Echt niet alleen in ons land.quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Volgens mij weten we al dik een jaar dat navolging juíst het probleem is in ons land. Pas wanneer men zaken onmogelijk maakt (om te bezoeken) zie je vaak een kentering.
Maar ik heb vooral het idee dat iedereen lockdown achtige maatregelen al aanzag komen en ze die zo lang mogelijk hebben proberen af te houden met "maatregelen" waarvan de effectiviteit discutabel is (2G/Foei!). Gezien de te lage test capaciteit denk ik ook eerder dat je de komende week nog om hoog zou gaan met de besmettingen ipv omlaag en dan kom je dus ook weer uit op een lock down. Het verschil is alleen dat je dat dan 3 weken ofzo hebt uitgesteld waardoor je van 10k naar 30k bent gegaan en al die dus met een afgeschaalde zorg zat. De afgelopen 3 weken aanmodderen/hopen op het beste heeft in mijn ogen echt veel grotere schade opgeleverd dan wat 3 weken langer de maatschappij open houden heeft opgebracht.quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Stel nu (even kort door de bocht een hypothese) dat dit de laatste piek was en we hierna met lage cijfers de hele winter door kunnen komen. Dan hebben we nu een paar hele heftige weken gehad en komen hierna 'makkelijke' weken, zonder algehele sluitingen enzo.
Dat de communicatie beter kan ben ik met je eens, maar ze zitten daar echt niet aan tafel met: Joe, ik weet het ook niet meer, gooi maar open #yolo!
U leeft onder een steen?quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:58 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Welke maatregelen dan precies?
Ik vroeg mij idd ook af waardoor die daling in gang wordt gezet. Volgens mij weet niemand het ookquote:Op dinsdag 23 november 2021 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar dan blijft mijn punt hetzelfde als eerder
Het RIVM modelleert dat er een steile dip aan komt, wij kunnen niet zien waar dat door komt. Op dit moment is de heersende opinie dat het RIVM er helemaal naast zit en alle (amateur-)epidemiologen het juist hebben, maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Er moet een reden zijn waarom de Jonge en Rutte nog vrij kalm zijn, dat het OMT zegt dat het met de maatregelen die er zijn nog te keren is en dat Kuipers nu al een aantal keer benoemd heeft dat we niet in de buurt van code zwart zitten.
Ik heb vorig jaar een heel verhaal zitten lezen over die R-waarden. Met een uitleg waarin soort van begrijpelijk uitgelegd werd hoe die twee Wallinga-modellen werken. Niet dat je het daarna zelf kan doen maar het gaf vooral de complexiteit aan. En ook een stuk over de kans dat een besmet persoon een vatbaar iemand in de omgeving tegen komt of dat die persoon antistoffen heeft, of door vaccinatie of door besmetting.quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het RIVM modelleert dat er een steile dip aan komt, wij kunnen niet zien waar dat door komt. Op dit moment is de heersende opinie dat het RIVM er helemaal naast zit en alle (amateur-)epidemiologen het juist hebben, maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Er moet een reden zijn waarom de Jonge en Rutte nog vrij kalm zijn, dat het OMT zegt dat het met de maatregelen die er zijn nog te keren is en dat Kuipers nu al een aantal keer benoemd heeft dat we niet in de buurt van code zwart zitten.
immuniteitquote:Op dinsdag 23 november 2021 11:06 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik vroeg mij idd ook af waardoor die daling in gang wordt gezet. Volgens mij weet niemand het ook
Ik heb zelfs het OMT advies van gisteren nog eens door lopen spitten maar ook daar vind ik niks terug.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:06 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik vroeg mij idd ook af waardoor die daling in gang wordt gezet. Volgens mij weet niemand het ook
Maar dat bedoel ik, dan ga je er vanuit dat het RIVM (en OMT) alleen maar heeft gedacht: "We hopen dat het wel goedkomt"quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:05 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar ik heb vooral het idee dat iedereen lockdown achtige maatregelen al aanzag komen en ze die zo lang mogelijk hebben proberen af te houden met "maatregelen" waarvan de effectiviteit discutabel is (2G/Foei!). Gezien de te lage test capaciteit denk ik ook eerder dat je de komende week nog om hoog zou gaan met de besmettingen ipv omlaag en dan kom je dus ook weer uit op een lock down. Het verschil is alleen dat je dat dan 3 weken ofzo hebt uitgesteld waardoor je van 10k naar 30k bent gegaan en al die dus met een afgeschaalde zorg zat. De afgelopen 3 weken aanmodderen/hopen op het beste heeft in mijn ogen echt veel grotere schade opgeleverd dan wat 3 weken langer de maatschappij open houden heeft opgebracht.
Ik heb zo het vermoeden dat ze dit baseren op ervaringen met luchtwegvirussen, dat deze een periode heel hard omhoog gaan, en daarna afvlakken. Dit gebeurde ook in eerdere golven met Corona (ook zonder maatregelen, deze werden vaak pas ingesteld nadat de initiële piek eigenlijk al geweest was en aan het dalen was)quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk altijd de beste grap. Dat de amateur-epidemiologen (met alle respect) het model van Wallinga gebruiken om Wallinga te vertellen dat Wallinga het Wallinga-model verkeerd gebruikt.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:07 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar een heel verhaal zitten lezen over die R-waarden. Met een uitleg waarin soort van begrijpelijk uitgelegd werd hoe die twee Wallinga-modellen werken. Niet dat je het daarna zelf kan doen maar het gaf vooral de complexiteit aan. En ook een stuk over de kans dat een besmet persoon een vatbaar iemand in de omgeving tegen komt of dat die persoon antistoffen heeft, of door vaccinatie of door besmetting.
Dat soort zaken zitten allemaal in het model en de strekking was dat er allemaal nuances in zitten die amateur-virologen die ook mee rekenen niet hebben. Dus dat het vooral niet zo was dat dat je maar gewoon lijntjes door moet trekken.
Ik kan me niet voorstellen dan Wallinga en Van Dissel die gerenomeerde wetenschappers in hun vakgebied zijn niet met al dit soort zaken bezig zijn.
Een week of 6 was de 'piek' toch altijd een beetje? Dan zou dat die half december verklaren.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik heb zo het vermoeden dat ze dit baseren op ervaringen met luchtwegvirussen, dat deze een periode heel hard omhoog gaan, en daarna afvlakken. Dit gebeurde ook in eerdere golven met Corona (ook zonder maatregelen, deze werden vaak pas ingesteld nadat de initiële piek eigenlijk al geweest was en aan het dalen was)
Vorig jaar zaten we nog steeds in een gedeeltelijke lockdown toen de cijfers gingen stijgen, daardoor ging het toen wat minder hard, ik heb ook het idee dat men een grotere lockdown liever niet meer doet.
quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:40 schreef Jor_Dii het volgende:
[ twitter ]
Interessant draadje over hoe slecht we er momenteel voorstaan..
Dat is onmogelijk.quote:Op dinsdag 23 november 2021 10:48 schreef chratnox het volgende:
Het RIVM heeft in hun modellen telkens opgetekend dat we december gingen dalen. Ik heb niet echt een uitleg gezien waarom dat zo zou zijn, maar kan het niet zijn dat we nu op de piek zitten en weer gaan dalen? Dat dit de spreekwoordelijke zure appel was?
De stijging begon al vrijwel direct in Oktober..quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een week of 6 was de 'piek' toch altijd een beetje? Dan zou dat die half december verklaren.
Het is leuke wiskunde, zo'n model, maar neem zowel Wallinga als amateur-epidemiologen allebei niet zo serieus. Wiskunde is ontzettend handig voor super gecontroleerde experimenten zoals ze bij de LHC doen, maar niet voor een wereld met miljarden mensen waar een virus rondgaat.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat vind ik eigenlijk altijd de beste grap. Dat de amateur-epidemiologen (met alle respect) het model van Wallinga gebruiken om Wallinga te vertellen dat Wallinga het Wallinga-model verkeerd gebruikt.
Dan lijkt het me echt aannemelijker dat het moeilijker is dan ze inzien
Beargumenteer je antwoord.quote:
Klopt inderdaad.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een week of 6 was de 'piek' toch altijd een beetje? Dan zou dat die half december verklaren.
Hoezo zucht? Jij wil dus iets doen om iets te gaan doen. Dat is pas *zucht* waardig. Steentje bijdragen omdat anderen het ook doen.quote:Op dinsdag 23 november 2021 09:25 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Zucht. Die 60 plusser wil wel maar kan nog geen booster krijgen. Die 50- er is bij velen pure onwil.
Er zijn zat dingen die we nog kunnen doen en die wellicht meer impact hebben dan het vaccineren van mensen <30 jaar. Maar dat wil niet zeggen dat die <30 jaar niet gewoon hun steentje kunnen bijdragen door zich wel te laten vaccineren. Dan komen er ineens zogenaamde intelligente verhalen over ik weet niet wat de bijwerkingen zijn op de lange termijn en vervolgens zitten ze aan het lachgas, drugs en drank het hele weekend. Het is bij velen gewoon opstandig gedrag tegen de overheid. Niks meer en niks minder.
Edit: Dus niet bij allemaal.
Die schijnmaatregelen nu neem ik niet serieus.quote:
Ken de beste dame niet, maar ze heeft de beste column in tijden uit haar pen laten komen: https://www.volkskrant.nl(...)aatsgeheim~b0dd5df2/quote:Het vaccin is er niet voor ieders gezondheid, maar voor ieders garantie op betaalbare zorg. Zolang dat niet tot iedereen doordringt, blijft de dictatuur van het virus bestaan.
Je klinkt als een wappie Jari.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:20 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Die schijnmaatregelen nu neem ik niet serieus.
De coronapas is er al een half jaar? Die hebben de besmettingen overduidelijk niet tegen gehouden. Mondkapjes is een wassen neus net zoals de 1.5 Meter.
Vorig jaar waren de horeca en de sport al sinds half oktober dicht, de stadions ook, en droegen de meeste mensen al mondkapjes in de winkels en steeg het toch nog 2 maanden door. En dat was zonder Delta. Dus ja zeg maar waar het dan aan ligt.quote:Op dinsdag 23 november 2021 11:09 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik heb zo het vermoeden dat ze dit baseren op ervaringen met luchtwegvirussen, dat deze een periode heel hard omhoog gaan, en daarna afvlakken. Dit gebeurde ook in eerdere golven met Corona (ook zonder maatregelen, deze werden vaak pas ingesteld nadat de initiële piek eigenlijk al geweest was en aan het dalen was)
Vorig jaar zaten we nog steeds in een gedeeltelijke lockdown toen de cijfers gingen stijgen, daardoor ging het toen wat minder hard, ik heb ook het idee dat men een grotere lockdown liever niet meer doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |