Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
Ja, en sowieso is er een verschuiving gaande van bezit naar andere vormen van betaling voor gebruik, niet alleen in de mobiliteitssector.quote:Op donderdag 25 januari 2024 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.
Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
Inderdaad. Ooit zal het er wel van komen, maar voor veel mensen tast het opgeven van hun eigen auto hun gevoel van autonomie/vrijheid aan. Of dat terecht is of niet maakt niet uit, hele generaties zien dat zo en die mentaliteit veranderen gaat lang duren. En voordat mensen die mentaliteit gaan veranderen, moeten eerst bewezen alle praktische problemen opgelost gaan worden. En die praktische problemen zijn echt niet alleen technisch van aard, wat je vaak nog kan versnellen door er meer geld tegenaan te gooien, maar ook de regelgeving en infrastructuur die er voor nodig is. Dat gaat echt niet in de komende vijf jaar geregeld zijn.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.quote:Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.quote:Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.quote:Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:42 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
Inderdaad, als ik zou willen zou ik voor mijn gezin van 5 ook 5 auto's neer kunnen zetten, er zijn in mijn straat zelfs op de drukste momenten altijd minsten 15 parkeerplaatsen leeg. En dan te bedenken dat mijn buren een rijschool hebben, met 4 auto's op 2 bewoners.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:36 schreef j669 het volgende:
[..]
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezitquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.
Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit
Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden (waarbij nog wel opgemerkt moet worden dat de overheid eerst ook goedkeuring zal moeten geven).quote:Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Hoe een schoen in een arm veranderde.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat). En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.
In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.
Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.
[..]
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden.
Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.
Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.
[ afbeelding ]
Er bestaan rugzakkenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Heel leuk die deel auto's.
Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.
Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...
Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.quote:Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 laat toch wel zien dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat).
Als Tesla een auto 10 tot 15 uur per dag kan uitbaten ipv 23 uur per dag stilstaan dan is dat een heel ander verdienmodel.quote:En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.
Wel als je voor de Waymo oplossing gaat. Maar ook Lidar wordt snel goedkoper momenteel.quote:100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaarquote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 toont aan dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.
Dit is wel een zijsprong, maar goed. Ik heb nog geen caravan, maar ze zijn te koop voor 5-7000 euro, gaan dan nog makkelijk 10 jaar mee. Mijn ouders betalen 175 euro per jaar voor stalling. Zo duur is het allemaal niet, veel goedkoper dan hotels iig. Maar voorlopig ga ik nog met de tent: 700 euro aanschafwaarde, kan makkelijk 15 jaar mee en ligt gewoon in de garage.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Dat artikel gaat uit van "sensoren en radar", wat Tesla dus niet heeft.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar
Artikel uit 2019. Tesla had toen nog niet eens een publieke Bèta, inmiddels rijden er honderdduizenden Tesla eigenaren met FSD Bèta.quote:Of gewoon onbetaalbaar: https://www.autovisie.nl/(...)ar-door-hoge-kosten/
Uiteraard worden de onderzoekskosten hoger, dat is inherent aan het opschalen.quote:De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er bestaan rugzakken
Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.
Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.
[..]
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.
Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Je kan natuurlijk ook denken in verschillende tarieven.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?
Zie hierboven.quote:En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".
Ik heb natuurlijk ook niet alle antwoorden maar waar een markt voor is, zal een oplossing komen, denk ik dan.quote:Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.
Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.
En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.
Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.
Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.
Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.
Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
Hoewel offtopic (het gaat om autonoom rijden), denk ik dat in het noorden van Europa (Frankrijk meegerekend) de verkoop van EV's in 2027 al hoger ligt dan die van ICE, simpelweg omdat EV's in rap tempo goedkoper worden.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |