Al behoorlijk rijtje dit seizoen:quote:
Jesper Hospes.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:34 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Al behoorlijk rijtje dit seizoen:
Jorien ter Mors
Lotte van Beek
Ireen Wüst
Sven Kramer
Ronald Mulder
Mis ik nog iemand?
https://nos.nl/artikel/24(...)ar-is-het-nooit-saaiquote:Haperende pistolen, kapotte ijsmachines en frustraties: in Hamar is het nooit saai
Hoe dieper oud-schaatser Jochem Uytdehaage in zijn geheugen graaft, hoe meer hij zich verbaast. "O ja, ook dát gebeurde toen."
Een haperend startpistool, openstaande deuren, een botsing en een vingertje op de mond naar het Noorse publiek. De rijke schaatshistorie van het Vikingskipet in Hamar, vanaf donderdag decor van de WK sprint en WK allround, zit naast talloze hoogtepunten ook vol opmerkelijke incidenten.
De wet van Murphy is soms niet ver weg. Wat mis kán gaan, gaat ook mis.
Chaos bij EK allround in 2006
"Echt een bizar weekend", concludeert Uytdehaage als hij alle gebeurtenissen van ruim zestien jaar geleden terughaalt. Nog voordat hij een meter heeft gereden, beginnen de problemen al. Met Gianni Romme moet Uytdehaage maar liefst vier keer naar de startlijn. Keer op keer weigert het startpistool.
"En dan had je ook het gedoe met de nieuwe Nike-pakken", vervolgt de Europees kampioen van 2005. "Zeven van de acht Nederlanders zeiden na de 500 meter: huh, ik dacht dat ik veel harder reed!"
Later blijkt, zo weet ook oud-schaatser Carl Verheijen, dat op de nieuwe pakken de stof ter hoogte van de onderbenen andersom was genaaid. "En juist daar heb je de meeste frontale weerstand."
Uytdehaage: "Gelukkig hadden we de oude pakken ook nog bij ons. Daarin hebben we de vijf kilometer toen gereden."
Water op het ijs
Maar die vijf kilometer wordt niet zoals gepland op zaterdag afgewerkt. De koelinstallatie in de hal krijgt kuren: op het ijs liggen ineens plasjes water. "We zouden misschien uitwijken naar een andere baan of het toernooi pas maandag afmaken", zegt Verheijen, "maar uiteindelijk hebben we op zondag drie afstanden gereden."
Die vijf kilometer verloopt zonder incidenten, maar op de 1.500 meter is het weer raak. De uitpuffende Verheijen knalt na zijn race vol in de rug van Uytdehaage, die al klaarstaat voor de volgende rit.
"Het was echt een extreem toernooi", zegt Verheijen. "Ik was kapot en opeens staat Jochem in de baan. Dat was niet handig van de scheidsrechter. En Jochem heeft ook niet achterom gekeken."
Uytdehaage loopt bij die botsing een blessure op, maar hij rijdt het toernooi uit om voor Nederland startplekken voor de WK allround veilig te stellen. Met een scheur in zijn knieband. "Dat had ik nooit moeten doen. Ik reed met pijnstillers, dus ik heb nooit gevoeld wat er kapot is gegaan. Later zei bondscoach Ab Krook: als ik de beelden eerder had gezien, had ik je nooit meer laten rijden."
WK allround 2004
Twee jaar daarvoor verliepen de wereldkampioenschappen in Hamar voor Uytdehaage al even dramatisch.
Uytdehaage zit niet goed in het toernooi. Na zijn vijf kilometer ziet hij tijdens het uitrijden op de binnenste baan Verheijen langskomen tijdens diens race. Uytdehaage versnelt en blijft naast en vlak voor Verheijen rijden. Als een soort gangmaker.
"Hij benadeelde mij behoorlijk", blikt Verheijen terug. "Ik reed de twee rondjes voordat hij naast me kwam in 30,2. Ook de ronde waarin hij voor mij stayerde, reed ik 30,2. Als ik daar een tiende harder had gereden, hadden ze me gediskwalificeerd vanwege het voordeel. Terwijl het eigenlijk helemaal niet hielp."
Die diskwalificatie krijgt Uytdehaage zelf wel aan zijn broek. "Ik was gefrustreerd, maar ik had nooit de bedoeling de wedstrijd te beïnvloeden. Wat ik het ergste vond, is dat Derek Parra daarna naar me toe kwam: ben je een valsspeler? Daar heb ik echt wel even last van gehad. Dat je weer onder de schaatsers komt en je wordt aangekeken alsof je de boel hebt belazerd."
Open deur in 2000
In de eerste dagen van 2000 heeft Rintje Ritsma juist het gevoel dat hij wordt belazerd. Ritsma is op weg naar zijn zesde Europese titel als zijn rondetijden op de tien kilometer ineens oplopen. "Waarom voel ik zo veel koude lucht en waarom wordt het zo zwaar om door de lucht heen te komen?", vraagt hij zich af.
Ritsma ziet in zijn ooghoeken dat ergens in de hal een deur open staat. Hij roept iets naar coach Geert Kuiper, die een arts van de ploeg bij de deur laat posten om te voorkomen dat het weer gebeurt.
"Ik heb er vijf, zes ronden last van gehad. Later zeiden de Noren: 'Ritsma heeft het altijd zo warm, dus we dachten: we zetten de deuren even open'. Daar geloofde ik niets van natuurlijk."
Vingertje van Kramer
Ook in 2009 lijken de Noren een Nederlandse favoriet te willen dwarsbomen. Terwijl Sven Kramer zich opmaakt voor de 500 meter besluit de wedstrijdleiding een gleuf in het ijs te repareren. Schade die al een paar ritten zichtbaar was. De wachttijd loopt op tot negentien minuten en vergt het uiterste van de concentratie van Kramer.
In het iets te hard naar achteren duwen van een stoel, een kleine handbeweging, verstopt hij alle woede. "Je mag van hem een tijd van 36,3 tot 36,5 verwachten, dat is normaal", zegt commentator Frank Snoeks. "Alles wat hij daarboven rijdt, is de averij opgelopen door dit oponthoud." Kramer klokt 36,34. "Fenomenaal", oordeelt Snoeks.
Later die middag zet de 22-jarige Kramer op de vijf kilometer alle frustratie om in een wereldrecord voor laaglandbanen: 6.09,74.
Slechts twee keer zou hij daarna op zeeniveau nog sneller zijn op zijn favoriete afstand. Alleszeggend in de eerste seconden na zijn rit: de vuist die hij balt, de kreet die hij slaakt naar zijn coaches en het vingertje op de mond richting het Noorse publiek.
"Ik had er zo de smoor in door die ijsreparatie, die echt niet zo lang hoefde te duren, echt weer typisch Noors. Ik zei al tegen Gerard: we zijn weer in Noorwegen", uit Kramer zijn frustratie na zijn rit ook verbaal nog maar eens.
Toch fan van Hamar
Ondanks al die grote en kleinere incidenten blijft Hamar voor Uytdehaage, Verheijen en Ritsma een bijzondere plek. "Het is een beetje een haat-liefdeverhouding, maar ik kwam er altijd graag", zegt Uytdehaage.
Verheijen: "Ik mocht als neo-senior voor het eerst vliegen; dat was mijn eerste ervaring met het legendarische Hamar. En daar mocht ik voor het eerst een pak met 'Nederland' erop aan."
Schaatspak?! Veil je olympische medailles als het je menens is.quote:Naast het sportieve aspect van de WK heeft Schouten ook oog voor de oorlog in Oekraïne. "Ik denk dat het iedereen bezighoudt. Ik word er eigenlijk gewoon een beetje boos van."
Daarom besloot Schouten haar boosheid om te zetten in daden. "Ik wilde eigenlijk samen met Team Zaanlander voor Giro 555 rijden. Dus het logo van Zaanlander van m'n pak af en Giro 555 erop. Dat gaat helaas niet door, want er was te weinig tijd om dat te realiseren."
"Maar ik wil wel graag mijn schaatspak, waarin ik dit weekend rijd, gaan veilen voor het goede doel."
https://nos.nl/collectie/(...)atspak-voor-oekraine
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvallende-transferquote:Jorrit Bergsma staat positief tegenover opvallende transfer
HEERENVEEN - Jorrit Bergsma is in gesprek met Jumbo-Visma en zegt een overstap naar de geel-zwarte brigade van coach Jac Orie serieus te overwegen. Het zou een opmerkelijke transfer zijn, aangezien de 36-jarige Fries al meer dan tien jaar samenwerkt met Jillert Anema. Bovendien zijn beide teams als water en vuur.
„Er ligt een bod klaar”, zegt Bergsma, die zelf niet wil ingaan op de naam van de ploeg die hem wil inlijven. „Ik ga de komende week ook nog met mijn huidige team praten en dan gaan we zien wat voor mij de juiste weg is. Ik heb dit seizoen goede wedstrijden laten zien, het is voor mij sowieso nog niet klaar. Misschien is dit wel een mooi moment om eens te gaan rondkijken bij een ander team.”
De ervaren schaatser baalt mede van het feit dat hij van zijn huidige Team Zaanlander nog geen aanbieding heeft ontvangen. „Ik had gehoopt dat ze eerder met me om de tafel zouden gaan”, bekent Bergsma, die in zijn loopbaan al olympisch goud en diverse wereldtitels veroverde. „Het is steeds stil geweest, dus ik weet ook niet hoe zij er precies in staan. Maar het is wel laat, mijn contract loopt bijna af. Ik ben blij dat er een andere ploeg op de deur heeft geklopt. Bij Jillert weet ik wat ik heb en ik rijd al vele jaren goed onder hem, maar dat wil niet zeggen dat een overstap naar een ander team me geen nieuwe boost kan geven.”
Enerverende weken
Jumbo-Visma heeft ook een marathonploeg. Aangezien Bergsma het langebaanschaatsen combineert met marathonschaatsen, lijkt het op voorhand een prima stap. In financieel opzicht zal hij er ook vrijwel zeker (flink) op vooruit gaan. Hoe groot hij de kans acht dat hij vertrekt? Bergsma: „Nou, ik sta nu wel echt op een splitsing.”
De actie van Jumbo-Visma om het gesprek met Bergsma aan te gaan, is logisch verklaarbaar. Hun kopman Sven Kramer hangt zijn schaatsen aan de wilgen, en Patrick Roest overweegt de ploeg van Orie in te ruilen voor het Reggeborgh van coach Gerard van Velde. Zo bekeken staan er enerverende weken op het programma in Nederland schaatsland.
Bijzonder toch weer om dit zo via de media te spelen. Ik zou er als Team Zaandam ook wel gelijk klaar mee zijn dan.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 18:21 schreef Mansjester het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)-opvallende-transfer
Ja als hij zelf geen aanbod doet lijkt het me wel duidelijk??quote:Op zondag 13 maart 2022 09:50 schreef borisz het volgende:
Jillert heeft in de Leeuwarder Courant zelf gezegd dat er een aanbod ligt van Orie en dat hij afwacht wat Jorrit gaat doen.
mwah, het is meer dat ik ze niet bij elkaar vindt passen qua filosofie van het schaatsen.quote:Op zondag 13 maart 2022 09:26 schreef TheVulture het volgende:
Ik snap niet zo goed wat Jumbo met een bejaarde Bergsma zou moeten, investeer gewoon in talent
Dat hebben ze geprobeerd met Snellink en Slotegraaf, maar het wil nog niet echt vlotten tot nu toe. Hoewel het voor Snellink een kwestie van tijd is volgens mij, die zat er dit jaar al dicht bij.quote:Op zondag 13 maart 2022 09:26 schreef TheVulture het volgende:
Ik snap niet zo goed wat Jumbo met een bejaarde Bergsma zou moeten, investeer gewoon in talent
Al is het maar om Jillert te sarrenquote:Op zondag 13 maart 2022 22:06 schreef rubbereend het volgende:
Opmerkelijk ook omdat Kramer dus mee aan de knoppen zit bij de ploeg straks en een vinger in de pap gehad zal hebben bij deze aanbieding
Minder gegiechel aan tafelquote:
Ze gaat de F1 doen bij de NOS. Ik kijk nu even snel Humberto terug.quote:
Ik denk dat precies 1% via de NOS dat zal gaan bekijken, dus prima.quote:Op maandag 14 maart 2022 08:23 schreef borisz het volgende:
[..]
Ze gaat de F1 doen bij de NOS. Ik kijk nu even snel Humberto terug.
Nuis had dan ook een keer een massastart kunnen rijden, maar hij is natuurlijk bij geen enkele wedstrijd geweest en heeft 0 uren gemaakt voor de massastart. Dan is Kramer nog een beter idee, die had tenminste wat marathonervaring.quote:Op maandag 14 maart 2022 07:23 schreef Pino112 het volgende:
https://www.schaatsen.nl/(...)start-van-de-spelen/
Afgelopen zomer is bondscoach Jan Coopmans twee keer bij mij thuis op de koffie geweest. Ik moest de mass start gaan rijden. Daar wilden ze mij voor aanwijzen. Jorrit Bergsma vond het goed. Daarna heb ik nooit meer wat gehoord. Ik heb daar een raar gevoel over.
Verder wel goed artikel, Nuis heeft wel prima ideeen.
Coopkneus kan er echt helemaal niks van, wordt nog maar weer een keer bevestigd.
Ik snap ook niet hoe F1 je hoofdfocus kan zijn binnen de NOS. En al helemaal niet dat je schaatsen ervoor moet laten vallen terwijl het maar een maandje overlapt met F1 ofzo.quote:Op maandag 14 maart 2022 08:53 schreef franklop het volgende:
[..]
Ik denk dat precies 1% via de NOS dat zal gaan bekijken, dus prima.
Volgens mij gaat de NOS nu wel meer focussen op de F1.quote:Op maandag 14 maart 2022 09:56 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe F1 je hoofdfocus kan zijn binnen de NOS. En al helemaal niet dat je schaatsen ervoor moet laten vallen terwijl het maar een maandje overlapt met F1 ofzo.
Op hetzelfde niveau als Eredivisievoetbal?quote:Op maandag 14 maart 2022 10:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgens mij gaat de NOS nu wel meer focussen op de F1.
Moet je wel gevraagd worden door de bondscoach en daar heeft die dus nooit meer wat van gehoord.quote:Op maandag 14 maart 2022 09:26 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Nuis had dan ook een keer een massastart kunnen rijden, maar hij is natuurlijk bij geen enkele wedstrijd geweest en heeft 0 uren gemaakt voor de massastart. Dan is Kramer nog een beter idee, die had tenminste wat marathonervaring.
Er zijn gewoon nationale MS-wedstrijden waar iedereen juist kan oefenen er ervaring op kan doen, zodat het niet direct op het hoogste toneel is. Oa Bosker heeft daar wel eens gereden, Hoolwerf rijdt die ook. Kjeld Nuis natuurlijk niet, want Kjeld Nuis doet niets en klaagt achteraf dat hij niet geselecteerd is.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Moet je wel gevraagd worden door de bondscoach en daar heeft die dus nooit meer wat van gehoord.
Geen idee eigenlijk wat hun exacte plannen zijn, ik ga waarschijnlijk toch niet kijken, ze mogen volgens mij langere samenvattingen uitzenden (en de Zandvoort GP live).quote:Op maandag 14 maart 2022 10:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Op hetzelfde niveau als Eredivisievoetbal?
quote:Op maandag 14 maart 2022 10:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ze hebben Zandvoort gekocht voor het open net en hebben hetzelfde uitgebreide samenvatting pakket als Ziggo en gaan in race weekenden een los F1 programma maken op de zondag van 5 tot 6 uur op NPO1.quote:Op maandag 14 maart 2022 10:07 schreef Felagund het volgende:
[..]
Volgens mij gaat de NOS nu wel meer focussen op de F1.
quote:Op maandag 14 maart 2022 09:56 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe F1 je hoofdfocus kan zijn binnen de NOS. En al helemaal niet dat je schaatsen ervoor moet laten vallen terwijl het maar een maandje overlapt met F1 ofzo.
Als ze het dan op locatie buiten de studio gaan bespreken dan kunnen ze het zelfs Geen Studio, Geen Sport noemen!quote:Op maandag 14 maart 2022 11:18 schreef EinarBoe het volgende:
Studio Sport gaat zich richten op de F1? Dan zou ik de naam aanpassen in Studio GeenSport.
Dacht dat het net zo'n promotie was als Snoeks. Die ging weg bij schaatsen om zich op CL te richten, dat precies dat jaar naar de commerciëlen gingquote:Op maandag 14 maart 2022 10:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
https://www.mediacourant.(...)en-verweij-nare-man/quote:Frank Evenblij heeft enorme hekel aan Koen Verweij: ‘Nare man’
Frank Evenblij heeft een enorme hekel aan oud-schaatser Koen Verweij. De presentator heeft namelijk een enorm nare ervaring met hem meegemaakt. “Nee, ik vind het geen aardige man.”
Zoveel werk is het toch niet om meerdere sporten te doen. Ronald van Dam bewijst dat welquote:Op maandag 14 maart 2022 12:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wtf![]()
Schaatsen moet gewoon lekker knus met Dione (en Mart enzo) zijn
Ja, maar dat is nou niet echt een geweldig voorbeeldquote:Op maandag 14 maart 2022 18:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zoveel werk is het toch niet om meerdere sporten te doen. Ronald van Dam bewijst dat wel
klopt. Maar zoveel werk is de F1 nou ook weer niet dat je het schaatsen er voor moet laten vallenquote:Op maandag 14 maart 2022 19:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, maar dat is nou niet echt een geweldig voorbeeld
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |