abonnement Unibet Coolblue
pi_202702779
Cijfers blijven prachtig, vooralsnog geen enkele indicatie dat Omikron ons leven zuur gaat maken. Ondanks dat het al flink dominant aan het worden is.
pi_202702780
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:30 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Maar wel gezorgd voor een glimlach ;)
Mooi zo :)
pi_202703279
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 13:41 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Precies, want door die vaccinaties hebben we nu onze vrijheid terug. _O_
Vaccins waren, en zijn, de beste methode om het virus te beteugelen, afgezien van zeer strenge lockdowns a-la China. En aangezien de vaccins daarin het beste zijn, zeker op de korte en middellange termijn, zijn ze de dus ook de beste manier om weer normaal te kunnen leven.
De andere aanpak voor de korte en middellange termijn, het opbouwen van groepsimmuniteit door natuurlijke infecties, is desastreus op korte termijn, met veel meer doden, direct en indirect, en, zoals we nu zien met Omikron, werkt ook niet, aangezien er heel veel doorbraak besmettingen zijn bij mensen die eerder geinfecteerd zijn geweest.
Een oplossing voor middellange en lange termijn, zou het sterk uitbreiden van (standby) capaciteit van de zorg kunnen zijn. Gezien de personeelstekorten in vele sectoren, is dat niet makkelijk. Het is ieder geval erg duur (veel duurder dan vaccins), en het duurt jaren voordat dergelijke extra capaciteit is opgebouwd.

Ik heb nog nooit mensen die beweren dat vaccins niet een goede oplossing zouden zijn, een reeel beter alternatief horen noemen. Als je zoiets roept, kom dan ook met een reeel en humaan alternatief.
pi_202703371
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 14:07 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Het zou je verbazen hoe veel politiek er in de wetenschap is. Een verkeerde tweet kan je een leerstoel kosten. En als je onderzoek niet met de gewenste uitkomsten oplevert, kan het zijn dat je geen subsidie krijgt. Ben beschikbaar per DM/PM om at toe te lichten.
[..]
Zo zie ik het ook. Mensen volgen hun overtuiging.
Dat er veel politiek in de wetenschap is, wilt nog niet zeggen dat er veel politiek zit in gepubliceerde wetenschap, of dat wat gepubliceerd is incorrect is.
pi_202703509
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Vaccins waren, en zijn, de beste methode om het virus te beteugelen, afgezien van zeer strenge lockdowns a-la China. En aangezien de vaccins daarin het beste zijn, zeker op de korte en middellange termijn, zijn ze de dus ook de beste manier om weer normaal te kunnen leven.
De andere aanpak voor de korte en middellange termijn, het opbouwen van groepsimmuniteit door natuurlijke infecties, is desastreus op korte termijn, met veel meer doden, direct en indirect, en, zoals we nu zien met Omikron, werkt ook niet, aangezien er heel veel doorbraak besmettingen zijn bij mensen die eerder geinfecteerd zijn geweest.
Een oplossing voor middellange en lange termijn, zou het sterk uitbreiden van (standby) capaciteit van de zorg kunnen zijn. Gezien de personeelstekorten in vele sectoren, is dat niet makkelijk. Het is ieder geval erg duur (veel duurder dan vaccins), en het duurt jaren voordat dergelijke extra capaciteit is opgebouwd.

Ik heb nog nooit mensen die beweren dat vaccins niet een goede oplossing zouden zijn, een reeel beter alternatief horen noemen. Als je zoiets roept, kom dan ook met een reeel en humaan alternatief.
Ze hebben denk ik vooral te weinig tijd gehad om deze vaccins óók te ontwikkelen voor varianten. Ze wilde natuurlijk ook vooral eerst die prikken zetten zodat het een tijdsruimte zou opleveren om een verbeterd vaccin/booster te ontwikkelen. Alleen krijg ik vooral de indruk dat ieder land voor zichzelf bezig is en er weinig onderling wordt gecommuniceerd of overlegd en daarom gaat het steeds mis want zo kunnen we de golven niet opvangen. Het is denk ik wel naïef om te denken dat echt letterlijk 100% van de wereld zich zal (blijven) vaccineren. Het is ook gewoon te onzeker of golven/besmettingsaantallen alléén veroorzaakt worden door nietgevaccineerden.


Heb dan ook echt geen alternatief, maar nu precies met kerst echt álles weer dicht is echt zuur.....
pi_202703533
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:08 schreef GereDathan het volgende:
Ik kwam er vanmorgen een plaatje van tegen wat eigenlijk heel simpel laat zien hoe het zit met de vaccins.

[ twitter ]

In dit geval gaat het om Moderna, maar voor Pfizer geldt hetzelfde (zij het met iets minder bescherming). AZ en Janssen durf ik niets over te zeggen.

Wat je dus ziet is dat een dubbele vaccinatie zorgt voor een bepaald niveau aan antistoffen. Zoals goed te zien is werkt dit erg goed tegen de eerdere varianten en in sterk gereduceerde mate tegen Omikron. Nog steeds wel goed genoeg om bijvoorbeeld ernstige ziekte vaak te voorkomen, maar het houdt allemaal niet over.

Kijk je dan in de rechter grafiek dan zie je wat er gebeurd na een derde prik, de booster. Het immuunsysteem wordt opgefrist en wat je ziet is ten eerste dat de antistoffen tegen de eerdere varianten verviervoudigd. Dat is indrukwekkend, maar kijk vooral wat het effect is tegen Omikron. Die antistoffen gaan maal 20. Dat is gigantisch.

En dat is precies de reden waarom er zo gehamerd wordt op een booster. Nee, de eerdere vaccins zijn niet ineens gestopt met hun werking, ze hebben wel kracht verloren. Zeker als je bedenkt dat antistoffen van nature afnemen na een besmetting of vaccinatie. Dit plaatje gaat over 2 weken na de prik, maar algemeen kan je aannemen dat na een maand of 6 de boel redelijk gezakt is. Door middels een booster het niveau gigantisch omhoog te brengen krijg je enerzijds direct een veel betere bescherming en anderzijds op de langere termijn ook een veel langere hoge bescherming.
Tevens is het immuunsysteem in staat om dingen te leren en te onthouden. De eerste 2 prikken hebben gezorgd voor een berg informatie voor het immuunsysteem, maar als het eenmaal opgeruimd is dan wordt het wat meer vergeetachtig. Door er een booster bij te doen gaat het immuunsysteem weer even terug de schoolbanken in en is de informatie weer vers en zal ook langer blijven hangen.

Waar de overheid in gefaald heeft is in het tijdig zetten van de boosters. Dat resulteert nu in een lockdown die enkel en alleen bedoeld is om tijd te kopen. Als we middels deze lockdown de boel 2 a 3 weken kunnen vertragen dan hebben we significant meer boosters gezet, met name in de kwetsbare groepen.

En al met al is dat helemaal zo slecht niet. Er zijn verschillende scenario's mogelijk, en in elk scenario zal een lockdown altijd positief uitpakken. Dat voelt nu niet zo, maar het kan goed zijn dat wij of een paar weken het hardst lachende land van de wereld zijn.

Ja, dat legde Van Dissel gister heel slecht uit. Na 2 prikken werkt het niet, en na 3 ineens wel, hoe dan?
Maar het ligt gewoon aan de hoeveelheid antistoffen en hoe effectief die zijn. De antistoffen zijn een stuk minder effectief tegen Omikron, maar na een booster heb je er wel heel veel van.

Ik vergeleek het een beetje met een voetbalteam wat in de eerste divisie speelt en het daar best goed doet tegen Original-Covid, team Alpha en team Delta. Maar nu staan ze ineens tegenover Real Madrid Omikron. Maar met een booster staan ze ineens met 22 man in het veld, dan lukt het ook nog wel om Real Madrid te verslaan.
  zondag 19 december 2021 @ 16:18:24 #207
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_202703774
Het percentage positieve tests is gedaald, van 24,2 naar 24,0.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_202703794
quote:
17s.gif Op zondag 19 december 2021 16:09 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]
Ze hebben denk ik vooral te weinig tijd gehad om deze vaccins óók te ontwikkelen voor varianten. Ze wilde natuurlijk ook vooral eerst die prikken zetten zodat het een tijdsruimte zou opleveren om een verbeterd vaccin/booster te ontwikkelen. Alleen krijg ik vooral de indruk dat ieder land voor zichzelf bezig is en er weinig onderling wordt gecommuniceerd of overlegd en daarom gaat het steeds mis want zo kunnen we de golven niet opvangen. Het is denk ik wel naïef om te denken dat echt letterlijk 100% van de wereld zich zal (blijven) vaccineren. Het is ook gewoon te onzeker of golven/besmettingsaantallen alléén veroorzaakt worden door nietgevaccineerden.

Heb dan ook echt geen alternatief, maar nu precies met kerst echt álles weer dicht is echt zuur.....
Een paar jaar voor SARS-CoV-2 werd het spike protein ontdekt, en dat dat een heel belangrijke schakel was in het geinfecteerd raken. Ook ontdekte men hoe men dat spike protein in iets anders in kon bouwen, en dat het dan door het lichaam nog steeds als spike protein werd herkend. Ook wisten we dat coronavirussen niet heel veel muteren. En als het spike protein flink zou muteren, zou het ook de mate waarmee het mensen kan infecteren moeten aantasten. Vandaar dat men zo gefocused was op dat spike protein. Door de gigantische hoeveelheid virus duiken er nu wel degelijk regelmatig varianten op, en schijnbaar kan het spike protein toch behoorlijk muteren zonder dat daarbij de mate van infecteerbaarheid wordt aangetast. Men is wel bezig om vaccins te ontwikkelen die zich richten op een ander onderdeel van het virus, en die mogelijk bescherming zouden kunnen bieden aan een hele familie van coronavirussen. Het gevaar daarmee is wel dat als je je op iets richt dat die virussen gemeen hebben, dat het wel uniek voor die virussen moet zijn, en niet toevallig ook ergens voorkomt bij iets wat goed is voor je. Dat neemt meer tijd in beslag, maar men werkt eraan.
pi_202703884
Deze vond ik wel mooi: https://www.theguardian.com/us-news/2021/dec/18/robert-f-kennedy-jr-cheryl-hines-party-vaccinated-guests?

Gasten op een feest van de bekende anti-vaxxer Robert F Kennedy jr werden gevraagd om gevaccineerd te zijn _O-
  zondag 19 december 2021 @ 16:23:04 #210
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_202703892
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 15:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit mensen die beweren dat vaccins niet een goede oplossing zouden zijn, een reeel beter alternatief horen noemen. Als je zoiets roept, kom dan ook met een reeel en humaan alternatief.
Ik heb geen alternatief. Ik reageer op de stelligheid waarmee in mijn ogen destijds werd aangekondigd 'Twee prikken om je vrijheid terug te krijgen',
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_202703951
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:23 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Ik heb geen alternatief. Ik reageer op de stelligheid waarmee in mijn ogen destijds werd aangekondigd 'Twee prikken om je vrijheid terug te krijgen',
Dat was gehoopt, en dat is inderdaad helaas (nog) niet waar geworden. Maar dat is niet omdat vaccins niet werken, dat is omdat ze niet zo goed werken als gehoopt. En het is ook niet omdat politici die vrijheid niet terug willen geven. Het is omdat het virus ons een stapje voor is gebleven helaas.
  zondag 19 december 2021 @ 16:28:28 #212
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_202704033
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat was gehoopt, en dat is inderdaad helaas (nog) niet waar geworden. Maar dat is niet omdat vaccins niet werken, dat is omdat ze niet zo goed werken als gehoopt. En het is ook niet omdat politici die vrijheid niet terug willen geven. [...]
Een tijd terug zei je een keer dat je je afvroeg of poilitici hun verworven macht wel wilden teruggeven. zie je dat nu anders of bedoelde je het in een andere context?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_202704073
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Een paar jaar voor SARS-CoV-2 werd het spike protein ontdekt, en dat dat een heel belangrijke schakel was in het geinfecteerd raken. Ook ontdekte men hoe men dat spike protein in iets anders in kon bouwen, en dat het dan door het lichaam nog steeds als spike protein werd herkend. Ook wisten we dat coronavirussen niet heel veel muteren. En als het spike protein flink zou muteren, zou het ook de mate waarmee het mensen kan infecteren moeten aantasten. Vandaar dat men zo gefocused was op dat spike protein. Door de gigantische hoeveelheid virus duiken er nu wel degelijk regelmatig varianten op, en schijnbaar kan het spike protein toch behoorlijk muteren zonder dat daarbij de mate van infecteerbaarheid wordt aangetast. Men is wel bezig om vaccins te ontwikkelen die zich richten op een ander onderdeel van het virus, en die mogelijk bescherming zouden kunnen bieden aan een hele familie van coronavirussen. Het gevaar daarmee is wel dat als je je op iets richt dat die virussen gemeen hebben, dat het wel uniek voor die virussen moet zijn, en niet toevallig ook ergens voorkomt bij iets wat goed is voor je. Dat neemt meer tijd in beslag, maar men werkt eraan.
Ik zeg ook niet dat ze niet werken, maar denk vooral dat we er niet aan moeten vastklampen als onze enige hoop.
pi_202704487
Wel positief aan de huidige situatie: eerder “voorspelde” ik een bezetting van 1500 in de ziekenhuizen waar eigenlijk op 750 gehoopt werd. Met de nieuwe lockdown zal dit den’ ik wel gunstiger worden. Of de 750 gered wordt betwijfel ik, maar 1200 moeten we wel halen.
Geeft ook lucht voor de mogelijke stijging die daarna weer gaat plaatsvinden als gevolg van omicron. En mocht die stijging niet gebeuren en iedereen is eind januari geboosterd, dan verwacht ik een heel mooi jaar.
pi_202704624
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:48 schreef blissard1984 het volgende:
Wel positief aan de huidige situatie: eerder “voorspelde” ik een bezetting van 1500 in de ziekenhuizen waar eigenlijk op 750 gehoopt werd. Met de nieuwe lockdown zal dit den’ ik wel gunstiger worden. Of de 750 gered wordt betwijfel ik, maar 1200 moeten we wel halen.
Geeft ook lucht voor de mogelijke stijging die daarna weer gaat plaatsvinden als gevolg van omicron. En mocht die stijging niet gebeuren en iedereen is eind januari geboosterd, dan verwacht ik een heel mooi jaar.
Eigenlijk kan deze lockdown enkel een positief effect hebben.
pi_202704988
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Eigenlijk kan deze lockdown enkel een positief effect hebben.
Met alle respect hoor, maar we zijn met ruim 17 miljoen inwoners en beleven/ervaren dit allemaal op onze eigen manier. Het is niet 'even de schouders eronder' en er 'doorheen bijten', het heeft voor talloze mensen al behoorlijk verlies opgeleverd en dat gaat gedurende deze lockdown ook weer gebeuren. Bovendien hou ik wel echt een slag om de arm of dat boosteren wel echt zo snel zal verlopen.


Maar goed, de huidige cijfers zien er momenteel vrij gunstig uit, laten we ons daar aan vast blijven houden komende tijd :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2021 17:14:57 ]
pi_202705579
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:23 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Ik heb geen alternatief. Ik reageer op de stelligheid waarmee in mijn ogen destijds werd aangekondigd 'Twee prikken om je vrijheid terug te krijgen',
dansen met Janssen was maar 1 prik :P
Kan je meteen dansen na je Janssen-prik? 'Dat is akelig snel'
  zondag 19 december 2021 @ 17:41:51 #218
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_202705613
quote:
Ja, dat was klasse.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 19 december 2021 @ 17:44:20 #219
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_202705663
UK today 83K (worldometer, as we speak).
Gisteren 90K, eergisteren 92K.
Voorlopig nog geen sprake van een Omicron boost dus.....
  zondag 19 december 2021 @ 17:50:45 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_202705772
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 16:23 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Ik heb geen alternatief. Ik reageer op de stelligheid waarmee in mijn ogen destijds werd aangekondigd 'Twee prikken om je vrijheid terug te krijgen',
Dat is simpelweg gewoon niet waar. Er is altijd gemeld dat in de toekomst varianten kunnen komen waar boosters voor nodig zijn.
pi_202705800
quote:
17s.gif Op zondag 19 december 2021 17:14 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]
Met alle respect hoor, maar we zijn met ruim 17 miljoen inwoners en beleven/ervaren dit allemaal op onze eigen manier. Het is niet 'even de schouders eronder' en er 'doorheen bijten', het heeft voor talloze mensen al behoorlijk verlies opgeleverd en dat gaat gedurende deze lockdown ook weer gebeuren. Bovendien hou ik wel echt een slag om de arm of dat boosteren wel echt zo snel zal verlopen.

Maar goed, de huidige cijfers zien er momenteel vrij gunstig uit, laten we ons daar aan vast blijven houden komende tijd :)
Ik denk dat je het breder moet zien, en zo bedoelde ik het ook.

Of Omikron wordt een ramp, dan zijn we blij dat we nu extra veel besmettingen (en ziekenhuisopnames) voorkomen voor het escaleert.
Of Omikron wordt niet boeiend, dan zijn we blij want we hebben veel besmettingen voorkomen. Ziekenhuizen lopen sneller leeg en des te eerder zitten we heel laag in de besmettingen en gaat alles weer open.

Beide scenario’s zijn positief voor ons.
pi_202705809
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 17:44 schreef kibo het volgende:
UK today 83K (worldometer, as we speak).
Gisteren 90K, eergisteren 92K.
Voorlopig nog geen sprake van een Omicron boost dus.....
Netjes hoor. Hoewel nog pril lijkt het er wel steeds meer op dat het heel kortstondig is.
pi_202705913
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 17:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk dat je het breder moet zien, en zo bedoelde ik het ook.

Of Omikron wordt een ramp, dan zijn we blij dat we nu extra veel besmettingen (en ziekenhuisopnames) voorkomen voor het escaleert.
Of Omikron wordt niet boeiend, dan zijn we blij want we hebben veel besmettingen voorkomen. Ziekenhuizen lopen sneller leeg en des te eerder zitten we heel laag in de besmettingen en gaat alles weer open.

Beide scenario’s zijn positief voor ons.
Vond je zin gewoon iets te algemeen....maar goed, ik blijf het gevoel houden dat we vanwege omikron die 20k+ aan hebben getikt dus ik hou me vast aan je 2e scenario. (behalve dan dat we besmettingen hebben voorkomen, want dat lijkt me echt onmogelijk imho)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2021 18:00:03 ]
pi_202706010
quote:
17s.gif Op zondag 19 december 2021 17:58 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]
Vond je zin gewoon iets te algemeen....maar goed, ik blijf het gevoel houden dat we vanwege omikron die 20k+ aan hebben getikt dus ik hou me vast aan je 2e scenario. (behalve dan dat we besmettingen hebben voorkomen, want dat lijkt me echt onmogelijk imho)
Ik twijfel daar ook niet aan, dat weet je.
pi_202706017
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 18:02 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik twijfel daar ook niet aan, dat weet je.
Okee dan :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')