abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 16:38:19 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202995470


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.

Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
  Moderator zondag 2 januari 2022 @ 16:45:59 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202995563
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:15 schreef Piaggio25 het volgende:
Vraag,
Mag je in de meterkast een extra kleine groepenkast hangen voor de zonnepanelen met daarin, een hoofdschakelaar, aardlekschakelaar(40A/30ma)en groep van 20a, en deze aansluiten in de bestaande groepenkast op de hoofdschakelaar?
Dit zou mij beter lijken dan de groep bijplaatsen achter de aardlekschakelaar op een kamrail in de bestaande groepenkast, of zie ik dit totaal verkeerd.
Waarom zou je dat willen ? Die extra hoofdschakelaar mag volgens de normen sowieso al niet aangezien je de gehele installatie in één handeling spanningsloos moet kunnen maken. Als er ruimte is op een kamrail dan zou ik van daaruit verder bouwen.

Een kamrail is daar voor gemaakt en op de juiste maximale stroom e.d. berekend.

Mocht je ruimte tekort komen, dan kun je natuurlijk een nieuwe kast naast je bestaande verdeler plaatsen.
Maar dan hoort daar geen extra hoofdschakelaar in.
pi_203009193
Net de laatste cijfers van 2021 bekeken, wat een waardeloze decembermaand hadden we hier in zuid-oost Brabant :X Laagste dat ik ooit als maandtotaal had (panelen vanaf oktober 2018). Uiteindelijk eindigt 2021 net onder 2020, maar in 2020 legden we in mei extra panelen :X Totaal nu dit jaar 4451 opbrengst met 5550 wp op het dak (6 x365 op west en 12 x 280 op zuid).
We zien wel dat de nieuwe overburen invloed hebben op de opbrengst, vooral nu in de winter (panelen op west liggen op garage, die krijgt minder zon nu). Er zou nog een rij panelen op ons dak kunnen op zuid maar dat is niet echt mooi, want de andere zijn een indaksysteem en je krijgt nooit meer dezelfde panelen. Bovendien, dan moeten we een andere omvormer en dan weegt het niet meer op tegen de kosten. We doen het er dus mee, met deze opbrengst komen we net niet op nul, maar hopelijk gaan we weer wat minder thuiswerken. Van de andere kant, kans is groot dat er een hybride auto bij komt, dus dan wordt er meer thuis geladen. We hebben tweede helft van het jaar heel veel gereden met onze elektrische auto, die heeft ook meer opbrengst opgebruikt dan bedacht.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_203011278
Ik heb sinds 31 december 12 longi 360watt panelen met Solaredge p401 optimizers en een SE3680 omvormer.

In een alius inlegsysteem, compleet zelf gelegd en aangesloten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_203011336
quote:
0s.gif Op zondag 2 januari 2022 16:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Waarom zou je dat willen ? Die extra hoofdschakelaar mag volgens de normen sowieso al niet aangezien je de gehele installatie in één handeling spanningsloos moet kunnen maken. Als er ruimte is op een kamrail dan zou ik van daaruit verder bouwen.

Een kamrail is daar voor gemaakt en op de juiste maximale stroom e.d. berekend.

Mocht je ruimte tekort komen, dan kun je natuurlijk een nieuwe kast naast je bestaande verdeler plaatsen.
Maar dan hoort daar geen extra hoofdschakelaar in.
Waarom ik dat zou willen,,,
Om de extra groepenkast apart spaningsloos te kunnen maken zonder de officiële groepenkast spaningsloos te hoeven maken, zo had ik gedacht, maar wel door hem aan te sluiten na de hoofdschakelaar van de groepenkast die er al hangt, zodat met deze hoofdschakelaar alles spaningsloos te maken is.
Dit leek mij in verhouding hetzelfde als een groep op de kamrail achter de aardlekschakelaar, maar dan apart.
Maar corrigeer me als ik dit niet juist heb, vandaar deze vraag.
pi_203011851
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 17:30 schreef Piaggio25 het volgende:

[..]
Waarom ik dat zou willen,,,
Om de extra groepenkast apart spaningsloos te kunnen maken zonder de officiële groepenkast spaningsloos te hoeven maken, zo had ik gedacht, maar wel door hem aan te sluiten na de hoofdschakelaar van de groepenkast die er al hangt, zodat met deze hoofdschakelaar alles spaningsloos te maken is.
Dit leek mij in verhouding hetzelfde als een groep op de kamrail achter de aardlekschakelaar, maar dan apart.
Maar corrigeer me als ik dit niet juist heb, vandaar deze vraag.
Officieel krijg je dan een onderverdeler en moet je de kabel daar naar toe selectief beveiligen, dus invoeding leverancier -> hoofdschakelaar -> 300ma alek -> 35A automaat -> kabel 5x6mm² -> onderverdeler -> 30ma alek -> 20A automaat.

Ik zou alles in een kast houden: invoeding leverancier -> HS -> Hako 20A 30ma


Oja en de voeding van de leverancier moet dan ook selectief zijn officieel en 50A is niet leuk qua vastrecht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_203012142
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 17:25 schreef densmee het volgende:
Ik heb sinds 31 december 12 longi 360watt panelen met Solaredge p401 optimizers en een SE3680 omvormer.
[ afbeelding ]
In een alius inlegsysteem, compleet zelf gelegd en aangesloten.
Netjes hoor. Leuk dat je het zelf gedaan hebt. Is er al wat opbrengst?
  Moderator maandag 3 januari 2022 @ 18:41:19 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203012151
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 17:30 schreef Piaggio25 het volgende:
Om de extra groepenkast apart spaningsloos te kunnen maken zonder de officiële groepenkast spaningsloos te hoeven maken, zo had ik gedacht, maar wel door hem aan te sluiten na de hoofdschakelaar van de groepenkast die er al hangt, zodat met deze hoofdschakelaar alles spaningsloos te maken is.
Je wilt twee kasten tegen elkaar aan plaatsen; met aan de ene kant je gewone bestaande verdeelinrichting, en aan de andere kant één aardlekautomaat of installatieautomaat met aardlekschakelaar die naar je zonnepanelen installatie gaat ? Ik melde toch al dat je maar één hoofdschakelaar in een verdeelinrichting mag hebben ?

Je hebt als het goed is bij je omvormer ook een werkschakelaar zitten ?

quote:
Heb je een omvormer waarbij er geen AC-stekker is meegeleverd en waarbij u de deksel dient te
verwijderen en vervolgens de AC kabel aan de binnenzijde aan een kroonsteen of aansluitklem dient
te bevestigen, dan dient u een werkschakelaar vlakbij de omvormer te worden gemonteerd. Volgens de
veiligheidsnormen moet, naast de zekeringsautomaat in de groepenkast, ook vlakbij de omvormer de
AC-verbinding te onderbreken zijn.
En voor het geval dat er mensen zijn die denken dat hoofdschakelaars en werkschakelaars hetzelfde zijn, hier staat het één en ander uitgelegd. Al moet ik toegeven dat het normblad ansich waar na verwezen word niet helemaal actueel is.
pi_203012697
quote:
0s.gif Op maandag 3 januari 2022 18:40 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Netjes hoor. Leuk dat je het zelf gedaan hebt. Is er al wat opbrengst?
Jawel, alleen bevriende installateur moet hem nog even aanmelden bij solaredge.
Maar ik had gisteren al een 0 verbruik over een dag gezien
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_203015057
Ik heb nog niks veranderd, maar vroeg mij af voordat ik wat ga veranderen of dit mocht, nee dus.
We hebben nog geen zonnepanelen maar als deze er zijn, gaan we die op een aparte groep zetten in de originele groepenkast op de kamrail (zitten er nu 3)dus mag er nog 1 bij.

Densmee en vonkeboer, bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd.
  donderdag 6 januari 2022 @ 09:17:30 #11
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_203058468
Goedemorgen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met de aankoop van zonnepanelen bij een bedrijf qua prijs en kwaliteit. Gezien de hoge prijzen wil ik graag dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen voor circa 5.000khw.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_203058590
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:17 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met de aankoop van zonnepanelen bij een bedrijf qua prijs en kwaliteit. Gezien de hoge prijzen wil ik graag dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen voor circa 5.000khw.
Vraag bij een stuk of 5 bedrijven vrijblijvend offertes aan. Bekijk hun adviezen en bruto kostprijs per Wp. Een klassiek string systeem zal onder de euro per Wp uit moeten komen (bij een gemiddelde situatie) wil je een systeem met micro-omvormers dan kom je rond de ¤1,25 per Wp uit (bij een gemiddelde situatie).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2022 09:26:09 ]
pi_203058670
Mhhm, wij komen nu rond de ¤1,40 netto per Wp uit, met micro-omvormers. Maar ik heb ook echt geen goedkopere offerte dan dat gezien, en we hebben er meerdere opgevraagd.
Wat ik begreep is dat alle materiaalkosten weer zijn gestegen de laatste tijd, en daardoor ook de prijzen die consumenten ervoor betalen.
pi_203058924
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:32 schreef Vaiana het volgende:
Mhhm, wij komen nu rond de ¤1,40 netto per Wp uit, met micro-omvormers. Maar ik heb ook echt geen goedkopere offerte dan dat gezien, en we hebben er meerdere opgevraagd.
Wat ik begreep is dat alle materiaalkosten weer zijn gestegen de laatste tijd, en daardoor ook de prijzen die consumenten ervoor betalen.
Je kan het beste even naar de bruto prijs kijken, je krijgt de BTW namelijk terug van de belastingdienst (moet je wel wat voor doen). Ik ben in december uitgekomen op ¤1,24 brutto per Wp. 15x Hyundai 400Wp panelen met 15x Enphase IQ7+ micro omvormers.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2022 09:47:44 ]
pi_203058941
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je kan het beste even naar de bruto prijs kijken, je krijgt de BTW namelijk terug van de belastingdienst. Ik ben in december uitgekomen op ¤1,24 brutto per Wp. 15x Hyundai 400Wp panelen met 15x Enphase IQ7+ micro omvormers.
Ja ik weet dat de BTW terugkomt, daarom kijk ik juist netto. :D
Ik snap niet hoe je dat voor elkaar gekregen hebt, haha. Dat lijkt er hier echt niet in te zitten.
pi_203058954
Maar misschien bedoelen wij bruto/netto andersom?
pi_203059069
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:49 schreef Vaiana het volgende:
Maar misschien bedoelen wij bruto/netto andersom?
Ik bedoel wat je uiteindelijk betaald hebt na teruggave van de belastingdienst (wat een kwartaal wachten is)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2022 09:58:33 ]
  donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:55 #18
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_203059089
Mooi dat hier een topic over is. Wij zijn recent verhuisd en ben nu aan het denken over zonnepanelen op het dak. Nu liggen er geen normale dakpannen op het dak maar zgn shingels (https://www.bauhaus.se/takshingel-grafitsvart-plano-pro-3m). Volgens de vorige eigenaar kan het afentoe voorkomen dat deze losraken en opnieuw vastgelijmd moeten worden.

Weet iemand of je er gewoon zonnepanelen op kunt laten leggen, of moet er eerst een nieuw dak op omdat het anders niet meer mogelijk is om de shingels vast te lijmen?

Ik ben een totale noob op het gebied van installaties, daken etc, dus misschien is het een domme vraag :@.
pi_203059091
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik bedoel wat je uiteindelijk betaald hebt na teruggave van de belastingdienst (wat een kwartaal wachten is)
Ja ik ook. :D
pi_203059107
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:47 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Je kan het beste even naar de bruto prijs kijken, je krijgt de BTW namelijk terug van de belastingdienst (moet je wel wat voor doen). Ik ben in december uitgekomen op ¤1,24 brutto per Wp. 15x Hyundai 400Wp panelen met 15x Enphase IQ7+ micro omvormers.
Waar heb jij de zonnepanelen vandaan? :)
pi_203059251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:01 schreef Vaiana het volgende:

[..]
Waar heb jij de zonnepanelen vandaan? :)
Energiewacht. Die gaven wat korting omdat ik daar recent ook een hybride warmtepomp heb gekocht. Maar Dijkman Zonne Energie (uit Heino) was niet veel duurder. Zoek dus vooral ook naar wat adressen in de regio, kan best schelen met de grote namen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2022 10:14:29 ]
pi_203059410
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:13 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Energiewacht. Die gaven wat korting omdat ik daar recent ook een hybride warmtepomp heb gekocht. Maar Dijkman Zonne Energie (uit Heino) was niet veel duurder. Zoek dus vooral ook naar wat adressen in de regio, kan best schelen met de grote namen.
We hebben er nu één uit de regio, die komt dus op 1,40. ;)
pi_203059478
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:26 schreef Vaiana het volgende:

[..]
We hebben er nu één uit de regio, die komt dus op 1,40. ;)
Ok, en is het dak dusdanig dat het geen simpel string systeem kan zijn? Als je dat laat aanleggen kan het behoorlijk goedkoper.
pi_203059545
In een van de gemeentes waar ik woon is een initiatief (https://www.degroenezone.nl) waarbij tegen een lage rente zonnepanelen aangeboden worden. Aangezien ik van plan ben mijn dak te vervangen en ik daarna even niet de cash heb om zonnepanelen te leggen lijkt me dit interessant.

quote:
De Groene Zone is een initiatief van 12 gemeentes in de regio Zuidoost Brabant en heeft als doel om zoveel mogelijk woningen te voorzien van zonnepanelen. Het project biedt een simpele en laagdrempelige manier om zonnepanelen op eigen dak te realiseren. Met een betrouwbare leverancier, geen eigen financiële investering en een contract met eigen gemeente is er geen reden om níet voor De Groene Zone te kiezen.‘’

Bekijk 12 deelnemende gemeentes INSCHRIJVEN
KAN T/M
31 MAART!
Daarom zonnepanelen van De Groene Zone!

Een initiatief van jouw gemeente
Je hoeft geen geld beschikbaar te hebben (je leent het geld)
Alles wordt voor je geregeld
Meteen geld besparen, omdat de opbrengst meer is dan je lening
Een aantrekkelijk lage rente van 1,35%
Je gaat een contract aan met je gemeente
De gemeente is verantwoordelijk voor het leggen van de panelen, en 15 jaar service en onderhoud.
Op deze manier kun je zonder veel moeite en geld meehelpen aan een betere wereld en gebruik maken van duurzame energie.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ik ga er vanuit dat er iets minder keuze is in panelen en omvormers. Maar aan de andere kant loopt het wel via de gemeente dus die zullen wel geen rotzooi willen leveren.
pi_203059669
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:30 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ok, en is het dak dusdanig dat het geen simpel string systeem kan zijn? Als je dat laat aanleggen kan het behoorlijk goedkoper.
We hebben schaduw van dakkapel en airco, en willen tzt misschien nog een rijtje van 3 op de andere kant van het dak leggen. Dus parallel was wel de betere oplossing, ook al zijn de kosten dan wat hoger.

Maargoed, we kunnen het prima betalen en de maandlasten van GWL zijn nu toch zo hoog dat je terugverdientijd heel snel voelt/is. Dus kan me er ook niet mega druk om maken, maar wel interessant om die verschillen te zien.
pi_203059687
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 10:34 schreef Citizen.Erased het volgende:
In een van de gemeentes waar ik woon is een initiatief (https://www.degroenezone.nl) waarbij tegen een lage rente zonnepanelen aangeboden worden. Aangezien ik van plan ben mijn dak te vervangen en ik daarna even niet de cash heb om zonnepanelen te leggen lijkt me dit interessant.
[..]
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ik ga er vanuit dat er iets minder keuze is in panelen en omvormers. Maar aan de andere kant loopt het wel via de gemeente dus die zullen wel geen rotzooi willen leveren.
Ik heb soortgelijk iets in het vorige huis gedaan. Was vanuit de provincie. Vrijwel rentevrij lenen en elke maand terugbetalen gedurende een x aantal jaren waarbij het maandelijks af te lossen deel al minder was dan wat je bespaarde aan stroom. Zou het zo weer doen.
Maar voor de zekerheid zou ik ook vrijblijvend offertes opvragen voor een soortgelijk systeem bij een andere aanbieder zodat je zeker weet dat je niet veel te veel betaald.
pi_203067678
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:17 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met de aankoop van zonnepanelen bij een bedrijf qua prijs en kwaliteit. Gezien de hoge prijzen wil ik graag dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen voor circa 5.000khw.
Wij doen mee met de collectieve inkoop via Eigenhuis. Dat kwam op ¤1,04 inclusief BTW per WP, maar volgens mij is de inschrijving daarvan inmiddels gesloten.
pi_203067957
h
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 09:17 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemorgen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met de aankoop van zonnepanelen bij een bedrijf qua prijs en kwaliteit. Gezien de hoge prijzen wil ik graag dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen voor circa 5.000khw.
Heb zeer goede ervaringen met Solar Engineers uit Den Haag. Zowel vooraf als tijdens het plaatsen goed advies gehad en goed uitvoering van alle afspraken.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203068176
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 19:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wij doen mee met de collectieve inkoop via Eigenhuis. Dat kwam op ¤1,04 inclusief BTW per WP, maar volgens mij is de inschrijving daarvan inmiddels gesloten.
Dat was Enie.nl. En zonder die collectieve inkoop kwam ik op ¤0,88 (na belastingteruggave) voor een klassiek string systeem met 20 350wp panelen.
pi_203069006
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 20:18 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Dat was Enie.nl. En zonder die collectieve inkoop kwam ik op ¤0,88 (na belastingteruggave) voor een klassiek string systeem met 20 350wp panelen.
Hangt er vanaf waar en wanneer die offerte gemaakt is. Ik had een aanbod van eigen huis waarbij ze niet eens kwamen kijken en ik wel zou horen wat de meerkosten waren als ik een handtekening had gezet. Ja, ik kon er dan nog wel van af maar dan werd er wel 150 euro in rekening gebracht. Uiteraard voor een ander bedrijf gekozen. Maar VEH doet dus met meer partijen zaken.

Gewoon een hoop googelen en rondzoeken op internet en dan een paar offertes laten maken.
pi_203116713
Iemand ervaring met TSM-390 DE09.05 All black zonnepanelen en een SolarEdge incl. P401 optimizers SE9k-ER-01 omvormer ?
pi_203116829
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:59 schreef Puala het volgende:
Iemand ervaring met TSM-390 DE09.05 All black zonnepanelen en een SolarEdge incl. P401 optimizers SE9k-ER-01 omvormer ?
Niet specifiek maar zo te lezen ga je iig leuk wat stroom opwekken _O_
pi_203116920
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet specifiek maar zo te lezen ga je iig leuk wat stroom opwekken _O_
Mogelijk ja, het is een van de weinige aanbieders die installeert op schuin bitumendak. Dus de keuze is wat beperkt. Maar het aantal panelen bevalt zeer zeker, dus t is wel een optie.
pi_203116923
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:59 schreef Puala het volgende:
Iemand ervaring met TSM-390 DE09.05 All black zonnepanelen en een SolarEdge incl. P401 optimizers SE9k-ER-01 omvormer ?
Eigenlijk zijn er geen slechte zonnepanelen. En solaredge is altijd goed natuurlijk.

Heb je solaredge nodig ivm schaduw oid?
pi_203116968
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Eigenlijk zijn er geen slechte zonnepanelen. En solaredge is altijd goed natuurlijk.

Heb je solaredge nodig ivm schaduw oid?
eh geen idee? :@

30 panelen, verwachtte opbrengst is 10062 volgens de offerte. max opbrengst zou 11700 zijn.
pi_203117047
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 22:15 schreef Puala het volgende:

[..]
eh geen idee? :@

30 panelen, verwachtte opbrengst is 10062 volgens de offerte. max opbrengst zou 11700 zijn.
Netjes.

Vraag of je installateur "vlamboogdetectie" inschakelt op de omvormer.
Mocht er dan onverhoopt eens iets mis zijn met de stekkers of bekabeling, dan is de kans groot dat je omvormer dat merkt en de boel netjes uitschakelt.
Zeker op bitumen lijkt me dat plezierig.

Niet iedere installateur zet het aan, sommigen weten niet eens van het bestaan of nemen niet de moeite.

Toevallig krijg ik op mijn 2e woning komend voorjaar ook zonnepanelen op een schuin bitumendak.
Dat zou eigenlijk vorig jaar al maar ivm met een geplande uitbouw is al het werk nu gecombineerd.
  zondag 9 januari 2022 @ 23:09:37 #37
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203117730
Volgens mij doet Essent was fout met die belastingkorting van de regering. Ze voorspellen dat ik meer terugkrijg dan dat ik aan voorschot betaal. Dat kan toch helemaal niet?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_203118966
quote:
10s.gif Op zondag 9 januari 2022 23:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens mij doet Essent was fout met die belastingkorting van de regering. Ze voorspellen dat ik meer terugkrijg dan dat ik aan voorschot betaal. Dat kan toch helemaal niet?
De heffingskortingen energiebelasting is een contant bedrag per elektra-huisaansluiting. Eigenlijk is, het dus geen belastingkorting, maar gewoon een jaarlijks cadeau van de overheid wat via je energieleverancier wordt uitbetaald. Dit jaar bedraagt het cadeau maarliefst ruim 800 euro.

En ja, dan kun je héél makkelijk op een negatieve energierekening uitkomen.
  maandag 10 januari 2022 @ 06:43:39 #39
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203118983
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 06:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De heffingskortingen energiebelasting is een contant bedrag per elektra-huisaansluiting. Eigenlijk is, het dus geen belastingkorting, maar gewoon een jaarlijks cadeau van de overheid wat via je energieleverancier wordt uitbetaald. Dit jaar bedraagt het cadeau maarliefst ruim 800 euro.

En ja, dan kun je héél makkelijk op een negatieve energierekening uitkomen.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar ik klaag niet. Thnx.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_203121413
quote:
10s.gif Op zondag 9 januari 2022 23:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens mij doet Essent was fout met die belastingkorting van de regering. Ze voorspellen dat ik meer terugkrijg dan dat ik aan voorschot betaal. Dat kan toch helemaal niet?
Echt vreemd ja, ik gebruikte 3 euro per dag voor alles, verwarming via mijn airco, cryptominer (of ik ben aan het gamen), koelvriescombi, vaatwasser, wasmachine, tv en losse versterker met zuilspeakers.

Oh ja de waterkoker ook nog. Alleen douchen en koken doe ik met gas.

En nu ben ik opeens nog maar 2 euro per dag kwijt, het is 10 januari en zit op 26 euro van de geschatte 224 deze maand, toen bekeek ik de app en daar staat dat ik nu 16,8 ipv 24 cent betaal voor elektra.

En 86 ipv 84 cent voor gas.
pi_203122145
Ik ben zó jaloers op die prijzen. Kutcontract dat afliep op 24 december. :'( :')
pi_203122415
Op zich zijn de hoge energieprijzen wel een goede reden om zonnepanelen hebben: al wordt de kWh prijs 75 cent, je kan salderen en merkt er niets van.
pi_203122532
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich zijn de hoge energieprijzen wel een goede reden om zonnepanelen hebben: al wordt de kWh prijs 75 cent, je kan salderen en merkt er niets van.
De terugverdientijd wordt ook mega kort op deze manier. :Y
Vandaar dat wij druk bezig zijn nu met het aanschaffen van zonnepanelen, door het aflopen van ons contract verdubbelt anders de gas+elektra maandlast. Vind ik niet zo grappig. ;)
pi_203122699
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 11:32 schreef Vaiana het volgende:
Ik ben zó jaloers op die prijzen. Kutcontract dat afliep op 24 december. :'( :')
Ik heb gewoon Eneco variabel, snap ook niet waarom het lager is geworden.
pi_203123156
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 11:58 schreef Vaiana het volgende:

[..]
De terugverdientijd wordt ook mega kort op deze manier. :Y
Vandaar dat wij druk bezig zijn nu met het aanschaffen van zonnepanelen, door het aflopen van ons contract verdubbelt anders de gas+elektra maandlast. Vind ik niet zo grappig. ;)
Lijkt me een goed plan. Sowieso is het leuk om te zien dat je meter "terugdraait" op mooie dagen als vandaag.

Salderen zal niet voor eeuwig zijn maar tzt ga ik wel eens kijken naar een thuisaccu, dan kan je nog steeds 5, 10 of 15kWh per dag zelf gebruiken gedurende zo'n 8 maanden per jaar.

Met een eigen oprit is een EV in de toekomst ook nog een optie als accu, zeker als deze vaak op de oprit staat.

Afijn, voor nu nog niet belangrijk.
pi_203123985
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

Salderen zal niet voor eeuwig zijn maar tzt ga ik wel eens kijken naar een thuisaccu, dan kan je nog steeds 5, 10 of 15kWh per dag zelf gebruiken gedurende zo'n 8 maanden per jaar.

Accu's worden in een rap tempo goedkoper. Je zit niet perse aan li-ion vast natuurlijk. Er komt wel wat software bij.

Met een accu van een a twee kwh kan je vaak al met een klein beetje plannen de zomer door zonder iets af te nemen en de winter door zonder iets terug te leveren. Dat scheelt je dan iets een euro per dag en dan kan een accu met aansturing van zeg 500 euro redelijk vlot weer terug zijn verdient. Maar voorlopig salderen we nog.

Seizoenopslag zie ik niet snel gebeuren als particulier, of het moet al warmte zijn die je in de bodem pompt. Dan wordt de vacuümbuis opeens ook weer interessant.
pi_203124054
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 13:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Accu's worden in een rap tempo goedkoper. Je zit niet perse aan li-ion vast natuurlijk. Er komt wel wat software bij.

Met een accu van een a twee kwh kan je vaak al met een klein beetje plannen de zomer door zonder iets af te nemen en de winter door zonder iets terug te leveren. Dat scheelt je dan iets een euro per dag en dan kan een accu met aansturing van zeg 500 euro redelijk vlot weer terug zijn verdient. Maar voorlopig salderen we nog.

Seizoenopslag zie ik niet snel gebeuren als particulier, of het moet al warmte zijn die je in de bodem pompt. Dan wordt de vacuümbuis opeens ook weer interessant.
Nee, seizoensopslag is totaal niet rendabel met accu's.
Een kleine capaciteit dagelijks gebruiken is veel efficiënter.

Met een variabele energiemarkt zou je de accu zelfs kunnen laden als stroom goedkoop is en de stroom gebruiken of terug leveren als het duurder is. Zover is het nog niet maar Tesla werkt daar wel naar toe met z'n "virtual power plants".
  maandag 10 januari 2022 @ 14:10:18 #48
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203124605
Er is een mooie post op tweakers.net waaruit blijkt dat het verschil tussen een 4kWh accu en een 135kWh accu maar 4% is. Het heeft gewoon weinig nut, mijn productie in 3 maanden (juni, juli, augustus) is 2800 kWh en dat ga ik nooit met accu's vangen. (tenzij ¤¤¤¤¤¤¤¤)

Een kleine thuisaccu helpt maar verder zou ik er nu niet teveel in investeren.

Zonder accu gebruikte hij 48,5% van zijn jaarverbruik direct van zijn zonnepanelen
Bij 4 kWh was dit gestegen naar 66% (via zonnepanelen + accu)
Bij 135 kWh was dit maar 71*

Op basis van berekeningen, Dus een kleine accu is zeker wel interessant, ook als je een stroomstoring wil overbruggen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Herkauwer op 10-01-2022 14:15:58 ]
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 10 januari 2022 @ 14:17:44 #49
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203124749
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich zijn de hoge energieprijzen wel een goede reden om zonnepanelen hebben: al wordt de kWh prijs 75 cent, je kan salderen en merkt er niets van.
Helaas realiteit binnenkort... 61 cent per 1 februari. Wordt de auto opladen op een publieke laadpaal i.p.v. thuis. Ik verbruik meer dan ik zelf kan opwekken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203124850
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 14:17 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Helaas realiteit binnenkort... 61 cent per 1 februari. Wordt de auto opladen op een publieke laadpaal i.p.v. thuis. Ik verbruik meer dan ik zelf kan opwekken.
Je kan voor die prijzen bijna nog beter gaan opladen met een diesel aggregaat en die op slaolie laten draaien _O-
pi_203124932
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 14:10 schreef Herkauwer het volgende:
Er is een mooie post op tweakers.net waaruit blijkt dat het verschil tussen een 4kWh accu en een 135kWh accu maar 4% is. Het heeft gewoon weinig nut, mijn productie in 3 maanden (juni, juli, augustus) is 2800 kWh en dat ga ik nooit met accu's vangen. (tenzij ¤¤¤¤¤¤¤¤)

Een kleine thuisaccu helpt maar verder zou ik er nu niet teveel in investeren.

Zonder accu gebruikte hij 48,5% van zijn jaarverbruik direct van zijn zonnepanelen
Bij 4 kWh was dit gestegen naar 66% (via zonnepanelen + accu)
Bij 135 kWh was dit maar 71*

Op basis van berekeningen, Dus een kleine accu is zeker wel interessant, ook als je een stroomstoring wil overbruggen.
Ik heb inmiddels een 2kWh en een 3.6kWh "powerbank" van Bluetti en Ecoflow om stroomstoringen te overbruggen.
Met 2 vriezers (deels voedsel voor de fretten) en 2 aquaria geen overbodige luxe...

Kost helaas nog wel een rib uit je lijf maar de levensduur zou wel zo'n 2.500x compleet opladen moeten zijn dus die verslijt ik de eerste 20 jaar niet :+ En tegen die tijd kost het vast geen drol meer.

Het blauwe "ding" is een 0,3kWh powerbank (Bluetti AC30).



[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-01-2022 14:54:15 ]
pi_203124956
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 14:17 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Helaas realiteit binnenkort... 61 cent per 1 februari. Wordt de auto opladen op een publieke laadpaal i.p.v. thuis. Ik verbruik meer dan ik zelf kan opwekken.
Ik zag wat ik Greenchoise ga betalen het komende half jaar. Gas is wel extreem met 1,44 per kuub maar elektra valt me wel mee, 26/33 ct laag/hoog.

Dus al zou ik onvoldoende opwekken, verwarmen met de airco blijf ik deze winter doen, kan al uit bij een COP van 2.

Leuk dat die tweaker tot de zelfde conclusie kwam als ik zonder grafiekjes te maken. Het lage fruit is dus gewoon per dag niet hoeven leveren of juist niet hoeven afnemen. Meer dan een of twee dagen overbruggen komt zo weinig voor dat het nooit uit kan.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:06:39 #53
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203125484
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 14:31 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik zag wat ik Greenchoise ga betalen het komende half jaar. Gas is wel extreem met 1,44 per kuub maar elektra valt me wel mee, 26/33 ct laag/hoog.

Dus al zou ik onvoldoende opwekken, verwarmen met de airco blijf ik deze winter doen, kan al uit bij een COP van 2.

Leuk dat die tweaker tot de zelfde conclusie kwam als ik zonder grafiekjes te maken. Het lage fruit is dus gewoon per dag niet hoeven leveren of juist niet hoeven afnemen. Meer dan een of twee dagen overbruggen komt zo weinig voor dat het nooit uit kan.
Welk contract heb jij dan bij Greenchoice want hun variabele tarieven zijn op dit moment veel hoger.

Groene stroom
Enkeltarief (per kWh)
¤ 0,4666
Vaste leveringskosten (per maand)
¤ 6,3333
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
¤ 2,0506
Vaste leveringskosten (per maand)
¤ 6,3333
Alle prijzen inclusief btw

Zelfs de tarieven voor een jaar contract liggen hoger
Bron
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 10 januari 2022 @ 15:09:22 #54
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203125521
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Welk contract heb jij dan bij Greenchoice want hun variabele tarieven zijn op dit moment veel hoger.

Groene stroom
Enkeltarief (per kWh)
¤ 0,4666
Vaste leveringskosten (per maand)
¤ 6,3333
Bosgecompenseerd gas
Tarief (per m3)
¤ 2,0506
Vaste leveringskosten (per maand)
¤ 6,3333
Alle prijzen inclusief btw

Zelfs de tarieven voor een jaar contract liggen hoger
Bron
Dit zijn de tarieven voor nieuwe klanten, qajariaq was hiervoor waarschijnlijk al klant bij Greenchoice.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203125532
Het is hard gegaan, toevallig in mei '21 nog voor ¤0,24 afgesloten voor 3 jaar bij GreenChoice.
Nu sluit ik nooit voor zo'n lange periode af maar in dit geval krijg ik dan wat extra rendement bij Zonnepanelendelen waar ik wat delen gekocht heb.

Afijn, ik heb geen gasaansluiting meer dus de prijs waar ik de stroom voor afgesloten heb maakt (dankzij de panelen en salderen) feitelijk niets uit.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:15:58 #56
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203125634
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:09 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Dit zijn de tarieven voor nieuwe klanten, qajariaq was hiervoor waarschijnlijk al klant bij Greenchoice.
Ik las wat hij ging betalen voor de komende 6 maanden, dacht even dat het ging om zijn nieuwe maandelijkse variabele bedragen. Die zouden gelijk moeten zijn voor bestaande en nieuwe klanten.

Zoals je ziet, ik let er op ;) Ik zit met een dure variabel contract per 1 feb.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 10 januari 2022 @ 15:19:06 #57
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203125703
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is hard gegaan, toevallig in mei '21 nog voor ¤0,24 afgesloten voor 3 jaar bij GreenChoice.
Nu sluit ik nooit voor zo'n lange periode af maar in dit geval krijg ik dan wat extra rendement bij Zonnepanelendelen waar ik wat delen gekocht heb.

Afijn, ik heb geen gasaansluiting meer dus de prijs waar ik de stroom voor afgesloten heb maakt (dankzij de panelen en salderen) feitelijk niets uit.
Ik zit in een vergelijkbare positie. Ik heb een aantal jaar terug winddelen (een soort aandelen in een windmolen) gekocht via Greenchoice, ze wekken circa 5500kwh per jaar op. Dat wordt tegen het kale leveringstarief van mijn energie rekening afgetrokken. Een hoe hoger het kale tarief, hoe meer korting op mijn energie rekening. Die dingen gaan zich wel lekker uitbetalen als de stroom prijzen zo hoog blijven.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203125842
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:19 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik zit in een vergelijkbare positie. Ik heb een aantal jaar terug winddelen (een soort aandelen in een windmolen) gekocht via Greenchoice, ze wekken circa 5500kwh per jaar op. Dat wordt tegen het kale leveringstarief van mijn energie rekening afgetrokken. Een hoe hoger het kale tarief, hoe meer korting op mijn energie rekening. Die dingen gaan zich wel lekker uitbetalen als de stroom prijzen zo hoog blijven.
Loont dat een beetje, die winddelen? Ik zag de optie langskomen, maar op het eerste oog ziet het er vrij duur uit..
pi_203125939
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:26 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Loont dat een beetje, die winddelen? Ik zag de optie langskomen, maar op het eerste oog ziet het er vrij duur uit..
Ja, ik ben (al vele jaren) bestaande klant bij Greenchoise.

Ook ik heb die winddelen. Eigenlijk heb ik er nooit een goed gevoel bij gehad. Het is gewoon een financieel product waar je ook vermogensbelasting over betaald. Daarnaast heeft het slechts één jaar de verwachte productie gehaald. Vorig jaar was het absolute dieptepunt met 70%. Ik zou het nooit meer doen.

Sinds dit jaar heb ik panelen, de winddelen zal ik verplicht moeten verkopen, daar krijg ik dan een heel klein deel van terug op twee derde van de verwachte leeftijd. Nee, doe mij maar panelen, dat is van jezelf en zo voelt het niet bij die windmolen aan de andere kant van het land.

edit: Het betekend ook gedwongen winkelnering bij Greenchoise. Dat heb ik btw nooit als vervelend ervaren maar je zit wel vast.

Wat goed van G dat ze de bedragen voor vaste klanten lager hebben dan voor nieuwe. Super!
pi_203126093
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:26 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Loont dat een beetje, die winddelen? Ik zag de optie langskomen, maar op het eerste oog ziet het er vrij duur uit..
Ik denk dat je met de zonnedelen gunstiger zit, vooral als je dat over de jaren spreidt over de projecten die voorbij komen. Het rendement is ook redelijk voorspelbaar.

Uiteraard staat het in geen verhouding tot het rendement dat je (gemiddeld) op aandelen kan maken (S&P 500 ETF bijvoorbeeld) maar als het nu op je spaarrekening staat te verpieteren kan het best een interessante optie zijn.

Ik zou er geen grote bedragen in stoppen.
  maandag 10 januari 2022 @ 15:49:20 #61
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203126142
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:26 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Loont dat een beetje, die winddelen? Ik zag de optie langskomen, maar op het eerste oog ziet het er vrij duur uit..
Tegenwoordig heb je allemaal van dat soort mogelijkheden in allerlei soorten en maten, ik heb de huidige aanbiedingen in de markt niet echt kunnen beoordelen omdat ik het niet goed heb bestudeerd, maar ik kan wel vertellen over mijn situatie.

Ik heb 12 stuks in 2017 aangeschaft voor ¤3.120. Hierbij moest je wel verplicht bij Greenchoice klant blijven. Op mijn jaarafrekening zie ik vervolgens telkens deze post staan, het meest rechtse getal is het bedrag dat als minpost incl btw dat van mijn jaarrekening afgetrokken wordt:

Jaarafrekening 2017, - ¤302,29:


Jaarafrekening 2018,- ¤343,20:


Jaarafrekening 2019, - ¤494,04:


Jaarafrekening 2020, - ¤501,12:


Jaarafrekening 2021, - ¤78,60:


Tot mijn grote schrik zijn ze sinds 2021 dus exploitatiekosten gaan rekenen wat weer rendement drastisch omlaag brengt. 2021 was ook een redelijk slecht windjaar, mijn molen heeft zo'n 1300kwh minder opgebracht dan normaal, scheelt toch zo'n ¤85.

Maar of het loont? Het hangt van de stroomprijs af, aankoopprijs en exploitatiekosten af. Als het kale tarief ¤0,30 wordt, dan zit ik gebakken met een aftrekpost van tegen de ¤1.650 op jaarbasis op een investering van ¤3.120 van een aantal jaar terug. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door monkyyy op 10-01-2022 23:22:03 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203127350
quote:
0s.gif Op maandag 10 januari 2022 15:49 schreef monkyyy het volgende:

Maar of het loont? Het hangt van de stroomprijs af, aankoopprijs en exploitatiekosten af. Als het kale tarief ¤0,30 wordt, dan zit ik gebakken met een aftrekpost van tegen de ¤1.650 op jaarbasis op een investering van ¤3.120 van een aantal jaar terug.
Je vergeet in je verhaal dat de winddelen na een aantal jaar afgeschreven zijn. Het is dus rente en aflossing zeg maar. Niet alleen rendement maar dus ook afschrijving en inderdaad onderhoudskosten.

'Mijn' molen is over een jaar of vijf totaal afgeschreven. Dan is er geen rendement meer en is de investering op. Wel is de garantie afgegeven dat de rest opbrengst altijd meer is dan de sloopkosten.

Maar met dergelijke hoge stroomprijzen kan het wel uit. Waarschijnlijk zijn de aanschafkosten nu ook flink omhoog gegaan want het is een financieel product en niet eigendom van boutjes en moertjes.
pi_203191756
Is er al iets meer bekend over de vernieuwde "salderings'" regeling voor zonnepanelen en of dit nog steeds 1-1-2023 ingaat?

Mijn collega beweert dat je nu de volledige Kwh prijs ervoor gaat krijgen als je teruglevert en zegt 10 extra panelen te nemen.

Ik kan daar niet heel veel over vinden. Op 1 site wordt dit vermeld maar dat je een gedeelte van die Kwh prijs op jaarbasis kunt terugkrijgen via de overheid.

Het kwam erop neer dat meer zonnepanelen en meer terugleveren juist gunstiger zou gaan uitpakken dan de huidige salderingsregeleling waarbij je overschot idd niet heel veel oplevert.
  maandag 17 januari 2022 @ 21:38:04 #64
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203244525
https://nos.nl/artikel/24(...)egeling-zonnepanelen

quote:
Netbeheerder: 'Stroomnet te vol, stop met gunstige regeling zonnepanelen'

Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.

Afgelopen jaar sloot Liander omgerekend zo'n 1700 voetbalvelden vol nieuwe zonnepanelen aan op de netwerken in Friesland, Flevoland, Noord-Holland, Gelderland en Zuid-Holland. Ongeveer 20 procent van de huishoudens en ondernemers in deze gebieden heeft nu zonnepanelen.

"Op zonnige dagen pompen al die panelen stroom door de dunne kabeltjes in woonwijken", zegt een woordvoerder van Liander. "Daar is het net helemaal niet op ontworpen. Het past niet."

Om te voorkomen dat kabels doorbranden en apparatuur in huis kapotgaat, schakelen beveiligingsmechanismes daarom steeds vaker zonnepanelen uit. Vooral in oude stadswijken en in poldergebieden spelen deze problemen.
Nederlandse stroomnet verdeeld

Nederland telt drie grote netbeheerders: Liander, Enexis en Stedin. Daarnaast zijn er nog drie kleine die lokaal actief zijn. Deze zes bedrijven beheren het net met laag voltage (150 kV of minder). Zij moeten klanten aansluiten op het stroomnet.

Het landelijke hoogspanningsnet wordt beheerd door Tennet.

In het gebied van Liander kwamen er vorig jaar 124.000 woningen en kleine bedrijven met zonnepanelen bij. "Consumenten worden enorm enthousiast door de regelingen die er zijn", zegt de Liander-woordvoerder.

Door de zogeheten salderingsregeling krijgen zonnepaneelbezitters een gunstig tarief voor de stroom die ze leveren. Vanaf volgend jaar wordt dit voordeel stapsgewijs afgebouwd. Liander wil dat die afbouw sneller gaat om de aanschaf van nieuwe panelen te remmen.

"We investeren samen met de andere beheerders voor 40 miljard euro in het ombouwen van het stroomnetwerk", zegt de woordvoerder. "Maar we hebben een groot tekort aan technici."
De oplossing

Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.

De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt. "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."


[ Bericht 86% gewijzigd door Vonkenboer op 17-01-2022 21:56:44 (bericht toegevoegd aan bericht.) ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203260118
Ik heb een aantal offertes opgevraagd die allemaal erg in de buurt komen van elkaar.
Bij de leverancier waarbij ik het beste gevoel heb:

Parallel: 10 panelen 370WP met solar edge omvormer en optimizers 1,17 per WP.
Serieel : 10 panelen 370 WP met SMA sunnyboy omvormer 1,01 per WP

Ik heb geen schaduwval en zit vol op zuiden dus serieel is mogelijk, inclusief vlamboog detectie.
Maar leverancier geeft aan dat dit een "gevaarlijker" systeem is vanwege meer voltage op de panelen en dat wellicht in toekomst verzekeringen andere eisen gaan stellen. Daarnaast is RMA service van Solar edge iets beter dan SMA, maar heeft veel positieve ervaringen met SMA.

Ik vind verschil best serieus, dus mijn gevoel gaat uit naar serieel. Maar ben technisch gezien niet goed genoeg onderlegd om te bepalen of ik hier risico mee loop in toekomst.

Wat zeggen jullie?
Get on that cross that's all your good for!
pi_203261116
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef cursive het volgende:
Ik heb een aantal offertes opgevraagd die allemaal erg in de buurt komen van elkaar.
Bij de leverancier waarbij ik het beste gevoel heb:

Parallel: 10 panelen 370WP met solar edge omvormer en optimizers 1,17 per WP.
Serieel : 10 panelen 370 WP met SMA sunnyboy omvormer 1,01 per WP

Ik heb geen schaduwval en zit vol op zuiden dus serieel is mogelijk, inclusief vlamboog detectie.
Maar leverancier geeft aan dat dit een "gevaarlijker" systeem is vanwege meer voltage op de panelen en dat wellicht in toekomst verzekeringen andere eisen gaan stellen. Daarnaast is RMA service van Solar edge iets beter dan SMA, maar heeft veel positieve ervaringen met SMA.

Ik vind verschil best serieus, dus mijn gevoel gaat uit naar serieel. Maar ben technisch gezien niet goed genoeg onderlegd om te bepalen of ik hier risico mee loop in toekomst.

Wat zeggen jullie?
Die man wil gewoon graag solaredge verkopen...

Kan je voor t geld van solaredge niet 2 panelen extra leggen serieel?
pi_203261296
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 21:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Die man wil gewoon graag solaredge verkopen...

Kan je voor t geld van solaredge niet 2 panelen extra leggen serieel?
Ja, alleen heb ik daar geen ruimte voor :-).
Get on that cross that's all your good for!
pi_203276585
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 20:51 schreef cursive het volgende:
Ik heb een aantal offertes opgevraagd die allemaal erg in de buurt komen van elkaar.
Bij de leverancier waarbij ik het beste gevoel heb:

Parallel: 10 panelen 370WP met solar edge omvormer en optimizers 1,17 per WP.
Serieel : 10 panelen 370 WP met SMA sunnyboy omvormer 1,01 per WP

Ik heb geen schaduwval en zit vol op zuiden dus serieel is mogelijk, inclusief vlamboog detectie.
Maar leverancier geeft aan dat dit een "gevaarlijker" systeem is vanwege meer voltage op de panelen en dat wellicht in toekomst verzekeringen andere eisen gaan stellen. Daarnaast is RMA service van Solar edge iets beter dan SMA, maar heeft veel positieve ervaringen met SMA.

Ik vind verschil best serieus, dus mijn gevoel gaat uit naar serieel. Maar ben technisch gezien niet goed genoeg onderlegd om te bepalen of ik hier risico mee loop in toekomst.

Wat zeggen jullie?
SMA geeft tegenwoordig wel 10 jaar garantie, dat scheelt.
Maar alsnog biedt ik het bijna nooit aan ivm prijs.

Wij gebruiken nu veel Growatt, heeft Nederlandse helpdesk, ik heb nog 0 storingen ermee gehad behalve 1 wifi stick die echt niks deed.

10 panelen met growatt op schuin dak betaal je bij ons 3750 ex btw voor.
Ik neem aan dat prijs per wp ex btw is?
Wij gebruiken 390wp panelen dus 3900wp = 96 cent per wp
Totaalprijs is dus hetzelfde, maar 150wp meer ipv SMA.

Die SMA aanbieding is dus een prima prijs.

Met SolarEdge kom ik op 4390 ex = 1.125 per wp.
Zijn SolarEdge prijs is dus ook 5c per wp hoger.
Met SMA 3.6 kom ik op 4100 ex = 1.05 per wp
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203277233
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 22:07 schreef bambino het volgende:

[..]
SMA geeft tegenwoordig wel 10 jaar garantie, dat scheelt.
Maar alsnog biedt ik het bijna nooit aan ivm prijs.

Wij gebruiken nu veel Growatt, heeft Nederlandse helpdesk, ik heb nog 0 storingen ermee gehad behalve 1 wifi stick die echt niks deed.

10 panelen met growatt op schuin dak betaal je bij ons 3750 ex btw voor.
Ik neem aan dat prijs per wp ex btw is?
Wij gebruiken 390wp panelen dus 3900wp = 96 cent per wp
Totaalprijs is dus hetzelfde, maar 150wp meer ipv SMA.

Die SMA aanbieding is dus een prima prijs.

Met SolarEdge kom ik op 4390 ex = 1.125 per wp.
Zijn SolarEdge prijs is dus ook 5c per wp hoger.
Met SMA 3.6 kom ik op 4100 ex = 1.05 per wp
Thx voor de input. ik denk dat ik voor de SMA optie ga. Had jou in verleden benaderd, maar je werkt niet in mijn regio (Limburg) :-)
Get on that cross that's all your good for!
pi_203302639
Hallo kenners,

Mag ik even jullie mening horen over een paar offertes die mijn ouders hebben gekregen. Zij willen graag zonnepanelen laten leggen. Oriëntatie is het westen. Er kunnen ongeveer 8 panelen op, maar volgens mij is er wel sprake van schaduwvlakken, dus lijkt mij Solar Edge wel gewenst. Ze hebben nu 2 offertes binnen:

1: Eurener 375wp 8x + Solar Edge optimizers, Solar Edge 3kw omvormer 2700 euro ex btw. (3000wp) 0.9 per wp
2: UREE Type FMB400MFG + Growatt 3kw 3128 euro ex btw (3200wp) 0.9775 per wp

Alvast bedankt!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203328176
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo kenners,

Mag ik even jullie mening horen over een paar offertes die mijn ouders hebben gekregen. Zij willen graag zonnepanelen laten leggen. Oriëntatie is het westen. Er kunnen ongeveer 8 panelen op, maar volgens mij is er wel sprake van schaduwvlakken, dus lijkt mij Solar Edge wel gewenst. Ze hebben nu 2 offertes binnen:

1: Eurener 375wp 8x + Solar Edge optimizers, Solar Edge 3kw omvormer 2700 euro ex btw. (3000wp) 0.9 per wp
2: UREE Type FMB400MFG + Growatt 3kw 3128 euro ex btw (3200wp) 0.9775 per wp

Alvast bedankt!
Solar Edge is een strakke offerte, meteen doen. Is er ook nog een ander dakvlak dat gevuld kan worden? Teruglevertarieven zijn skyhigh en electra verbruik wordt alleen meer meer en de prijzen per kWh stijgen.

Binnen 3 jaar heb je het terugverdiend.
pi_203330244
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 januari 2022 16:40 schreef Patroon het volgende:
Hallo kenners,

Mag ik even jullie mening horen over een paar offertes die mijn ouders hebben gekregen. Zij willen graag zonnepanelen laten leggen. Oriëntatie is het westen. Er kunnen ongeveer 8 panelen op, maar volgens mij is er wel sprake van schaduwvlakken, dus lijkt mij Solar Edge wel gewenst. Ze hebben nu 2 offertes binnen:

1: Eurener 375wp 8x + Solar Edge optimizers, Solar Edge 3kw omvormer 2700 euro ex btw. (3000wp) 0.9 per wp
2: UREE Type FMB400MFG + Growatt 3kw 3128 euro ex btw (3200wp) 0.9775 per wp

Alvast bedankt!
Ik heb geen idee waar die prijs vandaan komt. Maar 2700 euro ex btw voor 8 panelen met SolarEdge, daar kom ik niet eens in de buurt.
Sterker nog, als ik die prijs zou vragen moet ik er letterlijk geld bij leggen.

Ik zit op 3650 ex btw met solaredge.
Dit is wel met Trina 390WP panelen, maar dat is niet zo'n groot verschil qua prijs.

Met Growatt zit ik op 3100 ex.

Weet je zeker dat die offerte met SolarEdge klopt? Want dat is echt bizar goedkoop.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203337999
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:58 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Solar Edge is een strakke offerte, meteen doen. Is er ook nog een ander dakvlak dat gevuld kan worden? Teruglevertarieven zijn skyhigh en electra verbruik wordt alleen meer meer en de prijzen per kWh stijgen.

Binnen 3 jaar heb je het terugverdiend.
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:46 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik heb geen idee waar die prijs vandaan komt. Maar 2700 euro ex btw voor 8 panelen met SolarEdge, daar kom ik niet eens in de buurt.
Sterker nog, als ik die prijs zou vragen moet ik er letterlijk geld bij leggen.

Ik zit op 3650 ex btw met solaredge.
Dit is wel met Trina 390WP panelen, maar dat is niet zo'n groot verschil qua prijs.

Met Growatt zit ik op 3100 ex.

Weet je zeker dat die offerte met SolarEdge klopt? Want dat is echt bizar goedkoop.
Bedankt beide. Er kunnen misschien 10 op het totale dak, maar dus wel met een schaduwvlak van een dakkapel, dus daarom dacht ik dat Solaredge wel goed is.

Ik vond het ook enorm goedkoop, maar staat toch echt op de offerte. Ik zal er even een printscreen van maken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203338424
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 20:58 schreef Patroon het volgende:

[..]
[..]
Bedankt beide. Er kunnen misschien 10 op het totale dak, maar dus wel met een schaduwvlak van een dakkapel, dus daarom dacht ik dat Solaredge wel goed is.

Ik vond het ook enorm goedkoop, maar staat toch echt op de offerte. Ik zal er even een printscreen van maken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met 10 panelen zou ik zeker ook naar Enphase kijken.
pi_203338477
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 21:26 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Met 10 panelen zou ik zeker ook naar Enphase kijken.
Wat is het voordeel tov Solaredge en waarom daar pas bij 10 panelen naar kijken? Ik ken het product verder niet.

De offerte is nu met SolarEdge en dat lijkt mij prima.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203339610
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 21:30 schreef Patroon het volgende:

[..]
Wat is het voordeel tov Solaredge en waarom daar pas bij 10 panelen naar kijken? Ik ken het product verder niet.

De offerte is nu met SolarEdge en dat lijkt mij prima.
SolarEdge werkt met een centrale omvormer die in huis gemonteerd is en een optimizers achter elk paneel. Tot aan de centrale omvormer is het gelijkstroom. Enphase werkt met micro omvormers achter elk paneel hierdoor heb je in huis geen centrale omvormer meer nodig.

De micro-omvormers zijn per stuk duurder dan optimizers maar gezien het geringe aantal panelen zou het wellicht goedkoper kunnen zijn.
pi_203350362
Wat is de beste keuze?

1. 8x mono 370wp FB halfcut DMEGC
Omvormer SAJ R5 1-fase 3.0-3.6k

¤3.500 excl btw

2. 10x 400wp ureco peach panelen
Omvormer growatt (type niet gespecificeerd)

¤ 3.900 excl btw

3. 12x 400 WP ureco peach panelen
Omvormer growatt (type niet gespecificeerd)

¤ 4.500 excl

Ik snap het prijsverschil tussen 2 en 3 niet helemaal. Wellicht komt het prijsverschil mede door de zwaardere omvormer die bij 3 nodig is?

[ Bericht 26% gewijzigd door dopfles1 op 24-01-2022 22:42:08 ]
  dinsdag 25 januari 2022 @ 09:13:12 #78
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_203354897
Minst zonnige januari ooit, nog maar 29 zonuren :'(
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 25 januari 2022 @ 09:39:18 #79
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203355149
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:13 schreef Notorious_Roy het volgende:
Minst zonnige januari ooit, nog maar 29 zonuren :'(
Hou op, het was hier meer dan een week lang mistig en donker
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:34:14 #80
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203356550
Ik heb een vraag over zonnepanelen en de vorige keer hebben jullie mij snel en goed advies gegeven. Ik gooi er nog een vraag in.

Ik wil op mijn schuur zonnepanelen neerleggen. Ik ga een losse 3 fase kabel trekken van mijn meterkast naar de schuur op een aparte B16 3 fase automaat. Ik denk dat ik max 14 panelen kan neerleggen. De bedoeling is om een SolarEdge omvormer in de schuur te hangen. Ik denk een 5K omvormer mogelijk met StorEdge om in de toekomst een accu aan te hangen.

Ik heb al een 8K omvormer hangen met 28 panelen met een max van 8400 kWp. Maximaal levert deze 13 ampère per fase. Een 5K omvormer levert maximaal 8 ampère per fase.

Mijn huis aansluiting is 3x25A. 13 + 8 = 21 ampère en binnen de 25A. Kan ik dit zomaar laten aansluiten?

In principe wil ik zelf alles aanleggen en alleen het werk in de meterkast uitbesteden.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203372769
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:13 schreef Notorious_Roy het volgende:
Minst zonnige januari ooit, nog maar 29 zonuren :'(
Heb ze pas sinds vorige week en gisteren een geweldige dagstand van 0,4 kWh. Beste dag tot nu toe 20 januari met 5,39 kWH....
  Moderator woensdag 26 januari 2022 @ 13:35:30 #82
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203372881
Beste dag van deze maand was hier eergisteren, met 13.79 kWh.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203373444
Hier ook het minst zonnig ooit, ik vond december al een drama, maar dit is nog dramatischer. Ik zit op 78,5 kWh nu en daar gaat, gezien de voorspellingen, echt niet veel bij komen. Beste dag was de 6de, toen net geen 11 gehaald. Vorig jaar was de beste dag 14, 1 en totaal 124 voor de maand :X
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 26 januari 2022 @ 16:59:55 #84
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203375791
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:28 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Heb ze pas sinds vorige week en gisteren een geweldige dagstand van 0,4 kWh. Beste dag tot nu toe 20 januari met 5,39 kWH....
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:35 schreef CoolGuy het volgende:
Beste dag van deze maand was hier eergisteren, met 13.79 kWh.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:15 schreef d.k. het volgende:
Hier ook het minst zonnig ooit, ik vond december al een drama, maar dit is nog dramatischer. Ik zit op 78,5 kWh nu en daar gaat, gezien de voorspellingen, echt niet veel bij komen. Beste dag was de 6de, toen net geen 11 gehaald. Vorig jaar was de beste dag 14, 1 en totaal 124 voor de maand :X
Ik zit hier op 68,2 kWh voor deze maand met 28 panelen. Beste dag 4,2 op de 11de. Hebben jullie zulke grote systemen of is mijn ligging op het Westen (270 graden) echt zo drama.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 26 januari 2022 @ 17:02:46 #85
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203375852
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik zit hier op 68,2 kWh voor deze maand met 28 panelen. Beste dag 4,2 op de 11de. Hebben jullie zulke grote systemen of is mijn ligging op het Westen (270 graden) echt zo drama.
Voor de hele maand? Even kijken....96.84kWh deze maand. Ik heb niet een heel veel groter systeem dan jij. Ik heb maar 1 paneel meer :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:06:38 #86
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203375924
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor de hele maand? Even kijken....96.84kWh deze maand. Ik heb niet een heel veel groter systeem dan jij. Ik heb maar 1 paneel meer :P
Mijn ligging is echt ruk. Ik kom op een jaaropbrengst van 78% van mijn totale wattpiek. Ik moet ook eigenlijk niet vergelijken :')
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203375927
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik zit hier op 68,2 kWh voor deze maand met 28 panelen. Beste dag 4,2 op de 11de. Hebben jullie zulke grote systemen of is mijn ligging op het Westen (270 graden) echt zo drama.
Heb je ze op plat dak liggen? Ik haal ook met moeite 4 met alleen maar panelen op plat dak zuidwest.
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:07:34 #88
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203375939
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:06 schreef sugar4 het volgende:

[..]
Heb je ze op plat dak liggen? Ik haal ook met moeite 4 met alleen maar panelen op plat dak zuidwest.
Redelijk plat. Het zijn glazen panelen die als dak fungeren van de overkapping.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator woensdag 26 januari 2022 @ 17:09:08 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203375961
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Mijn ligging is echt ruk. Ik kom op een jaaropbrengst van 78% van mijn totale wattpiek. Ik moet ook eigenlijk niet vergelijken :')
Ik kom ook maar op 83.22% hoor. Ik heb wel veel panelen maar maar 6 daarvan liggen richting het zuiden, en in de winter komt de zon al niet hoog en dan wordt dat dus gehinderd door bomen en huizen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:12:02 #90
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203376000
Ik heb er 12 (3180Wp) op zuid-oost en haal gemiddeld 107% rendement per jaar. Dus ja je ligging is wel ruk :P
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:14:24 #91
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203376021
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik kom ook maar op 83.22% hoor. Ik heb wel veel panelen maar maar 6 daarvan liggen richting het zuiden, en in de winter komt de zon al niet hoog en dan wordt dat dus gehinderd door bomen en huizen.
Dan is het vergelijkbaar.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:12 schreef laziness het volgende:
Ik heb er 12 (3180Wp) op zuid-oost en haal gemiddeld 107% rendement per jaar. Dus ja je ligging is wel ruk :P
Ik weet het! Ik heb alleen geen andere opties. Eigenlijk valt het me nog wel mee. Ik moet me ook niet aanstellen.

Ik ben wel van plan om nog eens 14 panelen op de schuur te leggen :9 En 107%, dat is pas lekker! Dat zou voor mij 2500 kWh per jaar meer betekenen :o
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203376528
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik zit hier op 68,2 kWh voor deze maand met 28 panelen. Beste dag 4,2 op de 11de. Hebben jullie zulke grote systemen of is mijn ligging op het Westen (270 graden) echt zo drama.
15 panelen van 400wp op het oosten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2022 17:56:16 ]
pi_203376576
Deze maand 35kWh met 9 panelen. Volgens mij is dat best ok.
pi_203376586
Deels ongeveer pal zuid (12 x 280 geloof ik) en dan zes op ongeveer west (360 meen ik). Waarbij die op west in de winter behoorlijk last hebben in de ochtend van schaduw van de huizen tegenover ons en ze in de winter ook aan het einde van de dag minder profiteren. Maar een koude zonnige dag, dat levert normaal dus prima op. Maar ja, zon. Geen idee wanneer we die weer eens gaan zien.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_203376816
Vijf panelen op oost en vier op west. Die vier op west hebben in de winter erg veel schaduw van buren waardoor het pas laat op gang komt en vroeg weer stopt. Deze maand tot nog toe 18 Kwh opbrengst. Die vijf op oost beginnen in de winter ook pas wat te doen als ik de koffie al op heb.

Het valt me wel op dat mijn topdagen totaal afwijken van die van anderen hier in het topic. Op sommige van die topdagen van anderen heb ik vrijwel niets. Mijn topdagen zijn 10, 11, 12 en 20 januari. Variërend van 1,3 tot maximaal 1,5 Kwh.
  woensdag 26 januari 2022 @ 18:45:02 #96
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203377094
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 18:20 schreef qajariaq het volgende:
Het valt me wel op dat mijn topdagen totaal afwijken van die van anderen hier in het topic. Op sommige van die topdagen van anderen heb ik vrijwel niets. Mijn topdagen zijn 10, 11, 12 en 20 januari. Variërend van 1,3 tot maximaal 1,5 Kwh.
Ik woon aan de kust en heb dezelfde topdagen als jij.
Het was laatst een hele week mistig. Vrijwel niets inderdaad :N
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203377684
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 18:20 schreef qajariaq het volgende:
Vijf panelen op oost en vier op west. Die vier op west hebben in de winter erg veel schaduw van buren waardoor het pas laat op gang komt en vroeg weer stopt. Deze maand tot nog toe 18 Kwh opbrengst. Die vijf op oost beginnen in de winter ook pas wat te doen als ik de koffie al op heb.

Het valt me wel op dat mijn topdagen totaal afwijken van die van anderen hier in het topic. Op sommige van die topdagen van anderen heb ik vrijwel niets. Mijn topdagen zijn 10, 11, 12 en 20 januari. Variërend van 1,3 tot maximaal 1,5 Kwh.
Zelfde piek dagen hier, ook de kust (zuid Holland)

Tot nu toe 58kWh voor januari met 15 panelen,
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203378004
Hier 72 kWh met 13 kwp tot nu toe deze maand... Alles oost west waarvan een gedeelte redelijk vlak op plat dak en schaduw.. word m'n 1e jaar met deze set dus ben erg benieuwd..
pi_203379268
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:23 schreef Essebes het volgende:

[..]
Zelfde piek dagen hier, ook de kust (zuid Holland)

Tot nu toe 58kWh voor januari met 15 panelen,
Hm, dat is met anderhalf keer de panelen toch drie keer de opbrengst. Maar goed, Het voorjaar en de zomer gaan het verschil maken, die paar kw in de wintermaanden is leuk maar valt in het niet bij een weekend in voor jaar of zomer.

Paar km van zee in NH hier.
pi_203379560
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 20:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hm, dat is met anderhalf keer de panelen toch drie keer de opbrengst. Maar goed, Het voorjaar en de zomer gaan het verschil maken, die paar kw in de wintermaanden is leuk maar valt in het niet bij een weekend in voor jaar of zomer.

Paar km van zee in NH hier.
Ze liggen bij ons erg gunstig. We hebben geen schaduw, zuid/zuid-west 1 km van de kust af, middenin de stad.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  woensdag 26 januari 2022 @ 23:41:23 #101
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203382419
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Glider76 het volgende:
Is er al iets meer bekend over de vernieuwde "salderings'" regeling voor zonnepanelen en of dit nog steeds 1-1-2023 ingaat?
Die wordt hoogstwaarschijnlijk een jaartje uitgesteld.

https://solarmagazine.nl/(...)seren-1-jaar-uitstel
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 26 januari 2022 @ 23:49:13 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203382501
Het is wel een extreem slechte maand geloof ik.... zelfs voor januari :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203384426
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 23:49 schreef Leandra het volgende:
Het is wel een extreem slechte maand geloof ik.... zelfs voor januari :{
Hier in Friesland was het in 2020 nog slechter in januari.

2020: 93 kwh
2021: 176 kwh
2022: 111 kwh (tot nu toe)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203387087
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 23:41 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Die wordt hoogstwaarschijnlijk een jaartje uitgesteld.

https://solarmagazine.nl/(...)seren-1-jaar-uitstel
Dat is wel goed nieuws. Hopelijk komt er tegen die tijd ook een kleine huisbatterij op de markt om in ieder geval niet op de zelfde dag terug te leveren en te gebruiken. Dus de hele zomer terug leveren zonder gebruik en de hele winter gebruiken zonder terug te leveren. Hopen dat de teruglever tarieven enigszins in de buurt komen van de afname kosten per Kw.
  donderdag 27 januari 2022 @ 12:56:42 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203387324
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 09:29 schreef Patroon het volgende:

[..]
Hier in Friesland was het in 2020 nog slechter in januari.

2020: 93 kwh
2021: 176 kwh
2022: 111 kwh (tot nu toe)
Ik heb geen cijfers van voor mei 2021 van dit huis, maar januari slechter dan de decembermaand daarvoor is volgens mij redelijk uitzonderlijk toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203388234
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb geen cijfers van voor mei 2021 van dit huis, maar januari slechter dan de decembermaand daarvoor is volgens mij redelijk uitzonderlijk toch?
Dat hoeft niet.

Jaar/december/januari
Dec19: 144 kwh / jan20: 92 kwh
Dec20: 92 kwh / jan21: 176 kwh
Dec21: 112 kwh / jan22: 114 kwh (tot nu toe)
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 27 januari 2022 @ 15:41:26 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203389291
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 14:10 schreef Patroon het volgende:

[..]
Dat hoeft niet.

Jaar/december/januari
Dec19: 144 kwh / jan20: 92 kwh
Dec20: 92 kwh / jan21: 176 kwh
Dec21: 112 kwh / jan22: 114 kwh (tot nu toe)
Hoeveel PV modules heb je?
pi_203389306
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoeveel PV modules heb je?
6080 WP
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 15:50:52 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203389420
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb geen cijfers van voor mei 2021 van dit huis, maar januari slechter dan de decembermaand daarvoor is volgens mij redelijk uitzonderlijk toch?
Deze januari heeft momenteel 2 kWh meer dan vorige maand (december) en de maand is nog niet om! :P

:')

;(
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203391762
Ik zit er nog 3 onder december maar hoop deze maand nog wel op de 100 uit te komen…. Nog 5 te gaan! Dat is dan 60 minder dan vorig jaar januari.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  donderdag 27 januari 2022 @ 19:32:31 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203392419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Deze januari heeft momenteel 2 kWh meer dan vorige maand (december) en de maand is nog niet om! :P

:')

;(
Hier niet, ik zit er nog ruim onder.
December 161
Januari 116... dat gaat niet meer goed komen in de laatste 4 dagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203392473
Vandaag was ook echt wel drama zag ik. Op 22 januari na was vandaag de slechte dag van de maand.
pi_203394411
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 19:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
Vandaag was ook echt wel drama zag ik. Op 22 januari na was vandaag de slechte dag van de maand.
Was hier lekker zonnig. 7.3kwh
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203400654
Vandaag heeft nu al 2x zoveel opgeleverd als gister *O*
  Moderator vrijdag 28 januari 2022 @ 11:34:23 #115
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203400780
Richting de 5 kWh momenteel, gisteren was 896Wh :")
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 28 januari 2022 @ 11:46:18 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203400973
Gisteren 1,763
Vandaag tot nu toe 6,586
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203400992
4,364kWh tot nu toe maar het wolkendek is wel in rap tempo dunner aan het worden hier dus mss komt dat nog goed :P

Gisteren 10,118kWh.
pi_203401055
Gister 0,572kWh, tot nu toe vandaag 1,37kWh.

[ Bericht 2% gewijzigd door MevrouwCactus op 28-01-2022 12:01:11 ]
pi_203401130
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 11:52 schreef MevrouwCactus het volgende:
Gister 572kWh, tot nu toe vandaag 1,37kWh.
Heb je een eigen mini kerncentrale? :+
pi_203401158
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je een eigen mini kerncentrale? :+
:') Ja _O-

572Wh uiteraard
  vrijdag 28 januari 2022 @ 12:17:34 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203401359
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 11:52 schreef MevrouwCactus het volgende:
Gister 0,572kWh
Daar kan je net thee mee zetten.
  Moderator vrijdag 28 januari 2022 @ 12:20:02 #122
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_203401394
grappig dat mijn curve nu al terugloopt :X precies om 12:00
maar wel nu al meer dan de afgelopen 3 dagen gedraaid.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_203401451
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 12:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Daar kan je net thee mee zetten.
Ik lust geen thee.
pi_203401460
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 12:25 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik lust geen thee.
Ook geen cactusthee? :@
pi_203401488
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook geen cactusthee? :@
:N
  vrijdag 28 januari 2022 @ 12:49:39 #126
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203401771
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 12:25 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik lust geen thee.
Om de espressomachine mee op te warmen, te maken en melk op te schuimen is het niet genoeg
pi_203401858
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 12:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Om de espressomachine mee op te warmen, te maken en melk op te schuimen is het niet genoeg
O+

Lust ik ook niet, dus ook prima O+
pi_203402373
Grappig.. Ik kan nu op de omvormer zien wat de thuiswerkdagen van mijn man zijn. De omvormer wordt warm omdat hij de verwarming op zolder aanzet :D
Soms tot 26 graden. Geen wonder dat hij het beneden koud vind (19,5).

En nu stijgt de meter extra, want de zon schijnt er vol op.. Al 4,2kWh, gisteren 1,18
  vrijdag 28 januari 2022 @ 14:59:12 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203403715
Als morgen en overmorgen een beetje in de buurt van vandaag komen dan komt het toch nog goed, tot nu toe 20,737 vandaag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203404481
Ik heb nu al met vlag en wimpel de beste dag van januari en het beste uurtje in de middag (zonder schaduw in de winter) begint net. Trekt ook iets dicht helaas.
  vrijdag 28 januari 2022 @ 16:49:06 #131
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203405319
Hier ook de beste dag van januari met 5,79 kWh (t.o.v. 4,2) en het is hier ook voorbij met de pret.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203405525
7,57kWh, beste dag van de installatie ever.
pi_203405668
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 17:13 schreef DarkwingDuck het volgende:
7,57kWh, beste dag van de installatie ever.
En t/m juni wordt het alleen maar beter :)
  Moderator vrijdag 28 januari 2022 @ 18:24:47 #134
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203406378
Beste dag vandaag voor deze maand met 14,3 kWh.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 28 januari 2022 @ 19:40:28 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203407565
Hier op 22,3 geëindigd ook by dar de beste dag van deze maand (17 kWh op 10 januari is de #2).
Ben benieuwd wat morgen en overmorgen nog brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203417799
Gisteren was idd een goede dag met 11,8 en vandaag tot nu toe 5,7. Zit nu bijna op 113 deze maand dus hoop dat januari 125+ gaat worden (5040WP in het westen van het land).
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_203429049
Vandaag gaat ook mooi worden *O*
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 20:02:28 #138
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203437850
10,4 vandaag. Daarmee is het totaal 3 kwh hoger dan het totaal van vorig jaar januari :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203438557
Hoeveel panelen hebben jullie wel niet, ik had vandaag 1,83 dat is nou niet echt een goeie dag ofzo.

Vrijdag was de beste dag van de maand met 2,01.
pi_203438570
21.2 deze maand, vorig jaar januari had ik 26.1

*vergeet elke keer dat als ik niet op Tweakers zit, dat alles in een nieuwe post komt.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 20:54:23 #141
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203438593
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:52 schreef JDx het volgende:
Hoeveel panelen hebben jullie wel niet, ik had vandaag 1,83 dat is nou niet echt een goeie dag ofzo.
Maar hier scheen toch overwegend de zon. Sure, soms wat wolken, en overall dunne sluierbewolking, maar toch nog 10.4 kwh. Maar ik heb tegen de 30 panelen aan, dus dat is denk ik iets meer dan gemiddeld.

Ik zit nu op 124 kwh voor deze maand. Vorig jaar was dat 121 kwh.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203438612
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar hier scheen toch overwegend de zon. Sure, soms wat wolken, en overall dunne sluierbewolking, maar toch nog 10.4 kwh. Maar ik heb tegen de 30 panelen aan, dus dat is denk ik iets meer dan gemiddeld.

Ik zit nu op 124 kwh voor deze maand. Vorig jaar was dat 121 kwh.
Ah ok, ik heb er 8, februari moeten we naar de 60 - 80 kWh!

Hier was het ook nog best stormachtig, veel zon/grijs/zon/grijs.
  Moderator zondag 30 januari 2022 @ 20:56:53 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203438631
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:55 schreef JDx het volgende:

[..]
Ah ok, ik heb er 8, februari moeten we naar de 60 - 80 kWh!

Hier was het ook nog best stormachtig, veel zon/grijs/zon/grijs.
Voor februari moet ik naar 312kwh om gelijk te spelen met vorig jaar februari.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 30 januari 2022 @ 21:01:03 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203438678
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:52 schreef JDx het volgende:
Hoeveel panelen hebben jullie wel niet, ik had vandaag 1,83 dat is nou niet echt een goeie dag ofzo.

Vrijdag was de beste dag van de maand met 2,01.
21 van 330 Wp = 6.930 Wp

Vandaag 15,966 kWh, dat maakt de opbrengst van januari tot nu toe 157,26 kWh, nog 4,22 nodig om december voorbij te gaan.
Met een beetje zon zal dat morgen wel lukken, maar als het weer een bewolkte dag is dan halen we het misschien net niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203438909
Wij hebben 9 panelen van 380Wp en hadden vandaag 4,1kWh.
pi_203439120
Vandaag 9 met 13 kwp. Ik hoop toch dat t in de zomer wat beter gaat presteren
pi_203440188
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:52 schreef JDx het volgende:
Hoeveel panelen hebben jullie wel niet, ik had vandaag 1,83 dat is nou niet echt een goeie dag ofzo.

Vrijdag was de beste dag van de maand met 2,01.
Inderdaad is deze groep niet helemaal doorsnee. Het valt mij ook elke keer op dat de getallen hier wel heel hoog zijn.

Ik had net iets minder dan eergister, vandaag 2,2 Kwh. vijf panelen oost en vier west maar die vier hebben in de winter best wel schaduw en dat ze om half vier vol in de zon komen ging net de zon een beetje op vakantie. Maar de laatste drie dagen is het een aardige inhaalslag al gebruik ik elke dag fors meer dan ik oplever.
pi_203440211
Vandaag 11kwh en januari 142kwh. Niet eens de slechtste januari van de afgelopen 3 jaar.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_203440850
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:52 schreef JDx het volgende:
Hoeveel panelen hebben jullie wel niet, ik had vandaag 1,83 dat is nou niet echt een goeie dag ofzo.

Vrijdag was de beste dag van de maand met 2,01.
Hier 15 panelen van 400wp op oost.
Vandaag 6,9 kWh.
pi_203440950
Hierzo 7,3 kWh, 8 panelen op het zuiden
Do what you love, love what you do!
pi_203441508
Nog 10 dagen en dan doe ik ook weer mee met 12 panelen op zuidoost. Ik kan niet wachten als ik de getallen hier zie. Al zal januari 2022 geen hoogtepunt geweest zijn met al die grijze dagen.
pi_203441595
Hebben jullie je panelen extra bijverzekerd? En als je dat hebt gedaan: in de opstal of in de inboedelverzekering?

Onze panelen liggen op een VVE-dak (met toestemming). Afgelopen week toevallig taxatie gehad ivm dekking tegen onderverzekering. (Taxatie herbouwwaarde) Die taxateur gaf aan dat het verstandig is om de panelen in je inboedelverzekering als eigenaren belang bij te verzekeren.
Sowieso gaf hij aan dat extra eigenarenbelang verstandig zou zijn, omdat de opstalverzekering een relatief laag bedrag voor keuken/badkamer etc dekt.

Onze inboedelverzekering loopt ergens anders dan de opstalverzekering (oa door de VVE-constructie) en tot nu toe hebben we dit niet gedaan.

Ik ga zodra het taxatierapport binnen is, wel bij de verzekerings tussenpersoon verder informeren, maar ik vroeg me af hoe jullie dat gedaan hebben.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203441779
Ja want die zonnepanelen zijn echt HET probleem als de hele boel instort of af fikt?

Niet dus, je moet zaken verzekeren die je zelf niet kan dekken....
Na 5 jaar zijn die panelen volledig afgeschreven, maar blijf je wel premie betalen wat je na 5 jaar nog krijgt is een fractie van wat de panelen feitelijk waard zijn/waren.
  maandag 31 januari 2022 @ 08:55:21 #154
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_203442041
twitter
pi_203442055
Mooie test vandaag. Heb er nog een paar jaar garantie op dat wel.

Ben niet voornemens om het extra te verzekeren.
pi_203443167
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 00:09 schreef kree het volgende:
Hierzo 7,3 kWh, 8 panelen op het zuiden
Panelen van 3 bij 3 meter? :P

Maar die van mij liggen op plat dak, vrij plat als ik het zo zie, dan is het echt een groot verschil winter/zomer.

Ik zou graag 2 panelen (2e hands ofzo) willen om aan de gevel te testen, gewoon die in het stopcontact kunnen, in de winter pak ik op het dak ook amper iets, maar aan de gevel kan ik er nog wel 5 of 6 kwijt als dat werkt.



Zo zeg maar, dit is een photoshop als dat niet duidelijk was, maar m'n broertje zegt dat dat niet heel best werkt.

Zie wel dat ik nu zelfs volledig bewolkt al wat pak, dat was een maand geleden wel anders, toen was de zonsterkte echt 0,0 zelfs als het zonnig was sloeg ie amper aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door JDx op 31-01-2022 10:41:58 ]
pi_203443951
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:06 schreef namliam het volgende:
Ja want die zonnepanelen zijn echt HET probleem als de hele boel instort of af fikt?

Niet dus, je moet zaken verzekeren die je zelf niet kan dekken....
Na 5 jaar zijn die panelen volledig afgeschreven, maar blijf je wel premie betalen wat je na 5 jaar nog krijgt is een fractie van wat de panelen feitelijk waard zijn/waren.
Valt vaak genoeg onder de opstal-verzekering (als het maar hard genoeg waait).
pi_203443970
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:31 schreef skrn het volgende:

[..]
Valt vaak genoeg onder de opstal-verzekering (als het maar hard genoeg waait).
Dat is bij ons dus maar de vraag of ze daaronder vallen. Was benieuwd naar jullie situaties.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203444057
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:34 schreef JDx het volgende:

[..]

Maar die van mij liggen op plat dak, vrij plat als ik het zo zie, dan is het echt een groot verschil winter/zomer.

Ik zou graag 2 panelen (2e hands ofzo) willen om aan de gevel te testen, gewoon die in het stopcontact kunnen, in de winter pak ik op het dak ook amper iets, maar aan de gevel kan ik er nog wel 5 of 6 kwijt als dat werkt.

[ afbeelding ]

Zo zeg maar, dit is een photoshop als dat niet duidelijk was, maar m'n broertje zegt dat dat niet heel best werkt.

Zie wel dat ik nu zelfs volledig bewolkt al wat pak, dat was een maand geleden wel anders, toen was de zonsterkte echt 0,0 zelfs als het zonnig was sloeg ie amper aan.
Op een plat dak krijg je veel langer zon op de panelen dan op welke muur dan ook. Vergeet ook niet dat je op een muur lager zit en dus ook eerder schaduw van buren hebt. Dat speelt vooral in de winter. Op je foto zit ook een deeltje al in de schaduw.

Het gaat prima werken heb ik begrepen maar niet met het rendement wat je op het dak haalt.

Geen idee hoe iedereen hier die rendementen haalt, in mijn wereld staat niet alles hele dagen zonder schaduw op een 40 graden en pal zuid.

Het voordeel van oost-west is dat je de hele dag door ongeveer het zelfde aanbod hebt. Bij pal zuid krijgt je een veel steilere sinus met op het hoogtepunt de kans dat de leverancier het niet eens meer wil hebben.
pi_203444348
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Panelen van 3 bij 3 meter? :P

Ik heb geen idee eigenlijk hoe groot ze precies zijn, ik huur ze van de woningbouw.
Maar het lijkt me een soort standaard maat.
Het verbaasd me wel hoeveel ze nog opleveren zelfs nu in de winter. Met gewoon zon zit het zo op 1500W.
De Omvormer is 2.5 kW in ieder geval, maar dat heb ik het nog niet zien halen :)
Do what you love, love what you do!
pi_203444431
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:33 schreef Essebes het volgende:

[..]
Dat is bij ons dus maar de vraag of ze daaronder vallen. Was benieuwd naar jullie situaties.
Zou gewoon de opstal-verzekeraar benaderen. In mijn geval (rijtjeshuis) was het gewoon simpel: standaard meeverzekerd. Uiteindelijk wordt het gewoon onderdaal van je huis, iets wat je bijvoorbeeld ook gewoon doorgeeft aan de nieuwe eigenaar.
pi_203445054
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:33 schreef Essebes het volgende:

[..]
Dat is bij ons dus maar de vraag of ze daaronder vallen. Was benieuwd naar jullie situaties.
Jij hebt, zoals ik het begrijp, een vrij specifieke situatie. De zonnepanelen zijn jouw eigendom, maar de opstalverzekering staat op naam van de VVE. Het is dan de vraag of de opstalverzekering van de VVE ook de zonnepanelen (en bijvoorbeeld ook de luxe keuken) van bewoners dekt. Of dat je dat apart moet verzekeren middels "eigenarenbelang" op je inboedelverzekering.
pi_203445298
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jij hebt, zoals ik het begrijp, een vrij specifieke situatie. De zonnepanelen zijn jouw eigendom, maar de opstalverzekering staat op naam van de VVE. Het is dan de vraag of de opstalverzekering van de VVE ook de zonnepanelen (en bijvoorbeeld ook de luxe keuken) van bewoners dekt. Of dat je dat apart moet verzekeren middels "eigenarenbelang" op je inboedelverzekering.
Klopt, dit is precies de vraag. En of jullie al eens met dit bijltje hebben gehakt?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203446154
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Op een plat dak krijg je veel langer zon op de panelen dan op welke muur dan ook. Vergeet ook niet dat je op een muur lager zit en dus ook eerder schaduw van buren hebt. Dat speelt vooral in de winter. Op je foto zit ook een deeltje al in de schaduw.

Het gaat prima werken heb ik begrepen maar niet met het rendement wat je op het dak haalt.

Geen idee hoe iedereen hier die rendementen haalt, in mijn wereld staat niet alles hele dagen zonder schaduw op een 40 graden en pal zuid.

Het voordeel van oost-west is dat je de hele dag door ongeveer het zelfde aanbod hebt. Bij pal zuid krijgt je een veel steilere sinus met op het hoogtepunt de kans dat de leverancier het niet eens meer wil hebben.
Klopt, maar mijn dak zit al vol. Wil dit gewoon wel eens proberen.

Over oost-west, dat willen ze nu ook liever, zie je hier al op het nieuwe zwembad bijvoorbeeld en in diverse zonneparken, dan is er minder piekbelasting rond de middag.
pi_203446179
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:56 schreef kree het volgende:

[..]
Ik heb geen idee eigenlijk hoe groot ze precies zijn, ik huur ze van de woningbouw.
Maar het lijkt me een soort standaard maat.
Het verbaasd me wel hoeveel ze nog opleveren zelfs nu in de winter. Met gewoon zon zit het zo op 1500W.
De Omvormer is 2.5 kW in ieder geval, maar dat heb ik het nog niet zien halen :)
Zie je niet de statistieken van je hele blok haha :P

Ik haal 15 midden in de zomer op een zonnige dag met 8 panelen. Vol op zuid.

Lijkt me heel veel als je nu al 7 haalt, maar het zou kunnen hoor, geen idee eigenlijk.
pi_203446229
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:20 schreef JDx het volgende:

[..]
Zie je niet de statistieken van je hele blok haha :P

Ik haal 15 midden in de zomer op een zonnige dag met 8 panelen. Vol op zuid.

Lijkt me heel veel als je nu al 7 haalt, maar het zou kunnen hoor, geen idee eigenlijk.
Nou het zijn de statistieken rechtstreeks uit de omvormer, dus zou moeten kloppen
Do what you love, love what you do!
pi_203446336
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:24 schreef kree het volgende:

[..]
Nou het zijn de statistieken rechtstreeks uit de omvormer, dus zou moeten kloppen
[ link | afbeelding ]
:9~

Je had ook echt wel van 's morgens tot 's avonds zon, ergens aan zee ofzo? In het binnenland gewoon grijs.
pi_203450543
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 13:03 schreef Essebes het volgende:

[..]
Klopt, dit is precies de vraag. En of jullie al eens met dit bijltje hebben gehakt?
Of anderen al eens met dit bijltje gehakt hebben is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat in jouw specifieke geval om wat de opstalverzekering van jouw VVE wel of niet zal dekken. En wat eventueel via jouw inboedelverzekering gedekt is, indien de opstalverzekering geen of gedeeltelijke dekking biedt. Daarvoor moet je de betreffende polissen en voorwaarden er op na slaan.

Dat een andere appartement-eigenaar met zonnepanelen hier roept "Dat is via de VVE verzekerd" of "De zonnepanelen vallen onder mijn inboedelverzekering" heb je niet zo veel aan. Omdat de kans zeer groot is dat de polissen waarmee jij te maken hebt andere voorwaarden kennen dan de polissen van anderen hier op het forum (of elders). Zelfs als verzekeringen bij dezelfde maatschappij lopen kunnen er behoorlijke verschillen zitten in de voorwaarden die gehanteerd worden.
  maandag 31 januari 2022 @ 20:20:29 #169
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203451473
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 07:37 schreef Essebes het volgende:
Hebben jullie je panelen extra bijverzekerd? En als je dat hebt gedaan: in de opstal of in de inboedelverzekering?

Onze panelen liggen op een VVE-dak (met toestemming). Afgelopen week toevallig taxatie gehad ivm dekking tegen onderverzekering. (Taxatie herbouwwaarde) Die taxateur gaf aan dat het verstandig is om de panelen in je inboedelverzekering als eigenaren belang bij te verzekeren.
Sowieso gaf hij aan dat extra eigenarenbelang verstandig zou zijn, omdat de opstalverzekering een relatief laag bedrag voor keuken/badkamer etc dekt.

Onze inboedelverzekering loopt ergens anders dan de opstalverzekering (oa door de VVE-constructie) en tot nu toe hebben we dit niet gedaan.

Ik ga zodra het taxatierapport binnen is, wel bij de verzekerings tussenpersoon verder informeren, maar ik vroeg me af hoe jullie dat gedaan hebben.
Één rij van mijn panelen ligt op het dak van de buren. Wij wonen op de hoek waar het dak schuin loopt. De hele wijk heeft vanuit de bouw hetzelfde aantal zonnepanelen en ze hebben dat dus opgelost voor de hoekhuizen door alles tegen elkaar aan te leggen.

Wij hebben deze specifieke situatie + de warmtepomp met boiler extra laten opnemen in de opstalverzekering. De makelaar van onze nieuwbouwwijk heeft ook een verzekeringentak en daar hebben wij dit onder gebracht omdat het een hele specifieke situatie is die je bij een onbekende partij niet zo makkelijk vast laat leggen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203451518
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:34 schreef JDx het volgende:

[..]
:9~

Je had ook echt wel van 's morgens tot 's avonds zon, ergens aan zee ofzo? In het binnenland gewoon grijs.
Rijnsburg ;)
Do what you love, love what you do!
pi_203452441
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 20:20 schreef laziness het volgende:

[..]
Één rij van mijn panelen ligt op het dak van de buren. Wij wonen op de hoek waar het dak schuin loopt. De hele wijk heeft vanuit de bouw hetzelfde aantal zonnepanelen en ze hebben dat dus opgelost voor de hoekhuizen door alles tegen elkaar aan te leggen.

Wij hebben deze specifieke situatie + de warmtepomp met boiler extra laten opnemen in de opstalverzekering. De makelaar van onze nieuwbouwwijk heeft ook een verzekeringentak en daar hebben wij dit onder gebracht omdat het een hele specifieke situatie is die je bij een onbekende partij niet zo makkelijk vast laat leggen.
Wat fijn dat dit zo bij jullie geregeld kon worden.

In onze VVE polis zitten ze niet, dus ik zal richting onze inboedelverzekering moeten gaan. Morgen ff bellen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203464857
Gezien de huidige hoge energiekosten wil ik mij ook maar eens gaan verdiepen in zonnepanelen.
Zag toevallig een collectieve actie via de Rabobank. Dus daar een offerte/indicatie opgevraagd.
11 panelen a 365 wp per stuk bieden zij aan voor 3800 euro netto na teruggave btw.
Mij valt dat behoorlijk mee, maar hoor ook graag jullie mening?
Verder heb ik nog 2 offertes opgevraagd, waar ik nog op antwoord wacht.

Nu is het ook zo dat ik over een oude meterkast beschik. Heeft dat nog invloed? Mag dat überhaupt met zonnepanelen? Voor het terug leveren lijkt het mij namelijk wel ideaal.
pi_203468034
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 21:30 schreef hvan het volgende:
Gezien de huidige hoge energiekosten wil ik mij ook maar eens gaan verdiepen in zonnepanelen.
Zag toevallig een collectieve actie via de Rabobank. Dus daar een offerte/indicatie opgevraagd.
11 panelen a 365 wp per stuk bieden zij aan voor 3800 euro netto na teruggave btw.
Mij valt dat behoorlijk mee, maar hoor ook graag jullie mening?
Verder heb ik nog 2 offertes opgevraagd, waar ik nog op antwoord wacht.

Nu is het ook zo dat ik over een oude meterkast beschik. Heeft dat nog invloed? Mag dat überhaupt met zonnepanelen? Voor het terug leveren lijkt het mij namelijk wel ideaal.
Nee boeit niks ik heb ook zo'n ouwe met van die ronde schroefzekeringen, ze plaatsen er gewoon een modern stripje naast.
  Moderator woensdag 2 februari 2022 @ 06:18:01 #174
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203468333
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 21:30 schreef hvan het volgende:
Gezien de huidige hoge energiekosten wil ik mij ook maar eens gaan verdiepen in zonnepanelen.
Zag toevallig een collectieve actie via de Rabobank. Dus daar een offerte/indicatie opgevraagd.
11 panelen a 365 wp per stuk bieden zij aan voor 3800 euro netto na teruggave btw.
Mij valt dat behoorlijk mee, maar hoor ook graag jullie mening?
Verder heb ik nog 2 offertes opgevraagd, waar ik nog op antwoord wacht.

Nu is het ook zo dat ik over een oude meterkast beschik. Heeft dat nog invloed? Mag dat überhaupt met zonnepanelen? Voor het terug leveren lijkt het mij namelijk wel ideaal.
Een meterkast kan zo oud zijn dat hij niet eenvoudig uit te bereiden is.
Je kunt altijd eens een foto van je meterkast mailen naar vonkenboer@fok.nl :)

Of bedoel je dat je een oude draaistroommeter hebt? Dat maakt niet uit :)
pi_203468430
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 00:47 schreef JDx het volgende:

[..]
Nee boeit niks ik heb ook zo'n ouwe met van die ronde schroefzekeringen, ze plaatsen er gewoon een modern stripje naast.
Maar fijn is het niet. Zeker niet als je zo'n oude kast hebt waar ik de jaren al het en der wat bij is geplaatst.

Mooie kans om m gelijk te vernieuwen vind ik. En dan kan je de groepenkast meteen meenemen in de BTW aftrek.
pi_203469631
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 06:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Een meterkast kan zo oud zijn dat hij niet eenvoudig uit te bereiden is.
Je kunt altijd eens een foto van je meterkast mailen naar vonkenboer@fok.nl :)

Of bedoel je dat je een oude draaistroommeter hebt? Dat maakt niet uit :)
Sorry, had het verkeerd geformuleerd.
Ik bedoelde dat ik nog een analoge meter heb. Mijn groepenkast is wel gewoon van deze tijd.
Dus maakt het uit dat er een analoge meter in mijn meterkast zit? 😁
  woensdag 2 februari 2022 @ 10:15:14 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203469722
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 10:06 schreef hvan het volgende:

[..]
Sorry, had het verkeerd geformuleerd.
Ik bedoelde dat ik nog een analoge meter heb. Mijn groepenkast is wel gewoon van deze tijd.
Dus maakt het uit dat er een analoge meter in mijn meterkast zit? 😁
Fijn juist, als het er een is die ook nog terug kan draaien saldeer je automatisch zolang je niet verplicht een digitale of slimme meter hoeft te nemen.

En let wel: ze doen wel graag alsof dat moet of beter voor je is, maar het is nog niet verplicht en het is ook bijna nooit beter voor je.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203475798
Beste dag van 2022 tot nu toe.

27,3kWh
  Moderator woensdag 2 februari 2022 @ 18:05:49 #179
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203475807
10.01 kwh vandaag.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203475969
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beste dag van 2022 tot nu toe.

27,3kWh
Ik mag toch hopen dat ik dat de komende maanden vaker kan zeggen. Ik reken zelfs op beste dagen ooit over een maand of drie vier. Nu met 2.7 Kwh de beste dag van dit jaar maar nog geen moment gehad dat ik binnen een dag meer geleverd dan gebruikt heb. Ik zie wel de dagtotalen van verbruik weer rustig afnemen. Minder warmte nodig, minder verlichting maar wel meer eigen opwek.
pi_203477529
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beste dag van 2022 tot nu toe.

27,3kWh
Same, maar dan met 4,2 kWh. *)
  woensdag 2 februari 2022 @ 19:59:11 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203477670
20,97 kWh hier, dus net iets minder dan 28 januari, maar ik klaag niet ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203478317
14,0 werd wel weer eens tijd, het zijn barre weken :+
Laat die handjes wapperen!
pi_203478983
Hier ook 14 kWh, 1.07 kWh/kwp.
pi_203479332
Hier nog matig, maar mijn verbruik is echt echt laag de laatste weken (2 per dag ongeveer), dus dat is lekker.
pi_203480101
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 21:24 schreef JDx het volgende:
Hier nog matig, maar mijn verbruik is echt echt laag de laatste weken (2 per dag ongeveer), dus dat is lekker.
Hoe doe je dat?!
pi_203483961
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 22:03 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Hoe doe je dat?!
Geen idee, gas kost 86 cent, dat gebruik ik bijna niet en stroom 16 cent, daarmee verwarm ik en woon alleen.



Gas is voor douchen/koken nog, maar die 70 cent is bijna alleen maar vastrecht, 2kw opgewekt, maar alles gebruikt voor de airco. Het is ook niet erg koud he buiten.

Verwarm alleen beneden, keuken, eetkamer, woonkamer, werkhoek allemaal samen in een L-vorm.

Edit: bij de details staat dat ik 1 cent gas heb gebruikt (koffie gezet met de percolator), dus 69 cent vaste kosten.

[ Bericht 16% gewijzigd door JDx op 03-02-2022 09:40:18 ]
pi_203501072
Misschien is dit nog wel een leuke voor hier.

Ik zat dit me namelijk af te vragen.
Ik ga gegarandeerd veel meer terug leveren aan energie dan dat ik verbruik.

Volgens mij is er geen apart tarief voor terugleveren. Dus of te wel een kWh kost net zoveel alsdat ie met terugleveren oplevert.

Nu heb ik natuurlijk gezocht naar de goedkoopste leverancier hier voor energie.

Maar zou het niet veel slimmer zijn om nu juist eentje te kiezen die een hele hoge kWh prijs heeft?

Het lijkt mij makkelijk cashen. Of zie ik nu iets heel stoms over het hoofd?
Do what you love, love what you do!
pi_203501153
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:52 schreef kree het volgende:
Misschien is dit nog wel een leuke voor hier.

Ik zat dit me namelijk af te vragen.
Ik ga gegarandeerd veel meer terug leveren aan energie dan dat ik verbruik.

Volgens mij is er geen apart tarief voor terugleveren. Dus of te wel een kWh kost net zoveel alsdat ie met terugleveren oplevert.

Nu heb ik natuurlijk gezocht naar de goedkoopste leverancier hier voor energie.

Maar zou het niet veel slimmer zijn om nu juist eentje te kiezen die een hele hoge kWh prijs heeft?

Het lijkt mij makkelijk cashen. Of zie ik nu iets heel stoms over het hoofd?
Ja, dat er wel een apart tarief is.

Levering is sowieso inclusief belastingen, teruglevering exclusief. De bedragen staan vast wel ergens bij het afsluiten.

Gister was weer dramatisch, 200Wh.
pi_203501276
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:55 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja, dat er wel een apart tarief is.

Levering is inclusief belastingen, teruglevering exclusief.
Aha maar dan zou het alsnog wellicht voordeel opleveren om een duurdere te kiezen.
Zou eens moeten gaan rekenen of dat echt heel veel zou schelen.
In feite maakt het dan namelijk niet uit aangezien je ook eerst nog saldeert. Dus een duurder tarief betaald zich altijd uit dan zolang je maar overschot hebt.
Do what you love, love what you do!
pi_203501395
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:00 schreef kree het volgende:

[..]
Aha maar dan zou het alsnog wellicht voordeel opleveren om een duurdere te kiezen.
Zou eens moeten gaan rekenen of dat echt heel veel zou schelen.
In feite maakt het dan namelijk niet uit aangezien je ook eerst nog saldeert. Dus een duurder tarief betaald zich altijd uit dan zolang je maar overschot hebt.
Oh op die manier, als het echt even veel is, weet ik niet precies hoe dat dan werkt, sommige leveranciers hebben een apart tarief, sommige zelfs tot een bepaald aantal kWh's, ligt echt aan de leverancier.

Een hele dure zal waarschijnlijk geen hoge terugleververgoeding hebben.
pi_203501482
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:06 schreef JDx het volgende:

[..]
Oh op die manier, als het echt even veel is, weet ik niet precies hoe dat dan werkt, sommige leveranciers hebben een apart tarief, sommige zelfs tot een bepaald aantal kWh's, ligt echt aan de leverancier.

Een hele dure zal waarschijnlijk geen hoge terugleververgoeding hebben.
Ja denk het ook.
Ik kan ook nog niet echt makkelijk een schatting maken omdat ik die panelen pas een paar maanden heb. Maargoed als ik nu midden in de winter al veel meer produceer alsdat ik verbruik op een zonnige dag, dan zal ik in de zomer nog veel meer overhouden. :)
Do what you love, love what you do!
pi_203502071
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:11 schreef kree het volgende:

[..]
Ja denk het ook.
Ik kan ook nog niet echt makkelijk een schatting maken omdat ik die panelen pas een paar maanden heb. Maargoed als ik nu midden in de winter al veel meer produceer alsdat ik verbruik op een zonnige dag, dan zal ik in de zomer nog veel meer overhouden. :)
Ja ik gebruik nu meer, maar ik hou in de zomer flink over, dus jij dan helemaal.
pi_203504877
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:39 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja ik gebruik nu meer, maar ik hou in de zomer flink over, dus jij dan helemaal.
Idd ik heb een variabel contract nu wat ik per maand kan opzeggen.
Dus kijk het even aan totdat het zomer is en wellicht is het dan toch verstandig om over te stappen ;)
Do what you love, love what you do!
pi_203505949
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 16:22 schreef kree het volgende:

[..]
Idd ik heb een variabel contract nu wat ik per maand kan opzeggen.
Dus kijk het even aan totdat het zomer is en wellicht is het dan toch verstandig om over te stappen ;)
Of iets te doen wat je niet deed, elektrisch gaan verwarmen of een e-auto aanschaffen.
pi_203509110
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 16:22 schreef kree het volgende:

[..]
Idd ik heb een variabel contract nu wat ik per maand kan opzeggen.
Dus kijk het even aan totdat het zomer is en wellicht is het dan toch verstandig om over te stappen ;)
Je moet nu overstappen en dan bij die aanbieder een jaar blijven.

Als je net voor de zomer overstapt dan reken je je nu gebruikte kwhs af.

In de Omer produceer je meer dan je gebruikt, die kan je dan niet salderen met je winter gebruik want die heb je al afgerekend. Dus die ga je terug leveren tegen de lagere terugleververgoeding.

Dus gewoon zorgen dat je altijd een jaar bij dezelfde leverancier blijft als je zonnepanelen hebt..
  zaterdag 5 februari 2022 @ 01:04:39 #197
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203513406
Ik weet niet of dit de juiste plek is om te vragen maar hier zitten volgens mij wel mensen met verstand van zaken.

Het voltage op het net fluctueert wat en is niet altijd 230v. Het schommelt wat tussen de 220v en 240v. Als een apparaat 1A aan stroomsterkte vraagt, je het 1 uur aan zet en het voltage op het net is 240v, moet je dan 0,24 kWh aan energie bij leverancier afrekenen? Of gaan ze standaard uit van 230v en dat ze dan 0,23 kWh bij je in rekening brengen? :?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203521741
Beste dag van het jaar *O*
pi_203523020
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Ik wek 7000 kWh per jaar op.

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, ¤250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen ¤0,65 is een no-brainer qua TVT.
Laat die handjes wapperen!
pi_203529519
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 16:00 schreef MevrouwCactus het volgende:
Beste dag van het jaar *O*
Hier ook :)
Do what you love, love what you do!
pi_203533977
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 16:00 schreef MevrouwCactus het volgende:
Beste dag van het jaar *O*
Dat was 2 februari. Gisteren teveel wolken eind van de middag.

@Gieliovd, waar hoor je dat soort bedragen?
pi_203534059
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:26 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat was 2 februari. Gisteren teveel wolken eind van de middag.

@:Gieliovd, waar hoor je dat soort bedragen?
Hier alleen maar dramatische dagen, nog geen 2kWh per dag (duitse grens).

In z'n dromen :P maar kan wel als men veel betaalt dat men er dan ook veel voor terug krijgt. Je levert energie en energie is duur, dus terugleveren kan theoretisch nu meer geld opleveren dan voorheen.
  Moderator zondag 6 februari 2022 @ 09:58:19 #203
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203534531
14,74 kWh gisteren. Beste dag van het jaar tot nu toe. Ook Duitse grens @JDx
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 6 februari 2022 @ 10:07:18 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203534692
Zijn er eigenlijk al fokkers met een thuisbatterij?
Resistance is futile.
pi_203534855
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:58 schreef CoolGuy het volgende:
14,74 kWh gisteren. Beste dag van het jaar tot nu toe. Ook Duitse grens @:JDx
2 feb was de enige dag tot nu toe over de 2kWh, vandaag nog 0, zal ook wel zo blijven, baggerwinter.
pi_203536353
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:07 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk al fokkers met een thuisbatterij?
Een thuis batterij is als je ook een aansluiting hebt nul komma nul nuttig. Vanaf 1 januari 2024 zou het enig nut kunnen gaan hebben als die wet er al komt. Ook dan is het waarschijnlijk slimmer om een jaar of twee af te wachten wat de tarieven doen en wat die dingen gaan kosten. De prijs van batterijen daalt wel hard maar er moet iets elektronica en software omheen en daar zal wel weer fors op verdiend moeten worden in het begin.
pi_203536506
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:07 schreef Seven. het volgende:
Zijn er eigenlijk al fokkers met een thuisbatterij?
Dat staat wel in de planning, ergens rond 2027 ofzo. Denk voor mezelf aan een 15kWh model.

Aan de andere kant heb ik tegen die tijd waarschijnlijk wel een EV en als die "Vehicle 2 Grid" ondersteunt (auto staat >95% van de tijd thuis) kan ik die natuurlijk ook inzetten als thuisaccu.

Zoiets hangt dus vooral af van je persoonlijke situatie, denk ik.

Heb wel al wat geëxperimenteerd met portable power:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203536963
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:41 schreef Gieliovd het volgende:
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Ik wek 7000 kWh per jaar op.

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, ¤250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen ¤0,65 is een no-brainer qua TVT.
Ik krijg 21,6ct voor teruglevering boven m'n verbruik bij innova. Dat was voor mij de goedkoopste optie voor jaarcontract.
pi_203537139
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:41 schreef Gieliovd het volgende:
Ik verbruik zo'n 5000 kWh vermoed ik, waarvan 3500 van de warmtepomp. Misschien iets meer als er straks een WP boiler staat.

Ik wek 7000 kWh per jaar op.

Momenteel zit ik bij energiedirect, krijg zo'n 8 cent teruglevering geloof ik. Dat was in juni 2021 een prima deal.

Tegenwoordig... Lees ik overal dat mensen tussen de 40 en zelfs 65 cent terug krijgen (!!).

Wie kan mij helpen. Is het open breken van mijn contract met looptijd tot 21-6, ¤250 bonus, verstandig?

En zo ja, bij welke leverancier heb je nou echt de hoogste teruglevering? Op de bekende vergelijkers sites kun je momenteel maar een fractie van de aanbieders vinden.

Als ik echt een aantrekkelijke teruglevering heb, overweeg ik zelfs nog (een deel van) mijn woning vol te leggen, 13x6 meter met een cafetaria schoorsteen erop. Want ja. 15.000 extra opwekken tegen ¤0,65 is een no-brainer qua TVT.
Er zit meestal wel een maximum aan kWh wat je per jaar kan terugleveren tegen dat tarief.
Kleine letters ;)
pi_203537143
Als ik nu naar het summiere aanbod op vergelijkingssites kijk, zie ik bij Innova een tergleververgoeding van 33ct/kWh staan.

Zelfs zonder salderen heb je met zo'n teruglevertarief de (extra) panelen in ca 3 jaar terugverdiend als de ligging van de panelen gunstig is.

*Overweegt om een doe het zelf pakket op de garage te leggen*
  zondag 6 februari 2022 @ 12:18:36 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203537164
Dit voorjaar weet ik zo'n beetje wat ons verbruik vs de opgewekte stroom is, en dus wat ik na saldering nog teruglever, en in augustus loopt mijn energiecontract af...

De timing is iig prima :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203537272
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Als ik nu naar het summiere aanbod op vergelijkingssites kijk, zie ik bij Innova een tergleververgoeding van 33ct/kWh staan.

Zelfs zonder salderen heb je met zo'n teruglevertarief de (extra) panelen in ca 3 jaar terugverdiend als de ligging van de panelen gunstig is.

*Overweegt om een doe het zelf pakket op de garage te leggen*
Kijk eens naar tweedehands panelen op marktplaats. ;) Dan word je tvt nog kleiner.

Ik heb 13kwp op m'n dak liggen allemaal van Marktplaats
  zondag 6 februari 2022 @ 12:26:41 #213
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203537293
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 11:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een thuis batterij is als je ook een aansluiting hebt nul komma nul nuttig. Vanaf 1 januari 2024 zou het enig nut kunnen gaan hebben als die wet er al komt. Ook dan is het waarschijnlijk slimmer om een jaar of twee af te wachten wat de tarieven doen en wat die dingen gaan kosten. De prijs van batterijen daalt wel hard maar er moet iets elektronica en software omheen en daar zal wel weer fors op verdiend moeten worden in het begin.
En buiten dit helpt een thuisaccu om van ongeveer 45% a 50% eigen verbruik naar ongeveer 65% a 70% eigen verbruik te gaan. Met een accu van ongeveer 15kWh. Op tweakers staat hier een leuke post over.

Reken heel erg goed door voordat je grof gaat investeren in een thuisaccu. Tenzij je het doet om een stroomstoring op te vangen zie ik niet echt het nut ervan. En stroomstoringen zijn behoorlijk schaars hier in Nederland
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203537375
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:26 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
En buiten dit helpt een thuisaccu om van ongeveer 45% a 50% eigen verbruik naar ongeveer 65% a 70% eigen verbruik te gaan. Met een accu van ongeveer 15kWh. Op tweakers staat hier een leuke post over.

Reken heel erg goed door voordat je grof gaat investeren in een thuisaccu. Tenzij je het doet om een stroomstoring op te vangen zie ik niet echt het nut ervan. En stroomstoringen zijn behoorlijk schaars hier in Nederland
Ik ken de berekeningen ;)

Echter draai ik veel langdurige CPU en GPU berekeningen (distributed computing) en dan is met afbouw van saldering een wat grotere thuisaccu wel sneller rendabel.

Maar het mooist zou een EV met LFP accu's zijn. Dan heb je zo'n 2.500 volledige laadcycles beschikbaar en is het inzetten als thuisaccu (10 of 20% van capaciteit) geen enkel probleem voor de levensduur.
pi_203537498
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Kijk eens naar tweedehands panelen op marktplaats. ;) Dan word je tvt nog kleiner.

Ik heb 13kwp op m'n dak liggen allemaal van Marktplaats
Maar met nieuwe panelen is op lange termijn meer winst haalbaar, want hogere opbrengst per paneel mogelijk. De panelen liggen er als het goed is veel langer dan de tvt. En wij wonen als het goed is ook nog veel langer dan de tvt in deze woning.
pi_203537584
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar met nieuwe panelen is op lange termijn meer winst haalbaar, want hogere opbrengst per paneel mogelijk. De panelen liggen er als het goed is veel langer dan de tvt. En wij wonen als het goed is ook nog veel langer dan de tvt in deze woning.
Daar kan je natuurlijk een omslagpunt voor berekenen.

Tussen "ik kreeg de panelen gratis" en "ik heb Sunpower gelegd" zitten nog duizenden stappen van nuance en terugverdientijd.

Op het moment dat je niet je dak wil volleggen en gebruikte panelen goedkoper zijn, kan dat best een leuke aanschaf zijn. Alles valt of staat met wat je er voor neertelt.
pi_203537838
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:26 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
En buiten dit helpt een thuisaccu om van ongeveer 45% a 50% eigen verbruik naar ongeveer 65% a 70% eigen verbruik te gaan. Met een accu van ongeveer 15kWh. Op tweakers staat hier een leuke post over.

Reken heel erg goed door voordat je grof gaat investeren in een thuisaccu. Tenzij je het doet om een stroomstoring op te vangen zie ik niet echt het nut ervan. En stroomstoringen zijn behoorlijk schaars hier in Nederland
Omdat ik ook elektrisch verwarm kom ik absoluut niet in de buurt van 50% eigen verbruik. In de zomer houdt ik zeer ruim over en in de winter kom ik echt heel veel te kort.

De berekening van hoe groot de accu moet zijn hebben we al een paar keer eerder gedaan hier. Mijn duim verteld me dat ik per dag moet kijken of er meer geleverd is of meer gebruikt. Het kleinste getal van die twee noteer ik. Als ik dat over een jaar doe (of alleen over oktober) dan is het grootste van die getallen wat ik aan batterij wil hebben. In de zomer heb ik dan voor elke nacht voldoende om de nacht door te komen en in de winter hoef ik nooit meer iets terug te leveren. Alles wat je meer kunt opslaan gaat weinig toevoegen, die capaciteit zou je slechts enkele dagen per jaar gebruiken en dan is afnemen of terug leveren domweg goedkoper.

Ik zou met een KW of twee al ruim voldoende hebben. In de zomer kom ik daar de nacht mee door en ik zou daar prima een stroomstoring mee kunnen overbruggen als die niet bij het ochtendgloren is. Voor de winter kan je overwegen nooit meer dan 50% leeg te laten lopen maar dat is niet zo heel lang als ook de kachel moet branden dus zet dat geen zoden aan de dijk. Gedurende voor en najaar heb je juist de volle capaciteit echt nodig dus dan overbrug je net niets als de storing in de vroege ochtend is.

Maar de afgelopen dertig jaar heb ik één keer een storing van bijna een halve dag gehad, de ook zeldzame andere zijn altijd binnen een uur opgelost. Ik maak me er totaal niet druk om in ieder geval. Het aquarium blijft wel warm gedurende die tijd en filter uit is niet fijn maar bij mij ook weer niet zo dramatisch dat binnen een paar uur alles stuk gaat.

Ik denk dat een evt auto als backup gebruiken wel een optie is voor storingen maar voor regulier gebruik is dat best lastig en vraagt best veel discipline. Ik denk dat een apart systeem al snel prettiger is, de prijzen daarvan verwacht ik tegen die tijd 100 a 200 per KWH plus 200 voor de troep regeling er om heen. We wachten af.
  zondag 6 februari 2022 @ 13:28:56 #218
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203538310
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat ik ook elektrisch verwarm kom ik absoluut niet in de buurt van 50% eigen verbruik. In de zomer houdt ik zeer ruim over en in de winter kom ik echt heel veel te kort.

De berekening van hoe groot de accu moet zijn hebben we al een paar keer eerder gedaan hier. Mijn duim verteld me dat ik per dag moet kijken of er meer geleverd is of meer gebruikt. Het kleinste getal van die twee noteer ik. Als ik dat over een jaar doe (of alleen over oktober) dan is het grootste van die getallen wat ik aan batterij wil hebben. In de zomer heb ik dan voor elke nacht voldoende om de nacht door te komen en in de winter hoef ik nooit meer iets terug te leveren. Alles wat je meer kunt opslaan gaat weinig toevoegen, die capaciteit zou je slechts enkele dagen per jaar gebruiken en dan is afnemen of terug leveren domweg goedkoper.

Ik zou met een KW of twee al ruim voldoende hebben. In de zomer kom ik daar de nacht mee door en ik zou daar prima een stroomstoring mee kunnen overbruggen als die niet bij het ochtendgloren is. Voor de winter kan je overwegen nooit meer dan 50% leeg te laten lopen maar dat is niet zo heel lang als ook de kachel moet branden dus zet dat geen zoden aan de dijk. Gedurende voor en najaar heb je juist de volle capaciteit echt nodig dus dan overbrug je net niets als de storing in de vroege ochtend is.

Maar de afgelopen dertig jaar heb ik één keer een storing van bijna een halve dag gehad, de ook zeldzame andere zijn altijd binnen een uur opgelost. Ik maak me er totaal niet druk om in ieder geval. Het aquarium blijft wel warm gedurende die tijd en filter uit is niet fijn maar bij mij ook weer niet zo dramatisch dat binnen een paar uur alles stuk gaat.

Ik denk dat een evt auto als backup gebruiken wel een optie is voor storingen maar voor regulier gebruik is dat best lastig en vraagt best veel discipline. Ik denk dat een apart systeem al snel prettiger is, de prijzen daarvan verwacht ik tegen die tijd 100 a 200 per KWH plus 200 voor de troep regeling er om heen. We wachten af.
Jullie hebben er echt goed over nagedacht. Had ik moeten weten ;)

Ik ben zelf bezig om te bedenken wat ik wil gaan doen met mijn schuur. Ik kan er 12-14 panelen op kwijt en wil een daar ook een omvormer hangen waar ik een accu aan kan koppelen. In principe ga ik dan alles zelf doen behalve de meterkast. Heel benieuwd of ik hier aan toe ga komen dit jaar, heb nog wat andere klussen gepland staan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203538582
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:28 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Jullie hebben er echt goed over nagedacht. Had ik moeten weten ;)

Ik ben zelf bezig om te bedenken wat ik wil gaan doen met mijn schuur. Ik kan er 12-14 panelen op kwijt en wil een daar ook een omvormer hangen waar ik een accu aan kan koppelen. In principe ga ik dan alles zelf doen behalve de meterkast. Heel benieuwd of ik hier aan toe ga komen dit jaar, heb nog wat andere klussen gepland staan.
Het zelf doen geeft een grote besparing behalve dan dat je die btw niet terug krijgt.

Schuur was ook mijn plan, het draadje heb ik al in gegraven door de tuin. Bij mij is wel het nadeel dat ik dan in de morgen schaduw heb van de buren en in de middag van mijzelf. In de winter blijft er dan echt weinig over en in de zomer uiteindelijk ook maar iets meer dan de helft van de tijd zonder schaduw.

Ik heb dus nadat het zweet van de graven gedroogd was toch maar een bedrijf panelen op mijn huis laten knopen. Om zelf het huisdak op te gaan en dakpannen te lichten durfde ik niet aan om diverse redenen.

Het plan om een nieuw schuurtje te bouwen met een dak van panelen is nog niet geheel weg maar ook niet echt concreet. Een hoop werk vooral en best wel kosten.

Denk erom dat je de omvormer met een eigen draad aan de meterkast moet hangen. Hoewel het mogelijk ook kan met een eigen groepenkast in de schuur met een eigen stop voor de panelen en een voor de rest, theoretisch kan je dan ook nooit te veel door een draad sturen.
pi_203538621
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar met nieuwe panelen is op lange termijn meer winst haalbaar, want hogere opbrengst per paneel mogelijk. De panelen liggen er als het goed is veel langer dan de tvt. En wij wonen als het goed is ook nog veel langer dan de tvt in deze woning.
Minder rendement op je investering.

En ik had dakruimte genoeg dus ik heb gewoon alles vol gelegd. Als je weinig ruimte hebt is t een andere keuze omdat je dan gewoon minder wp kwijt kan.
  zondag 6 februari 2022 @ 13:50:15 #221
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203538706
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het zelf doen geeft een grote besparing behalve dan dat je die btw niet terug krijgt.

Schuur was ook mijn plan, het draadje heb ik al in gegraven door de tuin. Bij mij is wel het nadeel dat ik dan in de morgen schaduw heb van de buren en in de middag van mijzelf. In de winter blijft er dan echt weinig over en in de zomer uiteindelijk ook maar iets meer dan de helft van de tijd zonder schaduw.

Ik heb dus nadat het zweet van de graven gedroogd was toch maar een bedrijf panelen op mijn huis laten knopen. Om zelf het huisdak op te gaan en dakpannen te lichten durfde ik niet aan om diverse redenen.

Het plan om een nieuw schuurtje te bouwen met een dak van panelen is nog niet geheel weg maar ook niet echt concreet. Een hoop werk vooral en best wel kosten.

Denk erom dat je de omvormer met een eigen draad aan de meterkast moet hangen. Hoewel het mogelijk ook kan met een eigen groepenkast in de schuur met een eigen stop voor de panelen en een voor de rest, theoretisch kan je dan ook nooit te veel door een draad sturen.
Klopt, ik heb al 28 panelen bij het huis. En inderdaad moet ik een kabel van de meterkast naar de schuur trekken, dit heb ik al uitgezocht en moet lukken. Dan een werkschakelaar in de schuur en de omvormer eraan. Dat moet lukken, laadpaal is ook gelukt op de oprit. Het liefst wil ik dan de hele meterkast opnieuw laten doen, want nu is het een zooitje. Alleen de prijs staat me nog tegen, ik verwacht toch wel een goede dag werk. En ook de laadpaal van de B16 automaat verplaatsen naar een B20. Dan kan de nieuwe omvormer op de huidige B16 automaat.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203553545
Nou eindelijk helder zeg, moet raar lopen als dit niet de beste dag van het jaar gaat worden, zit al bijna op 2kWh, beste dag was 2,16.
pi_203556996
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 18:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik mag toch hopen dat ik dat de komende maanden vaker kan zeggen. Ik reken zelfs op beste dagen ooit over een maand of drie vier. Nu met 2.7 Kwh de beste dag van dit jaar maar nog geen moment gehad dat ik binnen een dag meer geleverd dan gebruikt heb. Ik zie wel de dagtotalen van verbruik weer rustig afnemen. Minder warmte nodig, minder verlichting maar wel meer eigen opwek.
Mijn voorspelling dat we vaker een beste dag gaan hebben kwam al snel uit dus. 3.7 Kwh opgewekt vandaag waarvan 1.1 kwh kort terug mocht in het net. Dat ik de kachel weer aanzette dat ik thuis kwam is de 'winst' al heel rap verdampt (eigenlijk was die al op voor ik opstond vanmorgen).
pi_203558131
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 17:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mijn voorspelling dat we vaker een beste dag gaan hebben kwam al snel uit dus.
Dat mag ik hopen :D

Haal in de zomer tot ongeveer 17kWh.
  Moderator maandag 7 februari 2022 @ 19:06:58 #225
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203558173
11.7 kWh vandaag. Vrij veel bewolking.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 7 februari 2022 @ 19:34:01 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203558661
Oh, ik had nog 19,95 vandaag.... dat had ik niet verwacht :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203561058
Wat doen jullie allemaal met die enorme hoeveelheden stroom. Ik gebruik in de winter gemiddeld 10 Kwh inclusief verwarming.

Als je deze dagen al veel meer dan dat opwekt wat wek je dan wel niet op in de zomer. En waar laat je al dat spul of lever je dan terug voor een laag tarief?
pi_203561519
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 21:42 schreef qajariaq het volgende:
Wat doen jullie allemaal met die enorme hoeveelheden stroom. Ik gebruik in de winter gemiddeld 10 Kwh inclusief verwarming.

Als je deze dagen al veel meer dan dat opwekt wat wek je dan wel niet op in de zomer. En waar laat je al dat spul of lever je dan terug voor een laag tarief?
Gewoon terugleveren tegen terugleververgoeding. Volgens mij krijg ik 23 cent. Is beter rendement dan op de bank hoor ;)
  Moderator maandag 7 februari 2022 @ 22:38:02 #229
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203562015
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 21:42 schreef qajariaq het volgende:
Wat doen jullie allemaal met die enorme hoeveelheden stroom. Ik gebruik in de winter gemiddeld 10 Kwh inclusief verwarming.

Als je deze dagen al veel meer dan dat opwekt wat wek je dan wel niet op in de zomer. En waar laat je al dat spul of lever je dan terug voor een laag tarief?
Maar ik ga in de plus. want oudere warmtepomp. Ik verstook bij 0 kwh opbrengst gewoon tegen de 30kwh per dag hoor, met deze temperaturen, maar ik heb geen gas dus dat scheelt weer. Maar zodra het 15 graden wordt komt die pomp tot rust en dan ga ik inderdaad dik in de min. In de zomer haal ik ongeveer 60kwh per dag opwek en dan is t helemaal feest ja.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 7 februari 2022 @ 22:51:29 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203562259
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 21:42 schreef qajariaq het volgende:
Wat doen jullie allemaal met die enorme hoeveelheden stroom. Ik gebruik in de winter gemiddeld 10 Kwh inclusief verwarming.

Als je deze dagen al veel meer dan dat opwekt wat wek je dan wel niet op in de zomer. En waar laat je al dat spul of lever je dan terug voor een laag tarief?
Je verwarmt met een warmtepomp?

Eerst salderen en het overschot tegen het ex BTW tarief terugleveren idd.

Ik verwacht overigens niet dat ik vandaag per saldo teruggeleverd heb.
Vanmiddag feitelijk wel natuurlijk, maar per saldo over de hele dag denk ik niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 7 februari 2022 @ 22:55:58 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203562327
Ik heb in december en en januari respectievelijk 18,74 en 19,76 procent van het verbruik zelf opgewekt.

Het verbruik was in december gemiddeld 27,77 kWh per dag en in januari 25,9 kWh gemiddeld per dag
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 7 februari 2022 @ 23:26:31 #232
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203562715
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2022 22:55 schreef Leandra het volgende:
Ik heb in december en en januari respectievelijk 18,74 en 19,76 procent van het verbruik zelf opgewekt.

Het verbruik was in december gemiddeld 27,77 kWh per dag en in januari 25,9 kWh gemiddeld per dag
Gemiddelde hier was december 26,90 kWh en januari 27,97 kWh. In december heb ik daarvan 11,5% zelf opgewekt en in januari was dat 14,53%.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203564868
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2022 22:51 schreef Leandra het volgende:
Je verwarmt met een warmtepomp?

Ja, maar alleen de woonkamer en dan ook alleen als ik thuis ben. Bovendien vind ik 18 graden meestal prima te doen. Bij elkaar stook je dan weinig (met een airco).
pi_203580550
Wij zijn weer stroomleverancier. De eerste string van 6 panelen is aangesloten en werkt.
Nog even wachten tot de tweede string het doet.
pi_203584097
Wel lekker dat de zon eindelijk weer sterk genoeg is (de hoek dan) om wat energie door de wolken te leveren.
  woensdag 9 februari 2022 @ 15:57:23 #236
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_203585077
Iemand trouwens ervaring met dit concept panelen?

Binnen wat ik zo ver aan PVT gezien heb vind ik het de meest aantrekkelijke zo ver...

https://www.hrsolar.nl/zonnewarmtesystemen/index.php
  woensdag 9 februari 2022 @ 16:17:08 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203585293
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:57 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens ervaring met dit concept panelen?

Binnen wat ik zo ver aan PVT gezien heb vind ik het de meest aantrekkelijke zo ver...

https://www.hrsolar.nl/zonnewarmtesystemen/index.php
Ik heb het even overwogen toen we dit huis gingen bouwen, waar we een nagenoeg perfect zuiddak (ZZW) hebben zonder schaduw, maar uiteindelijk toch voor een grondgebonden warmtepomp en een dak vol panelen gekozen.
Was ook duur maar dat vond ik nuttiger duurder dan de PVT.

Op ons oude huis hadden we zonnecollectoren liggen (buiscollectoren) dus ik was al gewend aan gratis verwarmd water van mei tot september, maar de winst in de winter was beperkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203585681
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 15:57 schreef TR08 het volgende:
Iemand trouwens ervaring met dit concept panelen?

Binnen wat ik zo ver aan PVT gezien heb vind ik het de meest aantrekkelijke zo ver...

https://www.hrsolar.nl/zonnewarmtesystemen/index.php
Ik heb er geen verstand van maar wel eerder over gelezen.

Het doel is dus de panelen koel houden terwijl je ook je boiler vult met warmte. Het probleem lijkt mij dat je in de zomer de boiler snel warm hebt en dan kan je nergens meer heen met de warmte dus ben je het voordeel van koele panelen ook weer kwijt.

@Leandra bij grondgebonden moet je in de zomer toch weer energie terug stoppen in de grond. Had een combinatie met dit dan niet mooi geweest? Je panelen koel houden in de zomer en de 'bron' weer opwarmen.

Ik volg het graag met aandacht.
  Moderator woensdag 9 februari 2022 @ 17:41:59 #239
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203586370
Mehh, 8,55 kwh vandaag. Niet geweldig maar met alle bewolking toch ook niet teleurstellend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203586598
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 17:41 schreef CoolGuy het volgende:
Mehh, 8,55 kwh vandaag. Niet geweldig maar met alle bewolking toch ook niet teleurstellend.
4.9 hier
Do what you love, love what you do!
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:14:52 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203586859
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 16:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik heb er geen verstand van maar wel eerder over gelezen.

Het doel is dus de panelen koel houden terwijl je ook je boiler vult met warmte. Het probleem lijkt mij dat je in de zomer de boiler snel warm hebt en dan kan je nergens meer heen met de warmte dus ben je het voordeel van koele panelen ook weer kwijt.

@:Leandra bij grondgebonden moet je in de zomer toch weer energie terug stoppen in de grond. Had een combinatie met dit dan niet mooi geweest? Je panelen koel houden in de zomer en de 'bron' weer opwarmen.

Ik volg het graag met aandacht.
En-en was wel helemaal zonde geweest en heul duur geweest.
Overigens koelt onze warmtepomp ook, dus in de zomer gaat er sowieso al warmte de grond in.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 9 februari 2022 @ 18:15:54 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203586883
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 17:41 schreef CoolGuy het volgende:
Mehh, 8,55 kwh vandaag. Niet geweldig maar met alle bewolking toch ook niet teleurstellend.
3,9 vandaag, geen zon gezien geloof ik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203591922
We hebben de afgelopen week 2x boven de 5kWh gehad en ik zag bij Vattenfall dat dit gelijk was aan het verbruik van die dagen! Wat tof! En dat voor twee zonnige dagen in februari…
pi_203604723
Gisteren 2,7kWh (met alleen in de middag opbrengst), vandaag 2,1kWh.

De eerste kWh's zijn binnen.
pi_203606214
Al die kwhs zijn zo nietszeggend... Zeg er nou even bij hoeveel kwp je hebt liggen ;)

Hier 7,5 kWh met 13 kwp vandaag.
pi_203606353
2,31 kWh met 3,42 kWp vandaag.
  Moderator donderdag 10 februari 2022 @ 23:09:56 #247
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203607074
Vandaag was echt slecht. Hele dag regen. 3.13 kWh met 8.7kWp.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 11 februari 2022 @ 00:09:41 #248
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203607462
8.02 kWh met 6.93 kWp vandaag (10 februari dus :+ )
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203609747
Het is en blijft baggerweer, kom niet hoger dan 2 en een beetje dit jaar tot nu toe.
pi_203609814
Sinds 14 januari 9 zonnepanelen en tot nu toe 93,27 kwh opgewekt onder de Zeeuwse zon. Panelen liggen zuidzuidwest.
Het is koud, het is guur....
  Moderator vrijdag 11 februari 2022 @ 10:08:27 #251
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203610078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 09:44 schreef JDx het volgende:
Het is en blijft baggerweer, kom niet hoger dan 2 en een beetje dit jaar tot nu toe.
ja, ligging, schaduw-veroorzakers, aantal panelen, etc, maar 2 en een beetje klinkt me wel als erg weinig in de oren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203610309
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 10:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
ja, ligging, schaduw-veroorzakers, aantal panelen, etc, maar 2 en een beetje klinkt me wel als erg weinig in de oren.
Ik weet niet hoe jullie elke keer zonnige dagen hebben, maar in Zuid-Oost Drenthe is het gewoon sinds oud en nieuw bijna elke dag bewolkt (en vaak ook dikke bewolking) en regen, nu ook.

De rest van de familie heeft ook panelen en die zijn ook bagger, dus dat het aan mijn panelen ligt lijkt me niet.

Of er moet al zooi op liggen, van vuurwerk ofzo.



8x 300w panelen. Vorig jaar had ik in februari 80kWh.

Het is ook niet zo dat 1 of 2 het opvallend slechter doen in een maand tijd.



Zit nu (11 februari) dus pas op 12,9kWh.

[ Bericht 5% gewijzigd door JDx op 11-02-2022 10:26:45 ]
  vrijdag 11 februari 2022 @ 11:16:21 #253
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203611607
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 10:19 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe jullie elke keer zonnige dagen hebben, maar in Zuid-Oost Drenthe is het gewoon sinds oud en nieuw bijna elke dag bewolkt (en vaak ook dikke bewolking) en regen, nu ook.

De rest van de familie heeft ook panelen en die zijn ook bagger, dus dat het aan mijn panelen ligt lijkt me niet.

Of er moet al zooi op liggen, van vuurwerk ofzo.

[ afbeelding ]

8x 300w panelen. Vorig jaar had ik in februari 80kWh.

Het is ook niet zo dat 1 of 2 het opvallend slechter doen in een maand tijd.

[ afbeelding ]

Zit nu (11 februari) dus pas op 12,9kWh.
Hier niet heel veel beter hoor. Panelen liggen op het westen en deze maand dus 53kWh tot zover. Vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 11 februari 2022 @ 11:30:20 #254
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203611776
Hier aan de kust is het lekker zonnig vandaag. Gisteren ook niet. Wel zijn de panelen gisteren vers gewassen dus klaar voor het zonseizoen, kom maar door.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator vrijdag 11 februari 2022 @ 13:38:23 #255
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203614541
Ik heb panelen op het oosten, westen, en zuiden, waarbij op het zuiden er maar 6 liggen. Beetje jammer maar dat brengt de situatie met zich mee. Ik zit nu op 71.52kWh voor deze maand. Houdt ook niet echt over.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203615676
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 13:38 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb panelen op het oosten, westen, en zuiden, waarbij op het zuiden er maar 6 liggen. Beetje jammer maar dat brengt de situatie met zich mee. Ik zit nu op 71.52kWh voor deze maand. Houdt ook niet echt over.
Ik denk dat het bij mij ook mee speelt dat ze vrij plat op het platte dak liggen, dan zit je in de winter op bijna geen zon, maar in de zomer pak je meer dan op een schuin dak.

Een plat dak lijkt ideaal, maar dan zit je wel met schaduw van de panelen voor je bij een ideale hoek.
pi_203615836
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 14:37 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik denk dat het bij mij ook mee speelt dat ze vrij plat op het platte dak liggen, dan zit je in de winter op bijna geen zon, maar in de zomer pak je meer dan op een schuin dak.

Een plat dak lijkt ideaal, maar dan zit je wel met schaduw van de panelen voor je bij een ideale hoek.
Daarom een oostwest opstelling met de panelen op iets van 15 graden om en om. Dan kan je ongeveer het hele dakvlak vol leggen. Per paneel brengt dat minder op dan een setje op het zuiden maar per m2 brengt het veel meer op.

Ik zit nog steeds met randjes schaduw van buren op mijn panelen (oost west maar wel op het dak). De meeste tijd vandaag brengen ze net zoveel op als de kachel gebruikt. Zeker geen record dag kwa opbrengst maar ook niet kwa gebruik. Echter een gehele dag neutraal moet ik nog wel ff tot het voorjaar op wachten.
  Moderator vrijdag 11 februari 2022 @ 14:58:07 #258
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203615945
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 14:37 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik denk dat het bij mij ook mee speelt dat ze vrij plat op het platte dak liggen, dan zit je in de winter op bijna geen zon, maar in de zomer pak je meer dan op een schuin dak.

Een plat dak lijkt ideaal, maar dan zit je wel met schaduw van de panelen voor je bij een ideale hoek.
Ik had dit in mijn vorige huis ook, daar had ik 11x 320 panelen vrijwel volledig plat liggen, en in de winter was dat dramatisch inderdaad, maar als het weer beter werd ging dat toch wel heel aardig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203615983
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik had dit in mijn vorige huis ook, daar had ik 11x 320 panelen vrijwel volledig plat liggen, en in de winter was dat dramatisch inderdaad, maar als het weer beter werd ging dat toch wel heel aardig.
Als ik besluit om in deze woning te blijven zouden er nog maar 2 of max 4 bij kunnen (heb 8), dan denk ik dat ik ook maar voor oost west ga, dan meteen maar alles verplaatsen. Dan kan er denk ik wel 16 op.
  vrijdag 11 februari 2022 @ 15:10:14 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203616057
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 14:37 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik denk dat het bij mij ook mee speelt dat ze vrij plat op het platte dak liggen, dan zit je in de winter op bijna geen zon, maar in de zomer pak je meer dan op een schuin dak.

Een plat dak lijkt ideaal, maar dan zit je wel met schaduw van de panelen voor je bij een ideale hoek.
Wij hadden bij ons vorige huis een carport met een dak van zonnepanelen, die lagen in een hoek van een graad of 4, het aantal panelen en Wp was precies hetzelfde als bij @laziness (12*265) maar zij had ze op het dak liggen en voor zover ik weet geen schaduw.
Wij hadden op de string van de bovenste 6 panelen wel schaduw tot rond 12.30 uur.

Het verschil in opbrengst was enorm en dat lag niet alleen aan de locatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203617374
Hier op de tweede volledige dag dat de panelen er liggen 9,1kWh (wordt misschien nog net 9,2).

12*355Wp op het Zuidoosten gericht, provincie Limburg.
Laat de lente maar komen!
pi_203617604
Ik heb dinsdag een gesprek met een adviseur, heeft iemand nog dingen waar ik op moet letten? T gaat om waarschijnlijk 30 panelen, gericht op t zuiden. Groot deel op schuin dak, ander deel in frames (?) op plat dak.
pi_203617861
Beste dag van het jaar *O*
pi_203617991
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 17:18 schreef Puala het volgende:
Ik heb dinsdag een gesprek met een adviseur, heeft iemand nog dingen waar ik op moet letten? T gaat om waarschijnlijk 30 panelen, gericht op t zuiden. Groot deel op schuin dak, ander deel in frames (?) op plat dak.
Als je voor de meeste kwh gaat dan alle op het zuiden. Maar salderen gaat waarschijnlijk afgebouwd worden en dan is verdeling over de dag weer een pre. Daarvoor moet je een deel oost en een deel west richten. Op dat platte dak kan dat misschien wel prima uitkomen.
pi_203618093
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 17:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je voor de meeste kwh gaat dan alle op het zuiden. Maar salderen gaat waarschijnlijk afgebouwd worden en dan is verdeling over de dag weer een pre. Daarvoor moet je een deel oost en een deel west richten. Op dat platte dak kan dat misschien wel prima uitkomen.
Dan is een kleine accu beter. Gr Gr.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203618153
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 18:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan is een kleine accu beter. Gr Gr.
Betwijfel ik. Acculaden en weer omvormen naar 230 V kost ook een hoop energie. Bij een zuid opstelling is die accu misschien bij zonsondergang al weer bijna leeg en bij zonsopgang heb je dan nog nauwelijks productie dus moet je afnemen uit het net. Maar die accu zal er wel komen op den duur.

Ik kan alleen op gevoel redeneren. Ik heb vrij vlot na zonsopgang al veel productie en dat blijft de hele dag ongeveer gelijk doorgaan.
pi_203618287
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 17:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je voor de meeste kwh gaat dan alle op het zuiden. Maar salderen gaat waarschijnlijk afgebouwd worden en dan is verdeling over de dag weer een pre. Daarvoor moet je een deel oost en een deel west richten. Op dat platte dak kan dat misschien wel prima uitkomen.
Dan kan ik dan nog makkelijk de boel een kwartslag draaien verwacht ik. Die frames staan niet vast, maar worden gevuld met gewicht. En mn platte dak kan evt rondom zon krijgen op dat stukje als ik ze ga draaien.

Maar voor nu is kwh het uitgangspunt, mn auto laad vooral 's nachts dus dat gaat als t salderen er af gaat toch wel een dingetje worden. Maar de verwachting is dat ik dan al wel een hoop heb verdiend met deze panelen :)
pi_203618739
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 18:19 schreef Puala het volgende:

[..]
Dan kan ik dan nog makkelijk de boel een kwartslag draaien verwacht ik.
Dan staat alles op west of op oost.
sig verwijderd door FA
pi_203623780
@Puala, ik zou als je offertes binnen zijn deze hier plaatsen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71

Ook foto's van je dak plaatsen. Vaak komen er betere oplossingen uit dan wat een adviseur adviseert.
pi_203626255
https://tweakers.net/nieuws/193188/kabinet-stelt-afbouw-salderingsregeling-zonnestroom-opnieuw-uit.html

quote:
Kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnieuw uit
De afbouw van de salderingsregeling die in Nederland geldt voor zonnepanelen, wordt opnieuw uitgesteld. Het vorige kabinet schoof de afbouw voor zich uit en de huidige Minister van Klimaat en Energie, Rob Jetten, stelt nu dat de geplande afbouwstart op 1 januari 2023 'niet haalbaar' is.
pi_203629014
Zit al op 30kWh vandaag *O*
pi_203629376
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zit al op 30kWh vandaag *O*
Ik denk at ik eindelijk een keer de 3 ga halen :')

[15:30] 2,85... nog een uurtje! 8-)

[ Bericht 9% gewijzigd door JDx op 12-02-2022 15:35:47 ]
  Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 16:28:19 #273
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203630517
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 15:12 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik denk at ik eindelijk een keer de 3 ga halen :')

[15:30] 2,85... nog een uurtje! 8-)
Maar, wacht even, die dingen liggen vrijwel volledig plat he. En je hebt wel vol de zon er op, dus zonder schaduw van het een en ander? want ik vind amper 3 op een hele dag als vandaag (hier was de ochtend nog bewolkt, vanaf 11u werd het een stuk beter) toch wel weinig.

Ik heb geen toegang meer tot de installatie op het vorige huis dus ik kan ook niet zien wat daar het totaal was in februari (al zegt dat ook niet zo veel want toen hadden we dikke sneeuw, en omdat die vrij lang bleef liggen maar het wel stralend weer was had ik daar 0,0 profijt van) vorig jaar, maar amper 3 vind ik gevoelsmatig wel echt weinig tov wat ik toen had.

Ik ga eens kijken of ik toevallig nog screenshots kan vinden.

Edit: het dichtst bijzijnde screenshot dat ik kan vinden van de solaredge app van toen is op 24 februari, dus zeg maar over 12 dagen een jaar geleden, en dat was een perfecte parabool, dus de hele dag zonnig, en toen zat ik al op 8.83kWh.

Van de andere kant, die lagen perfect op ZZW, maar dus wel volledig plat. Productie begon zo te zien om 07.45u en het screenshot is van 17:16u, en toen kwam er nog 145 watt binnen, dus de dag was toen zeg maar voorbij qua zon.

Edit 2: Dat was dus de maand dat er zeker 2 weken sneeuw lag, en aangezien die panelen ook plat lagen en het toen stralend weer was, heb ik daar niks aan gehad. Ik zie in hetzelfde screenshot dat het totaal van die maand toen 64.02 kWh was op dat moment.

Edit 3: het piekvermogeng op die dag was 1.5 kW zo te zien. Ik weet nog wel dat zelfs in de zomer ik niet hoger kwam dan ongeveer 3kW vermogen. Dat was 11x 320 dus 3.520 Wp vermogen.

[ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 12-02-2022 16:45:18 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 12 februari 2022 @ 17:29:14 #274
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203631166
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 17:18 schreef Puala het volgende:
Ik heb dinsdag een gesprek met een adviseur, heeft iemand nog dingen waar ik op moet letten? T gaat om waarschijnlijk 30 panelen, gericht op t zuiden. Groot deel op schuin dak, ander deel in frames (?) op plat dak.
Er rekening mee houden dat je dak het trekt :') . Wij hebben 1 muur met sindsdien een dwarse scheur die nog steeds gerepareerd moet worden. Er heeft al een bouwkundig ingenieur naar gekeken en die geeft aan dat het door de panelen komt of het is tijdens het zetten gebeurd. Maar goed, dat zijn wel weer extra kosten. Je platte dak klinkt echter steviger dan ons zadeldak.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zaterdag 12 februari 2022 @ 17:30:05 #275
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203631181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 17:39 schreef MevrouwCactus het volgende:
Beste dag van het jaar *O*
Vandaag ook O+ Wasmachine, droger, vaatwasser aan en vanavond solarlampjes in de tuin die de hele avond branden O+
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_203631222
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 17:30 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Vandaag ook O+ Wasmachine, droger, vaatwasser aan en vanavond solarlampjes in de tuin die de hele avond branden O+
Ja, beste dag van het jaar *O* 6,8kWh met 3,4kWp *O*
  Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 17:41:51 #277
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203631347
18.8 kWh met 8.7kWp. De panelen op het achterdak doen nog niet veel omdat tegen de tijd dat de zon daar is hij ook al zo laag staat dat die panelen nauwelijks mee doen. Daarvoor moet het echt wat verder in het jaar zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 12 februari 2022 @ 17:46:51 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203631404
31,16 kWh met 6,93 kWp
Dat gaat de goede kant op *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 12 februari 2022 @ 17:49:28 #279
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203631431
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 17:46 schreef Leandra het volgende:
31,16 kWh met 6,93 kWp
Dat gaat de goede kant op *O*
Dat is écht wel lekker. Allemaal op zzw toch? Ik 14 op het oosten, 9 op het westen en 6 op het zuiden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203631445
Hier 14,4 uit 3640. De beste van het jaar.
pi_203631916
11 kwh.
Het is koud, het is guur....
  zaterdag 12 februari 2022 @ 18:40:01 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203632027
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 17:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is écht wel lekker. Allemaal op zzw toch? Ik 14 op het oosten, 9 op het westen en 6 op het zuiden.
Yep, alles ZZW, als een trapgevel op het dak, rijtje van 5 daaronder een rijtje van 7 en daaronder een rijtje van 9 :D

Die verschillen richtingen maken echt wel uit, je zult ook een andere opbrengsten hebben op een dag waar het in de ochtend mooi is maar 's middags niet, dan andersom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 12 februari 2022 @ 19:29:30 #283
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203632724
Wow! Jaloersmakend hoor! 8,4 kWp en 9,57 kWh opbrengst. Ligging is op het westen
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203634023
5,18 kWh bij 3,12 kWp *)
pi_203635813
Hier 19 kWh met 13 kwp. Alles oost west. 2/3e op een 45 graden zadeldak en de rest op een plat dak op 15 graden oid.

Ben erg benieuwd wat het op topdagen in de zomer gaat goed.
pi_203636387
Hier al 14,3kWh met 4,26kWp op Zuidoost.
pi_203639302
Pfff, krijgen we nu de komende maanden een paar keer in de week het grote en verrassende nieuws te lezen dat het wederom de beste dag van het jaar is? :X
  zondag 13 februari 2022 @ 00:41:06 #288
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_203639691
quote:
Goh dat had ik nou niet verwacht. :) Metertje draait nog altijd lekker terug.

quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 11:58 schreef leolinedance het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)en-verlengd-tot-2023
[..]
Dus nog 2,5 jaar om de wetgeving te maken en door te voeren, alle meters te vervangen, dit te handhaven en eventuele (collectieve) procedures af te wikkelen. En natuurlijk de nieuwe 'salderings'regeling te lanceren.

Ik zie het nog niet gebeuren.
3,5 jaar zelfs...

[ Bericht 18% gewijzigd door leolinedance op 13-02-2022 00:49:47 ]
pi_203640758
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 23:55 schreef Horsemen het volgende:
Pfff, krijgen we nu de komende maanden een paar keer in de week het grote en verrassende nieuws te lezen dat het wederom de beste dag van het jaar is? :X
Aanstekelijk hè, dat enthousiasme O+
pi_203641023
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 20:28 schreef NicolasJoy het volgende:
5,18 kWh bij 3,12 kWp *)
Dit lijkt meer op wat ik heb, 3.23 met 2.4 dus ik ben niet de enige, ook vrijwel plat op het zuiden? Maar dan nog lig ik ver achter op jou.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 16:28 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, wacht even, die dingen liggen vrijwel volledig plat he. En je hebt wel vol de zon er op, dus zonder schaduw van het een en ander? want ik vind amper 3 op een hele dag als vandaag (hier was de ochtend nog bewolkt, vanaf 11u werd het een stuk beter) toch wel weinig.

Ik heb geen toegang meer tot de installatie op het vorige huis dus ik kan ook niet zien wat daar het totaal was in februari (al zegt dat ook niet zo veel want toen hadden we dikke sneeuw, en omdat die vrij lang bleef liggen maar het wel stralend weer was had ik daar 0,0 profijt van) vorig jaar, maar amper 3 vind ik gevoelsmatig wel echt weinig tov wat ik toen had.

Ik ga eens kijken of ik toevallig nog screenshots kan vinden.

Edit: het dichtst bijzijnde screenshot dat ik kan vinden van de solaredge app van toen is op 24 februari, dus zeg maar over 12 dagen een jaar geleden, en dat was een perfecte parabool, dus de hele dag zonnig, en toen zat ik al op 8.83kWh.

Van de andere kant, die lagen perfect op ZZW, maar dus wel volledig plat. Productie begon zo te zien om 07.45u en het screenshot is van 17:16u, en toen kwam er nog 145 watt binnen, dus de dag was toen zeg maar voorbij qua zon.

Edit 2: Dat was dus de maand dat er zeker 2 weken sneeuw lag, en aangezien die panelen ook plat lagen en het toen stralend weer was, heb ik daar niks aan gehad. Ik zie in hetzelfde screenshot dat het totaal van die maand toen 64.02 kWh was op dat moment.

Edit 3: het piekvermogeng op die dag was 1.5 kW zo te zien. Ik weet nog wel dat zelfs in de zomer ik niet hoger kwam dan ongeveer 3kW vermogen. Dat was 11x 320 dus 3.520 Wp vermogen.


Dit is dus met 8x300 (2400) recht op het zuiden.

Misschien heeft het iets te maken met de hondsrug? Dat de wolken hier zich vormen? Elke keer als ik hier weer lees over een geweldige dag is het helemaal niet zo'n prachtige dag.

In Juli blijft het bij een bijna perfecte parabool idd steken op 1,85 ongeveer.

Opbrengst begon vandaag om 8:30 ongeveer.

Edit: en inmiddels is het alweer bewolkt, doet nu 100watt.

[ Bericht 7% gewijzigd door JDx op 13-02-2022 09:28:49 ]
pi_203641278
Edit2: Zojuist vergeleken met familie, die wonen niet ver bij mij vandaan, de locatie maakt dus niet uit.

Zij hadden 17,5 met 26x240 (=6240, ook plat dak) en 17,1 met 17x360 (=6120, schuin en plat dak).
pi_203641341
Gisteren was een topdag. 32,8 met 7,4 WP op het zuiden.

4,43kWh per WP dus. Best netjes. Op de beste dagen haal ik 45+ dus gezien het "hartje winter" is ben ik tevreden.
Laat die handjes wapperen!
pi_203647842
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 09:07 schreef JDx het volgende:

[..]
Dit lijkt meer op wat ik heb, 3.23 met 2.4 dus ik ben niet de enige, ook vrijwel plat op het zuiden? Maar dan nog lig ik ver achter op jou.
[..]
[ afbeelding ]

Dit is dus met 8x300 (2400) recht op het zuiden.

Misschien heeft het iets te maken met de hondsrug? Dat de wolken hier zich vormen? Elke keer als ik hier weer lees over een geweldige dag is het helemaal niet zo'n prachtige dag.

In Juli blijft het bij een bijna perfecte parabool idd steken op 1,85 ongeveer.

Opbrengst begon vandaag om 8:30 ongeveer.

Edit: en inmiddels is het alweer bewolkt, doet nu 100watt.
Ze liggen hier Zuidwest, maar nagenoeg volledig west geloof ik.

Gisteren was de opbrengst tot 13u om te janken, vanaf 14u kwam de piek.

Dus ja, hier ook niet de mega opbrengsten zoals sommigen met veel betere ligging (of veel meer panelen). :9
pi_203647866
Hier trouwens nú januari qua opbrengst geëvenaard.
pi_203650059
Ik zou graag een mening van jullie willen horen, zonnepanelen laten bij plaatsen of niet? situatie is als volgt ik woon sinds 3 jaar weer bij mijn ouders ( corona heeft voor mij vervelend uitgepakt, anders zat ik nu alweer op m`n eigen denk ik ) maar ben ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat als ik het huis erf van mijn ouders, dat ik nergens beter zit financieel gezien dan hier ( iedereen die ik ken vrienden kennissen en van mijn situatie afweten zeggen blijf lekker zitten, je kunt nergens goedkoper wonen ) Nu is het volgende mijn ouders hebben bijna 10 jaar geleden samen met de buurman zonnepanelen laten leggen ( ieder 16 stuks ) nu wil mijn vader graag uitbreiden met een x aantal dit ivm duurdere gasprijzen, dat we misschien ergens ooit in de toekomst van gas af moeten? plus huis blijft misschien meer waard? maar wat nou als ik bijvoorbeeld alleen blijf ( als ouders weg vallen ) dan gebruik ik stukken minder stroom dan nu het geval is, heeft uitbreiding dan wel zin vraag ik mij af, krijg ik in de toekomst dan geen problemen met weinig zelf stroomverbruik maar dat ik wel veel te veel terug lever?
LZV Rijders zijn de heersers van de weg
pi_203651484
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 19:25 schreef LZV-Rijder het volgende:
Ik zou graag een mening van jullie willen horen, zonnepanelen laten bij plaatsen of niet? situatie is als volgt ik woon sinds 3 jaar weer bij mijn ouders ( corona heeft voor mij vervelend uitgepakt, anders zat ik nu alweer op m`n eigen denk ik ) maar ben ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat als ik het huis erf van mijn ouders, dat ik nergens beter zit financieel gezien dan hier ( iedereen die ik ken vrienden kennissen en van mijn situatie afweten zeggen blijf lekker zitten, je kunt nergens goedkoper wonen ) Nu is het volgende mijn ouders hebben bijna 10 jaar geleden samen met de buurman zonnepanelen laten leggen ( ieder 16 stuks ) nu wil mijn vader graag uitbreiden met een x aantal dit ivm duurdere gasprijzen, dat we misschien ergens ooit in de toekomst van gas af moeten? plus huis blijft misschien meer waard? maar wat nou als ik bijvoorbeeld alleen blijf ( als ouders weg vallen ) dan gebruik ik stukken minder stroom dan nu het geval is, heeft uitbreiding dan wel zin vraag ik mij af, krijg ik in de toekomst dan geen problemen met weinig zelf stroomverbruik maar dat ik wel veel te veel terug lever?
Nee je krijgt geen problemen. Gewoon vol leggen dat dak. ;) Er is geen betere investering op t moment..
pi_203656120
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 16:08 schreef NicolasJoy het volgende:
Hier trouwens nú januari qua opbrengst geëvenaard.
Idem - maar halverwege de maand nog maar op 1/3e van de productie van afgelopen februari
  Moderator maandag 14 februari 2022 @ 10:43:55 #298
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203656304
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:25 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Idem - maar halverwege de maand nog maar op 1/3e van de productie van afgelopen februari
Ik ook.

Nu: 113.29
2021 februari: 312.26
2020 februari: 254.96

Ik zit dus net over 1/3e van het totaal van vorig jaar, maar we zitten wel op de helft van de maand, en ik zie die 2/3e er in de resterende 2 weken van dit jaar niet bij komen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203656837
Vorig jaar 24-2 de installatie gekregen.
In die laatste 5 dagen van feb 105kWh opgewekt.
Dit jaar de 1e 13 dagen 102kWh

Op het hele jaar heb ik nu 7430kWh met dus nog 10 dagen te gaan.
Jammer, maar het is niet anders.

Ik kom dus nog een klein beetje tekort dit jaar verwacht ik. Al hebben we ook een hele milde winter.

Mijn stroom contract van en tot 7 juli. Dus het is nog even afwachten.

De teller voor verbruik op dit moment staat op 5348 dus met een beetje mazzel gaat dat ook goed.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_203691983
12 DMEGC 395
Goodwe 4200D-NS . Wifi/ DC switch
Van der Valk montagesysteem
BTW service
Dak en elektra werkzaamheden

Totaal excl. BTW: ¤ 4.238,88
@bambino

is dit wat?
pi_203692750
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:23 schreef bambino het volgende:
Ik kom dus nog een klein beetje tekort dit jaar verwacht ik. Al hebben we ook een hele milde winter.

Een milde winter is meestal juist veel bewolking dus klopt dat wel. Je gebruikt dan vaak ook wat minder energie.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')