abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 17 januari 2022 @ 13:26:07 #1
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_203235957
Welkom in Het Positiviteitstopic!

De insteek van dit topic is positief. Negatieve zaken mogen elders genoemd en bediscussieerd worden. Realistische posts zijn ook welkom, ook al zijn ze niet overwegend positief. We steken onze kop niet in het zand :)

Hierbij een link naar het Dashboard coronavirus van de Rijksoverheid.

Corona locator Nederland met heel veel cijfers: https://www.bddataplan.nl/corona/

Cijfers over vaccinaties vind je op: https://www.coronabeeld.nl

Ben je het niet met een ander eens? Prima, maar dat hoeft niet per se hier gepost te worden. Voer dat gesprek desgewenst via DM of PM.

Iedereen die meepost, bedankt! Het is een fijn topic geworden wat gewaardeerd wordt door meerdere mensen. Samen slepen we elkaar er doorheen!
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  maandag 17 januari 2022 @ 13:26:29 #2
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_203235965
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Er is een stijging op de IC’s en op de verpleegafdelingen. In totaal is er een absolute stijging van 22 (relatieve stijging 1,8%). Het zijn daarmee 1.239 bezette bedden in totaal, dus helaas weer wat verder boven de 1.200.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET CORONA OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- maandag 17 januari: 316 (absolute stijging 5; relatieve stijging 1,9%);
- zondag 16 januari: 311 (absolute daling 10; relatieve daling 3,1%);
- zaterdag 15 januari: 321 (absolute daling 13; relatieve daling 3,9%);
- vrijdag 14 januari: 334 (absolute daling 24; relatieve daling 6,7%);
- donderdag 13 januari: 358 (absolute daling 17; relatieve daling 4,5%);
- woensdag 12 januari: 375 (absolute daling 11; relatieve daling 2,8%);
- dinsdag 11 januari: 386 (absolute daling 10; relatieve daling 2,5%);
- maandag 10 januari: 396 (absolute daling 1; relatieve daling 0,3%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET CORONA OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- maandag 17 januari: 923 (absolute stijging 17; relatieve stijging 1,6%);
- zondag 16 januari: 906 (absolute stijging 8; relatieve stijging 0,9%);
- zaterdag 15 januari: 898 (absolute daling 56; relatieve daling 5,9%);
- vrijdag 14 januari: 954 (absolute daling 48; relatieve daling 4,8%);
- donderdag 13 januari: 1.002 (absolute daling 55; relatieve daling 5,2%);
- woensdag 12 januari: 1.057 (absolute daling 45; relatieve daling 4,1%);
- dinsdag 11 januari: 1.102 (absolute daling 28; relatieve daling 2,5%);
- maandag 10 januari: 1.130 (absolute stijging 57; relatieve stijging 5,3%).

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_203235976
twitter

*Laagste instroom verpleegafdelingen sinds 25 oktober 2021
pi_203236001
Keurige instroom inderdaad. Al lijkt die op de IC's niet meer zo te dalen. Benieuwd hoe dit zich de komende week ontwikkelt (naar nog lager zo te hopen)

[ Bericht 0% gewijzigd door blissard1984 op 17-01-2022 13:37:16 ]
  ESF Reporter maandag 17 januari 2022 @ 13:29:39 #5
87554 Cee
Welluk?
pi_203236009
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:27 schreef Oliver23 het volgende:
[ twitter ]
*Laagste instroom verpleegafdelingen sinds 25 oktober 2021
Benieuwd wat de krantenkoppen gaan zeggen.
pi_203236014
in before de kranten die elke maandag weer schreeuwen dat de ziekenhuisbezetting toeneemt :')
pi_203236248
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:29 schreef blissard1984 het volgende:
Keurige instroom inderdaad. Al lijkt die op de IC's niet meer zo te dalen. Benieuwd hoe dit zich de komende week ontwikkelt (naar nog lager zo te hopen)
Eerst moest de verpleeg instroom omlaag en mensen komen met Omikron minder snel of niet (van de week waren er 0) op de IC. Je ziet nog een staartje Delta volgens mij.
pi_203236268
Keurige dalingen overigens, die +22 geloof ik wel. Uitstroom traditioneel laag, maar die zal ook langzaam gaan dalen nu. De grootste bups van de instroom is er nu wel uit, de instroom daalt al een tijdje gestaag. Dat betekent dat de uitstroom ook wat zal dalen.

Niets mis mee, ik ben er tevreden mee. Benieuwd naar de besmettingscijfers, daar moeten we vooral even opletten dat de RIVM +/- 13.000 testen achterloopt op de GGD. Geen idee wanneer die ingehaald worden, maar die kunnen het beeld behoorlijk gaan vertekenen.
  maandag 17 januari 2022 @ 13:53:05 #9
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_203236342
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:29 schreef Cee het volgende:

[..]
Benieuwd wat de krantenkoppen gaan zeggen.
Na een week van dalingen stijgt het aantal patiënten in de ziekenhuizen weer.

Zoiets waarschijnlijk want slecht nieuws/angst verkoopt.

Mooie cijfers hoor.
pi_203236434
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Eerst moest de verpleeg instroom omlaag en mensen komen met Omikron minder snel of niet (van de week waren er 0) op de IC. Je ziet nog een staartje Delta volgens mij.
Ik denk ook dat de IC instroom nog wel wat zal dalen. Het aantal bezette verpleegbedden daalt immers ook. Nog steeds erg gunstige cijfers, zeker de lage verpleeginstroom in verhouding tot de hoge besmettingscijfers. Het is een heel andere situatie dan een jaar terug.
pi_203236517
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 13:59 schreef blissard1984 het volgende:

[..]
Ik denk ook dat de IC instroom nog wel wat zal dalen. Het aantal bezette verpleegbedden daalt immers ook. Nog steeds erg gunstige cijfers, zeker de lage verpleeginstroom in verhouding tot de hoge besmettingscijfers. Het is een heel andere situatie dan een jaar terug.
En dan moet het voorjaar nog komen. In maart verwacht ik eigenlijk gewoon pre-corona cijfers.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203236625
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
En dan moet het voorjaar nog komen. In maart verwacht ik eigenlijk gewoon pre-corona cijfers.
En vergeet het effect van de boosters niet. Zag gisteren een Tweet uit de USA waaruit uit de cijfers bleek dat er minder 80+ mét booster het ziekenhuis ingingen dan de groep 20-29 zónder vaccinatie. Dat laat zien dat de booster enorm krachtig is, zeker in de kwetsbare groepen.

Als we over een maandje of 2 met het voorjaar komen, boosters hun werk goed doen en de mensen zonder vaccinatie/booster ook weer meer weerstand hebben dan komt er een prima jaar aan.

Al vind ik het lastig om dat nu te zeggen, vorig jaar dachten we dat ook tenslotte. Ik weet nog dat ik vorig jaar mijn eerste prik kreeg en het voelde alsof we Corona overwonnen hadden. Helaas is dat in het najaar anders gebleken. Ik ben zo bang om te gaan juichen en dan straks weer teleurgesteld te moeten zijn.

In ieder geval is het een mooi vooruitzicht dat er volgende week alweer een weegmoment is. Het kan bijna niet anders dan dat we 1 of 2 stappen terug gaan maken. Ik hoop dat we teruggaan naar de situatie waarbij alles tot 20:00 open mag (dus ook cultuur, bioscoop, stadions, etc.) en we weer nagenoeg normaal kunnen leven. Hapje eten, drankje doen, biosje pakken.
pi_203236740
quote:
quote:
Experts zeggen dat virussen minder goed verspreiden wanneer ze de dragers ervan snel doden. Toch zijn er ook virussen die niet afnemen in dodelijkheid. Ray geeft als voorbeeld dat een virus zich ook goed verspreidt wanneer besmette mensen in eerste instantie slechts milde symptomen hebben, elkaar besmetten, en daarna pas ernstigere klachten krijgen die mogelijk tot de dood leiden.
Dit suggereert dat de meeste virussen wel afnemen in dodelijkheid. Dat is niet correct, in feite zijn er maar heel weinig virussen die afgenomen zijn in dodelijkheid. De dodelijkheid neemt vaak vooral af omdat er steeds meer herinfecties zijn. Met SARS-CoV-2 is de besmettelijke fase vaak allang achter de rug op het moment dat iemand ernstig ziek wordt. Dat we mensen isoleren zou wel enige selectiedruk kunnen hebben. Bijvoorbeeld als we strict iedereen 10 dagen in isolatie zouden zetten bij de eerste symptomen, zou het voordeliger zijn voor het virus om zich te verspreiden zonder symptomen. Het probleem is dat het virus je cellen gebruikt om te vermeerderen. Dat kost energie, en die cellen zijn dan voor het virus bezig, en niet voor jou. Je immuunsysteem laat dat niet zomaar gebeuren, dus dat kost ook weer energie. Het is eigenlijk vrijwel onmogelijk als virus om je heel veel te repliceren, maar geen symptomen te veroorzaken.
De besmettelijkheid van het virus hangt af van hoeveel virus iemand bij zich draagt (maar hoe meer virus, hoe groter de kans op symptomen), hoe effectief het virus je cellen binnen kan dringen, en aan hoe lang het virus kan overleven buiten een lichaam. De effectieftijd van binnendringen hangt met name af van het spike-eiwit. Dat kan dus ook weer niet teveel muteren, want dan kan het de cellen moeilijker binnendringen. En de vaccins zijn juist gericht op dat spike-eiwit. Dus om de immuniteit van de vaccins te omzeilen moet het virus zijn spike-eiwit veranderen, maar ook niet de mogelijkheid verliezen om de cellen binnen te dringen. Om beiden tegelijk beter te doen is lastig. De duur dat het virus buiten het lichaam kan overleven hangt af van de omgeving (temp, luchtvochtigheid, etc) en hoe goed het daartegen bestand is. Dat kan ook maar beperkt opgerekt worden zonder andere eigenschappen (zoals binnendringen cellen) te verliezen. Het virus zou zich ook meer kunnen verspreiden juist door iemand iets meer symptomen te laten hebben, door meer hoesten bijvoorbeeld. Maar die route kappen we voor een flink deel af door isolatie, social distancing en mondkapjes.
Men dacht eerst dat Omikron voor hogere viral load leidde in de keel, en daardoor meer verspreidde, maar de viral load bij Omikron is lager (en daardoor mogelijk dus ook een milder ziektebeeld). Het lijkt er meer op dat Omikron wat efficienter infecteert, en bestaande immuniteit beter ontwijkt (maar mogelijk niet zoveel dat het niet de viral load drukt). Omikron werkt wel sneller, dus leidt in kortere tijd tot besmettelijkheid, waardoor de groei ook hoger is. Dat werkt in het voordeel van het virus.

quote:
Lange aanwezigheid van het virus in het lijf is gunstig voor mutaties

Een lichaam met een verminderd immuunsysteem zal er langer over doen om het virus eruit te werken, waardoor het virus de tijd heeft om zich te muteren. Ray: "Langdurige infecties lijken de meest geschikte broedplaatsen te zijn voor nieuwe varianten."
Dit wordt nog onderschat. Hier een studie uit Zuid-Afrika, bij iemand met HIV: https://www.cell.com/cell-host-microbe/fulltext/S1931-3128(22)00041-5

Het virus in die persoon ontwikkelde flink wat kracht om immuniteit te ontwijken, het virus in die persoon had een heel scala aan mutaties. Aan de andere kant, als iemand zo lang geinfecteerd is, maar niet overlijdt, dan is de kans ook groter dat het niet dodelijker zal zijn.
In Nederland is er ook zo iemand, die een variant bij zich draagt die voor het laatst in mei en augustus werd aangetroffen. En in december 2x dus bij die Nederlander, met 10 dagen tussentijd 10 meer mutaties. Het is dus wel belangrijk om goede antivirale medicijnen te hebben om zulke cases te behandelen. Het virus kan in zo iemand ellenlang muteren en mutaties accumuleren om tot iets te komen wat werkt. Dat zou goed de reden kunnen zijn dat Omikron zoveel mutaties heeft, en niet van Delta lijkt af te stammen, het ontstond niet inees in een persoon, maar mogelijk ontstond het gedurende maanden in 1 persoon. In reguliere gevallen zullen er tijdens een infectie slechts een paar mutaties zijn bij iemand (waarvan verreweg de meeste mutaties het virus zelf kapot maken of die geen effect hebben, en slechts heel soms een klein beetje een effect, maar dat moet dan nog wel overgedragen worden).
pi_203236741
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
En vergeet het effect van de boosters niet. Zag gisteren een Tweet uit de USA waaruit uit de cijfers bleek dat er minder 80+ mét booster het ziekenhuis ingingen dan de groep 20-29 zónder vaccinatie. Dat laat zien dat de booster enorm krachtig is, zeker in de kwetsbare groepen.

Als we over een maandje of 2 met het voorjaar komen, boosters hun werk goed doen en de mensen zonder vaccinatie/booster ook weer meer weerstand hebben dan komt er een prima jaar aan.

Al vind ik het lastig om dat nu te zeggen, vorig jaar dachten we dat ook tenslotte. Ik weet nog dat ik vorig jaar mijn eerste prik kreeg en het voelde alsof we Corona overwonnen hadden. Helaas is dat in het najaar anders gebleken. Ik ben zo bang om te gaan juichen en dan straks weer teleurgesteld te moeten zijn.

In ieder geval is het een mooi vooruitzicht dat er volgende week alweer een weegmoment is. Het kan bijna niet anders dan dat we 1 of 2 stappen terug gaan maken. Ik hoop dat we teruggaan naar de situatie waarbij alles tot 20:00 open mag (dus ook cultuur, bioscoop, stadions, etc.) en we weer nagenoeg normaal kunnen leven. Hapje eten, drankje doen, biosje pakken.
Eens. Enige reden om niet sneller te versoepelen is denk ik dat het OMT geen gezichtsverlies wil lijden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203236960
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens. Enige reden om niet sneller te versoepelen is denk ik dat het OMT geen gezichtsverlies wil lijden.
Mwoah, dat denk ik niet. Wat mij betreft kan het OMT geen gezichtsverlies lijden. Ik denk dat het verstandig is om niet te snel stappen terug te doen, hoewel ik denk dat eigenlijk alles weer kan heb ik er geen moeite mee als we in 2 of 3 stappen naar het niveau van september 2021 gaan. Haastige spoed is zelden goed en ik heb het idee dat de overheid dit keer met het punt op de horizon van 25 januari wel duidelijk laat zien dat we in kort op elkaar volgende stappen terug gaan richting een betere situatie.
pi_203237230
Over het OMT, dat kwam vorig topic aan bod, heb ik overigens wel een duidelijke mening. Die misschien wat afwijkt van de meesten, maar ik zal het proberen toe te lichten.

Mijn mening is: het OMT doet precies wat het moet doen en wat we van ze mogen verwachten.

Het OMT (Outbreak Management Team) is opgericht om op medisch gebied te adviseren rondom Corona. Vanuit medisch oogpunt zal er altijd pessimistisch gekeken worden, elk bed wat bezet is door een Corona patiënt is er 1 teveel en elke besmetting is er 1 teveel. Het doel van de adviezen van het OMT is om alles op 0 te krijgen. Als dat zo is, dan is het OMT niet meer nodig en is hun missie geslaagd. Het OMT zal ten allen tijden kijken naar het medische aspect en gevraagd en ongevraagd adviseren. In samenwerking met het RIVM onderzoeken ze bijvoorbeeld wat het effect van een maatregel is en nemen dat mee in hun advies.

Het OMT is niet het orgaan wat de beslissingen neemt. Het kan enkel adviseren op basis van kennis uit het verleden. De toekomst is onzeker en zullen ze niet meenemen. Zo hebben zij de positieve signalen rondom Omikron niet kunnen gebruiken half december, het waren op dat moment nog geen betrouwbare gegevens.

En daar komen we bij waar het echte probleem zit. De beslissingen van het kabinet/overheid. Die moeten gemaakt worden op basis van de adviezen die ze krijgen. 1 van deze adviezen komt van het OMT, andere adviezen bijvoorbeeld vanuit de GGZ of economische zaken. Dit alles wordt bij elkaar genomen en afgewogen en op basis daarvan moet er een beslissing genomen worden. In tegenstelling tot het OMT kan de overheid wél kijken naar positieve signalen.

Wat onze overheid keer op keer fout doet is de oren laten hangen naar 1 advies of 1 advies op de voorgrond plaatsen. Daarmee lijkt het alsof het land geregeerd wordt door het OMT, maar dat is een bekende tactiek van Mark Rutte. Als het moeilijk wordt wijst hij altijd naar iemand anders. Dat zag je ook in de laatste persco van december, ineens moet Jaap van Dissel dan opdraven om de bak met stront in ontvangst te mogen nemen.

De overheid luistert eenzijdig naar het OMT, al moet ik zeggen dat met Ernst Kuipers als nieuwe minister ik verwacht dat dit wel zal veranderen. Hugo de Jonge is vast een aardige man en hij heeft de functie tegen wil en dank gekregen, maar medisch is hij niet bepaald goed onderlegd. Kuipers komt uit de praktijk, weet wat er speelt en weet waar de problemen kunnen liggen. Hij zal een veel gezondere kijk hebben op de adviezen van het OMT.

Ofwel, wat mij betreft treft het OMT geen enkele blaam qua adviezen. Wel vind ik dat de individuele leden een stuk terughoudender zouden mogen zijn. Sommige duiken te pas en te onpas op in allerlei programma's en staan in de krant. Dat vind ik geen goede zaak, ze zouden als 1 entiteit moeten communiceren. Als het eenmaal ontbonden is, en Corona er dus niet meer toe doet, dan kunnen ze doen en laten wat ze willen.
  maandag 17 januari 2022 @ 15:08:11 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_203237381
OMT-leden blijven veel te lang zitten.
In Denemarken rouleren ze veel sneller, dan krijg je regelmatig fris bloed en een veel minder vasthouden aan oude standpunten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_203237440
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:08 schreef Hyperdude het volgende:
OMT-leden blijven veel te lang zitten.
In Denemarken rouleren ze veel sneller, dan krijg je regelmatig fris bloed en een veel minder vasthouden aan oude standpunten.
Niet mee eens. Het "core team" van het OMT is vast, maar 2 jaar is nou niet een hele lange periode. Het OMT wordt geregeld aangevuld met experts die op dat moment nodig zijn. In geen enkele bedrijfstak worden mensen zo snel vervangen.

Maar dan nog maakt het niet uit, het OMT moet naar de medische situatie kijken en de overheid een advies geven vanuit medisch oogpunt. Daarna kan de overheid ermee doen wat ze willen, er is geen enkele reden waarom ze dat 1 op 1 over zouden moeten nemen (maar wel doen, waarmee Mark altijd de schuld op het OMT kan schuiven).
pi_203237655
Besmettingcijfers 24 november 2020 tot en met 14 november 2021
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besmettingcijfers dinsdag 16 t/m maandag 22 november:
Stijging t.o.v. week ervóór: 48,9%

dinsdag: 20.168
woensdag: 20.760
donderdag: 23.591
vrijdag: 21.026
zaterdag: 21.794
zondag: 20.643
maandag: 23.002



totaal: 150.984

Besmettingcijfers dinsdag 23 t/m maandag 29 november:
Stijging t.o.v. week ervóór: 3,1%

dinsdag: 22.956
woensdag: 23.709
donderdag: 22.187
vrijdag: 21.278
zaterdag: 22.031
zondag: 22.133
maandag: 21.443


totaal: 155.737

Besmettingcijfers dinsdag 30 november t/m maandag 6 december:
Daling t.o.v. week ervóór: -2,5%

dinsdag: 22.154
woensdag: 18.515
donderdag: 23.043
vrijdag: 21.529
zaterdag: 22.613
zondag: 23.078
maandag: 20.965


totaal: 151.897

Besmettingcijfers dinsdag 7 t/m maandag 13 december:
Daling t.o.v. week ervóór: -20,1%

dinsdag: 17.911
woensdag: 18.062
donderdag: 19.763
vrijdag: 17.471
zaterdag: 17.712
zondag: 16.588
maandag: 13.783


totaal: 121.290

Besmettingcijfers dinsdag 14 t/m maandag 20 december:
Daling t.o.v. week ervóór: 19,2%

dinsdag: 12.760
woensdag: 13.469
donderdag: 16.323
vrijdag: 15.367
zaterdag: 14.616
zondag: 13.259
maandag: 12.154


totaal: 97.948

Besmettingcijfers dinsdag 21 t/m maandag 27 december:
Daling t.o.v. week ervóór: 14,1%

dinsdag: 9.304
woensdag: 13.334
donderdag: 13.332
vrijdag: 12.324
zaterdag: 12.564
zondag: 11.886
maandag: 11.432



totaal: 84.176

Besmettingcijfers dinsdag 28 december t/m maandag 3 januari:
Stijging t.o.v. week ervóór: + 23,1%

dinsdag: 9.111
woensdag: 15.708
donderdag: 14.778
vrijdag: 16.607
zaterdag: 15.570
zondag: 17.531
maandag: 14.536



totaal: 103.610

Besmettingcijfers dinsdag 4 t/m maandag 10 januari:
Stijging t.o.v. week ervóór: 82,8%

dinsdag: 18.506
woensdag: 24.490
donderdag: 24.575
vrijdag: 34.871
zaterdag: 27.890
zondag: 32.484
maandag: 27.891



totaal: 190.707

Besmettingcijfers dinsdag 11 t/m maandag 17 januari:
Stijging t.o.v. week ervóór: 26,0%

dinsdag: 29.039
woensdag: 32.043
donderdag: 33.344
vrijdag: 35.452
zaterdag: 31.853
zondag: 36.231
maandag: 42.352



totaal: 240.313

pi_203237907
Mijn grafieken van vandaag:

De cijfers lijken nu compleet tot en met maandag 10 januari. Geen sprong dit keer op maandag, wel op dinsdag. Voor maandag 10 januari is het aantal registraties vergelijkbaar met dat in de week ervoor.


In de dagcurve van vandaag een hoge piek op gisteren en ook een hoge waarde voor eergisteren. De waarde voor 14 januari is ook wat hoger dan normaal, meestal zit op de derde dag een flinke knik naar beneden, maar dat is nu wat geleidelijker. 14 januari was ook een dag met een hele lage piek, dus wellicht dat er nog wat correcties op die dag zijn bijgekomen.


Voor 10 januari zijn de aandelen van de verschillende leeftijdsgroepen vergelijkbaar met die van 9 januari.


Ook in absolute aantallen is er niet veel verschil tussen 9 en 10 januari. De groep 60-80 jaar lijkt de laatste weken wel iets te stijgen, van ca 1400 op 1 januari, naar ca 1750 op tussen 6 en 10 januari.


Wel een opmerkelijke verandering in de grafiek van de meldingen van vandaag. Een grote stijging in de groep 0-20 jaar (te verwachten nu de scholen open zijn). Van 8700 meldingen in de cijfers van gisteren naar bijna 15000 in de cijfers van vandaag. Ook niet iets meer meldingen dan in de groep 20-40 jaar. Samen zijn deze twee groepen goed voor 29788 meldingen dus ruim 2e van het totaal van vandaag. Het aantal meldingen voor de groep 60-80 jaar zit weer net onder de 2000.
pi_203238027
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
En vergeet het effect van de boosters niet. Zag gisteren een Tweet uit de USA waaruit uit de cijfers bleek dat er minder 80+ mét booster het ziekenhuis ingingen dan de groep 20-29 zónder vaccinatie. Dat laat zien dat de booster enorm krachtig is, zeker in de kwetsbare groepen.

Als we over een maandje of 2 met het voorjaar komen, boosters hun werk goed doen en de mensen zonder vaccinatie/booster ook weer meer weerstand hebben dan komt er een prima jaar aan.

Al vind ik het lastig om dat nu te zeggen, vorig jaar dachten we dat ook tenslotte. Ik weet nog dat ik vorig jaar mijn eerste prik kreeg en het voelde alsof we Corona overwonnen hadden. Helaas is dat in het najaar anders gebleken. Ik ben zo bang om te gaan juichen en dan straks weer teleurgesteld te moeten zijn.

In ieder geval is het een mooi vooruitzicht dat er volgende week alweer een weegmoment is. Het kan bijna niet anders dan dat we 1 of 2 stappen terug gaan maken. Ik hoop dat we teruggaan naar de situatie waarbij alles tot 20:00 open mag (dus ook cultuur, bioscoop, stadions, etc.) en we weer nagenoeg normaal kunnen leven. Hapje eten, drankje doen, biosje pakken.
De laatste tijd wordt het nut van vaccins vaak onderschat of in twijfel getrokken. Men ziet veel gevaccineerden om zich heen positief testen. Toch blijkt keer op keer hoeveel mensen ze nu uit het ziekenhuis houden. Ik ken veel mensen die de afgelopen 6 maanden positief hebben getest, maar niemand die er echt flink ziek van is geweest. Dat was voor de vaccins toch echt wel anders. En ook nu blijkt gewoon weer dat ongevaccineerde mensen veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen.
Las ook een stuk dat de boosters de T-cell response, de 2e lijn van verdediging en belangrijk om je uit het ziekenhuis te houden, erg versterkt.
pi_203238290
Hoeveel besmettingen zullen we eind van deze week halen? Denk dat hele scholen dicht gaan omdat of klassen in quarantaine zitten of de docenten zelf ziek zijn! Even door de zure appel bijten en dan iedereen besmet geweest.
pi_203238669
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:59 schreef GereDathan het volgende:
Over het OMT, dat kwam vorig topic aan bod, heb ik overigens wel een duidelijke mening. Die misschien wat afwijkt van de meesten, maar ik zal het proberen toe te lichten.

Mijn mening is: het OMT doet precies wat het moet doen en wat we van ze mogen verwachten.

Het OMT (Outbreak Management Team) is opgericht om op medisch gebied te adviseren rondom Corona. Vanuit medisch oogpunt zal er altijd pessimistisch gekeken worden, elk bed wat bezet is door een Corona patiënt is er 1 teveel en elke besmetting is er 1 teveel. Het doel van de adviezen van het OMT is om alles op 0 te krijgen. Als dat zo is, dan is het OMT niet meer nodig en is hun missie geslaagd. Het OMT zal ten allen tijden kijken naar het medische aspect en gevraagd en ongevraagd adviseren. In samenwerking met het RIVM onderzoeken ze bijvoorbeeld wat het effect van een maatregel is en nemen dat mee in hun advies.

Het OMT is niet het orgaan wat de beslissingen neemt. Het kan enkel adviseren op basis van kennis uit het verleden. De toekomst is onzeker en zullen ze niet meenemen. Zo hebben zij de positieve signalen rondom Omikron niet kunnen gebruiken half december, het waren op dat moment nog geen betrouwbare gegevens.

En daar komen we bij waar het echte probleem zit. De beslissingen van het kabinet/overheid. Die moeten gemaakt worden op basis van de adviezen die ze krijgen. 1 van deze adviezen komt van het OMT, andere adviezen bijvoorbeeld vanuit de GGZ of economische zaken. Dit alles wordt bij elkaar genomen en afgewogen en op basis daarvan moet er een beslissing genomen worden. In tegenstelling tot het OMT kan de overheid wél kijken naar positieve signalen.

Wat onze overheid keer op keer fout doet is de oren laten hangen naar 1 advies of 1 advies op de voorgrond plaatsen. Daarmee lijkt het alsof het land geregeerd wordt door het OMT, maar dat is een bekende tactiek van Mark Rutte. Als het moeilijk wordt wijst hij altijd naar iemand anders. Dat zag je ook in de laatste persco van december, ineens moet Jaap van Dissel dan opdraven om de bak met stront in ontvangst te mogen nemen.

De overheid luistert eenzijdig naar het OMT, al moet ik zeggen dat met Ernst Kuipers als nieuwe minister ik verwacht dat dit wel zal veranderen. Hugo de Jonge is vast een aardige man en hij heeft de functie tegen wil en dank gekregen, maar medisch is hij niet bepaald goed onderlegd. Kuipers komt uit de praktijk, weet wat er speelt en weet waar de problemen kunnen liggen. Hij zal een veel gezondere kijk hebben op de adviezen van het OMT.

Ofwel, wat mij betreft treft het OMT geen enkele blaam qua adviezen. Wel vind ik dat de individuele leden een stuk terughoudender zouden mogen zijn. Sommige duiken te pas en te onpas op in allerlei programma's en staan in de krant. Dat vind ik geen goede zaak, ze zouden als 1 entiteit moeten communiceren. Als het eenmaal ontbonden is, en Corona er dus niet meer toe doet, dan kunnen ze doen en laten wat ze willen.
Goeie post. En het is natuurlijk handig voor het kabinet om zich te kunnen verschuilen achter adviezen. Daarmee voorkom je een boel politieke schade, en dat lukt ze aardig, vooral Rutte/VVD. Men klaagt een stuk meer over het OMT, RIVM en De Jonge, terwijl Rutte uiteindelijk de hoofdverantwoordelijke is. Dat hij dat spelletje heel goed speelt blijkt ook wel uit het feit dat hij elke keer premier wordt, ook al zijn er 4 van zijn kabinetten gevallen, talloze bewindslieden de laan uitgestuurd, en moest het kabinet meerdere keren diep door het stof. De enige zekerheid die er lijkt te zijn is dat Rutte premier blijft.

En men Kuipers is er denk ik ook wel een nieuwe wind. Hij vroeg zich al af of er nog wel een Outbreak is. Een goeie vraag lijkt me. We zitten zeker al in de overgang naar de endemische fase, en waarschijnlijk daar dichterbij dan bij een echt Outbreak die als Outbreak gemanaged moet worden. Ik hoop dat hij voortvarend aan de slag is gegaan met het opstellen van een beleidsplan ten aanzien van corona. Een plan dat robuust genoeg is voor nieuwe varianten en golven, zodat men weet wat te doen, en dat men weet wat men kan verwachten van de overheid.
pi_203238723
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:55 schreef magrec het volgende:
Hoeveel besmettingen zullen we eind van deze week halen? Denk dat hele scholen dicht gaan omdat of klassen in quarantaine zitten of de docenten zelf ziek zijn! Even door de zure appel bijten en dan iedereen besmet geweest.
Als ik @simonblue zijn post lees lijkt een groot deel van de toename inderdaad onder schoolgaande jeugd te zijn. Iets wat @GereDathan in zijn thuissituatie mee lijkt te maken.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:21:38 #25
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203238725
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De laatste tijd wordt het nut van vaccins vaak onderschat of in twijfel getrokken. Men ziet veel gevaccineerden om zich heen positief testen. Toch blijkt keer op keer hoeveel mensen ze nu uit het ziekenhuis houden. Ik ken veel mensen die de afgelopen 6 maanden positief hebben getest, maar niemand die er echt flink ziek van is geweest. Dat was voor de vaccins toch echt wel anders. En ook nu blijkt gewoon weer dat ongevaccineerde mensen veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen.
Las ook een stuk dat de boosters de T-cell response, de 2e lijn van verdediging en belangrijk om je uit het ziekenhuis te houden, erg versterkt.
Al is vermoedelijk een (omikron-)besmetting nóg effectiever dan een vaccinatie op gebied van weerstand opbouwen?

Hoe milder de variant, hoe aantrekkelijker het wordt om via die weg aan je weerstand te werken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203238756
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Al is vermoedelijk een omikron-besmetting nóg effectiever dan een vaccinatie op gebied van weerstand opbouwen?
Mogelijk tegen Omikron, maar dat wilt niet zeggen hoe effectief dat is tegen een volgende variant. En het is nog steeds veiliger om weerstand tegen Omikron op te bouwen met een besmetting na vaccinatie.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:23:59 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203238768
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Mogelijk tegen Omikron, maar dat wilt niet zeggen hoe effectief dat is tegen een volgende variant. En het is nog steeds veiliger om weerstand tegen Omikron op te bouwen met een besmetting na vaccinatie.
Ja goed punt, met vaccinatie haal je een eventuele angel er nog steeds uit.

Ben benieuwd of er varianten denkbaar zijn waar vaccinatie wel enigszins tegen beschermt maar een omikron-besmetting niet of minder. Of dat het eigenlijk altijd wel samenvalt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203238786
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De laatste tijd wordt het nut van vaccins vaak onderschat of in twijfel getrokken. Men ziet veel gevaccineerden om zich heen positief testen. Toch blijkt keer op keer hoeveel mensen ze nu uit het ziekenhuis houden. Ik ken veel mensen die de afgelopen 6 maanden positief hebben getest, maar niemand die er echt flink ziek van is geweest. Dat was voor de vaccins toch echt wel anders. En ook nu blijkt gewoon weer dat ongevaccineerde mensen veel grotere kans hebben om in het ziekenhuis terecht te komen.
Las ook een stuk dat de boosters de T-cell response, de 2e lijn van verdediging en belangrijk om je uit het ziekenhuis te houden, erg versterkt.
Tsjah, er is nu eenmaal een groep koppige mensen die het nut van vaccins niet kan begrijpen. Dan heb ik het niet over de hele groep die niet gevaccineerd zijn. Er zijn ook mensen die om voor hun moverende redenen geen vaccin nemen, maar dat is een hele andere groep dan de gekkies die iedereen proberen wijs te maken dat je doodgaat van een vaccin (zeg maar de groep demonstranten op het Museumplein met hun jodensterren en prinsenvlaggen). Voor mij is dat ook wel een verschil wat nu duidelijk is geworden, je hebt niet vaccinerende mensen en wappies. Wappies zijn kwaadaardige mensen die anderen met desinformatie en leugens proberen over te halen in hun complotten te geloven, die mensen ben ik echt beu.

Helaas hebben we veel last in Nederland van de stelligheid waarmee o.a. Hugo de Jonge dingen heeft beweerd. Zoals dat vaccins de oplossing zijn voor alles (besmetting, overdracht en ziekte) of dat bepaalde zaken nooooit zullen gebeuren (QR code). Hugo kende geen enkele schaamte in zijn stellige optimisme. En dat blijkt goed misplaatst ondertussen, hierdoor sneeuwt juist onder dat vaccins bijzonder goed werken tegen ziekenhuisopnames maar dat het voor de rest slechts een kleine bijdrage heeft.

De boostercampagne is hier verder compleet vastgelopen. De belangrijkste groepen zijn geweest en onder de 60 is de opkomst bijzonder matig. En dat gaat echt niet veranderen, overal kan je nu binnen een uur je booster halen en toch komt er geen hond. Mijn partner heeft gisteren besloten dat ze de booster ging halen, dat besloot ze om 18:00 en om 19:30 was ze weer thuis (en dat inclusief eten en reistijd). Gelukkig is die ruimte er nu dus wel, je kan direct terecht.

Als je iets wil met de boosters, als in dat je als overheid wil streven naar een 100% boosterdekking, dan moeten ze er als de wiedeweerga iets aan gaan koppelen. Bijvoorbeeld 2G. Zolang er voor de groep 60- geen voordeel aan zit zie ik ze namelijk niet snel gaan (mijzelf inclusief overigens).
pi_203238818
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:55 schreef magrec het volgende:
Hoeveel besmettingen zullen we eind van deze week halen? Denk dat hele scholen dicht gaan omdat of klassen in quarantaine zitten of de docenten zelf ziek zijn! Even door de zure appel bijten en dan iedereen besmet geweest.
Hier op school al 2 klassen thuis en heb uit andere klassen ook al diverse gevallen gehoord. Ben benieuwd wat ze gaan doen, eerder hebben ze al eens de school dichtgeklapt. Maar ik denk eigenlijk dat dat nu niet gaat gebeuren, ze kunnen erg goed onderwijs op afstand (zowel iedereen als deels thuis) geven is de ervaring. Ik vermoed dat ze daarvoor gaan kiezen.
pi_203238850
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als ik @:simonblue zijn post lees lijkt een groot deel van de toename inderdaad onder schoolgaande jeugd te zijn. Iets wat @:Geredathan in zijn thuissituatie mee lijkt te maken.
Niet geheel verrassend natuurlijk gezien het feit dat we ook qua kindervaccinaties de boot weer compleet gemist hebben. Pas vanaf morgen schijnt er oud papier rondgestuurd te worden voor afspraken, we waren weer te laat met inkopen.

We hadden in de Kerstvakantie al een deel moeten prikken die dat wilde, dat had nu ontzettend veel gescheeld.
pi_203238890
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En men Kuipers is er denk ik ook wel een nieuwe wind. Hij vroeg zich al af of er nog wel een Outbreak is. Een goeie vraag lijkt me. We zitten zeker al in de overgang naar de endemische fase, en waarschijnlijk daar dichterbij dan bij een echt Outbreak die als Outbreak gemanaged moet worden. Ik hoop dat hij voortvarend aan de slag is gegaan met het opstellen van een beleidsplan ten aanzien van corona. Een plan dat robuust genoeg is voor nieuwe varianten en golven, zodat men weet wat te doen, en dat men weet wat men kan verwachten van de overheid.
Volgens mij is nog in geen enkel land het OMT afgebroken toch? Weet niet precies wanneer je dat moet doen, het is natuurlijk wel zaak om te zorgen dat je snel de boel weer kan oppakken als er onverhoopt een variant komt die echt problematisch is.

Ik denk dat we het beste kunnen beginnen met minder gewicht aan het advies van het OMT te hangen, dus meer te luisteren naar de andere adviezen. En zo stapsgewijs het OMT minder en minder nodig hebben, om dan eind dit jaar of loop volgend jaar afscheid van ze te nemen met wat geluk.

Een ander idee zou nog kunnen zijn om het OMT in de luwte te gaan zetten en te vervangen door een "medische advies team" met wat minder mensen.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:31:09 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203238912
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Hier op school al 2 klassen thuis en heb uit andere klassen ook al diverse gevallen gehoord. Ben benieuwd wat ze gaan doen, eerder hebben ze al eens de school dichtgeklapt. Maar ik denk eigenlijk dat dat nu niet gaat gebeuren, ze kunnen erg goed onderwijs op afstand (zowel iedereen als deels thuis) geven is de ervaring. Ik vermoed dat ze daarvoor gaan kiezen.
Ik hoor het ook overal.. Mijn zoontje zijn klas zit nu ook voor het eerst in quarantaine. De meeste klassen van zijn basisschool overigens, die nu overweegt maar geheel te sluiten.

Gaat echt als een lopend vuurtje rond, deze variant.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203238995
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Al is vermoedelijk een (omikron-)besmetting nóg effectiever dan een vaccinatie op gebied van weerstand opbouwen?

Hoe milder de variant, hoe aantrekkelijker het wordt om via die weg aan je weerstand te werken.
Volgens mijn kennis zit er maar weinig verschil in. Als er al in een verschil in zit zal dat komen omdat je van Omikron wel echt ziek wordt, dit wordt je van een vaccin niet (bevat geen actief virus). Ik denk dat een natuurlijke besmetting wat langer aanwezig is en je immuunsysteem wat langer aan het werk zet.

De vraag is of je het het risico waard vindt. Ondanks dat Omikron (en Corona in het algemeen voor de meeste mensen) maar mild is kan je er toch goed ziek van worden. Van een vaccin heb je meestal wat lichte dingen als een pijnlijke arm en een dagje niet lekker voelen.

Persoonlijk geloof ik meer in de combinatie. Je neemt een vaccin om een eerste basislaag te leggen, deze laag zorgt ervoor dat de kans dat je ernstig ziek wordt zeer klein is. Vervolgens krijg je dan de komende jaren wat besmettingen te verwerken en op die manier bouw je laagje voor laagje de defensie op. Over enkele jaren heeft iedereen dan voldoende weerstand en zullen enkel de zwakkeren (ouderen en mensen die ziek zijn) er nog problemen van ondervinden. Eigenlijk vergelijkbaar met een griep, gezonde en fitte mensen hebben daar in hun leven af en toe wat last van, maar dat is het dan wel. Tot ze ouder/ziek worden, dan kan het immuunsysteem het niet meer verwerken en kom je in de problemen.
pi_203239044
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik hoor het ook overal.. Mijn zoontje zijn klas zit nu ook voor het eerst in quarantaine. De meeste klassen van zijn basisschool overigens, die nu overweegt maar geheel te sluiten.

Gaat echt als een lopend vuurtje rond, deze variant.
Ik vraag mij werkelijk af of het zoveel uitmaakt met voor de kerstvakantie. Er wordt wel ontzettend veel "zinloos" getest met de thuistesten nu. Daardoor komen er veel meer besmettingen naar boven. Omikron hebben we al sinds oktober/november, ik zou niet weten waarom het nu ineens sneller rond zou gaan.

Maar inderdaad, het gaat goed rond. Laat maar lekker gaan, hier op school wat kinderen een snotneus en hoofdpijn. Prima mee te leven zou ik zeggen.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:39:24 #35
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203239067
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:35 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Volgens mijn kennis zit er maar weinig verschil in. Als er al in een verschil in zit zal dat komen omdat je van Omikron wel echt ziek wordt, dit wordt je van een vaccin niet (bevat geen actief virus). Ik denk dat een natuurlijke besmetting wat langer aanwezig is en je immuunsysteem wat langer aan het werk zet.

De vraag is of je het het risico waard vindt. Ondanks dat Omikron (en Corona in het algemeen voor de meeste mensen) maar mild is kan je er toch goed ziek van worden. Van een vaccin heb je meestal wat lichte dingen als een pijnlijke arm en een dagje niet lekker voelen.

Persoonlijk geloof ik meer in de combinatie. Je neemt een vaccin om een eerste basislaag te leggen, deze laag zorgt ervoor dat de kans dat je ernstig ziek wordt zeer klein is. Vervolgens krijg je dan de komende jaren wat besmettingen te verwerken en op die manier bouw je laagje voor laagje de defensie op. Over enkele jaren heeft iedereen dan voldoende weerstand en zullen enkel de zwakkeren (ouderen en mensen die ziek zijn) er nog problemen van ondervinden. Eigenlijk vergelijkbaar met een griep, gezonde en fitte mensen hebben daar in hun leven af en toe wat last van, maar dat is het dan wel. Tot ze ouder/ziek worden, dan kan het immuunsysteem het niet meer verwerken en kom je in de problemen.
Ahja, uitstekend verwoord.

En wie weet vullen vaccinaties en daadwerkelijke besmettingen elkaar nog enigszins aan op gebied van dekking tegen toekomstige varianten die weer andere truukjes ontwikkelen om het afweersysteem te ontwijken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203239078
Voor de mensen die zich bang laten maken door het dagelijkse getal. Natuurlijk wordt het weer breeduit uitgemeten overal, maar laten we vooral even zorgen dat we het op de juiste manier duiden. Iets wat Martijn Broekman op Twitter elke dag doet:

Van de 42k vandaag zitten sowieso 5k nameldingen van eerder. En nog veel belangrijker, de ziekenhuizen blijven aanhoudend en langdurig dalen:

twitter
  maandag 17 januari 2022 @ 16:42:48 #37
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203239121
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik vraag mij werkelijk af of het zoveel uitmaakt met voor de kerstvakantie. Er wordt wel ontzettend veel "zinloos" getest met de thuistesten nu. Daardoor komen er veel meer besmettingen naar boven. Omikron hebben we al sinds oktober/november, ik zou niet weten waarom het nu ineens sneller rond zou gaan.

Maar inderdaad, het gaat goed rond. Laat maar lekker gaan, hier op school wat kinderen een snotneus en hoofdpijn. Prima mee te leven zou ik zeggen.
Omikron moest eerst een beetje op stoom komen om het punt van snelste verspreiding te bereiken, lijkt me. Daar groeien we nu naar toe en dan over een paar dagen/weken gaat de besmettingssnelheid weer wat dalen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203239153
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
En wie weet vullen vaccinaties en daadwerkelijke besmettingen elkaar nog enigszins aan op gebied van dekking tegen toekomstige varianten die weer andere truukjes ontwikkelen om het afweersysteem te ontwijken.
Mijn boerenverstand zegt dat het elkaar versterkt, maar dat kan ik niet medisch onderbouwen.

Wat ik denk dat er gebeurd is dat je immuunsysteem dankzij een vaccinatie sneller het virus herkent, ook varianten. Je immuunsysteem kan dan snel ingrijpen en hoeft niet meer te leren over de eerste fase van het virus. Het kan zich dan sneller en beter richten op de 2e fase, het daadwerkelijk ziek worden. Daar doet het dan vervolgens ontzettend veel kennis van op. Die 2 zaken gecombineerd maken dat de volgende keer het nog sneller herkend wordt en het immuunsysteem nog meer aandacht kan besteden aan het "puntjes op de i" zetten.
pi_203239212
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Omikron moest eerst een beetje op stoom komen om het punt van snelste verspreiding te bereiken, lijkt me. Daar groeien we nu naar toe en dan over een paar dagen/weken gaat de besmettingssnelheid weer wat dalen?
Klinkt logisch. Is ook wel iets wat we in andere landen zien. Wij lijken ondertussen wel een beetje op de piek te hangen, maar door de maatregelen en met name loslaten daarvan kan dat nog wel eens vertekend zijn.
pi_203239241
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 16:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Tsjah, er is nu eenmaal een groep koppige mensen die het nut van vaccins niet kan begrijpen. Dan heb ik het niet over de hele groep die niet gevaccineerd zijn. Er zijn ook mensen die om voor hun moverende redenen geen vaccin nemen, maar dat is een hele andere groep dan de gekkies die iedereen proberen wijs te maken dat je doodgaat van een vaccin (zeg maar de groep demonstranten op het Museumplein met hun jodensterren en prinsenvlaggen). Voor mij is dat ook wel een verschil wat nu duidelijk is geworden, je hebt niet vaccinerende mensen en wappies. Wappies zijn kwaadaardige mensen die anderen met desinformatie en leugens proberen over te halen in hun complotten te geloven, die mensen ben ik echt beu.

Helaas hebben we veel last in Nederland van de stelligheid waarmee o.a. Hugo de Jonge dingen heeft beweerd. Zoals dat vaccins de oplossing zijn voor alles (besmetting, overdracht en ziekte) of dat bepaalde zaken nooooit zullen gebeuren (QR code). Hugo kende geen enkele schaamte in zijn stellige optimisme. En dat blijkt goed misplaatst ondertussen, hierdoor sneeuwt juist onder dat vaccins bijzonder goed werken tegen ziekenhuisopnames maar dat het voor de rest slechts een kleine bijdrage heeft.

De boostercampagne is hier verder compleet vastgelopen. De belangrijkste groepen zijn geweest en onder de 60 is de opkomst bijzonder matig. En dat gaat echt niet veranderen, overal kan je nu binnen een uur je booster halen en toch komt er geen hond. Mijn partner heeft gisteren besloten dat ze de booster ging halen, dat besloot ze om 18:00 en om 19:30 was ze weer thuis (en dat inclusief eten en reistijd). Gelukkig is die ruimte er nu dus wel, je kan direct terecht.

Als je iets wil met de boosters, als in dat je als overheid wil streven naar een 100% boosterdekking, dan moeten ze er als de wiedeweerga iets aan gaan koppelen. Bijvoorbeeld 2G. Zolang er voor de groep 60- geen voordeel aan zit zie ik ze namelijk niet snel gaan (mijzelf inclusief overigens).
Ik heb me enorm verbaasd dat men zo vaak het nut van een booster moest uitleggen. Men dacht schijnbaar dat de eerste twee prikken niet werkten en die derde ineens wel. Dat is echt heel slecht gecommuniceerd. Het effect van de eerste twee prikken nam langzaam iets af, plus dat er een variant opstond die iets ongevoeliger voor de immuniteit was. Een booster verhoogd het aantal antistoffen heel flink. Je hebt er na een booster meer dan na je tweede prik. En meer antistoffen die per stuk misschien iets minder efficient zijn, zijn alsnog heel efficient. Ik heb 4 grote leeuwen (van 150-220 kg) een volwassen buffel van 600 kg zien pakken en dat is vrij efficient. Maar recent zag ik een video van 20 wilde honden (die maar 20 kg wegen) ook een volwassen buffel pakken, en dat is vrijwel net zo efficient. En in elk geval was het resultaat hetzelfde: Een dode buffel.
pi_203239310
Je immuunsysteem met T-cellen is zelfs zo slim om die T-cellen niet zo precies te multipliceren. Daardoor ontstaat met de tijd variatie in je T-cellen. Dit doet je immuunsysteem om te anticiperen op veranderingen in de ziekteverwekker. Het kan dus heel goed dat je T-cellen nu minder effectief zijn in het aanpakken van (de nog niet bestaande) Omega variant, dan de T-cellen die je hebt wanneer Omega opduikt over 2 jaar. Puur vanwege het evolueren van de T-cellen in je lichaam.
pi_203239329
In Nederland gaan de kinderen toch pas een weekje weer naar school? Hier in de UK ook, maar ik heb nog niks meegekregen over flinke toename onder schoolgaande jeugd. Wel waren er heel veel besmettingen onder de schoolgaande jeugd in aug-dec al.
  maandag 17 januari 2022 @ 16:58:46 #43
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203239340
Oe dat wist ik niet van die T-cellen, ingenieus.

En dat een vaccinatie niet een leven lang beschermt tegen een virus dat zich als een gek verspreidt en doormuteert, lijkt me niet een heel moeilijk concept om uit te leggen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_203239528
Prima tweet van Broekman, geeft altijd goede nuance. :)

quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 21:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Laatste wat ik gelezen heb was dat in de UK iets van 70% DOOR corona in het ziekenhuis kwam. Kan goed dat dat nu minder is, en het zou handig zijn als er onderscheid in werd gemaakt.
Maar iemand die MET corona in het ziekenhuis ligt, vormt mogelijk een grotere druk op de zorg dan iemand die DOOR corona in het ziekenhuis ligt. Die laatste leg je op een Covid afdeling, maar die eerste heeft mogelijk specialistische andere zorg nodig, die moeilijker geboden kan worden op een Covid afdeling.
Even hier op terugkomend... Ik hoor dit de laatste dagen veel mensen zeggen, het verschil tussen mensen MET corona in het ziekenhuis en DOOR corona in het ziekenhuis... Het zal wellicht aan mijn autisme liggen, maar wat is het wezenlijke verschil? "Door" betekent niet besmet met corona maar gezondheid zo achter uit gaande (bijvoorbeeld door uitstel operatie of door mentale problemen als gevolg van de pandemie) dat diegene opgenomen moet worden?? Even om wat duidelijkheid voor mezelf (en misschien wel anderen) te scheppen...
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_203239696
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:10 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Prima tweet van Broekman, geeft altijd goede nuance. :)
[..]
Even hier op terugkomend... Ik hoor dit de laatste dagen veel mensen zeggen, het verschil tussen mensen MET corona in het ziekenhuis en DOOR corona in het ziekenhuis... Het zal wellicht aan mijn autisme liggen, maar wat is het wezenlijke verschil? "Door" betekent niet besmet met corona maar gezondheid zo achter uit gaande (bijvoorbeeld door uitstel operatie of door mentale problemen als gevolg van de pandemie) dat diegene opgenomen moet worden?? Even om wat duidelijkheid voor mezelf (en misschien wel anderen) te scheppen...
Ik zou het al volgt uitleggen:
DOOR corona in het ziekenhuis zijn mensen die vanwege corona-gerelateerde klachten in het ziekenhuis moeten worden opgenomen, denk aan benauwdheid, erg veel hoesten, erg uitgeput.

MET corona in het ziekenhuis opgenomen zijn mensen die vanwege een andere reden en zonder (ernstige) corona-gerelateerde klachten zijn opgenomen. Bijvoorbeeld iemand die zijn been heeft gebroken en corona heeft. Meerdere ziekenhuizen testen nu alle binnenkomende patienten op corona, dus ook zonder symptomen kun je dan MET corona opgenomen worden.

Om personeel en andere patienten te beschermen tegen besmetting met corona moeten ook mensen die MET corona opgenomen worden speciaal verpleegd worden, dus dit zorgt ook voor een extra belasting van de zorg (ten opzichte van iemand zonder corona).

De cijfers over opgenomen patienten gaat over zowel mensen die DOOR als MET corona worden opgenomen. In het AD van vanochend stond wel dat het merendeel van de cijfers betrekking heeft op mensen die DOOR corona worden opgenomen en een klein deel dat MET corona wordt opgenomen.
  maandag 17 januari 2022 @ 18:07:48 #47
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_203240287
twitter

Als je niet beter wist, zou je denken dat ze proberen die cijfers zo hoog mogelijk te krijgen. Vind het heel gunstig, want veel van deze mensen hadden dus ook als ze geen corona hadden een ziekenhuisbed bezet gehouden.

Lijkt me nogal relevant of je ergens ligt mét een bepaalde aandoening of wégens een bepaalde aandoening.

Zie vanaf 2.15:


Van Haga: "iemand komt na auto ongeluk op de IC krijgt een wattenstaaf in zijn neus en wordt een corona dode"
Hugo de Jonge: "Nee, nepnieuws verspreiden is gevaarlijk" (Bedoeld zal zijn: nieuws dat mij niet goed uitkomt, is nep.)

[ Bericht 10% gewijzigd door Federer-fan op 17-01-2022 18:14:18 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_203240421
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 18:07 schreef Federer-fan het volgende:
[ twitter ]
Als je niet beter wist, zou je denken dat ze proberen die cijfers zo hoog mogelijk te krijgen. Vind het heel gunstig, want veel van deze mensen hadden dus ook als ze geen corona hadden een ziekenhuisbed bezet gehouden.

Lijkt me nogal relevant of je ergens ligt mét een bepaalde aandoening of wégens een bepaalde aandoening.

Zie vanaf 2.15:


Van Haga: "iemand komt na auto ongeluk op de IC krijgt een wattenstaaf in zijn neus en wordt een corona dode"
Hugo de Jonge: "Nee, nepnieuws verspreiden is gevaarlijk" (Bedoeld zal zijn: nieuws dat mij niet goed uitkomt, is nep.)
Iedereen testen die binnen wordt gebracht gebeurd geloof ik niet in elk ziekenhuis. En waar het wel gebeurd pa sinds kort.
Dat voorbeeld van dat auto ongeluk is echt volstrekt irrelevant, om hoeveel gevallen zou dat nu eenmaal gaan?
Verder lijkt het er nergens op dat men de coronadoden zo hoog mogelijk wil houden of dat daarin gemanipuleerd wordt.
Het ontgaat mij ook volledig wat men daar mee zou kunnen winnen.
pi_203240684
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:10 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Prima tweet van Broekman, geeft altijd goede nuance. :)
[..]
Even hier op terugkomend... Ik hoor dit de laatste dagen veel mensen zeggen, het verschil tussen mensen MET corona in het ziekenhuis en DOOR corona in het ziekenhuis... Het zal wellicht aan mijn autisme liggen, maar wat is het wezenlijke verschil? "Door" betekent niet besmet met corona maar gezondheid zo achter uit gaande (bijvoorbeeld door uitstel operatie of door mentale problemen als gevolg van de pandemie) dat diegene opgenomen moet worden?? Even om wat duidelijkheid voor mezelf (en misschien wel anderen) te scheppen...
Het is inderdaad niet zo zwart-wit. In het Engels hebben ze het ook vaak over 'incidental'.

Eigenlijk heb je mensen die direct door SARS-CoV-2 met Covid in het ziekenhuis terechtkomen ('door corona').
Mensen die gezondheidsproblemen krijgen die niet Covid zijn, maar wel door het virus veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld iemand met een ernstige vorm van myocarditis als gevolg van SARS-CoV-2. Die worden niet gezien als 'door' of 'met' volgens mij aangezien die niet meer positief hoeven te testen. Doen ze dat nog wel, dan zou het dus ook 'door' moeten zijn.
Dan heb je mensen bij wie duidelijk is dat ze niet 'door' het virus in het ziekenhuis liggen. De mensen met een gebroken been bijvoorbeeld.
Maar er is een grijs gebied tussen de laatste twee, aangezien de oorzaak van een aandoening niet altijd duidelijk is, en wel degelijk te maken kan hebben met een recente corona infectie.
En dan zijn er nog mensen die het virus in het ziekenhuis oplopen. Die komen dus niet door het virus in het ziekenhuis, en ook niet met, maar ook die moeten dan apart verpleegd worden, en kunnen uiteindelijk wel door corona langer in het ziekenhuis moeten blijven.

Overigens is ook de definitie van overlijden als gevolg van corona verschillend in verschillende landen. In de UK wordt meestal gesteld dat als iemand binnen 28 dagen na positieve test, dat die diegene overleden is 'door' corona. In theory zou dus iemand die 2 weken geleden positief testte, maar vandaag bij een auto-ongeluk omkomt geregistreerd kunnen worden als corona-dode. En wie zegt bijv dat hij niet een seizure had als gevolg van het virus op het moment van het ongeluk? Maar iemand die 5 weken geleden positief testte, in het vervolg niet getest is, en al 4 weken aan een ventilator ligt en afgekoppeld wordt en overlijdt, zou niet geregistreerd worden als corona dode.
  maandag 17 januari 2022 @ 18:39:07 #50
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_203240702
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 18:18 schreef koemleit het volgende:

[..]
Iedereen testen die binnen wordt gebracht gebeurd geloof ik niet in elk ziekenhuis. En waar het wel gebeurd pa sinds kort.
Dat voorbeeld van dat auto ongeluk is echt volstrekt irrelevant, om hoeveel gevallen zou dat nu eenmaal gaan?
Dat wee tik niet, maar iedereen die zo wordt geteld, is er een te veel. Er zijn zo veel besmettingen op dit moment dat de kans steeds groter wordt dat iemand die in het ziekenhuis komt positief test op corona. Zie ook hierna.
quote:
Verder lijkt het er nergens op dat men de coronadoden zo hoog mogelijk wil houden of dat daarin gemanipuleerd wordt.
Het ontgaat mij ook volledig wat men daar mee zou kunnen winnen.
Dat mensen er bang voor zijn, want als mensen bang zijn, zijn ze als was in de handen van de overheid. Het zorgt voor draagvlak. Dat zie je ook met de angst voor terrorisme - mensen geven dat grif hun privacy voor op (met die sleepnetwet).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')