Ja. Ik hoop met je mee. Het is niet dat de ziekenhuizen al leeg gestroomd zijn namelijk.quote:Op maandag 13 december 2021 15:32 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Het is wel de vraag wat voor reikwijdte Omikron nog heeft zo kort op een gigantische deltapiek en als bijna iedereen boven de 60 net een booster heeft gehad (tegen die tijd). Bijna alle risicogroepen voor Corona zijn de afgelopen periode wel ermee in aanraking gekomen. Het lijkt mij niet aannemelijk dat Omikron mensen opnieuw ziek maakt die het net hebben gehad dus laten we duimen.
En dan rond oud en nieuw:quote:Op maandag 13 december 2021 15:28 schreef capricia het volgende:
Ik las ergens van de week dat rond kerst Omikron het hier over gaat nemen.
Delta heeft nu een R van 0,8. Omikron 2 of zo.
Er is wel redelijk bewijs tegen met het verloop in Belgi en Duitsland die een gelijktijdige golf en piek hadden. Die hebben de ommekeer gehad met mildere maatregelen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:29 schreef alpeko het volgende:
[..]
Daar is geen enkel bewijs voor (ook niet tegen overigens). Tegen griep nemen we ook geen maatregelen en dat stijgt ook niet oneindig door. Waarmee ik niet wil zeggen dat maatregelen zinloos zijn maar ik doe niks anders nu eigenlijk dan voor de maatregelen.
Een R van 2 bij het huidige pakket maatregelen? Then we're fucked.quote:Op maandag 13 december 2021 15:28 schreef capricia het volgende:
Ik las ergens van de week dat rond kerst Omikron het hier over gaat nemen.
Delta heeft nu een R van 0,8. Omikron 2 of zo.
Duitsland mildere maatregelen? Die hebben toch 2G op de kerstmarkt enzo.quote:Op maandag 13 december 2021 15:33 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Er is wel redelijk bewijs tegen met het verloop in Belgi en Duitsland die een gelijktijdige golf en piek hadden. Die hebben de ommekeer gehad met mildere maatregelen.
En zou dat helpen denk je?quote:Op maandag 13 december 2021 15:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Duitsland mindere maatregelen? Die hebben toch 2G op de kerstmarkt enzo.
Maar die hebben wel maatregelen getroffen toch?quote:Op maandag 13 december 2021 15:24 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Doet het toch ook niet? Duitsland en Belgi hebben exact dezelfde kentering en die hebben geen avondlockdown nodig gehad
Dat was de vraag niet. Iemand noemde dat mildere maatregelen.. 2G vind ik persoonlijk nogal een heftige maatregel. Waar dan ook.quote:Op maandag 13 december 2021 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En zou dat helpen denk je?
quote:Op maandag 13 december 2021 15:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
O schijnt een hoop minder ziekmakend te zijn volgens de initile berichten.
https://www.ad.nl/binnenl(...)maand-tijd~ab747924/quote:12:50
De Britse premier Boris Johnson heeft zojuist bekendgemaakt dat de eerste omikronpatint in het Verenigd Koninkrijk is overleden, meldt Sky News. Johnson deed zijn uitspraak tijdens een bezoek aan ziekenhuis in Paddington, in het westen van Londen. ,,Helaas zorgt omikron voor ziekenhuisopnames en helaas is bevestigd dat tenminste n patint eraan is overleden'', sprak de premier.
,,Ik denk dat het idee dat het op een of andere manier om een mildere versie van het virus gaat iets is dat we opzij moeten zetten en gewoon moeten erkennen dat het zich met een enorme snelheid onder de bevolking verspreidt. Het beste dat we kunnen doen is allemaal onze booster halen.''
Johnson bekendmaking volgt op een verklaring van zorgminister Sajid Javid, die tegen Sky News vertelde dat er 'ongeveer tien' met de omikronvariant besmette personen in een ziekenhuis liggen. De Britse gezondheidsdienst meldde gisteren 1239 nieuwe omikrongevallen, bijna een verdubbeling van een dag eerder. In totaal staat het aantal besmettingen met de virusvariant in het Verenigd Koninkrijk nu op 3137.
Je ziet de laatste week duidelijk een daling, waar we wekenlang boven de 20k per dag zaten, zitten we er nu al een tijdje onder en vandaag zelfs onder de 15k.quote:Op maandag 13 december 2021 15:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We noteren alsnog 120k besmettingen deze week.. die daling is er wel, maar veels te traag.
Maar je kan er wel nog wel naar de horeca na 17:00 (geloof ik) en ook naar stadions. En nog meer verschillen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar die hebben wel maatregelen getroffen toch?
Of kun jij in Belgi nog boodschappen doen zonder mondkapje?
Ik denk dat in de UK het ook nog niet heeft overgenomen over 12 dagen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:32 schreef Jor_Dii het volgende:
Waarom zouden wij sterk afwijken van Denemarken en UK?
Het is nog erger dan de vorige golvenquote:Op maandag 13 december 2021 14:18 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Dit is het beeld op de IC over de regio's:
[ afbeelding ]
Volgens deze fair share verdeling liggen er bijvoorbeeld in Euregio 8 te weinig en in West 5 teveel. Lijkt weinig, maar dit geeft behoorlijke druk op de regio's waar het in korte tijd drukker is geworden
Er wordt niks vrijgegeven. Niemand kan overnemen. LCPSED
En dan presenteer ik nu het pronkstuk van de LCPS, de kliniek:
[ afbeelding ]
Boooh, kijk het goed verdeeld zijn dan52 klinische patinten te weinig in Oost en 53 teveel in Brabant. Topsysteem dit.
LCPSGoden. Misschien moeten we die gast van het LCPS minister maken ofzo. Wat een held.
Alleen gaat die er wel zijn. Als die nieuwe variant zich niets aantrekt van 'immunteit' zal het een droom blijven.quote:Op maandag 13 december 2021 15:25 schreef zalkc het volgende:
Als we straks ook een duidelijke daling in N-Limburg gaan zien is het wel zeker dat de groepsimmuniteit niet onbereikbaar is. Ik meen het al in Urk en Staphorst te zien de laatste week/
Breek me de bek niet open. Mijn thuistribune stortte in van het aanmoedigen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:17 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik verwacht nog wel een Max piek over 2 weken. Zeer intiem geweest gister. Tot aan aanraking aan toe. Ratel was stuk.
Ja. Toevallig net toen bekend gemaakt werd dat je ook best thuis kunt testen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je ziet de laatste week duidelijk een daling, waar we wekenlang boven de 20k per dag zaten, zitten we er nu al een tijdje onder en vandaag zelfs onder de 15k.
Ben er van het weekend geweest, mijn conclusie (n=1). Dat helpt geen ene zak. Er wordt meer gesproken over controle dan dat het plaats vind.quote:Op maandag 13 december 2021 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
En zou dat helpen denk je?
En de ziekenhuisopnames? Stijgen die nog steeds of zijn mensen thuis doktertje aan het spelen?quote:Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Toevallig net toen bekend gemaakt werd dat je ook best thuis kunt testen.
En uiteindelijk denk ik toch dat het de basismaatregelen zijn die wij Nederlanders pas weer gaan naleven als de kantine om 17:00 dicht moet. En dat je niet meer langs de kant van het veld mag staan.quote:Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Toevallig net toen bekend gemaakt werd dat je ook best thuis kunt testen.
Horeca, stadions en sportclubs zijn open tot 11 ipv 5. Toch wel een groot verschil ja. Verder heeft Belgi op geen enkel vlak zwaardere maatregelen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Maar je kan er wel nog wel naar de horeca na 17:00 (geloof ik) en ook naar stadions. En nog meer verschillen.
Das wel een dingetje ja.quote:Op maandag 13 december 2021 15:37 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ben er van het weekend geweest, mijn conclusie (n=1). Dat helpt geen ene zak. Er wordt meer gesproken over controle dan dat het plaats vind.
En dan wel daar met mondkapjes lopen op een kerstmarkt, maar b.v. gisteren bij de F1 zaten al die buitenlandse fans gewoon vrolijk zonder mondkap op een tribune te schreeuwen. En die vliegen een dag later gewoon weer terug naar huis.quote:Op maandag 13 december 2021 15:37 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ben er van het weekend geweest, mijn conclusie (n=1). Dat helpt geen ene zak. Er wordt meer gesproken over controle dan dat het plaats vind.
1700 mensen spelen thuis doktertje ja. Met een 'corona-koffer'.quote:Op maandag 13 december 2021 15:37 schreef tja77 het volgende:
[..]
En de ziekenhuisopnames? Stijgen die nog steeds of zijn mensen thuis doktertje aan het spelen?
En het stertecijfer is ook flink gestegen, helpt allemaal bij een mindere bezetting van de ziekenhuizen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:40 schreef capricia het volgende:
[..]
1700 mensen spelen thuis doktertje ja. Met een 'corona-koffer'.
De integriteit straalt er weer vanafquote:Op maandag 13 december 2021 15:30 schreef Momo het volgende:
Denk-leider Azarkan ging na positieve coronatest toch naar Kamerdebat
Farid Azarkan, partijleider en fractievoorzitter van Denk, heeft in maart van dit jaar de coronaregels geschonden. Azarkan was positief getest maar ging desondanks naar de installatie van de nieuwe Tweede Kamer. Ook nam hij deel aan het daaropvolgende debat over de positie van demissionair premier Mark Rutte.
Azarkan negeerde daarmee de toen geldende coronaregels, die voorschreven dat hij tien dagen in quarantaine moest of na vijf dagen opnieuw een test moest doen. Hij ging al na drie dagen naar de Kamer.
Dat blijkt uit whatsappgesprekken tussen de fractieleden van Denk en een medewerker, die Nieuwsuur in bezit heeft. Verschillende bronnen bevestigen het. Denk zegt dat de partij "vanwege de privacy en de veiligheid van onze Kamerleden nooit commentaar geeft op medische gegevens". "Wel kunt u ervan verzekerd zijn dat we altijd verantwoord handelen conform consultaties met huisarts en de GGD."
De GGD laat desgevraagd weten dat in die tijd het advies gold om minimaal vijf dagen in quarantaine te gaan, ook als iemand geen klachten had.
“
Kabinet gaat onverantwoord om met coronaregels.
Whatsapp Farid Azarkan
Afgelopen anderhalf jaar hadden meer politici moeite met het naleven van de coronaregels. Zo moest minister Ferd Grapperhaus (Justitie) excuses aanbieden nadat op zijn huwelijk de anderhalvemeterregel niet altijd was aangehouden. En Forum voor Democratie-fractievoorzitter Thierry Baudet kwam in het nieuws omdat hij coronagerelateerde klachten had, maar zich niet liet testen. Voormalig minister Ank Bijleveld (Defensie) kreeg kritiek omdat zij vorig jaar met Kerst een kerkdienst bezocht, nadat het kabinet had opgeroepen die online te volgen.
Besmettingshaard
Verschillende bronnen bevestigen dat er direct na de verkiezingen van 17 maart binnen Denk een corona-uitbraak was. Nederland zat toen midden in de derde golf van de coronacrisis, met een gedeeltelijke lockdown met een avondklok, gesloten horeca en hoger onderwijs en winkelen alleen op afspraak.
Na de verkiezingen kreeg Denk in de exitpoll in eerste instantie twee zetels, maar de dag na de verkiezingen werden dat er toch drie. De partij vierde dat met een klein feest, waarna veel medewerkers van Denk besmet raakten.
“
Ik voel me kiplekker. Gisteren getest en positief.
Whatsapp Farid Azarkan
De gekozen Kamerleden Tunahan Kuzu en Stephan van Baarle testen op 21 maart positief, zo blijkt onder meer uit een whatsapp-conversatie tussen de Kamerleden en een medewerker (in het bezit van Nieuwsuur) Zij gaan daarna in quarantaine.
Als verkenner Kajsa Ollongren op 25 maart corona blijkt te hebben, appt Van Baarle: "We kunnen wel mooi het kabinet voor de bus gooien nu". Azarkan antwoordt: "Kabinet gaat onverantwoord om met coronaregels". Maar juist Azarkan zelf lijkt het niet zo nauw te nemen met die regels.
Verbazing
Een aantal dagen later doet Azarkan opnieuw een test. Op 29 maart appt Azarkan: "Ik voel me kiplekker. Gisteren getest en positief." Een medewerker reageert dat hij aan de griffie zal doorgeven dat Azarkan op 31 maart dus niet bij de installatie van de nieuwe Kamer aanwezig kan zijn. Kuzu antwoordt: "Nog niet" en Azarkan direct daarna "Nog niet doen".
En een paar dagen later is Azarkan inderdaad gewoon aanwezig bij zijn installatie en de volgende dag doet hij volop mee aan het debat over de positie van Rutte. Nieuwsuur heeft whatsappjes ingezien van medewerkers die hierover hun verbazing tonen.
Uiteraard heeft Nieuwsuur Azarkan ook persoonlijk geconfronteerd met de bevindingen. De Denk-leider ontkent niet, maar wil ook niet inhoudelijk op de zaak ingaan.
Ho! Ik weet wat! Kinderen vanaf 7 moeten daar een mondkapje op ipv 13 hier. Zie je wel, het zijn die verdomde kinderen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:38 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Horeca, stadions en sportclubs zijn open tot 11 ipv 5. Toch wel een groot verschil ja. Verder heeft Belgi op geen enkel vlak zwaardere maatregelen.
Duitsland heeft een paar zwaardere maatregelen voor ongevaccineerden.
Nogmaals, waarom zouden wij zoveel afwijken en pas in Januari omicron dominant zien worden?quote:Op maandag 13 december 2021 15:36 schreef Za het volgende:
[..]
Ik denk dat in de UK het ook nog niet heeft overgenomen over 12 dagen.
In ZA ging het razendsnel, maar daar waren geen 25.000-50.000 Delta besmettingen per dag.
Denemarken is wel een optie.
Wat betreft naleving schort het echt wel, ik had alleen controle bij winkels van grotere ketens. Op straat droeg de helft geen mondkapje.quote:Op maandag 13 december 2021 15:40 schreef OProg het volgende:
Dit weekeinde in Keulen geweest. Mondkapjes op drukke plekken, ook op straat en 2G in combinatie met legitimatie zelfs in winkels.
Maar dan kan je tenminste wel gewoon alles doen.
Dat kon ook niet voordat het ging stijgen dus dat heeft dan geen stijging voorkomen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:34 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar die hebben wel maatregelen getroffen toch?
Of kun jij in Belgi nog boodschappen doen zonder mondkapje?
Oh jawel hoor. Ik was in de herfstvakantie in Antwerpen. Daar waren geen mondkapjes. En alles was open. Ook snachts.quote:Op maandag 13 december 2021 15:44 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat kon ook niet voordat het ging stijgen dus dat heeft dan geen stijging voorkomen.
Ik word er zo moe van. Kondig die schoolsluiting tijdig af of niet maar ga er niet nog eerst weer dagenlang over soebatten om vervolgens op vrijdag te zeggen 'o ja trouwens vanaf maandag moeten jullie dicht, los het verder maar op'.quote:Op maandag 13 december 2021 15:45 schreef capricia het volgende:
BNR:
[ twitter ]
Ze maken zich zorgen.
Morgen is de persco, vanavond zal wel uitlekken of dit doorgaat.quote:Op maandag 13 december 2021 15:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik word er zo moe van. Kondig die schoolsluiting af of niet maar ga er niet nog eerst weer dagenlang over soebatten om vervolgens op vrijdag te zeggen 'o ja trouwens vanaf maandag moeten jullie dicht, los het verder maar op'.
Ik had exact het tegenovergestelde in Keulen een paar weken geleden. In het restaurant en de drie kroegen waar ik was werd alleen gecontroleerd of je de QR code kon laten zien, geen scan en verder nergens naar gevraagd.quote:Op maandag 13 december 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wat betreft naleving schort het echt wel, ik had alleen controle bij winkels van grotere ketens. Op straat droeg de helft geen mondkapje.
Wat wel opviel was dat legitimatie wel werd gevraagd overal bij controle, dat rare idee in Nederland dat vragen naar je voorletter ook goed genoeg is blijft bijzonder. (En nee, de werkinstructie voor NL is ook gewoon controleren met ID)
Die hele persco kan me echt gestolen worden, verder verandert er toch niks tot half januari.quote:Op maandag 13 december 2021 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Morgen is de persco, vanavond zal wel uitlekken of dit doorgaat.
28 dodenquote:Op maandag 13 december 2021 15:15 schreef Jor_Dii het volgende:
- 13.783 nieuw gemelde positieve testen
- 183 nieuwe ziekenhuisopnames
- 29 nieuwe IC-opnames
- 28 nieuwe overlijdens
Ik ook gewoon in kleine winkeltjes hoor. En in drukke straten gingen die mondkapjes wel prima. Of het helpt is maar de vraag maar ik kon gewoon doen wat ik wilde, dat was prima.quote:Op maandag 13 december 2021 15:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wat betreft naleving schort het echt wel, ik had alleen controle bij winkels van grotere ketens. Op straat droeg de helft geen mondkapje.
Wat wel opviel was dat legitimatie wel werd gevraagd overal bij controle, dat rare idee in Nederland dat vragen naar je voorletter ook goed genoeg is blijft bijzonder. (En nee, de werkinstructie voor NL is ook gewoon controleren met ID)
Een paar dagen terug waren het er nog 70... 28 is een stuk minder!quote:
Hoor BJ anders letterlijk zeggen dat de ziekenhuisopnames in Zuid Afrika verdubbeld zijn in drie weken tijd. Dat lijkt me niet echt bepaald een gunstig voorteken.quote:Op maandag 13 december 2021 15:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onzin.
O schijnt een hoop minder ziekmakend te zijn volgens de initile berichten.
Zo ging het ook op een vliegveld een tijdje terug.quote:Op maandag 13 december 2021 15:47 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik had exact het tegenovergestelde in Keulen een paar weken geleden. In het restaurant en de drie kroegen waar ik was werd alleen gecontroleerd of je de QR code kon laten zien, geen scan en verder nergens naar gevraagd.
Ze maken zich zorgen... Ja daar heeft dus echt niemand geen ene fluit aanquote:Op maandag 13 december 2021 15:45 schreef capricia het volgende:
BNR:
[ twitter ]
Ze maken zich zorgen.
Omdat we heden vermoedelijk zo'n 200.000-400.000 Delta positieven hebben rondlopen, die nog immer besmettingen veroorzaken in hun sociale kringen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:43 schreef Jor_Dii het volgende:
Nogmaals, waarom zouden wij zoveel afwijken en pas in Januari omicron dominant zien worden?
quote:Op maandag 13 december 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoor BJ anders letterlijk zeggen dat de ziekenhuisopnames in Zuid Afrika verdubbeld zijn in drie weken tijd. Dat lijkt me niet echt bepaald een gunstig voorteken.
Eigenlijk alleen in het stadion daar (Leverkusen) was er een 100% controle.quote:Op maandag 13 december 2021 15:50 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Zo ging het ook op een vliegveld een tijdje terug.
"Heb je QR Code?" "Ja, moment, ik pak 'm even" "Nee laat maar, dit is goed zo".
Terecht punt wel. Bij 28 moeten we onze schouders maar ophalen en doorgaan. Vanaf welk getal mogen we rouwen?quote:Op maandag 13 december 2021 15:50 schreef popje het volgende:
[..]
Een paar dagen terug waren het er nog 70... 28 is een stuk minder!
Dat sluiten van scholen gaat echt averechts werken. Hallo opa en omaquote:Op maandag 13 december 2021 15:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik word er zo moe van. Kondig die schoolsluiting tijdig af of niet maar ga er niet nog eerst weer dagenlang over soebatten om vervolgens op vrijdag te zeggen 'o ja trouwens vanaf maandag moeten jullie dicht, los het verder maar op'.
Dat laatste is voor jou sowieso geen prestatie natuurlijk.quote:Op maandag 13 december 2021 15:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Eigenlijk alleen in het stadion daar (Leverkusen) was er een 100% controle.
En je moest een mondkapje op, maar dat was niet van toepassing als je bier aan het drinken was. Dus gewoon ervoor zorgen dat je altijd een biertje in de hand hebt.
40-45quote:Op maandag 13 december 2021 15:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Terecht punt wel. Bij 28 moeten we onze schouders maar ophalen en doorgaan. Vanaf welk getal mogen we rouwen?
Lijkt me geen prettig leven als je elke dag moet rouwen om mensen die je helemaal niet kent of nog nooit hebt gezien.quote:Op maandag 13 december 2021 15:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Terecht punt wel. Bij 28 moeten we onze schouders maar ophalen en doorgaan. Vanaf welk getal mogen we rouwen?
42quote:Op maandag 13 december 2021 15:52 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Eind mei pas in Nederland de dominante variant.quote:Op maandag 13 december 2021 15:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Die kwam in de winter al toen. We hadden de daling ingezet vorige winter; toen stegen we opeens weer heel rap omdat Delta binnen kwam. Januari volgens mij.
quote:Op maandag 13 december 2021 15:53 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat sluiten van scholen gaat echt averechts werken. Hallo opa en oma
Zal best.quote:Op maandag 13 december 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoor BJ anders letterlijk zeggen dat de ziekenhuisopnames in Zuid Afrika verdubbeld zijn in drie weken tijd. Dat lijkt me niet echt bepaald een gunstig voorteken.
In Ter Apel.quote:Op maandag 13 december 2021 15:56 schreef Molo het volgende:
[..]"Waar is hier de nooduitgang noodopvang?"
![]()
Als brandhaard de scholen is maakt dat geen zak uit.quote:Op maandag 13 december 2021 15:53 schreef Haags het volgende:
[..]
Dat sluiten van scholen gaat echt averechts werken. Hallo opa en oma
quote:Op maandag 13 december 2021 15:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Eerste omicronpatient in VK is overleden.quote:
Kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt.quote:Op maandag 13 december 2021 15:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zal best.
Dagelijks zijn hier de cijfers langsgekomen en ook mededelingen. Researchers daar zeggen dat het minder ziekmakend lijkt, qua % minder mensen in het ziekenhuis komen en de besmettingen over de piek zijn.
Maar van 1 naar 2 is ook een verdubbeling. Ik neem dat angstcreatiegelul van politici echt wel met een pak zout tegenwoordig.
Ik verwacht eigenlijk en tegenbericht van De Speld: "Onderwijsraad vervroegt kerstreces met twee weken. Kabinet en Tweede Kamer per direct met vakantie".quote:Op maandag 13 december 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De volgende ommezwaai is weer op komst. Leren ze het nu nooit?
Even als voorbeeldje:quote:Op maandag 13 december 2021 15:51 schreef Za het volgende:
[..]
Omdat we heden vermoedelijk zo'n 200.000-400.000 Delta positieven hebben rondlopen, die nog immer besmettingen veroorzaken in hun sociale kringen.
Het zal lastig zijn daar in 12 dagen dominant over te worden voor een variant als Omicron, itt in landen waar ten tijde van de Omicron uitbraak nog slechts 200 Delta gevallen per dag gesignaleerd werden werden, zoals in ZA.
Of het moet letterlijk per wind gedragen door het land jagen, wat niet eens uit te sluiten is.
Dat zegt op zich ook niks natuurlijk.quote:Op maandag 13 december 2021 15:58 schreef jcdragon het volgende:
[..]
[..]
Eerste omicronpatient in VK is overleden.
jcdragon in COR / Corona COVID-19 SARS-CoV-2 #2391 #cancelcorona
Tuurlijk, zo besmettelijk als de nete en als die niet milder is, is het chaos in de ziekenhuizen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt.
Welke researchers zeggen dat eigenlijk?
Ik volg eigenlijk alleen de WHO , die noemden de opmars van die Omicron variant extreem zorgwekkend.
Procentueel. Als de absolute besmettingscijfers nog altijd dalen dan hoeft dat nog niets te betekenen.quote:Op maandag 13 december 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
de verdubbelingstijd van Omikron wordt geschat op 2 - 2,5 dag, dan zit je over 8-10 dagen op bijna de helft Omikron.
Even heel plat gezegd zouden we dus met de 100k testen van een paar weken terug nog steeds ruim boven de 20k zittenquote:
Hmm dat is wel weinig. Nog best druk bij teststraat hier vlakbij. Aantal positieven is ook nog wel hoogquote:
En ik met die vrouwquote:Op maandag 13 december 2021 16:01 schreef Caland het volgende:
De vrouw van een maatje van mij hep carona.
Nu heb ik zowel zaterdag als zondag met die maat doorgebracht, hij is (vooralsnog) negatief getest.
De meeste bevindingen die men nu doet komen uit zuid Afrika, maar dat heeft sowieso een relatief jonge bevolking. En welvaartsziekten spelen minder een rol. Terwijl hier bijna de helft van de bevolking te zwaar is.quote:Op maandag 13 december 2021 16:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tuurlijk, zo besmettelijk als de nete en als die niet milder is, is het chaos in de ziekenhuizen.
Ze werkt in het weekend met gehandicapten, dus die kans zit er dan dik in ja.quote:
quote:Op maandag 13 december 2021 16:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze werkt in het weekend met gehandicapten, dus die kans zit er dan dik in ja.
Omdat ze dus dat advies hebben uitgeschreven dat een zelftest 'afdoende' is bij milde klachten. Hierdoor krijg je absurd hoge % positieve meldingen. Daarnaast raak je het zicht op de verspreiding van het virus kwijt door dit beleid, puur en alleen omdat ze het qua capaciteit niet op orde hebben/hadden.quote:Op maandag 13 december 2021 16:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hmm dat is wel weinig. Nog best druk bij teststraat hier vlakbij. Aantal positieven is ook nog wel hoog
Ik volg:quote:Op maandag 13 december 2021 15:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt.
Welke researchers zeggen dat eigenlijk?
Ik volg eigenlijk alleen de WHO , die noemden de opmars van die Omicron variant extreem zorgwekkend.
Dat positiefpercentage dat maar blijft stijgen geeft je wel te denken.. Zouden andere virussen meer last hebben van de maatregelen dan corona? Dus dat de kans dat luchtwegklachten corona betekenen zo langzamerhand groter wordt?quote:
Verandering van testbeleid is daar verantwoordelijk voor. Advies om zelftest te doen bij milde klachten. Is die negatief ga je niet naar de GGD. Dus zie je bij de GGD relatief meer positieven. Niks zorgelijks behalve dat je daarmee n van je indicatoren kwijt bent.quote:Op maandag 13 december 2021 16:07 schreef galantis het volgende:
Dat positiefpercentage dat maar blijft stijgen geeft je wel te denken..
Drie keer volgens de laatst bekende data.quote:Op maandag 13 december 2021 15:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Eind mei pas in Nederland de dominante variant.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
En deze is bovendien een stuk besmettelijker.
Kan inderdaad net zo goed met de natuurlijke curve van het virus te maken hebben. We gaan er maar vanuit dat de maatregelen resultaat levert; want dan is het logisch dat we een volgende keer ook weer naar maatregelen kunnen grijpen.quote:Op maandag 13 december 2021 15:29 schreef alpeko het volgende:
[..]
Daar is geen enkel bewijs voor (ook niet tegen overigens). Tegen griep nemen we ook geen maatregelen en dat stijgt ook niet oneindig door. Waarmee ik niet wil zeggen dat maatregelen zinloos zijn maar ik doe niks anders nu eigenlijk dan voor de maatregelen.
Ja. Delta hadden we mazzel mee dat het hier een zomer-variant was. Bij Omikron hebben we die mazzel niet.quote:Op maandag 13 december 2021 15:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Eind mei pas in Nederland de dominante variant.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
En deze is bovendien een stuk besmettelijker.
Ik zie geen bron, het zal vermoedelijk een schatting betreffen geen vaststelling.quote:Op maandag 13 december 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
Even als voorbeeldje:
[ twitter ]
de verdubbelingstijd van Omikron wordt geschat op 2 - 2,5 dag, dan zit je over 8-10 dagen op bijna de helft Omikron.
Klik anders even op Emmanuel Andr.quote:Op maandag 13 december 2021 16:16 schreef Za het volgende:
[..]
Ik zie geen bron, het zal vermoedelijk een schatting betreffen geen vaststelling.
We zullen het zien over 12 dagen.
Belgi heeft heden totaal 68 vastgestelde Omicron gevallen met 15.000 dagelijkse besmettingen.quote:Op maandag 13 december 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:
Vandaag is in Belgi 3% van de besmette mensen besmet met Omicron.
[ twitter ]
Volgens mij hebben we maar een paar keer effect gezien dat n op n terug te leiden was naar maatregelen waarbij ik aan een sterk causaal verband durf te denken. Voorjaar 2020, toen de R abrupt van ~2 naar ~0.6 ging terwijl het grootste deel van de bevolking nog bevattelijk was. En de reactie op dansen-met-Janssen, waar volgens mij @_serial_ ook nog wel zijn twijfels bij heeft.quote:Op maandag 13 december 2021 16:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan inderdaad net zo goed met de natuurlijke curve van het virus te maken hebben. We gaan er maar vanuit dat de maatregelen resultaat levert; want dan is het logisch dat we een volgende keer ook weer naar maatregelen kunnen grijpen.
Als je niet test, heb je geen besmettingen.quote:
leugens, er is geen personeel!quote:Op maandag 13 december 2021 14:48 schreef Momo het volgende:
De Jonge: boosterprikcampagne verder versneld
Het zetten van boosterprikken wordt verder versneld. Dat zegt demissionair minister De Jonge van Volksgezondheid. Volgens hem werkt een extra prik tegen de omicronvariant van het coronavirus.
"De muur van immuniteit die we hebben opgebouwd lijkt onvoldoende bestand tegen omicron. Maar we zien dat de variant zich wel wat aantrekt van de derde prik", zegt De Jonge, die zich baseert op onderzoek in Groot-Brittanni.
He het vaccinatieprogramma versneld wordt, weet de minister nu nog niet. De Jonge denkt er morgen meer over te kunnen zeggen. "Het RIVM maakt op dit moment een plan van aanpak."
Alsof het niet nog steeds een mildere versie kan zijn; enkel en alleen omdat er nu iemand overleden is aan die specifieke mutatie.quote:Op maandag 13 december 2021 15:35 schreef jcdragon het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)maand-tijd~ab747924/
Nou nog iets vinden op die oversterfte...quote:Op maandag 13 december 2021 16:24 schreef Confetti het volgende:
[..]
Als je niet test, heb je geen besmettingen.
Als je mensen thuis (met een coronakoffer) laat stikken, heb je geen ziekenhuisopnames.
Gaaf land.
hoor dat er een vakantie verbod in de maak is, door die "stealth" omikronquote:Op maandag 13 december 2021 15:11 schreef DonDruiper het volgende:
Groeipercentage gaat wel hard!
Of ben ik te vroeg?
Die allereerste lockdown heeft waarschijnlijk wel geholpen ja; al is zelfs dat enigszins onzeker, omdat de cijfers achteraf gezien blijkbaar al langzaam aan het dalen waren op het moment dat de maatregelen ingingen. Die initile daling was er al te snel na het invoeren van de maatregelen. Ik denk alleen dat het des te sneller is gegaan door die maatregelen toen ja; toen iedereen zich ook echt hield aan de basis maatregelen; mensen namen het serieuzer.quote:Op maandag 13 december 2021 16:24 schreef galantis het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we maar een paar keer effect gezien dat n op n terug te leiden was naar maatregelen waarbij ik aan een sterk causaal verband durf te denken. Voorjaar 2020, toen de R abrupt van ~2 naar ~0.6 ging terwijl het grootste deel van de bevolking nog bevattelijk was. En de reactie op dansen-met-Janssen, waar volgens mij @:_serial_ ook nog wel zijn twijfels bij heeft.
Maar neem bijvoorbeeld de recente kentering van de cijfers. Sinds 15 november lopen de gemelde besmettingen niet meer op. Nou vertel mij maar eens welke maatregelen dat zijn geweest.
quote:Op maandag 13 december 2021 16:24 schreef Confetti het volgende:
Als je mensen thuis (met een coronakoffer) laat stikken, heb je geen ziekenhuisopnames.
Die "stealth" Omicron houdt volgens mij alleen maar in dat je niet makkelijk kunt herkennen dat 't Omicron is, je PCR slaat nog steeds wel positief uit. Je moet (complexer) sequencen om dat te herkennen, maar het is niet alsof je ineens negatief test.quote:Op maandag 13 december 2021 16:27 schreef THEFXR het volgende:
[..]
hoor dat er een vakantie verbod in de maak is, door die "stealth" omikron
opsluiten die gastquote:Op maandag 13 december 2021 15:30 schreef Momo het volgende:
Denk-leider Azarkan ging na positieve coronatest toch naar Kamerdebat
Farid Azarkan, partijleider en fractievoorzitter van Denk, heeft in maart van dit jaar de coronaregels geschonden. Azarkan was positief getest maar ging desondanks naar de installatie van de nieuwe Tweede Kamer. Ook nam hij deel aan het daaropvolgende debat over de positie van demissionair premier Mark Rutte.
Azarkan negeerde daarmee de toen geldende coronaregels, die voorschreven dat hij tien dagen in quarantaine moest of na vijf dagen opnieuw een test moest doen. Hij ging al na drie dagen naar de Kamer.
Dat blijkt uit whatsappgesprekken tussen de fractieleden van Denk en een medewerker, die Nieuwsuur in bezit heeft. Verschillende bronnen bevestigen het. Denk zegt dat de partij "vanwege de privacy en de veiligheid van onze Kamerleden nooit commentaar geeft op medische gegevens". "Wel kunt u ervan verzekerd zijn dat we altijd verantwoord handelen conform consultaties met huisarts en de GGD."
De GGD laat desgevraagd weten dat in die tijd het advies gold om minimaal vijf dagen in quarantaine te gaan, ook als iemand geen klachten had.
“
Kabinet gaat onverantwoord om met coronaregels.
Whatsapp Farid Azarkan
Afgelopen anderhalf jaar hadden meer politici moeite met het naleven van de coronaregels. Zo moest minister Ferd Grapperhaus (Justitie) excuses aanbieden nadat op zijn huwelijk de anderhalvemeterregel niet altijd was aangehouden. En Forum voor Democratie-fractievoorzitter Thierry Baudet kwam in het nieuws omdat hij coronagerelateerde klachten had, maar zich niet liet testen. Voormalig minister Ank Bijleveld (Defensie) kreeg kritiek omdat zij vorig jaar met Kerst een kerkdienst bezocht, nadat het kabinet had opgeroepen die online te volgen.
Besmettingshaard
Verschillende bronnen bevestigen dat er direct na de verkiezingen van 17 maart binnen Denk een corona-uitbraak was. Nederland zat toen midden in de derde golf van de coronacrisis, met een gedeeltelijke lockdown met een avondklok, gesloten horeca en hoger onderwijs en winkelen alleen op afspraak.
Na de verkiezingen kreeg Denk in de exitpoll in eerste instantie twee zetels, maar de dag na de verkiezingen werden dat er toch drie. De partij vierde dat met een klein feest, waarna veel medewerkers van Denk besmet raakten.
“
Ik voel me kiplekker. Gisteren getest en positief.
Whatsapp Farid Azarkan
De gekozen Kamerleden Tunahan Kuzu en Stephan van Baarle testen op 21 maart positief, zo blijkt onder meer uit een whatsapp-conversatie tussen de Kamerleden en een medewerker (in het bezit van Nieuwsuur) Zij gaan daarna in quarantaine.
Als verkenner Kajsa Ollongren op 25 maart corona blijkt te hebben, appt Van Baarle: "We kunnen wel mooi het kabinet voor de bus gooien nu". Azarkan antwoordt: "Kabinet gaat onverantwoord om met coronaregels". Maar juist Azarkan zelf lijkt het niet zo nauw te nemen met die regels.
Verbazing
Een aantal dagen later doet Azarkan opnieuw een test. Op 29 maart appt Azarkan: "Ik voel me kiplekker. Gisteren getest en positief." Een medewerker reageert dat hij aan de griffie zal doorgeven dat Azarkan op 31 maart dus niet bij de installatie van de nieuwe Kamer aanwezig kan zijn. Kuzu antwoordt: "Nog niet" en Azarkan direct daarna "Nog niet doen".
En een paar dagen later is Azarkan inderdaad gewoon aanwezig bij zijn installatie en de volgende dag doet hij volop mee aan het debat over de positie van Rutte. Nieuwsuur heeft whatsappjes ingezien van medewerkers die hierover hun verbazing tonen.
Uiteraard heeft Nieuwsuur Azarkan ook persoonlijk geconfronteerd met de bevindingen. De Denk-leider ontkent niet, maar wil ook niet inhoudelijk op de zaak ingaan.
Capaciteit in Duitsland huren, mensen snel overschrijven. Ondersterfte in NL, oversterfte in DEquote:Op maandag 13 december 2021 16:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou nog iets vinden op die oversterfte...
Als er een variant zou zijn die een hele berg false negatives oplevert, dan hebben we natuurlijk wel een enorm probleem. Maar de vraag is ook in hoeverre dat dan nog een SARS-CoV-2 virus is.quote:Op maandag 13 december 2021 16:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die "stealth" Omicron houdt volgens mij alleen maar in dat je niet makkelijk kunt herkennen dat 't Omicron is, je PCR slaat nog steeds wel positief uit. Je moet (complexer) sequencen om dat te herkennen, maar het is niet alsof je ineens negatief test.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |