abonnement Unibet Coolblue
pi_203402655
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 13:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Vast wel, maar maakt de extra nauwkeurigheid die je daarmee zou behalen de extra moeite (en middelen) die je erin zou moeten stoppen het allemaal waard?
Geen zin om dat onderzoek daadwerkelijk te lezen en hun probleem- en doelstellingen eens flink onder de loep te nemen. Maar nee, gok van niet nee.

Dan vrees ik er eerder voor dat een onderzoek als dit misbruikt kan worden om niet kritisch te hoeven kijken naar andere redenen waarom mensen niet/minder zijn gaan stemmen, door ze maar samen te gooien met de stemmers op partijen aan de rand van het politieke spectrum, allen 'afgehaakt' zijnde. 'Boos en zelf afgehaakt' samen gooien met 'lokale stembureau gesloten'. Het eerste lijkt me een 'lekker zelf weten' kwestie, het tweede mag de overheid toch best wat mee doen.

[ Bericht 10% gewijzigd door probeer op 28-01-2022 13:49:49 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_203402744
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 13:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Vast wel, maar maakt de extra nauwkeurigheid die je daarmee zou behalen de extra moeite (en middelen) die je erin zou moeten stoppen het allemaal waard?
Maar wat heb je nu dan onderzocht? Gemeentes zwart gekleurd met een heel behoorlijke opkomst, waar VVD gewoon de grootste is, de coalitie in percentages gewonnen heeft, maar inderdaad een wat grotere PVV en SP achterban. Wat weet je dan na dit onderzoek over zo'n gemeente?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203406798
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 10:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan moeten ze eigenlijk al die woke- en SJW-onzin waar ze nu mee bezig zijn laten schieten en ook dat geheul met GL laten. Kortom: het roer volledig omgooien.

Ik zie dat niet gebeuren.
Meer geld voor zorg en onderwijs, geld voor leefbare buurten, inkomstenverschillen niet verder vergroten (liefst verkleinen), niet achteloos meer macht naar Brussel overhevelen waardoor macht uit Nederland verdwijnt en de democratie verzwakt wordt, tegen elites die publiek geld verspillen (zoals de maandelijkse verhuizing tussen Brussel en Straatsburg). tegen biomassa (het deel van industrieel verbranden van bossen), voor burgerinspraak waar daadwerkelijk wat mee gedaan wordt (dus niet zoals bij de winmolens in Amsterdam waar alle burgerparticipatie afgehaakt is), tegen veel migratie (ivm mensenrechten, arbeidersrechten, tegen mensensmokkelaars, leefbare buurten). Plasterk noemt ze allemaal, en niet als rechtse standpunten maar als volkse standpunten. Dat waar de PvdA vroeger voor stond.

Dus ja, als de PvdA de arbeiders in de volkswijken weer wil aanspreken zal het moeten stoppen met het gedweep met GroenLinks wat vooral een partij is van hoog opgeleide stadsmensen in dure wijken met een hele andere kijk op het leven en een andere beleving van het hier en nu.

Gaat het gebeuren? Ik zou het niet weten maar als het niet gebeurd dan is het maar de vraag of de PvdA over een aantal jaren nog wel bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2022 19:11:10 ]
pi_203407138
Meer geld voor zorg en onderwijs, kleinere inkomensverschillen, geen biomassa, voor burgerinspraak... het is alsof je het PvdA (en trouwens ook GL) programma aan het voorlezen bent.

Alleen dat anti-buitenlanders geneuzel staat er niet echt in, ze zijn voor een realistisch en humaan immigratiebeleid: https://www.pvda.nl/verki(...)maan-migratiebeleid/

En daar zal dan wel weer de crux zitten. Je kunt je verschuilen achter allerlei mooie linkse dingen als het verkleinen van inkomensverschillen, maar uiteindelijk gaat het puur om 'buitenlanders zijn eng en verschrikkelijk'. En nee, dat standpunt gaat een echte linkse partij nooit innemen, omdat gelijkheid waar links voor strijd niet stopt bij landsgrenzen en niet alleen is voor mensen die nu toevallig in Nederland wonen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203407203
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:14 schreef Hanca het volgende:
Meer geld voor zorg en onderwijs, kleinere inkomensverschillen, geen biomassa, voor burgerinspraak... het is alsof je het PvdA (en trouwens ook GL) programma aan het voorlezen bent.

Alleen dat anti-buitenlanders geneuzel staat er niet echt in, ze zijn voor een realistisch en humaan immigratiebeleid: https://www.pvda.nl/verki(...)maan-migratiebeleid/

Als dat zo zou zijn dan is het vrij makkelijk voor de PvdA om de afgehaakten weer aan te spreken en mensen massaal bij partijen als de PVV weg te slepen. Maar ik denk eigenlijk wel dat Plasterk een scherper beeld heeft van de huidige PvdA en de huidige PvdA praktijk en dat hij het niet voor niets benoemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2022 19:18:19 ]
pi_203407380
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:18 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Als dat zo zou zijn dan is het vrij makkelijk voor de PvdA om de afgehaakten weer aan te spreken en mensen massaal bij partijen als de PVV weg te slepen. Maar ik denk eigenlijk wel dat Plasterk een scherper beeld heeft van de huidige PvdA en de huidige PvdA praktijk en dat hij het niet voor niets benoemd.
Nee, ik denk eigenlijk dat Plasterk niet echt een realistisch beeld heeft. Vooral niet van de kiezer. Een humaan en realistisch immigratiebeleid (het huidige beleid dus) is voor veel kiezers schandalig genoeg gewoon al een grote stap te ver, dat noemen ze dan massaimmigratie. En nee, aan dergelijke schandalige standpunten moet een linkse partij nooit toegeven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 28 januari 2022 @ 19:39:04 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203407544
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik denk eigenlijk dat Plasterk niet echt een realistisch beeld heeft. Vooral niet van de kiezer. Een humaan en realistisch immigratiebeleid (het huidige beleid dus) is voor veel kiezers schandalig genoeg gewoon al een grote stap te ver, dat noemen ze dan massaimmigratie. En nee, aan dergelijke schandalige standpunten moet een linkse partij nooit toegeven.
Plasterk lijkt vooral in het idee te geloven dat PVV/FVD/Ja21 kiezers vroeger massaal PvdA stemden, wat gezien de verhoudingen zeer onwaarschijnlijk is.
pi_203407574
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ik denk eigenlijk dat Plasterk niet echt een realistisch beeld heeft. Vooral niet van de kiezer. Een humaan en realistisch immigratiebeleid (het huidige beleid dus) is voor veel kiezers schandalig genoeg gewoon al een grote stap te ver, dat noemen ze dan massaimmigratie. En nee, aan dergelijke schandalige standpunten moet een linkse partij nooit toegeven.
Daar verschillen we dan over van mening.
Plasterk is als PvdA'er die namens die partij ook diverse functies heeft bekleed waaronder die van minister denk ik prima op de hoogte van de huidige PvdA en als oudgediende ook prima op de hoogte van de PvdA leden en kiezers van weleer. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat hij dat niet is en dat jij meer kennis hebt over de PvdA of over de volkse kiezer.
pi_203407581
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Plasterk lijkt vooral in het idee te geloven dat PVV/FVD/Ja21 kiezers vroeger massaal PvdA stemden, wat gezien de verhoudingen zeer onwaarschijnlijk is.
Pvda-kiezers zijn naar D'66, SP en GL gegaan. Of overleden. In 'n ver verleden heeft volgens mij de LPF wel wat kiezers weggehaald bij de Pvda. Misschien dat die later - met 'n tussenpauze - naar PVV zijn gegaan.
  Moderator vrijdag 28 januari 2022 @ 19:43:05 #110
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203407610
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Plasterk lijkt vooral in het idee te geloven dat PVV/FVD/Ja21 kiezers vroeger massaal PvdA stemden, wat gezien de verhoudingen zeer onwaarschijnlijk is.
In 2012 haalde de PvdA 24.8% van de stemmen, de PVV 10%, in 2017 haalde de PvdA 5.7% en de PVV 13%. De FvD haalde in 2017 1.8%. JA21 bestond niet in 2017.

Kortom, de conclusie dat PvdA stemmers massaal op de PVV zijn gaan stemmen lijkt niet erg te kloppen, dit zijn feitelijke aantallen uiteraard wat wel confronterend kan zijn ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_203407615
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Plasterk lijkt vooral in het idee te geloven dat PVV/FVD/Ja21 kiezers vroeger massaal PvdA stemden, wat gezien de verhoudingen zeer onwaarschijnlijk is.
Ja, dat is een breed levend misverstand, helaas.

Al kan er best hier en daar een stemmer zijn die vroeger PvdA stemde en nu PVV, ik ken een kiezer die van Balkenende naar Samson naar Rutte is gegaan. Als mensen zo erg zweven... maar PVV is vooral groot onder de grote rivieren. Traditioneel CDA gebied, geen PvdA gebied.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203407646
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:40 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Daar verschillen we dan over van mening.
Plasterk is als PvdA'er die namens die partij ook diverse functies heeft bekleed waaronder die van minister denk ik prima op de hoogte van de huidige PvdA en als oudgediende ook prima op de hoogte van de PvdA leden en kiezers van weleer. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat hij dat niet is en dat jij meer kennis hebt over de PvdA of over de volkse kiezer.
Ik heb het idee dat jij het PvdA programma in elk geval niet kent. Dat was je namelijk net zo ongeveer letterlijk aan het opdreunen als ideeen voor de PvdA om er weer bovenop te komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 28 januari 2022 @ 19:45:58 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203407675
Overigens kan het voor de PvdA natuurlijk best interessant zijn om zich voor deze doelgroep sterk te gaan maken. Want voortmodderen op de huidige weg heeft ook niet veel perspectief. Maar het zal wel een lastige klus zijn om zich daar aan aan te passen zonder teveel van hun uitgangspunten af te wijken. Want het is echt niet zo'n voor de hand liggende groep als Plasterk denkt.
  vrijdag 28 januari 2022 @ 19:47:04 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203407700
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
In 2012 haalde de PvdA 24.8% van de stemmen, de PVV 10%, in 2017 haalde de PvdA 5.7% en de PVV 13%. De FvD haalde in 2017 1.8%. JA21 bestond niet in 2017.

Kortom, de conclusie dat PvdA stemmers massaal op de PVV zijn gaan stemmen lijkt niet erg te kloppen, dit zijn feitelijke aantallen uiteraard wat wel confronterend kan zijn ;)
Er was in 2017 een onderzoek dat van de 29 zetels die de PvdA toen verloor er 1 of 2 bij de PVV terecht kwamen.
pi_203407709
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat jij het PvdA programma in elk geval niet kent. Dat was je namelijk net zo ongeveer letterlijk aan het opdreunen als ideeen voor de PvdA om er weer bovenop te komen.
Juist ja, Plasterk zal het partijprogramma van zijn eigen partij en de praktijk van zijn eigen partij volgens jou vast ook niet kennen. Heel aannemelijk allemaal.
pi_203407714
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:45 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kan het voor de PvdA natuurlijk best interessant zijn om zich voor deze doelgroep sterk te gaan maken. Want voortmodderen op de huidige weg heeft ook niet veel perspectief. Maar het zal wel een lastige klus zijn om zich daar aan aan te passen zonder teveel van hun uitgangspunten af te wijken. Want het is echt niet zo'n voor de hand liggende groep als Plasterk denkt.
SP maakt zich al jaren sterk voor die doelgroep en moddert ook voort.

Er is gewoon helaas een groep van een zetel of 30 die alleen 'grenzen dicht, islam verbieden, alle buitenlanders het land uit' wil horen. En dat als allerbelangrijkste standpunt. En die groep zul je dus als fatsoenlijke partij nooit aanspreken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203407736
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Juist ja, Plasterk zal het partijprogramma van zijn eigen partij en de praktijk van zijn eigen partij volgens jou vast ook niet kennen. Heel aannemelijk allemaal.
Lees hun website dan.

En dat Plasterk alleen wat in de lucht kan kletsen wisten we natuurlijk allemaal al. Realisme is die man al sinds hij in de politiek zit volkomen vreemd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 28 januari 2022 @ 19:49:07 #118
54278 crew  Tijger_m
42
pi_203407743
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Juist ja, Plasterk zal het partijprogramma van zijn eigen partij en de praktijk van zijn eigen partij volgens jou vast ook niet kennen. Heel aannemelijk allemaal.
Nee, wat grappig is hieraan is dat juist Plasterk symbool is van de PvdA kiezer die vertrokken is, namelijk de hoog opgeleide linkse/progressieve kiezer, die zijn naar GL en D66 gegaan, denk ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_203407785
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
SP maakt zich al jaren sterk voor die doelgroep en moddert ook voort.

Er is gewoon helaas een groep van een zetel of 30 die alleen 'grenzen dicht, islam verbieden, alle buitenlanders het land uit' wil horen. En dat als allerbelangrijkste standpunt. En die groep zul je dus als fatsoenlijke partij nooit aanspreken.
Lukte vroeger best prima toch? Het is niet zo alsof Janmaat of Boer Koekkoek consequent zo'n groot deel van de zetels kon veroveren.
  vrijdag 28 januari 2022 @ 19:51:22 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203407799
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
SP maakt zich al jaren sterk voor die doelgroep en moddert ook voort.

Er is gewoon helaas een groep van een zetel of 30 die alleen 'grenzen dicht, islam verbieden, alle buitenlanders het land uit' wil horen. En dat als allerbelangrijkste standpunt. En die groep zul je dus als fatsoenlijke partij nooit aanspreken.
Mja, als partij kun je ook wel invloed hebben op de prioriteiten die mensen stellen. Als die mensen iets anders belangrijker gaan vinden dan alleen "grenzen dicht" dan heeft dat ook invloed op hun stemgedrag.

Alleen vergt dat wel een betere strategie van de PvdA en de SP.
pi_203407818
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Lukte vroeger best prima toch? Het is niet zo alsof Janmaat of Boer Koekkoek consequent zo'n groot deel van de zetels kon veroveren.
Klopt, die groep bestond 30 jaar geleden nog niet. Maar nu wel en eigenlijk scoort die groep al zeker sinds Rita Verdonk standaard 30 zetels.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203407895
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mja, als partij kun je ook wel invloed hebben op de prioriteiten die mensen stellen. Als die mensen iets anders belangrijker gaan vinden dan alleen "grenzen dicht" dan heeft dat ook invloed op hun stemgedrag.

Alleen vergt dat wel een betere strategie van de PvdA en de SP.
Dan moet je dus harder schreeuwen dan de leugenaars van PVV, FvD en hun omroepen en andere media. En de mensen er van overtuigen dat dat gelieg niet klopt, dat ze jarenlang zijn bedonderd. Dat gaat gewoon bijna niet.

Als ik PvdA was zou ik voor de kiezers gaan die nu onder andere VVD stemmen omdat ze een stabiel bestuur willen hebben. En de mensen die D66 stemden om het beleid naar links te trekken. Al die mensen hebben laten zien ook rustig Timmermans te willen stemmen. Dat is de doelgroep waarmee de PvdA ook gewoon weer de grootste kan worden, zoals Samsom ook bijna de grootste werd.

Die 30 zetels van PVV/JA21/FvD zijn gewoon onbereikbaar voor fatsoenlijke partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203407908
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lees hun website dan.

En dat Plasterk alleen wat in de lucht kan kletsen wisten we natuurlijk allemaal al. Realisme is die man al sinds hij in de politiek zit volkomen vreemd.
Vertel het maar aan Plasterk en lees het artikel maar.
Ik zou juist denken dat hij realistischer is geworden door de jaren heen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2022 19:56:07 ]
pi_203407949
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Vertel het maar aan Plasterk en lees het artikel maar.
Ik zou juist denken dat hij realistischer is geworden door de jaren heen.
Je hebt dus geen antwoord. Jij lepelt het PvdA verkiezingsprogramma op (dat weet je zelf ook wel) en als je daar op aangesproken wordt is de uitgerangeerde Plasterk plotseling belangrijker dan het verkiezingsprogramma.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_203408026
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 19:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt dus geen antwoord. Jij lepelt het PvdA verkiezingsprogramma op (dat weet je zelf ook wel) en als je daar op aangesproken wordt is de uitgerangeerde Plasterk plotseling belangrijker dan het verkiezingsprogramma.
Ik lepel niets op, ik maak een korte samenvatting van wat Plasterk heeft opgeschreven. Hij geeft er overigens ook wat meer uitleg bij. Lees de column gewoon maar zelf even. Succes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')