quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:19 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Klopt maar het is idioot dat mensen die geen euro meer hoeven te betalen gecompenseerd dienen te worden
Maatwerk toepassen op 8 miljoen huishoudens? Een gezin dat 2x modaal verdient, maar een variabel energiecontract heeft wordt harder gepakt in hun vrijstaande huis dan een bijstander die een vast contract heeft tot 2024.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:22 schreef Confetti het volgende:
[..]
De overheid beschikt gewoon over verzamelinkomens. Er was geen politieke wil, dat is wat anders. Die 200 extra fooi is ook geregeld.
Een gezin dat 2x modaal verdient verdient sowieso geen steun. De compensatie was zogenaamd bedoeld om armoede tegen te gaan. Bij maatwerk vallen sommigen inderdaad buiten de boot maar dan kon je in ieder geval de mensen in de slechtste woningen beter steunen. Nu is het voor de rijken de zoveelste meevaller, maar de mensen die daadwerkelijk moeten kiezen tussen eten of stoken hebben er weinig aan.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:24 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[..]
Maatwerk toepassen op 8 miljoen huishoudens? Een gezin dat 2x modaal verdient, maar een variabel energiecontract heeft wordt harder gepakt in hun vrijstaande huis dan een bijstander die een vast contract heeft tot 2024.
Dan moet je energiecontracten, inkomens en energieverbruik (het liefste ook nog de gas/elektriciteit verhouding) in een algoritme stoppen waar dan een bedrag uit komt rollen wat ieder huishouden op de rekening gestort krijgt? Of moet de overheid die bedragen dan communiceren met de energieleveranciers en die moeten per contract een bedrag korting geven?
De ICT kan echt helemaal niks.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:24 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[..]
Maatwerk toepassen op 8 miljoen huishoudens? Een gezin dat 2x modaal verdient, maar een variabel energiecontract heeft wordt harder gepakt in hun vrijstaande huis dan een bijstander die een vast contract heeft tot 2024.
Dan moet je energiecontracten, inkomens en energieverbruik (het liefste ook nog de gas/elektriciteit verhouding) in een algoritme stoppen waar dan een bedrag uit komt rollen wat ieder huishouden op de rekening gestort krijgt? Of moet de overheid die bedragen dan communiceren met de energieleveranciers en die moeten per contract een bedrag korting geven?
Dus het kan niet via inkomstenbelasting want daarmee profiteert iedereen. Dus verschillende afdelingen van de belastingdienst moeten gegevens met elkaar delen en daarna na een hoop variabelen moet er geld betaald worden aan die twee groepen mensen terwijl zo'n structuur nu nog niet bestaat. Het is mooi dat groep die het zwaar heeft net gecompenseerd wordt maar dit klinkt wel als een linke opdracht.quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:38 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
De ICT kan echt helemaal niks.
Ik heb geen idee hoeveel mensen tot bijvoorbeeld juni een vast contract hebben maar die zou je bijvoorbeeld uit kunnen sluiten (vanaf juni weer opnieuw beoordelen).
Dat geld zou je naar minima en mensen die in de problemen komen kunnen sluizen.
Maar dat controleren zou gemeentes weer extra werk geven, wat weer onuitvoerbaar is.
Idealiter gewoon 400 oid naar minima met variabel en een extraatje voor niet minima mensen met exhorbitante variabel die in de problemen komen.
Op de manier van nu wordt er saamhorigheid geveinsd.
Waarom zouden minima die nog een contract met lage tarieven hebben lopen tot eind 2023 de tegemoetkoming wel moeten krijgen, en Jan en Truus anderhalf modaal die net met veel moeite een huis met energielabel E gekocht hebben en daarvoor een nieuw energiecontract hebben moeten afsluiten niet?quote:Op zaterdag 19 februari 2022 18:38 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Idealiter gewoon 400 oid naar minima met variabel en een extraatje voor niet minima mensen met exhorbitante variabel die in de problemen komen.
EU, wat een farce..quote:Op zondag 20 februari 2022 11:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]
Wat was het motto van Kaag/D66 ook al weer? “Laat iedereen vrij, maar niemand vallen”. Wat een bedrog.
quote:Etwa 27.000 Häuser mit Erdbebenschäden stehen in und um Groningen. Grund dafür ist auch ein Vertrag, der Gas nach Deutschland bringen soll.
En de minima (lees: werkelozen) hebben alle tijd van de wereld om hout te sprokkelen en/of turf te steken. Ik niet, ik moet naar een gratis verwarmd kantoor.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zouden minima die nog een contract met lage tarieven hebben lopen tot eind 2023 de tegemoetkoming wel moeten krijgen, en Jan en Truus anderhalf modaal die net met veel moeite een huis met energielabel E gekocht hebben en daarvoor een nieuw energiecontract hebben moeten afsluiten niet?
Die regeringen hebben dat verklaart dat de miljarden die zij als coronasteun ontvangen toch maar gebruiken voor de gasrekening?quote:Op zondag 20 februari 2022 11:01 schreef DarkwingDuck het volgende:
[ twitter ]
Wat was het motto van Kaag/D66 ook al weer? “Laat iedereen vrij, maar niemand vallen”. Wat een bedrog.
Lees mijn bericht nog eensquote:Op zondag 20 februari 2022 10:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zouden minima die nog een contract met lage tarieven hebben lopen tot eind 2023 de tegemoetkoming wel moeten krijgen, en Jan en Truus anderhalf modaal die net met veel moeite een huis met energielabel E gekocht hebben en daarvoor een nieuw energiecontract hebben moeten afsluiten niet?
Omdat Jan en Truus veel meer overhoud per maand dan iemand met minimaal inkomen, als je met moeite een huis hebt gekocht hou je nog voldoende over per maand want er zit een bescherming op hoeveel je mag lenen kwa hypotheek.quote:Op zondag 20 februari 2022 10:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Uiteraard, grote woorden over sancties richting een partij waar je jezelf van afhankelijk hebt gemaakt, dat is vragen om problemen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:18 schreef ACT-F het volgende:
En daar ging de gasprijs de lucht in.
Maar van niet reageren ga je nog veel afhankelijker worden. Dacht je werkelijk dat de ogen sluiten de prijs langdurig laat dalen?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, grote woorden over sancties richting een partij waar je jezelf van afhankelijk hebt gemaakt, dat is vragen om problemen.
Dit is nog maar het begin. Het wordt veel erger.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:18 schreef ACT-F het volgende:
Dat is onmogelijk want Rutte verwachtte eergisteren in een debat geen hogere gasprijs.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:18 schreef ACT-F het volgende:
Ik snap ook niet wie hij daarmee voor de gek probeert te houden. We zijn toch godverdomme geen kleuters. Geef me gewoon het eerlijke verhaal: Rusland wordt geregeerd door een oorlogszuchtige dictator die andere landen binnenvalt. We moeten ze economisch raken maar dat gaat ons zelf ook pijn doen. Elk weldenkend mens snapt dat hoor.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:46 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk want Rutte verwachtte eergisteren in een debat geen hogere gasprijs.
En dat terwijl het geen hogere wiskunde is. Maar voor Mark wel denk ik.
Sowieso dapper dat ie dat durft te zeggen terwijl alle signalen voor een invasie op groen staan. Hij had beter ff niks kunnen zeggenquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:46 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk want Rutte verwachtte eergisteren in een debat geen hogere gasprijs.
En dat terwijl het geen hogere wiskunde is. Maar voor Mark wel denk ik.
Vattenfall morgen ¤2,50 per kuubquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:44 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Dit is nog maar het begin. Het wordt veel erger.
Ah de FOK! inlichtingendienstquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:44 schreef Bolasie het volgende:
[..]
Dit is nog maar het begin. Het wordt veel erger.
Iedereen krijgt een compensatie voor de gestegen gasprijs, die compensatie wordt direct verrekend. Als je extreem weinig verbruikt zou je dus negatief kunnen gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:05 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Ik zie in "mijn Vattenfall" dat mijn stroomverbruik mij -¤ 22 oplevert. Ik verbruik dus stroom, ik heb geen zonnepanelen. Weet iemand hoe dit kan? Ik heb mij nog nooit in deze onzin verdiept omdat ik extreem weinig verbruik.
Ok thanks. Ik dacht dat we alleen korting op de energiebelasting zouden krijgen maar blijkbaar kun je dus negatief gaan op een of andere manier.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:07 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Iedereen krijgt een compensatie voor de gestegen gasprijs, die compensatie wordt direct verrekend. Als je extreem weinig verbruikt zou je dus negatief kunnen gaan.
Klopt het is ook korting op de energiebelasting. Die korting is een vast bedrag.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:08 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Ok thanks. Ik dacht dat we alleen korting op de energiebelasting zouden krijgen maar blijkbaar kun je dus negatief gaan op een of andere manier.
Wat een wereld leven we in.
De afhankelijkheid is dus het grootste probleem.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:38 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar van niet reageren ga je nog veel afhankelijker worden. Dacht je werkelijk dat de ogen sluiten de prijs langdurig laat dalen?
Eind vorige eeuw was er al de verwachting bij de politiek dat die energie transitie er ging komen. Had ook wel iets met milieu te maken maar meer met technologische vooruitgang. De politiek was toen bang dat er gas over zou blijven in Groningen dus is met toen begonnen met het extreem opvoeren van de productie en in heel grote hoeveelheden te verkopen naar het buitenland. Pas daarna begon het aardbeving probleem duidelijk te worden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
De afhankelijkheid is dus het grootste probleem.
Het is niet dat we niet wisten dat het Groningse gas eindig was.
Blij dat hier uitgerekend vandaag de cv-ketel verwijderd is en de warmtepomp wordt aangesloten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Blij dat ik die 3 jaar deal bij vattenfall genomen heb voor 1,18 in dec...
van mijn cv ketel blijven ze afquote:Op donderdag 24 februari 2022 14:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Blij dat hier uitgerekend vandaag de cv-ketel verwijderd is en de warmtepomp wordt aangesloten.
1,08 gas en 26 cent kwh bij essent vanaf 1 maart.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Blij dat ik die 3 jaar deal bij vattenfall genomen heb voor 1,18 in dec...
Met een gebruik van gemiddeld 6 kuub pm toch alweer 180 euro. Nja, dat soort bedragen kan ik wel lijden als ik over 2 jr een nieuw contract nodig heb.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:52 schreef Johannes788 het volgende:
Net gebeld met Vattenfall. Verwachten ¤2,50 per kuub gas
Je hoeft daar helemaal niet 'extreem weinig' voor te gebruiken als alleenstaande.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:07 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Iedereen krijgt een compensatie voor de gestegen gasprijs, die compensatie wordt direct verrekend. Als je extreem weinig verbruikt zou je dus negatief kunnen gaan.
Volgende winter blijft de verwarming dus uit.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:52 schreef Johannes788 het volgende:
Net gebeld met Vattenfall. Verwachten ¤2,50 per kuub gas
Je hebt bedrijven die dat dus meten en verdelen. Moet zelfs vannde warmtewet dacht ik.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:23 schreef JohnDDD het volgende:
Het erge is dat ik bijv. in een sociale huurwoning zit, waar ik stookkosten (gas dus) als voorschot aan de woningcorporatie betaal. Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in hun contract of de daadwerkelijke kosten die in juli afgerekend zullen worden. Dus wie weet krijg ik in juli een rekening van duizenden euro's. Wat nóg erger is, is dat er maar één ketel is voor alle appartementen hier en dat de stookkosten via een verdeelsleutel worden verdeeld afhankelijk van het aantal vierkante meters. Als iemand anders de verwarming dus de hele dag op 30 zet, dan word ik daar zwaar de dupe van.
Dit is het echte drama van de energiecrisis, namelijk dat het altijd eerst armere mensen zal treffen, die weinig tot geen invloed hebben op de verduurzaming van hun huis en soms op de afrekening van de kosten.
Ik heb kinderen die ga ik niet in de kou zetten, anders was ik ook wel zo dwars geweest.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:23 schreef Ama het volgende:
[..]
Volgende winter blijft de verwarming dus uit.
Precies, armen hebben totaal geen invloed op de prijzen van producten, hoge prijzen waardoor het voor armen ook moeilijk is om medestanders te vinden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:23 schreef JohnDDD het volgende:
Het erge is dat ik bijv. in een sociale huurwoning zit, waar ik stookkosten (gas dus) als voorschot aan de woningcorporatie betaal. Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in hun contract of de daadwerkelijke kosten die in juli afgerekend zullen worden. Dus wie weet krijg ik in juli een rekening van duizenden euro's. Wat nóg erger is, is dat er maar één ketel is voor alle appartementen hier en dat de stookkosten via een verdeelsleutel worden verdeeld afhankelijk van het aantal vierkante meters. Als iemand anders de verwarming dus de hele dag op 30 zet, dan word ik daar zwaar de dupe van.
Dit is het echte drama van de energiecrisis, namelijk dat het altijd eerst armere mensen zal treffen, die weinig tot geen invloed hebben op de verduurzaming van hun huis en soms op de afrekening van de kosten.
Geen idee waarom dat dan niet gebeurt, want eerlijk is het niet. Ik moet erbij zeggen dat ik thuiswerk, terwijl er ook mensen hier zijn die buiten de deur werken en ook nog een partner in een andere stad hebben en daar de helft van de tijd zijn. Dus eigenlijk krijg ik veel warmte voor weinig, maar eerlijk is het niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:33 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je hebt bedrijven die dat dus meten en verdelen. Moet zelfs vannde warmtewet dacht ik.
Beter en eerljker dan verdelen op m2.
Denk vanwege de initiële investeringskosten en dienstverleningskosten? Maarja die worden toch doorbelast aan de bewoners.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:48 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Geen idee waarom dat dan niet gebeurt, want eerlijk is het niet. Ik moet erbij zeggen dat ik thuiswerk, terwijl er ook mensen hier zijn die buiten de deur werken en ook nog een partner in een andere stad hebben en daar de helft van de tijd zijn. Dus eigenlijk krijg ik veel warmte voor weinig, maar eerlijk is het niet.
Het systeem van kosten verdelen per m2 werkt natuurlijk niet in de hand om de kachel lager te zetten als je de deur uit gaat.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:48 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Geen idee waarom dat dan niet gebeurt, want eerlijk is het niet. Ik moet erbij zeggen dat ik thuiswerk, terwijl er ook mensen hier zijn die buiten de deur werken en ook nog een partner in een andere stad hebben en daar de helft van de tijd zijn. Dus eigenlijk krijg ik veel warmte voor weinig, maar eerlijk is het niet.
Meestal per half jaar, 1 januari en 1 juli.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:13 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik zat me net te bedenken dat ik helemaal geen idee heb hoe de variable prijzen precies verwerkt worden in een energie contractWanneer worden die prijzen doorgevoerd als je een variabel contract hebt? Dagelijks, wekelijks, maandelijks?
Dat is afhankelijk van de leverancier. Er is een leverancier met dagprijs en uurprijs.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:13 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik zat me net te bedenken dat ik helemaal geen idee heb hoe de variable prijzen precies verwerkt worden in een energie contractWanneer worden die prijzen doorgevoerd als je een variabel contract hebt? Dagelijks, wekelijks, maandelijks?
Vattenfall in dit geval.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de leverancier. Er is een leverancier met dagprijs en uurprijs.
Klimaatbeul!!quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Terug gaan in den ouden tijd
Koop maar een kachel en stoken op kolen en hout.
Van hun site:quote:
Geen idee overigens of dit klopt wat betreft die variabele prijzen (heb zelf ook variabel bij Vattenfall)quote:Bij variabele contracten veranderen de prijzen meestal twee keer per jaar. Per 1 juli en per 1 januari. Heb je een contract met een variabele prijs, dan geven we de nieuwe prijzen aan je door.
quote:Op dit moment is onze variabele prijs een stuk lager dan de vaste prijzen die worden aangeboden. We hebben namelijk scherp voor je ingekocht toen de energieprijzen nog gunstig waren. Je zit dus nog steeds goed.
Wil je liever je tarief vastzetten? Je gaat dan meer betalen, maar hebt wel de zekerheid van een vaste prijs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
Onder de Waddenzeequote:Op donderdag 24 februari 2022 20:31 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Gelukkig hebben we nog genoeg gas in eigen land.
Die kosten echt vreselijk veel stroom.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:34 schreef Ama het volgende:
Elektrisch kachel begint ook wel interessant te worden zo.
Airco met zonnepanelen op het dak en het huis beter isoleren?quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:34 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die kosten echt vreselijk veel stroom.
Het treft mij persoonlijk allemaal niet zo, gebruikelijk niet heel veel gas.quote:Op donderdag 24 februari 2022 21:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Airco met zonnepanelen op het dak en het huis beter isoleren?
Eens, maar de Amerikanen willen ons natuurlijk vooral aan hun gas hebben. Alleen kunnen ze nu qua prijs niet concurreren met de Russen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 21:55 schreef Alpha0 het volgende:
Gas is een wapen geworden. Een wapen wat op ons gericht is met onze afhankelijkheid van Russisch gas. Waarschuwen de Amerikanen al heel lang voor natuurlijk. Duitsland heeft immigranten die ze moeten verwarmen met (Russisch) gas. Hoe meer gas je nodig hebt hoe groter het wapen is wat op je gericht is. Met 15 miljoen immigranten heeft Duitsland dus een heel groot wapen op zich gericht met haar afhankelijkheid van dat Russische gas. Zou Duitsland niet haar 15 miljoen migranten moeten repatriëren naar hun oorspronkelijk land om zo minder afhankelijk te zijn van Russisch gas en dus wat minder onder schot te staan?
Groningen staat nog altijd op plek 9 in de wereld qua gasreserves. Moet je nagaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:35 schreef Fleischmeister het volgende:
Heb gelukkig nog een contract tot mei. Zet ik de boel daarna wel uit tot nader orde, ik trek wel een paar extra truien aan en koop een achterlijk dik en zwaar dekbed, slaap ik waarschijnlijk nog beter onder ook.
En Groningen gewoon leegpompen, het is niet anders.
quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef monkyyy het volgende:
Mijn hart gaat uit naar de gezinnen in een vrijstaand huis zonder zonnepanelen en nog met een ouderwetse cv stoken.4400 en 2400 ja?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zijn de mensen die nu wakker schrikken.quote:
Ik vermoed dat Quatar en Iran ook tegen lagere kosten LNG kunnen leveren maar we moeten sowieso van russische energie afhankelijkheid af. De valuta die het Putin opleverd kost nu letterlijk mensenlevens, daar moeten we rap mee stoppen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 23:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eens, maar de Amerikanen willen ons natuurlijk vooral aan hun gas hebben. Alleen kunnen ze nu qua prijs niet concurreren met de Russen.
https://www.nu.nl/291619/(...)gen-langer-open.htmlquote:Op donderdag 24 februari 2022 23:46 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Groningen staat nog altijd op plek 9 in de wereld qua gasreserves. Moet je nagaan.
En dan inderdaad ruimhartig doen in Groningen. Zeker gezien de huidige prijzen kan er dan best wat makkelijk daar gecompenseerd worden. Tot nu toe kost het beoordelen of er gecompenseerd word meer dan de compensatie zelf.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:50 schreef falling_away het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/291619/(...)gen-langer-open.html
Ben het eens met die hoogleraar dat dit opnieuw overwogen moet worden
quote:Op donderdag 24 februari 2022 20:29 schreef monkyyy het volgende:
Mijn hart gaat uit naar de gezinnen in een vrijstaand huis zonder zonnepanelen en nog met een ouderwetse cv stoken.Gaat dit om een aluminium smelterij?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Je krijgt een vast bedrag terug wat voor een normaal verbruik die belasting ruim compenseert.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 12:15 schreef Homey het volgende:
Ik merk op hoe afwezig Sigrid Kaag is in deze discussie. Feit is dat zeker de helft van de torenhoge energierekeningen belastingen betreft. De hoogste in heel Europa.
De vraag rijst dus ook, wat in de media amper wordt geopperd laat staan voorgelegd aan mevrouw Kaag, kunnen die belastingen niet een keer omlaag? In elk geval tijdelijk?
Die extreme belastingdruk is echt de olifant in de kamer.
check check en checkquote:Op donderdag 24 februari 2022 21:06 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Airco met zonnepanelen op het dak en het huis beter isoleren?
quote:
Nee, om een oudere grote vrijstaande woning.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 12:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gaat dit om een aluminium smelterij?
Zoveel elektra verbruiken is toch je eigen schuld en niet isoleren ook.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 13:28 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[..]
Nee, om een oudere grote vrijstaande woning.
https://www.milieucentraa(...)eld-energieverbruik/
Om te beginnen is het gas er niet doorheen gejaagd. Het staat nog steeds in de top van grootste gasvoorraden ter wereld. Alleen willen we niet meer tappen omdat het lokaal problemen oplevert.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 17:45 schreef Alpha0 het volgende:
Grieken praten met Iran over gas en olie
Leuk maar niet relevant voor ons. We zijn zuinig en verstandig met ons gas in Groningen omgegaan en hebben dus genoeg ................
................... owwwww het blijkt dat we het er doorheen hebben gejaagd.
Dit was deel 123411 in de serie 'Kijk de koe in de Kont' starring Joop Den Uyl.
![]()
![]()
![]()
Oh nee hoor, vanaf nu laat ik ome Joop er uit. Maar zeker ben ik er niet op.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 17:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoe vaak moet ik je nog uitleggen dat de grote uitverkoop pas begonnen is nadat Ome Joop al lang en breed in zijn graf lag. Je kan dat feit wel blijven negeren maar dat maakt het niet anders. Waarschijnlijk lees je niet eens mee en probeer je alleen maar stemming te maken .Kom anders even met een staatje van de hoeveelheden opgepompt gas per jaar.
Het zou toch wel handig zijn als je even de feiten checkt voor je iets schrijft. Dat het gas op is klopt ook al voor geen meter.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 17:51 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Oh nee hoor, vanaf nu laat ik ome Joop er uit. Maar zeker ben ik er niet op.
Ben niet anti Joop. Ben meer anti politici die niet nadenken. Zoals de VVD.
We zijn iig verkwistend er mee geweest. En dat is een feit.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 17:53 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het zou toch wel handig zijn als je even de feiten checkt voor je iets schrijft. Dat het gas op is klopt ook al voor geen meter.
Ja, als je weinig verbruikt, gaat het goed. Maar variabele tarieven zijn zo hoog. Dus gezinnen, of mensen in ruime woningen, moeten bloeden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je hoeft daar helemaal niet 'extreem weinig' voor te gebruiken als alleenstaande.
De "teruggaaf energiebelasting" die je krijgt op de elektriciteitsrekening is dit jaar ¤824,77 incl BTW.
De netbeheerkosten en vaste kosten van je energieleverancier voor elektriciteit zijn, afhankelijk van welke netbeheerder er in je regio actief is en wat je energieleverancier rekent aan vaste kosten, zo rond de ¤250 per jaar.
~825 - 250 = ¤575,-
Indien je in ¤2022 minder dan ¤575 aan elektriciteit verbruikt, krijg je geld toe. Eén kWh kost als je nog een energiecontract van voor oktober 2021 hebt minder dan 20ct incl btw en energiebelasting. Door de verlaging van de energiebelasting is 16 a 17ct/kWh geen uitzondering met zo'n 'oud' contract. Gaan we uit van 17ct/kWh, dan kun je in 2022 maarliefst 3382kWh elektriciteit gebruiken, voordat je voor je stroom moet betalen!
En dat terwijl een alleenstaande die een beetje op zijn verbruik let al genoeg heeft aan zo'n 1500kWh of minder (ikzelf zat toen ik alleen woonde op 1100-1200kWh/jaar).
Gaan we uit van 1500 kWh in combinatie met een 'oud' voordelig energiecontract, dan kost de elektriciteit a 17ct/kWh 255 euro. Tellen we de vaste kosten van 250 euro bij op en trekken we de 'heffingskorting' van 825 euro vanaf. Netto is de elektriciteitsrekening per jaar dan ¤320,- negatief
Zelfs als je een contract hebt van na oktober 2021 met een prijs van ¤0,35 per kWh (incl btw en energiebelasting), dan nog kun je 1642 kWh op jaarbasis verbruiken, voordat je netto voor elektriciteit moet betalen. Verbruik je als alleenstaande dus niet zo veel, dan is in 2022 een negatieve stroomrekening tamelijk normaal. Gek genoeg...
Grapje natuurlijk.quote:
klopt maar dan kan je et nog wel noemen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 13:41 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Zoveel elektra verbruiken is toch je eigen schuld en niet isoleren ook.
149ctx12 is minder dan je gasabonnement, dus dat betwijfel ik.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 16:17 schreef qajariaq het volgende:
Ik betaal 7 euro voorschot per maand. Sinds de zomer zonnepanelen en ben toen ook gaan verwarmen met de lucht lucht warmtepomp (airco). Mijn gas gaat rond de 12 m3 worden dit jaar. Elektra weet ik nog niet maar dat zal naar schatting ook rond de nul zijn na salderen.
Gezien de kortingen op energiebelasting en de hoge prijs subsidie zal ik dus gewoon geld terugkrijgen in juni.
Voor gas betaal ik dit half jaar 149 ct dacht ik, elektra is iets rond de 26 ct (laag) en iets boven de 30 ct (hoog). Maar daar hoop ik dus ongeveer quitte op te spelen.
verkwisting is subjectief. Ik ben het er dus niet mee eens.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 17:54 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
We zijn iig verkwistend er mee geweest. En dat is een feit.
Ik zit gelukkig nog even op 0,80 m3 en 0,13 voor een kwh dit jaar.. maar het is wel bezopen.quote:
Toch bedankt voor al je likesquote:Op zaterdag 26 februari 2022 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
verkwisting is subjectief. Ik ben het er dus niet mee eens.
zeker, graag gedaan.quote:
Tja, we hebben het al veertig jaar dus goed bekeken. De impact bij een ongeluk is onoverkomelijk groot en ze zijn sowieso veel te duur.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 23:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hadden we nou toch maar niet de laatste 40 jaar de hele tijd gezegd dat kerncentrales gevaarlijk zijn en dat het veel te duur is en te lang duurt om ze te bouwen, nietwaar?
Je gaat het ook nooit weten want je stel in elk topic weer de zelfde vragen en komt weer met de zelfde argumenten terwijl het keer op keer weer uitgelegd is aan je.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |