Gewone fysieke zorg is nu ook al een paar jaar schaars verkrijgbaar dus het zal niet alleen om psychische zorg gaan.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:37 schreef alopio het volgende:
[..]
Maar om positief te blijven, ik heb wel goede hoop dat omikron de game changer is qua Corona. En dat het einde in zicht is.
Jammer dat qua beleid het kabinet zo faalt. Alles in de begin van de Corona periode kan ik nog begrijpen, want nieuw, maar na bijna 2 jaar nog steeds elke keer dezelfde fouten maken. Ook het OMT maakt daar een potje van, die zijn überhaupt heel erg een kant aan het opkijken (zorg zorg zorg) terwijl er straks als COVID onder controle is er een berg nieuwe ellende aankomt qua geestelijke zorg.
Ook eens hoor, en ook daar is veel te weinig aandacht voor. Het jaren afschrapen van de zorg. Ook daar mag het kabinet (want Rutte zit er al 10 jaar) op aangesproken worden. Hadden we niet zo debiel weinig ic bedden dan was het probleem al veel minder.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:53 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Gewone fysieke zorg is nu ook al een paar jaar schaars verkrijgbaar dus het zal niet alleen om psychische zorg gaan.
Een teken dat Omikron de trends stuurt nu, en niet meer Delta, zelfs op de IC. Heel goed dus.quote:Op zondag 9 januari 2022 14:33 schreef Oliver23 het volgende:
Weekcijfers
* Let goed op de waanzinnige daling betreft instroom IC afdelingen.
Ben wel benieuwd, wanneer is dat model gepubliceerd? Heb je misschien een directe link? Dat is wel heel erg ver er naast.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:28 schreef Oliver23 het volgende:
[ twitter ]
De modellen van Jaap van Dissel zitten er gigantisch naast. Volgens de laatste berekeningen van het RIVM moeten we nu op 1500 corona-patiënten op de IC afdelingen hebben liggen. Het zijn er echter 397. Ruim 1100 patiënten ernaast zitten. Menig persoon was na zijn misser op staande voet ontslagen .... ....
Ik kan me ook voorstellen dat het nieuwe kabinet, juist om met het vorige kabinet te breken, en te laten zien dat ze het anders doen, juist wel de lockdown beeindigd, en op het positieve focused.quote:Op zondag 9 januari 2022 15:33 schreef alopio het volgende:
[..]
Die gaan de lockdown gewoon verlengen hoor. Wellicht winkelen op afspraak weer invoeren maar veel meer verwacht is niet, wellicht nog wat sport mogelijkheden erbij voor -18 jaar. Horeca blijft gewoon dicht.
Ze gaan wijzen naar de aantallen besmettingen (enorme stijging, nog nooit zo hoog), gooien het op de onzekerheid wat omikron doet, dat de daling in ziekenhuizen door de lockdown komt maar dat we dus heel snel kunnen stijgen door omikron, zorg kan dat niet aan. Etc etc
Zoals altijd het negatieve benoemen, niks durven qua versoepeling en alleen naar de zorg kijken. Alles in andere landen qua cijfers is niet van belang of nog niet zeker. Dat zag je bij boosteren (Nederland eigenwijs) en nu dus ook weer. Terwijl alles in bv Engeland of Denemarken wijst op positieve signalen.
Wanneer mochten die hun booster halen?quote:Op zondag 9 januari 2022 15:43 schreef simonblue het volgende:
In de aandelen van de leeftijdsgroepen is er een stijging bij de groep 0-20 jaar en 20-40 jaar. Bij de groep 40-60 jaar is een plotselinge daling zichtbaar, van 28% op van 25 december tot 1 januari naar 24% op 2 januari en dit lijkt een paar dagen aan te houden. Ook de aandelen van de groepen 60-80 en 80+ blijven verder dalen.
Die konden een afspraak maken vanaf 14-dec/28-dec.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wanneer mochten die hun booster halen?
In de presentatie van Van Dissel op 20 december in de Tweede Kamer staat een grafiek op slide 29:quote:Op zondag 9 januari 2022 17:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Een teken dat Omikron de trends stuurt nu, en niet meer Delta, zelfs op de IC. Heel goed dus.
[..]
Ben wel benieuwd, wanneer is dat model gepubliceerd? Heb je misschien een directe link? Dat is wel heel erg ver er naast.
Thanks! Sindsdien is natuurlijk wel gebleken dat Omikron milder is dan toen ook aangenomen werd. Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Nu hopen dat het RIVM zich aan zijn woord houdt, en, omdat Omikron niet zorgt voor grote druk op de IC, zal adviseren de lockdown te beeindigen.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:53 schreef simonblue het volgende:
[..]
In de presentatie van Van Dissel op 20 december in de Tweede Kamer staat een grafiek op slide 29:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021D50894&did=2021D50894
De blauwe curve geeft de verwachtingen in geval van een strenge lockdown vanaf de kerstvakantie. Ik denk dat ze dan een lockdown vanaf 24/25 december bedoelen (de 'normale' kerstvakantie was gepland van 25 december t/m 9 januari). De restricties zijn al op 19 december ingegaan; ik verwacht dat het model dan ook een (iets) lagere bezetting zou geven.
Vanaf ca een week voor oud en nieuw. Het zou goed een van de oorzaken kunnen zijn inderdaad.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wanneer mochten die hun booster halen?
Ze gaven aan dat zelfs met de lockdown zoals die nu is toegepast het heel druk in de ziekenhuizen zou worden in januari. Het zou ze sieren dat ze erkennen dat ze er niet een beetje naast zaten, maar allejezus ver naast zaten.quote:Op zondag 9 januari 2022 18:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Thanks! Sindsdien is natuurlijk wel gebleken dat Omikron milder is dan toen ook aangenomen werd. Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Nu hopen dat het RIVM zich aan zijn woord houdt, en, omdat Omikron niet zorgt voor grote druk op de IC, zal adviseren de lockdown te beeindigen.
Volgens mij heeft het RIVM in het stuk zelf al aangegeven dat de prognose erg onzeker was en (de 1500 patiënten op de IC) een worst case scenario. Ze zullen zonder problemen aangeven dat de werkelijkheid anders was dan de prognose.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:05 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ze gaven aan dat zelfs met de lockdown zoals die nu is toegepast het heel druk in de ziekenhuizen zou worden in januari. Het zou ze sieren dat ze erkennen dat ze er niet een beetje naast zaten, maar allejezus ver naast zaten.
In elk scenario was de inschatting dat het aantal IC patiënten fors zou stijgen. Dan is een mea culpa plus er naar handelen wel het minste. Alleen maar zeggen, jammer we zaten er naast maar de lockdown blijft, is totaal niet uit te leggen.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:09 schreef blissard1984 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft het RIVM in het stuk zelf al aangegeven dat de prognose erg onzeker was en (de 1500 patiënten op de IC) een worst case scenario. Ze zullen zonder problemen aangeven dat de werkelijkheid anders was dan de prognose.
Nee, ik verwacht ook niet dat ze dat vrijdag zullen melden. Ze zullen zeker een deel van de lockdown opheffen. En het gros van de mensen zal daar blij mee zijn, dus daar komen ze makkelijk mee weg.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:14 schreef NightDancert het volgende:
[..]
In elk scenario was de inschatting dat het aantal IC patiënten fors zou stijgen. Dan is een mea culpa plus er naar handelen wel het minste. Alleen maar zeggen, jammer we zaten er naast maar de lockdown blijft, is totaal niet uit te leggen.
Volgens mij heeft de booster veel langer effect, zeker om mensen uit het ziekenhuis te houden. In de UK begon met vroeg met de booster voor ouderen, en die ouderen komen nog steeds nauwelijks in het ziekenhuis terecht nu.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:01 schreef blissard1984 het volgende:
[..]
Vanaf ca een week voor oud en nieuw. Het zou goed een van de oorzaken kunnen zijn inderdaad.
Ik schat in dat we bij in de ziekenhuizen nog een tijd verder dalen. De instroom blijft nog afnemen.
De "boost" van de booster heeft een relatief korte werking (weken eerder dan maanden). Als je nu veel maatregelen schrapt dan zal het grote effect van de booster de stijgende besmettingen (die je zeker zult krijgen) voor ziekenhuisopnames grotendeels compenseren. Dat zou best eens gunstig kunnen zijn voor de totale immuniteit van de groep.
Ja, klopt. Ik bedoelde tegen besmettingen. Daar is de effectiviteit van de booster redelijk kort.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de booster veel langer effect, zeker om mensen uit het ziekenhuis te houden. In de UK begon met vroeg met de booster voor ouderen, en die ouderen komen nog steeds nauwelijks in het ziekenhuis terecht nu.
Dat zou kunnen, maar dan zou Rutte eigenlijk zeggen dat hij het daarvoor fout heeft gedaan. En met Kuipers als minister gok ik juist op meer focus voor de zorgdruk. Maar ik laat me graag verassen.quote:Op zondag 9 januari 2022 17:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik kan me ook voorstellen dat het nieuwe kabinet, juist om met het vorige kabinet te breken, en te laten zien dat ze het anders doen, juist wel de lockdown beeindigd, en op het positieve focused.
Nee, want enorme exponentiële groei - dat is wat ze dan zeggen.quote:Op zondag 9 januari 2022 18:01 schreef ThijsTH het volgende:
Overigens zei Rutte toch altijd dat Nederland dan weliswaar maar weinig IC-bedden heeft, maar dat compenseert door juist extra veel medium care bedden te hebben? Nou, dat komt mooi uit want bij dit nieuwe virus lijkt IC minder belangrijk te worden en is juist medium care gevraagd. Dan zijn wij als Nederland toch juist prima capabel om deze nieuwe "golf" op te vangen, ook als we open gaan?
Ben dr ook bang voor. Een ziekenhuisbestuurder die straks over de coronamaatregelen gaat. Belooft veel goeds.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:55 schreef alopio het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar dan zou Rutte eigenlijk zeggen dat hij het daarvoor fout heeft gedaan. En met Kuipers als minister gok ik juist op meer focus voor de zorgdruk. Maar ik laat me graag verassen.
De cijfers zijn in elk geval heel positief dus daar ligt het niet aan.
Bedankt voor dit positieve bericht, meneer rookworst.quote:
Zo'n zin hoort niet thuis in dit topic.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:55 schreef alopio het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar dan zou Rutte eigenlijk zeggen dat hij het daarvoor fout heeft gedaan. En met Kuipers als minister gok ik juist op meer focus voor de zorgdruk. Maar ik laat me graag verassen.
[...]
quote:Op zondag 9 januari 2022 19:55 schreef alopio het volgende:
[..]
quote:Op zondag 9 januari 2022 19:55 schreef alopio het volgende:
[..]
Rutte heeft nu 1 kans om zonder al te veel imagoschade een nieuwe koers in te zetten. Dit is namelijk de eerste keer dat er een nieuwe milde variant is (vorige persco ook maar toen was er nog niet veel over bekend) en dat er dus ook gewoon echt een andere situatie is ontstaan. Dus hij geeft niet perse aan dat hij daarvoor dingen fout heeft gedaan als ie nu de lockdown opheft.quote:Op zondag 9 januari 2022 19:55 schreef alopio het volgende:
[..]
Dit is toch bezopen, dat hij absolute aantallen uit bijv UK met NL gaat vergelijken en daarbij niet vermeldt dat Engeland dan ook ongeveer 4x zoveel inwoners heeftquote:'Ik verwacht van het OMT een duiding van de huidige situatie. De ziekenhuisopnames in landen waar ze begin december niet overgegaan zijn tot een lockdown lopen enorm op. De besmettingscijfers zijn vier keer zo hoog als in Nederland. Dus in de landen om ons heen, waar ze niet zulke strenge maatregelen hebben genomen, zie je dat de zorgen groot zijn', zei De Jonge tegenover de NOS.
'Bij ons hebben de maatregelen geleid tot een vertraging van de omikrongolf. Maar hoeveel ruimte er is, daar kan ik niet op vooruitlopen. De ziekmakendheid is grote onzekerheid van omikron. Welke ruimte er zal zijn is aan het volgende kabinet.' Volgende week vrijdag, op 14 januari, is er weer een persconferentie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |