abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212171237
quote:
2s.gif Op donderdag 25 januari 2024 22:43 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk niet dat iemand denkt dat autobezit echt "afgeschaft" gaat worden. Net zo min als het bezit van paarden is afgeschaft. Toch waren er in 1880 heel wat meer mensen met een paard dan nu.
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
  vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:26 #194
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212173440
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2024 23:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik ook niet. De titel van het topic is natuurlijk ook om de discussie uit te lokken.

Maar autonoom rijden kan in bepaalde gebieden zeker wel een goede vervanger zijn van (of aanvulling op) een auto of het OV.
Ja, en sowieso is er een verschuiving gaande van bezit naar andere vormen van betaling voor gebruik, niet alleen in de mobiliteitssector.

Maar dat gezegd hebbend, de algehele sfeer rondom autonoom rijden was een aantal jaar geleden wel een stuk positiever dan het nu is. Tien jaar geleden was er een erg optimistische instelling dat het "binnen 5 jaar" toch wel een erg grote vlucht zou moeten gaan nemen. Inmiddels is denk ik wel gebleken dat het wat langer dan dat gaat duren.

Ik zie de impact van autonoom rijden in de komende vijf jaar ook nog niet erg significant worden eerlijk gezegd. De ontwikkelingen gaan ongetwijfeld door en uiteindelijk zal er wellicht iets ontstaan dat daadwerkelijk werkt voor de gewone man, maar op dit moment is het meer een stip op de horizon dan iets dat daadwerkelijk breed beschikbaar komt binnen afzienbare tijd.

Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
pi_212174695
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 januari 2024 09:56 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het woord "nabij" een controversiëler woord in de topictitel is dan "het einde van het autobezit".
Inderdaad. Ooit zal het er wel van komen, maar voor veel mensen tast het opgeven van hun eigen auto hun gevoel van autonomie/vrijheid aan. Of dat terecht is of niet maakt niet uit, hele generaties zien dat zo en die mentaliteit veranderen gaat lang duren. En voordat mensen die mentaliteit gaan veranderen, moeten eerst bewezen alle praktische problemen opgelost gaan worden. En die praktische problemen zijn echt niet alleen technisch van aard, wat je vaak nog kan versnellen door er meer geld tegenaan te gooien, maar ook de regelgeving en infrastructuur die er voor nodig is. Dat gaat echt niet in de komende vijf jaar geregeld zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_212259768
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.

Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.

Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.

Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212273513
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2024 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
er is een grote vraag naar kleine autos. Na de succesvolle Aygo/C1/107 en Citigo/Up/Mii komt er geen opvolger meer.
Daardoor is de Kia Picanto nu de hekkensluiter.
In Nederland is die vraag er ja, in de meeste andere landen (ook binnen Europa) zie je A-segment auto's toch echt een heel stuk minder rijden en worden er zeker geen lange afstanden mee gereden. En eigenlijk is dat best jammer. De microauto's die nu in opkomst lijken te zijn, zijn daarvoor imo geen alternatief.
Miata is always the answer
pi_212274603
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken.
De verworven vrijheid is meer dat je kan gaan en staan waar je wilt, niet zozeer het bezit van die auto. Hoewel het als rijdend schuurtje ook best wel handig is.

Die TV is bij mij de deur uit, met een pc en beamer kan ik hetzelfde als ik met die TV deed en zelfs nog meer. De functie TV-kijken is dus overgenomen door een ander apparaat. Op die manier zie ik ook wel gebeuren dat ik de functie verplaatsen per eigen auto ook kan vervangen.

Met een autonoom ben ik bij de schoenmaker in de stad ook niet tien minuten naar een parkeerplaats aan het zoeken maar wordt netjes voor de deur afgezet en een kwartier of half uur later weer opgepikt. Bij ons zijn winkels na 17.00 meestal ook nog wel open.

Juist door het autonoom zijn van auto's die dus ergens tussen dorpen in een laad- en onderhoudslocatie kunnen hebben denk ik dat het voor niet al te dun bevolkte regio's ook een goed alternatief kan worden. Een parkeerplaats in een grote stad kost iets van 500 Euro per maand, die kosten win je door stilstand grotendeels buiten het centrum te kunnen houden.

Ik geloof best dat veel mensen het bezit als vrijheid ervaren maar ook velen zullen met mij daar anders over denken. Ik wandel wel eens lange afstandspaden, lijkt me heerlijk om aan het begin uit te stappen en aan het eind weer in te stappen zonder druk te hoeven maken hoe ik weer bij de auto kom bijvoorbeeld.
pi_212274757
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 08:08 schreef Hanca het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel: zolang mensen kinderen hebben en ziekenhuizen niet bij iedereen op loopafstand zijn (altijd dus), wil een groot gedeelte van de mensen altijd en op elk moment van de dag een vervoermiddel hebben waar je binnen 2 minuten in kunt zitten. Zolang deelauto's dat niet kunnen garanderen, en ik denk niet dat er een moment gaat komen dat ze dat wel kunnen garanderen, zal het grootste deel van de mensen een auto willen hebben.
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

quote:
Dit nog los van het feit dat een eigen auto één van de grootste verworven vrijheden is van de afgelopen eeuw. Voorstellen dat weg te doen is alsof je voor stelt dat mensen hun eigen tv weer weg doen en weer samen naar het polygoonjournaal gaan kijken. Nogal een achteruitgang. Mensen willen gewoon zonder er van te voren over na te hoeven denken de weg op kunnen als ze plotseling ergens heen willen. En zolang je minder deelauto's hebt dan mensen in een buurt kun je dat niet garanderen.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld. Bij een gemiddelde snelheid van 60km/u rijden ze 217 uren per jaar.
Laten we realistisch alleen overdag (6:00 tot 21:00) meetellen, dan zitten er 5.475 uren in een jaar waar een auto nuttig ingezet kan worden.

Auto's staan dus 96% van die tijd stil.

Met autonome auto's zou je dus in theorie met 24x minder auto's toe kunnen.
Maar theorie en praktijk liggen vanwege de spits natuurlijk ver uit elkaar.

1 op de 3 auto's (2,4 tot 2,8 miljoen) rijdt namelijk in de spits (ochtend / avond) dus in de praktijk zou je met 3x minder auto's toe kunnen, misschien 4 tot 5x als je gedurende die spits meerdere ritten kan doen.

Dat zou al een forse vermindering van het wagenpark zijn.

quote:
Een voorbeeld wat ik laatst meemaakte: mijn zoontje bleef met zijn voet achter een klimrek hangen, schoen kapot. Was 's middags om 16.30u, de volgende dag moest hij wel schoenen hebben voor school. In ons dorp is geen schoenenzaak die de schoenen die hij nodig heeft voor zijn voeten hebben. Snel in de auto en voor 17u had hij nieuwe schoenen uit de stad. Had ik 10 minuten op een auto moeten wachten, had ik dat niet gehaald.
Als het om 19:00 was gebeurd had je het ook niet gehaald. Wat dat betreft zou een 2e paar schoenen, desnoods sportschoenen, uitkomst brengen.

quote:
Ik denk echt dat het concept deelauto's alleen weggelegd is voor steden met minstens 200.000 inwoners. En zelfs dan is het onhaalbaar als iedereen tegelijk zijn of haar kinderen naar school wil brengen. Ik denk niet dat we binnen 100 jaar op een autobezit van minder dan 50% zitten bij gezinnen (dat is nu 97%).
In de praktijk rijdt 1 op de 3 auto's in de spits, zoals ik hierboven ook zei. En dat is de piekbelasting.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 13:42:17 #200
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212275111
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
pi_212275901
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:42 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is vooral dat persoonlijk autobezit geen schaalbare oplossing is. Naarmate de bevolking groeit, nemen al die auto's steeds meer plek in. Je kunt rijstroken blijven bijplakken en parkeerplaatsen blijven aanleggen tot uiteindelijk de hele publieke ruimte in een zee van asfalt is omgetoverd, maar in zo'n wereld wil niemand leven.
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Miata is always the answer
pi_212276450
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:36 schreef j669 het volgende:

[..]
Mensen kunnen maar één auto tegelijk rijden, dus dan gaat het voornamelijk om parkeerruimte en in verreweg het grootste deel van Nederland is er helemaal geen parkeerprobleem. Er is sowieso geen sprake van een 'zee van asfalt', want zelfs al zou het aantal rijstrookilometers rijksweg verdubbelen, dan praat je nog steeds maar over enkele tienden van een procent van het ruimtebeslag in het hele land. Er wordt een beetje gesuggereerd alsof we een tweede Amerika zouden worden als we hier en daar wat bij zouden bouwen...
Inderdaad, als ik zou willen zou ik voor mijn gezin van 5 ook 5 auto's neer kunnen zetten, er zijn in mijn straat zelfs op de drukste momenten altijd minsten 15 parkeerplaatsen leeg. En dan te bedenken dat mijn buren een rijschool hebben, met 4 auto's op 2 bewoners.

Mensen die het hebben over onmogelijk qua parkeren, wonen duidelijk in de randstad en hebben niet door dat buiten de randstad deelauto's nooit mogelijk, maar ook nooit nodig gaan zijn. Ze zouden daar een probleem oplossen dat niet bestaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276460
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik vermoed dat ik met spoed in het ziekenhuis moet zijn bel ik 112. Dan komt er vanzelf een gele taxi met blauwe lampen.
En als die haast niet nodig is, dan kan ik ook wel 10 minuten wachten op een autonome deelauto.

Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276515
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Als een groot deel van het wagenpark autonoom is, kan je natuurlijk ook kijken naar oplossingen voor dit soort gevallen. Bijvoorbeeld voertuigen met hoge prioriteit voor dit soort spoedgevallen, waarbij een ziekenhuis of huisartsenpost ook daadwerkelijk als "spoedlocatie" opgegeven kan worden en de Burgerking langs de A4 niet.

Je kan moeilijk het kapitaal van miljoenen auto's verantwoorden puur omdat er wel eens iemand een schoen scheurt of een arm breekt. Daar zijn prima oplossingen voor te vinden en als er vraag naar is, komen die oplossingen ook wel. Juist omdat "iedereen" een auto heeft, wordt er ook nog op die manier geredeneerd.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:28:34 ]
pi_212276661
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is vooral denken in beperkende factoren.

Er zijn zat gezinnen zonder auto, daar breekt ook wel eens iemand wat en daar gaat ook wel eens wat stuk op een onhandig moment.

Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?

Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276800
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus maar 3%, huishoudens met minstens 4 personen heeft 97% minstens 1 auto. https://www.wegenwiki.nl/Autobezit

Het is gewoon zo dat het idee van deelauto's de mensen beperkt en dus een forse stap achteruit is. Terwijl er buiten de randstad nooit een dekkend netwerk gaat zijn, dan mag je waarschijnlijk regelmatig meer dan een uur wachten op een auto. Ik zou niet weten waarom je zou bepleiten dat de mensen zo achteruit moeten gaan. Of is het misschien te moeilijk om te denken aan mensen die niet in een stad wonen?
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.

quote:
Dat er binnen 50 jaar meer dan 5000 autonoom rijdende auto's zijn in Nederland geloof ik trouwens niks van, een autonome auto wordt net zo iets als een privéhelikopter.
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden (waarbij nog wel opgemerkt moet worden dat de overheid eerst ook goedkeuring zal moeten geven).

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 15:56:38 ]
pi_212276901
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.

Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
pi_212276913
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben blij dat ik dat niet hoefde met de gebroken arm van mijn zoontje. Geen optie.
Hoe een schoen in een arm veranderde. *O*

Waarschijnlijk vind je zoontje het in de toekomst heel fijn als hij een arm heeft gebroken dat ie dan de volle aandacht van je kan krijgen in plaats van een nerveus rijdende vader die op andere verkeersdeelnemers zit af te reageren.

Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Maar goedkope autonome taxis of deelauto's die ook nog eens je Ikea meubilair naar huis brengen of een tiener uit de bioscoop kunnen halen 'midden in de nacht' of wat denk je van naar huis kunnen na een operatie zonder je vrienden lastig te vallen. En het niet meer hoeven stressen om een rijbewijs te halen, ook al een kostbare gelegenheid.

Ik zie de voordelen wel en inderdaad ook wel wat beperkingen zoals meerdaagse reizen naar het buitenland waarbij het rijden op binnenwegen toch een deel van het vakantieplezier is.

Maar goed, ik kan niet wachten tot het zover is en jij ziet het niet zitten. Ieder zn ding.
pi_212276942
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik woon al 44 van m'n 47 levensjaren in dorpjes, dus ik kan me best voorstellen hoe het is.
Je kan overal een dekkend netwerk krijgen, minder inwoners in een regio betekent ook minder auto's nodig.

In heel Friesland zijn bijvoorbeeld 340.000 auto's. Dat kan je echt wel opvangen met 100.000 autonome voertuigen. Dan heb je 17,42 autonome voertuigen per km2 en aangezien een groot deel weiland is, in de praktijk nog wel een stuk meer.

Zoiets moet je dan wel zien als eindscenario.
[..]
Als, en let op het woord "als"... als bijvoorbeeld Tesla de komende 3, 5 of desnoods 10 jaar autonoom rijden oplost dan heeft Tesla in 1 klap vele miljoenen auto's op de weg die autonoom kunnen rijden.

Daarnaast kunnen ze zelf nieuwe voertuigen uitbrengen en zelf uitbaten.

Ik hou uiteraard de "als" als slag om de arm. AI ontwikkelt zich snel en de weg naar AGI (of GAI) ligt open maar zekerheden zijn er niet.

[ afbeelding ]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat). En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.

100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276955
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Heel leuk die deel auto's.

Maar in een privé auto liggen vaak ook simpelweg de nodige spullen voor onderweg.

Zonnebril, paar oude handdoeken voor de hond, fles(sen) water voor als het nodig is, EHBO set, deken, veiligheidshesjes, tennisbal voor de hond, deken om de bekleding enigszins te beschermen tegen de vuiligheid van de hond...

Bij mensen met jonge kinderen ook vaak een 'noodpakket' voor als het kind wagenziek wordt of een ongelukje heeft. Paar luiers, setje schone kleren, snoetenpoetsdoekjes, billendoekjes etc.
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.

quote:
Als ik met de hond op stap ga, dan levert dat een hoop narigheid op als degene die na mij de deelauto gebruikt allergisch is voor honden. Ik kan moeilijk als ik bij het bos ben aangekomen eerst de hele auto grondig gaan stofzuigen, of wel?
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
pi_212276992
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik denk dat er nog heel lang ook een markt is voor privé autos net zo goed als er ook een markt is voor caravans en campers die uiteindelijk ook per nacht veel duurder zijn dan een knap hotel.

Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212276993
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij is een zelfrijdende auto bijna onmogelijk te maken voor een redelijke prijs, je zit altijd op meer dan 1,5 of 2 ton (en dat is nog laag ingeschat).
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 laat toch wel zien dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.

Mensen rijden met 2 ogen, Tesla doet het met 8 camera's (+1 in interieur).


quote:
En als jij dan 1 autonome auto wil maken op de huidige 3 auto's, bedenk dan dat de gemiddelde prijs van een occassion nu 20.000 euro is. Je maakt het wagenpark dus veel en veel duurder dan nu.
Als Tesla een auto 10 tot 15 uur per dag kan uitbaten ipv 23 uur per dag stilstaan dan is dat een heel ander verdienmodel.

quote:
100.000 auto's in Friesland gaat dus voor geen enkel bedrijf rendabel zijn, of je moet autorijden fors duurder maken dan het nu is.
Wel als je voor de Waymo oplossing gaat. Maar ook Lidar wordt snel goedkoper momenteel.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:10:49 ]
pi_212277020
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kan met een caravan voor 28 euro per nacht met 5 personen kamperen in het hoogseizoen, volgens mij onderschat jij de prijzen van hotels of overschat jij die van campings. Zelfs een snelweghotel is duurder dan kamperen.
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
pi_212277051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
1,5 tot 2 ton? Iedere Tesla met FSD Bèta V12 toont aan dat het waarschijnlijk voor <$40.000 kan.
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar

Of gewoon onbetaalbaar: https://www.autovisie.nl/(...)ar-door-hoge-kosten/


De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Dit is wel een zijsprong, maar goed. Ik heb nog geen caravan, maar ze zijn te koop voor 5-7000 euro, gaan dan nog makkelijk 10 jaar mee. Mijn ouders betalen 175 euro per jaar voor stalling. Zo duur is het allemaal niet, veel goedkoper dan hotels iig. Maar voorlopig ga ik nog met de tent: 700 euro aanschafwaarde, kan makkelijk 15 jaar mee en ligt gewoon in de garage.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212277102
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik professoren moet geloven is het nog wel duurder: https://gocar.be/nl/auton(...)de-auto-onbetaalbaar
Dat artikel gaat uit van "sensoren en radar", wat Tesla dus niet heeft.
Alleen 8 camera's en een dubbel uitgevoerde FSD-computer.

Dit soort artikelen kijkt naar Waymo met hun complexe hardware en extrapoleert dat.

quote:
Artikel uit 2019. Tesla had toen nog niet eens een publieke Bèta, inmiddels rijden er honderdduizenden Tesla eigenaren met FSD Bèta.

quote:
De prijs voor het Teslasysteem is ook stijgende, ipv dalende. Het is namelijk een enorm ingewikkeld systeem en dergelijke systemen hebben niet de neiging echt in prijs te dalen.
Uiteraard worden de onderzoekskosten hoger, dat is inherent aan het opschalen.

Tesla zet een datacenter van $500 miljoen neer voor FSD en Optimus, die overigens dezelfde AI en hardware kunnen gebruiken, wat de kosten wel deelt. Tesla koopt grotendeels nog hardware in bij nVidia en AMD maar heeft ook hun zelf ontwikkelde DOJO supercomputer.

Maar over een snel groeiend wagenpark van nu al ruim 5 miljoen auto's is dat verwaarloosbaar, dat is $100 per auto. En daarnaast is dat datacenter ook voor Optimus, dus deel je die kosten.

Laat ik een simpel rekensommetje maken: als FSD echt $200.000 per Tesla zou kosten, zouden de kosten $1.000.000.000.000 zijn. Ofwel meer dan de waarde van Tesla op dit moment of 67x de winst van 2023.

Tesla kan momenteel alle onderzoek, hardware en uitbreidingen (nieuwe fabrieken, nieuwe modellen, datacenter) doen van wat er aan inkomsten binnen komt en daarnaast nog $15 miljard winst maken en $30 miljoen in kas hebben. Schulden zijn er amper, $5 miljard ofzo.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-02-2024 16:28:52 ]
pi_212280337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er bestaan rugzakken ;)

Uiteraard zal er altijd een deel van de mensen zijn die een auto willen bezitten en dat zou in de toekomst ook een autonome auto kunnen zijn.

Maar ik kan ook genoeg situaties bedenken waarbij een auto op afroep meer dan zou voldoen.
[..]
Huisdieren zullen niet toegestaan zijn.

Maar als er vraag naar is, zal daar uiteindelijk ook wel een dienst voor opstaan.
Niet in de beginfase iig.
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?

En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".

Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
pi_212280631
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En wat schrijf je dan af op die caravan inclusief stallingskosten?
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.

Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
pi_212305787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 19:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En die rugzak met persoonlijke spullen moet ik dan maar op de parkeerplaats naast een boom zetten ofzo? Of de hele dag mee zeulen terwijl de spullen ook gewoon in de auto kunnen blijven liggen?
Je kan natuurlijk ook denken in verschillende tarieven.
- een autonome auto die je als een Taxi van A naar B brengt en dan weer verder rijdt
- spoedritten tegen hoger tarief
- een autonome auto in een lease vorm die alleen tot jouw beschikking staat
- een autonome auto in een lease vorm die ritjes doet (en geld voor je verdient) als je op je werk bent maar er altijd weer om 17:00 voor je staat
- een autonome auto voor ritten met huisdieren (verwacht dan geen luxe bekleding) die na een paar ritten schoongemaakt wordt, gezien de voortgang van autonome robots zal daar op een later moment ook geen mensenhand meer aan te pas komen, als AGI is opgelost geldt dat ook voor robots.

quote:
En bijna de helft van de huishoudens heeft huisdieren. Die moeten zo nu en dan naar de dierenarts. Nog los van het "hond lekker meenemen naar het bos".
Zie hierboven.
Natuurmonumenten is overigens wel steeds meer op een "huisdier onvriendelijke" koers, dus mogelijk mag dat in de toekomst sowieso niet meer.

quote:
Het autobezit zal misschien iets afnemen. Vooral voor het tweede/derde autobezit kan een auto op afroep handig en aantrekkelijk zijn.

Aan de andere kant: als auto's toch autonoom rijden, dan kan de tweede persoon in het huishouden meestal ook gewoon even wachten tot de 'eigen' (koop, private lease of zakelijke lease) weer thuis is. Henk rijdt om 7u naar z'n werk. Ingrid kan om 8u30 lekker met de hond naar het bos. Of boodschappen doen. Of ook naar het werk. Met dezelfde 'eigen' auto als haar man.
Met hun eigen spulletjes er in die zij handig vinden om in de auto te hebben. Passend bij hun wensen en gezinssituatie.

En als ze een oprit hebben + zonnepanelen op het dak, dan kan de auto zich overdag thuis lekker aan de goedkope zonnestroom opladen nadat in de ochtend beide eigenaren lekker comfortabel naar hun bestemming zijn gebracht.
Ik heb natuurlijk ook niet alle antwoorden maar waar een markt voor is, zal een oplossing komen, denk ik dan.

Met de stelling in de topic-titel heb ik in 2015 nogal hoog ingezet, dat geeft een discussie.
Op dat moment had Waymo nog de beste papieren en was Tesla nog niet eens in beeld met FSD.

Of het zo'n vaart loopt met autobezit weet ik ook niet maar de discussie is er ;)
pi_212305806
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 20:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Mijn stalling kost ¤250 per jaar.

Mijn caravan kocht ik 12 jaar geleden voor ¤1800. Huidige marktwaarde voor het model en bouwjaar ligt tussen de ¤4500 en ¤6000. Tot nu toe zijn de kosten voor afschrijving + stalling + onderhoud ongeveer 0 euro vanwege de negatieve afschrijving.

Maar das natuurlijk niet representatief voor de meeste caravans.
Een beetje caravan kost nieuw rond ¤25000-¤30000 en gaat als die buiten de vakanties om binnen gestald wordt makkelijk een 25-30 jaar mee. Afschrijving is dus een grofweg ¤1000,- per jaar. Onderhoud en stalling samen zo'n ¤500,- per jaar.

Voor ¤1500 huur je net een weekje tot 10 dagen een accommodatie voor een gezin tijdens de schoolvakanties. Als je alleen in de zomervakantie een kleine twee weken op vakantie wilt met je gezin, dan is een caravan niet echt goedkoper dan een accommodatie huren. Maar als je ook het paasweekend lekker even weg wil, in de meivakantie een weekje genieten, in de zomer lekker 3 weken op pad en als het in oktober mooi weer is ook in de herfstvakantie nog een midweel op pad gaat, dan is een caravan al snel véél goedkoper dan accommodaties huren.

Als je voor een leuk prijsje een tweedehands caravan weet te vinden (met minder afschrijving) dan valt het voordeel nog sneller richting caravan.
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
  maandag 5 februari 2024 @ 13:33:13 #221
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212305910
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoewel offtopic, wil ik nog toevoegen dat, nu we de trend richting EV's zien en de beperkte range van een EV met caravan, denk ik dat de populariteit daarvan sowieso wel gaat afnemen. Er zijn wel tests met caravans met eigen aandrijving en accu maar of dat echt praktisch haalbaar is weet ik niet. Stroomlijn valt ook nog wel wat aan te verbeteren.
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
pi_212306024
quote:
2s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
Met daarbij de kanttekening dat de overgang naar EVs ook nog wel even gaat duren natuurlijk. Vanaf 2035 zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop in Nederland, dus vanaf 2045 zal ook de tweehandsmarkt opdrogen. In Nederland is de helft van het wagenpark 10 jaar of ouder, dus het duurt echt nog wel even voordat de meerderheid van de auto's op de weg een EV is.
Hoewel offtopic (het gaat om autonoom rijden), denk ik dat in het noorden van Europa (Frankrijk meegerekend) de verkoop van EV's in 2027 al hoger ligt dan die van ICE, simpelweg omdat EV's in rap tempo goedkoper worden.

Dat verbod zal voor onze regio amper nodig zijn, verwacht ik.

In Noorwegen is al ruim 85% van de nieuw verkochte auto's een EV, in Zweden al 65%.
In Nederland was het 30,8% vorig jaar, dus we blijven nog wat achter. Maar 50% is ook hier in zicht en dan heb je echt een omslagpunt bereikt.

Er zijn in Nederland zo'n 400.000 caravans (die niet allemaal in rijdbare staat zullen zijn) op 9 miljoen auto's.
Dus ruwweg zou je dan mogen aannemen dat er voor iedere 100 auto's zo'n 4,4 caravans zijn. Dat zal de transitie naar autonoom rijden (en EV's) niet stoppen, lijkt me. Die groep kan nog 25 jaar met 2e hands ICE voertuigen uit de voeten als het nodig is.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-02-2024 14:53:13 ]
  maandag 5 februari 2024 @ 14:04:42 #223
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212306222
Oh nee, ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat caravaneigenaren de transitie naar EVs gaan vertragen ofzo. Daar zijn het er idd veel te weinig voor.
pi_212318615
Bij het zien van het volgende filmpje moest ik even aan dit topic denken. We hadden het laatst over de wens om een eigen voertuig te hebben.

Dit gaat dus over een dorp waar een privé auto duurder is dan een taxi nemen en wat dat doet met het eigen auto bezit. Dus vergeef me even dat het over ICE auto's met chauffeur gaat maar het onderstreept wel dat er grenzen zijn aan de wens een auto zelf te bezitten.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')