Als de problemen van deze tijd aanpakken, en niet in alles je zin doordrijven een liberaal feestje is... Nou doe mij dat liberale feestje maar.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:33 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Lol, het CDA is verworden tot VVD light en CU tot D66 light. VVD en D66 zijn liberaal. Ja, dit wordt een liberaal feestje. En ja, ik heb het wel gelezen. Succes de komende 4 jaar met de CU verdedigen, het zal een kostelijke boksbal worden.
Geen enkel inhoudelijk argument waarom het lijstje in De Volkskrant een liberaal feestje is, dus.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:42 schreef DarkwingDuck het volgende:
We hebben gisteren gezien wat het gaat worden de komende 4 jaar bij vele onderwerpen. Liberale partijen VVD en D66 zullen bepalen en christelijke partijen CDA en CU zetten hun kruisje op het streepje. 2G niet geblokkeerd ondanks de bezwaren van CDA en CU. Alles voor de macht. Nu maar hopen dat er zo nu en dan oprecht politici bij de regeringspartijen opstaan die tegen de coalitie durven te stemmen.
Ten koste van? Meer daklozen? Verdere uitkleding onderwijs en zorg? Hogere energieprijzen? Meer klanten voedselbank? Je snapt toch wel dat iemand de rekening moet betalen en waar die rekening uiteindelijk terecht komt?quote:Op woensdag 17 november 2021 08:43 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Als de problemen van deze tijd aanpakken, en niet in alles je zin doordrijven een liberaal feestje is... Nou doe mij dat liberale feestje maar.
Ik denk met name omdat CDA, VVD en D66 het daar wel redelijk eens zijn: https://www.ewmagazine.nl(...)-per-partij-228990w/quote:Op woensdag 17 november 2021 08:47 schreef Niek92 het volgende:
Geen woord over defensie terwijl de wereld aan de grenzen van Europa in de fik staat en onze krijgsmacht een enorme achterstand in te halen heeft. Bizar.
Dus nu ga jij bezuinigingsposten invullen die jou niet zinnen, maar die niet in welk verkiezingsprogramma dan ook staan en alleen uit jouw duim komen en daardoor is het een liberaal feestje? Sterker: er staat bijvoorbeeld dat er meer geld gaat naar onderwijs.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:45 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ten koste van? Meer daklozen? Verdere uitkleding onderwijs en zorg? Hogere energieprijzen? Meer klanten voedselbank? Je snapt toch wel dat iemand de rekening moet betalen en waar die rekening uiteindelijk terecht komt?
Zou juist reden moeten zijn om het alvast op te schrijven, een discussiepunt minder. Er zit nog wel een aantal miljard verschil tussen de Europese gemiddelden van het CDA en D66. Laten we hopen dat het naar het getal van het CDA of naar de 2% gaat.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk met name omdat CDA, VVD en D66 het daar wel redelijk eens zijn: https://www.ewmagazine.nl(...)-per-partij-228990w/
Hoe kom je bij meer daklozen en verdere uitkleden onderwijs? In de voorgenomen plannen staat een voorgenomen investering in woningen, zowel koop als afschaffen lasten voor woningcorporaties. Kortom, beschikbaarheid woningen zou omhoog moeten gaan, en dat zou op termijn prijzen ook moeten drukken. Bovendien lees ik maatregelen om huurprijzen te drukken. Verder heeft men het over de rijke schooldag, nou dan gaat er dus geen geld af van het basisonderwijs, hè.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:45 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ten koste van? Meer daklozen? Verdere uitkleding onderwijs en zorg? Hogere energieprijzen? Meer klanten voedselbank? Je snapt toch wel dat iemand de rekening moet betalen en waar die rekening uiteindelijk terecht komt?
Je verzint zoiets toch ook niet inderdaadquote:Op woensdag 17 november 2021 07:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat dit twee het achter de schermen al lang eens waren lijkt me niet zo heel erg verrassend. Wel weer hilarisch dat iemand zo'n document in de trein laat liggen. Je kan al bijna niet meer geloven dat dat per ongeluk gebeurd is.
Volgens mij niet echt, eigenlijk.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:01 schreef papert het volgende:
Waren de VVD en CDA niet boos dat D66, GroenLinks en de PVDA met elkaar gebeld hadden? Dit gaat nog wel een stapje verder.
Het VVD en CDA bepalen zo wel het frame van waaruit er onderhandeld wordt.
Dat gezegd hebbende ben ik positief verrast over de inhoud van het stuk. Maar op een hoop onderdelen zit het venijn in de uitwerking. En kunnen sommige onderdelen aan teveel compromissen en gepolder alsnog een gedrocht worden.
Onder de streep moet iemand al deze plannen, hoe goed ze ook zijn en ja over sommige plannen ben ik best enthousiast, betalen.quote:Op woensdag 17 november 2021 08:57 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Hoe kom je bij meer daklozen ben verdere uitkleden onderwijs? In de voorgenomen plannen staat een voorgenomen investering in woningen, zowel koop als afschaffen lasten voor woningcorporaties. Kortom, beschikbaarheid woningen zou omhoog moeten gaan, en dat zou op termijn prijzen ook moeten drukken. Bovendien lees ik maatregelen om huurprijzen te drukken. Verder heeft men het over de rijke schooldag, nou dan gaat er dus geen geld af van het basisonderwijs, hè.
Bepaalde eenmalige investeringen kan de overheid vrij voordelig nu doen (bijv. uitkoop boeren of eenmalige investering woningbouw), doordat de rentestanden laag zijn. Aflossingstermijn is wat, 30 jaar? Verreken het met economische groei en inflatie en dan is dat best te dragen voor het land. Bovendien, vergis je niet, tot aan de coronacrisis hadden we een een begrotingsOVERSCHOT, hè. Nu de economische situaties weer steeds verder terugveert naar normaal, zou er dus best ruimte zijn voor meer structurele uitgaven.
Ik ben alles behalve en CDA-VVD fanboy, maar je gaat even wat te kort door de bocht. Lasten (voor de middenklasse) zijn de afgelopen jaren voornamelijk gestegen door woningen, en grondstoftekorten, en niet zo zeer door de landelijke belastingen. Nu worden er plannen gemaakt om in ieder geval een van die zaken aan te pakken, ga je alsnog lopen koeren.
Ja, hè hè. Dat snapt iedere dodo ook nog wel, dat geld ergens vandaag moet komen. Maar ik doel op de verschillende manieren waar het vandaan kan komen. Die tot nog toe (en ik geef toe het is summier), nou niet echt duiden op verhogingen voor de middenklasse.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Onder de streep moet iemand al deze plannen, hoe goed ze ook zijn en ja over sommige plannen ben ik best enthousiast, betalen.
En daarover staat alleen dat vervuilers meer moeten betalen. Uit alle onderzoeken die daarnaar de afgelopen jaren al zijn gedaan, blijkt dat je dan met name mensen met een hoger inkomen raakt.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Onder de streep moet iemand al deze plannen, hoe goed ze ook zijn en ja over sommige plannen ben ik best enthousiast, betalen.
quote:Ook in het onderwijs en op de arbeidsmarkt zijn VVD en CDA bereid fors te investeren zodat de kansenongelijkheid vermindert.
En laat dat nou een populistische oneliner zijn waarbij het per definitie op het bordje komt van de eindgebruiker. De gewone man en vrouw wiens inkomen al onder druk staat.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
En daarover staat alleen dat vervuilers meer moeten betalen.
Dat is een mooi lijstje.quote:Op woensdag 17 november 2021 07:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beide partijen hebben in elk geval alleen maar nadeel van het lekken, dus dan zou een andere partij het stuk te pakken moeten hebben gekregen om het vervolgens in de trein achter te laten, net nu ze redelijk ver zijn in de onderhandelingen en het stuk er dus weinig meer toe doet. Lijkt me behoorlijk ver gezocht.
Dit stuk is van eind september, dat is wel een interessant moment. En de informatie die er uit komt natuurlijk ook:
- uitkopen boeren, daar zullen D66 en CU niet voor gaan liggen
- gratis kinderopvang, dat stond bij zowel CU als D66 in het programma dacht ik
- ZZPers verplicht verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, ook daar waren D66 en CU al langer voor
- toelaten meer migranten lijkt me ook iets waar ze het snel eens over zullen worden
- verhuurdersheffing naar 0 lijkt me ook geen probleem als VVD en CDA daar nu voor zijn
- zwaarder belasten verhuur woningen door pandjesbazen zullen D66 en CU enorm toejuichen
- een klimaatbeleid dat meer doet dan de EU eist zullen D66 en CU met gejuich ontvangen
- minimumloon omhoog is logisch, dat had elke partij in het programma staan
Als je dit zo ziet zijn ze met dit lijstje al dicht bij een akkoord, denk ik.
Hier een analyse van De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)5c39c730593f965b10b6
Gratis kinderopvang, verlaging belasting op arbeid (als incentive voor meer vaste contracten), hoger minimumloon. Daar heeft de gewone man, vrouw en alles daar tussen niks aan?quote:Op woensdag 17 november 2021 09:14 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En laat dat nou een populistische oneliner zijn waarbij het per definitie op het bordje komt van de eindgebruiker. De gewone man en vrouw wiens inkomen al onder druk staat.
Lagere inkomens gaan er bij invoeren van de vervuiler betaalt het meest op vooruit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-circulaire-economiequote:Op woensdag 17 november 2021 09:14 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
En laat dat nou een populistische oneliner zijn waarbij het per definitie op het bordje komt van de eindgebruiker. De gewone man en vrouw wiens inkomen al onder druk staat.
Gratis kinderopvang bestaat niet.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:17 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Gratis kinderopvang, verlaging belasting op arbeid (als incentive voor meer vaste contracten), hoger minimumloon. Daar heeft de gewone man, vrouw en alles er tussen niks aan?
Oh wauw.quote:
Ugh, verdeling van welvaart dan.quote:Op woensdag 17 november 2021 09:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Gratis kinderopvang bestaat niet.
We gaan het zien maar ik durf er om te wedden dat aan het eind van de regeerperiode de onder en middenklasse verder is uitgehold. Er zijn vele manieren om linksom geld weg te halen bij de burger terwijl je ze rechtsom ogenschijnlijk iets geeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |