-------------------------------quote:De Hef wordt ontmanteld voor megajacht van rijkste man ter wereld
Toen de iconische Koningshavenbrug, beter bekend bij Rotterdammers als 'De Hef', in 2017 na een grootschalige renovatie weer in elkaar werd gezet, beloofde de gemeente Rotterdam dat het bouwwerk nooit meer gedemonteerd zou worden. Op die belofte lijkt de gemeente nu terug te komen. De CEO van Amazon, Jeff Bezos, wil namelijk dat het middenstuk wordt weggehaald om zijn gigantische jacht er doorheen te laten varen.
De Hef is een iconisch stukje geschiedenis in Rotterdam. De brug, getypeerd door zijn groene kleur en stalen constructie, staat symbool voor het industriële verleden van de stad. Oorspronkelijk stamt hij uit 1878. In die jaren deed hij dienst als draaibrug, maar na meerdere opstoppingen en aanvaringen werd besloten de brug te vervangen door een hefbrug.
Sinds de opening in 1927 speelt de brug, een ontwerp van ingenieur Pieter Joosting (1867-1942), een centrale rol in de stadsgeschiedenis. Het was deze brug waarvan Lou Vlasblom in 1933 zijn wereldberoemde recordbrekende duik maakte. Het was ook deze brug waarvan twee weken later Jan Tabbernee zijn dood tegemoet sprong, in een vruchteloze poging om Vlasblom te evenaren.
De Koningshavenbrug raakte op 14 mei 1940 zwaar beschadigd tijdens het bombardement van Rotterdam. Daarna werd het als een van de eerste bouwwerken van de stad in ere hersteld, tijdens de wederopbouw.
In 1993 verloor de brug zijn functie als oeververbinding voor het treinverkeer tussen Breda en Rotterdam, door de komst van de Willemsspoortunnel. Een plan om De Hef te slopen ondervond zó veel weerstand van Rotterdammers dat daarvan werd afgezien. Sindsdien is de brug een Rijksmonument.
In al die jaren is er aan De Hef weinig veranderd, al verloor het icoon in 2014 wel de loopbrug tussen de twee torens. Deze kwam ook na het herstel in 2017 niet terug. Dat zou de laatste keer zijn geweest dat de brug uit elkaar ging, beloofde de gemeente aan de stad. Maar amper vijf jaar na het herstel van de brug liggen er wéér demonteringsplannen op tafel. Hoe kan dat?
Met geld kan alles
Om die vraag te beantwoorden, moeten we Rotterdam verlaten voor Alblasserdam én Amerika. Het zit namelijk zo: de rijkste man ter wereld, Jeff Bezos, heeft jachtbouwbedrijf Oceanco te Alblasserdam opdracht gegeven om een gigantische plezierjacht voor hem te bouwen. Het schip, een driemaster, wordt zó groot dat hij niet met masten en al onder De Hef door kan. En dat terwijl de brug een vrije doorvaarhoogte van liefst veertig meter heeft.
Zodoende heeft de scheepsbouwer de gemeente Rotterdam benaderd met het verzoek om de brug tijdelijk te ontmantelen, zodat het schip eronderdoor kan. De scheepsbouwer en Jeff Bezos vergoeden de kosten, maar dan moeten de Rotterdammers het wel even zonder hun geliefde Hef stellen. De gemeente blijkt bereid dat verzoek in te willigen, tot grote ergernis en verbazing van Ton Wesselink van het Historisch Genootschap Roterodamum. "Werkgelegenheid is belangrijk, maar er zijn grenzen aan wat je kan en mag doen met ons erfgoed."
Een kwestie van pragmatiek
Projectleider Marcel Walravens is binnen de gemeente hét aanspreekpunt wat betreft Hef-gerelateerde zaken. Hij was innig betrokken bij de renovatie tussen 2014 en 2017, en zal er ook bij dit project op toezien dat alles volgens plan verloopt.
Dat de gemeente tóch overstag is gegaan en heeft ingestemd met het verzoek van de scheepsbouwer, is volgens Walravens een simpele kwestie van pragmatiek. "Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen."
Het is volgens Walravens niet praktisch om het schip gedeeltelijk af te bouwen, door De Hef sturen, en vervolgens ergens anders af te bouwen. "Als jij een grote klus ergens uitvoert, wil je wel dat al je gereedschap op die plek ligt. Anders moet je constant heen en weer. Daarnaast gaat het hier om zo'n groot project, dat er nagenoeg geen locaties zijn waar dit werk afgemaakt kan worden."
In de afweging om De Hef tijdelijk te ontmantelen heeft de gemeente ook naar de economische belangen voor de regio gekeken. "Vanuit economisch perspectief en behoud van de werkgelegenheid vindt de gemeente dit een heel belangrijk project", zegt Walravens. "Daarnaast is Rotterdam ook uitgeroepen tot de maritieme hoofdstad van Europa. De scheepsbouw en bedrijvigheid binnen die sector zijn dus een belangrijke pijler voor de gemeente."
De Hef is een Rijksmonument, wat inhoudt dat de brug niet zomaar veranderd mag worden. En het (tijdelijk) weghalen van het middenstuk wordt door menigeen als een verandering gezien. Walravens ziet dit echter niet als een verandering, maar als 'onderhoud', omdat de brug niet wordt aangepast - hij wordt volgens Walravens immers gewoon nadat het schip is gepasseerd in ere hersteld. Voor de verbouwing is echter wel een vergunning nodig, die is inmiddels al aangevraagd.
Dat de gemeente ooit een belofte heeft gedaan om De Hef nooit meer aan te tasten, ligt volgens Walravens dan ook wat genuanceerder. 'Zeg nooit nooit. Ik zie het als zo efficiënt mogelijk omgaan met de middelen die je hebt.'
Twee weken
Dat de brug dus toch uit elkaar gaat staat vast. Wat nog niet bekend is, is het hoe en wanneer deze ontmanteld zal worden. De gemeente heeft de ambitie om het middenstuk slechts één dag te verwijderen. Anders dan in 2014 komt de Hef nu dus niet 2,5 jaar in Schiedam te liggen. "De horizon is nu dat het ergens in de zomer gebeurt", zegt Walravens.
"Zoals de plannen er nu uitzien zal de voorbereiding ongeveer een week duren. Er zitten veel kabels aan De Hef, en zodra je de eerste weghaalt werkt hij al niet meer. Na die week halen we het middenstuk eruit, en met een beetje geluk komt het dan een dag later weer terug. Daarna zal er nog een week nodig zijn om alles weer goed vast te zetten."
Voor het weghalen van het middenstuk wordt een derde partij ingeschakeld. Dat bedrijf moet de komende periode plannen inleveren bij de gemeente, die vervolgens beoordeeld worden. "We doen het dus niet zelf, maar we houden wel de vinger aan de pols. Indirect zou je kunnen zeggen dat de regie toch bij de gemeente ligt", zegt Walravens.
In 2014 en 2017 werd kraan- en bokbedrijf Bonn & Mees ingeschakeld om het val uit De Hef te halen.
https://www.rijnmond.nl/n(...)jkste-man-ter-wereld
Als je openingspost had gelezen had je al een antwoord op je vraag.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef bleiblei het volgende:
Gaat om dit bootje trouwens:
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Dat staat in het artikelquote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Ik vermoed dat hij de kosten een seconde later weer heeft terug verdiendquote:Op woensdag 2 februari 2022 09:34 schreef bleiblei het volgende:
Wat boeit dat nou, laat die man lekker krom liggen voor het demonteren. Dan stroomt er weer wat geld terug naar de bv Nederland.
Maar zal wel weer niet zo gaan want een hielenlikkende ambtenaar zal zich gevleid voelen en het cadeau doen ten koste van de belastingbetaler.
Edit: oh wacht, bezos en oceanco betalen. Helaas beperken ze het wel tot de onkosten. Maar goed, het is in ieder geval iets.
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.quote:Dat de gemeente tóch overstag is gegaan en heeft ingestemd met het verzoek van de scheepsbouwer, is volgens Walravens een simpele kwestie van pragmatiek. "Het gaat hier hoofdzakelijk om de passage van een schip met hoge masten door De Hef. Bij de Koninginnebrug kunnen we op een knop drukken, en dan gaat hij open. Dat kan hier niet, omdat De Hef een maximale hoogte heeft. Het enige alternatief is dan om het middenstuk eruit te halen."
Het heeft ook symbolische waarde natuurlijk. Ik stel voor dat alle Rotterdammers moeten knielen op de kade als die boot voorbij komt. Tornado of niet, en als ze moeten plassen dan doen ze maar een luier om. Streng handhaven en dan staat wingewest Nederland er internationaal weer fraai op.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:42 schreef borbit het volgende:
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.
Dat is het beste alternatief. Ik roep al jaren, ook IRL dat niet alle aanvragen bij bedrijven een opdracht hoeven te worden. Bedrijven kunnen ook opdrachten weigeren als er niet genoeg mankracht is of als iets fysiek niet kan, zoals hier.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.
Het staat Oceanco verder natuurlijk vrij om een werf op de Maasvlakte te openen.
Alles wat stroom kost is vervuilend.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:57 schreef LXIV het volgende:
Het is wel hoogwaardige en niet vervuilende werkgelegenheid
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nee, het enige alternatief is om geen werk aan te nemen waarvan je weet dat het niet door de doorgang past.
Het staat Oceanco verder natuurlijk vrij om een werf op de Maasvlakte te openen.
Blijkbaar kan Oceanco dit fysiek wel, waarom dan weigeren?quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is het beste alternatief. Ik roep al jaren, ook IRL dat niet alle aanvragen bij bedrijven een opdracht hoeven te worden. Bedrijven kunnen ook opdrachten weigeren als er niet genoeg mankracht is of als iets fysiek niet kan, zoals hier.
Opdrachten weigeren kan geen kwaad.
Maar anderen welquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.
Dat mag, we hoeven het niet altijd eens te zijn gelukkigquote:
Klopt en daar moet ook naar geluisterd worden.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat mag, we hoeven het niet altijd eens te zijn gelukkig
Het past wel een beetje bij de huidige maatschappij. Hij laat wel zien hoe groot hij denkt dat zijn piemel is. Iedereen moet dut ook weten, vandaar deze actie die ook in de media komt.quote:
Zo te zien heeft hij er 3 😁quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het past wel een beetje bij de huidige maatschappij. Hij laat wel zien hoe groot hij denkt dat zijn piemel is.
Naar wie? Naar de mensen die het geen probleem vinden of naar de mensen die het wel een probleem vinden?quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt en daar moet ook naar geluisterd worden.
Nederland afgunstlandquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Pino112 het volgende:
Boeiend, dit gebeurt zo vaak.
Dom gezeur
Omdat die boot niet wegkan zonder ingrijpende midellen die alleen maar laten zie hie machtig, sterk en inposant de klant is dat zelfs rijksmonumenten ervoor gesloopt mogen worden als de klant het wilt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:07 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Blijkbaar kan Oceanco dit fysiek wel, waarom dan weigeren?
Als je het er al niet mee eens bent zou je je op de gemeente moeten richten die deze mogelijkheid biedt, niet op Oceanco die dit project qua mankracht en fysiek gewoon aankan.
Naar beidenquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Naar wie? Naar de mensen die het geen probleem vinden of naar de mensen die het wel een probleem vinden?
Klopt hier werd ook een monument laatst gesloopt voor een nieuw pand van een bedrijf die later besloot weg te gaan ...quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:13 schreef Pino112 het volgende:
Boeiend, dit gebeurt zo vaak.
Dom gezeur
Er wordt niets gesloopt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat die boot niet wegkan zonder ingrijpende midellen die alleen maar laten zie hie machtig, sterk en inposant de klant is dat zelfs rijksmonumenten ervoor gesloopt mogen worden als de klant het wilt.
Aan machtsvertoon hoef je geen podium te geven. Ik zou als ik in het bestuur van die stad zou zitten nee stemmen als ervoor gekozen moet worden.
Een nieuwe werf zal voordeliger voor Oceanco zijn dan tientallen keren die brug demonteren. Het blijft namelijk niet bij die ene keer.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.
Dat is een businesscase die ze vast meenemenquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een nieuwe werf zal voordeliger voor Oceanco zijn dan tientallen keren die brug demonteren. Het blijft namelijk niet bij die ene keer.
Klopt maar het wordt wel vervelend als nooit iemand naar he luistert of als de beleidmaker gewoonweg niet luistert en doet alsof je een domme tokkie bent want er komt iemand aan die zijn piemel wil laten zien.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er wordt niets gesloopt.
Ik heb ook wel eens ergens last van waar anderen weer voordeel van hebben, luistert ook niemand naar (en terecht).
Ook de overlast?quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is een businesscase die ze vast meenemen
Al vermoed ik dat ze alles doorberekenen aan Bezos.
Kan je kwantificeren, geen idee hoe de gemeente daarmee om gaat.quote:
Ik heb wel een vermoedenquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Kan je kwantificeren, geen idee hoe de gemeente daarmee om gaat.
Niet mee eensquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar het wordt wel vervelend als nooit iemand naar he luistert of als de beleidmaker gewoonweg niet luistert en doet alsof je een domme tokkie bent want er komt iemand aan die zijn piemel wil laten zien.
Oceanco maakt vooral motorjachten, die zijn minder hoog.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een nieuwe werf zal voordeliger voor Oceanco zijn dan tientallen keren die brug demonteren. Het blijft namelijk niet bij die ene keer.
De Black Pearl die eerder gepost werd kostte zo'n 175 miljoen euro. Die van Bezos is 20 meter langer dus je kan er waarschijnlijk wel 50 miljoen bij optellen.quote:
Sowquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
De Black Pearl die eerder gepost werd kostte zo'n 175 miljoen euro. Die van Bezos is 20 meter langer dus je kan er waarschijnlijk wel 50 miljoen bij optellen.
Wel iets meer hoor, 500 miljoen: https://www.architecturaldigest.com/story/bezos-mega-yachtquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:23 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
De Black Pearl die eerder gepost werd kostte zo'n 175 miljoen euro. Die van Bezos is 20 meter langer dus je kan er waarschijnlijk wel 50 miljoen bij optellen.
Is nog een stuk duurder dan ik dacht.quote:
En hij heeft blijkbaar ook nog een tweede boot voor zijn personeel besteld.quote:De Daily Mail meldt dat Bezos naar verluidt ¤ 430 miljoen euro mag neertellen voor zijn nieuwe vaartuig. Pittig bedragje wel, al is het voor Bezos wisselgeld, die op het moment van schrijven volgens Forbes goed is voor zo'n ¤ 166 miljard euro.
quote:Hij had dan ook geld genoeg om er een tweede boot bij te bestellen, waar ruimte is voor de helikopter en om wat personeel onder te brengen. Dat bootje komt dan weer bij Damen Shipyards vandaan, uit Gorinchem.
Goedemorgenquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Is nog een stuk duurder dan ik dacht.
[..]
En hij heeft blijkbaar ook nog een tweede boot voor zijn personeel besteld.
[..]![]()
Terecht ook. Hoe wil je ooit op 172 meter lengte personeel opbergen? Daar is echt de ruimte niet voor hoorquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Is nog een stuk duurder dan ik dacht.
[..]
En hij heeft blijkbaar ook nog een tweede boot voor zijn personeel besteld.
[..]![]()
Support vessel zie je ook zo vaak.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:26 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Is nog een stuk duurder dan ik dacht.
[..]
En hij heeft blijkbaar ook nog een tweede boot voor zijn personeel besteld.
[..]![]()
https://www.quotenet.nl/l(...)n-hollandse-wateren/
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:42 schreef borbit het volgende:
[..]
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Zoek eens even op arbeidsomstandigheden bij Amazonquote:Op woensdag 2 februari 2022 10:28 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Support vessel zie je ook zo vaak.
En hij zorgt wel dat honderden mensen gewoon een baan hebben hè.
Die zouden ook wel werk hebben ergens anders als amazon er niet zou zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:28 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Support vessel zie je ook zo vaak.
En hij zorgt wel dat honderden mensen gewoon een baan hebben hè.
quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:41 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik hoop dat z’n boot tegen een ijsberg vaart
Is dat de befaamde trickle down economics?quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:28 schreef Pino112 het volgende:
[..]
En hij zorgt wel dat honderden mensen gewoon een baan hebben hè.
nou ik denk wel dat musk er problemen mee heeft om voor bezos bootje te betalen.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar het past wel door de doorgang als die gedemonteerd is. En aangezien Musk/Oceanco daar voor betalen zie ik geen issue.
was laatst toch ook al zo'n boot die ergens niet onderdoor kon.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een nieuwe werf zal voordeliger voor Oceanco zijn dan tientallen keren die brug demonteren. Het blijft namelijk niet bij die ene keer.
Al die rijkelui ook, ik hou het niet meer bijquote:Op woensdag 2 februari 2022 11:39 schreef fubaaar22 het volgende:
[..]
nou ik denk wel dat musk er problemen mee heeft om voor bezos bootje te betalen.
Natuurlijk. Maar het bouwen van die jachten is heel veel ambachtelijk werk, wat hoogwaardig is en relatief weinig vervuilend.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Alles wat stroom kost is vervuilend.
Precies. En zo een oude brug netjes (de)monteren is dat ook. Pure winst voor de BV Nederland.quote:Op woensdag 2 februari 2022 11:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar het bouwen van die jachten is heel veel ambachtelijk werk, wat hoogwaardig is en relatief weinig vervuilend.
De klant betaalt Oceanco sturt gewoon een Tikkie naar Bezos.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:16 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een nieuwe werf zal voordeliger voor Oceanco zijn dan tientallen keren die brug demonteren. Het blijft namelijk niet bij die ene keer.
Het kan fysiek prima. Dat blijkt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is het beste alternatief. Ik roep al jaren, ook IRL dat niet alle aanvragen bij bedrijven een opdracht hoeven te worden. Bedrijven kunnen ook opdrachten weigeren als er niet genoeg mankracht is of als iets fysiek niet kan, zoals hier.
Opdrachten weigeren kan geen kwaad.
Dat gaat het niet. De Black Pearl is uit 2017 zoals in de link staat.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef bleiblei het volgende:
Gaat om dit bootje trouwens:
Niet echt mijn smaak, maar goed. Het ding wordt ook niet voor mij gebouwd.
Ohquote:Op woensdag 2 februari 2022 12:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat gaat het niet. De Black Pearl is uit 2017 zoals in de link staat.
De boot van Bezos word nu gebouwd. Dus die kan nog niet varen.
Jouw internetverbruik kost ook stroom en is ook vervuilend. Gaarne per direct mee stoppen dus.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Alles wat stroom kost is vervuilend.
Het bedrijf en het aantal masten klopt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 12:25 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ohiets te snel gegoogled dan.
Deze is het:
https://www.boatinternati(...)ceanco-sailing-yacht
De Y721 (toffe naam wel)
Hear hearquote:Op woensdag 2 februari 2022 12:24 schreef Het_Bokje het volgende:
Oh jeej, er moet werk verricht worden waar we aan kunnen verdienen. Tis niet alsof er een stukkie kutbos bedreigd word ofzo...
Bezos blij, Oceanco blij, Bonn &Mees blij.(als ze de klus krijgen)
En De Hef krijgt een 'gratis' inspectie, prima toch? Of zijn ze bang dat ie uit mekaar dondert als je m meer dan 2 keer uit elkaar haalt (IKEA-techniek zeg maar)
Deze masten hebben geen verstaging volgens mij en lopen tot aan de bodem. (waar een zilveren munt onder hoort te liggen) Lijkt me ook dat die masten er uit te hijsen zijn. Maar goed, als die Bezos het allemaal betaalt met die brug vind ik het best. Mag ook wel weer een voetgangers-/loopbrug worden ipv 'm altijd omhoog te hebben staan zoals in de tweede wereldoorlog.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:27 schreef Perrin het volgende:
Op zich prima maar hoe kan het dat een brug ontmantelen minder werk is dan de masten er pas later op monteren (of beter nog: ze zo maken dat je ze kunt strijken).
Lijkt me ook wel praktisch voor de klant dat hij af en toe onder een brug door kan varen met zijn peperdure bootje.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:47 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Deze masten hebben geen verstaging volgens mij en lopen tot aan de bodem. (waar een munt onder hoort te liggen) Lijkt me ook dat die masten er uit te hijsen zijn. Maar goed, als die Bezos het allemaal betaalt met die brug vind ik het best. Mag ook wel weer een voetgangers-/loopbrug worden ipv 'm altijd omhoog te hebben staan zoals in de tweede wereldoorlog.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verstaging
Ach, sommige mensen zijn zo rijk dat ze het omdraaien. Demonteer die brug maar.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel praktisch voor de klant dat hij af en toe onder een brug door kan varen met zijn peperdure bootje.
Rondom Monaco zijn geen bruggen.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel praktisch voor de klant dat hij af en toe onder een brug door kan varen met zijn peperdure bootje.
Met zo'n episch jacht moet je natuurlijk minstens eenmaal de wereld rond varen en niet enkel lafjes eenmaal per jaar een lang weekend voor de kust van Monaco dobberen als een geankerde partybunker.quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:21 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Rondom Monaco zijn geen bruggen.
Voor het geval een van de rijkste mensen ter wereld een van de grootste zeilschepen bij je bestelt?quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:28 schreef Nober het volgende:
Waarom gaan die schepenbouwers niet op logischere plekken zitten met hun bedrijf?
Geschiedenis, ze zitten er al een poosje. Voor nieuwe bedrijven is bestaande infrastructuur interessant, en je kunt zelfs heel grote jachten nog via kanalen transporteren. Hoeveel Bezossen zijn er nu eenmaal in de wereld vs hoeveel met 1-10 miljard? Voor die laatsten kun je nog best boten bouwen en transporteren zonder al te veel moeite.quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:28 schreef Nober het volgende:
Waarom gaan die schepenbouwers niet op logischere plekken zitten met hun bedrijf?
Dit soort jachten worden hier wel vaker gemaakt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor het geval een van de rijkste mensen ter wereld een van de grootste zeilschepen bij je bestelt?
Dan heb je wel echt een winnaarsmentaliteit als je al met die gedachte je nieuwe bedrijf begint.
Die masten zijn zeer waarschijnlijk integraal onderdeel van de boot. Zo te zien zonder tuien dus moet dat wel erg stevig in de structuur van de boot vast zitten.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:30 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.
Dit inderdaad. Op het terrein van Huisman in Schiedam staat een prima kraan voor zo'n klus.
Eigen foto![]()
[ afbeelding ]
Dit is een echt foto? Het lijkt wel alsof die mobiele kraan er met photoshop ingeplakt is.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:30 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Kan mij amper voorstellen dat het zoveel meer werk is om de masten eraf te halen en later weer terug te zetten. Dan een brug te demonteren. Laat staan dat die brug demonteren veel meer overlast geeft.
Dit inderdaad. Op het terrein van Huisman in Schiedam staat een prima kraan voor zo'n klus.
Eigen foto![]()
[ afbeelding ]
De meeste grote jachten zijn eigenlijk helemaal geen jachten maar hele grote motorboten. De zeiljachten kunnen wel onder zo'n hefbrug door. Maar dit is een heel groot zeiljacht, met hele hoge masten dus. .quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:28 schreef Nober het volgende:
Waarom gaan die schepenbouwers niet op logischere plekken zitten met hun bedrijf?
Dat een brug eruit ligt voor onderhoud vind ik prima. Maar dat ik om moet rijden omdat Jeff erlangs moet vind ik niet oké. Dan regelt ie het maar anders met de masten van z'n bootje.quote:Op woensdag 2 februari 2022 18:19 schreef Van_Poppel het volgende:
De beste man besteedt hier een half miljard euro en betaalt deze ontmanteling zelf…snap dus echt niet wat het probleem is.
Die brug is al 30 jaar niet meer in gebruikquote:Op woensdag 2 februari 2022 18:21 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat een brug eruit ligt voor onderhoud vind ik prima. Maar dat ik om moet rijden omdat Jeff erlangs moet vind ik niet oké. Dan regelt ie het maar anders met de masten van z'n bootje.
Het gaat om het principequote:Op woensdag 2 februari 2022 18:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die brug is al 30 jaar niet meer in gebruik
En hoe kom je met zo'n vaartuig precies van Alblasserdam naar Schiedam zonder voorbij De Hef te gaan?quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:30 schreef Makrelis het volgende:
Dit inderdaad. Op het terrein van Huisman in Schiedam staat een prima kraan voor zo'n klus.
Eigen foto![]()
[ afbeelding ]
De Hef is een spoorbrug, helder licht. Dus tenzij je machinist bent is er geen sprake van omrijden. En zelfs dan niet omdat de spoorlijn al een paar decennia door een tunnel loopt en de brug allang niet meer in gebruik is.quote:Op woensdag 2 februari 2022 18:21 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat een brug eruit ligt voor onderhoud vind ik prima. Maar dat ik om moet rijden omdat Jeff erlangs moet vind ik niet oké. Dan regelt ie het maar anders met de masten van z'n bootje.
Kan hij ook, want het is een heftbrug. Hij kan echter niet ver genoeg omhoog voor betreffend vaartuig.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:53 schreef TigerXtrm het volgende:
Het hele punt van zo'n brug is toch dat ie omhoog kan?
Hoe verdient de gemeente hier precies aan? Of iemand bij de gemeente?quote:Op woensdag 2 februari 2022 12:22 schreef Cockwhale het volgende:
Iemand van de gemeente heeft hier lekker aan verdiend.
Mensen die nog raar opkijken dat geld boven alles gesteld wordt
Of je leest je ff in over betreffende brug..quote:Op woensdag 2 februari 2022 18:21 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat een brug eruit ligt voor onderhoud vind ik prima. Maar dat ik om moet rijden omdat Jeff erlangs moet vind ik niet oké. Dan regelt ie het maar anders met de masten van z'n bootje.
De brouwersdam gaat ook zo nu en dan dicht omdat een paar mensen een deuntje spelen. Dat is dan even 130 km omrijden als je er die dag langs wilt. Waar maak je je druk om?quote:Op woensdag 2 februari 2022 18:21 schreef borbit het volgende:
[..]
Dat een brug eruit ligt voor onderhoud vind ik prima. Maar dat ik om moet rijden omdat Jeff erlangs moet vind ik niet oké. Dan regelt ie het maar anders met de masten van z'n bootje.
Als Bezos net zo onbetrouwbaar is als Trump, dan blijven wij zelf met de kosten zitten.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Niet legaal iig.quote:Op woensdag 2 februari 2022 19:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe verdient de gemeente hier precies aan? Of iemand bij de gemeente?
Dit ja. Laat jouw collega-Rotterdammers er maar voor werken, hoef jij minder gemeentebelasting te betalen hoor!quote:Op woensdag 2 februari 2022 23:20 schreef Fleischmeister het volgende:
Ik zou zeggen, laat ome Jeff naast de te maken kosten voor de operatie ook de gemeentebelasting van alle Rotterdammers een jaartje betalen, dan mag van mij die brug wel even weg voor die kutpraam. Heb ik er ook nog wat aan.
Zeg, we hebben nog meer dammen en bruggen hier hoor.quote:Op woensdag 2 februari 2022 20:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De brouwersdam gaat ook zo nu en dan dicht omdat een paar mensen een deuntje spelen. Dat is dan even 130 km omrijden als je er die dag langs wilt. Waar maak je je druk om?
Afgunst en onderbuikjequote:Op woensdag 2 februari 2022 18:19 schreef Van_Poppel het volgende:
De beste man besteedt hier een half miljard euro en betaalt deze ontmanteling zelf…snap dus echt niet wat het probleem is.
Waarom zou je daar in hemelsnaam recht op moeten hebbenquote:Op woensdag 2 februari 2022 23:20 schreef Fleischmeister het volgende:
Ik zou zeggen, laat ome Jeff naast de te maken kosten voor de operatie ook de gemeentebelasting van alle Rotterdammers een jaartje betalen, dan mag van mij die brug wel even weg voor die kutpraam. Heb ik er ook nog wat aan.
Een factor twee overdrijven is normaal toch op FOK!. Het is dus serieus 65 km om dat ik daar op een avond aan de ene kant van de dam stond en mn tentje aan de andere kant. Maar goed, dat is wel erg off topic. De Hef is dus een hoopje staal zonder verdere functie waar mensen zich druk om maken dat je er niet overheen zou kunnen lopen op één dag.quote:Op woensdag 2 februari 2022 23:30 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Zeg, we hebben nog meer dammen en bruggen hier hoor.
Je kunt er niet eens overheen lopen aangezien de Hef altijd omhoog staat afgezien van onderhoudsredenen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 08:33 schreef qajariaq het volgende:
waar mensen zich druk om maken dat je er niet overheen zou kunnen lopen op één dag.
Afgunst, waarschijnlijk. Dit is echt een non-probleem. Als je toevallig een weekje in Centerparcs was in de tijd dat die boot langskwam had je er nooit wat van gemerkt.quote:Op woensdag 2 februari 2022 18:19 schreef Van_Poppel het volgende:
De beste man besteedt hier een half miljard euro en betaalt deze ontmanteling zelf…snap dus echt niet wat het probleem is.
https://nos.nl/index.php/(...)og-geen-gelopen-racequote:Volgens Aboutaleb is er nog niet eens een vergunning aangevraagd en is het dus ook niet mogelijk om al te beslissen over het verzoek.
Wanneer je denkt dat De Hef een "hoopje staal zonder verdere functie" is dan heb je toch behoorlijk wat gemist.quote:Op donderdag 3 februari 2022 08:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een factor twee overdrijven is normaal toch op FOK!. Het is dus serieus 65 km om dat ik daar op een avond aan de ene kant van de dam stond en mn tentje aan de andere kant. Maar goed, dat is wel erg off topic. De Hef is dus een hoopje staal zonder verdere functie waar mensen zich druk om maken dat je er niet overheen zou kunnen lopen op één dag.
Als het goed gaat betaald hij gewoon de hele operatie. Daar is nooit discussie over geweest.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 09:20 schreef SpecialK het volgende:
Ok maar wat is dus nu het financiele verhaal?
Want zelfs als Bezos er dus nu "slechts" voor zorgt dat we vervroegd en wellicht door haast duurder onderhoud moeten plegen lijkt mij dat een vorm van subsidie voor de rijken.
Snap ik, zonder meer waar. Maar dat voeren van die schuimbekken is soms erg verleidelijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 08:51 schreef Bakermat het volgende:
Niet dat ikzal schuimbekken omdat hij tijdelijk gedemonteerd moet worden maar dat stadsiconen bij veel mensen emotie oproepen is evident. Zeker in de maritieme bruggen- en havenstad Rotterdam waar ze uberhaupt amper nog iets vooroorlogs hebben staan.
Tja als er een hoop geld is dan kan die ambtelijke molen ineens wel snel werken natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 08:41 schreef De_Hertog het volgende:
Plottwist
[..]
https://nos.nl/index.php/(...)og-geen-gelopen-race
Zo hee, daar zal Bezos van wakker liggen.quote:Op donderdag 3 februari 2022 22:46 schreef NightDancert het volgende:
https://www.dehavenloods.(...)RNzTxntcqgt87RJfKTlI
Tokkietown goes tokkie
Punt is dus dat de vergunning nog niet is verleend, want hij is nog niet eens aangevraagd. Is dus nog helemaal niet zeker dat die brug uit elkaar gaat.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 09:58 schreef kree het volgende:
[..]
Tja als er een hoop geld is dan kan die ambtelijke molen ineens wel snel werken natuurlijk.
Gaat ie betalen wat het kost of gaan we er ook aan verdienen? We hebben handige handen wel op andere plekken nodig namelijk.quote:Op woensdag 2 februari 2022 09:40 schreef thedeedster het volgende:
De vraag is natuurlijk; wie gaat dat betalen? Als het Bezos is, dan zie ik geen probleem.
Voor dit formaat vind ik de lompheid heel erg meevallen. Het is geen Wally maar ik heb genoeg kleinere super(zeil)jachten gezien die een stuk lomper zijn.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 22:36 schreef tjoptjop het volgende:
Eind goed, al goed. Uiteindelijk is de boot zonder masten verder getransporteerd alwaar op een andere werf de masten erop zijn gezet
Beetje te lomp en groot naar mijn smaak, maar wat een vakmanschap
Met lomp bedoel ik ook vooral het formaat. Is imho eigenlijk gewoon te groot om wat esthetisch te maken. Wat dat betreft hebben ze er nog best wat aardigs van gemaakt, mee eensquote:Op donderdag 11 augustus 2022 23:59 schreef recursief het volgende:
[..]
Voor dit formaat vind ik de lompheid heel erg meevallen. Het is geen Wally maar ik heb genoeg kleinere super(zeil)jachten gezien die een stuk lomper zijn
Die muziek is pas lomp, die boot vind ik wel mooi maar niet mijn ding. Iets te groot voor het Slotermeer.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 22:36 schreef tjoptjop het volgende:
Eind goed, al goed. Uiteindelijk is de boot zonder masten verder getransporteerd alwaar op een andere werf de masten erop zijn gezet
Beetje te lomp en groot naar mijn smaak, maar wat een vakmanschap
Dat is toch wel echt een prachtige mooie boot zegquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 00:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Met lomp bedoel ik ook vooral het formaat. Is imho eigenlijk gewoon te groot om wat esthetisch te maken. Wat dat betreft hebben ze er nog best wat aardigs van gemaakt, mee eens
Er zit een wereld van verschil tussen iets als Hetairos, wat met 200 voet ook al een gigantisch jacht is, en dit ding.
[ afbeelding ]
Het is denk ik het verschil tussen een motorjacht met zeilen versus een echt zeiljacht.
Die zijn inderdaad typerend voot een zeilschip.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 15:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik vind die 3 fallus symbolen weer typerend
Zeker, Nederlands ontwerp, compleet in carbon gebouwd.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat is toch wel echt een prachtige mooie boot zeg
[ afbeelding ]
Neejoh, was pure PR. Doorgaans worden bij dat soort dingen de masten pas gemonteerd op een punt dat ze niet meer onder bruggen door hoeven. En heel Rotterdam haptequote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:28 schreef mvdejong het volgende:
Mooi zo, laat onze Hef met rust. Voor Rotterdammers is dat het echte symbool voor de stad, de Euromast is een phallus voor toeristen.
Mijn grootste probleem met deze hele situatie was dat de werf eerst de boot ging bouwen, en toen ging zeuren dat hij niet weg kon. Ze hadden ook van tevoren met de gemeente kunnen overleggen over de eventuele doorgang, nu leek het een beetje teveel op chantage.
Alleen is die boot op de foto nu net niet het jacht van Bezos maar de twee master van ene Otto Hapel.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 17:45 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zeker, Nederlands ontwerp, compleet in carbon gebouwd.
En nog een Nederlandse ontwerper die zulke dingen ontwerp
Ja Hetairos, daar hadden we het ook overquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 18:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Alleen is die boot op de foto nu net niet het jacht van Bezos maar de twee master van ene Otto Hapel.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |