abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202303049
Ik zie ons vandaag wel door de 25k breken eigenlijk.
pi_202303057
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:36 schreef Lurf het volgende:

[..]
Enige beroepsblindheid sluit ik niet uit. De finesses van het model ken ik niet, maar in de kern is het een (stochastisch) microsimulatiemodel en die hebben nu eenmaal de neiging om bij kleine variaties in de veronderstellingen een grote variatie in de uitkomsten te geven. Ze zijn gewoon niet zo geschikt om voorspellingen te doen. Wallinga zou niet de eerste modelleur zijn die de onvolkomenheden van zijn model wijt aan een werkelijkheid die niet meewerkt.
Nee tuurlijk. Maar punt is wel dat Wallinga en consorten veel meer variabelen mee kunnen nemen in hun berekeningen dan dat alle anderen doen, al is 't alleen maar omdat ze geen toegang hebben tot de rest van de data.

Ik zeg ook niet dat het RIVM het bij het juiste eind heeft, maar de stelligheid waarmee (amateur-)epidemiologen zeggen dat het RIVM het fout heeft op hun eigen modellen vind ik bijzonder.
pi_202303058
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:40 schreef Oriente het volgende:
Zal niet meevallen vanwege de testcapaciteit..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_202303067
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:40 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Zal niet meevallen vanwege de testcapaciteit..
Daar zijn we vermoedelijk al lang doorheen. Alleen niet geregistreerd.
pi_202303073
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:33 schreef chratnox het volgende:

Ok. Ik kan me herinneren dat jij een aantal maanden geleden hier een paar keer wat grafieken gepost hebt dat het virus een soort natuurlijke cyclus heeft van een week of 6 pieken en dan weer dalen, ongeacht de maatregelen.
Ongeacht de maatregelen wel, maar niet ongeacht de vaccinaties.
pi_202303077
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:37 schreef aartstyle het volgende:

[..]
De huidige cijfers weergeven en analyseren is 1. De toekomst voorspellen is 2. Als het RIVM het niet kan dan kunnen wij dat ook niet. Maar je kan wel je beleid aanpassen op die onzekerheid. En dat is iets wat er niet gebeurt. De onzekerheid die het RIVM meeneemt in hun modellen is meestal niet het werkelijke scenario wat binnen die onzekerheid valt. Dat dit 1 keer gebeurt oke, maar een ezel......
Ik kan me herinneren dat @DireStraits7 het wel eens uitgewerkt heeft, maar de modellen zaten er de eerdere keren (als je achteraf keek) vrij goed op. Dus niet achteraf modelleren, maar achteraf terugkijken naar hoe het model gewerkt heeft.
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:42:56 #67
3542 Gia
User under construction
pi_202303083
Op het moment dat de besmettingen de piek bereiken, komt er eerst een plateau, voordat het gaat zakken.
In de tussentijd blijft het aantal IC opnames gestaag oplopen.

Code zwart komt er aan en daar helpt 2G niet meer tegen. Denk dat ook een lockdown te laat is.

Als je niet besmet wil worden, zelf in isolatie. Want de kans dat je geen ziekenhuisbed krijgt, wordt steeds groter.
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:43:26 #68
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202303092
Ik zal in elk geval niet in de teststatistieken komen. Na negatief thuistestje van gister gaat het vandaag alweer een stuk beter dus ga niet de GGD bellen nu.
pi_202303096
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:42 schreef Za het volgende:

[..]
Ongeacht de maatregelen wel, maar niet ongeacht de vaccinaties.
Bedoel je dan dat die 6 weken opgerekt worden vanwege vaccinaties, of dat het heftiger wordt oid? Ik kan me voorstellen dat er veel meer variabelen zijn op dit moment, maar dat zou toch niet logisch zijn?
pi_202303115
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:42 schreef chratnox het volgende:

[..]
Ik kan me herinneren dat @:DireStraits7 het wel eens uitgewerkt heeft, maar de modellen zaten er de eerdere keren (als je achteraf keek) vrij goed op. Dus niet achteraf modelleren, maar achteraf terugkijken naar hoe het model gewerkt heeft.
Wellicht. Maar als het zo complex is zoals het RIVM zegt moet je ook meer marge houden en soms gewoon logisch denken ipv alleen naar de parameters kijken.

Het scenario waar we nu inzitten zagen velen al lang aankomen. Dan hadden die Velen het best fout kunnen hebben, maar als het RIVM zelf ook uitgaat van een zeer complexe situatie dan moet je mijns inziens veel eerder ingrijpen.

Maar goed, we modderen lekker verder.
  Moderator dinsdag 23 november 2021 @ 11:45:10 #71
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_202303120
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zal in elk geval niet in de teststatistieken komen. Na negatief thuistestje van gister gaat het vandaag alweer een stuk beter dus ga niet de GGD bellen nu.
pi_202303123
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:35 schreef zalkc het volgende:

Maar als ik het nu nodig heb om bang te zijn zodat ik me kan wanen in een kunstmatige veiligheid?
Interessant, maar jij en velen.

Misschien is de zucht naar veiligheid idd wat de angst in stand houdt.
pi_202303127
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:42 schreef Gia het volgende:
Op het moment dat de besmettingen de piek bereiken, komt er eerst een plateau, voordat het gaat zakken.
In de tussentijd blijft het aantal IC opnames gestaag oplopen.

Code zwart komt er aan en daar helpt 2G niet meer tegen. Denk dat ook een lockdown te laat is.

Als je niet besmet wil worden, zelf in isolatie. Want de kans dat je geen ziekenhuisbed krijgt, wordt steeds groter.
Maar dat is niet zo zwart/wit. Stel nu dat het gros van de besmettingen plaatsvindt onder lagere leeftijden, zoals nu ook te zien is. De hoeveelheid IC opnames die daaruit voortkomen is nihil. Zolang het niet (in grote getalen) doorgegeven wordt aan ouderen is het niet logisch dat er grote toenames komen in de IC, groter dan nu.

Op dit moment zie je een instroom van ~30/dag, maar de uitstroom zit in veel gevallen ook rond die hoeveelheid (weekenden en maandagen niet meegeteld). Dan is de absolute stijging beperkt.

Ik vind dat het wel heel erg doemprofetisch is hoor.
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:48:07 #74
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202303154
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:45 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Voelde me bijna teleurgesteld toen ik de testuitslag zag. Ben toch wel eens benieuwd hoe dat nu voelt dat corona :@ :P
  dinsdag 23 november 2021 @ 11:48:45 #75
3542 Gia
User under construction
pi_202303166
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:46 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar dat is niet zo zwart/wit. Stel nu dat het gros van de besmettingen plaatsvindt onder lagere leeftijden, zoals nu ook te zien is. De hoeveelheid IC opnames die daaruit voortkomen is nihil. Zolang het niet (in grote getalen) doorgegeven wordt aan ouderen is het niet logisch dat er grote toenames komen in de IC, groter dan nu.

Op dit moment zie je een instroom van ~30/dag, maar de uitstroom zit in veel gevallen ook rond die hoeveelheid (weekenden en maandagen niet meegeteld). Dan is de absolute stijging beperkt.

Ik vind dat het wel heel erg doemprofetisch is hoor.
Zelfs bij gelijke IC-opnames loopt het vol. De instroom is hoger dan de uitstroom.
pi_202303175
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:44 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Wellicht. Maar als het zo complex is zoals het RIVM zegt moet je ook meer marge houden en soms gewoon logisch denken ipv alleen naar de parameters kijken.

Het scenario waar we nu inzitten zagen velen al lang aankomen. Dan hadden die Velen het best fout kunnen hebben, maar als het RIVM zelf ook uitgaat van een zeer complexe situatie dan moet je mijns inziens veel eerder ingrijpen.

Maar goed, we modderen lekker verder.
Maar dit is precies mijn punt. De marge die het RIVM houdt bleek in de afgelopen keren voldoende te zijn, de exacte piekmomenten waren lastig te voorspellen. Dan kunnen we stellen dat het RIVM niet logisch denkt, maar misschien hebben de Henk-Jan, Marino, Stephan Okhuijzen en consorten niet de inzichten in de gegevens die het RIVM wel heeft. Die additionele gegevens kunnen er prima voor zorgen dat ze zich minder zorgen maken dan gedacht.

Om een theoretisch voorbeeld te noemen. Stel dat er volgens de modellen nog ~300 IC opnames aan zitten te komen en dat er overeengekomen is met Duitsland dat we tot 200 bedden daar kunnen krijgen. Dan zou de situatie volkomen kut zijn en heb je Duitsland even als je achtervang, maar dan ben je erna wel doorheen.

Nogmaals, we hebben niet het hele verhaal, dus we kunnen niet zeggen dat ze het mis hebben. Dat kunnen we pas achteraf.
pi_202303187
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Zelfs bij gelijke IC-opnames loopt het vol. De instroom is hoger dan de uitstroom.
Vandaar dat we ook ruim verdubbeld zijn tussen nu en eind Oktober (toen 1100 opnames)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_202303190
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Het aantal mensen dat op de IC kan komen is eindig. Dat het op dit moment niet goed gaat ben ik met je eens, maar zeggen "code zwart komt eraan, isoleer jezelf" vind ik echt veel te ver gaan.
pi_202303225
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:40 schreef Oriente het volgende:
dat kan niet dankzij de max test capaciteit. Het is gewoon te triest allemaal, na jaren wordt er door de media nog steeds gestuurd op (incomplete) irrelevante besmettingsdata.
pi_202303226
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:49 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar dit is precies mijn punt. De marge die het RIVM houdt bleek in de afgelopen keren voldoende te zijn, de exacte piekmomenten waren lastig te voorspellen. Dan kunnen we stellen dat het RIVM niet logisch denkt, maar misschien hebben de Henk-Jan, Marino, Stephan Okhuijzen en consorten niet de inzichten in de gegevens die het RIVM wel heeft. Die additionele gegevens kunnen er prima voor zorgen dat ze zich minder zorgen maken dan gedacht.

Om een theoretisch voorbeeld te noemen. Stel dat er volgens de modellen nog ~300 IC opnames aan zitten te komen en dat er overeengekomen is met Duitsland dat we tot 200 bedden daar kunnen krijgen. Dan zou de situatie volkomen kut zijn en heb je Duitsland even als je achtervang, maar dan ben je erna wel doorheen.

Nogmaals, we hebben niet het hele verhaal, dus we kunnen niet zeggen dat ze het mis hebben. Dat kunnen we pas achteraf.
Ik vermoed ook dat ze er nu "doorheen willen". Alleen als je toch redelijk kritieke zorg gaat uitstellen met alle gevolgen van dien zit je in mijn optiek al fout. Mensen met een regelijk kritische operatie terug naar huis sturen omdat er mensen zijn die zich weigeren te laten vaccineren. De oudjes waarvan de bescherming al verlopen is kunnen er niet zoveel aan doen, behalve boos zijn op Hugo. Dat Hugo dan weer boos is op de non vaxxers (boven de 50) snap ik dan ook wel weer, maar dan moet hij ook boos zijn op zichzelf. En dat ontbreekt er vaak aan.
pi_202303302
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:43 schreef chratnox het volgende:

Bedoel je dan dat die 6 weken opgerekt worden vanwege vaccinaties, of dat het heftiger wordt oid? Ik kan me voorstellen dat er veel meer variabelen zijn op dit moment, maar dat zou toch niet logisch zijn?
Niet slechts opgerekt maar wellicht gewoon doorlopend.

Je hebt te maken met enerzijds asymptomatische dragers en anderzijds kwetsbaren bij wie het vaccin niet goed werkt cq uitgewerkt is.
Er zal nooit een 100% dekking zijn want het vaccineren gaat gefaseerd, en de angst zoals men die had voor de vaccins is weg, alsmede de bereidheid rekening te houden met de nieuwe situatie, mensen hebben immers een offer gebracht zich te laten vaccineren etc.
Zelfs de overheid wil dat offer belonen door ze massaal toe te laten bv aan boord van vliegtuigen of de werkvloer zonder vooraf te testen. Het is een bizarre situatie imo.
pi_202303424
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 10:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De rest gaat via Zoom dan natuurlijk... Het gaat erom dat je de sociale functie niet kwijtraakt maar de contactintensiteit- en frequentie wel vermindert.
Moet die toch al overwerkte docent dan dubbel werk gaan doen?
zie email 27 oktober
pi_202303439
Het zou ook wel eens fijn zijn als we eens een andere strategie zouden hanteren om mensen te laten vaccineren anders dan vragen en straffen.

Van mijn part betaal je de zorgverzekering voor iemand voor een jaar als je boven de x bent en nog niet gevaccineerd.
pi_202303461
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Het zou ook wel eens fijn zijn als we eens een andere strategie zouden hanteren om mensen te laten vaccineren anders dan vragen en straffen.

Van mijn part betaal je de zorgverzekering voor iemand voor een jaar als je boven de x bent en nog niet gevaccineerd.
Waarna bij een volgende pandemie niemand zich in eerste instantie laat vaccineren omdat ze die 'bonus' niet mis willen lopen.
pi_202303479
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 11:09 schreef chratnox het volgende:

[..]
Maar dat bedoel ik, dan ga je er vanuit dat het RIVM (en OMT) alleen maar heeft gedacht: "We hopen dat het wel goedkomt"

Dan gaan we er dus vanuit dat alle amateur-epidemiologen het beter weten dan het RIVM, die toegang heeft tot veel meer informatie dan de amateur-epidemiologen.

Ik snap niet waarom ze wachten, maar ik heb niet voldoende kennis van die omgeving(en) om te bepalen waarom zij het mis hebben. Ik (en ik denk met mij veel van de amateur-epidemiologen) heb niet alle data die het RIVM wel heeft.
Volgens mij is het de politiek die de maatregelen nemen, het RIVM adviseert alleen, en volgens mij willen die ook graag meer maatregelen maar zijn het Hugo en Mark die ze niet nemen uit angst voor het electoraat.
pi_202303488
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Moet die toch al overwerkte docent dan dubbel werk gaan doen?
Aardig kinderachtig weer.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_202303545
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:12 schreef opreis het volgende:

[..]
Volgens mij is het de politiek die de maatregelen nemen, het RIVM adviseert alleen, en volgens mij willen die ook graag meer maatregelen maar zijn het Hugo en Mark die ze niet nemen uit angst voor het electoraat.
Het effect van maatregelen is natuurlijk ook allang niet meer zo sterk als in de eerste golven. De naleving is sterk verminderd en zal nooit meer zo goed zijn als er toen er nog volledige angst van toepassing was. Plus dat lockdowns onbetaalbaar worden in vergelijking met het resultaat en leefbaarheid.

Waar een viroloog of epidemioloog het liefst alle deuren wil dichtlassen, zullen anderen misschien de rit willen uitzitten. De keuze is aan de politiek en bevolking
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_202303551
twitter

Volt tegen 2G, de hoeveelheid geitenpaadjes begint nu wel rap kleiner te worden.
zie email 27 oktober
pi_202303553
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:12 schreef opreis het volgende:

[..]
Daarom is het ye hopen dat ziekenhuizen niet weer code zwart ontlopen door gewoon mensen niet meer op te nemen onder het mom van medische triage.

Hugo en Rutte moeten hiervoor electoraal boeten. Het maakt niet uit of mensen op de gang of thuis stikken.
pi_202303577
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 november 2021 12:20 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volt tegen 2G, de hoeveelheid geitenpaadjes begint nu wel rap kleiner te worden.
Zelfs het OMT ziet eigenlijk geen heil in 2g.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')