Natuurlijk gaan we niet de belasting op loon verminderen opdat we dit voorstel 'moeten' realiseren. Dat zal in een compromis met de VVD een nimmer ingeloste belofte blijken terwijl het voorstel geïmplementeerd wordt onder valse voorwenselen.quote:Nu de Hoge Raad de fictieve rendementsberekeningen van de Belastingdienst op Box 3-vermogen kielhaalde, ligt het fiscale speelveld weer even open. PvdA, GroenLinks en SP presenteerden snel een voorstel voor een simpele, progressieve vermogensbelasting, die begint te lopen bij vermogens boven de 100.000 euro.
De coalitiepartijen houden vast aan hun akkoord waarin staat dat in 2025 een nieuwe belasting op basis van het werkelijk behaalde rendement op vermogen moet ingevoerd. Voor de tussenliggende jaren kondigde staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst Marnix van Rij al noodwetgeving aan.
Ik denk, laten we deze tijdelijke fiscale leegte ook als een kans zien. We hoeven ons intellectueel niet op te sluiten in de bestaande Box 3-opzet. Er zijn meer immobiele vermogenswinsten waarvan het economisch verstandig is om er meer belasting over te heffen.
Belangrijke achterliggende reden is dat we productie en arbeid willen stimuleren, niet ontmoedigen. Dan moeten we de opbrengsten hieruit lager belasten. Dit impliceert vervolgens dat we vermogensinkomsten waar geen productie of arbeid voor is verzet, juist hoger moeten gaan belasten. Een fiscale schuif van arbeid naar vermogen.
Precies daar ligt de bal nu al een tijdje op de stip. Te wachten. De overwaardewinsten die Nederlanders behalen op de verkoop van een huis, rijzen de pan uit. Onze woningmarkt is oververhit, mede door het oprekken van leennormen, de jubelton, het ruime monetaire beleid en te weinig woningbouw. De gemiddelde overwaarde ligt boven de 100.000 euro. Voor panden in populaire steden en voor oudere huizenbezitters is die nog veel hoger. Let wel, dus voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door te veel of te weinig overheidsingrijpen.
In ons land betaalt een huizenkoper – uitgezonderd een starter - overdrachtsbelasting, namelijk 2 procent op een pand voor zelfbewoning en 8 procent op alle andere onroerende zaken. Maar dus niet de verkoper van een pand, terwijl die juist een grote overwaardewinst kan realiseren.
Dat is opmerkelijk en economisch niet optimaal. Verkopers van panden ontvangen onbelast tonnen euro's aan overwaarde, waar geen productie of arbeid tegenover staat. En het is geen boekhoudkundige vermogensaanwas 'vast in stenen', maar keiharde gerealiseerde vermogenswinst. Wind fall money. Cash. Een slimme heffing hierop zou daarbij procycliciteit en de oververhitting van de Nederlandse woningmarkt dempen.
Wat is het geval? Zo een nieuwe vermogensbelasting lijkt goed te doen. Bij een notaris die een onroerende zaaktransactie regelt, zijn immers de laatste aankoopprijs en de nieuwe verkoopwaarde bekend. Het wettelijk verplicht om deze bedragen notarieel vast te leggen. De problemen van de uitvoering lijken beperkt, omdat de notaris in veel gevallen nu ook al de overdrachtsbelasting aangeeft en overmaakt aan onze Belastingdienst.
Sterker nog, in Frankrijk wordt een vergelijkbare regeling - plus value (immobilière) genaamd - al jarenlang uitgevoerd door de notarissen. De reguliere heffing op de netto overwaardewinst na de verkoop van pand is daar 17,2 procent (!). Deze vermogensbelasting heeft voornamelijk het doel om speculatie met onroerend goed tegen gaan en kent enkele logische correcties op de bruto overwaarde voor aankoopkosten en verbouwingskosten.
Helemaal zuiver zou zijn om een rentecorrectie toe te passen voor het verschil tussen spaargeld en huizenbezit: Bas Jacobs adviseerde dit in 2010 al aan de ambtelijke Studiecommissie Belastingstelsel. Bij de Fransen worden bij het zesde jaar en het tweeëntwintigste jaar van eigendom een extra korting gegeven op het regulier tarief van 17,2 procent, om langjarig woningbezit te belonen.
Het belasten van de overwaardewinst bij de verkoop van een huis mag ook in Nederland serieus bekeken worden. Het was opvallend dat dit in de ambtelijke verkenning 'Belasten van vermogen' uit 2020 nergens stond.
Nu het fiscale speelveld door de Hoge Raad tijdelijk open ligt, kan staatssecretaris Van Rij met de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie in overleg. Wat kunnen we leren van die vermogenswinstbelasting in Frankrijk?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)verkoop-van-een-huis
Je hebt gelijk. Eigenlijk komt het neer op: we willen dat mensen moeten werken om te kunnen wonen.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 20:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Volgens mij lees ik nergens in dat stuk dat dit als doel heeft om de woningmarkt te redden, behalve de investeerders te belasten, het is vooral bedoelt om de winsten te belasten.
Ik ben subjectief. Maar dit klinkt veel meer als een maatregel puur bedoelt om vooral heel veel belasting op te halen.
Nou ja dat is nu ook al het geval. Dat blijft, maarquote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:05 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Eigenlijk komt het neer op: we willen dat mensen moeten werken om te kunnen wonen.
Volgens mij doen ze dat welquote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:21 schreef Nattekat het volgende:
Blablabla maatregel die alleen de middenstand raakt in een leuk jasje gestopt.
BELAST DE GODVERDOMME HUISJESMELKERS
Uiteindelijk zie je dan alleen de verkoopprijs t.o.v. de aankoopprijs en dat ziet men als "winst".quote:Op vrijdag 4 februari 2022 22:07 schreef Nielsch het volgende:
Ik vind dit wel een goed idee voor speculanten en huisjesmelkers. Dus de overwaarde van de 2de en elke volgende woningen belasten.
Jip.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 20:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Volgens mij lees ik nergens in dat stuk dat dit als doel heeft om de woningmarkt te redden, behalve de investeerders te belasten, het is vooral bedoelt om de winsten te belasten.
Ik ben subjectief. Maar dit klinkt veel meer als een maatregel puur bedoelt om vooral heel veel belasting op te halen.
Eens met Sven. Ik denk dat dat millennial generatie (waar ik deel van uitmaak) hier op geen enkele manier tegenop gewassen zal zijn. Over 10 jaar zijn we volledig uit elkaar getrokken.quote:
Twee strategieën, hoe we het technisch oplossen is een tweede. Als eerste het stoppen van subsidiëren van de koopmarkt. Daarnaast het bezit van meer dan één huis hoger belasten maar tegelijk de liberatiegrens voor het puntensysteem verhogen naar 2000 euro. Op basis van punten wordt de woning gewaardeerd, dan stoppen de meeste wel met verhuren.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 01:28 schreef Speekselklier het volgende:
Goede rede om mijn huis niet te verkopen als ik een ander huis koop. Mijn huidige woning kan ik dan voor veel te veel geld verhuren. Welk probleem heb je dan opgelost?
Overigens worden in frankrijk veel huizen niet meer verkocht om de rede van OP. Het huis zit in een bv achtige constructie. En de bv, met huis wordt belastingvrij verkocht.
Huuropbrengsten belasten in box1 lijkt mij de enig juiste oplossing.
Bedoel je niet eigenlijk middenklasse?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:21 schreef Nattekat het volgende:
Dit is idd ook mijn eerste gedachte. Welke gek gaat de overwaarde realiseren in box 1/hoog tarief box 3, als ie de overwaarde van die kiet in box 3 kan verzilveren door die kiet te verhuren: krijg je idd weer stagnatie in de doorstroming van koophuizen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 01:28 schreef Speekselklier het volgende:
Goede rede om mijn huis niet te verkopen als ik een ander huis koop. Mijn huidige woning kan ik dan voor veel te veel geld verhuren. Welk probleem heb je dan opgelost?
Overigens worden in frankrijk veel huizen niet meer verkocht om de rede van OP. Het huis zit in een bv achtige constructie. En de bv, met huis wordt belastingvrij verkocht.
Huuropbrengsten belasten in box1 lijkt mij de enig juiste oplossing.
Dit laatste klopt niet. Gaat gewoon erfbelasting over de waarde van het huis ttv overlijden. Evt bij een verkoop van het huis: overwaarde (verschil verkoopprijs en waarde economisch verkeer bij overlijden) wordt volgens het plan dan wel idd belast.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 20:49 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Natuurlijk gaan we niet de belasting op loon verminderen opdat we dit voorstel 'moeten' realiseren. Dat zal in een compromis met de VVD een nimmer ingeloste belofte blijken terwijl het voorstel geïmplementeerd wordt onder valse voorwenselen.
Voor erfende betekent dit, wanneer het huis 30 jaar geleden voor de prijs van toen was gekocht, dat je bijna 17,5+ 20% belasting op het grootste deel van het huis betaalt.
theoretisch heb je gelijk.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 08:25 schreef SOG het volgende:
Btw huisjesmelkers betalen onder voorwaarden ook gewoon box 1 belasting he... ligt aan de mate van arbeid die de huisjesmelker verricht.
En daarom mogen de initiatiefnemers terug naar de tekentafel.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 22:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk zie je dan alleen de verkoopprijs t.o.v. de aankoopprijs en dat ziet men als "winst".
Als er in de tussentijd nog een ton aan verbouwd is, kan je dat dan nog mindering brengen?
Want kosten om te verbouwen zijn geen winst...
En sowieso weet je de overwaarde alleen bij verkoop, een huisjesmelker zal in principe niet verkopen.
dat levert niet genoeg op en die gaan leuke constructies bedenken om geen belasting te betalen. Nee, gewoon werknemers met een eigen huis pakken, die kunnen zich nauwelijks tot niet verweren en er zijn er miljoenen van.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:21 schreef Nattekat het volgende:
Verkoop je paar producten per maand op marktplaats mag je jezelf al ondernemer noemen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 09:03 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
theoretisch heb je gelijk.
Geen enkele huisjesmelker is zo dom om dat te laten gebeuren.
Er zijn een 8 miljoen huishoudens in Nederland en 57% van de woningen in Nederland zijn in eigen bezit. Slordige 4,5 Miljoen woningen dus in eigen bezitquote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:18 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Nou ja dat is nu ook al het geval. Dat blijft, maar
[ twitter ]
Dat is een gigantisch bedrag wat de staat nu misloopt
Ik ben op zich wel nieuwsgierig naar hoe de klagers het precies zien gebeuren dat wonen wel betaalbaarder wordt (dus goedkoper) maar dat dat verder geen enkel effect op de waarde en eventuele overwaarde van hun eigen huis heeft. Lijkt me nogal tegenstrijdig nietwaar?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En maar klagen dat mensen naar populisten rennen.
Gek he?
Ik zie dat niet als probleem, ik vind dat er gewoon een Deltaplan wonen moet komen en er heel erg veel energie zuinige huizen bijgebouwd moeten worden.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:16 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ik ben op zich wel nieuwsgierig naar hoe de klagers het precies zien gebeuren dat wonen wel betaalbaarder wordt (dus goedkoper) maar dat dat verder geen enkel effect op de waarde en eventuele overwaarde van hun eigen huis heeft. Lijkt me nogal tegenstrijdig nietwaar?
Bedoel inderdaad bij verkoop, en als het lang geleden (30 jaar geleden) gekocht was, dan is de overwaarde een substantieel deel van de verkoopprijs.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 08:28 schreef SOG het volgende:
Dit laatste klopt niet. Gaat gewoon erfbelasting over de waarde van het huis ttv overlijden. Evt bij een verkoop van het huis: overwaarde (verschil verkoopprijs en waarde economisch verkeer bij overlijden) wordt volgens het plan dan wel idd belast.
voor 50K een Keuken, badkamer, zonnepanelen en een warmtepomp? Gaat lastig wordenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:34 schreef Enchanter het volgende:
Dus ik heb een huis , besluit er ¤50K tegen aan te gooien om te renoveren/verduurzamen , nieuwe badkamer , nieuwe keuken , zonnepanelen op het dak , warmtepomp , etc etc.
Je ziet helemaal goed. Alles wat je doet om wat op te bouwen moet bestraft worden. Ambtenaren willen namelijk een waardevast pensioen en mooie ministeries.quote:Mijn huis wordt meer waard , maar ik mag dan nog een keer belasting betalen over dat geld wat ik heb geïnvesteerd heb mijn huis op te waarderen / verduurzamen.
Of zie ik dit verkeerd
Wat een belachelijke regel is dat dan.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je ziet helemaal goed. Alles wat je doet om wat op te bouwen moet bestraft worden. Ambtenaren willen namelijk een waardevast pensioen en mooie ministeries.
Na Scheefhuurders gaat de overheid vast ook scheefeigenwoningbewoners bestraffen. Alles meer dan 25M2 per bewoner wordt dat belast ofzo.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:38 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Wat een belachelijke regel is dat dan.
Goed voor de doorstroom ook
Betaald de huizenkoper die krom moet liggen om jouw overwaarde te financieren dan niet genoeg belasting over zijn of haar inkomen en in de winkel?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:42 schreef detaris het volgende:
Worden de onderhoudskosten van de koopwoning dan ook aftrekbaar? Lijkt mij niet meer dan redelijk.
We betalen al genoeg belasting op ons inkomen en in de winkel
Ja maar dat substantiele deel is dan al belast en daar gaat niet nogmaals belasting overheen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:22 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Bedoel inderdaad bij verkoop, en als het lang geleden (30 jaar geleden) gekocht was, dan is de overwaarde een substantieel deel van de verkoopprijs.
Nee, natuurlijk niet, en als je huis een ton meer waard is geworden omdat je bv een ton in keuken, badkamer, verbouwing en zonnepanelen, warmtepomp en isolatie hebt gestoken mag je over die ton die je daarvoor hebt betaald (met BTW) nog een keer belasting gaan betalen als je het verkoopt.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:42 schreef detaris het volgende:
Worden de onderhoudskosten van de koopwoning dan ook aftrekbaar? Lijkt mij niet meer dan redelijk.
We betalen al genoeg belasting op ons inkomen en in de winkel
Geweldig toch hoe de overheid mensen op deze manier tegen elkaar uitspeelt, door de woningmark krap te houden.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Betaald de huizenkoper die krom moet liggen om jouw overwaarde te financieren dan niet genoeg belasting over zijn of haar inkomen en in de winkel?
Tsja, het is nou eenmaal in de kern een verdelingsvraagstuk dus het is onvermijdelijk dat maatregelen die één groep bevoordelen een ander benadelen. De woningmarkt minder krap maken werkt bijvoorbeeld ook in het nadeel van huidige huizenbezitters, het gaat immers ook ten koste van hun woningwaarde (simpelweg door de wetten van vraag en aanbod) en ook van hun woonplezier. Die woningen zullen immers erbij moeten komen op plekken waar ze het zelf waarschijnlijker liever niet hebben, maar als je zo veel bij moet bouwen kan niet iedereen het naar een dorp verderop weg nimbyen. Hoewel dat laatste wel ontzettend vaak gebeurd trouwens: https://www.volkskrant.nl(...)-vertragen~bd1af763/quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geweldig toch hoe de overheid mensen op deze manier tegen elkaar uitspeelt, door de woningmark krap te houden.
Klopt, je betaalt wel vermogensbelasting in box 3.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Huuropbrengsten zijn onbelast.
Kosten voor onderhoud is weer zo'n oncontroleerbare open deur voor fraude bij die huisjesmelkers. Al zou het wellicht wel goed zijn voor een hele lading studentenhuizen. Die van mij had letterlijk gaten in de muur als ventilatie, enkel glas in de meeste kamers, een solide G energielabeltje en een CV-ketel die zo lek als een mandje was, maar gelukkig in de schuur vol asbest stond.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, je betaalt wel vermogensbelasting in box 3.
Het zou ook naar box 1 kunnen maar dan zou je de huur als inkomen moeten opgeven en belasten en zou je ook kosten van onderhoud aftrekbaar moeten maken, lijkt me.
Naja, je zal natuurlijk facturen moeten kunnen overleggen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kosten voor onderhoud is weer zo'n oncontroleerbare open deur voor fraude bij die huisjesmelkers. Al zou het wellicht wel goed zijn voor een hele lading studentenhuizen. Die van mij had letterlijk gaten in de muur als ventilatie, enkel glas in de meeste kamers, een solide G energielabeltje en een CV-ketel die zo lek als een mandje was, maar gelukkig in de schuur vol asbest stond.
Klopt.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt me nog steeds gebaseerd op dat belachelijke mooiweerpraatje dat stijgende huizenprijzen gunstig zijn, terwijl je voor je nieuwe huis natuurlijk ook meer neer moet leggen.
Welnee joh.quote:
Het kan wel, maar alleen als prijzen ook daadwerkelijk zouden zakken, dat gebeurt om de een of andere reden nooit.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Je zou dan de situatie krijgen: je verkoopt je woning, je betaalt belasting over de winst, je houdt minder geld over voor de volgende woning dus moet je meer geld gaan lenenEn dan wil de overheid vervolgens ook nog eens overdrachtsbelasting bij de aankoop van je volgende woning.
Die overdrachtsbelasting is voor een 2e woning overigens al 4x zo hoog.
Ik vermoed dat al dat extra belasten alleen maar tot gevolg heeft dat huurders in de vrije sector meer en meer moeten betalen, want een verhuurder rekent dat gewoon door.
Helemaal in lijn met het VVD-beleid en het EU-beleid van de laatste decennia dus.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
Je zou dan de situatie krijgen: je verkoopt je woning, je betaalt belasting over de winst, je houdt minder geld over voor de volgende woning dus moet je meer geld gaan lenenEn dan wil de overheid vervolgens ook nog eens overdrachtsbelasting bij de aankoop van je volgende woning.
Die overdrachtsbelasting is voor een 2e woning overigens al 4x zo hoog.
Ik vermoed dat al dat extra belasten alleen maar tot gevolg heeft dat huurders in de vrije sector meer en meer moeten betalen, want een verhuurder rekent dat gewoon door.
Aah, omdat de overwaarde weer opnieuw wordt bepaald op het moment van erven?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:50 schreef SOG het volgende:
Ja maar dat substantiele deel is dan al belast en daar gaat niet nogmaals belasting overheen.
Stel: opa koopt huis voor 50k in 1960. Overlijdt in 2022. Waarde is 400k. Erfbelasting over 400k. Stel het huis wordt verkocht in 2024 voor 500k dan wordt de overwaarde van 100k belast (als er zo een wet doorheen komt) en niet 500k minus 50k.
Uiteindelijk is het ook zo dat je wel op allerlei manieren de spelregels kan blijven veranderen en belasting op belasting kan leggen maar als het er op aankomt is er altijd wel weer een constructie waarmee je woningen kan kopen en verhuren met winst en de kosten worden gewoon opgehoest door de huurder.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Welnee joh.
Je koopt tig panden dat je met een schuld eindigt.
Dan verhuren, over de huur betaal je geen inkomen want negatief vanwege de schulden.
Het is een smerig spel geworden waar maar een heel klein clubje VVD’ers rijk van worden.
Ook hier is er sprake van afromen van, wat weliswaar winsten zijn, maar de grotere figuren niet treft, want die zijn meer geïnteresseerd in bezit en niet verkoop.
Dat is net een probleem. Want energiezuinige woningen kosten veel geld, heel veel geld. Dus we kunnen wel naar de populisten rennen, die GL regelgeving tenietdoet, dat lost om lange termijn het probleem niet helemaal opquote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als probleem, ik vind dat er gewoon een Deltaplan wonen moet komen en er heel erg veel energie zuinige huizen bijgebouwd moeten worden.
Dan moet er kleiner worden gebouwd...appartementen van 40 a 50 m2 zijn qua bouwkosten nog wel betaalbaar.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:28 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat is net een probleem. Want energiezuinige woningen kosten veel geld, heel veel geld. Dus we kunnen wel naar de populisten rennen, die GL regelgeving tenietdoet, dat lost om lange termijn het probleem niet helemaal op
de oplossing is er, het ontbreekt alleen aan de wil.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:38 schreef H.FR het volgende:
En bedenk verdomme eens een oplossing voor scheefwonen, ouderen die uit hun grote eengezinswoning willen verhuizen moeten vervolgens vaak meer betalen voor een klein appartement. Dan blijven ze lekker zitten ja.
Dat is niet het enige. Je hebt verhoogde overdrachtsbelasting voor als je niet zelf bewoond. En het voorstel is een overwaardebelasting. Ook dat ontmoedigt het speculeren met woningen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Huuropbrengsten zijn onbelast.
Ja laten we qua comfort en luxe er op achteruit gaan met zijn allen, want je betaalt per m2 nog steeds veel te veel.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dan moet er kleiner worden gebouwd...appartementen van 402 a 50 m2 zijn qua bouwkosten nog wel betaalbaar.
Maar dat krijg je dus niet gebouwd omdat er altijd wel iemand is die de bouwplannen gaat aanvechten omdat ie niet wil dat 'het karakter van de wijk wordt aangetast'. Als de gemeente er überhaupt al toestemming voor geeft want de kans zit er dik in dat dat sociale huur is en daar willen gemeenten liever niet aan omdat ze niet nog meer hulpbevoende inwoners in de gemeente willen. Dat is het probleem wat het oplossen van het woningtekort (en bijvoorbeeld ook de energietransitie) zo moeilijk maakt: Iedereen vind wel dat er iets aan moet gebeuren maar niemand is bereid om ook de nadelen ervan te accepteren.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dan moet er kleiner worden gebouwd...appartementen van 402 a 50 m2 zijn qua bouwkosten nog wel betaalbaar.
Lekker handig. Moet ik er die drie naast elkaar kopen om een fatsoenlijk huis te creeren.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
dat hangt van de nadelen af. Als je er zelf iets aan hebt dan zijn nadelen zo weg, echter dat is vaak niet zo. NIMBY is heel belangrijk als er in jouw tuin iets komt waar andere ver weg iets aan hebben. Als hetgeen in je tuin alleen voor jou is, dan speelt NIMBY geen rol meer.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 15:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat krijg je dus niet gebouwd omdat er altijd wel iemand is die de bouwplannen gaat aanvechten omdat ie niet wil dat 'het karakter van de wijk wordt aangetast'. Als de gemeente er überhaupt al toestemming voor geeft want de kans zit er dik in dat dat sociale huur is en daar willen gemeenten liever niet aan omdat ze niet nog meer hulpbevoende inwoners in de gemeente willen. Dat is het probleem wat het oplossen van het woningtekort (en bijvoorbeeld ook de energietransitie) zo moeilijk maakt: Iedereen vind wel dat er iets aan moet gebeuren maar niemand is bereid om ook de nadelen ervan te accepteren.
80-100 m2 is geen fatsoenlijk huis.... het blok van 4, dan kan je over een huis spreken...quote:Op zaterdag 5 februari 2022 16:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Lekker handig. Moet ik er die naast elkaar kopen om een fatsoenlijk huis te creeren.
Yesquote:Op zaterdag 5 februari 2022 13:09 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Aah, omdat de overwaarde weer opnieuw wordt bepaald op het moment van erven?
Nee joh, we gaan het overbieden aanpakken!!quote:Op zaterdag 5 februari 2022 18:08 schreef descon het volgende:
Waarom zo lastig maken allemaal. Dit is weer symptoombestrijding
- Schaf HRA af op nieuwe hypotheken. Rente staat toch laag momenteel dus die HRA merk je toch amper.
- Jubel ton er uit (staat al gepland)
- Bouw rustig wat woningen bij
- Verhuren van vastgoed standaard box 1 maken ipv in box 3
- 1ste woning naar Box 3 op basis van WOZ waarde (en dan box 3 vrijstelling naar 300k ofzo ipv van de huidige 50k)
Beste maatregel is rente omhoog gooien, Maar dat zal wel ff duren...omdat je dan in een euro crisis terrecht gaat komen met Italie / Griekenland etc.
sorry, die moest drie zijn.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 17:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
80-100 m2 is geen fatsoenlijk huis.... het blok van 4, dan kan je over een huis spreken...
Maar zo ontzettend groot hoeven die nadelen niet eens te zijn, het kan om zoiets pietluttigs gaan als het ontwerp niet mooi vinden of het vrije uitzicht niet verliezen. Maar zodra er ook maar één persoon tussen zit die bereid is om er wat tijd in te stoppen zijn er in Nederland voldoende opties om bergen zand in de raderen te strooien.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 17:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat hangt van de nadelen af. Als je er zelf iets aan hebt dan zijn nadelen zo weg, echter dat is vaak niet zo. NIMBY is heel belangrijk als er in jouw tuin iets komt waar andere ver weg iets aan hebben. Als hetgeen in je tuin alleen voor jou is, dan speelt NIMBY geen rol meer.
zolang j e niet verkoopt is er dus niets aan de handquote:Op vrijdag 4 februari 2022 20:49 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Natuurlijk gaan we niet de belasting op loon verminderen opdat we dit voorstel 'moeten' realiseren. Dat zal in een compromis met de VVD een nimmer ingeloste belofte blijken terwijl het voorstel geïmplementeerd wordt onder valse voorwenselen.
Voor erfende betekent dit, wanneer het huis 30 jaar geleden gekocht was, dat je bijna 17,5+ 20% belasting op het grootste deel van het huis betaalt.
nee zo gaat dat nei,quote:Op zaterdag 5 februari 2022 10:50 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja maar dat substantiele deel is dan al belast en daar gaat niet nogmaals belasting overheen.
Stel: opa koopt huis voor 50k in 1960. Overlijdt in 2022. Waarde is 400k. Erfbelasting over 400k. Stel het huis wordt verkocht in 2024 voor 500k dan wordt de overwaarde van 100k belast (als er zo een wet doorheen komt) en niet 500k minus 50k.
Dan hoop ik toch echt dat ze wat beters kunnen bedenken want ik heb een huis als dak boven mijn hoofd en niet als beleggingsobject. Voel er weinig voor om te moeten bloeden omdat er speculanten aangepakt moeten worden.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 14:13 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
En het voorstel is een overwaardebelasting. Ook dat ontmoedigt het speculeren met woningen.
Je hebt een punt. Het is alleen wel zo dat hoe het belastingsysteem nu in elkaar steekt ook niets is. Vermogensongelijkheid is immens in Nederland.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 22:40 schreef nostra het volgende:
Je kan ook wel weer van mijlenver zien aankomen dat tegen de tijd dat die hele nieuwe Box 3 is opgetuigd op basis van werkelijke rendementen en aangegroeid vermogen-in-stenen de aandelenmarkten en huizenmarkt (fors) negatief gaan renderen. Nog even een carry-forward van verliezen naar de toekomst en de hele vermogensbelasting levert fors minder op dan gedacht en dan komt er weer een nieuw gedachtenspinsel.
Zeker. Wat mij betreft pak je gewoon de capital gains tax zoals in de VS, dus belasten op basis van daadwerkelijke (gerealiseerde) rendementen met wat incentives ingebouwd voor bijvoorbeeld het aanhouden van aandelen op langere termijn (of andersom gesteld: speculeren zwaarder belasten) en verkoopwinst op je eigen woning belasten met de heffing latent als je terugkoopt.quote:Op zondag 6 februari 2022 06:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hebt een punt. Het is alleen wel zo dat hoe het belastingsysteem nu in elkaar steekt ook niets is. Vermogensongelijkheid is immens in Nederland.
Klopt. Maar je kan nooit alles hebben. We leven nu in een land van kansenongelijkheid. Gebaseerd op vermogen.quote:Op zondag 6 februari 2022 07:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeker. Wat mij betreft pak je gewoon de capital gains tax zoals in de VS, dus belasten op basis van daadwerkelijke (gerealiseerde) rendementen met wat incentives ingebouwd voor bijvoorbeeld het aanhouden van aandelen op langere termijn (of andersom gesteld: speculeren zwaarder belasten) en verkoopwinst op je eigen woning belasten met de heffing latent als je terugkoopt.
Alleen heeft de overheid dan dus een slechte opbrengst in een slecht jaar en geen constante stroom. Ook faciliteert het beleggers met veel geld om heffing maar uit te stellen door door te rollen (maar dat houd je in elk systeem). En het is complex in de uitvoering.
Elk systeem waarbij je ongerealiseerde winsten gaat belasten, zorgt voor liquiditeitsproblemen en klappen waar je die niet wil hebben.
Iedereen heeft het maar over "meer bouwen" maar nog veel belangrijker is het veranderen van regels aangaande huizenbezit en verhuur. Anders blijf je bouwen voor speculanten, beleggers en huisjesmelkers. Bouwen, bouwen, bouwen is niet genoeg. Het moet een samenhangende holistische aanpak zijn. Dus ook:quote:Op zondag 6 februari 2022 06:26 schreef theunderdog het volgende:
Het enige wat qua huizenmarkt zode aan de dijk zet is: meer bouwen, en internationale beleggers (zoals blackstone) aanpakken. Dat wij een Amerikaans bedrijf complete wijken laten opkopen, is bizar.
Klopt en terecht ook. Die dingen komen nooit in het gooi, bloemendaal of wassenaar.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 21:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar zo ontzettend groot hoeven die nadelen niet eens te zijn, het kan om zoiets pietluttigs gaan als het ontwerp niet mooi vinden of het vrije uitzicht niet verliezen. Maar zodra er ook maar één persoon tussen zit die bereid is om er wat tijd in te stoppen zijn er in Nederland voldoende opties om bergen zand in de raderen te strooien.
Dat laatste ben ik met je eens. Niet zelden zijn het huurders die roepen dat kopen 'oneerlijk' veel goedkoper is. Deze mensen vinden dat ze recht hebben op een huur ter hoogte van een hypotheek maar zijn dan niet bereid verantwoordelijkheden, risico's en onderhoud op zich te nemen die bij woningbezit eenmaal horen.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 23:40 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dan hoop ik toch echt dat ze wat beters kunnen bedenken want ik heb een huis als dak boven mijn hoofd en niet als beleggingsobject. Voel er weinig voor om te moeten bloeden omdat er speculanten aangepakt moeten worden.
En ik krijg ook het idee dat veel simpele zielen doen alsof een eigen woning niet gepaard gaat met kosten, investeringen, inspannningen en het zelf dragen van risico's en verantwoordelijkheid.
Wat een onzin. Vrijwel iedere huurder koopt liever. Welke risico's heb je het over? De huurder krijgt elk jaar een dikke huurstijging terwijl de huiseigenaar tegen inflatie beschermd is.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:11 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Niet zelden zijn het huurders die roepen dat kopen 'oneerlijk' veel goedkoper is. Deze mensen vinden dat ze recht hebben op een huur ter hoogte van een hypotheek maar zijn dan niet bereid verantwoordelijkheden, risico's en onderhoud op zich te nemen die bij woningbezit eenmaal horen.
Dat daargelaten is deze belasting niet specifiek voor speculanten maar zij hebben er in theorie meer last van. Mensen die een woning kopen om gewoon te wonen, blijven over het algemeen langer op een plek = minder overdracht = minder vaak belasting.
Waarom wil je het opbouwen van vermogen via de belastingdienst bestraffen? Ik denk dat het juist zeer goed is als de bevolking in staat is vermogen op te bouwen. Dit zou aangemoedigd moeten worden en niet bestraft.quote:Op zondag 6 februari 2022 06:23 schreef theunderdog het volgende:
Vermogensbelasting verhogen, en belasting op arbeid verlagen zou een goed plan zijn. Maar winst bij verkoop van huis belasten lijkt mij zeer ongewenst. De huizenmarkt zal dan nog minder soepel verlopen. Geen zinnig mens die dan nog gaat verhuizen.
Maar goed. Bij de politiek denken ze niet zo na.
Uiteraardquote:Op zondag 6 februari 2022 08:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Iedereen heeft het maar over "meer bouwen" maar nog veel belangrijker is het veranderen van regels aangaande huizenbezit en verhuur. Anders blijf je bouwen voor speculanten, beleggers en huisjesmelkers. Bouwen, bouwen, bouwen is niet genoeg. Het moet een samenhangende holistische aanpak zijn. Dus ook:
- inkomen uit verhuur belasten;
- gemeenten kunnen met vergunningen een veel grotere rol spelen bij verkoop, zoals de Waddeneilanden-gemeenten nu reeds doen;
- fictief rendement (overwaarde) van 2de en meerdere woningen belasten;
- voorrang voor particulieren bij verkoop.
Dat is eenvoudig te regelen door die nieuwbouw alleen te verkopen aan mensen die er zelf gaan wonen.quote:Op zondag 6 februari 2022 08:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Iedereen heeft het maar over "meer bouwen" maar nog veel belangrijker is het veranderen van regels aangaande huizenbezit en verhuur. Anders blijf je bouwen voor speculanten, beleggers en huisjesmelkers. Bouwen, bouwen, bouwen is niet genoeg.
Maar dan belast je dus zowel het fictieve rendement als het echte rendement, ofwel dubbel?quote:Op zondag 6 februari 2022 08:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Iedereen heeft het maar over "meer bouwen" maar nog veel belangrijker is het veranderen van regels aangaande huizenbezit en verhuur. Anders blijf je bouwen voor speculanten, beleggers en huisjesmelkers. Bouwen, bouwen, bouwen is niet genoeg. Het moet een samenhangende holistische aanpak zijn. Dus ook:
Nog nooit gehoord van huizen die "onder water" staan?quote:Op zondag 6 februari 2022 10:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Wat een onzin. Vrijwel iedere huurder koopt liever. Welke risico's heb je het over? De huurder krijgt elk jaar een dikke huurstijging terwijl de huiseigenaar tegen inflatie beschermd is.
Tweemaal sinds de oorlog zijn de prijzen gedaald. Om weer door politiek ingrepen binnen een paar jaar te ontploffen. Nou, poeh poeh wat een risico dragen alle arme huizeneigenaren zeg.quote:Op zondag 6 februari 2022 11:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nog nooit gehoord van huizen die "onder water" staan?
Waar wil je beginnen? Onderhoudsrisico's? Marktrisico's? Arbeidsongeschiktheidsrisico's? Risico's rondom de stabiliteit van de hypotheekverstrekker? Risico's van regelgeving vanuit de lokale, provinciale of landelijke overheid?quote:Op zondag 6 februari 2022 10:13 schreef Confetti het volgende:
[..]
Wat een onzin. Vrijwel iedere huurder koopt liever. Welke risico's heb je het over? De huurder krijgt elk jaar een dikke huurstijging terwijl de huiseigenaar tegen inflatie beschermd is.
Welke nieuwbouw? Er wordt bij lange na niet voldoende gebouwd om aan de vraag te voldoen. En dat is ook niet van alleen de afgelopen jaren maar een vrij chronisch verschijnsel dus je zult hoe dan ook iets moeten doen aan de fiscale kant om de prijs te drukken.quote:Op zondag 6 februari 2022 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is eenvoudig te regelen door die nieuwbouw alleen te verkopen aan mensen die er zelf gaan wonen.
Gewoon meer bouwen.quote:Op zondag 6 februari 2022 13:06 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Welke nieuwbouw? Er wordt bij lange na niet voldoende gebouwd om aan de vraag te voldoen. En dat is ook niet van alleen de afgelopen jaren maar een vrij chronisch verschijnsel dus je zult hoe dan ook iets moeten doen aan de fiscale kant om de prijs te drukken.
Men wil ook weer een soort van premie A constructie optuigen, voor de lage inkomens om een woning te kopenquote:
Het aantal bewoners per woning moet omhoogquote:Op zondag 6 februari 2022 08:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
- gemeenten kunnen met vergunningen een veel grotere rol spelen bij verkoop, zoals de Waddeneilanden-gemeenten nu reeds doen;
- voorrang voor particulieren bij verkoop.
Waarom alleen de lage inkomens? De Middeninkomens niet?quote:Op zondag 6 februari 2022 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men wil ook weer een soort van premie A constructie optuigen, voor de lage inkomens om een woning te kopen
Knot hint ook al op belasten van de overwaarde als middelom het gat dat er nu is te dichten
https://www.telegraaf.nl/(...)2-renteverhoging-ecb
vooruit , jij je zinquote:Op zondag 6 februari 2022 15:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom alleen de lage inkomens? De Middeninkomens niet?
Bull, gewoon meer bouwen. Waarom zou je wetgeving invoeren het verplichten onderhuurders te nemen?quote:Op zondag 6 februari 2022 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het aantal bewoners per woning moet omhoog
Dat kan door onderhuur beperkt toe te staan tot max twee huisgenoten voor sociale huur
Nu wionen er in sociale huur slechts 1,2 personen, omdat ieder bang is de woning kwijt te raken
Met 20 miljoen inwoners heb je bij 2,4 personen per huis al een woning overschot
Nu staan er 8 miljoen woningen in nederland
Gewoon een regeltje aanpassen, die kan later weer verlaagd of afgeschaft worden
toestaan is niet verplichtenquote:Op zondag 6 februari 2022 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bull, gewoon meer bouwen. Waarom zou je wetgeving invoeren het verplichten onderhuurders te nemen?
Als je dat gaat doen stijgen dure huizen (zeg 4-5 ton) in prijs en die daaronder dalen.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vooruit , jij je zin
Of zoals vroeger een premie A voor minimumloon tot modaal en een premie B voor overige inkomens tot 100.000 euro
Ah, ok, je bedoelt dat mensen in een sociale huurwoning onderhuurders mogen nemen. Dan gaan mensen in de bijstand van de sociale dienst horen, verhuur maar 2 kamers aan stundenten ipv hier aan te kloppen.quote:
ach so whatquote:Op zondag 6 februari 2022 15:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je dat gaat doen stijgen dure huizen (zeg 4-5 ton) in prijs en die daaronder dalen.
En een ton lijkt veel maar met 2 inkomens zit je daar snel aan.
ja voor bijstand telt het dan mee of tegen of voor 70 %quote:Op zondag 6 februari 2022 15:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, ok, je bedoelt dat mensen in een sociale huurwoning onderhuurders mogen nemen. Dan gaan mensen in de bijstand van de sociale dienst horen, verhuur maar 2 kamers aan stundenten ipv hier aan te kloppen.
Ik probeer je duidelijk te maken dat als je allemaal regels gaat maken je de situatie alleen maar lastiger maakt. Een typische overheidskwaal, regelwouden planten tussen het kastje en de muur. En juist de overheid die al decennia te weinig bouwen laat is de oorzaak van al deze problematiek.quote:
Weer zo een idiote regel die er dan voor gaat zorgen dat er scheefgroei ontstaat.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja voor bijstand telt het dan mee of tegen of voor 70 %
Maar als tijdelijke maatregel tot er voldoende woningenn zijn zou beperkt toestaan van onderhuur heel goed kunnnenquote:Op zondag 6 februari 2022 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik probeer je duidelijk te maken dat als je allemaal regels gaat maken je de situatie alleen maar lastiger maakt. Een typische overheidskwaal, regelwouden planten tussen het kastje en de muur. En juist de overheid die al decennia te weinig bouwen laat is de oorzaak van al deze problematiek.
Duitsland, waar na de oorlog geen steen meer op de andere lag heeft eerder een overschot aan huizen dan een tekort, en kent geen sociale woningbouw zoals in Nederland.
Dat betwijfel ik ten zeerste.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar als tijdelijke maatregel tot er voldoende woningenn zijn zou beperkt toestaan van onderhuur heel goed kunnnen
Tijdelijke kun je hiermee het woning tekort ineens oplossen
weleen heel stuk verlichten , juist voor die groepen die nu geen woonruimte kunnen vindenquote:Op zondag 6 februari 2022 15:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste.
Onderhuurders in sociale huurwoningen, welke mensen heb je daar in gedachte? Studenten?quote:Op zondag 6 februari 2022 15:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weleen heel stuk verlichten , juist voor die groepen die nu geen woonruimte kunnen vinden
Tuurlijk niet, dit gaat om niets anders als geld binnenharken voor de overheid.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:19 schreef Den_Haag het volgende:
Krijg je ook geld toe als je de woning met verlies moet verkopen? Zal tijdens een volgende crisis genoeg gebeuren, net zoals de afgelopen crisis
Wat een onzingedachtequote:Op zondag 6 februari 2022 16:19 schreef Den_Haag het volgende:
Krijg je ook geld toe als je de woning met verlies moet verkopen? Zal tijdens een volgende crisis genoeg gebeuren, net zoals de afgelopen crisis
dat doet er niet toequote:Op zondag 6 februari 2022 16:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onderhuurders in sociale huurwoningen, welke mensen heb je daar in gedachte? Studenten?
zodra jij de overwaarde jaarlijks aan de overheid overmaakt , zou dat te regelen zijnquote:Op zondag 6 februari 2022 16:19 schreef Den_Haag het volgende:
Waarom heb jij zo een probleem met het opbouwen van vermogen bij prive personen dat de overwaarde moet worden afgedragen aan de overheid?quote:Op zondag 6 februari 2022 16:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zodra jij de overwaarde jaarlijks aan de overheid overmaakt , zou dat te regelen zijn
Dit, en op alles wat je uitgeeft aan het verbeteren van je huis. Nieuwe badkamer, Keuken, isolatie, zonnecellen, warmtepomp, vele tienduizenden euros die bij de verkoop van je huis nog een keer belast worden. En je hebt daar al een keer BTW over betaald.quote:
als jewilt dat de overheid je verlies betaald dan moet je ook de winst afdragenquote:Op zondag 6 februari 2022 16:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom heb jij zo een probleem met het opbouwen van vermogen bij prive personen dat de overwaarde moet worden afgedragen aan de overheid?
De spaartax is nog een graadje ergerquote:Op zondag 6 februari 2022 16:35 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon belasting op inflatie.
Stel in stad A staat een rijtjeshuis te koop voor 100K en in stad B ook. Ik werk in stad A en koop daar een huis.
Na 20 jaar is dit nog steeds hetzelfde huis, maar nu 200K waard, net als in stad B.
Nu moet ik vanwege mijn werk verhuizen naar stad B en koop daar dat identieke rijtjeshuis. Mijn woongenot verandert niks, maar ik moet wel 17K belasting betalen.
Dat geld wel voor meer dan die belastingen op ‘vermogenswinst’, vaak is er nauwelijks sprake van maar is het grote deel van de waardestijging niks meer dan één waardedaling van de euro.
Spaartax is nivellerend bedoeld. An sich een prima belasting.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De spaartax is nog een graadje erger
dan heb je inflatie van je spaargeld en belasting over niet genaakt rendement
men moet iedere vorm van vermogen gelijk belasten en verliezen op de te belasten som in mindering brengenquote:Op zondag 6 februari 2022 16:54 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Spaartax is nivellerend bedoeld. An sich een prima belasting.
Daarom zou box 3 een betere optie zijn. Dan trek je de lening voor de verbeteringen etc er gewoon vanaf als schuld. Als je de verbeteringen cash aftikt van je spaarrekening betaal je daar dan ook minder box 3 over.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit, en op alles wat je uitgeeft aan het verbeteren van je huis. Nieuwe badkamer, Keuken, isolatie, zonnecellen, warmtepomp, vele tienduizenden euros die bij de verkoop van je huis nog een keer belast worden. En je hebt daar al een keer BTW over betaald.
Waarom zo complex? En bovendien, waarom alleen lening, als ik spaargeld gebruik voor een nieuwe keuken/badkamer, en er belasting over betaal als ik het huis verkoop omdat het huis door de nieuwe keuken meer waard is.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:40 schreef descon het volgende:
[..]
Daarom zou box 3 een betere optie zijn. Dan trek je de lening voor de verbeteringen etc er gewoon vanaf als schuld. Als je de verbeteringen cash aftikt van je spaarrekening betaal je daar dan ook minder box 3 over.
Alleen zorgen dat de loan to value van het huis enigzins gezond blijft om te voorkomen dat weer van die tafrefelen kregen zoals in 2008/2013
Die belasting over overwaarde moet er dan ook gewoon niet in.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom zo complex? En bovendien, waarom alleen lening, als ik spaargeld gebruik voor een nieuwe keuken/badkamer, en er belasting over betaal als ik het huis verkoop omdat het huis door de nieuwe keuken meer waard is.
Dan heb ik over dat geld 4 keer belasting betaald,
1- Bij het verdienen ervan
2. Bij het fictief rendement op de spaarrekening
3. BTW over de keuken/Badkamer
4. Belasting over overwaarde.
Fuck dit!
Truequote:Op zondag 6 februari 2022 18:48 schreef LXIV het volgende:
Er is feitelijk helemaal geen sprake van waardestijging wanneer het hetzelfde, onveranderde huis betreft. Er is sprake van waardedaling van de euro.
En je hebt dat geld ook ooit verdiend en dus heb je er toen ook al belasting over betaald. En ook toen het op je spaarrekening stond te niksen.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit, en op alles wat je uitgeeft aan het verbeteren van je huis. Nieuwe badkamer, Keuken, isolatie, zonnecellen, warmtepomp, vele tienduizenden euros die bij de verkoop van je huis nog een keer belast worden. En je hebt daar al een keer BTW over betaald.
quote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:21 schreef Nattekat het volgende:
Alsof de VVD zo betrouwbaar is qua nakomen van toezeggingen.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 10:55 schreef fubaaar22 het volgende:
ik zie ook heel veel mensen in dure gadgets, auto, keuken, etc investeren.
Wij hebben alles geinvesteerd in onroerend goed.
Dus nu moeten wij bloeden omdat wij slimmer omgaan met geld....
word dus komende jaren gewoon VVD stemmen.
Werkt natuurlijk maar 1 kant op: Betalen betalen betalen.quote:
Bij de aanschaf van je huis heb je al een keer belasting betaald. Op het moment 2% als je er zelf in gaat wonen en 8% wanneer niet.quote:Op zondag 6 februari 2022 16:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Terwijl je ook al aanschafbelasting hebt betaald over je huis.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom zo complex? En bovendien, waarom alleen lening, als ik spaargeld gebruik voor een nieuwe keuken/badkamer, en er belasting over betaal als ik het huis verkoop omdat het huis door de nieuwe keuken meer waard is.
Dan heb ik over dat geld 4 keer belasting betaald,
1- Bij het verdienen ervan
2. Bij het fictief rendement op de spaarrekening
3. BTW over de keuken/Badkamer
4. Belasting over overwaarde.
Fuck dit!
Nee, gewoon helemaal niet.quote:Op zondag 6 februari 2022 18:53 schreef descon het volgende:
[..]
Die belasting over overwaarde moet er dan ook gewoon niet in.
Als je dat spaargeld gebruikt om te investeren in je huis heb je minder in box 3 staan. Dus minder belasting in box 3.
Fictief rendement in box 3 koppelen aan een gezonde berekening van de spaarrente, gemiddelde aandelen rendement (pak een wereldindex ofzo) van dat jaar.
Uiteraard dan wel de grens van box 3 verhogen naar 300k ofzo ipv de huidige 50/100k.
Je moet communisten ook niet serieus nemen en er op reageren.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bull, gewoon meer bouwen. Waarom zou je wetgeving invoeren het verplichten onderhuurders te nemen?
Volgens mij faal je hier aardig hard, waardoor dit hele topic ontspoord is.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 20:49 schreef Complotwappie het volgende:
[..]
Voor erfende betekent dit, wanneer het huis 30 jaar geleden gekocht was, dat je bijna 17,5+ 20% belasting op het grootste deel van het huis betaalt.
quote:Het eigen huis en een substantieel belang in een bedrijf blijven buiten deze belasting, deze worden nu ook al langs een andere weg belast.
Dat kan alleen als er genoeg binnenkomt.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Werkt natuurlijk maar 1 kant op: Betalen betalen betalen.
En dan, hogere huren want te weinig mensen die huisjesmelker willen worden?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:21 schreef Nattekat het volgende:
Effectief word je (minimaal gedeeltelijk) ook belast voor inflatie.quote:
True, desondanks, vermogens groeien uit elkaar en dat moet minimaal stoppen.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, gewoon helemaal niet.
Over spaargeld is al eens belasting betaalt. Bij het vergaren er van.
Dat is ook niet zo vreemd, dat willen CU en SP sowieso.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 12:50 schreef SOG het volgende:
Jij doet net alsof het voorstel van de linkse partijen het voorstel is om overwaarde van huizen te belasten.
Dat weet niemand, maar ze motten gewoon betalen.quote:
Nee de uitstroom uit de woningmarkt moet weer open door ouderen complexen te bouwen, de vroegere bejaardenhuizenquote:Op zondag 6 februari 2022 15:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
quote:Waarom gaan ouderen naar een bejaardentehuis?
deze woonvorm wordt sinds 2013 niet meer door de overheid vergoed en dus is het niet (meer) mogelijk.
De overheid verlangt van ons dat we langer thuis blijven wonen en zelfstandig zijn.
Ouderen hebben behoefte aan zorg, veiligheid, contact en activiteit. ...
HRA afschaffen, dan gaan er veel mensen in de problemen komen.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 19:26 schreef michaelmoore het volgende:
winst belasten dat gaat niet, dan moet je ook het verlies aftrekbaar maken en dan gaat de VVD trucendoos volledig open
Vermogen gelijk belasten voor spaarders en andere soorten vermogen dat kan wel met een forse drempel van 100.000 euro
en de WOZ en huurbijtelling en HRA en derg onzin afschaffen
ofwel de woning uit de fiscale regelingen halen
Nee daar geloofik geen ene zak vanquote:Op dinsdag 15 februari 2022 21:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
HRA afschaffen, dan gaan er veel mensen in de problemen komen.
Het is onrechtmatig om rendement te belasten dat mensen verondersteld worden te maken, maar niet maken.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 21:37 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
moet je nou wel of geen vermogensbelasting betalen? ik had gelezen dat dat onrechtmatig is.
vermogensbelasting is niet onrechtmatig, maar het moet wel gaan over een redelijk en haalbaar rendementquote:Op dinsdag 15 februari 2022 21:37 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
moet je nou wel of geen vermogensbelasting betalen? ik had gelezen dat dat onrechtmatig is.
voor pensioenfondsen gaat de Overheid uit van het rendement op een statslening, van - o,5 % ok, nou neem dat dan al belastbaar haalbaar rendementquote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:27 schreef LXIV het volgende:
Ik lees nu op het FD dat links tot 5% vermogensbelasting wil gaan heffen. Plus de inflatie van 6%, die veroorzaakt wordt door het bijdrukken van geld, betaal je dan effectief 11% belasting. Totaal irreëel om dat structureel als rendement te maken.
Maar is illegaal per EU wetgeving, dan eerst dus een Nexit.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 22:27 schreef LXIV het volgende:
Ik lees nu op het FD dat links tot 5% vermogensbelasting wil gaan heffen. Plus de inflatie van 6%, die veroorzaakt wordt door het bijdrukken van geld, betaal je dan effectief 11% belasting. Totaal irreëel om dat structureel als rendement te maken.
Nee het is alleen illegaal omdat ze het een rendementsheffing hebben genoemd. En dat rendement was er niet. In principe kunnen ze met de juiste omschrijving gewoon een vermogensbelasting van 50% invoeren. Dat is natuurlijk gechargeerd maar ik verwacht dat we nog wel eens heimwee zullen krijgen naar die box3 tarieven.quote:Op woensdag 16 februari 2022 06:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar is illegaal per EU wetgeving, dan eerst dus een Nexit.
Prima, als jij dan ook zelf het stuk snelweg bij jouw woonplaats onderhoudt?quote:Op vrijdag 4 februari 2022 21:51 schreef Bloemkool het volgende:
Wanneer stopt de gierigheid van de regering eens. 1x belasting betalen over een euro die je verdient zou voldoende moeten zijn. Niet ook nog btw, accijnzen, vermogensbelasting, erfbelasting, co2 belasting, enz enz.
In het vonnis lees je dat het recht op bezit leidend was voor de uitspraak. Cq maakt geen reet uit hoe het heet.quote:Op woensdag 16 februari 2022 08:00 schreef DIJK het volgende:
[..]
Nee het is alleen illegaal omdat ze het een rendementsheffing hebben genoemd. En dat rendement was er niet. In principe kunnen ze met de juiste omschrijving gewoon een vermogensbelasting van 50% invoeren. Dat is natuurlijk gechargeerd maar ik verwacht dat we nog wel eens heimwee zullen krijgen naar die box3 tarieven.
Wegenbelasting had ik niet genoemdquote:Op woensdag 16 februari 2022 08:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Prima, als jij dan ook zelf het stuk snelweg bij jouw woonplaats onderhoudt?
Dan lees je niet goed. In het arrest ( niet vonnis) staat dat op basis van de huidige wetgeving (rendementsheffing), het niet eerlijk is om mensen zonder rendement hetzelfde te belasten als met, alleen maar op basis van dat dat de heffing eenvoudiger maakt. Als de wetgeving anders was geweest (geen rendementsheffing maar een belasting op vermogen) was dat een heel ander verhaal geweest.quote:Op woensdag 16 februari 2022 08:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
In het vonnis lees je dat het recht op bezit leidend was voor de uitspraak. Cq maakt geen reet uit hoe het heet.
Ze willen tot 5 % vermogensbelasting en dan ook nog eens huurinkomsten belastenquote:Op woensdag 16 februari 2022 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik het voorstel van groen links zo lees dan is dat vooral gunstig voor ambtenaren met een degelijk pensioen bij het ABP. Ben je na 1965-1970 geboren en mag je al betalen voor alle Babyboomer voorzieningen, en je moet alle paar jaar van baan wisselen omdat het allemaal flexibel is geworden en je moet zelf voor je ouwe dag zorgen is dat genaaid worden. Mensen die hun hypotheek niet (geheel) aflossen wordt bevoordeeld, doe je dat wel wordt je gestraft.
Kortom, het plan van Groen Links is tegen vermogensopbouw. Ze zeggen heel royaal te zijn met hun 100.000 Euro, maar 100.000 Euro vermogen is niet veel als je zelf voor je pensioen moet zorgen.
De ironie is dat je in zo'n systeem echt alleen nog maar gaat krijgen dat iedereen met een beetje geld pandjesbaas gaat worden. Want dat is de enige plaats waar je nog een beetje rendement kan halen als arbeid, en daarmee werkgeverschap, zo enorm zwaar belast moet worden (je moet immers toch ergens de rijksuitgaven van financieren).quote:Op woensdag 16 februari 2022 08:01 schreef Zwansen het volgende:
[..]
25 % pensioenpremie , ieder jaar 7% rendement maken en de uitkeringen jaar op jaar niet verhogen , dat is pas diefstal van werkgeversquote:Op woensdag 16 februari 2022 09:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De ironie is dat je in zo'n systeem echt alleen nog maar gaat krijgen dat iedereen met een beetje geld pandjesbaas gaat worden. Want dat is de enige plaats waar je nog een beetje rendement kan halen als arbeid, en daarmee werkgeverschap, zo enorm zwaar belast moet worden (je moet immers toch ergens de rijksuitgaven van financieren).
Volgens zijn principe "1 keer betalen", zouden vermogenswinsten dan wel belast moeten worden. Over vermogenswinst heb je dan namelijk nog geen belasting betaald, enkel over het ingelegde geld.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De ironie is dat je in zo'n systeem echt alleen nog maar gaat krijgen dat iedereen met een beetje geld pandjesbaas gaat worden. Want dat is de enige plaats waar je nog een beetje rendement kan halen als arbeid, en daarmee werkgeverschap, zo enorm zwaar belast moet worden (je moet immers toch ergens de rijksuitgaven van financieren).
Mensen werken, verdienen geld en betalen inkomstenbelasting. Als ze al dat geld uitgeven, is er verder niks aan de hand. Maar besluiten ze zuinig te leven en hun geld te sparen, dan wordt dat afgestraft.quote:Op woensdag 16 februari 2022 08:01 schreef Zwansen het volgende:
beetje kletskoek allemaalquote:Op woensdag 16 februari 2022 10:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Mensen werken, verdienen geld en betalen inkomstenbelasting. Als ze al dat geld uitgeven, is er verder niks aan de hand. Maar besluiten ze zuinig te leven en hun geld te sparen, dan wordt dat afgestraft.
Kijk, als je meer geld verdient met investeren, dan mogen die verdiensten belast worden, m.i.
Als iemand auto rijdt, is wegenbelasting reëel, en dat mag w.m.b. middels rekening rijden en afhankelijk van het gewicht van je auto.
Maar geld sparen om later aan je kinderen te geven, zou niet belast moeten zijn, n.m.m.
Neem nu zonnepanelen...
Mensen investeren erin om het milieu te helpen, en om goedkoper uit te zijn. Als je nog meer investeert, maak je zelfs winst.
Vraag me af of die winst al belast is. Zo nee, gaat dat vast nog wel gebeuren.
¤21.559quote:Op woensdag 16 februari 2022 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
een drempel van 100.000 op erfbelasting voor kinderen
We kunnen dat arrest wel naar boven halen maar het stond scherp met "recht op bezit"quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:07 schreef DIJK het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed. In het arrest ( niet vonnis) staat dat op basis van de huidige wetgeving (rendementsheffing), het niet eerlijk is om mensen zonder rendement hetzelfde te belasten als met, alleen maar op basis van dat dat de heffing eenvoudiger maakt. Als de wetgeving anders was geweest (geen rendementsheffing maar een belasting op vermogen) was dat een heel ander verhaal geweest.
Nee.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
We kunnen dat arrest wel naar boven halen maar het stond scherp met "recht op bezit"
Dussehhhhhhhhh dat geldt evenzeer voor welk belastingpercentage boven de 100% van de "winst" dan ook.
Wijs het eens aan dan. Dat staat er gewoon niet in of er volgt een bijzin die aangeeft dat dat alleen in specifieke situaties geldt.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
We kunnen dat arrest wel naar boven halen maar het stond scherp met "recht op bezit"
Dussehhhhhhhhh dat geldt evenzeer voor welk belastingpercentage boven de 100% van de "winst" dan ook.
ncieel zekerheid op te bouwen zou beloond moeten worden.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je het rendement op vermogen als iets ziet dat belast moet worden, dan moet je precies dat doen. Jij koopt aandelen en verkoopt ze met X winst min Y inflatie dan betaal je daar Z belasting over.. Je krijgt X rente over je spaargeld, en bij meer inflatie dan rente is dat een negatief rendement en kan je dat aftrekken.
Dat zou veel eerlijker zijn dan zeggen je hebt X vermogen en dat moet bestraft worden.
Integendeel, vermogensopbouw om fina[quote]Op woensdag 16 februari 2022 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als je het rendement op vermogen als iets ziet dat belast moet worden, dan moet je precies dat doen. Jij koopt aandelen en verkoopt ze met X winst min Y inflatie dan betaal je daar Z belasting over.. Je krijgt X rente over je spaargeld, en bij meer inflatie dan rente is dat een negatief rendement en kan je dat aftrekken.
Dat zou veel eerlijker zijn dan zeggen je hebt X vermogen en dat moet bestraft worden.
Integendeel, vermogensopbouw om financieel zekerheid op te bouwen zou beloond moeten worden.
Het hele systeem in NL werkt zodanig, en dat gaat met deze plannen allemaal niet veranderen is dat mensen die niets sparen, alles opsouperen en nergens voor voorzieningen treffen, geen vermogen opbouwen, beloond worden en mensen die dat wel doen bestraft.
Geld in Pensioenfonds komt uit bruto loon, wordt belast bij uitbetaling.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:45 schreef michaelmoore het volgende:
vermogensopbouw via een pensioenfonds is ook belast, iedere inkomsten zijn belast
De meeste mensen kunnen nooit veel geld bij elkaar sparen doordat de ondernemers de prijzen van producten jaarlijks verhogen.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Integendeel, vermogensopbouw om financieel zekerheid op te bouwen zou beloond moeten worden.
Het hele systeem in NL werkt zodanig, en dat gaat met deze plannen allemaal niet veranderen is dat mensen die niets sparen, alles opsouperen en nergens voor voorzieningen treffen, geen vermogen opbouwen, beloond worden en mensen die dat wel doen bestraft.
De meeste mensen in jouw sociale netwerk bedoel jequote:Op woensdag 16 februari 2022 13:20 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste mensen kunnen nooit veel geld bij elkaar sparen doordat de ondernemers de prijzen van producten jaarlijks verhogen.
Precies dit.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ook.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De meeste mensen in jouw sociale netwerk bedoel je
Dit dient vooral ook degene die het herverdelen doen. Baantjes voor baasjes, overheidsdienaren die bezig zijn met de een te belasten en te controleren en de ander toe te kennen en te controleren. Die hebben systemen nodig, die iedere jaar weer op de wetgeving moeten worden aangepast, en mooie gebouwen om in te werken.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Precies dit.
Iets opbouwen en deels doorgeven aan je kinderen zou ook niet bestraft moeten worden. Nu bestraf je dit en beloon je mensen die alles verbrassen en hun kinderen dan ook al meteen aan het overheidsinfuus leggen.
Klopt.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit dient vooral ook degene die het herverdelen doen. Baantjes voor baasjes, overheidsdienaren die bezig zijn met de een te belasten en te controleren en de ander toe te kennen en te controleren. Die hebben systemen nodig, die iedere jaar weer op de wetgeving moeten worden aangepast, en mooie gebouwen om in te werken.
Wel eens op een ministerie of een ander overheidsgebouw geweest? Zo luxe zie je kantoren van bedrijven zelden.
Dit klinkt sympathiek maar werkt natuurlijk enorme vermogensongelijkheid in de hand. Ook die ouders hebben geprofiteerd van de algemene welvaart.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Precies dit.
Iets opbouwen en deels doorgeven aan je kinderen zou ook niet bestraft moeten worden. Nu bestraf je dit en beloon je mensen die alles verbrassen en hun kinderen dan ook al meteen aan het overheidsinfuus leggen.
Ik vind van niet. Je mag best in staat zijn je kinderen op weg te helpen. Als de schenk- en erfbelasting naar 99 procent, ben ik uiteraard meteen vertrokken.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dit klinkt sympathiek maar werkt natuurlijk enorme vermogensongelijkheid in de hand. Ook die ouders hebben geprofiteerd van de algemene welvaart.
Ik vind dat iedereen het op eigen houtje moet bolwerken. Erfbelasting en schenkbelasting mag naar de 99%. Elke cent die daar niet wordt betaald moet ergens anders weer bijgelegd worden.
Leuk voor familibedrijven, die moeten dan geliquideerd worden en de mensen op straat.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:36 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dit klinkt sympathiek maar werkt natuurlijk enorme vermogensongelijkheid in de hand. Ook die ouders hebben geprofiteerd van de algemene welvaart.
Ik vind dat iedereen het op eigen houtje moet bolwerken. Erfbelasting en schenkbelasting mag naar de 99%. Elke cent die daar niet wordt betaald moet ergens anders weer bijgelegd worden.
Als je alle subsidies, aftrekposten, toe en bijslagen afschaft, en die in lastenverlaging steekt, vervolgens al die mensen bij de overheid die bezig zijn met het toekennen, controleren en incasseren, alle computersystemen die daarvoor nodig zijn en de gebouwen waar ze zitten opheft dan kan je dat ook weer in lastenverlaging zetten.quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt.
Versimpeling en afbouwen van die geldverslindende rondpompmachine gaat nooit gebeuren. De mensen die dat zouden moeten regelen hebben alle belang bij het in stand houden ervan.
In Nederland hebben de ministeries de macht, de regering doet wat die aanraden en de kamer is met andere zaken bezig als de regering te controleren. Vooral in kippenhok spelen over allerlei relletjes in de media.quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
Tot nu toe ois de overheid onder de VVD alleen maar groter en groter geworden ,met steeds meeer geldstromen en steeds meer belangehebbenden zelfs semioverheden functioneren privaat commercieel met de hout verkoop uit de bossen aan biomassa centrales die op hun beurt in een monopolie warmte teveren aan de burger
Het hele toeslagcircus is toch echt door de naieve onwetenden in de kamer als geniaal idee gebracht en toegejuicht, zonder de doeners van het ministerievan belastingen te consulteren, en dezen durfden geen nee te zeggenquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Nederland hebben de ministeries de macht, de regering doet wat die aanraden en de kamer is met andere zaken bezig als de regering te controleren. Vooral in kippenhok spelen over allerlei relletjes in de media.
Ja, de belastingdienst werd gezien als de enige overheidsinstantie die goed functioneerde dus alle poep werd daar neergelegd. Belastingdienst was een belangrijke klant van een van mijn vorige werkgevers. Kan daar veel over vertellen, maar ja, dat mag niet.quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het hele toeslagcircus is toch echt door de naieve onwetenden in de kamer als geniaal idee gebracht en toegejuicht, zonder de doeners van het ministerievan belastingen te consulteren, en dezen durfden geen nee te zeggen
Alles afschaffen maar dan wel flinke steunpakketten voor de ondernemers?quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je alle subsidies, aftrekposten, toe en bijslagen afschaft, en die in lastenverlaging steekt, vervolgens al die mensen bij de overheid die bezig zijn met het toekennen, controleren en incasseren, alle computersystemen die daarvoor nodig zijn en de gebouwen waar ze zitten opheft dan kan je dat ook weer in lastenverlaging zetten.
Resultaat is dat alle anderen (behalve deze baantjesbaasjes) er op vooruit gaan, en flink ook.
Bijkomend voordeel is dat Fraude veel minder wordt omdat er weinig overblijft om mee te frauderen.
Lezen blijft moeilijkquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Alles afschaffen maar dan wel flinke steunpakketten voor de ondernemers?
Lezen blijft moeilijk, het staat er duidelijk.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Bedoel jij met alle anderen dan niet slechts de ondernemers?
Zo duidelijk ben jij niet , ondernemersvriend.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lezen blijft moeilijk, het staat er duidelijk.
Grappig.quote:Op donderdag 16 juni 2022 08:58 schreef Complotwappie het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)ng-betalen~be309809/
ABN, Rabo, ING en 'prominenten' 'willen' het nu ook, met daarbij een woontoeslag naast een huurtoeslag gezien ieder afhankelijk van de staat dient te zijn.
Dat is niet zo ingewikkeld, ze hebben het er al jaren overquote:Op donderdag 16 juni 2022 09:23 schreef raptorix het volgende:
Had dit al een klein jaar terug voorspeltd.
Wow, wat een visionair.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:23 schreef raptorix het volgende:
Had dit al een klein jaar terug voorspelt.
Waarom vind je het okay dat mensen bestraft worden voor kapitaal opbouw? We hebben het hier over gewone salarisverdieners, niet over de Pandjesprinsquote:Op donderdag 16 juni 2022 09:50 schreef Metro2005 het volgende:
Voor het belasten van de overwaarde bij verkoop is nog iets te zeggen als we het hebben over het verschil verkoopwaarde min aanschafprijs, niet over het deel dat je zelf hebt betaald. Dat geld krijg je immers daadwerkelijk in handen. Dat is een stuk beter dan dan dat je elk jaar belasting moet betalen over je fictieve overwaarde waardoor je belasting moet betalen over (inkomen uit) vermogen dat je helemaal niet hebt.
Drie grote banken die met het geld van belastingbetalers gered moesten worden omdat ze financieel zo incompetent waren.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:42 schreef Complotwappie het volgende:
Dit proefballontje wordt al sinds een jaar en nog wat opgegooid. Begon als een idee van IMF dacht ik, daarna ging dNB er mee aan de haal, toen de partijen in de OP van dit topic en nu dus de grote drie banken.
Je belast geen kapitaal, je belast inkomen. Bij verkoop ontvang je immers dat geld daadwerkelijk in handen. Ik heb daar op zich niet zo'n probleem mee. Waar ik héél veel moeite mee heb is het belasten van kapitaal waar je géén inkomen uit hebt zoals uit het huis waar je in woont, aandelen die je simpelweg aanhoudt en niet verkoopt etc.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom vind je het okay dat mensen bestraft worden voor kapitaal opbouw? We hebben het hier over gewone salarisverdieners, niet over de Pandjesprins
Dus én een hoger EWF én belasting in box 3 én afschaffing HRA? wtfquote:Op donderdag 16 juni 2022 08:58 schreef Complotwappie het volgende:
ABN, Rabo, ING en 'prominenten' 'willen' het nu ook, met daarbij een woontoeslag naast een huurtoeslag gezien ieder afhankelijk van de staat dient te zijn.
Houdt je dan ook even rekening met inflatie, veranderingen in de omgeving waardoor de buurt gewilder wordt en dus de woningwaarde stijgt of andere factoren?quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:50 schreef Metro2005 het volgende:
Voor het belasten van de overwaarde bij verkoop is nog iets te zeggen als we het hebben over het verschil verkoopwaarde min aanschafprijs, niet over het deel dat je zelf hebt betaald. Dat geld krijg je immers daadwerkelijk in handen. Dat is een stuk beter dan dan dat je elk jaar belasting moet betalen over je fictieve overwaarde waardoor je belasting moet betalen over (inkomen uit) vermogen dat je helemaal niet hebt.
Maar ook daar zitten haken en ogen aan.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:50 schreef Metro2005 het volgende:
Ja nee maar die laagste inkomens kunnen bij de genadige staat hun handen weer ophouden voor woontoeslag!quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
Dat is dus driedubbel betalen over hetzelfde. Iedereen die netjes afgelost heeft is dalijk gewoon de lul en iedereen die net rondkomt van een aow en klein pensioen in een afgelost huis heeft straks een probleem. Dit zou voor mij écht serieus een reden zijn om dit land te verlaten en druist voor 100% in tegen het eigendomsrecht. Zeker op zoiets cruciaals als je onderdak.
Ik denk dat dat in de praktijk geen issue gaat zijn. Stel van de 100.000 euro overwaarde gaat 30% naar belastingen dan heb je 30k minder te besteden. Dat probleem kent elke huizenbezitter dus zal de waarde van huizen ook iets dalen wat de belasting weer zal compenseren.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
Als je gaat belasten bij verkoop, is het niet zo interessant meer om te gaan verhuizen en vertraag je de doorstroming.
Klopt.quote:Op donderdag 16 juni 2022 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je belast geen kapitaal, je belast inkomen. Bij verkoop ontvang je immers dat geld daadwerkelijk in handen. Ik heb daar op zich niet zo'n probleem mee. Waar ik héél veel moeite mee heb is het belasten van kapitaal waar je géén inkomen uit hebt zoals uit het huis waar je in woont, aandelen die je simpelweg aanhoudt en niet verkoopt etc.
[..]
Dus én een hoger EWF én belasting in box 3 én afschaffing HRA? wtfCompleet van de pot gerukt.
Dat is dus driedubbel betalen over hetzelfde. Iedereen die netjes afgelost heeft is dalijk gewoon de lul en iedereen die net rondkomt van een aow en klein pensioen in een afgelost huis heeft straks een probleem. Dit zou voor mij écht serieus een reden zijn om dit land te verlaten en druist voor 100% in tegen het eigendomsrecht. Zeker op zoiets cruciaals als je onderdak.
Nee, kapitaalquote:Op donderdag 16 juni 2022 09:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je belast geen kapitaal, je belast inkomen. Bij verkoop ontvang je immers dat geld daadwerkelijk in handen. Ik heb daar op zich niet zo'n probleem mee. Waar ik héél veel moeite mee heb is het belasten van kapitaal waar je géén inkomen uit hebt zoals uit het huis waar je in woont, aandelen die je simpelweg aanhoudt en niet verkoopt etc.
Woning gekocht voor 200.000 en voor 80.000 aan verbouwingen, verkopen voor 300.000 en dan 30.000 belasting betalen? Want ook dat krijg je dan. Mag je de kosten voor een verbouwing er af trekken?quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat in de praktijk geen issue gaat zijn. Stel van de 100.000 euro overwaarde gaat 30% naar belastingen dan heb je 30k minder te besteden. Dat probleem kent elke huizenbezitter dus zal de waarde van huizen ook iets dalen wat de belasting weer zal compenseren.
Lees wel dat je uitstel mag aanvragen over die waardevermeerdering. Je moet dan wel nog betalen voor de gebruikswaarde. Maar dat uitstel vraagt wel dat je dan ergens rente over moet betalen. Dus om dat uitstel te activeren zal je alsnog een x bedrag moeten aftikken.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Woning gekocht voor 200.000 en voor 80.000 aan verbouwingen, verkopen voor 300.000 en dan 30.000 belasting betalen? Want ook dat krijg je dan. Mag je de kosten voor een verbouwing er af trekken?
¤30.000 aftikken is nogal wat. Je doet er wel erg makkelijk over.
quote:Dit kan
ervoor zorgen dat sommige huishoudens fors minder moeten gaan uitgeven of zelfs hun huis
moeten verkopen. Belastinguitstel kan dit voorkomen. Huishoudens die hiervoor kiezen, moeten
dan rente betalen over de uitgestelde belasting.
Dus aandelen die in waarde zijn gestegen vallen bij jou ook niet onder inkomen? Aparte redenatie.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, kapitaal
Het gaat alleen van niet liquide naar liquide. Daarmee is het nog geen inkomsten. Het is geen nieuw geld, het geld had je al, alleen was het niet cash maar vastgoed.
Ik zeg niet dat er geen haken en ogen aanzitten natuurlijk maar het is in elk geval eerlijk dan belasten op basis van een fictieve waarde over geld dat je niet in handen krijgt.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Woning gekocht voor 200.000 en voor 80.000 aan verbouwingen, verkopen voor 300.000 en dan 30.000 belasting betalen? Want ook dat krijg je dan. Mag je de kosten voor een verbouwing er af trekken?
¤30.000 aftikken is nogal wat. Je doet er wel erg makkelijk over.
Dat is winst, geen inkomen.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus aandelen die in waarde zijn gestegen vallen bij jou ook niet onder inkomen? Aparte redenatie.
Aandelen vallen niet onder inkomsten inderdaad, die vallen onder vermogen in box 3.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus aandelen die in waarde zijn gestegen vallen bij jou ook niet onder inkomen? Aparte redenatie.
[..]
Ik zeg niet dat er geen haken en ogen aanzitten natuurlijk maar het is in elk geval eerlijk dan belasten op basis van een fictieve waarde over geld dat je niet in handen krijgt.
In dit voorbeeld zou je dus rekening houdend met de belasting meer geld moeten vragen bij verkoop om nog winst te maken als het om een flipper gaat bv.
Gaat nooit gebeuren. De middengroep is te groot om aan te pakken. Dat zie je ook aan de steunpaketten waarbij de middengroep per se iets moet profiteren. Daarom willen de rechtse partijen per se generieke maatregelen vanwege electorale redenen.quote:Op donderdag 16 juni 2022 08:58 schreef Complotwappie het volgende:
Ik weet wel, als ik belasting moet betalen bij verkoop, dan verkoop ik niet.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:11 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
[..]
Ik zeg niet dat er geen haken en ogen aanzitten natuurlijk maar het is in elk geval eerlijk dan belasten op basis van een fictieve waarde over geld dat je niet in handen krijgt.
In dit voorbeeld zou je dus rekening houdend met de belasting meer geld moeten vragen bij verkoop om nog winst te maken als het om een flipper gaat bv.
Ik wil dat helemaal niet maar áls ze ergens je huis perse moeten belasten dan liever bij verkoop ipv terwijl je er woont en niet bij het geld kan waar je belasting over moet betalen.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar Metro, waarom wil je mensen die hun huis afgelost hebben fiscaal nog een keer pakken?
En als je de winst uitkeert aan jezelf, wat wordt het dan? Inkomen. Laten we hier verder geen semantische discussie van maken maar zoiets wordt gewoon gezien als inkomen alleen wordt het momenteel niet belast als inkomen (vanaf 2025 wel overigens).quote:
Ik verkoop meestal mijn woning omdat ik ergens anders wil gaan wonen, niet omdat ik nu zoveel heb aan de overwaarde. Het huis dat ik koop is immers net zo hard in prijs gestegen. Het enige moment dat je daadwerkelijk wat aan de overwaarde zou hebben is wanneer je gaat huren.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet wel, als ik belasting moet betalen bij verkoop, dan verkoop ik niet.
Belasting over overwaarde bij verkoop = huizenmarkt verder op slot.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik wil dat helemaal niet maar áls ze ergens je huis perse moeten belasten dan liever bij verkoop ipv terwijl je er woont en niet bij het geld kan waar je belasting over moet betalen.
[..]
En als je de winst uitkeert aan jezelf, wat wordt het dan? Inkomen. Laten we hier verder geen semantische discussie van maken maar zoiets wordt gewoon gezien als inkomen alleen wordt het momenteel niet belast als inkomen (vanaf 2025 wel overigens).
Ik denk alleen dalende huizenprijzen. Maargoed, ik ben sowieso tegen dat hele extra belasten van kapitaal. Alleen áls ze het dan doen, dan op daadwerkelijk gerealiseerde winst en niet op fictieve onzin op geld waar je niet eens bij kan.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Belasting over overwaarde bij verkoop = huizenmarkt verder op slot.
is geen semantische discussie, is een fiscale. En als je aandelen bezit die je verkoopt wordt dat niet belast zoals inkomsten uit arbeid worden belast.quote:Op donderdag 16 juni 2022 10:17 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik wil dat helemaal niet maar áls ze ergens je huis perse moeten belasten dan liever bij verkoop ipv terwijl je er woont en niet bij het geld kan waar je belasting over moet betalen.
[..]
En als je de winst uitkeert aan jezelf, wat wordt het dan? Inkomen. Laten we hier verder geen semantische discussie van maken maar zoiets wordt gewoon gezien als inkomen alleen wordt het momenteel niet belast als inkomen (vanaf 2025 wel overigens).
[..]
Ik verkoop meestal mijn woning omdat ik ergens anders wil gaan wonen, niet omdat ik nu zoveel heb aan de overwaarde. Het huis dat ik koop is immers net zo hard in prijs gestegen. Het enige moment dat je daadwerkelijk wat aan de overwaarde zou hebben is wanneer je gaat huren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |