abonnement Unibet Coolblue
pi_205051173
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het is alleen problematisch als je over de hele linie het loon met een hoog percentage omhoog gooit, het alleen in de onderste regionen verhogen kan prima zonder voor een loon-prijsspiraal te zorgen.
Het geld voor een verhoging moet ergens vandaan komen... Het minimumloon met een 3e omhoog gooien lijkt me onverstandig in de huidige situatie. Bedrijven moeten nog steeds herstellen van de impact van de pandemie/lockdowns en grondstoffen/energieprijzen rijzen de pan uit. Ze zullen zeker de prijzen verder omhoog moeten gooien.
pi_205051296
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:48 schreef laforest het volgende:

[..]
Het geld voor een verhoging moet ergens vandaan komen... Het minimumloon met een 3e omhoog gooien lijkt me onverstandig in de huidige situatie. Bedrijven moeten nog steeds herstellen van de impact van de pandemie/lockdowns en grondstoffen/energieprijzen rijzen de pan uit. Ze zullen zeker de prijzen verder omhoog moeten gooien.
Waar moeten ze precies van herstellen, het bedrijfsleven is (voornamelijk door de ruime overheidssteun) sterker na de pandemie dan ze er voor waren: https://www.volkskrant.nl(...)oor-corona~bc697b55/
pi_205051323
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:57 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Waar moeten ze precies van herstellen, het bedrijfsleven is (voornamelijk door de ruime overheidssteun) sterker na de pandemie dan ze er voor waren: https://www.volkskrant.nl(...)oor-corona~bc697b55/
Ja, en dat geld is gratis natuurlijk. Lijkt wel een Ponzi. Fiscaal mag men wel wat conservatiever te werk gaan, vind ik.
pi_205051364
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:59 schreef laforest het volgende:

[..]
Ja, en dat geld is gratis natuurlijk. Lijkt wel een Ponzi. Fiscaal mag men wel wat conservatiever te werk gaan, vind ik.
En fiscaal wat conservatiever te werk gaan is wat, dat de Nederlandse staat moet bijspringen om de effecten van inflatie voor lagere inkomens te dempen?
pi_205051708
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:01 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En fiscaal wat conservatiever te werk gaan is wat, dat de Nederlandse staat moet bijspringen om de effecten van inflatie voor lagere inkomens te dempen?
Minimumloon minder hard laten stijgen, minder staatssteun, staatsschuld onder controle houden/verlagen, privatiseren, en belastingen omlaag waar mogelijk.
pi_205052261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:15 schreef laforest het volgende:

[..]
Minimumloon minder hard laten stijgen, minder staatssteun, staatsschuld onder controle houden/verlagen, privatiseren, en belastingen omlaag waar mogelijk.
Maar daarmee ga je het effect van inflatie, wat lagere inkomens door een kritische ondergrens kan duwen, niet mee compenseren. Daarvoor zal er toch echt meer geld bij hen terecht moeten komen, ofwel door de lonen voor hen te verhogen of door met toeslagen/subsidies bij te springen. Dus welk van de twee kiezen we daar dan voor?
pi_205052389
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:53 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar daarmee ga je het effect van inflatie, wat lagere inkomens door een kritische ondergrens kan duwen, niet mee compenseren. Daarvoor zal er toch echt meer geld bij hen terecht moeten komen, ofwel door de lonen voor hen te verhogen of door met toeslagen/subsidies bij te springen. Dus welk van de twee kiezen we daar dan voor?
Maar het verhogen van de lonen zorgt toch automatisch voor vermindering van de toeslagen?
Beetje vestzak / broekzak.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:04:24 #208
3542 Gia
User under construction
pi_205055953
Hoe zit het eigenlijk met de gekoppelde uitkeringen, zoals AOW, WAO, WW, ZW?
Gaan die dan ook 30% omhoog?
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:14:08 #209
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056009
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Meer loon betekent automatisch minder toeslagen.
Ik denk dat niet iedereen er daardoor op vooruit zal gaan.
Dat is ook precies wat ik bedoel. Je geeft ze iets wat je aan de andere kant weer afneemt. En dat gecombineerd met de inflatie zou nog weleens voor een vermindering van de koopkracht kunnen zorgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:14:34 #210
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056012
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:26 schreef laforest het volgende:
Is dit wel een goed idee? Hoe gaan kleinere bedrijven dit bekostigen? Verder zal dit ten koste van winstmarges en investeringen gaan.
En als gevolg daarvan zullen nog meer internationale bedrijven NL gaan verlaten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:15:58 #211
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056019
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het is alleen problematisch als je over de hele linie het loon met een hoog percentage omhoog gooit, het alleen in de onderste regionen verhogen kan prima zonder voor een loon-prijsspiraal te zorgen.
Maar daar ontkom je niet volledig aan. Een simpele winkelmedewerker kan niet evenveel verdienen als een assistent manager. Dan krijg je scheve gezichten en een probleem om die functie in te vullen. Oftewel ook daar zul je loonsverhogingen moeten toepassen om die functies in te vullen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205056022
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:14 schreef sanger het volgende:

[..]
En als gevolg daarvan zullen nog meer internationale bedrijven NL gaan verlaten.
En waar willen ze naar toe gaan dan? In alle mogelijke alternatieve landen is er net zo goed een opwaartse druk op de lonen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:16:38 #213
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056024
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:57 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Waar moeten ze precies van herstellen, het bedrijfsleven is (voornamelijk door de ruime overheidssteun) sterker na de pandemie dan ze er voor waren: https://www.volkskrant.nl(...)oor-corona~bc697b55/
Je bedoeld die overheidssteun die in veel gevallen nog terugbetaald moet worden?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:18:05 #214
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056042
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 21:53 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar daarmee ga je het effect van inflatie, wat lagere inkomens door een kritische ondergrens kan duwen, niet mee compenseren. Daarvoor zal er toch echt meer geld bij hen terecht moeten komen, ofwel door de lonen voor hen te verhogen of door met toeslagen/subsidies bij te springen. Dus welk van de twee kiezen we daar dan voor?
Belastingen verlagen werk niet volgens jou? Een progressiever stelsel inzetten dan nu het geval is bv? Of een belastingvrije voet introduceren en de tarieven verhogen voor hogere schijf?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:18:35 #215
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056048
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:04 schreef Gia het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de gekoppelde uitkeringen, zoals AOW, WAO, WW, ZW?
Gaan die dan ook 30% omhoog?
Dat is vooralsnog wel de gedachte ja. Oftewel werken wordt nog steeds niet extra beloond tov uitkeringen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205056069
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:15 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar daar ontkom je niet volledig aan. Een simpele winkelmedewerker kan niet evenveel verdienen als een assistent manager. Dan krijg je scheve gezichten en een probleem om die functie in te vullen. Oftewel ook daar zul je loonsverhogingen moeten toepassen om die functies in te vullen.
Je doet net of die salarissen bijna gelijk worden terwijl in de realiteit de verhoudingen enorm scheef zijn. Een winkelmedewerker die een tientje verdiend en ook met fulltime werken nauwelijks rond kan komen en een assistent manager die nu het drievoudige verdiend en ook straks prima rond kan komen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:23:23 #217
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056088
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:16 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En waar willen ze naar toe gaan dan? In alle mogelijke alternatieve landen is er net zo goed een opwaartse druk op de lonen.
Stoppen misschien wel...

Als ik kijk naar investeringsmaatschappijen die een minimale marge willen behalen en dat niet meer weten te realiseren dan is de conclusie dat ze gaan desinvesteren. Die gaan echt geen genoegen nemen met minder marge als ze datzelfde kapitaal in een andere business of markt wel tegen betere rendementen kunnen inzetten.

Denk bv aan een winkelketen die eigendom is van een investeerder. Minimale EBITDA moet ca. 15% van de omzet zijn. Momenteel scoren winkels nog steeds moeizaam als gevolg van teruggelopen traffic in winkelstraten. De loonkosten verhogen, wat na de huurkosten de grootste kostenpost is, met 30% verlaagt de EBITDA verwachtingen. Als die hiermee onder de gestelde 15% komt..... exit markt. Meer werkloosheid, een aantal panden dat leeg komt te staan, verdere verpaupering van de winkelstraten (die al gaande was).

Ik ben het er mee eens dat de onderkant van de salarispiramide netto beter moet overhouden, maar minimumloon omhoog is te simpel en de gevolgen te weinig doordacht. Ook omdat de uitkeringen meestijgen en de kosten voor de overheid navenant meegroeien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:25:05 #218
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056100
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Je doet net of die salarissen bijna gelijk worden terwijl in de realiteit de verhoudingen enorm scheef zijn. Een winkelmedewerker die een tientje verdiend en ook met fulltime werken nauwelijks rond kan komen en een assistent manager die nu het drievoudige verdiend en ook straks prima rond kan komen.
Waar verdiend die assistent manager dan het 3-voudige? Niet op mijn werk, die cf. de geldende CAO ingeschaald zijn en verloond worden.

Kijk dat je een mening hebt is prima, maar lees je in in de feiten. Er is een CAO met een salarisschaal en navenante uurlonen. De verschillen tussen de simpele winkelmedewerker enassistent manager zijn er wel, maar die vallen straks volledig weg bij een 30% verhoging.

-EDIT-
Als je kijkt naar bv de non food CAO van InRetail. Een winkelmedewerker valt in functiegroep A, B of C. Daar hoort een max uurloon bij van ¤ 10,64 (ouder dan 21). Een filiaalmanager komt normaal gesproken in functiegroep D (functiegroep E en hoger is voor winkeloverschrijdende functies) en daar hoort een uurloon bij van ¤ 11,36.
Maar stel dat we die zo hoog mogelijk inschalen, ini functiegroep I. Dat komt daar een uurloon bij van ¤ 13,80. Dat is "maar" 29,6% hoger dan de standaard medewerker. Na de 30% verhoging van het minimumloon liggen de salarissen van de winkelmedewerker en de filiaalmanager dus gelijk....

[ Bericht 22% gewijzigd door sanger op 15-06-2022 11:33:37 ]
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205056142
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:25 schreef sanger het volgende:

[..]
Waar verdiend die assistent manager dan het 3-voudige? Niet op mijn werk, die cf. de geldende CAO ingeschaald zijn en verloond worden.

Kijk dat je een mening hebt is prima, maar lees je in in de feiten. Er is een CAO met een salarisschaal en navenante uurlonen. De verschillen tussen de simpele winkelmedewerker enassistent manager zijn er wel, maar die vallen straks volledig weg bij een 30% verhoging.
Ik weet genoeg van salarisverhoudingen om te begrijpen dat ook dan assistent managers ruim meer betaald krijgen dan winkelpersoneel met minimumloon. En daar waar dat niet het geval is worden die assistent managers ook uitgebuit en zullen die ook mee moeten stijgen omdat anders al dat personeel elders naar toe zal gaan. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205056146
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:23 schreef sanger het volgende:

[..]
Stoppen misschien wel...

Als ik kijk naar investeringsmaatschappijen die een minimale marge willen behalen en dat niet meer weten te realiseren dan is de conclusie dat ze gaan desinvesteren. Die gaan echt geen genoegen nemen met minder marge als ze datzelfde kapitaal in een andere business of markt wel tegen betere rendementen kunnen inzetten.

Denk bv aan een winkelketen die eigendom is van een investeerder. Minimale EBITDA moet ca. 15% van de omzet zijn. Momenteel scoren winkels nog steeds moeizaam als gevolg van teruggelopen traffic in winkelstraten. De loonkosten verhogen, wat na de huurkosten de grootste kostenpost is, met 30% verlaagt de EBITDA verwachtingen. Als die hiermee onder de gestelde 15% komt..... exit markt. Meer werkloosheid, een aantal panden dat leeg komt te staan, verdere verpaupering van de winkelstraten (die al gaande was).

Ik ben het er mee eens dat de onderkant van de salarispiramide netto beter moet overhouden, maar minimumloon omhoog is te simpel en de gevolgen te weinig doordacht. Ook omdat de uitkeringen meestijgen en de kosten voor de overheid navenant meegroeien.
Vandaar dus ook dat de overheid dat liever ook niet doet en dus al jaren aan het oproepen is om waar dat mogelijk is, en dat is het op een hoop plaatsen, de lonen te verhogen. Als die het dan consequent laten afweten kun je het moeilijk het kabinet kwalijk nemen dat ze op een gegeven moment dan maar de botte bijl hanteren
pi_205056153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:14 schreef sanger het volgende:

[..]
En als gevolg daarvan zullen nog meer internationale bedrijven NL gaan verlaten.
Als bedrijven Nederland verlaten is dat een zegen voor de minimuminkomens. Want dat zou minder drukte in winkelcentra betekenen.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:34:15 #222
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056167
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik weet genoeg van salarisverhoudingen om te begrijpen dat ook dan assistent managers ruim meer betaald krijgen dan winkelpersoneel met minimumloon. En daar waar dat niet het geval is worden die assistent managers ook uitgebuit en zullen die ook mee moeten stijgen omdat anders al dat personeel elders naar toe zal gaan. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Schijnbaar niet voor bv. Retail, zie mijn edit gebaseerd op de CAO salarisschalen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:34:50 #223
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056169
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Als bedrijven Nederland verlaten is dat een zegen voor de minimuminkomens. Want dat zou minder drukte in winkelcentra betekenen.
Je bedoeld dat de minimuminkomens voor hetzelfde geld thuis mogen zitten?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205056185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:34 schreef sanger het volgende:

[..]
Je bedoeld dat de minimuminkomens voor hetzelfde geld thuis mogen zitten?
Als je toch al arm bent kun je net zo goed ook goed uitgerust zijn :D.
  woensdag 15 juni 2022 @ 11:40:30 #225
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056211
quote:
11s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:36 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Als je toch al arm bent kun je net zo ook goed uitgerust zijn :D.
:D

Je snapt toch ook wel dat als er minder winkels in een winkelstraat zijn, en er minder mensen naar die winkelstraat komen dat dit een domino effect in gang zet?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 15 juni 2022 @ 12:10:21 #226
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205056423
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:48 schreef laforest het volgende:

[..]
Het geld voor een verhoging moet ergens vandaan komen... Het minimumloon met een 3e omhoog gooien lijkt me onverstandig in de huidige situatie. Bedrijven moeten nog steeds herstellen van de impact van de pandemie/lockdowns en grondstoffen/energieprijzen rijzen de pan uit. Ze zullen zeker de prijzen verder omhoog moeten gooien.
Dit.
Met een prijs/loon stijging tot gevolg.

Kunstmatige economische groei creëren terwijl eigenlijk de koopkracht er op achteruit gaat op de mid-lange termijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 juni 2022 @ 12:13:45 #227
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205056441
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:31 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Vandaar dus ook dat de overheid dat liever ook niet doet en dus al jaren aan het oproepen is om waar dat mogelijk is, en dat is het op een hoop plaatsen, de lonen te verhogen. Als die het dan consequent laten afweten kun je het moeilijk het kabinet kwalijk nemen dat ze op een gegeven moment dan maar de botte bijl hanteren
Hoe kom je tot de conclusie dat het mogelijk is lonen te verhogen? Ik kan je zo voorrekenen dat het met name in de non food retail eigenlijk niet kan.

Daarnaast leidt een verhoging van de lonen tot een verhoging van de loonkosten. Die moeten worden terugverdiend en dat is in de huidige markt met teruglopende klanten in winkels steeds lastiger. Als gevolg krijg je dus minder ureninzet, dus meer werkdruk op de werkvloer, als kostenbesparing, verjonging van het personeelsbestand, minimumloon voor jeugdigen is immers lager, en een prijsverhoging van de producten in de winkel, wat meer inflatie als gevolg heeft.

Ik zie heirboven al meerdere redenen waarom je als volwassen minimumlonen eigenlijk niet blij zou moeten zijn met een vehoging van het minimumloon. De inflatie, de toegenomen werkdruk, het risico om een contract niet verlengd te krijgen omdat je te duur bent lijkt mij niet opwegen tegen die ¤ 200 per maand extra nettoloon..... Als je dat al haalt wanneer je minder wordt ingepland omdat je te duur bent.

Wat mensen ook schijnen te vergeten is dat die 30% verhoging van de minimumlonen ook leidt tot een verhoging van de sociale lasten, pensioenpremies (en die is in de detailhandel al heel erg duur!), hogere opslagen voor ziekte doorbetaling, vakantiedagen doorbetaling etc. De kosten per uur voor een bedrijf kunnen zomaar met een ¤ 5,00/5,50 toenemen.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205057201
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 11:34 schreef sanger het volgende:

[..]
Je bedoeld dat de minimuminkomens voor hetzelfde geld thuis mogen zitten?
Ook, maar ook de door grote bedrijven veroorzaakte bedrijvigheid in Nederland mag minder.
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:13:46 #229
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205057591
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 14:14 schreef torentje het volgende:

[..]
Ook, maar ook de door grote bedrijven veroorzaakte bedrijvigheid in Nederland mag minder.
Ja? Want die banen en economische impulsen (investeringen) dragen niets bij? De traffic die ze genereren is niet welkom en omzetverhogend voor de rest van de winkelstraat?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205057603
Is dit de reden achter al de prijsstijgingen? Die worden op deze manier al te niet gedaan. :')
  woensdag 15 juni 2022 @ 15:39:17 #231
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205057784
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:15 schreef Nober het volgende:
Is dit de reden achter al de prijsstijgingen? Die worden op deze manier al te niet gedaan. :')
Nee, de huidige prijsstijgingen komen voort uit gestegen prijzen voor (ruwe) grondstoffen, transport en energie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205058059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 15:13 schreef sanger het volgende:

[..]
Ja? Want die banen en economische impulsen (investeringen) dragen niets bij? De traffic die ze genereren is niet welkom en omzetverhogend voor de rest van de winkelstraat?
De minimuminkomens kunnen zich door de bedrijvigheid niet verder ontplooien, kunnen daardoor nooit de top worden.
  woensdag 15 juni 2022 @ 16:47:15 #233
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205058177
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:26 schreef torentje het volgende:

[..]
De minimuminkomens kunnen zich door de bedrijvigheid niet verder ontplooien, kunnen daardoor nooit de top worden.
Waarom zouden ze zich niet kunnen ontplooien dan?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205058256
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:47 schreef sanger het volgende:

[..]
Waarom zouden ze zich niet kunnen ontplooien dan?
Teveel storende bedrijvigheid. Maar dat heb ik al drie maal tegen jou gezegd.
pi_205058734
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2022 20:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je als bedrijf alleen maar kan bestaan door je personeel uit te buiten, dan verdien je het niet om te bestaan.
Blijkbaar bestaan ze toch, daar gaat je comment niks aan veranderen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 08:59:22 #236
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205063674
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 16:56 schreef torentje het volgende:

[..]
Teveel storende bedrijvigheid. Maar dat heb ik al drie maal tegen jou gezegd.
je dropt een kreet zonder onderbouwing. En ja 3x doe je dat. Neemt niet weg dat het daarmee waarheid wordt... :W
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205063981
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 08:59 schreef sanger het volgende:

[..]
je dropt een kreet zonder onderbouwing. En ja 3x doe je dat. Neemt niet weg dat het daarmee waarheid wordt... :W
Jij doet toch ook niets anders dan beweren dat de bedrijvigheid helemaal niet storend is, en doe jij toch ook zonder onderbouwing.
pi_205064078
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 12:13 schreef sanger het volgende:

[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat het mogelijk is lonen te verhogen? Ik kan je zo voorrekenen dat het met name in de non food retail eigenlijk niet kan.

Daarnaast leidt een verhoging van de lonen tot een verhoging van de loonkosten. Die moeten worden terugverdiend en dat is in de huidige markt met teruglopende klanten in winkels steeds lastiger. Als gevolg krijg je dus minder ureninzet, dus meer werkdruk op de werkvloer, als kostenbesparing, verjonging van het personeelsbestand, minimumloon voor jeugdigen is immers lager, en een prijsverhoging van de producten in de winkel, wat meer inflatie als gevolg heeft.

Ik zie heirboven al meerdere redenen waarom je als volwassen minimumlonen eigenlijk niet blij zou moeten zijn met een vehoging van het minimumloon. De inflatie, de toegenomen werkdruk, het risico om een contract niet verlengd te krijgen omdat je te duur bent lijkt mij niet opwegen tegen die ¤ 200 per maand extra nettoloon..... Als je dat al haalt wanneer je minder wordt ingepland omdat je te duur bent.

Wat mensen ook schijnen te vergeten is dat die 30% verhoging van de minimumlonen ook leidt tot een verhoging van de sociale lasten, pensioenpremies (en die is in de detailhandel al heel erg duur!), hogere opslagen voor ziekte doorbetaling, vakantiedagen doorbetaling etc. De kosten per uur voor een bedrijf kunnen zomaar met een ¤ 5,00/5,50 toenemen.....
Dus om het kort samen te vatten. Als werknemer op minimumloon moet je uit eigen belang extra geld eigenlijk afslaan, want de kans is groot dat je je baan waar je momenteel toch al niet van kan rondkomen verliest. Imho een belachelijk standpunt.

Vraagje: jij bent heel bang voor hogere lonen. Heb je je eigen werkgever al gevraagd om het op 10 euro per uur te zetten?
  donderdag 16 juni 2022 @ 10:45:32 #239
3542 Gia
User under construction
pi_205064301
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 12:13 schreef sanger het volgende:

[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat het mogelijk is lonen te verhogen? Ik kan je zo voorrekenen dat het met name in de non food retail eigenlijk niet kan.

Daarnaast leidt een verhoging van de lonen tot een verhoging van de loonkosten. Die moeten worden terugverdiend en dat is in de huidige markt met teruglopende klanten in winkels steeds lastiger. Als gevolg krijg je dus minder ureninzet, dus meer werkdruk op de werkvloer, als kostenbesparing, verjonging van het personeelsbestand, minimumloon voor jeugdigen is immers lager, en een prijsverhoging van de producten in de winkel, wat meer inflatie als gevolg heeft.

Ik zie heirboven al meerdere redenen waarom je als volwassen minimumlonen eigenlijk niet blij zou moeten zijn met een vehoging van het minimumloon. De inflatie, de toegenomen werkdruk, het risico om een contract niet verlengd te krijgen omdat je te duur bent lijkt mij niet opwegen tegen die ¤ 200 per maand extra nettoloon..... Als je dat al haalt wanneer je minder wordt ingepland omdat je te duur bent.

Wat mensen ook schijnen te vergeten is dat die 30% verhoging van de minimumlonen ook leidt tot een verhoging van de sociale lasten, pensioenpremies (en die is in de detailhandel al heel erg duur!), hogere opslagen voor ziekte doorbetaling, vakantiedagen doorbetaling etc. De kosten per uur voor een bedrijf kunnen zomaar met een ¤ 5,00/5,50 toenemen.....
Kortom de eigenaar houdt minder netto winst over, en dat is niet de bedoeling?
pi_205064443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:45 schreef Gia het volgende:

[..]
Kortom de eigenaar houdt minder netto winst over, en dat is niet de bedoeling?
Vergeet niet dat mensen die momenteel makkelijk kunnen rondkomen misschien zelfs wel hogere prijzen moeten gaan betalen!
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:06:42 #241
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205065677
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 09:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij doet toch ook niets anders dan beweren dat de bedrijvigheid helemaal niet storend is, en doe jij toch ook zonder onderbouwing.
Wat jij wilt :7
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:08:25 #242
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205065687
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dus om het kort samen te vatten. Als werknemer op minimumloon moet je uit eigen belang extra geld eigenlijk afslaan, want de kans is groot dat je je baan waar je momenteel toch al niet van kan rondkomen verliest. Imho een belachelijk standpunt.
Daar komt het wel op neer als je voor een partij werkt die in eigendom is van een investeerder ja. Die is namelijk alleen geinteresseerd in het behalen van een rendement.

quote:
Vraagje: jij bent heel bang voor hogere lonen. Heb je je eigen werkgever al gevraagd om het op 10 euro per uur te zetten?
Nee want dat zou minder dan het WML zijn. Wel zit ik onder marktconform en heb verhogingen dan ook afgeslagen zodat het naar het personeel in de winkel kan :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:09:48 #243
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205065695
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:45 schreef Gia het volgende:

[..]
Kortom de eigenaar houdt minder netto winst over, en dat is niet de bedoeling?
Van de eigenaar is dat inderdaad niet de bedoeling. Wel van de overheid, alleen die denken te kort door de bocht. Die eigenaar zal zijn investering niet voortzetten bij onvoldoende rendement en hiermee zal werkgelegenheid verloren gaan, inkomsten vanuit BTW verloren gaan, meer leegstand in winkelstraten etc.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 16 juni 2022 @ 14:11:19 #244
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205065707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 11:10 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Vergeet niet dat mensen die momenteel makkelijk kunnen rondkomen misschien zelfs wel hogere prijzen moeten gaan betalen!
Daar is op zich niets mis mee, want dat moet iedereen in dat geval. Het is alleen onnodig als de minimumloners er niets op vooruitgaan (of mogelijk zelfs achteruit)....

M.i. is dit het beste op te lossen door een herziening van het belastingstelsel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205065833
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:08 schreef sanger het volgende:

[..]
Daar komt het wel op neer als je voor een partij werkt die in eigendom is van een investeerder ja. Die is namelijk alleen geinteresseerd in het behalen van een rendement.
[..]
Nee want dat zou minder dan het WML zijn. Wel zit ik onder marktconform en heb verhogingen dan ook afgeslagen zodat het naar het personeel in de winkel kan :Y
Imho ben je gek als je jezelf armer maakt ten behoeve van mensen die hetzelfde nooit voor jou over hebben. Als mensen er niet meer van kunnen leven moeten we afvragen of het werk überhaupt wel nuttig is en niet beter kan verdwijnen.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:11 schreef sanger het volgende:

[..]
Daar is op zich niets mis mee, want dat moet iedereen in dat geval. Het is alleen onnodig als de minimumloners er niets op vooruitgaan (of mogelijk zelfs achteruit)....

M.i. is dit het beste op te lossen door een herziening van het belastingstelsel.
Laten we wel wezen. Mensen die voor een hoger minimumloon zijn, sluiten daarmee niet uit dat andere regelingen ook veranderen. Het doel van een hoger loon is namelijk een fatsoenlijk leven voor die mensen. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is een nivellering waarbij het minimumloon sterker stijgt dan de rest van de lonen en daarmee ook de inflatie. Heel kut voor mensen die wat meer verdienen, maar mensen op minimumloon betalen relatief ook het meeste aan de inflatie op voornamelijk energie en eten, omdat ze daar een relatief groot deel van hun loon aan betalen. Ik wil persoonlijk niet in een land leven waar een miljoen huishoudens gewoon werken voor hun geld in grote armoede, omdat de armsten de zwaarste lasten van de crisis moeten betalen.
  donderdag 16 juni 2022 @ 15:29:02 #246
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205066168
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 14:30 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Imho ben je gek als je jezelf armer maakt ten behoeve van mensen die hetzelfde nooit voor jou over hebben. Als mensen er niet meer van kunnen leven moeten we afvragen of het werk überhaupt wel nuttig is en niet beter kan verdwijnen.
Andere discussie ;)

quote:
Laten we wel wezen. Mensen die voor een hoger minimumloon zijn, sluiten daarmee niet uit dat andere regelingen ook veranderen. Het doel van een hoger loon is namelijk een fatsoenlijk leven voor die mensen. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is een nivellering waarbij het minimumloon sterker stijgt dan de rest van de lonen en daarmee ook de inflatie. Heel kut voor mensen die wat meer verdienen, maar mensen op minimumloon betalen relatief ook het meeste aan de inflatie op voornamelijk energie en eten, omdat ze daar een relatief groot deel van hun loon aan betalen. Ik wil persoonlijk niet in een land leven waar een miljoen huishoudens gewoon werken voor hun geld in grote armoede, omdat de armsten de zwaarste lasten van de crisis moeten betalen.
En ik ben ook voor een nivellering. Maar dat bereik je niet door het verhogen van de lonen omdat je daarmee ook prijsverhogingen en dus inflatie creeert. De minimumloner gaat er dus ¤ 200 op vooruit en iedereen gaat per maand ¤ 200 meer betalen. Daarmee verdamp je juist een deel van het besteedbaar inkomen van iedereen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205066551
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 15:29 schreef sanger het volgende:

[..]
Andere discussie ;)
[..]
En ik ben ook voor een nivellering. Maar dat bereik je niet door het verhogen van de lonen omdat je daarmee ook prijsverhogingen en dus inflatie creeert. De minimumloner gaat er dus ¤ 200 op vooruit en iedereen gaat per maand ¤ 200 meer betalen. Daarmee verdamp je juist een deel van het besteedbaar inkomen van iedereen.
Niet echt. De enorme inkomensverschillen zijn er gekomen vanwege investeerders en het keer op keer verlichten van de lasten op kapitaal terwijl werken duurder werd. De logische uitkomst daarvan hebben we nu bereikt. Namelijk dat werken geen zin meer heeft voor honderdduizenden mensen.

Het zal geen 200 euro vooruit en meteen achteruit voor de lage lonen zijn.
  donderdag 16 juni 2022 @ 18:41:47 #248
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205067578
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 16:24 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Niet echt. De enorme inkomensverschillen zijn er gekomen vanwege investeerders en het keer op keer verlichten van de lasten op kapitaal terwijl werken duurder werd. De logische uitkomst daarvan hebben we nu bereikt. Namelijk dat werken geen zin meer heeft voor honderdduizenden mensen.
Dat zie ik anders, namelijk dat de koppeling van uitkeringen aan WML hiertoe leidt. De investeerders zorgen voor werkgelegenheid en dus welvaart.

quote:
Het zal geen 200 euro vooruit en meteen achteruit voor de lage lonen zijn.
Ook niet als je het gemis van toeslagen en de toename van inflatie allebei doorrekent?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205127005
quote:
Minimumloon rijksambtenaren gaat naar 14 euro per uur
Het minimumloon van rijksambtenaren gaat naar 14 euro per uur. Verder gaan de lonen de komende twee jaar in drie stappen omhoog, komt er een structurele loonstap van 75 euro per maand en wordt er 900 euro bruto uitgekeerd.

Dat staat in de afspraken die het Rijk heeft gemaakt met vakbonden FNV, AC, CMHF en CNV, zo meldt FNV. Leden van de bonden moeten nog wel akkoord geven. De looptijd van de cao die geldt voor 130.000 ambtenaren is van 1 april dit jaar tot en met 30 juni 2024.

De salarissen van ambtenaren gaan per 1 juli met 2,5 procent omhoog. Ook wordt per deze datum het minimumloon vastgesteld op 14 euro per uur. Op 1 december krijgen ambtenaren eenmalig 450 euro. Per 1 april 2023 gaan de lonen nog eens met 3 procent omhoog. Dan wordt nogmaals 450 euro uitgekeerd. Op 1 januari 2024 volgt een loonstap van 1,5 procent.

Schoonmakers
Samen met de andere maatregelen kunnen de salarissen van de mensen in de laagste schaal met wel 20 procent toenemen. Dan gaat het bijvoorbeeld om schoonmakers in dienst van het Rijk. Bij de modale inkomens is de loonstijging zo’n 9 procent. De hoogste inkomens moeten het doen met bijna 8 procent meer.

FNV-onderhandelaar Marco Ouwehand spreekt van stevige onderhandelingen. Hij is het meest trots op het verhogen van het minimumloon. Dat is volgens hem geen wettelijke vereiste, maar vooral een lobby van onder andere FNV.

Verder zijn er ook afspraken gemaakt over verlofregelingen, roosters en het inrichten van de thuiswerkplek. Bij dat laatste mag het vijfjaarlijkse budget van 750 euro ook gebruikt worden voor verduurzaming van de woning, ongeacht of je thuiswerkt of niet. Ook is sociale veiligheid een belangrijk aspect van de cao. Op ieder departement komt een onafhankelijke integriteitscommissie. Ook de taken van de vertrouwenspersoon worden uitgebreid.
https://www.ad.nl/home/mi(...)ro-per-uur~aed9987d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')