------------------------quote:Als het kind ‘stop’ zegt gaan ouders vaak door met kietelen, maar daarmee overschrijd je hun grens
In de wekelijkse podcast en column Zij zegt kijkt AD-columnist Debby Gerritsen vanuit een vrouwelijk perspectief naar het nieuws van de afgelopen week. Wat viel op? Hierover praat ze met een vast panel van vrouwelijke experts. Deze week is seksuoloog drs. Nynke Nijman te gast om te praten over seksueel grensoverschrijdend gedrag: ‘We moeten het hebben over consent.’ Luister mee!
Na een week #MeToo-discussies is de hamvraag: hoe nu verder? ‘Protect your daughters, educate your sons’, wordt veel geroepen de laatste weken. Dat klinkt goed, maar hoe doen we dat? Hierover gaat AD-columnist Debby Gerritsen in gesprek met seksuoloog drs. Nynke Nijman. Want wanneer is iets grensoverschrijdend gedrag, en wat is consent?
,,Ga er nooit van uit dat een ander zit te wachten op jouw aanraking”, zegt Nijman over grenzen leren kennen en aangeven. Een open deur, zo lijkt het. Maar daarover wordt nog te makkelijk gedacht. ,,Consent is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. We moeten onze kinderen beter leren dat als ze iets willen, ze dat moeten vragen.”
Ook is het van belang dat we kinderen leren zelf grenzen aan te geven, en dat daar ook naar geluisterd wordt. ,,Heel veel ouders kietelen hun kinderen. Maar als het kind ‘stop’ zegt, gaan ze vaak door. Daarmee overschrijd je een grens”, aldus Nijman.
Over lichamelijke autonomie en seksualiteit zegt ze: ,,Ouders vinden het vaak spannend, maar seksuele ontwikkeling begint al bij de geboorte. Open praten over seksualiteit is heel nuttig, want uit onderzoek weten we dat een kind met een goede seksuele opvoeding en ontwikkeling veel beter grenzen kan aangeven bij zichzelf, en beter grenzen herkent bij een ander.” Luister mee!
https://www.ad.nl/opinie/(...)-hun-grens~af8a8c2f/
Kietelaar gespot.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 21:44 schreef Nattekat het volgende:
Dit soort figuren horen zich niet voort te planten. Gelukkig doen ze dat meestal ook niet.
Eens, ik had (en heb) er een grafhekel aan.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 21:26 schreef Starhopper het volgende:
[..]
------------------------
Ik heb daar ook trauma's van. Ik vond kietelen ook nooit leuk. En dan straf krijgen als ik na het kietelen een stomp in het gezicht gaf![]()
![]()
![]()
Tuurlijk. Maar als je stop zegt is het stop.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 21:51 schreef Red_85 het volgende:
Dus?
Alsof niemand stoeit met zn/haar pa? Moet je maar accepteren. Okkenootjes zijn minder leuk.
WTFquote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:45 schreef Geerd het volgende:
@:puzziepie hoe is het met jouw kietelaar?
Mijn god, wat kan die meid dingen uit het verband trekken. Hier iemand die frustraties over heeft gehouden van te weinig lichamelijk contact met de ouders.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 21:26 schreef Starhopper het volgende:
,,Ga er nooit van uit dat een ander zit te wachten op jouw aanraking”, zegt Nijman over grenzen leren kennen en aangeven.
Nu te laat, niemand wil nog.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:27 schreef Marsenal het volgende:
Deze vrouw is in haar leven te weinig aangeraakt
Ik werd er als kind juist hysterisch van, janken, krijsen, alles. Ik vond kietelen echt afschuwelijk. Gelukkig voor mij dat ik ouders had die zagen dat ik het écht niet leuk vond en dit dus ook niet meer bij mij deden. Heb nog steeds een hekel aan kietelen trouwens, degene die mij kietelt terwijl ik zeg 'niet doen' kan een trap op z'n bakkes verwachten.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 22:44 schreef YoungDriller het volgende:
Jeetje. Voor mij als kind was dat juist het hele leuke eraan. Dat is tegelijk spannend en leuk. Want je loopt het risico met donderjagen om 'doodgekieteld' te worden waar je snakt naar adem en tegelijkertijd tranen van het lachen hebt en een soort van een kinderlijke manier van een 'adrenaline rush' krijgt. Hoe vaak oogt een kind bang of verdrietig na een 'kieteldood'.
Opzouten met die woke engnekkerij
Er is een behoorlijk verschil tussen hysterisch worden en ''hi hi hi hahaha stop dat hi hi hi kietelt''quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:33 schreef Watnleven het volgende:
[..]
Ik werd er als kind juist hysterisch van, janken, krijsen, alles. Ik vond kietelen echt afschuwelijk. Gelukkig voor mij dat ik ouders had die zagen dat ik het écht niet leuk vond en dit dus ook niet meer bij mij deden. Heb nog steeds een hekel aan kietelen trouwens, degene die mij kietelt terwijl ik zeg 'niet doen' kan een trap op z'n bakkes verwachten.
Niet ieder kind vind het leuk en spannend. En daar gaat het dus om, dat je als ouder zijnde stopt als je kind laat merken dat hij/zij het niet leuk vind.
De meeste kinderen zullen het leuk vinden, maar sommigen ook niet. Luister naar je kind, dat is belangrijk.
Dat is absoluut waar.quote:Op vrijdag 28 januari 2022 23:44 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Er is een behoorlijk verschil tussen hysterisch worden en ''hi hi hi hahaha stop dat hi hi hi kietelt''
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |