). Grote tuin ook, en vlakbij Enköping (dus alle voordelen die we nu ook hebben, qua nabijheid van Uppsala/Arlanda/Stockholm/Västerås). ZZ zou zelfs op haar huidige school kunnen blijven. En voor mij een bushalte voor de deur. ^O^

Maar het nadeel van dat laatste was wel dat het aan een grote weg ligt. En er was veel achterstallig onderhoud: schimmel in de kelder, oud dak, verrotte kozijnen/deuren, lekkende overkapping die gerepareerd was met plakband. :') En dat is wat we zelf gezien hebben, er was geen inspectierapport. (Hier wordt de bouwtechnische keuring veelal door de verkopers betaald, en als potentiële koper kun je dan voor een goedkoper tarief een second opinion laten doen.)

Deze kamer bijvoorbeeld, ziet er tof uit toch? O+



Maar die vensterbank is gewoon de rand van het voormalige zwembad, inclusief zo'n rooster, en dat is nu dus een open verbinding naar de kelder vol schimmel. :X

En de laatste jaren werd het door de eigenaren (een gescheiden stel) verhuurd aan (deels illegale?) immigranten (onbekend aantal, officieel staan er maar twee ingeschreven). Vandaar ook die verbouwing voor meer slaapkamers en sanitair, mogelijk uitgevoerd door beunhazen. Volgens de makelaar woonde er inmiddels niemand meer, de bewoners zouden ineens verdwenen zijn zonder hun spullen mee te nemen. Oh, en er viel niet te onderhandelen over de prijs, want lager dan de vraagprijs zouden de verkopers niet willen gaan.

Alles bij elkaar voelde het niet goed. :N

https://www.hemnet.se/bos(...)ka-savsta-7-18958836
pi_205765797
Schimmel, houtrot, achterstallig onderhoud, twijfel over de verbouwing en twijfelachtige vorige bewoners: bij mij gaan ook wel wat alarmsignalen af.

Wel jammer!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:31:05 #276
269689 crew  Viv
pi_205766006
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:08 schreef Celestien het volgende:
Schimmel, houtrot, achterstallig onderhoud, twijfel over de verbouwing en twijfelachtige vorige bewoners: bij mij gaan ook wel wat alarmsignalen af.

Wel jammer!
Ja, echt vergane glorie zo! :{ Met een groot budget voor verbouwingen (die altijd meer kosten dan verwacht) is er nog wel wat van te maken, maar wij willen liever geen grote hypotheek. Qua maandlasten zouden we dat nú wel kunnen dragen, maar de rente gaat waarschijnlijk stijgen. En je kan de hypotheekrente hier niet langer dan 10 jaar vastzetten.

En die bewoners.. zo raar! Letterlijk álles lag er nog. Eten in de koelkast, een gameconsole, kleding, afwas op het aanrecht. Dat laatste vertelde de makelaar, dat hij maar even afgewassen had voordat wij kwamen. _O-
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:16:48 #277
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205766965
quote:
die vensterbank is gewoon de rand van het voormalige zwembad, inclusief zo'n rooster, en dat is nu dus een open verbinding naar de kelder vol schimmel.
Jezus hoe verzin je het _O- 8)7
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:42:16 #278
269689 crew  Viv
pi_205767217
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 20:16 schreef Molo het volgende:

[..]
Jezus hoe verzin je het _O- 8)7
Ja, daarom twijfelen we ook aan het vakmanschap van de klusser(s). :')

Ik zag het al voor me dat die slaapkamers zouden gaan verzakken, aangezien ze boven een grote kuil gebouwd zijn.

Dat, en dat er een boze Bulgaar op de stoep zou staan die zijn PlayStation terug zou willen. Of dat een schuldeiser van één van die huurders langs zou komen. Of dat die huurders ons aan hun huurcontract zouden willen houden.

Nope, nope, nope. :%
pi_205767327
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:31 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, echt vergane glorie zo! :{ Met een groot budget voor verbouwingen (die altijd meer kosten dan verwacht) is er nog wel wat van te maken, maar wij willen liever geen grote hypotheek. Qua maandlasten zouden we dat nú wel kunnen dragen, maar de rente gaat waarschijnlijk stijgen. En je kan de hypotheekrente hier niet langer dan 10 jaar vastzetten.
Zou 't risico niet nemen. Met een dergelijk huis & de onzekerheid dat je nooit weet wat je nog meer gaat vinden tijdens zo'n verbouwing... Je zou zeker een risco lopen.

quote:
En die bewoners.. zo raar! Letterlijk álles lag er nog. Eten in de koelkast, een gameconsole, kleding, afwas op het aanrecht. Dat laatste vertelde de makelaar, dat hij maar even afgewassen had voordat wij kwamen. _O-
Alsof ze gevlucht zijn ofzo.
Dat maakt 't niet veel beter. Zou er zo een thriller over kunnen schrijven.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:35:13 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205768017
Dat de schimmel afkomstig blijkt te zijn uit drie Joegoslaven die vermoord en half opgelost in zuur liggen weg te rotten in je constructie :+

Nee veel rode vlaggen daar geloof ik :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:42:46 #281
269689 crew  Viv
pi_205768112
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:35 schreef Molo het volgende:
Dat de schimmel afkomstig blijkt te zijn uit drie Joegoslaven die vermoord en half opgelost in zuur liggen weg te rotten in je constructie :+

Nee veel rode vlaggen daar geloof ik :D
:'( :D

Nee, we zoeken wel vol goede moed verder. _O-
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:39 #282
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205768616
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 21:42 schreef Viv het volgende:

[..]
:'( :D

Nee, we zoeken wel vol goede moed verder. _O-
Hoop dat jullie gauw iets vinden wat passend is!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:58:09 #283
269689 crew  Viv
pi_205769017
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:18 schreef Molo het volgende:

[..]
Hoop dat jullie gauw iets vinden wat passend is!
We hadden vandaag wel een lightbulb moment. :!

Tot nu toe keken we naar huizen die geschikt zouden zijn om vrienden/familie bij ons te laten logeren, en dan vooral op zo'n manier dat we elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Dus met een tweede badkamer, of een volwaardig gastenverblijf in de tuin met eigen sanitair.

Maar zulke huizen zijn natuurlijk veel dunner bezaaid dan huizen voor één gezin. En ze zijn vaak groter, en dus duurder in aanschaf, duurder in onderhoud, en duurder om warm te stoken. Of het valt qua vraagprijs nog mee, maar dan ligt het wel verder van Uppsala, en dus meer tijd en geld kwijt aan woon-werkverkeer.

En dat allemaal voor die paar keer per jaar dat er iemand langs zou komen. 8)7

We hadden deze zomer een vakantieappartement geboekt met vrienden van ons, en dat beviel eigenlijk wel prima. Zo breng je ook tijd met elkaar door, en zien we ook nog wat van ons nieuwe thuisland. ^O^
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:02:00 #284
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205769071
Absoluut

En je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar een fijn gezinshuis met ruimte eromheen waar je een hutje voor gasten in de tuin bij maakt oid. Als je daar zin in hebt.

Je reistijd zwaar opplussen of andere eisen laten vallen tbv gasten is idd wel een erg groot 'offer'.

Maar mooi lightbulbmoment, geeft weer veel meer mogelijkheden zo ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_205779335
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:58 schreef Viv het volgende:

[..]
We hadden vandaag wel een lightbulb moment. :!

Tot nu toe keken we naar huizen die geschikt zouden zijn om vrienden/familie bij ons te laten logeren, en dan vooral op zo'n manier dat we elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Dus met een tweede badkamer, of een volwaardig gastenverblijf in de tuin met eigen sanitair.

Maar zulke huizen zijn natuurlijk veel dunner bezaaid dan huizen voor één gezin. En ze zijn vaak groter, en dus duurder in aanschaf, duurder in onderhoud, en duurder om warm te stoken. Of het valt qua vraagprijs nog mee, maar dan ligt het wel verder van Uppsala, en dus meer tijd en geld kwijt aan woon-werkverkeer.

En dat allemaal voor die paar keer per jaar dat er iemand langs zou komen. 8)7

We hadden deze zomer een vakantieappartement geboekt met vrienden van ons, en dat beviel eigenlijk wel prima. Zo breng je ook tijd met elkaar door, en zien we ook nog wat van ons nieuwe thuisland. ^O^
Superlief dat jullie aan familie/vrienden denken, maar als het prijzig/moeilijk te krijgen is, dan idd misschien heroverwegen voor de paar keer per jaar dat er iemand komt. Voor de rest van de tijd betaal & stook je er wel voor.

Zo'n vakantieappartement klinkt niet verkeerd, hoor!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205780829
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 23:02 schreef Molo het volgende:
Absoluut

En je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar een fijn gezinshuis met ruimte eromheen waar je een hutje voor gasten in de tuin bij maakt oid. Als je daar zin in hebt.

Dit wilde ik inderdaad ook zeggen.

Maar je moet je inderdaad niet voor die paar keer per jaar dat mensen komen laten beperken.
Het zou ideaal zijn als het wel zoiets heeft. Maar jullie leefgemak en kosten etc de rest van het jaar gaan voor.

En zo'n vakantie appartement is ook een leuk idee. En zo zien de mensen die jullie komen opzoeken ook meer van Zweden toch!

Dus waar gaan we heen de volgende keer ;) O-) *O*
  maandag 29 augustus 2022 @ 12:47:28 #287
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_205783549
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 22:58 schreef Viv het volgende:

[..]
We hadden vandaag wel een lightbulb moment. :!

Tot nu toe keken we naar huizen die geschikt zouden zijn om vrienden/familie bij ons te laten logeren, en dan vooral op zo'n manier dat we elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Dus met een tweede badkamer, of een volwaardig gastenverblijf in de tuin met eigen sanitair.

Maar zulke huizen zijn natuurlijk veel dunner bezaaid dan huizen voor één gezin. En ze zijn vaak groter, en dus duurder in aanschaf, duurder in onderhoud, en duurder om warm te stoken. Of het valt qua vraagprijs nog mee, maar dan ligt het wel verder van Uppsala, en dus meer tijd en geld kwijt aan woon-werkverkeer.

En dat allemaal voor die paar keer per jaar dat er iemand langs zou komen. 8)7

We hadden deze zomer een vakantieappartement geboekt met vrienden van ons, en dat beviel eigenlijk wel prima. Zo breng je ook tijd met elkaar door, en zien we ook nog wat van ons nieuwe thuisland. ^O^
Lijkt me wel de juiste afweging. Als mensen bij jullie op bezoek willen komen is het vast ook geen probleem daar zelf accomodatie voor te vinden, en anders mag je volgens mij best vraagtekens bij de intenties zetten.

Daarnaast kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het helpt om een secundair doel te hebben voor de behuizing in de tussentijd. Na een poosje gaat het namelijk wel knagen als je er niets mee doet. En het kost echt gewoon wel veel tijd/moeite het allemaal netjes te houden. Jullie situatie is dan wel iets anders dan onze (geen twee keer fulltime werk en veel huisdieren), maar bij ons is het wel echt zoeken naar momenten om dingen te verbeteren in plaats van het alleen op orde houden. Dat is prima als het dan z’n doel ook kan dienen, maar anders wordt je het vanzelf zat denk ik :)
  Moderator / Redactie Sport maandag 29 augustus 2022 @ 14:04:13 #288
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205784029
Wel leuk en goed om al jullie reacties te lezen. Achteraf gezien is het eigenlijk heel gek dat wij hier niet eerder aan gedacht hebben. Toen wij besloten om te gaan emigreren zeiden wij eigenlijk meteen al dat wij een woning moesten kopen met een guest house en/of genoeg ruimte om genoeg gasten te kunnen ontvangen. Dat was natuurlijk ook omdat wij graag onze familie en vrienden wilden blijven zien en het op deze manier veel makkelijker (en goedkoper) voor ze konden maken om langs te komen. Dat gaf voor ons denk ik ook een "veilig" gevoel in de zin van "wij gaan ze nog steeds vaak zien".

Dat willen wij natuurlijk nog steeds! Echter is er in de afgelopen jaar toch best wel veel veranderd in de wereld. Rente stijgt, energieprijzen gaan als een raket omhoog, brandstof kost veel meer dan een jaar geleden etc. Twee dagen geleden dachten wij opeens "is dit nog wel de beste oplossing voor ons". Vooral het feit dat wij 95% van de tijd met z'n drieën zijn en het dus niet echt "efficiënt" is om ons in allerlei bochten te wringen voor die paar dagen dat wij bezoek krijgen.

@Yashaaaaa Abisko/Björkliden/Kiruna maar meteen?

@IrishBastard Snap het heel goed. Wij zitten inderdaad in een net andere situatie, maar het is zeker wel een punt waar ik ook aan gedacht heb. Viv en ik hebben het er wel vaak over gehad om een guest house eventueel via AirBNB te verhuren. Als je in de buurt van een leuke toeristische locatie zit kan je zo bijvoorbeeld ook een deel van je hypotheek(rente) afbetalen.

Over een weekje zitten wij hier al 8 maanden. Nog geen huis gevonden, maar toch blijven wij wel stappen zetten. Leuk proces in ieder geval en sommige dingen bedenk je pas echt als je al midden in zo'n proces zit. Ben daarom ook echt heel blij dat wij eerst rustig in zo'n appartement zijn gaan zitten.
pi_205784095
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 14:04 schreef Evenstar het volgende:
Wel leuk en goed om al jullie reacties te lezen. Achteraf gezien is het eigenlijk heel gek dat wij hier niet eerder aan gedacht hebben. Toen wij besloten om te gaan emigreren zeiden wij eigenlijk meteen al dat wij een woning moesten kopen met een guest house en/of genoeg ruimte om genoeg gasten te kunnen ontvangen. Dat was natuurlijk ook omdat wij graag onze familie en vrienden wilden blijven zien en het op deze manier veel makkelijker (en goedkoper) voor ze konden maken om langs te komen. Dat gaf voor ons denk ik ook een "veilig" gevoel in de zin van "wij gaan ze nog steeds vaak zien".

Dat willen wij natuurlijk nog steeds! Echter is er in de afgelopen jaar toch best wel veel veranderd in de wereld. Rente stijgt, energieprijzen gaan als een raket omhoog, brandstof kost veel meer dan een jaar geleden etc. Twee dagen geleden dachten wij opeens "is dit nog wel de beste oplossing voor ons". Vooral het feit dat wij 95% van de tijd met z'n drieën zijn en het dus niet echt "efficiënt" is om ons in allerlei bochten te wringen voor die paar dagen dat wij bezoek krijgen.

Nou precies. Je moet je leven voor jullie leven en niet voor die paar dagen in het jaar dat je visite krijgt.

quote:
@:Yashaaaaa Abisko/Björkliden/Kiruna maar meteen?

Over een weekje zitten wij hier al 8 maanden. Nog geen huis gevonden, maar toch blijven wij wel stappen zetten. Leuk proces in ieder geval en sommige dingen bedenk je pas echt als je al midden in zo'n proces zit. Ben daarom ook echt heel blij dat wij eerst rustig in zo'n appartement zijn gaan zitten.
Ik stem voor! :D

8 maanden alweer ja. En inderdaad de verstandige keus geweest, eerst even rustig dingen uitzoeken en uitvinden. En je ook goed oriënteren op wat je wil en wat er te krijgen is. En het appartement waar jullie nu zitten is ook echt wel een top appartement naar mijn mening :D
  maandag 29 augustus 2022 @ 15:55:29 #290
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_205784866
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 14:04 schreef Evenstar het volgende:
Wel leuk en goed om al jullie reacties te lezen. Achteraf gezien is het eigenlijk heel gek dat wij hier niet eerder aan gedacht hebben. Toen wij besloten om te gaan emigreren zeiden wij eigenlijk meteen al dat wij een woning moesten kopen met een guest house en/of genoeg ruimte om genoeg gasten te kunnen ontvangen. Dat was natuurlijk ook omdat wij graag onze familie en vrienden wilden blijven zien en het op deze manier veel makkelijker (en goedkoper) voor ze konden maken om langs te komen. Dat gaf voor ons denk ik ook een "veilig" gevoel in de zin van "wij gaan ze nog steeds vaak zien".

Dat willen wij natuurlijk nog steeds! Echter is er in de afgelopen jaar toch best wel veel veranderd in de wereld. Rente stijgt, energieprijzen gaan als een raket omhoog, brandstof kost veel meer dan een jaar geleden etc. Twee dagen geleden dachten wij opeens "is dit nog wel de beste oplossing voor ons". Vooral het feit dat wij 95% van de tijd met z'n drieën zijn en het dus niet echt "efficiënt" is om ons in allerlei bochten te wringen voor die paar dagen dat wij bezoek krijgen.

@:Yashaaaaa Abisko/Björkliden/Kiruna maar meteen?

@:IrishBastard Snap het heel goed. Wij zitten inderdaad in een net andere situatie, maar het is zeker wel een punt waar ik ook aan gedacht heb. Viv en ik hebben het er wel vaak over gehad om een guest house eventueel via AirBNB te verhuren. Als je in de buurt van een leuke toeristische locatie zit kan je zo bijvoorbeeld ook een deel van je hypotheek(rente) afbetalen.

Over een weekje zitten wij hier al 8 maanden. Nog geen huis gevonden, maar toch blijven wij wel stappen zetten. Leuk proces in ieder geval en sommige dingen bedenk je pas echt als je al midden in zo'n proces zit. Ben daarom ook echt heel blij dat wij eerst rustig in zo'n appartement zijn gaan zitten.
Alleen maar goed om met deze rust te zoeken toch? Weet je het beste wat je wilt en hoe je ie leven inricht. Lijkt me vooraf ook echt heel lastig inschatten.

Dat Airbnb idee snap ik ook wel. Moet je wel liggen en je situatie moet er dan op aansluiten. Hier kiezen we we heel bewust voor het niet te doen, want we zijn niet ‘vrij’ gaan wonen om daarna geen privacy te hebben doordat er gasten in je personal space zitten (al is het maar je tuin en kijken ze er alleen direct in). Zou ik dus dan ook even goed naar kijken, maar met de relatieve ruimte in Zweden zou dat op z’n minst veel makkelijker moeten kunnen :7
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:06:58 #291
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_205791012
Nordea (grootste bank in Scandinavië) heeft gisteren aangegeven te verwachten dat de huizenprijzen met 15% gaan dalen t.o.v. maart dit jaar. Huizen in de buurt van steden dalen in sommige gevallen nog verder.

Dit is ook wel één van de redenen dat wij niet echt haast maken met het kopen van een woning op dit moment. Natuurlijk gaan wij geen droomhuis laten schieten, maar het maakt het wel makkelijker om wat kritischer te kijken naar huizen waarbij je denkt "oh, deze is misschien ook wel leuk".

Wat dat betreft zitten wij wel in een prima positie. Geen huis meer om te verkopen, dus dalende prijzen doen ons geen pijn. Zitten in een prima appartement waar verwarming al in de prijs is inbegrepen, dus ook dat doet geen extra pijn.

Hebben wel weer een paar leuke woningen gezien. Helaas is één van de bezichtigingen volgende week, terwijl wij in Nederland zijn. Daar proberen wij nog een andere datum voor te vinden. We kabbelen dus vrolijk door :D
pi_205794698
Dalende huizenprijzen, altijd fijn als je wat wil kopen (en niks hoeft te verkopen). Kunnen we in Nederland voorlopig alleen nog maar van dromen...
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 4 september 2022 @ 12:59:48 #293
269689 crew  Viv
pi_205839862
Afgelopen vrijdagavond de boot naar Kiel gepakt, dat is echt geen straf:


O+

De autorit door Duitsland was echter heel vervelend gisteren. Drie kwartier langer over gedaan door files, wegwerkzaamheden, veel caravans, veel dom volk op de weg (onnodig vaak van baan wisselen, zelfs over een dubbele doorgetrokken streep :|W ).

Goede reden om de volgende keer de boot tussen Noorwegen en Groningen te proberen. w/
pi_206003775
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 12:59 schreef Viv het volgende:
Afgelopen vrijdagavond de boot naar Kiel gepakt, dat is echt geen straf:

..................

Goede reden om de volgende keer de boot tussen Noorwegen en Groningen te proberen. w/
Kiel-Goteborg v.v. nemen wij het vaakst. Sinds corona vind ik het eten wel wat armetierig en eentonig geworden.

Op de ferry tussen Kristiansand en Eemshaven vond ik de restaurants twee klassen beter. De bedden daarentegen waren slecht, d.w.z. spijkerhard en daar slaap ik niet goed meer op. Jammer genoeg daarom niet voor herhaling vatbaar want vriendelijker en behulpzamer personeel ga je op geen enkele veerboot tegenkomen.

Over twee weken gaan we weer die kant en dan nemen we voor het eerst de boot van Travemunde naar Malmo. Schijnt een echte truckkersroute te zijn, ik ben benieuwd.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 september 2022 @ 01:50:02 #295
269689 crew  Viv
pi_206004026
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 00:51 schreef quo_ het volgende:

[..]
Kiel-Goteborg v.v. nemen wij het vaakst. Sinds corona vind ik het eten wel wat armetierig en eentonig geworden.

Op de ferry tussen Kristiansand en Eemshaven vond ik de restaurants twee klassen beter. De bedden daarentegen waren slecht, d.w.z. spijkerhard en daar slaap ik niet goed meer op. Jammer genoeg daarom niet voor herhaling vatbaar want vriendelijker en behulpzamer personeel ga je op geen enkele veerboot tegenkomen.

Over twee weken gaan we weer die kant en dan nemen we voor het eerst de boot van Travemunde naar Malmo. Schijnt een echte truckkersroute te zijn, ik ben benieuwd.
Jammer van de slechte bedden! -O- Misschien moeten we het kansloze verkeer in Duitsland dan maar voor lief blijven nemen.

Op de terugweg (Kiel-Göteborg) hadden we overigens voor het eerst de meest luxe hut genomen die ze hebben, met meer bewegingsruimte, panorama-ramen en een jacuzzi en suite, en vanuit daar een eigen toegangsdeur naar het dek op de 11e verdieping:



Aanrader! Normaal gesproken hebben we een buitenhut met 3 of 4 eenpersoonsbedden, nu hadden we een tweepersoonsbed en 2 eenpersoonsbedden. *;

En het was niet eens zoveel duurder, want normaal gesproken drinken we een drankje of twee in de bar (de popquiz van de entertainment hostess is onze guilty pleasure :D ), en hier was bier, rode wijn en een gekoelde fles bubbels inbegrepen. En chocola, en het ontbijtbuffet dat we normaal los erbij boeken. En op de gang (die je alleen kunt bereiken met een speciaal pasje) kun je onbeperkt drinken (koffie, thee, koud water met of zonder prik), fruit en koekjes pakken. :Y)

Zo'n week in Nederland is vrij intensief voor ons, elke dag de hort op om zoveel mogelijk familie en vrienden te bezoeken voelt niet echt als vakantie, maar dit echt wel. _O_
pi_206004192
Oehhh dat ziet er heerlijk uit!

Zulke (familie)bezoeken zijn altijd nét te vol en nét te kort inderdaad. Wel fijn jullie weer gezien te hebben!
Protčge moi de mes désirs.
pi_206005540
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2022 00:51 schreef quo_ het volgende:

[..]
Kiel-Goteborg v.v. nemen wij het vaakst. Sinds corona vind ik het eten wel wat armetierig en eentonig geworden.

Op de ferry tussen Kristiansand en Eemshaven vond ik de restaurants twee klassen beter. De bedden daarentegen waren slecht, d.w.z. spijkerhard en daar slaap ik niet goed meer op. Jammer genoeg daarom niet voor herhaling vatbaar want vriendelijker en behulpzamer personeel ga je op geen enkele veerboot tegenkomen.

Over twee weken gaan we weer die kant en dan nemen we voor het eerst de boot van Travemunde naar Malmo. Schijnt een echte truckkersroute te zijn, ik ben benieuwd.
Budgettechnisch gezien is TT-Line of Finnlines onverslaanbaar, de laatste keer zvoor ons zelfs goedkoper dan de route met de auto via de bruggen. We boeken meestal de Finnline overtocht, dat is inderdaad een truckerroute, maar met dezelfde kamers als op Stena-line. Moet er alleen niet aan denken om daar overdag op te zitten, nogal saai. Als overnachtingsplek echter perfect.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 23 september 2022 @ 15:52:10 #298
269689 crew  Viv
pi_206077265
Afgelopen zaterdag hebben we een wandeling gemaakt in een bos bij Mälaren. Ze noemen dat een meer, maar het is eigenlijk gewoon alles wat geen zeewater is, landinwaarts vanaf Stockholm. :')



Wij waren ergens tussen Västerås en Enköping. Mooi uitzicht! Vooral ook door de wolken. O+

pi_206079249
wow O+
pi_206104531
Nog 5 nachtjes slapen dan gaan we weer die kant op. De derde keer al dit jaar.
We doen geen spannende dingen. Zoals zo vaak gaan we in de zomer zo ver mogelijk naar het noorden, eindeloos veel licht, ruimte en veel bos.
In de korte vakanties in voorjaar en najaar huren we al tig jaar een huis in Varmland van nederlandse mensen. Heerlijk een weekje alleen in een bos daar knappen we van op.
Ook de reis er naar toe is al vakantie. ben geen 35 meer dus 1500 km in een dag is niet prettig meer maar een normale lange dag sturen door het zweedse land is voor mij een feestje.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')