Het 1e FOK! OMT advies over Covid-19, 10 januari 2022Geachte COR users,
Op 10 januari 2022 werd het FOK! OMT bij elkaar geroepen om te adviseren over de situatie omtrent het Coronavirus en de huidige Lockdown.
Bijgaand leest u het nieuwste advies.
A. Aanleiding FOK! OMT en doelstellingHet FOK! OMT komt dagelijks bij elkaar om de actuele situatie rondom het Coronavirus maar vooral rondom de Lockdown te evalueren en te duiden.
Het FOK! OMT geeft adviezen over de huidige maatregelen en de effecten hiervan op de verschillende COR users.
Voorts volgt een samenvatting van de huidige situatie en de adviezen van het FOK! OMT.
B. Actuele situatieOp dit moment viert Omikron hoogtij en zowel het aantal besmettingen als het percentage positief lag nog nooit zo hoog. Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de ziekenhuiscijfers al enkele weken een dalende trend laten zien en dat de IC inmiddels minder dan 400 Covid-19 patiënten behandelt. Ook in de klinieken zelf is het een stuk rustiger qua instroom van nieuwe Coronalijers.
Het aantal boosterprikken neemt rap toe en de meeste 60+'ers die dat willen zijn inmiddels geboosterd. Dit betekent dat weer een flink deel van de bevolking dat in de ziekenhuizen kan belanden ten gevolge van een Covid-19 besmetting nu nog beter beschermd is dan enkele weken geleden.
Op basis van de huidige stand van zaken concludeert het FOK! OMT dat de huidige Lockdown een walgelijk gedrocht is dat niet langer in stand gehouden dient te worden. Hieronder volgen enkele uitspraken van een aantal FOK! OMT leden met extra uitleg n.a.v. gestelde vragen.
C. AdviezenVraag:Gezien het feit dat Omikron zo besmettelijk is en het aantal besmettingen vermoedelijk nog veel hoger gaat worden nu de scholen weer openen, is het wel verstandig om te versoepelen?
Als het aan FOK! OMT-lid
@trein2000 ligt wordt de huidige lockdown per direct opgeheven. "De huidige maatregelen zijn een grote aanfluiting en niet meer te doen. Het verlengen van deze lockdown zal grote gevolgen hebben voor meerdere sectoren maar zal ook zeer negatieve gevolgen hebben voor de individu. Voorts ben ik van mening dat de lockdown vernietigd moet worden."
Vraag:
Moeten we medische mondmaskers (FFP2) gaan verplichten in drukke winkelstraten en binnenruimtes (werk, school, etc.) om de verspreiding van het superbesmettelijke Omikron tegen te gaan?
FOK! OMT-lid
@Jor_Dii: "Nee, dat moeten we niet willen. We moeten absoluut geen situatie gaan creeëren waarin we mondmaskers moeten dragen wanneer we achter ons bureau zitten op kantoor, en dat acht uur per dag. Daarnaast dragen een groot aantal mensen de mondmaskers toch al niet volgens de juiste voorwaarden (niet genoeg verschoond, niet over de neus, enzovoorts) waardoor het effect nog minimaler zal zijn. Derhalve ben ik van mening dat de mondmaskerplicht absoluut niet strenger gemaakt moet worden."
Vraag:
Moeten we jonge kinderen gaan vaccineren tegen het Coronavirus, zeker nu Omikron ook hen zo hard treft?
FOK! OMT-lid
@Molo: "Jonge kinderen moeten we pertinent niet willen vaccineren, hoogstens als daar echt een medische indicatie voor is. Verder wil ik graag even van mijn moment of fame gebruik maken om te melden dat men eens wat minder moet zaniken en meer tripjes naar België moet maken. En seksen. Veel meer seksen. Probeer het eens!"
Vraag:
Wat vinden jullie van de huidige rol van de media, specifiek het AD?
@_serial_ van het FOK! OMT: "Met name het AD is een walgelijke krant. Ze maken van elke mug een olifant. De laagste instroom sinds maanden en zij maken er van dat er 'een grote stijging in de ziekenhuizen' te zien is waarbij ze totaal voorbij gaan aan het feit dat de uitstroom altijd laag is op een maandag. Wat mij betreft wordt het tijd om de media buitenspel te gaan zetten en alle journalisten en schrijvers een functie elders inclusief all-inclusive reisje naar Australië te geven. Dat zal ze leren."
Vraag:
De Eredivisie gaat bijna weer van start. In veel andere landen zitten de stadions bomvol, zie bijvoorbeeld gidsland Engeland. Moeten we hier ook weer publiek toe gaan laten?
FOK! OMT-lid
@Caland: "Publiek in de stadions zou per direct weer toegestaan moeten worden. Het aantal besmettingen daar is gezien het in de buitenlucht is laag en je moet toch al een QR-code laten zien om binnen te komen. Tevens eis ik dat per direct de vrouwen hun benen weer omhoog mogen doen."
Vraag:
De horeca is één van de hardst getroffen sectoren. Toch vonden daar geen massale besmettingen plaats, zeker niet gezien de QR-code en het feit dat het grotendeels geplaceerd was. Kan de horeca weer open?
FOK! OMT-lid
@Tarado: "Wat mij betreft openen we de horeca weer, in eerste instantie van 12.00 tot 22.00 en als het goed blijft gaan in de ziekenhuizen moeten we ook de kroegen weer open gooien tot na middernacht. Het heeft lang genoeg geduurd."
Vraag:
Ook in het buitenland gaat Omikron als een beest tekeer. Wat vinden jullie van mensen die momenteel het heil ergens anders zoeken en vakanties in het algemeen in deze fase van de pandemie?
FOK! OMT-lid
@dick_laurent: "dkakdledpedopewmpedfiovjven Spanje, kdepiodnpeiodniodnqodndidnq 20 graden, dnoqkndodiqdqdidnqon" Deze vraag is uiteindelijk niet beantwoord gezien het voornoemde lid zichzelf vol met taart aan het proppen was.
Vraag:
Wie zijn eigenlijk de eindverantwoordelijken van het FOK! OMT?
FOK! OMT-lid
@Lenny_Leonard: "Dat zijn
@miss_sly,
@capricia en
@chratnox . Ik probeer met enige regelmaat wat stennis te schoppen maar uiteindelijk eindigt het altijd met hetzelfde resultaat: een klap in mijn gezicht."
Het FOK! OMT dankt verder
@Zipportal voor zijn kaartjes,
@Oliver23 voor de ziekenhuisdata en
@Mammietje voor haar tetten.
Tot een nadere mondelinge toelichting ben ik altijd bereid.
Was uw lul stuk, verspreid liefde en geen corona, Thierry is weldegelijk gevaccineerd en Willem Engel is al een tijdje in loondienst bij de AIVD.
Hoogachtend,
Oriente
FOK! OMT-lid