Volgens mij zeg ik ook dat Bitcoin en libertarisme goed bij elkaar passen. Maar Bitcoin is niet "bedoeld om te voorkomen dan men belasting betaald". Je kan Bitcoin in vele ideologieën toepassen. In Nederland zijn de SP en JA21 fan van Bitcoin. Die liggen mijlenver uit elkaar.quote:Op dinsdag 2 november 2021 11:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bitcoin is zeer libertarisch, bitcoin is opgericht om de overheid uit het geldsysteem te halen. En om te voorkomen dat men belasting moet betalen, het ergste kwaad volgens libertariërs. Als je bitcoin al niet meer libertarisch noemt, dan heb je geen idee wat het libertarisme in houdt.
Dit topic doet me meer denken aan Multi level marketing vertegenwoordigers. Iedereen die niks ziet in dat model is dom. een ouderwetse boomer en snapt niet dat <insert holle containerbegrippen> allemaal stom en slecht zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2021 10:33 schreef Piva het volgende:
[..]
Dat doet me erg denken aan deze imagine!:
[ afbeelding ]
Om de vooruitgang van de automobiel tegen te werken moest er een vlagman voor de auto lopen...
Ironisch genoeg is het aantal doden per mile transported in NY in honderd jaar tijd gehalveerd in vergelijking met de paard.
Religieuze bitcoin-discipelen. En straks als het kaartenhuis instort, kon natuurlijk niemand dat zien aankomen.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic doet me meer denken aan Multi level marketing vertegenwoordigers. Iedereen die niks ziet in dat model is dom. een ouderwetse boomer en snapt niet dat <insert holle containerbegrippen> allemaal stom en slecht zijn.
quote:Op maandag 1 november 2021 16:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hee weer zo'n ACN verkoper met zijn beledigingen
quote:Op maandag 1 november 2021 21:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ah de simpele "Ja maar hullie, gullie en zullie"-argumenten. Dat deden van die ACN-verkopers ook altijd om maar niet in te hoeven gaan op kritiek.
Let's recycle?quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dit topic doet me meer denken aan Multi level marketing vertegenwoordigers.
Net was het nog een luchtkasteel. Nu ineens een kaartenhuis?quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Religieuze bitcoin-discipelen. En straks als het kaartenhuis instort, kon natuurlijk niemand dat zien aankomen.
Je hetzelfde type argumenten wordt ook hier gerecycled door enkele users. Ik zie wel een opvallende gelijkenis tussen het soort argumenten dat gebruikt wordt om crypto te verdedigen. Daar deden veel aanhangers dat ook met persoonlijke aanvallen en voortdurend wijzen naar een ander "kwaad". En is er ook een direct belang bij om kritiek zoveel mogelijk te smoren.quote:
Mjah, en mocht blockchain technologie ooit ons monetaire systeem overnemen, dan kunnen de norse weigeraars in ieder geval nog veinzen dat ze er uit principieel morele overwegingen nooit aan meegedaan hebben, al blij en uiterst succesvol deelnemend aan de neo-liberale consumeer-economie.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Religieuze bitcoin-discipelen. En straks als het kaartenhuis instort, kon natuurlijk niemand dat zien aankomen.
Als dat jouw ideaalbeeld is... ik ben toch liever die man met een baan dan die persoon op dat jacht, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:37 schreef Smegma. het volgende:
Over een jaartje of 10 belt deze vroege investeerder TS wel op vanaf zijn jacht terwijl TS zich door een baan zwoegt richting maandsalaris en bij thuiskomst een potige vrouw op hem wacht die hem maar weer eens voorhoud dat hij "destijds toch maar 1000 euro op bitcoin had moeten zetten."
Mooie "ja maar hullie [in een ander topic / ergens op de interwebs]!!" hoor. Wie zijn er in dit topic nou de felle critici? Wie begint hier nou met persoonlijke aanvallen?quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hetzelfde type argumenten wordt ook hier gerecycled door enkele users. Ik zie wel een opvallende gelijkenis tussen het soort argumenten dat gebruikt wordt om crypto te verdedigen. Daar deden veel aanhangers dat ook met persoonlijke aanvallen en voortdurend wijzen naar een ander "kwaad". En is er ook een direct belang bij om kritiek zoveel mogelijk te smoren.
Ik ben graag die man op een jacht die zijn geld gebruikt om te investeren in projecten, ondernemingen en mensen die de wereld schoner, eerlijker, gezonder en veiliger achterlaten. Het idee dat je alleen maar wat ronddobbert op zo'n jacht is niet mijn ambitie.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat jouw ideaalbeeld is... ik ben toch liever die man met een baan dan die persoon op dat jacht, eerlijk gezegd.
Het weerlegt de belangrijkste kritiek helemaal niet.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:52 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Maar de rest van mijn eerdere post die je quite, ga daar eens op in als je wil, want dat weerlegt zo'n beetje al je kritiek wel.
Het is ook niet gericht aan dimmak. Die komt in ieder geval nog tot de kern dat het gaat om de vraag of inflatie een groot onrecht is of een noodzakelijk kwaad. En daar zijn we het over oneens.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Mooie "ja maar hullie [in een ander topic / ergens op de interwebs]!!" hoor. Wie zijn er in dit topic nou de felle critici? Wie begint hier nou met persoonlijke aanvallen?
Dimmak is vanaf het eerste moment hard bezig om inhoudelijk in te gaan op kritiek.
Plus dat de kans dat je die jacht hebt of platzak bent op heel veel onzekerheden is gebaseerd. Die persoon op die jacht kan namelijk alleen die jacht betalen met geld dat anderen verloren hebben.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat jouw ideaalbeeld is... ik ben toch liever die man met een baan dan die persoon op dat jacht, eerlijk gezegd.
Ik denk inderdaad dat het grote verschil daar in zit en daar gaan we het dan ook nooit over eens worden.quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is ook niet gericht aan dimmak. Die komt in ieder geval nog tot de kern dat het gaat om de vraag of inflatie een groot onrecht is of een noodzakelijk kwaad. En daar zijn we het over oneens.
Ah, we gaan jou terug zien in zo'n online advertentie vanaf je jacht?quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:37 schreef Smegma. het volgende:
Wat een flagrant gebrek aan kennis over cryptocurrency bij TS en medestanders.
[ afbeelding ]
1. Banken zijn in grote mate medeverantwoordelijk voor witwassen, ponzi piramides en ander verdacht financieel gedrag.
https://internationalbank(...)-of-financial-crime/
2. Het financiële en bancaire systeem doet veel en veel meer aan criminele transacties en zaken met terroristen, zware drugscriminaliteit, financieel-boekhoudkundig gegoochel dan crypto.
https://www.forbes.com/si(...)ncy/?sh=6a1780487b37
"The Financial Crimes Enforcement Network (“FinCEN”), an agency within the Treasury Department, charged with combating money laundering, terrorist financing, and other financial crimes. A collection of “suspicious activity reports” offers a window into financial corruption, and how governments are unable or unwilling to stop it. Profits from deadly drug wars, fortunes embezzled from developing countries, and hard-earned savings stolen in Ponzi schemes, all flow through financial institutions, despite warnings from bank employees."
How would you compare the volume of illicit transactions in crypto versus fiat?
"CZ: It’s probably a thousand times less. Basically, for any meaningful amount of money you want to move in the crypto, it is very hard to move it anonymously. There are third-party monitoring tools, and databases that can match many of the addresses to known persons. The cryptocurrency market cap is so small, that if you are moving a $100 million dollars, you cannot do so without going through a centralized exchange, making it even easier to track."
1,1% van de crypto transacties in 2019 was illegaal: https://cointelegraph.com(...)-in-2019-was-illicit
Bitcoin is juist erg zichtbaar wat transacties aangaat en niet geschikt voor criminelen: https://www.technologyrev(...)-they-thought-wrong/
3. Herverdeling van welvaart? Rijken die rijker worden en armen steeds armer? Geen crypto voor nodig.
https://www.businessinsid(...)irus-vaccines-2021-1
https://www.theguardian.c(...)nings-ilo-job-losses
https://www.forbes.com/si(...)ons/?sh=4957cb754090
4. Cryptocurrency slecht voor het milieu? Ook weer onzin. Genoeg cryptomunten die helemaal niet aan mining doen.
https://www.nbcnews.com/t(...)gy-concerns-rcna1030
https://theconversation.c(...)ptocurrencies-163409
https://www.leafscore.com(...)currencies-for-2021/
Zelfs de VN is voor crypto:
https://news.un.org/en/story/2021/06/1094362
"Despite these issues, UN experts believe that cryptocurrencies and the technology that powers them (blockchain) can play an important role in sustainable development, and actually improving our stewardship of the environment."
Verder:
https://finance.yahoo.com(...)i0ZzT0vpAoiwM7QE7iI7
https://www.cgdev.org/blo(...)l-salvador-does-year (kerstverlichting maar afschaffen?)
5. Cryptocurrency is in handen van de miners, de mensen die vroeg zijn ingestapt en veel coins bezitten.
Ten dele waar, er zijn cryptomunten zoals XRP/Ripple waarvan te grote delen in een te klein aantal handen is. Met DeFi-cryptomunten wordt dit probleem verholpen: die munten zijn van niemand, want gedecentraliseerd. Ook doen steeds meer cryptomunten aan governance: Er kan op volledig democratische wijze gestemd worden en invloed uitgeoefend worden op de munt in kwestie.
6. Cryptocurrency is puur digitaal speelgoedgeld en heeft geen toepassing in de echte wereld, het heeft ook geen intrinsieke waarde.
Op zich waar, maar de dollar en de euro hebben ook alleen maar waarde omdat we nu eenmaal in de wet vastgelegd hebben dat het een legaal betaalmiddel is. Bitcoin is al legaal in El Salvador, de verwachting is dat meer landen gaan volgen.
Verder lijkt het mij zeer dommig om het over speelgoedgeld en intrinsieke waarde te hebben als we in een financieel systeem zitten waar centrale banken met de druk op een knop ongedekt geld kunnen printen.
7. Slechts een paar bedrijven en landen accepteren cryptocurrency.
Nee:
https://www.forbes.com/si(...)row/?sh=1f4c95b41459
https://www.reuters.com/b(...)dy-finds-2021-07-20/
https://www.nasdaq.com/ar(...)over-gold-2021-10-07
https://www.cnbc.com/2021(...)o-crypto-demand.html
https://cointelegraph.com(...)within-a-year-survey
Cryptocurrency heeft de nodige problemen, het is dan ook relatief nieuwe technologie, waar nog allerlei kinderziekten uitgewerkt moeten worden. In die zin lijkt het wel op een uurwerk, de auto en verlichting.
Over een jaartje of 10 belt deze vroege investeerder TS wel op vanaf zijn jacht terwijl TS zich door een baan zwoegt richting maandsalaris en bij thuiskomst een potige vrouw op hem wacht die hem maar weer eens voorhoud dat hij "destijds toch maar 1000 euro op bitcoin had moeten zetten."
Als je een goede belegger bent en een uitstekend netwerk hebt dan kun je idd professioneel beleggen en daar een leuke cent aan overhouden.quote:Op dinsdag 2 november 2021 12:52 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Ik ben graag die man op een jacht die zijn geld gebruikt om te investeren in projecten, ondernemingen en mensen die de wereld schoner, eerlijker, gezonder en veiliger achterlaten. Het idee dat je alleen maar wat ronddobbert op zo'n jacht is niet mijn ambitie.
weerlegt zo'n beetje al je kritiek wel.
Ik ben niet super bekend met de techniek. Aangezien ik het om economische redenen er zowel als betaalmiddel en als belegging helemaal niets in zie.quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:47 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat het grote verschil daar in zit en daar gaan we het dan ook nooit over eens worden.
Maar buitenom geld zijn er meer toepassingen met bitcoin mogelijk waar je moeilijk tegen kan zijn. Denk bijv. aan je data. Wat zou het toch mooi zijn als die decentraal opgeslagen kan worden en waar jij alleen de volledige controle over hebt. Denk aan patiëntendossiers, logins bij websites, afspeellijsten in Spotify, chatgesprekken enz.. Het netwerk bitcoin is open-source en decentraal, de toepassingen zijn oneindig. Geld is daar maar een klein onderdeel van. Het hoeft geen leidende rol te hebben, het kan zijn dat het beter is van niet. Maar een store of value zal het blijven.
Door het netwerk nu te negeren, wegreguleren of verbieden, geef je het geen kans om te door te ontwikkelen naar iets wat nu misschien nog onbegrijpbaar is. Misschien mislukt achteraf het hele netwerk wel, dan heb je er helemaal geen last van want dan bloedt het zelf dood.
In het kort is een DID niets meer dan een versleuteld document waar informatie opgeslagen kan worden over jouw data. Je DID wordt opgeslagen in de blockchain, elke verandering in die DID daarna ook. Dus het is niet zo dat al jouw data in die blockchain wordt opgeslagen. Je paspoort kan bijv. in de DID zitten, die zou je kunnen gebruiken om ergens in te loggen waarbij jij aangeeft wat je wil delen met een derde partij in plaats dat je steeds al je data weer moet opgeven bij verschillende partijen bij elke registratie. Uitgebreide uitleg en voorbeelden zijn te vinden kun je vinden in de link.quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ben niet super bekend met de techniek. Aangezien ik het om economische redenen er zowel als betaalmiddel en als belegging helemaal niets in zie.
Maar dat decentraal opslaan lijkt me op basis van mijn simpele gedachten ook wat lastig. Je moet namelijk steeds de hele geschiedenis heen en weer pompen over alle deelnemers. Dat wordt qua dataload met de dag zwaarder zou ik dan denken. Maar verbeter me als ik dat geheel fout zie.
Ja maar hetgene ik dus niet begrijp is hoe dat werkt zonder een immer exponentieel groeiende dataload bij een immer groeiende geschiedenis.quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:56 schreef dimmak het volgende:
[..]
In het kort is een DID niets meer dan een versleuteld document waar informatie opgeslagen kan worden over jouw data. Je DID wordt opgeslagen in de blockchain, elke verandering in die DID daarna ook. Dus het is niet zo dat al jouw data in die blockchain wordt opgeslagen. Je paspoort kan bijv. in de DID zitten, die zou je kunnen gebruiken om ergens in te loggen waarbij jij aangeeft wat je wil delen met een derde partij in plaats dat je steeds al je data weer moet opgeven bij verschillende partijen bij elke registratie. Uitgebreide uitleg en voorbeelden zijn te vinden kun je vinden in de link.
Bitcoin leent zich hier uitstekend voor omdat het decentraal, digitaal en open-source is.
Iets voor data of contracten lijkt me inderdaad prima, maar daar hoeven banken en pensioenfondsen dan niet hun geld in te stoppen.quote:Op dinsdag 2 november 2021 13:47 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat het grote verschil daar in zit en daar gaan we het dan ook nooit over eens worden.
Maar buitenom geld zijn er meer toepassingen met bitcoin mogelijk waar je moeilijk tegen kan zijn. Denk bijv. aan je data. Wat zou het toch mooi zijn als die decentraal opgeslagen kan worden en waar jij alleen de volledige controle over hebt. Denk aan patiëntendossiers, logins bij websites, afspeellijsten in Spotify, chatgesprekken enz.. Het netwerk bitcoin is open-source en decentraal, de toepassingen zijn oneindig. Geld is daar maar een klein onderdeel van. Het hoeft geen leidende rol te hebben, het kan zijn dat het beter is van niet. Maar een store of value zal het blijven.
Door het netwerk nu te negeren, wegreguleren of verbieden, geef je het geen kans om te door te ontwikkelen naar iets wat nu misschien nog onbegrijpbaar is. Misschien mislukt achteraf het hele netwerk wel, dan heb je er helemaal geen last van want dan bloedt het zelf dood.
Niet alle gebruikers hoeven de hele blockchain te downloaden. En met elk block wordt de chain groter ja, maar waarom is dat een verkeerd iets? Maar ook dit hoeft niet op de de eerste laag. Dit kan net als het betaalnetwerk (Lightning Network) op een 2e laag gebouwd worden.quote:Op dinsdag 2 november 2021 14:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar hetgene ik dus niet begrijp is hoe dat werkt zonder een immer exponentieel groeiende dataload bij een immer groeiende geschiedenis.
Dit was lichtelijk off topic om aan te geven wat mogelijk zou kunnen zijn met het bitcoin netwerk. Het is meer dan alleen betaalmiddel of beleggingsobject. Terwijl dat hier elke keer naar voren komt.quote:Op dinsdag 2 november 2021 15:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iets voor data of contracten lijkt me inderdaad prima, maar daar hoeven banken en pensioenfondsen dan niet hun geld in te stoppen.
Ja, en als methode om contracten te versturen ken ik het ook en vind ik het best een mogelijke toekomstige optie. Maar dat maakt het nog niet een goed idee als valuta. Als een bank belegt in een bedrijf die bezig is de bitcoin of andere crypto te perfectioneren tot een goede methode om er zoiets mee te doen, zieik dat ook niet echt als een probleem. Het probleem is dat je dan de wat mij betreft zeer negatieve valutakant er bij hebt (wellicht kun je dus beter iets vergelijkbaars vanaf 0 starten).quote:Op dinsdag 2 november 2021 15:04 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dit was lichtelijk off topic om aan te geven wat mogelijk zou kunnen zijn met het bitcoin netwerk. Het is meer dan alleen betaalmiddel of beleggingsobject.
Hoe verkeerd dat is hangt een beetje af hoe vaak die chain naar iedere gebruiker steeds moet worden getransporteerd. Als dat gaat leiden tot een dataload die iedere dag exponentieel groeit dan is het niet future-proof omdat het tegen de grenzen van je beschikbare hardware aan gaat lopen.quote:Op dinsdag 2 november 2021 15:03 schreef dimmak het volgende:
[..]
Niet alle gebruikers hoeven de hele blockchain te downloaden. En met elk block wordt de chain groter ja, maar waarom is dat een verkeerd iets?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |