Ik heb het even uitgezocht en dit is inderdaad het geval. Het idee kwam uit de koker van die geschifte deelstaatpremier die iedereen alles verbood maar wel zelf naar de Olympische Spelen gingquote:Op dinsdag 28 december 2021 07:16 schreef Questular het volgende:
Waren die "kampen" niet voor ongevaccineerde bezoekers van het land waar ze hun quarantaine periode konden doorbrengen? Maar kampen klinkt natuurlijk lekker als je paniek wilt zaaien.
Vervolgens komen er nog een aantal mensen uit het bedrijfs- en verenigingsleven aan het woord en blijkt die viermaandensamenleving totaal onwerkbaar te zijn. Echt de moeite waard dit stuk.quote:Omdenken, dat is nodig om beter voorbereid te zijn op een volgende pandemie. Dat gaat van kleine veranderingen tot grote ingrepen. Moeten er geen nieuwe businessmodellen komen voor winkels en moeten die niet anders ingericht worden? Dat kan zorgen voor een betere doorstroming van klanten. Zo zouden bijvoorbeeld producten die strategisch bij de kassa’s zijn geplaatst, de doorgang niet moeten versperren.
Ook gebouwen kunnen anders worden ingericht. Voss: „We moeten een andere manier van bouwen van openbare gelegenheden overwegen, bijvoorbeeld theaters met betere ventilatie en meer ruimte om afstand te houden. Dus zonder dat mensen dicht op elkaar staan. We moeten wegen vinden om de dingen die we vroeger deden, veiliger en beter te doen zonder ze volledig te veranderen.”
Wim Schellekens is oud-hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en voormalig lid van het Red Team dat het coronabeleid kritisch volgde. Hij blijft bij de metafoor van de hamer en de dans, eerder door het Red Team gepropageerd: korte periodes met strenge maatregelen (‘de hamer’) zullen ook in de nabije toekomst gevolgd worden door lange periodes met minder maatregelen (‘de dans’). Waakzaamheid is nodig, zegt Schellekens: veel testen, besmettingen volgen met bron- en contactonderzoek en niet langer vrijblijvende isolatie. Schellekens: „Als we erin slagen om het aantal besmettingen omlaag te brengen – de WHO adviseert voor Nederland 850 per dag – moeten we dat aantal ook laag houden. Dat doen we door maximaal in te zetten op vaccineren en boosteren én het volhouden van de basismaatregelen. Dan ziet ons leven er nog steeds redelijk normaal uit. Dat moet toch mogelijk zijn?”
Niet dat het gros van die ooit ook maar een 'hoax' was, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.quote:
Nee maar dan kunnen we niet meer onnodig stemming maken.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet dat het gros van die ooit ook maar een 'hoax' was, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
Ik krijg echt de kriebels bij dat afstand blijven houden van andere mensen. Ben helemaal geen extreme knuffelaar ofzo, maar menselijk contact is normaal. Nabijheid, aanraking, troost.. het idee dat je voortdurend je medemens moet zien als een mogelijke ziekteverspreider vind ik echt heel onnatuurlijk. Eng ook.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Interessant stuk in NRC over het “nieuwe normaal” en “leven met het virus”.
Eerst een stel experts met papieren oplossingen:
[..]
Vervolgens komen er nog een aantal mensen uit het bedrijfs- en verenigingsleven aan het woord en blijkt die viermaandensamenleving totaal onwerkbaar te zijn. Echt de moeite waard dit stuk.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)el-de-datum-a4072400
Maar zie je mensen dan ook als mogelijke ziekteverspreider?quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:15 schreef josja het volgende:
[..]
Ik krijg echt de kriebels bij dat afstand blijven houden van andere mensen. Ben helemaal geen extreme knuffelaar ofzo, maar menselijk contact is normaal. Nabijheid, aanraking, troost.. het idee dat je voortdurend je medemens moet zien als een mogelijke ziekteverspreider vind ik echt heel onnatuurlijk. Eng ook.
God nee ik zelf ook helemaal niet, kan me ook niks schelen of mensen wel of niet gevaccineerd zijn. Maar om dat zo te lezen word ik wel wat naar van.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:22 schreef Noek het volgende:
[..]
Maar zie je mensen dan ook als mogelijke ziekteverspreider?
Ik niet en als ze dat wel zouden zijn, zou ik er nog niks om geven. Ik ben vooral druk met de lockdown en de maatregelen maar niet met het virus.
Net zoals de meeste waterschade voorkomt in periodes waarin massaal zandzakken gebruikt worden. Die werken dus duidelijk niet.quote:
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:28 schreef Noek het volgende:
Verhuizen in een lockdown is echt een 2/10
Would not recommend
Kappen ermeequote:Op dinsdag 28 december 2021 08:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vervolgens komen er nog een aantal mensen uit het bedrijfs- en verenigingsleven aan het woord en blijkt die viermaandensamenleving totaal onwerkbaar te zijn. Echt de moeite waard dit stuk.
quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Kappen ermee
Team @:noek en @:za
En trouwens ook team François Balloux
[ twitter ]
Open met die samenleving en leef
Tevens de groeten uit behoorlijk open Gent, heerlijk is het hier
Duh, de minimumlonen gaan een paar cent omhoog, dan moet de rest natuurlijk wel lekker meestijgenquote:Op dinsdag 28 december 2021 08:34 schreef BoonDockSaint het volgende:
Klein beetje offtopic maar ik lees net dat voedsel en alles ook weer in prijs omhoog gaat dit alles beloofd niet veel goeds een soort tsunamie in opbouw
Gent is alleen al mooi vanwege Flikken Gentquote:Op dinsdag 28 december 2021 08:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Kappen ermee
[ twitter ]
Ik vind ook dat mensen zelf een beslissing moeten kunnen maken om in een cafe of concert noem het maar op te bezoekenquote:Op dinsdag 28 december 2021 08:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Kappen ermee
[ twitter ]
dat komt ook wel weerquote:Op dinsdag 28 december 2021 08:55 schreef BoonDockSaint het volgende:
[..]
Ik vind ook dat mensen zelf een beslissing moeten kunnen maken om in een cafe of concert noem het maar op te bezoeken
Wat ik me afvraag bij de iedereen krijgt uiteindelijk corona, zijn er dan helemaal geen mensen in de wereld met natuurlijke resistentie. Er zijn ook mensen die niet besmet raken met bijv. Ebola. Nooit geen ondrrzoek naar kunnen vindenquote:Op dinsdag 28 december 2021 08:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Kappen ermee
[ twitter ]
Zo'n Wim Schellekens is met zijn radicale denkbeelden een veel groter gevaar voor de samenleving dan covid ooit zal worden.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Not an easy message.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Kappen ermee
[ twitter ]
die zullen er best zijn maar hoe ga je dat uitvinden, mensen er gewoon aan blootstellen en de overlevers tellen?quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:00 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag bij de iedereen krijgt uiteindelijk corona, zijn er dan helemaal geen mensen in de wereld met natuurlijke resistentie. Er zijn ook mensen die niet besmet raken met bijv. Ebola. Nooit geen ondrrzoek naar kunnen vinden
Hoe durf je dit ook maar 1 seconde te overwegen. Het virus centraal stellen en daar de hele samenleving om laten draaien. Dan ben je echt compleet van het padje af.quote:Voss: „Eigenlijk moet je de hele maatschappij nalopen om te kijken wanneer je wat doet. „Waarom moet carnaval in februari zijn? Een feest dat buiten plaatsvindt, vier dat in de zomer. Je verandert de gebruiken niet, het feest niet, je verandert alleen de datum waaarop het gehouden wordt.”
Jawel, die zijn er bij elk pathogeen wel, mensen die ongevoelig zijn voor infectie of ziek wordenquote:Op dinsdag 28 december 2021 09:00 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag bij de iedereen krijgt uiteindelijk corona, zijn er dan helemaal geen mensen in de wereld met natuurlijke resistentie. Er zijn ook mensen die niet besmet raken met bijv. Ebola. Nooit geen ondrrzoek naar kunnen vinden
Absoluut!quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:00 schreef Noek het volgende:
[..]
Not an easy message.
Voor sommigen zal dat even hard aankomen, denk ik. Lijkt me een vrij realistische boodschap met een "eindelijk.." gevoel.
Tja.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:03 schreef Pistolero het volgende:
En ook dit:
Voss: „Eigenlijk moet je de hele maatschappij nalopen om te kijken wanneer je wat doet. „Waarom moet carnaval in februari zijn? Een feest dat buiten plaatsvindt, vier dat in de zomer. Je verandert de gebruiken niet, het feest niet, je verandert alleen de datum waaarop het gehouden wordt.”
Hoe durf je dit ook maar 1 seconde te overwegen ;')
ik vind dit meer het feestje centraal stellen ipv kijken waarom dat feest er uberhaupt was rond die tijd, maar verder met je eens dat het absurd is te denken dat we alles een maand of 4 per jaar gewoon dicht moeten gooienquote:Op dinsdag 28 december 2021 09:03 schreef Pistolero het volgende:
En ook dit:
[..]
Hoe durf je dit ook maar 1 seconde te overwegen. Het virus centraal stellen en daar de hele samenleving om laten draaien. Dan ben je echt compleet van het padje af.
Het treurige is dat de figuren die dit soort voorstellen doen er zelf waarschijnlijk amper wat van zullen merken, puur omdat hun leven al totaal anders is ingericht dan dat van een 'normaal' persoon.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:08 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Tja.
"Carnaval vier je in kleine groepjes" en "ratel met een ratel bij een doelpunt". Het is geen kwestie van durven, het is een kwestie van een afwijkend (behoorlijk zelfs) wereldbeeld.
Waar je hier ook wel eens voorbij ziet komen dat dit virus het beeld van mensen compleet veranderd heeft, kan je dat hier ook wel stellen. Het beeld wat die mensen van de samenleving hadden zal óók veranderen (althans, dat is te hopen).
Mooi he. Zo'n lijstje is steevast "wat andere begrepen, maar ik niet"/"wat ik nu ook begrijp" plus zwart-wit overdrijving.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet dat het gros van die ooit ook maar een 'hoax' was, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.
je bent wel in de toekomst bezigquote:Op dinsdag 28 december 2021 09:19 schreef Oliver23 het volgende:
[ twitter ]
Ik denk dat Omicron in Zuid-Afrika al zo goed als is uitgeblust
Ook daar hadden ze kerst? Dus denk dat de cijfers nog niet zo heel duidelijk zijn. Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat niet iedereen daar zin heeft om zich te laten testen want volgens mij werken ze niet met toegangsbewijzen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:19 schreef Oliver23 het volgende:
[ twitter ]
Ik denk dat Omicron in Zuid-Afrika al zo goed als is uitgeblust
Nee, klopt. Mensen moeten in deze tijd van frustratie wat te mopperen hebben en hoge bomen vangen veel wind.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:08 schreef Questular het volgende:
Zijn er dan nog mensen die in de media hun verhaal vertellen die geen schijt over zich heen krijgen?
We doen hier zelf ook niet echt heel normaal over sommige prominente mensen tijdens deze pandemie.
Wij horen ook gewoon bij de idioten.
Het zijn mensen die al twee jaar ongeveer uitsluitend met corona bezig zijn. Die hebben een wereldbeeld gekregen dat het leven van iedereen uitsluitend om corona draait. Dat geeft ook direct het probleem aan met de tunnelvisie die zo een OMT heeft. Geen vers bloed en uitsluitend wetenschappers die dan denken te snappen hoe het menselijk gedrag werkt voor mensen die er eigenlijk niet meer mee bezig zijn.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:15 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het treurige is dat de figuren die dit soort voorstellen doen er zelf waarschijnlijk amper wat van zullen merken, puur omdat hun leven al totaal anders is ingericht dan dat van een 'normaal' persoon.
Dat het hun simpelweg niet lukt om te begrijpen dat hun leefwijze en wereldbeeld niet overeenkomt met dat van het merendeel van de bevolking is wel behoorlijk ernstig.
Ik had het al eerder gezegd, maar leren leven met het virus zal voor sommigen deze vorm gaan aannemen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:15 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het treurige is dat de figuren die dit soort voorstellen doen er zelf waarschijnlijk amper wat van zullen merken, puur omdat hun leven al totaal anders is ingericht dan dat van een 'normaal' persoon.
Dat het hun simpelweg niet lukt om te begrijpen dat hun leefwijze en wereldbeeld niet overeenkomt met dat van het merendeel van de bevolking is wel behoorlijk ernstig.
Dat het OMT doet wat het doet vind ik nog niet zo raar maar de situatie is nu totaal anders, het is niet 1 golf corona meer maar een min of blijvende situatie met winterpieken, Dan moet je gewoon veel meer andere zaken meenemen in je beslissingen dan alleen virusbestrijding.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:20 schreef OProg het volgende:
[..]
Het zijn mensen die al twee jaar ongeveer uitsluitend met corona bezig zijn. Die hebben een wereldbeeld gekregen dat het leven van iedereen uitsluitend om corona draait. Dat geeft ook direct het probleem aan met de tunnelvisie die zo een OMT heeft. Geen vers bloed en uitsluitend wetenschappers die dan denken te snappen hoe het menselijk gedrag werkt voor mensen die er eigenlijk niet meer mee bezig zijn.
Maar goed, dat kan je ook blijven roepen. Waarschijnlijk is dit wel één van de punten die uit de parlementaire enquete naar boven komt dat het onbegrijpelijk was dat er geen experts op het gebied van gedrag en communicatie in het OMT zaten.
3?quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik had het al eerder gezegd, maar leren leven met het virus zal voor sommigen deze vorm gaan aannemen.
En dat het nu absurd klinkt bij sommigen wil niet zeggen dat het geen doorgang gaat vinden.
Want na drie afgelaste carnaval feesten is er vast wel animo om het in door te kunnen laten gaan in de zomer.
Nu pleit ik er niet voor om het aan te passen of dat ik voor dergelijke zaken ben, maar ik acht de kans groter dan dat we wel aanpassingen doen dan niet.
Dat is toch ook wel heel bizar he. Dus dat testen vooraf doet echt helemaal niks.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:18 schreef Tarado het volgende:
m'n zoon gisteren gesproken over het feestje waar hij was en corona op heeft gelopen, 40 mensen allemaal TvT getest dus geen thuistest, 25 positief na het feest, hij had zelf 1 dag wat last keelpijn verkoudheid erna niet meer en 2 dagen later alweer negatief op thuistest.
Kortom dat testen kunnen we gewoon wel laten
Ja, dat druist in tegen instincten die ons al zaten ingebakken toen we nog een pels hadden en die we nooit hebben verloren. Als dit is waar onze huidige "beschaving" op uitdraait wordt het tijd voor een uitgebreide herbezinning op wie we zijn en wat we eigenlijk willen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 08:15 schreef josja het volgende:
[..]
Ik krijg echt de kriebels bij dat afstand blijven houden van andere mensen. Ben helemaal geen extreme knuffelaar ofzo, maar menselijk contact is normaal. Nabijheid, aanraking, troost.. het idee dat je voortdurend je medemens moet zien als een mogelijke ziekteverspreider vind ik echt heel onnatuurlijk. Eng ook.
quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
die zullen er best zijn maar hoe ga je dat uitvinden, mensen er gewoon aan blootstellen en de overlevers tellen?
Lijkt me op zn minst zinnig dit te onderzoeken iig. De hoe laten we aan experts overquote:Op dinsdag 28 december 2021 09:03 schreef Molo het volgende:
[..]
Jawel, die zijn er bij elk pathogeen wel, mensen die ongevoelig zijn voor infectie of ziek worden
"Vroeger" namen mensen de dingen die kwamen meer als iets waar je niet altijd invloed op had. Misschien ook wel te veel soms. Maar nu is de tendens de andere kant op geslagen. Dat we altijd alles kunnen reguleren en overal invloed op moeten kunnen hebben.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:28 schreef Iblardi het volgende:
Ja, dat druist in tegen instincten die ons al zaten ingebakken toen we nog een pels hadden en die we nooit hebben verloren. Als dit is waar onze huidige "beschaving" op uitdraait wordt het tijd voor een uitgebreide herbezinning op wie we zijn en wat we eigenlijk willen.
Het maakbare leven. Gaat alleen nooit werken. Schijnbaar geeft het toch blijven proberen een gevoel van controle.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:36 schreef OProg het volgende:
[..]
"Vroeger" namen mensen de dingen die kwamen meer als iets waar je niet altijd invloed op had. Misschien ook wel te veel soms. Maar nu is de tendens de andere kant op geslagen. Dat we altijd alles kunnen reguleren en overal invloed op moeten kunnen hebben.
Heel radicaal ja. Betere ventilatie in openbare gebouwen, theaters ruimer opzetten, carnaval in de zomer.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:00 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Zo'n Wim Schellekens is met zijn radicale denkbeelden een veel groter gevaar voor de samenleving dan covid ooit zal worden.
Betere ventilatie is natuurlijk prima omdat het weinig invasief is en ook buiten Covid wel nut heeft, maar hoe zet je theaters ruimer op? Zet je dan standaard een gebouw neer dat twee à drie keer zo groot is? Waar haal je de bouwruimte vandaan? En laat je bestaande theaters alleen doordraaien als ze zo worden ingericht dat ze "Covid-proof" zijn door standaard de helft of een derde van de huidige capaciteit te bieden? Dat lijkt me een rare, verspillende, onpraktische manier van "om Covid heen leven".quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Heel radicaal ja. Betere ventilatie in openbare gebouwen, theaters ruimer opzetten, carnaval in de zomer.
De man is verschrikkelijk gevaarlijk.
Sowieso zijn de plannen voor het permanent aanpassen van de maatschappij op afstand gedoemd om te mislukken. Ook al is de ruimte nog zo groot, mensen zoeken elkaar toch wel op. Dat is op mijn wintersportvakantie wel gebleken. Tenzij je kwetsbaar bent, dan kun je die ruimte zelf opzoeken.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Betere ventilatie is natuurlijk prima omdat het weinig invasief is en ook buiten Covid wel nut heeft, maar hoe zet je theaters ruimer op? Zet je dan standaard een gebouw neer dat twee à drie keer zo groot is? Waar haal je de bouwruimte vandaan? En laat je bestaande theaters alleen doordraaien als ze zo worden ingericht dat ze "Covid-proof" zijn door standaard de helft of een derde van de huidige capaciteit te bieden? Dat lijkt me een rare, verspillende, onpraktische manier van "om Covid heen leven".
In Brazilië doen ze het al jaren in de zomer en dat bevalt goedquote:Op dinsdag 28 december 2021 09:44 schreef Mondkapje het volgende:
Zullen de toeristen van opkijken, carnaval in de zomer. Buitenland is helemaal niet bezig met alles omgooien.
https://unherd.com/thepos(...)vid-internment-camp/quote:Op dinsdag 28 december 2021 05:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Doe daar maar even een bron voor.
helemaal eens, absurde gedachte ook om dat uberhaupt te willen veranderenquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Carnaval is gewoon zes weken voor Pasen, zowel hier al in Brazilië. Niet dat ik zo katholiek ben, integendeel, maar om feestdagen die een bepaalde basis hebben en waarbij de datum een betekenis heeft te verzetten slaat nergens op natuurlijk. Dat er uberhaupt over gedacht wordt... Bovendien zijn hier in de zomermaanden al zoveel andere dingen, helemaal geen tijd voor carnaval dan.
quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:08 schreef THEFXR het volgende:
@:za had gelijk, deze data toont dat aan.
[ twitter ]
https://t.co/wPgAwG8BW3
door een medische studie???quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:09 schreef Tarado het volgende:
[..]nee is al lang weerlegd maar geen zin om het voor je op te zoeken
In Brazilie wordt carnaval op dezelfde dagen gevierd als in Nederland alleen ligt dat land op het zuidelijke halfrond dus is het dan zomer. Zoals Bloodymary1 al zegt wordt er eerst carnaval gevierd, daarna 40 dagen gevast en daarna wordt pasen gevierd. Al zijn velen niet meer gelovig is het alsnog onzin om carnaval dan maar te verplaatsen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:59 schreef Tarado het volgende:
[..]
In Brazilië doen ze het al jaren in de zomer en dat bevalt goed
Nope, maar leuk geprobeerd.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:08 schreef THEFXR het volgende:
[ twitter ]
was ook maar een grapje maar dat is soms moeilijk hier, persoonlijk vind ik het daar overigens wel leuk en hier maar een kneuterfeest maar dat is wat anders.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:11 schreef falling_away het volgende:
[..]
In Brazilie wordt carnaval op dezelfde dagen gevierd als in Nederland alleen ligt dat land op het zuidelijke halfrond dus is het dan zomer. Zoals Bloodymary1 al zegt wordt er eerst carnaval gevierd, daarna 40 dagen gevast en daarna wordt pasen gevierd. Al zijn velen niet meer gelovig is het alsnog onzin om carnaval dan maar te verplaatsen.
Als het te mooi is om waar te zijn voor jullie dan is het waarschijnlijk niet waar. Misschien zelf gewoon wat meer research doen voordat je zulke statements gaat maken. Jammer dat wij dan telkens jullie moeten gaan corrigeren.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:08 schreef THEFXR het volgende:
[ twitter ]
Geen beter vermaak dan leedvermaak in deze.quote:Op dinsdag 28 december 2021 10:13 schreef THEFXR het volgende:
schijnbaar helpt er niks tegen omikron?
.
[ twitter ]
aaah, ben ik weer belazerd, het gaat weinig goed op twitter. sorryquote:Op dinsdag 28 december 2021 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope, maar leuk geprobeerd.
Not sure when the footnotes were added, but it states the negative should be a positive
Mensen die dit roepen hebben gewoon geen enkel besef van het hoe en waarom van carnaval. Die denken alleen dat het een zuipfeest is, en meer niet.quote:Op dinsdag 28 december 2021 09:03 schreef Pistolero het volgende:
En ook dit:
[..]
Hoe durf je dit ook maar 1 seconde te overwegen. Het virus centraal stellen en daar de hele samenleving om laten draaien. Dan ben je echt compleet van het padje af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |