abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 februari 2022 @ 10:19:15 #176
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203777775
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 09:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dit maakt op jaarbasis helemaal niets uit voor het netto bedrag.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:18 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Not this shit again :')
In the end in de IB niet maar wat je er nu per direct aan overhoudt kan wel iets verschillen.
Bij maandbetaling mag het vakantiegeld namelijk mee in de witte maand tijdvaktabel ipv de bijzondere beloningen. Het is dus veel specifieker op jouw situatie berekend qua afbouw van de kortingen waar de bijzondere beloningen tabel een one size fits all verrekeningspercentage toepast om die afbouw op te vangen.
Ipv het bij de IB wellicht nog terug te krijgen heb je het nu direct in je hand om te besteden.
Vooral bij wat lagere lonen maakt het verschil. Zit je al in het hoogste tarief dan doet het er niet meer toe.

Edit: Ik had moeten zeggen soms iets gunstiger netto nu direct. Heb mijn oorspronkelijke post aangepast.

[ Bericht 10% gewijzigd door laziness op 22-02-2022 10:31:48 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203778313
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 10:19 schreef laziness het volgende:

[..]
[..]
In the end in de IB niet maar wat je er nu per direct aan overhoudt kan wel iets verschillen.
Bij maandbetaling mag het vakantiegeld namelijk mee in de witte maand tijdvaktabel ipv de bijzondere beloningen. Het is dus veel specifieker op jouw situatie berekend qua afbouw van de kortingen waar de bijzondere beloningen tabel een one size fits all verrekeningspercentage toepast om die afbouw op te vangen.
Ipv het bij de IB wellicht nog terug te krijgen heb je het nu direct in je hand om te besteden.
Vooral bij wat lagere lonen maakt het verschil. Zit je al in het hoogste tarief dan doet het er niet meer toe.

Edit: Ik had moeten zeggen soms iets gunstiger netto nu direct. Heb mijn oorspronkelijke post aangepast.
Wat het dus voor de inkomensvergelijking een nutteloze afleiding maakt.
pi_203779007
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 22:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Reiskosten opnemen in je netto bedrag bv maakt het netto bedrag nutteloos.
Waarom? Juist de bruto bedragen kun je zo narekenen, maar als iemand netto hoog uitvalt t.o.v. bruto is dat juist een interessant gegeven. En de reiskostenvergoeding kan nogal schelen, ik viel tot nu toe onder een CAO waar tot 20 km werd betaald, 30 km, 35 km en binnenkort een van 30 km waar je je IKB kan gebruiken om aan te vullen tot 75 km. Als je ver weg woont kan je van die euro's net zo goed je mobiliteitskosten dragen. Netto varieert dit voor mij tussen 100 en 250,-, weet nog niet wat het wordt bij die nieuwe cao.
pi_203780789
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 11:43 schreef Daboman het volgende:

[..]
Waarom? Juist de bruto bedragen kun je zo narekenen, maar als iemand netto hoog uitvalt t.o.v. bruto is dat juist een interessant gegeven. En de reiskostenvergoeding kan nogal schelen, ik viel tot nu toe onder een CAO waar tot 20 km werd betaald, 30 km, 35 km en binnenkort een van 30 km waar je je IKB kan gebruiken om aan te vullen tot 75 km. Als je ver weg woont kan je van die euro's net zo goed je mobiliteitskosten dragen. Netto varieert dit voor mij tussen 100 en 250,-, weet nog niet wat het wordt bij die nieuwe cao.
Of je woont naast je werk en hebt geen reiskosten, als hij 200 kilometer moet rijden voor 19 cent de kilometer dan is het natuurlijk amper een onderdeel van netto loon, maar een slechte compensatie. Dan moet je natuurlijk de kosten van je auto er ook daadwerkelijk af trekken en dan valt je loon ineens erg laag uit.
pi_203781462
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 13:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Of je woont naast je werk en hebt geen reiskosten, als hij 200 kilometer moet rijden voor 19 cent de kilometer dan is het natuurlijk amper een onderdeel van netto loon, maar een slechte compensatie. Dan moet je natuurlijk de kosten van je auto er ook daadwerkelijk af trekken en dan valt je loon ineens erg laag uit.
Op zich heb je wel gelijk, maar toen ik recentelijk van een werkgever wisselde waarvoor ik een eindje met de trein moest reizen, naar een werkgever waar ik nog verder met de trein moet reizen, maar wel met een veel betere compensatie voor die reiskosten, ging mijn besteedbaar inkomen best flink omhoog.
pi_203781713
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:21 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Op zich heb je wel gelijk, maar toen ik recentelijk van een werkgever wisselde waarvoor ik een eindje met de trein moest reizen, naar een werkgever waar ik nog verder met de trein moet reizen, maar wel met een veel betere compensatie voor die reiskosten, ging mijn besteedbaar inkomen best flink omhoog.
Ja maar als je naast je baas was gaan wonen had je helemaal geen reiskosten. Snap je wat ik bedoel? Besteedbaar inkomen is nu eenmaal geen netto inkomen. Helemaal niet met zaken zoals reiskosten, die zijn gewoon veel te variabel.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 14:53:57 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203781760
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja maar als je naast je baas was gaan wonen had je helemaal geen reiskosten. Snap je wat ik bedoel? Besteedbaar inkomen is nu eenmaal geen netto inkomen. Helemaal niet met zaken zoals reiskosten, die zijn gewoon veel te variabel.
Het kan zelfs voordeliger zijn om een eindje van je werk te wonen als je een mobiliteitsbudget hebt maar goedkoop weet te reizen (buiten de spits bijvoorbeeld).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203781834
quote:

[..]
Nee snap ik, maar naast je baas wonen is niet altijd een optie; en kan duurder zijn (afhankelijk van locatie, zeker nu). Maar liever geen reiskosten hoor; ik ben erop vooruit geggan als in dat mijn kosten omlaag zijn gegaan, mijn inkomen is niet hoger (ja eigenlijk wel, maar dat staat los van de reiskosten...)

Maar, zoals Leandra hieronder zegt, het kan in je voordeel werken; zeker als je baas een oogje sluit als het gaat om thuiswerken ipv werken op locatie ten aanzien van de reiskostenvergoeding :7
  dinsdag 22 februari 2022 @ 15:06:04 #184
244125 laziness
pi_203781888
Voor een bruto netto traject zijn reiskosten helemaal niet zo interessant. Die komen er gemiddeld genomen aan het eind netto bovenop, klaar. Iemand die een NS business card van de baas krijgt heeft niet minder te besteden dan iemand die 0.19 per km krijgt. Sterker nog met de huidige benzineprijzen is de reiskostenvergoeding niet eens meer dekkend voor de benzine en heeft de auto rijder nog minder te besteden omdat hij er op toe moet leggen.

Wat het onderlinge verschil echt maakt is pensioenpremie, bijtelling auto, ploegentoeslag etc. Al die bruto componenten die met een zelfde totaal aan bruto inkomsten toch een wisselend resultaat aan netto kunnen geven en wat je dus vrij te besteden hebt.

Bij mijn werkgever wordt er over ploegentoeslag bijvoorbeeld geen pensioen opgebouwd. Daarom kan salaris + ploegentoeslag een hoger netto opleveren dan enkel salaris van hetzelfde bruto bedrag.
pi_203782113
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 13:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je zou een punt hebben als reiskosten echt volledig 1 op 1 dekkend zou zijn. Helaas niet het geval. Mijn punt is nu juist dat het niet in alle gevallen "een slechte compensatie is". Aangezien ik mijn mobiliteitslasten toch wel heb is het dus een belangrijk onderdeel van het salaris. Want hoe meer ik krijg, hoe meer ik over houd.

Zelfs zo belangrijk, ik hoor van m'n collega's dat hier hele sollicitatieprocedures op stuklopen.

En ik wil dat nu juist wel zien. Hoe dat geregeld is bij andere bedrijven. Dit topic is bedoeld om te kunnen vergelijken en ik wil weten of ik een gunstige reiskostenvergoeding heb. Niet alle werkgevers gebruiken hun fiscale ruimte maximaal.
  dinsdag 22 februari 2022 @ 15:47:19 #186
244125 laziness
pi_203782309
Ja maar dan is het handiger om reiskosten gewoon als apart kopje op te nemen. Want het in het netto stoppen helpt je totaal niet om die vergelijking te maken.
Dan kan je beter vragen of iedereen zijn reiskostenregeling uit wil schrijven.
pi_203782560
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 14:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het kan zelfs voordeliger zijn om een eindje van je werk te wonen als je een mobiliteitsbudget hebt maar goedkoop weet te reizen (buiten de spits bijvoorbeeld).
Zeker, maar dat is wederom een individuele situatie ;-)

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 15:30 schreef Daboman het volgende:

[..]
Je zou een punt hebben als reiskosten echt volledig 1 op 1 dekkend zou zijn. Helaas niet het geval. Mijn punt is nu juist dat het niet in alle gevallen "een slechte compensatie is". Aangezien ik mijn mobiliteitslasten toch wel heb is het dus een belangrijk onderdeel van het salaris. Want hoe meer ik krijg, hoe meer ik over houd.

Zelfs zo belangrijk, ik hoor van m'n collega's dat hier hele sollicitatieprocedures op stuklopen.

En ik wil dat nu juist wel zien. Hoe dat geregeld is bij andere bedrijven. Dit topic is bedoeld om te kunnen vergelijken en ik wil weten of ik een gunstige reiskostenvergoeding heb. Niet alle werkgevers gebruiken hun fiscale ruimte maximaal.
Dan moet je het toevoegen als extra kopje. Als jij gaat verhuizen dan maakt het ook die reiskosten anders. Het is niet vergelijkbaar tussen verschillende medewerkers binnen hetzelfde bedrijf. Jij en je collega hebben een ander netto loon puur op basis van de plaats waar je woont. Het is nutteloos.
pi_203782769
Ik heb overigens wel bij mijn vorige werkgever 250 euro bruto extra bedongen vanwege de reiskosten die ik moest gaan maken; bovenop mijn CAO-loon, dat hoefde niemand van mijn collega's te weten, en leverde me nog steeds minder op dan collega's die in de buurt woonden, maar hielp wel erg bij de onderhandelingen voor mijn huidige baan.

Reiskosten zijn een lastig, maar soms ook handig iets om te gebruiken bij je onderhandelingen...
pi_203819703
Kreeg bij de start van bovenstaande baan in 2019 dus eerst geen reiskostenvergoeding.. buitenlands bedrijf was eerst UK nu USA dus die kenden dat niet als standaard onderdeel van je pakket.
Salaris was prima dus niet hard over onderhandeld wel gemeld dat ze beter die bruto post in konden ruilen ivm belastingen. Vorig jaar uiteindelijk toch toegevoegd aan de benefits en met 128eur waar ik 92eur betaal voor mijn treinabbo prima kostendekkend.
pi_203835897
quote:

[..]
Maar als je baas een jood was geweest had je reiskosten kunnen hebben zonder reiskostenvergoeding. OV kan je dan nog wel zelf aftrekken in de IB maar als je met de auto naar je werk gaat niet. Dat kan netto een behoorlijk verlies zijn, dus maakt het zeker wel relevant.

Ik had nog wat leukers toen ik nog in loondienst werkte. M'n vader werkte bij de NS dus ik mag gratis met de trein, maar ik kreeg reiskosten 19 cent op basis van auto. Als ik de trein pakte maakte ik al direct winst voor de dag begonnen was >:)
Facts don't care about your feelings
pi_203836074
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 19:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar als je baas een jood was geweest had je reiskosten kunnen hebben zonder reiskostenvergoeding. OV kan je dan nog wel zelf aftrekken in de IB maar als je met de auto naar je werk gaat niet. Dat kan netto een behoorlijk verlies zijn, dus maakt het zeker wel relevant.

Ik had nog wat leukers toen ik nog in loondienst werkte. M'n vader werkte bij de NS dus ik mag gratis met de trein, maar ik kreeg reiskosten 19 cent op basis van auto. Als ik de trein pakte maakte ik al direct winst voor de dag begonnen was >:)
En dat zijn dus zulke individuele omstandigheden, dat er geen zak over te zeggen is mbt de lonen. Het maakt de getallen waardeloos.
pi_203841952
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 19:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En dat zijn dus zulke individuele omstandigheden, dat er geen zak over te zeggen is mbt de lonen. Het maakt de getallen waardeloos.
Waar is dit topic voor dan? Als het allemaal hetzelfde was geweest op basis van opleiding + werkervaring had je het ook kunnen googlen. Ik zie toch best wat verschillende getallen voorbij komen hoor, zelfs bij redelijk vergelijkbare beroepen. Als je reiskosten wel betaald worden tov niet betaald worden is dat gewoon een voordeel, net als bijv. een laptop van de zaak of pensioen.
Facts don't care about your feelings
pi_203842268
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 19:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Doe eens even normaal met je Jood.
Whatever...
pi_203843186
Het is geen inkomen.
  Moderator zaterdag 26 februari 2022 @ 11:15:31 #195
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203843902
Goed. Lijstjes. Thanks.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203844228
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 10:18:30 #197
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_203859035
Even uit nieuwsgierigheid (geen zin om er een speciaal topic voor aan te maken ;) )

Ik krijg in mijn nieuwsfeed zo nu en dan van die blog artikelen over “het salaris en de spaarrekening van …”.
En dan lichten ze dus uit wat iemand verdiend en hoeveel ie op dat moment gespaard heeft.

Daar komen dan regelmatig mensen van midden 20 of uiterlijk nét begin 30 voorbij die echt 4 tot 6K netto binnenharken en een spaarrekening hebben van 50+ K

Dan zit ik echt als eind dertiger van… HOE DAN. Toen ik midden twintig was had ik echt in no way zo’n salaris en spaarrekening en helaas zelfs op mijn huidige leeftijd niet.
Dus ofwel, ik krijg een heel scheef beeld hierdoor van jong werkend Nederland, of ik doe echt iets significant verkeerd in mijn leven :')
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 10:27:05 #198
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203859150
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 10:18 schreef dick_laurent het volgende:
Even uit nieuwsgierigheid (geen zin om er een speciaal topic voor aan te maken ;) )

Ik krijg in mijn nieuwsfeed zo nu en dan van die blog artikelen over “het salaris en de spaarrekening van …”.
En dan lichten ze dus uit wat iemand verdiend en hoeveel ie op dat moment gespaard heeft.

Daar komen dan regelmatig mensen van midden 20 of uiterlijk nét begin 30 voorbij die echt 4 tot 6K netto binnenharken en een spaarrekening hebben van 50+ K

Dan zit ik echt als eind dertiger van… HOE DAN. Toen ik midden twintig was had ik echt in no way zo’n salaris en spaarrekening en helaas zelfs op mijn huidige leeftijd niet.
Dus ofwel, ik krijg een heel scheef beeld hierdoor van jong werkend Nederland, of ik doe echt iets significant verkeerd in mijn leven :')
Mensen liegen.
Verdraaien bruto en netto
Tijden zijn veranderd. In 10jr tijd zijn de starterssalarissen in mijn branche al snel 500eu bruto per maand gestegen. Zo niet nog meer.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator zondag 27 februari 2022 @ 10:30:20 #199
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_203859207
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2022 10:27 schreef Rene het volgende:

[..]
Mensen liegen.
Verdraaien bruto en netto
Tijden zijn veranderd. In 10jr tijd zijn de starterssalarissen in mijn branche al snel 500eu bruto per maand gestegen. Zo niet nog meer.
Ugh, heb ik al die jaren zitten werken voor een hongerloontje terwijl de kids van nu voor hetzelfde werk dik meer betaald krijgen.

Nu voel ik me een zure boomer, kutzooi :') :P
pi_203859218
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 10:18 schreef dick_laurent het volgende:

Er zijn (jonge) ondernemers die (zeer) goed verdienen als ZZP'er (maar vaak geen rekening houden met allerlei verzekeringen en premies die mensen in loondienst samen met 'de baas' wel aftikken). Er zijn ook een paar sectoren waar relatief goed verdiend wordt (zoals ICT, zie bijvoorbeeld het topic wat verdient ICT'er). Ook doen vaker mensen mee aan dit soort lijstjes die het relatief goed doen, al zijn sommige van die verhalen ook wel debieus. De rubriek bij het AD heeft ook wel een paar van die dubieuze verhalen, maar is voor een groot deel ook wel representatief denk ik (4k tot 6k netto komt daar niet heel vaak voor). Maar het beste kan je hiervoor naar het CBS kijken en dan zie je dat 4k tot 6k op zijn zachtst gezegd niet de norm is (daar gaan ze uit van besteedbaar inkomen wat de facto netto is).

[ Bericht 0% gewijzigd door Beldewouten op 27-02-2022 11:39:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')