abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 november 2021 @ 12:44:52 #76
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_202140651
Gevaccineerd (gelieve niet op te slaan, is medisch persoonsgegeven :'))
1. Mijn eigen gezondheid
2. Reductie besmettingskans van ouderen in mijn omgeving en familie (deels achterhaald)
3. geen*

Ik vind dat je persoonlijk medisch baat bovenaan moet staan, de eventuele voordelen voor de samenleving zijn mooi meegenomen, maar voor mij géén reden om mij te laten vaccineren.

*Bij een volledige 2G samenleving komt op 3 gedwongen toch toegang tot dagelijks werk etc te staan, mocht ik voor dezelfde keuze staan
Sui cuique mores fingunt fortunam
  Moderator vrijdag 12 november 2021 @ 12:51:18 #77
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202140717
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 12:28 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Er zit toch wel degelijk verschil in de immuunreactie na vaccinatie en na natuurlijk herstel?
(Wat naar mijn verwachting bij een subunit-vaccin niet anders zal zijn trouwens, maar dat vind ik lastig te beoordelen.)
Overigens is het natuurlijk wel lastig daar dan de juiste term voor te vinden, ik vond kunstmatige antistoffen alhoewel niet helemaal correct wel begrijpelijk.

Het grootste verschil is of het tegen een compleet virus is (dus tegen de virusdeeltjes en de eiwitten die je eigen cellen tot expressie brengen na infectie ) of alleen tegen het spike eiwit. Want daar heb je gelijk het grootste verschil tussen het vaccin en het virus. Het virus is een lipide blaasje met daarin eiwitten en RNA dmv RNA brengen je eigen cellen alle viruseiwitten tot expressie en worden nieuwe virussen gebouwd. Het vaccin is een lipide blaasje met daarin RNA dmv RNA brengen je eigen cellen één virus eiwit tot expressie. (dikgedrukt overeenkomsten onderstreept verschillen tussen virus en vaccin). De immuun reactie is wat milder na vaccinatie omdat er geen productie van virusdeeltjes is en de hoeveelheid eiwit (antigenen) waarop gereageerd hoeft te worden vele malen lager is dan bij een corona infectie. De mechanismen van de immunisatie zijn verder hetzelfde.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202141127
Mijn vriendin heeft zich niet laten vaccineren. Redenen: 1. een gecompromitteerd immuunsysteem; 2. geloofsovertuiging; 3. gelooft dat er allerlei slechte stoffen in zitten.
Ze kreeg corona, maar gelukkig leek het op een verkoudheidje.

Ik ben wel gevaccineerd, en daarvoor had ik ook al corona gehad, want ik had een rare zoute smaak in mijn mond. Er waren toen nog geen PCR-testen.
1. ik vind het een mooie, typisch 21e eeuwse techniek. De eeuw van de biotechnologie!
2. ik vertrouw het administratieve systeem. Dat je geen zooi maar het echte vaccin krijgt.
3. ik neem aan, dat echte corona erger is dan de gevolgen van de vaccinatie.
Mijn vriendin stak mij aan. Twee dagen flink ziek. Ik had het dus erger dan zij.

Reden 4. de wet van de kleine aantallen betekent, dat je op grond van 1 waarneming (ons geval dus) géén statische gevolgtrekkingen mag maken.
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
pi_202141783
quote:
88s.gif Op vrijdag 12 november 2021 12:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het grootste verschil is of het tegen een compleet virus is (dus tegen de virusdeeltjes en de eiwitten die je eigen cellen tot expressie brengen na infectie ) of alleen tegen het spike eiwit. Want daar heb je gelijk het grootste verschil tussen het vaccin en het virus. Het virus is een lipide blaasje met daarin eiwitten en RNA dmv RNA brengen je eigen cellen alle viruseiwitten tot expressie en worden nieuwe virussen gebouwd. Het vaccin is een lipide blaasje met daarin RNA dmv RNA brengen je eigen cellen één virus eiwit tot expressie. (dikgedrukt overeenkomsten onderstreept verschillen tussen virus en vaccin). De immuun reactie is wat milder na vaccinatie omdat er geen productie van virusdeeltjes is en de hoeveelheid eiwit (antigenen) waarop gereageerd hoeft te worden vele malen lager is dan bij een corona infectie. De mechanismen van de immunisatie zijn verder hetzelfde.
Dat wist ik, en dat snap ik tot op zekere hoogte.
Er zitten echter grote verschillen in de immuunreactie van mensen op zowel vaccinatie als na natuurlijk herstel.
Ook het probleem van de relatieve nieuwheid van de corona virussen en het ontbreken van herkenning daarvan in ons aspecifieke immuunsysteem snap ik enigszins.
Maar volgens mij speelt ook T-cel immuniteit een belangrijke rol in langdurige immuniteit, wat toch is waar we naar streven.

Overigens wordt hier:
https://www.news-medical.(...)mmune-responses.aspx
(Wel een pre-print, nog niet peer-reviewed.)
wel gesproken over verschillen in de immuniteit tussen vaccinatie een natuurlijk herstel.

Overigens doe ik (vrijwillig) mee aan een onderzoek voor de ontwikkeling van een test voor T-cel immuniteit, als we immuniteit niet goed kunnen meten vind ik dat nogal problematisch.
Daarnaast is mijn vertrouwen in de wetenschap natuurlijk niet 100%, we kunnen zaken over het hoofd zien en veel onderzoek wordt betaald door commerciële partijen.
Dat is tot op zekere hoogte natuurlijk onvermijdelijk, maar het roept wel vragen op over wat men publiceert en wat men weglaat.
Ook zou ik het toejuichen als overheden hun rol oppakken en fundamenteel onderzoek naar zowel virussen als ons immuunsysteem gaan financieren.

Daarnaast wacht ik op goedkeuring van Novavax, en zal dan vaccinatie heroverwegen als ik daar de keuze in krijg.
Alhoewel je dat irrationeel zou kunnen noemen, heb ik een stevige voorkeur voor een subunit-vaccin boven een mRNA- of vector-vaccin.
(Maar goed ik ben een mens en dus een emotionele aap met een (beperkt en vertroebeld) vermogen tot rationaliteit, en niet een rationeel wezen met het vermogen tot emotie.)
Daar hebben we tenslotte veel meer ervaring mee, alhoewel het qua gerichtheid ongeveer hetzelfde is en ik wat dat betreft (ten hoogste) ongeveer dezelfde immuniteit verwacht.

Als het een periodiek herhaalvaccinatie wordt die ik moet blijven halen haak ik vooralsnog af.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 12 november 2021 @ 14:31:55 #80
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_202142032
quote:
88s.gif Op vrijdag 12 november 2021 11:09 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
De gebruikte vaccins zijn door de drie gangbare testfases heen gegaan.
Ja maar het zit nog steeds in soort van noodgebruik ivm crisis omdat de laatste fase te lang duurde om te wachten op dat moment, logisch ook.

En vind ook dat er nu steeds data vrijkomt over het vaccin alsof ze het nog niet wisten...........bijna alsof het nog in een experimentele fase zit ofzo >:)
To BG or not to BG!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 november 2021 @ 14:44:21 #81
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202142145
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 11:33 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Dat klopt maar dit is de eerste grootschalige toepassing van mRNA- en vectorvaccins, en de westerse overheden hebben de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op zich genomen.
Onderzoek naar vectorvaccins is al sinds de jaren '70. Daarnaast word het ook gebruikt bij Ebola, Zika, griep en HIV.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202142319
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:44 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Onderzoek naar vectorvaccins is al sinds de jaren '70. Daarnaast word het ook gebruikt bij Ebola, Zika, griep en HIV.
Ik denk dat je ze verward met subunit-vaccins.

https://en.wikipedia.org/wiki/Viral_vector_vaccine

Daarnaast is onderzoek volstrekt niet hetzelfde als grootschalige toepassing in mensen.

Goedgekeurde HIV en influenza vector vaccins zijn er volgens mij nog niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tanatos op 12-11-2021 15:09:41 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 november 2021 @ 15:15:29 #83
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202142546
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:00 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik denk dat je ze verward met subunit-vaccins.

Daarnaast is onderzoek volstrekt niet hetzelfde als grootschalige toepassing in mensen.

Goedgekeurde HIV en influenza vector vaccins zijn er volgens mij nog niet.

https://www.cdc.gov/coron(...)-vaccine-basics.html
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_202142574
quote:
?

Nogmaals, onderzoek is heel wat anders dan daadwerkelijke grootschalige toepassing in mensen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 november 2021 @ 15:19:26 #85
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_202142619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:17 schreef Tanatos het volgende:

[..]
?

Nogmaals, onderzoek is heel wat anders dan daadwerkelijke grootschalige toepassing in mensen.

Lees dat stuk dan eerst, voordat je reageert.
pi_202142667
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Lees dat stuk dan eerst, voordat je reageert.
Ik heb dat stuk gelezen, er staat voor mij niets nieuws in.
De wikipedia link die ik heb gepost geeft glashelder aan welke vector-vaccins voor mensen goedgekeurd zijn.

A viral vector vaccine is a vaccine that uses a viral vector to deliver genetic material coding for a desired antigen into the recipient's host cells. As of April 2021, six viral vector vaccines have been authorized for use in humans in at least one country: four COVID-19 vaccines and two Ebola vaccines.

vrijdag 12 november 2021 @ 20:25:29 #87
495427 LiptonLemon
Houdt van ijsthee drinken
pi_202148840
Reden voor wel vaccineren.

1 Zodat ik niet dood ga
2 Zodat ik weer zo veel mogelijk mag (kijk wat daar van terecht gekomen is :N)
3 Zodat ik mij verheven kan voelen boven de niet gevaccineerde wappies.
pi_202150235
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 10:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Verder is de algemene stijl van je tekstje behoorlijk slecht, zeg ik als iemand die zelf elke dag foutloos moet schrijven voor zijn werk.

Het is meestal geen goed idee om anderen op hun taal aan te spreken, gegarandeerd dat je zelf allerlei fouten maakt.
Lekker afleiden van het punt. Jij komt er wel op de Willem Engel academie.
Whatever...
pi_202150443
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 21:31 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Lekker afleiden van het punt. Jij komt er wel op de Willem Engel academie.
Soms moet je het het er gewoon even inwrijven.
  † In Memoriam † vrijdag 12 november 2021 @ 22:42:49 #90
88815 The_Emotion
98.3
pi_202151440
Ik heb om 1 reden het vaccin genomen en dat was om verzekerd te zijn om naar Mexico te verkassen, die prikjes bleken achteraf niet nodig geweest te zijn.

Voor de boosters wil ik niet gaan.
1: Mijn doel heb ik bereikt.
2: De vaccins waren toch niet de heilige graal, de boosters zijn dat dan ook niet.
3: Geen zin om me lek te prikken voor wat privileges. Dan blijf ik wel binnen.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_202151641
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 11:25 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Aangezien ik vaccinatie voor mezelf niet nodig vind (een keuze, een gok en dus een risico) en ik het geen probleem vind mezelf aan de maatregelen te houden (zolang het over spelen en niet over brood gaat), heb ik vooralsnog een afwachtende houding aangenomen.
Ik heb geen ouderen/kwetsbaren in mijn directe omgeving.

Men is met voorrang (terecht) ouderen en kwetsbaren gaan vaccineren, en pas veel later is naar voren gekomen dat de vaccinaties juist bij die doelgroepen niet altijd goed aanslaat.
Als Novavax goedgekeurd wordt zal ik vaccinatie heroverwegen.

Overigens is dat vooral een emotionele reactie, ik heb niet de kennis om de veiligheid van mRNA- en vectorvaccins goed te kunnen beoordelen.
Een vaccin is trouwens eigenlijk geen medicijn.

Een vaccin is inderdaad geen medicijn. Maar goed, ik was niet degene die die vergelijking trok. Maar iedereen z'n eigen keuze, zolang men dan maar niet gaat zeuren over buitengesloten worden.

Hier wordt morgen trouwens bij mijn wederhelft de boosterprik gezet! :7
Wakadoodle!
pi_202151684
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 10:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Verder is de algemene stijl van je tekstje behoorlijk slecht, zeg ik als iemand die zelf elke dag foutloos moet schrijven voor zijn werk.

Het is meestal geen goed idee om anderen op hun taal aan te spreken, gegarandeerd dat je zelf allerlei fouten maakt.
Wat is er mis met ‘sowieso’? Verder mag ‘notabene’ ook aan elkaar geschreven worden, dus zit je hem af te zeiken over een paar hoofdletter.
Beetje pot ketel denk ik

[ Bericht 7% gewijzigd door cemeteryslut op 12-11-2021 22:59:43 ]
pi_202151891
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 22:51 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Een vaccin is inderdaad geen medicijn. Maar goed, ik was niet degene die die vergelijking trok. Maar iedereen z'n eigen keuze, zolang men dan maar niet gaat zeuren over buitengesloten worden.

Hier wordt morgen trouwens bij mijn wederhelft de boosterprik gezet! :7
Kijk dat is mooi snel.
Hoe is dat geregeld, via de huisarts?

Ik hoop dat de boostershots voor zoveel mogelijk kwetsbaren zo snel mogelijk beschikbaar zijn.
pi_202151914
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 22:53 schreef cemeteryslut het volgende:

[..]
Wat is er mis met ‘sowieso’? Verder mag ‘notabene’ ook aan elkaar geschreven worden, dus zit je hem af te zeiken over een paar hoofdletter.
Beetje pot ketel denk ik
Lol, hij zat zelf iemand af te zeiken. Ik wijs hem alleen op zijn eigen fouten, lijkt me wel terecht. "Sowieso" is erg raar na de vorige zin, daardoor volgen de zinnen niet logisch op elkaar.
  vrijdag 12 november 2021 @ 23:43:42 #95
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_202152423
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 17:27 schreef Forumtijger het volgende:
Voor alle niet-gevaccineerden: Wat zijn jouw 3 belangrijkste redenen om je niet te laten vaccineren? Lees niet eerst de reacties van anderen, maar overdenk eerst wat die redenen voor jou zijn en post dan je reactie, voor je de reacties van anderen gaat lezen, zodat je niet andermans redenen kopieert.

Voor iedereen die wel gevaccineerd is: Wat zijn jouw 3 belangrijkste redenen om je wél te laten vaccineren? Voor jullie geldt hetzelfde: Lees niet eerst de reacties van anderen, maar overdenk eerst wat die redenen voor jou zijn en post dan je reactie, voor je de reacties van anderen gaat lezen, zodat je niet andermans redenen kopieert.

Nadat je je reactie hebt geplaatst, mag je de overige reacties lezen, en evt daarop reageren.
NIET STIEKEM TOCH EERST KIJKEN!!
1:Wij hebben in onze familie een nogal agressief immuunsysteem dat korte mette maakt met virussen maar ook met vaccins.
Vandaar dat we ook nooit gevaccineerd zijn, ook geen geen DKTP prik enz.

2: Één Griep vaccinatie 20 jaar geleden (aangeraden door mijn huisarts en mijn vrouw) resulteerde in een gevecht tegen de dood, met dagenlang meer dan 40 graden koorts en een huilende huisarts die spijt had dat hij de spuit gezet had.

3: Ik heb nu nog last van die flauwekul, dus flikker op met je vaccin.
pi_202152672
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 23:43 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
1:Wij hebben in onze familie een nogal agressief immuunsysteem dat korte mette maakt met virussen maar ook met vaccins.
Vandaar dat we ook nooit gevaccineerd zijn, ook geen geen DKTP prik enz.

2: Één Griep vaccinatie 20 jaar geleden (aangeraden door mijn huisarts en mijn vrouw) resulteerde in een gevecht tegen de dood, met dagenlang meer dan 40 graden koorts en een huilende huisarts die spijt had dat hij de spuit gezet had.

3: Ik heb nu nog last van die flauwekul, dus flikker op met je vaccin.
Wow heftig, cytokinestorm?
pi_202153213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 11:37 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Ik vind dit een heel zorgwekkend argument.
Ik heb daar meer vertrouwen in dan in de 'research' en het 'kritisch denkvermogen' van de doorsnee complotdenker.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_202153297
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 23:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Kijk dat is mooi snel.
Hoe is dat geregeld, via de huisarts?

Ik hoop dat de boostershots voor zoveel mogelijk kwetsbaren zo snel mogelijk beschikbaar zijn.
Via het ziekenhuis. Maar goed, vanwege kanker behoort ze tot de risico groep. Nu schoon gelukkig, maar na chemo, immuuntherapie en bestraling toch een risico groep.
Wakadoodle!
pi_202153386
- Niet het idee dat het vaccin (goed) werkt
- Geen behoefte op een vaccin-abonnementje
- Wanneer de overheid mij zo hard dwingt om iets te nemen waar ik zelf niet achter sta door het leven mij (bijna) onmogelijk te maken, dan kan dat nooit goed zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2021 02:33:41 (.) ]
pi_202154311
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 01:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb daar meer vertrouwen in dan in de 'research' en het 'kritisch denkvermogen' van de doorsnee complotdenker.
Wat valt er niet te vertrouwen aan het argument dat hij het doet als blijk van vertrouwen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')