Zeker, bij mij heeft het nooit pijn gedaan. Ook niet in het begin.quote:Op woensdag 8 december 2021 20:01 schreef littledrummergirl het volgende:
Wat een hoopgevend BV verhaal elamanilobijzonder ook dat er zo'n verschil zit tussen je kinderen. Bij mij was het bij de eerste ook best pijnlijk (en ik moet zeggen dat ik ervan uit gegaan was dat enige pijn er tot op zekere hoogte bij hoorde
kan het echt volledig pijnloos zijn
?)
Pff heftig verhaal. Mijn zoon is ook een natuur talentje en toch heb ik zoveel problemen met de borstvoeding (die liggen bij mij)quote:Op woensdag 8 december 2021 17:58 schreef elamanilo het volgende:
Mijlpaal der mijlpalen Altootje! Nog even coconnen en dan voor jullie weten babyknuffelen.
Over borstvoeding: bij m’n eerste heb ik ook opstartproblemen gehad. Ik heb uiteindelijk niet besloten te stoppen maar heb toen een soort knop omgezet en daarna is het gelukkig goed gekomen. Daar ging wel een hele intense periode aan vooraf en dat besluit kwam niet zomaar. En het voeden bij haar is bijv altijd gevoelig gebleven (geestelijk en lichamelijk) en ik heb nog vaak blaartjes en kloofjes gehad.
[b]Bij nummer twee wilde ik weer borstvoeding geven, maar ik had me ook voorgenomen dat ik niet meer zou gaan kolven, dus bij opstartproblemen zou ik me niet meer in zoveel bochten wringen. Wat bleek: hij was een natuurtalent en ik had mijn onzekerheden, angsten en blokkades inmiddels allemaal overwonnen. Vanaf minuut 1 ging het vloeiend. Bij hem deed het voeden ook nooit pijn. Mijn dochter dronk toen ook nog bij mij, en bij haar bleef het gevoelig, ook toen nog.[b/]
Bij baby 3 en 4 ook nooit meer problemen gehad, het ging allemaal van een leien dakje. En ik hoop nu ook weer gewoon borstvoeding te gaan geven.
Nu was het bij mij dus wel zo dat ik baby 1 uiteindelijk dus wel borstvoeding heb kunnen blijven geven en haar zelfs nog borstvoeding gaf toen baby 2 geboren werd. Kan me voorstellen dat er opnieuw opstartproblemen vooral ontstaan als je geen borstvoeding meer geeft en/of de vorige keer korter borstvoeding hebt gegeven. Ik heb echt veel dingen/blokkades bij mezelf ‘overwonnen’ bij m’n oudste. Ik heb echt misschien wel 6 borstontstekingen gehad en twee maanden fulltime gekolfd en bv in flesjes gegeven, ook elke nacht. Bij nr twee wist ik dus heel goed hoe of wat en kende ik mijn grenzen heel goed.
Maar er is in ieder geval zeker een goede kans dat de borstvoeding bij een tweede of derde of vierde wel goed kan gaan, zonder gedoe aan het begin maar vanaf moment 1 soepel. Volg echt je eigen gevoel.
Voor mij was en is het heel belangrijk en ik was zeker bereid bij nr 2 om offers te brengen (ik had de kraamweken zo voorbereid dat ik enkel en alleen hoefde te focussen op het voeden van de baby, alle nummers van lactatiekunidgen lagen paraaf, iedereen om me heen had taken zodat ik echt alleen hoefde te rusten en voeden, alles om maar ervoor te zorgen dat ik tijd en ruimte zou hebben om de borstvoeding dit keer vanaf het begin succesvol te maken. Was dus helemaal niet nodig, maar het gaf wel rust in m’n hoofd, vooraf al). Al was mijn voornaamste eis dus dat ik absoluut niet meer wilde kolven. Uiteindelijk heb ik ooit 1 keer gekolfd bij hem, met de handkolf, de elektrische wilde ik niet. En bij de tweeling heb ik nooit gekolfd. Dat is iets wat nog steeds te gevoelig ligt, dat kolven. Als het echt moet, dan alleen met de hand of zo.
Bij mij doet het ook geen pijn.quote:Op woensdag 8 december 2021 20:01 schreef littledrummergirl het volgende:
Wat een hoopgevend BV verhaal elamanilobijzonder ook dat er zo'n verschil zit tussen je kinderen. Bij mij was het bij de eerste ook best pijnlijk (en ik moet zeggen dat ik ervan uit gegaan was dat enige pijn er tot op zekere hoogte bij hoorde
kan het echt volledig pijnloos zijn
?)
Waardoor komen de slaapproblemen? Bekkenpijn? Dikke buik?quote:Op donderdag 9 december 2021 04:43 schreef littledrummergirl het volgende:
Mijn slaapproblemen beginnen me een beetje te nekkenzodra ik wakker wordt om te plassen val ik gewoon niet meer in slaap. Ik ben gisterenavond twee uur eerder gaan slapen maar ben nu dus alweer vanaf 1 uur vannacht klaarwakker (en doodmoe
). Om zeven uur gaat de wekker weer en ik heb er een hard hoofd in dat ik nog in slaap ga vallen voor die tijd
![]()
Ik herken dit totaaal niet van mn vorige zwangerschap maar weet wel dat ik dit niet nog max 8 weken zo kan volhouden. Denk dat ik straks de gyn maar bel om te overleggen of er misschien medicatie mogelijk is ofzo...
Nope,ik weet het dus niet echt.quote:Op donderdag 9 december 2021 08:03 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Waardoor komen de slaapproblemen? Bekkenpijn? Dikke buik?
Een dooddoener: “hormonen”?quote:Op donderdag 9 december 2021 08:07 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Nope,ik weet het dus niet echt.ik ben ook niet onwijs aan het piekeren o.i.d. ik wordt gewoon wakker om te plassen en daarna doet mijn hoofd alsof het ochtend is en gaat niet meer "uit".
Maak me een beetje zorgen omdat het niet maar een uurtje is maar meteen 5 a 6 uur ofzo, ik hou geen nachtrust over op deze manier
Hormonen icm ADHD denk ikquote:Op donderdag 9 december 2021 14:02 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Een dooddoener: “hormonen”?
Ik herken wat je zegt. Ik had dit ook tijdens de zwangerschap. Kwam zo’n beetje na 30 weken. Zelfs met borststuwing en baby en al slaap ik nu beter dan toen ik zwanger was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat klinkt inderdaad helemaal niet fijn zo. Ook dat het zo als vanzelfsprekend wordt gebracht...quote:Op vrijdag 10 december 2021 09:19 schreef Bottoms_up het volgende:
Ow Ldg, dat is gewoon niet uit te houden. Sterkte vandaag!
Ik las net dit artikel: https://www.ad.nl/gezin/b(...)oe-zit-dat~a4bf5849/
Volgende week maar eens aan de vk vragen hoe het zit. Het artikel stelt het allemaal heel negatief voor.
Het bericht op de site van het RIVM is al een heel stuk genuanceerder. Ik kan ook nergens vinden dat het 1 januari al ingaat. Eerdere berichten spreken over medio 2022. Ik twijfel dus erg aan het artikel in het adquote:Op vrijdag 10 december 2021 12:03 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad helemaal niet fijn zo. Ook dat het zo als vanzelfsprekend wordt gebracht...
Fijn dat je nu medicatie hebt en dat er ook een optie is om naar het ziekenhuis te gaanquote:Op vrijdag 10 december 2021 15:41 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik heb inmiddels slaapmedicatie via de gyn en de optie om me, als ik het niet meer trek, in het ziekenhuis vol te kunnen laten spuiten met slaapmiddel om te kunnen bijtanken daar.
Hopelijk vanavond weer een beetje lekker slapen
Dank je wel voor het delen van deze ervaring! Ik zie dat ik gisteren in het verhaal dat ik hier tikte nog best in de emotie van het gesprek zat. Gelukkig gaf degene met wie ik het gesprek had ook al aan dat het nu sowieso heel anders gaat zijn omdat het een veel rustiger setting is dan na zo'n 30 uur gedoe aan, in en om mijn lijf de situatie "dit kind moet er NU uit", de setting die het dus drie jaar geleden was. Eigenlijk wat jij ook al aangeeft met wat je schrijft.quote:Op vrijdag 10 december 2021 17:33 schreef elamanilo het volgende:
Eponine, wat spannend dat er een datum is. En ook de spanning van vorige keer die weer naar boven komt. Ik mocht een keer bij een tweede keizersnede zijn, een geplande gentle sectio nadat de mama bij haar eerste kindje een spoedkeizersnede had gehad die een trauma had achtergelaten. Om het trauma van vorige keer te helpen verwerken, mocht ik toen foto’s maken, zodat ze daarna alles zelf zou kunnen verwerken. Bij haar hielp het al heel erg veel dat het dit keer gepland was en ook zo kom gaan zoals zij fijn vond (baby direct bij haar aan de borst en zo). Dat maakte al een wereld van verschil ten opzichte van de eerste keer, waar ze uitgeput was en onder invloed van allerlei medicijnen waar ze zich heel suf/buiten zichzelf van voelde en waar ze haar baby pas na uren bij zich kreeg…
Zeker bij gepland is er best veel mogelijk. Ga dus nog voor jezelf na of er iets heel belangrijks voor je is en bespreek dan of daaraan tegemoet kan worden gekomen dit keer. En welke punten men op kan letten. Maak ook een geboorteplan wat je dan vooraf kan geven zodat de mensen die erbij betrokken zijn goed kunnen zien waar ze evt extra op kunnen letten en/of wat je besproken hebt vooraf.
Lijkt me trouwens heel bijzonder als je zo van te voren al stiekem weer wanneer je kindje er (uiterlijk) zal zijn! Ik vond het dit keer ook al zo bijzonder om vooraf het geslacht te weten.
Twee geplande keizersnede gehad en bij beiden werden er door het personeel foto's gemaakt. Ze vroegen zelf al om een camera/telefoon.quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:41 schreef eponine het volgende:
[..]
Voor de zekerheid ga ik nog na of het mogelijk is dat iemand op de OK foto's kan maken deze keer. Het is inderdaad wel een gek idee om nu al te weten wanneer ze er uiterlijk gaat zijn, maar ook wel geruststellend ofzo.
Ja! Neem zeker een camera mee, want er is inderdaad meestal wel een lieve zuster/assistent die dat wil doen, foto’s maken!quote:Op vrijdag 10 december 2021 19:41 schreef eponine het volgende:
[..]
Dank je wel voor het delen van deze ervaring! Ik zie dat ik gisteren in het verhaal dat ik hier tikte nog best in de emotie van het gesprek zat. Gelukkig gaf degene met wie ik het gesprek had ook al aan dat het nu sowieso heel anders gaat zijn omdat het een veel rustiger setting is dan na zo'n 30 uur gedoe aan, in en om mijn lijf de situatie "dit kind moet er NU uit", de setting die het dus drie jaar geleden was. Eigenlijk wat jij ook al aangeeft met wat je schrijft.
Ik dacht altijd dat ik het wel goed verwerkt had, heb er verder nooit last van gehad hoe het toen gelopen is, maar nu de bevalling van nummer twee dichterbij komt blijkt er toch nog wel iets te zitten waar ik last van heb.
Wat betreft een geboorteplan heb ik gisteren de belangrijkste dingen denk ik wel besproken, maar het kan nooit kwaad om toch nog één en ander op papier te zetten wat dat betreft.
Drie jaar geleden was mijn schoonzus mee, ook ter ondersteuning van mijn man, maar helaas mag dat deze keer niet. Zij heeft drie jaar geleden ook foto's gemaakt (of laten maken door iemand van het personeel, dat weet ik even niet meer) en die heb ik inderdaad nog wel eens bekeken. Voor de zekerheid ga ik nog na of het mogelijk is dat iemand op de OK foto's kan maken deze keer. Het is inderdaad wel een gek idee om nu al te weten wanneer ze er uiterlijk gaat zijn, maar ook wel geruststellend ofzo.
Zo te lezen heb jij iig een fijn gesprek met je vroedvrouw gehad vandaag, en ook fijn dat jullie hetzelfde denken over een eventuele stuitbaby. Hoe gaat het verder met je vandaag?
@:littledrummergirl, wat fijn dat je medicatie hebt! Hopelijk lekker slapen vannacht!
Nou ja, die injecties hebben ervoor gezorgd dat er nauwelijks meer intracraniele bloedingen zijn itt hoe het daarvoor was. Dat staat los van of je nu wel of niet suppleert met extra vitamine K. Daarmee onderhoud je je levels vitamine K, maar lost een tekort niet op. Dat doet die injectie wel. Kleine moeite voor zoveel ernstige complicaties lijkt me.quote:Op vrijdag 10 december 2021 17:49 schreef elamanilo het volgende:
Vitamine K, daar zijn verschillende meningen over.
Er zijn voedingsmiddelen die veel vitamine K bevatten. Je kunt er voor kiezen om daarop te letten voor de bevalling, zodat je lichaam meer heeft en dus voldoende aan de baby mee kan geven.
Er is weinig duidelijkheid over de normale levels van een pasgeboren baby. Niemand weet precies hoeveel een baby ‘hoort’ te hebben.
Wat wel veel verschil lijkt te maken is het (veel) langer laten uitkloppen van de navelstreng (sowieso tot nadat de placenta geboren is). In dat extra bloed zit een behooorlijke hoeveelheid vitamine K, om over ijzer nog maar te zwijgen.
En als je borstvoeding geeft, kun je na de bevalling er ook voor zorgen dat je zelf voldoende eet, zodat je genoeg door kunt geven aan je baby.
En je kunt ook overwegen om na de bevalling, als je daarbij hulp hebt gehad van bijv vacuümpomp of tang, dan vitamine K te geven bijv. Dat zijn vaak de situaties waarin het het meest verschil kan maken.
Nou ja, zomaar wat overwegingen.
Zelf laat ik mijn baby iig niet prikken en bekijk ik dus na de bevalling of ik denk dat het nodig is (mijn bevallingen waren so far allemaal heel rustig en zonder interventies, dus vonden wij het niet noodzakelijk om het überhaupt te geven).
Maar ik kan me dus voorstellen dat er omstandigheden kunnen zijn waarbij je er eerder voor kiest. En er zijn dus ook andere manieren om meer vit K bij je baby te krijgen, zoals het zelf voldoende eten in zwangerschap en/of bij borstvoeding.
M’n mama zei heel lange geleden wel eens: als de lieve heer had gewild dat de baby meer vitamine K had, dan had ie daar wel voor gezorgd.Ze was niet gelovig, maar als de natuur het zo bedoelt had, dan zou het daar wel voor gezorgd hebben.
Nu zijn er mensen die denken dat de moeder tekorten kan hebben en daardoor niet genoeg door kan geven, maar dat kun je dus oplossen door ervoor te zorgen dat je zelf meer hebt. Let wel weer op dat je het ook niet overdoet, want er kan ook weer een reden zijn dat je zelf minder hebt…
Zelf denk ik trouwens dat het een reden heeft dat baby’s een lager gehalte hebben. Het kan bijv goed te maken hebben met de bloedsomloop die direct na de geboorte verandert. En met het bloed uit te placenta dat nog extra naar het lichaam moet.
Herkenbaar! Ik vind borstvoeding geven echt heel mooi en belangrijk, maar ben bij mijn oudste veel grenzen overgegaan om het allemaal mogelijk te maken. Was het het waard? Ja, uiteindelijk wel. Maar ik wilde absoluut niet weer in zo’n situatie belanden. Puur omdat het ongelooflijk veel tijd en energie kost, en ik ook nog aandacht wilde hebben voor mijn oudste.quote:Op woensdag 8 december 2021 13:25 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Ja, maar het punt is dus dat ik dat vorige keer ook niet deed. De drempel om te stoppen was te groot. En het opstarten de eerste week/weken was hel. Dus dat zou een reden zijn om er überhaupt niet aan te beginnen. Maar aan de andere kant, misschien gaat het nu wel heel makkelijk?
Ik ga daar heel slecht mee om. Ik moet deze week ook nog best veel doen in huis, daar ben ik veel liever mee bezig.quote:Op dinsdag 14 december 2021 10:38 schreef B.ertha het volgende:
Pffffft, hoe gaan jullie om met de 'ik heb nu al geen zin meer om te werken en ik moet nog 10 weken' stemming?
Echt, werken heeft nul prioriteit en mijn hoofd dwaalt echt af naar vanalles, behalve mijn takenlijst.
Niemand?quote:Op zaterdag 11 december 2021 16:44 schreef Poepz0r het volgende:
Binnen nu en 2-3 weken zijn wij met 3. Dat is best gek eigenlijk![]()
![]()
Overigens heb ik als vader wel steeds meer het besef (is dit herkenbaar?) dat je ouder aan het worden bent en hoopt dat je heel oud mag worden ofzo. Beetje melancholiek ofzo.
Wat ik wel ineens heel erg had is een besef van mn eigen sterfelijkheid. Dat ik me in de auto veel meer bewust ben dat wanneer ik bijvoorbeeld een ongeluk zou krijgen,dat mijn kind dan geen moeder meer zou hebben. Ik ben op veel vlakken wel wat gematigder geworden daardoor denk ik.quote:
Ja dat heb ik dus continu. Misschien komt het doordat wij beide totaal niet het besef hebben dat wij binnen nu en een aantal dagen vader en moeder worden. Bedoel we zijn er 8 jaar mee bezig geweest en dankzij de artsen is het gelukt zeg maar dat idee. Gek wel opzich.quote:Op dinsdag 14 december 2021 15:45 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Wat ik wel ineens heel erg had is een besef van mn eigen sterfelijkheid. Dat ik me in de auto veel meer bewust ben dat wanneer ik bijvoorbeeld een ongeluk zou krijgen,dat mijn kind dan geen moeder meer zou hebben. Ik ben op veel vlakken wel wat gematigder geworden daardoor denk ik.
En als het kleintje geboren is dan voel je dat meteen tot in het diepste van je wezen, alsof je per direct ineens niet alleen maar voor jezelf leeft. Ik vond dat echt ontzettend overweldigend in het begin, ontzettend mooi maar ook overweldigend.quote:Op dinsdag 14 december 2021 15:46 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja dat heb ik dus continu. Misschien komt het doordat wij beide totaal niet het besef hebben dat wij binnen nu en een aantal dagen vader en moeder worden. Bedoel we zijn er 8 jaar mee bezig geweest en dankzij de artsen is het gelukt zeg maar dat idee. Gek wel opzich.
Dat besef komt soms wat later. Ik had verwacht dat ik net na de bevalling superemotioneel en opgelucht zou zijn, maar als ik de eerste foto's met hem op mijn buik terugkijk, is dat kwartje dan nog niet gevallen. Zelfs de volgende dag toen we naar de auto gingen met mij in de rolstoel en de maxi cosi op schoot dacht ik dat iemand ons zou tegenhouden. Want dit kon toch niet. Komt uiteindelijk allemaal goed!quote:Op dinsdag 14 december 2021 15:46 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja dat heb ik dus continu. Misschien komt het doordat wij beide totaal niet het besef hebben dat wij binnen nu en een aantal dagen vader en moeder worden. Bedoel we zijn er 8 jaar mee bezig geweest en dankzij de artsen is het gelukt zeg maar dat idee. Gek wel opzich.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |